Itselläni paras ja helpoin setti on lompakko ja aika rengasliikkeeseen. Ei vaan innosta käyttää aikaa renkaidenvaihtoon jos saman saa hoidettua alle 40 eurolla per auto.
Ainakaan itse en ole koskaan saanut perusteltua rengasliikkeen käyttämistä ajansäästöllä, enemmän siihen kuluu aikaa, että kelkkoaa renkaita edestakaisin rengasliikkeeseen, kuin että vaihtaa itse.
Lisäksi olet riippuvainen rengasliikkeen aikatauluista ja työkuormasta.
Jos meinaa säästää aikaa ja hoitaa renkaiden vaihdon muun asioinnin ohessa, pitää ottaa rengashotelli ja se taas maksaa pesuineen enemmän kuin tuo 40 € / per auto.
Itselläni renkaan vaihtoon menee keskimäärin tunti per auto, kun ensin käyn hakemassa kumit varastokontista, vaihtelen ne alle, pesen/kuivaan/tarkastan/tasapainotan alta vaihdetun sarjan ja vien puhtaan sarjan takaisin varastokonttiin.
Toki joidenkin sarjojen kanssa menee pidempään ja toisien kanssa selviää nopeammin.
Enpä viitsi kuljettaa varapyörää ja tunkkia mukana, mieluummin paikkausvaahto jolla todennäköisesti voi nilkuttaa johonkin (suzuki pv:llä ajoin 2 vuotta 80km/h paikkausvaahdolla), tai jos ei voi, niin autoliiton plus-jäsenyys joka korvaa tarvittaessa vaikka taksin, hotellin tai vuokra-auton, riippumatta onko syy renkaassa vai missä tahansa muussa. Laittaa sinne varapyöräkoteloon vaikka subbarin niin saa siitä päivittäisen hyödyn.
Tuo vaihtoehto toimii, jos liikkuu pääosin "ihmisten aikoihin" ja pyörii pääosin kotinurkilla/isossa kaupungissa tai jos ei ole kovin kiirettä mihinkään.
Mikään plus jäsenyys ei paljoa lämmitä, jos olet illalla/yöllä jossain hevon kuusessa puhjenneen renkaan kanssa ja lähin hinuri/vuokra-auto/hotelli on päälle sadan kilometrin päässä ja sinun pitäisi olla seuraavana aamuna autossa olevien tavaroiden kanssa asiakkaalla/työmaalla.
Kerran tätä hommaa testattiin yhden entisen työnantajan autolla, kun oltiin illalla ajamassa puskassa sijaitsevalta tehtaalta kotiin firman leasing pakulla työkalut kyydissä.
Silloinen työkaveri jysäytti pimeällä tiellä pakun noin 90 km/h nopeudella sellaiseen routamonttuun, että iso transitin peltivanne meni solmuun ja pyöränripustukset, vetari sekä öljypohja ottivat kipeää.
Siinä sitten ruvettiin tilaamaan hinuria ja vuokra pakua, että päästäisiin viikonlopuksi kotiin ja saataisiin tarvittavat työkalut seuraavaan työkohteeseen.
Vaan eipä onnistunut, kun ei ollut vapaana sellaista vuokrapakua, jonka olisi saanut vuokralle siksi aikaa kun tuo vaurioitunut paku olisi korjauksessa.
Lopulta saatiin sitten puhuttua korjauksen ajaksi sijaisautoksi esittelyautona ollut kenkälaatikko transit, johon nostettiin tärkeimmät työkalut, mutta siinäkin oli oma hommansa, kun piti soitella läheisen kaupungin merkkiliikkeen korjaamopäällikön sekä hyötyautomyyjän siviilipuhelimiin sekä puhua hinausautokuski ympäri, että suostui hakemaan tuon kenkälaatikko transitin ja tuomaan sen meille.
Vaurioituneen pakun leasingyhtiö ALD:n vahinkopalvelu nosti heti kädet pystyyn, ja sanoi että ainut mihin he pystyvät on tilata meille hinuri ja kuljetus lähimpään hotelliin ja että sijaisauton voisi saada seuraavan viikon tiistaiksi tai keskiviikoksi.