Tarvikkeet (diy)renkaiden vaihdossa.

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 255
1. Vararengas on kyllä helposti tärkein varuste mitä voi autossa pitää, jos on tarkoitus itse ylipäätänsä mahdollisessa "tilanteessa" tehdä jotakin. Eri juttu sitten niillä, ketkä nostavat heti kädet pystyyn ja soittavat taksin itselleen.
No niinhän se periaatteessa on, siis varapyörä varusteineen. Toki on mahdollista, että juuri se sopiva varapyörä on välttämätön matkan jatkamiseksi ja tunkin tai loput työkalut saa sattumalta lähistöltä lainattua. Tai vaikka ostettua; rengashan saattaa pettää vaikka Motonetin parkkipaikalla.

Toisaalta jos ei keskity vain rengasrikon aiheuttamiin "tilanteisiin", vaan kokonaisuuteen ja tyypillisessä henkilöautokäytössä, niin voitaneen arvioida rengasrikon todennäköisyyttä verrattuna muihin matkan keskeytymisen syihin. Joka tapauksessahan matkan keskeytyminen saattaa tapahtua - liittyi renkaisiin tai ei - siten, ettei omin avuin tehdä paikan päällä mitään. Silloin tärkein varuste on tietysti esimerkiksi lämmin talvihaalari ja läjä pientä sekatarviketta suklaapatukasta tulitikkujen kautta taskulamppuun.

Nelivedossa myös tärkeää, että vararengas on samaa kokoa halkaisijaltaan muiden renkaiden kanssa.
Hyvä huomio, ja riippuu toki nelivedosta. Jossakin vanhassa jeepissä ei mitään väliä kunhan rengas sinänsä sopii.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Itselläni paras ja helpoin setti on lompakko ja aika rengasliikkeeseen. Ei vaan innosta käyttää aikaa renkaidenvaihtoon jos saman saa hoidettua alle 40 eurolla per auto.
Ainakaan itse en ole koskaan saanut perusteltua rengasliikkeen käyttämistä ajansäästöllä, enemmän siihen kuluu aikaa, että kelkkoaa renkaita edestakaisin rengasliikkeeseen, kuin että vaihtaa itse.
Lisäksi olet riippuvainen rengasliikkeen aikatauluista ja työkuormasta.

Jos meinaa säästää aikaa ja hoitaa renkaiden vaihdon muun asioinnin ohessa, pitää ottaa rengashotelli ja se taas maksaa pesuineen enemmän kuin tuo 40 € / per auto.

Itselläni renkaan vaihtoon menee keskimäärin tunti per auto, kun ensin käyn hakemassa kumit varastokontista, vaihtelen ne alle, pesen/kuivaan/tarkastan/tasapainotan alta vaihdetun sarjan ja vien puhtaan sarjan takaisin varastokonttiin.
Toki joidenkin sarjojen kanssa menee pidempään ja toisien kanssa selviää nopeammin.

Enpä viitsi kuljettaa varapyörää ja tunkkia mukana, mieluummin paikkausvaahto jolla todennäköisesti voi nilkuttaa johonkin (suzuki pv:llä ajoin 2 vuotta 80km/h paikkausvaahdolla), tai jos ei voi, niin autoliiton plus-jäsenyys joka korvaa tarvittaessa vaikka taksin, hotellin tai vuokra-auton, riippumatta onko syy renkaassa vai missä tahansa muussa. Laittaa sinne varapyöräkoteloon vaikka subbarin niin saa siitä päivittäisen hyödyn.
Tuo vaihtoehto toimii, jos liikkuu pääosin "ihmisten aikoihin" ja pyörii pääosin kotinurkilla/isossa kaupungissa tai jos ei ole kovin kiirettä mihinkään.

Mikään plus jäsenyys ei paljoa lämmitä, jos olet illalla/yöllä jossain hevon kuusessa puhjenneen renkaan kanssa ja lähin hinuri/vuokra-auto/hotelli on päälle sadan kilometrin päässä ja sinun pitäisi olla seuraavana aamuna autossa olevien tavaroiden kanssa asiakkaalla/työmaalla.

Kerran tätä hommaa testattiin yhden entisen työnantajan autolla, kun oltiin illalla ajamassa puskassa sijaitsevalta tehtaalta kotiin firman leasing pakulla työkalut kyydissä.
Silloinen työkaveri jysäytti pimeällä tiellä pakun noin 90 km/h nopeudella sellaiseen routamonttuun, että iso transitin peltivanne meni solmuun ja pyöränripustukset, vetari sekä öljypohja ottivat kipeää.

Siinä sitten ruvettiin tilaamaan hinuria ja vuokra pakua, että päästäisiin viikonlopuksi kotiin ja saataisiin tarvittavat työkalut seuraavaan työkohteeseen.
Vaan eipä onnistunut, kun ei ollut vapaana sellaista vuokrapakua, jonka olisi saanut vuokralle siksi aikaa kun tuo vaurioitunut paku olisi korjauksessa.

Lopulta saatiin sitten puhuttua korjauksen ajaksi sijaisautoksi esittelyautona ollut kenkälaatikko transit, johon nostettiin tärkeimmät työkalut, mutta siinäkin oli oma hommansa, kun piti soitella läheisen kaupungin merkkiliikkeen korjaamopäällikön sekä hyötyautomyyjän siviilipuhelimiin sekä puhua hinausautokuski ympäri, että suostui hakemaan tuon kenkälaatikko transitin ja tuomaan sen meille.
Vaurioituneen pakun leasingyhtiö ALD:n vahinkopalvelu nosti heti kädet pystyyn, ja sanoi että ainut mihin he pystyvät on tilata meille hinuri ja kuljetus lähimpään hotelliin ja että sijaisauton voisi saada seuraavan viikon tiistaiksi tai keskiviikoksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 874
Minäkin vaihdan itse kun jotenkin hankalalta tuntuisi ajatus rahdata renkaat johonkin jossa ne sitten vaihdetaan ja rahdata likaiset renkaat takaisin jne.

Tosin minulla on hyvä tilanne kun töissä voi vaihtaa ja kaikki välineet löytyy ja paikka renkaille. Kahvitauolla kerkeää helposti vaihtaa, isolla tunkilla saa nostettua auton toisen puolen kokonaan ylös niin ei tarvii kun 2 kertaa tunkata.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 014
Ainakaan itse en ole koskaan saanut perusteltua rengasliikkeen käyttämistä ajansäästöllä, enemmän siihen kuluu aikaa, että kelkkoaa renkaita edestakaisin rengasliikkeeseen, kuin että vaihtaa itse.
Lisäksi olet riippuvainen rengasliikkeen aikatauluista ja työkuormasta.

Jos meinaa säästää aikaa ja hoitaa renkaiden vaihdon muun asioinnin ohessa, pitää ottaa rengashotelli ja se taas maksaa pesuineen enemmän kuin tuo 40 € / per auto.

Itselläni renkaan vaihtoon menee keskimäärin tunti per auto, kun ensin käyn hakemassa kumit varastokontista, vaihtelen ne alle, pesen/kuivaan/tarkastan/tasapainotan alta vaihdetun sarjan ja vien puhtaan sarjan takaisin varastokonttiin.
Toki joidenkin sarjojen kanssa menee pidempään ja toisien kanssa selviää nopeammin.
Tismalleen samat ajatukset täälläkin. Itse vaihtaminen on halvinta, nopeinta, ja vaihtoaikakin on aina paras mahdollinen itselle. Kaiken lisäksi olet sen 40 EUR rikkaampi jumpan jälkeen ja varastossa on bonyksena vielä pesty rengassetti.

Mutta ymmärän kyllä rengasliikkeiden palveluja käyttäviäkin, jos ei oikeasti pysty tai osaa niin sitten sen on OK. Monet pystyisivät ja osaisivat, mutta eivat vaan viitsi tehdä sitä jostain syystä. Tuijottelevat sitten rengasliikken kattoon ja räpäläävät puhelinta odotushuoneessa kun renkaita vaihdetaan. Aikamoista ajanhaaskuuta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 874
Tismalleen samat ajatukset täälläkin. Itse vaihtaminen on halvinta, nopeinta, ja vaihtoaikakin on aina paras mahdollinen itselle. Kaiken lisäksi olet sen 40 EUR rikkaampi jumpan jälkeen ja varastossa on bonyksena vielä pesty rengassetti.

Mutta ymmärän kyllä rengasliikkeiden palveluja käyttäviäkin, jos ei oikeasti pysty tai osaa niin sitten sen on OK. Monet pystyisivät ja osaisivat, mutta eivat vaan viitsi tehdä sitä jostain syystä. Tuijottelevat sitten rengasliikken kattoon ja räpäläävät puhelinta odotushuoneessa kun renkaita vaihdetaan. Aikamoista ajanhaaskuuta.
Rengashotellit ymmärrän kun kaikilla ei vaan ole mitään paikkaa säilyttää niin samalla vaihtokin menee, mutta pelkkä vaihto tosiaan vähän hassu kun isompi vaiva roudata ne renkaat edestakaisin vaihtoon kun vaihtaa itse.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 142
Kaverilla ainakin kuuluu työsuhdeauton liisari sopimukseen nuo rengashotlat ja vaihdot, vaikka kyvyt, kalut ja tilat olisikin omasta takaa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Kaverilla ainakin kuuluu työsuhdeauton liisari sopimukseen nuo rengashotlat ja vaihdot, vaikka kyvyt, kalut ja tilat olisikin omasta takaa.
Mulla kuuluu liisariin kanssa renkaiden kausivaihdot ja vaikka mulla työkalut onkin, niin to X3:n renkaat painaa niin hitosti ja mun halpishallitunkissa ei riitä nostokorkeus (hybridinä auto painaa paljon) niin oon nyt käyttänyt tossa kilometrin päässä viime syksynä ja nyt keväällä renkaidenvaihdossa. Talouden muiden autojen renkaat on kyllä pihassa vaihdettu vielä..
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Rengashotellit ymmärrän kun kaikilla ei vaan ole mitään paikkaa säilyttää niin samalla vaihtokin menee, mutta pelkkä vaihto tosiaan vähän hassu kun isompi vaiva roudata ne renkaat edestakaisin vaihtoon kun vaihtaa itse.
Ehkäpä jossain perähikiällä 80-luvun japsiin? Nykyautojen renkaat ovat jo painonsa takia hieman hitaampia pyöritellä ja vaihtotyökin käy voimille, itse asiassa enemmistö Suomalaisista ei fyysisesti ole siinä kunnossa jotta vaihtoa lääketieteellisistä syistä suositeltaisiin. Muutenkin vähän yksinkertaisemman logiikkaa perustella lisätyötä sillä kun roudauskin vie aikaa, kuulostaa enemmän kateellisen vikinältä.


Mulla meni vaihtotyöhön 14 minuuttia kotipihasta takaisin kun kävin lähimmässä vastaan tulleessa 20 € paikassa missä ei näkynyt jonoa. Itse paskalla tunkilla vääntäen meni yleensä puoli tuntia ja bissen juontiin toinen, joten ajallisesti tuli säästöä hyvinkin.

Vakavasti sairaana tuo auttoi todella paljon, kotiin jäi pesu ja kellariin roudaus jonka terveys vielä mahdollisti. Tunkkaus olisi ollut no go tuohon lisäksi. Kun ajattelee kuinka yleisiä ihmisten selkävaivat on, en yhtään huonona sitä että terveeksi itsensä tuntevat tekevät raskaimmqn osuuden helposti ja nopeasti ulkopuolisilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 035
Tismalleen samat ajatukset täälläkin. Itse vaihtaminen on halvinta, nopeinta, ja vaihtoaikakin on aina paras mahdollinen itselle. Kaiken lisäksi olet sen 40 EUR rikkaampi jumpan jälkeen ja varastossa on bonyksena vielä pesty rengassetti.

Mutta ymmärän kyllä rengasliikkeiden palveluja käyttäviäkin, jos ei oikeasti pysty tai osaa niin sitten sen on OK. Monet pystyisivät ja osaisivat, mutta eivat vaan viitsi tehdä sitä jostain syystä. Tuijottelevat sitten rengasliikken kattoon ja räpäläävät puhelinta odotushuoneessa kun renkaita vaihdetaan. Aikamoista ajanhaaskuuta.
Kaikki tarvittavat värkit löytyvät autotallista, mutta pidän 40 euroa niin mitättömänä summana että maksan mieluusti siitä toiselle. Tunti menee kun pakkaa renkaat autoon, ajaa vaihtopaikkaan, odottelee sen vartin kahvia juoden ja lopulta sama toisinpäin. Tuloksena pesty rengassetti pussitettuna autotallissa odottamassa seuraavaa kertaa.

Enkä pidä sitä mahdottomana, että pitäisi odotella liikeen aikatauluja. Tähän mennessä liikkeessä on aina ollut vapaata aikaa, sen kuin valitsee mieleisensä listalta.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Ei niiden kanssa sentään mitään krusifiksiä tartte tehdä.
Ihan vaan nosto pulteille äärimmäisen epäergonomisessa asennossa 12-17 kg:n painolla on aika lailla no go mm. selkäsairauksissa, leikkauspotilaille, sydänsairaille sekä vanhuksille ja lapsille.

Jotenkin pidä vähän tyhmänä ihmistä joka triggeröityy siitä kun enemmistö maksaa perinteisen paskaduunin tekemisestä mitättömiä taskurahoja mamuille, opiskelijoille ym. joka 15-40 eurolla moista suostuu tekemään.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 014
Jotenkin pidä vähän tyhmänä ihmistä joka triggeröityy siitä kun enemmistö maksaa perinteisen paskaduunin tekemisestä mitättömiä taskurahoja mamuille, opiskelijoille ym. joka 15-40 eurolla moista suostuu tekemään.
Vai että paskaduunia. Joskus olisi hyvä jos miettisi hieman ensin mitä kirjoittaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 711
Ainakaan itse en ole koskaan saanut perusteltua rengasliikkeen käyttämistä ajansäästöllä, enemmän siihen kuluu aikaa, että kelkkoaa renkaita edestakaisin rengasliikkeeseen, kuin että vaihtaa itse.
Siksi rengashotelli ja online-ajanvaraus. Maksaa toki jonkin verran, mutta säästyy varastotilaa, aikaa, vaivaa ja hermoja. Motonetin rengashotellissa hinta on ok, mutta siellä ei ole jostain syystä online-ajanvarausta kaikilla paikkakunnilla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 142
Vai että paskaduunia. Joskus olisi hyvä jos miettisi hieman ensin mitä kirjoittaa.
Kyllähän tuo renkaanvaihto on siinämäärin paskasta duunia että kaikki asialliset firmat kustantavat työntekijöiden vaatetuksen.

Sehän sen paskaduunin määrittelee, siinä tulee niin paskaiseksi että kuteet työnantajalta.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Nykyautojen renkaat ovat jo painonsa takia hieman hitaampia pyöritellä ja vaihtotyökin käy voimille, itse asiassa enemmistö Suomalaisista ei fyysisesti ole siinä kunnossa jotta vaihtoa lääketieteellisistä syistä suositeltaisiin.
Tämäpä onkin yksi keskeinen peruste miksi kannattaa itse vaihtaa. Siitähän hyvin huomaa että jos ei 17" renkaat enää liiku kevyesti, tai meinaa pyöränkotelolla syväkyykyssä kantapää nousta, niin voi jo vähän huolestua. Mitä huonommin menee niin sitä suuremmalla syyllä kannattaisi tuota jumppaa tehdä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Tämäpä onkin yksi keskeinen peruste miksi kannattaa itse vaihtaa. Siitähän hyvin huomaa että jos ei 17" renkaat enää liiku kevyesti, tai meinaa pyöränkotelolla syväkyykyssä kantapää nousta, niin voi jo vähän huolestua. Mitä huonommin menee niin sitä suuremmalla syyllä kannattaisi tuota jumppaa tehdä.
Tollainen 19" SUV vanne+rengas alkaakin painaa sitten liki 30kg... Noita alkaa olla suht veemäinen jo edes nostella. Ja kyllä mulla menee etukyykystä pohjasta >100kg salilla, mutta en mä noita mieleellään nostele taikka vaihtele. Hoitakoon rengasfirmassa :)
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Tämäpä onkin yksi keskeinen peruste miksi kannattaa itse vaihtaa. Siitähän hyvin huomaa että jos ei 17" renkaat enää liiku kevyesti, tai meinaa pyöränkotelolla syväkyykyssä kantapää nousta, niin voi jo vähän huolestua. Mitä huonommin menee niin sitä suuremmalla syyllä kannattaisi tuota jumppaa tehdä.
Meinaatko ihan tosissaan, että syöpäleikkauksesta toipuvan potilaan kannattaisi sitä suuremmalla syyllä jumpata ja käytännössä tappaa ittensä.

Itsekin kannatan hyötyliikuntaa ja sen maksimointia kaikissa yhteiskuntaryhmissä, mutta rengastyöt tuon kokoluokan renkailla eivät sellaista ole kuin pienelle joukolle hyväkuntoisia työikäisiä perusterveitä miehiä. Ohjeillasi sadat tuhannet Suomalaiset päätyisivät täysin turhaan sairaanhoitoa entisestään rasittamaan, selkäpoli on jo nyt ylityöllistetty vanhenevan väestön vuoksi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ihan vaan nosto pulteille äärimmäisen epäergonomisessa asennossa 12-17 kg:n painolla on aika lailla no go mm. selkäsairauksissa, leikkauspotilaille, sydänsairaille sekä vanhuksille ja lapsille.

Jotenkin pidä vähän tyhmänä ihmistä joka triggeröityy siitä kun enemmistö maksaa perinteisen paskaduunin tekemisestä mitättömiä taskurahoja mamuille, opiskelijoille ym. joka 15-40 eurolla moista suostuu tekemään.
Tässä oli alunperin puhetta ajansäästöstä pelkkä vaihtotyö vs. itse vaihtaminen, renkaiden nostelu autoon ja takaisin ei sovi noille mainitsemillesi ihmisryhmille.
Silti väitän, että yli 65% väestöstä kykenee fyysisen kuntonsa puolesta suorittamaan renkaiden vaihdon.

Siksi rengashotelli ja online-ajanvaraus. Maksaa toki jonkin verran, mutta säästyy varastotilaa, aikaa, vaivaa ja hermoja. Motonetin rengashotellissa hinta on ok, mutta siellä ei ole jostain syystä online-ajanvarausta kaikilla paikkakunnilla.
Et tainnut lukea postaustani kokonaan, @Sonic Empire :n viestissä, johon vastasin, puhuttiin pelkästä vaihtotyöstä rengasliikkeessä.

Itseäni eivät rengasapinoiden liikkeet kiinnosta.
Omasta takaa löytyvät riittävät fasiliteetit renkaiden vaihtoon, pesuun ja säilytykseen, kun useamman auton vanteet, vanteiden värit ja kumit vaihtuvat useasti, niin ei jaksa minkään rengashotellin kanssa veivata.

Rahallisesti ja ajankäytöllisesti hommassa ei ole mitään järkeä, mutta menee harrastuksen piikkiin, niin ei kiinnosta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 711
Et tainnut lukea postaustani kokonaan, @Sonic Empire :n viestissä, johon vastasin, puhuttiin pelkästä vaihtotyöstä rengasliikkeessä.

Itseäni eivät rengasapinoiden liikkeet kiinnosta.
Omasta takaa löytyvät riittävät fasiliteetit renkaiden vaihtoon, pesuun ja säilytykseen, kun useamman auton vanteet, vanteiden värit ja kumit vaihtuvat useasti, niin ei jaksa minkään rengashotellin kanssa veivata.

Rahallisesti ja ajankäytöllisesti hommassa ei ole mitään järkeä, mutta menee harrastuksen piikkiin, niin ei kiinnosta.
Ei kiinnostanut mihin sinä vastasit, koska se minun vastaus oli kommentti sinun viestissä olevaan sanomaan siitä miten liikkeessä vaihdettaessa menisi automaattisesti enemmän aikaa roudauksineen. No ei mene minulla, eikä tarvitse roudata mitään kun renkaat ovat valmiiksi pestyinä siellä. Varaus nettipalvelun kautta tai puhelimella kestää minuutin. Liike on kauppamatkan varrella ja vaihdossa menee joku 15-20min, jonka aikana voi hörppiä kahvia/kaakaota ja lukea lehtiä. Renkaiden vaihto harrastuksena ei ole minun juttu. Jokainen tavallaan, mutta minulle tuo on ollut oikein hyvä perustelu, vaikka kuinka on mutterikoneet käytettävissä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 769
Meinaatko ihan tosissaan, että syöpäleikkauksesta toipuvan potilaan kannattaisi sitä suuremmalla syyllä jumpata ja käytännössä tappaa ittensä.

Itsekin kannatan hyötyliikuntaa ja sen maksimointia kaikissa yhteiskuntaryhmissä, mutta rengastyöt tuon kokoluokan renkailla eivät sellaista ole kuin pienelle joukolle hyväkuntoisia työikäisiä perusterveitä miehiä. Ohjeillasi sadat tuhannet Suomalaiset päätyisivät täysin turhaan sairaanhoitoa entisestään rasittamaan, selkäpoli on jo nyt ylityöllistetty vanhenevan väestön vuoksi.
Tietenkään sairaille tuota ei voi suositella. Mutta ehkä nyt vähän liioittelet renkaiden vaihdon raskautta :D Johan moni kuntosalilla tekee huomattavasti kovemman rääkin.

Kunhan ergonomiasta huolehtii, niin kyllä ihan normaali ihminen tuon pystyy herranjestas tekemään.

E: Tarkennetaan nyt ennen kuin joku kuolasuu tarttuu. Puhun nyt ihan tavallisista henkilöautoista, en linja-autoista enkä mistään hemmetin Hummereista.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ei kiinnostanut mihin sinä vastasit, koska se minun vastaus oli kommentti sinun viestissä olevaan sanomaan siitä miten liikkeessä vaihdettaessa menisi automaattisesti enemmän aikaa roudauksineen. No ei mene minulla, eikä tarvitse roudata mitään kun renkaat ovat valmiiksi pestyinä siellä. Varaus nettipalvelun kautta tai puhelimella kestää minuutin. Liike on kauppamatkan varrella ja vaihdossa menee joku 15-20min, jonka aikana voi hörppiä kahvia/kaakaota ja lukea lehtiä. Renkaiden vaihto harrastuksena ei ole minun juttu. Jokainen tavallaan, mutta minulle tuo on ollut oikein hyvä perustelu, vaikka kuinka on mutterikoneet käytettävissä.
No niihän minä sanoin vastauksessani, että rengashotelli säästää aikaa, pelkkä vaihtotyö liikkeessä ei.
Mutta koska et jaksanut lukea ja sisäistää koko viestiä, niin lainasit vain osan siitä ja rupesit suoltamaan omaa soopaasi.

Olisit voinut tuoda oman mielipiteesi esille ihan yksittäisessä viestissä, etkä lainata minun viestiäni.
Kohteliaassa keskustelussa kommentoidaan aihetta ja viitataan toisten viesteihin, jos aihetta on.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 711
No niihän minä sanoin vastauksessani, että rengashotelli säästää aikaa, pelkkä vaihtotyö liikkeessä ei.
Mutta koska et jaksanut lukea ja sisäistää koko viestiä, niin lainasit vain osan siitä ja rupesit suoltamaan omaa soopaasi.

Olisit voinut tuoda oman mielipiteesi esille ihan yksittäisessä viestissä, etkä lainata minun viestiäni.
Kohteliaassa keskustelussa kommentoidaan aihetta ja viitataan toisten viesteihin, jos aihetta on.
Eli ongelma olikin se että ilmaisin mielipiteeni lainaamalla sinun viestistä sitä kohtaa, jossa sinä olet asiasta eri mieltä. Ok, ei kai siinä sitten. Ei muuta kuin jatkamaan harrasteluita. :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Eli ongelma olikin se että ilmaisin mielipiteeni lainaamalla sinun viestistä sitä kohtaa, jossa sinä olet asiasta eri mieltä. Ok, ei kai siinä sitten. Ei muuta kuin jatkamaan harrasteluita. :D
Juurikin näin, keskustelua on hankala seurata, jos lainaukset ja vastaukset ovat ihan mitä sattuu.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 711
Juurikin näin, keskustelua on hankala seurata, jos lainaukset ja vastaukset ovat ihan mitä sattuu.
En nyt tiedä olivatko lainaukset ja vastaukset "ihan mitä sattuu", mutta siinä olet oikeassa, että olisin voinut jättää siihen mukaan sen kommenttisi rengashotellista.

Motonetissa kustannus on kokonaisuudessaan 69€/kausi, joka on mielestäni oikein kohdallaan siihen suhteutettuna, että vaihtoehto olisi roudata, vaihtaa, pestä ja säilyttää renkaat itse.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
979
Eikös nyt todeta kuitenkin niin, että onhan se hyvä, että palvelua on saatavissa ja vielä parempi, jos käyttäjät ovat pääasiassa tyytyväisiä maksamaansa palveluun. Ei se ole omatoimivaihtajilta pois ja kukin käyttää rahansa miten lystää.

Itse vaihdan renkaat aina itse jo ihan henkilökohtaisen preferenssinkin vuoksi, koska saan siitä ihan iloa hommaa tehdessä. Lisäksi tykkään tehdä työn juuri eikä melkein, eli uudet renkaat putsataan varastopölyistä ja suojataan ja vanhat renkaat putsaan huolellisesti ennen säilöön laittoa. Kaikki piki/lentoruoste/jarrupöly yms. pitää saada pois, jota ei se perus liikkeen automaattikone pysty tekemään. Lopputulos on priimaa, mutta aikaa menee tuntikausia. Harrastus kun on, niin ei ole niin vakavaa. Jos homma ei olisi niin jetsulleen, niin voisin ihan hyvin harkita käyttäväni palvelua ja käyttää ajan johonkin muuhun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 895
Kuten otsikosta voi päätellä tässä ei ole tarkoitus keskustella rengashotelleista ,niistä kiinnostuneet voi perustaa uuden oman ketjun,kiitos.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 711
Kuten otsikosta voi päätellä tässä ei ole tarkoitus keskustella rengashotelleista ,niistä kiinnostuneet voi perustaa uuden oman ketjun,kiitos.
No johan nyt taas.

Tai sitten ajattelee asian niin päin, että josko muuttaisikin otsikon yleisempään muotoon "Renkaanvaihto - työkalut, tarvikkeet, säilytys" tai jotain sen suuntaista, niin ei tarvitsisi keskustella monessa samaan aiheeseen liittyvässä ketjussa erikseen sen vuoksi, että yhden otsikko on alunperin rajattu tarpeettoman tiukasti? Ei tämä nyt niin laaja aihe kuitenkaan ole, että tarvittaisiin monta ketjua.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 396
Selvisin viime kesään saakka ilman autoa, joten renkaanvaihdot oli lähinnä kavereiden jelppimistä. Koska en ole mikään automies, päätin että vaihdan renkaat itse, jotta on edes joku tuntuma hommasta jos joskus jään tienpäälle. Toki puhelin ja kasko hoitaa, mutta jotenkin kädetön fiilis jos pelkästään sen varassa. A4 farkun talvikiekot on 225/45 18" ja kesäkiekot 225/40 19", joten on noissa pieni jumppa. Tosin nyt tuntuivat keventyneen, liekö sali mennyt perille :) . Takakontontissa on 80km/h kottarinrengas (tsekkailen paineet aina välillä). Säilytän renkaat kerrostalon kellarikomerossa ja vaihdan parkkiksella alla olevalla setillä (avain, hylsy ja Audin oma tunkki kulkee aina mukana):

Teleskooppivartinen pyörämutteriavain
Aluvannehylsy magneettipohjalla
Kuparitahna

Lisäksi kaverilta oli lainassa Motonetin MTX Racing hallitunkki ja momenttiavain. Meiansin itse moisia, mutta ajattelin että lounaan hinnalla lainailee pari kertaa vuoteen. Eipä pyöri nurkissa taas ylimääräistä härveliä. Kuparitahnaa kun siveli pultteihin ja vanteeen sisälle, niin kiekot tippuivat syliin pultit avaamalla. Pesin molemmat setit Korrek pro Iroxilla ja jälki oli parkkis säädöksi ihan ok. Täytyy myöntää, että kävi kyllä OKT asujia paineperureineen hivenen kateeksi siinä Kärcherin OC3 fillaripesurin kanssa nyhertäessä :rofl: Noh, saipahan raitista ilmaa ja liikuntaa sekä keikot vaihdettua ja putsittua.

Olisihan se hotelli helpompi ja muutama kymppi itselle ihan sama. Mutta vaihtelen tosiaan siksi, että tuleepahan itse tehtyä edes jotain autolleen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 142
Vanteita pestessä se painepesuri ei ole kovin kätevä kone. Siinä vaan kastelee itsensä, eikä se oikeastaan pese niitä, koska vanteiden lika on yleensä aina sen verran palanut siihen pintaan että vaatii mekaanista hinkkaamista. Joku fillaripesuri voi olla jokseenkin optimaalinen laite.
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
238
Paineilmatunkki oli kyllä varsin kätevä kapistus renkaanvaihdossa. Nostopinta-alaa reilusti, lähtötilanteessa suhteellisen matala ja nostaa tarvittaessa korkealle. Hintakin huutokaupat.com kautta uutena vain 70€. Suositus, jos joku on joskus ostoa miettinyt.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Vanteita pestessä se painepesuri ei ole kovin kätevä kone. Siinä vaan kastelee itsensä, eikä se oikeastaan pese niitä, koska vanteiden lika on yleensä aina sen verran palanut siihen pintaan että vaatii mekaanista hinkkaamista. Joku fillaripesuri voi olla jokseenkin optimaalinen laite.
Kyllä painepesuri on pesun alkuvaiheessa kätevä. Ensin vähän liuotinta vaikuttamaan ja sitten irtopaskat paineella pois. Toki ton jälkeen sitten pääsee tiskiharjalla hinkkaamaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 711
Siksi rengashotelli ja online-ajanvaraus. Maksaa toki jonkin verran, mutta säästyy varastotilaa, aikaa, vaivaa ja hermoja. Motonetin rengashotellissa hinta on ok, mutta siellä ei ole jostain syystä online-ajanvarausta kaikilla paikkakunnilla.
Pari vuotta ehdin käyttämään Motonetin rengashotellia, mutta nyt katkesi kamelin selkä. Hinta on noussut joka vuosi, ajan online-varaus puuttuu, joka kerta tiskin takana setä motkottaa miten renkaiden säilytys/vaihto ei ole heille hyvää bisnestä ja nyt lisäksi ilmoittivat, että vähentävät hotellin kapasiteettia, jotta voivat laittaa tilalle uusia nostureita, kun ne ovat parempaa bisnestä. Ei kiinnosta kuunnella tuota ulinaa, kun ei mikään niistä ole asiakkaan vika.

Mukavuudenhalu ja lisääntynyt varastotila on johtanut siihen, että ei kuitenkaan kiinnosta enää leikkiä renkaidenvaihtoleikkiä itse. Lopputuloksena vien renkaat jatkossa säilytykseen aitoon rengasliikkeeseen, josta saa samalla hinnalla myös ihan oikeaa palvelua ja säilytyksen aikana saa halutessaan myös uudet kumit vanteille jne.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Pari vuotta ehdin käyttämään Motonetin rengashotellia, mutta nyt katkesi kamelin selkä. Hinta on noussut joka vuosi, ajan online-varaus puuttuu, joka kerta tiskin takana setä motkottaa miten renkaiden säilytys/vaihto ei ole heille hyvää bisnestä ja nyt lisäksi ilmoittivat, että vähentävät hotellin kapasiteettia, jotta voivat laittaa tilalle uusia nostureita, kun ne ovat parempaa bisnestä. Ei kiinnosta kuunnella tuota ulinaa, kun ei mikään niistä ole asiakkaan vika.

Mukavuudenhalu ja lisääntynyt varastotila on johtanut siihen, että ei kuitenkaan kiinnosta enää leikkiä renkaidenvaihtoleikkiä itse. Lopputuloksena vien renkaat jatkossa säilytykseen aitoon rengasliikkeeseen, josta saa samalla hinnalla myös ihan oikeaa palvelua ja säilytyksen aikana saa halutessaan myös uudet kumit vanteille jne.
En tiedä miten lisääntynyt varastotila vaikuttaa tuohon päätökseen viedä renkaat muualle säilöön, mutta itselläni ainakin kun löytyy säilytystila, tunkki ja pulttipyssy, niin tulee vaan vaihdettua noi renkaat itse, kun koko rumba on tehty samassa ajassa, mitä mulla kestäis ajella edestakasin renkaidenvaihtoon ja saa itse päättää koska noi vaihtaa eikä tarvi arpoa että mihin väliin saa ajan. Lisäksi kaupan päällisinä tuossa säästää rahaa ja tulee kerran kauteen pestyä noi käyttiksenkin vanteet vaihtaessa irrallaan vähän paremmin ja tsekattua kumien kunto.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 711
En tiedä miten lisääntynyt varastotila vaikuttaa tuohon päätökseen viedä renkaat muualle säilöön,
Sanoin, että "Mukavuudenhalu ja lisääntynyt varastotila on johtanut siihen, että ei kuitenkaan kiinnosta enää leikkiä renkaidenvaihtoleikkiä itse". Käytän siis rengashotellin palveluita noista syistä. Ei se varastotila palveluntarjoajan vaihtamiseen liity, vaan vaihdan sitä siksi, kun Motonetin korjaamolta on saanut paskaa palvelua ja hinta on noussut likimain samaksi kuin muualla. Sinä saat ihan vapaasti toimia miten haluat. Osa tykkää harrastella renkaiden vaihtoa ja niiden puunaamista, minä en.

Varaan siis jatkossa verkkopalvelua käyttäen ajan rengashotellista haluamalleni ajankohdalle, ajan liikkeen pihaan ja jätän avaimet tiskille. Hörpin kupposen kuumaa kaakaota, kuittaan maksun ja ajan pois. Sijainti on kauppareissun varrella, joten siirtymiä en laske ylimääräiseksi ajaksi. Vanhat renkaat jäävät pestyinä säilöön ja tosiaan tarvittaessa kausien välissä saa vaihdatettua tilalle uudet kumit jne. Toistan saman sitten taas keväällä. Motonetissa ei ollut ainakaan omalla alueella verkkopalvelua käytettävissä ja palvelu oli muutenkin kehnoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
Itselle ei myöskään nuo rengashotellit käy mutta paikallisessa kylän facebook-ryhmässä on ainakin yksi innokas joka kolmella kympillä tulee kotipihalle vaihtamaan gummit, sitä voisi jo harkita...
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
788
Lisääntyneen (vapaan) varastotilan myötä aloin vaihtamaan renkaat taas pitkästä aikaa itse. Hylsyt ja momenttiavain löytyi omasta takaa, mutta vanhan tunkin korvasin uudella halpiksella ja mukaan tarttui alle kympillä myös teleskooppivarsi. Pari vuotta meni rengashotellin asiakkaana.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 711
Itselle ei myöskään nuo rengashotellit käy mutta paikallisessa kylän facebook-ryhmässä on ainakin yksi innokas joka kolmella kympillä tulee kotipihalle vaihtamaan gummit, sitä voisi jo harkita...
Ei kai vaihto maksa liikkeessäkään paljon tuota enempää normaalille henkilöautolle? SUVeissa taitaa aika yleinen hinta olla 40€. Ei vaihto olisi minullekaan mikään ongelma ja akkukäyttöinen pulttipyssykin löytyy (aiemmin olen vuosikaudet vaihtanut itse renkaat). Sen sijaan maksan nykyään mukavuudesta ja lisääntyneesä varastotilasta. Nostelen mieluummin kuntosalilla puntteja kuin raahaan renkaita edestakaisin varastoon jne. Mutta kuten sanoin, jokainen tavallaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Sanoin, että "Mukavuudenhalu ja lisääntynyt varastotila on johtanut siihen, että ei kuitenkaan kiinnosta enää leikkiä renkaidenvaihtoleikkiä itse". Käytän siis rengashotellin palveluita noista syistä. Ei se varastotila palveluntarjoajan vaihtamiseen liity, vaan vaihdan sitä siksi, kun Motonetin korjaamolta on saanut paskaa palvelua ja hinta on noussut likimain samaksi kuin muualla. Sinä saat ihan vapaasti toimia miten haluat. Osa tykkää harrastella renkaiden vaihtoa ja niiden puunaamista, minä en.

Varaan siis jatkossa verkkopalvelua käyttäen ajan rengashotellista haluamalleni ajankohdalle, ajan liikkeen pihaan ja jätän avaimet tiskille. Hörpin kupposen kuumaa kaakaota, kuittaan maksun ja ajan pois. Sijainti on kauppareissun varrella, joten siirtymiä en laske ylimääräiseksi ajaksi. Vanhat renkaat jäävät pestyinä säilöön ja tosiaan tarvittaessa kausien välissä saa vaihdatettua tilalle uudet kumit jne. Toistan saman sitten taas keväällä. Motonetissa ei ollut ainakaan omalla alueella verkkopalvelua käytettävissä ja palvelu oli muutenkin kehnoa.
Joo, siis käsitin, että sulla on henkilökohtaisesti lisääntynyt varastotilan määrä ja sillä olisi joku myötävaikutus tuohon päätöksentekoon, mutta meinasitkin, että varastotila lisääntyi kun renkaita ei tarvitse säilöä itse. Sellaista puuhaa toi renkaidenvaihdon harrastelu on, että kyllä siinä ihan kohtalaiselle tuntiliksalle pääsee itse tehtynä, eli puhtaasti taloudellisessa mielessä tuollaisen homman ulkoistaminen vaatii suhteellisen korkeaa bruttopalkkaa, että tuosta tulee taloudellisesti järkevää ajatuksella "teen mielummin omia töitä". Säilytystilan joutuu jokainen hinnoittelemaan/arvottamaan itse riippuen siitä, vievätkö renkaat esimerkiksi kerrostalon häkkivarastosta sen viimeisenkin tilanrippeen tai ovatko ne tiellä jossain harrastetallissa.

Se täytyy todeta, että tuo renkaidenvaihtoon liittyvä työmäärä vaihtelee henkilöstä toiseen aika paljon, on vähän helpompi perustella tuota, jos saa ottaa renkaat tallin takaa varastosta pihan reunalta, nykästä tallista hallitunkin ulos ja ampua pulttipyssyllä renkaat auki ja kiinni ja lopuksi momenttiavaimen kanssa vetää loppukireyteen tyylillä 1 vetäsy per mutteri, kun on ensin vedetty momenttivarrella pulttipyssyllä siihen holleille. Kaikilta ei toki löydy koko tuota arsenaalia, jolloin sellanen 10 minuutin operaatio (ei sisällä pesua) muuttuukin puolentunnin-tunnin äheltämiseksi sillä auton omalla tunkilla ja kontista löytyvällä rengasavaimella. Kukin päättää itse, että missä noiden ääripäiden välissä menee se raja, että viitsii itse tehdä, tai löytyykö sellaista skenaariota että jaksaisi itse vaihtaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 711
Joo, siis käsitin, että sulla on henkilökohtaisesti lisääntynyt varastotilan määrä ja sillä olisi joku myötävaikutus tuohon päätöksentekoon, mutta meinasitkin, että varastotila lisääntyi kun renkaita ei tarvitse säilöä itse.
Joo, siis niinpäin tietenkin, että omassa tallissa/varastossa on enemmän tilaa, kun ei tarvitse hillota siellä niitä renkaita. Jos olisi loputtomasti varastotilaa ja samassa yhteydessä lämmin halli missä puuhastella, niin sitten voisi olla toinen ääni kellossa.

Sellaista puuhaa toi renkaidenvaihdon harrastelu on, että kyllä siinä ihan kohtalaiselle tuntiliksalle pääsee itse tehtynä, eli puhtaasti taloudellisessa mielessä tuollaisen homman ulkoistaminen vaatii suhteellisen korkeaa bruttopalkkaa, että tuosta tulee taloudellisesti järkevää ajatuksella "teen mielummin omia töitä".
Se on selvää, ettei rengashotellia tai ulkoisia vaihtopalveluita kannata rahan säästämisen vuoksi käyttää, vaan nimenomaan siksi, että niistä saa muita hyötyjä (minulla nimenomaan mukavuus ja se varastotila). Paljon turhempaankin olen rahaa käyttänyt. Jokainen arvottaa omalla kohdallaan asiat parhaaksi katsomallaan tavalla.

Pelkästään renkaiden pesu on sellainen homma, joka ei voisi vähempää kiinnostaa, mutta koska autossa on uudet siisti vannesarjat, niin eipä niitä viitsi säilöä pesemättäkään. Tässäkin tykkään juuri siitä rengashotellista, kun tulee tämäkin osuus hoidettua asiaa sekuntiakaan ajattelematta.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Se täytyy todeta, että tuo renkaidenvaihtoon liittyvä työmäärä vaihtelee henkilöstä toiseen aika paljon, on vähän helpompi perustella tuota, jos saa ottaa renkaat tallin takaa varastosta pihan reunalta, nykästä tallista hallitunkin ulos ja ampua pulttipyssyllä renkaat auki ja kiinni ja lopuksi momenttiavaimen kanssa vetää loppukireyteen tyylillä 1 vetäsy per mutteri, kun on ensin vedetty momenttivarrella pulttipyssyllä siihen holleille. Kaikilta ei toki löydy koko tuota arsenaalia, jolloin sellanen 10 minuutin operaatio (ei sisällä pesua) muuttuukin puolentunnin-tunnin äheltämiseksi sillä auton omalla tunkilla ja kontista löytyvällä rengasavaimella. Kukin päättää itse, että missä noiden ääripäiden välissä menee se raja, että viitsii itse tehdä, tai löytyykö sellaista skenaariota että jaksaisi itse vaihtaa.
Kyllä mä ainakin olisin rengashotellin asiakas, ellei olisi betonilattiaa, pulttipyssyä ja kunnon tunkkia käytössä. Luultavasti. Onhan tuo toisaalta ihan hauskaakin ja saa samalla vaikka vähän jarruja rasvailtua jne. Mutta taloyhtiön vettyneellä soraparkkiksella konttaaminen sen tiimaritunkin kanssa kyllä vie sitä hauskutta aika tehokkaasti pois. Viimeistään se, kun lähtee kantamaan niitä kuraisia renkaita sylissä häkkivarastoon 200 metrin päähän.

Mutta mitä potentiaalista haittaa tuosta väärästä kiristysmomentista on? Itse olen lähes 20 vuotta kiristänyt käsituntumalla ja vielä ei ole kosahtanut käsiin siinä mielessä, että pultti olisi irronnut löysyyttään tai vanne olisi mennyt paskaksi kireyden vuoksi. Jotenkin tuntuu, että täytyy jättää pultit käytännössä kiristämättä, että ne alkaisivat irrota ja toisaalta katselin viime syksynä kun naapurin >100-kiloinen isäntä kiristi talvirenkaita hyppimällä metrisen jatkovarren päällä. Oli kyllä peltivanteet autossa, mutta näytti c-maxin pinnapultit tuonkin kestävän ongelmitta, sitä en enää tiedä miten keväällä aukesivat :D

Momenttiavaimen hankintaa kyllä harkinnut, kun joissain alustan osissa kaiketi sillä on merkitystäkin, mutta toistaiseksi ei ole vielä olemassa. Nyt taisi lidlissä olla parilla kympillä, ehkä pitäisi sellainen hakea.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Pelkästään renkaiden pesu on sellainen homma, joka ei voisi vähempää kiinnostaa, mutta koska autossa on uudet siisti vannesarjat, niin eipä niitä viitsi säilöä pesemättäkään. Tässäkin tykkään juuri siitä rengashotellista, kun tulee tämäkin osuus hoidettua asiaa sekuntiakaan ajattelematta.
Peseekö ne muka kunnolla vanteet siihen muutaman kympin hintaan? Vai näennäisesti isoimmat liat pois. Tuo on kuitenkin jossain määrin työn takana välillä, että saa oikeasti puhtaaksi.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 263
Ei kai vaihto maksa liikkeessäkään paljon tuota enempää normaalille henkilöautolle? SUVeissa taitaa aika yleinen hinta olla 40€. Ei vaihto olisi minullekaan mikään ongelma ja akkukäyttöinen pulttipyssykin löytyy (aiemmin olen vuosikaudet vaihtanut itse renkaat). Sen sijaan maksan nykyään mukavuudesta ja lisääntyneesä varastotilasta. Nostelen mieluummin kuntosalilla puntteja kuin raahaan renkaita edestakaisin varastoon jne. Mutta kuten sanoin, jokainen tavallaan.
Liikkeessä on tosiaan noin 25-35e henkilöauton renkaanvaihto, mutta tuossa edellinen puhui siitä, että joku tulee kolmellakympillä vaihtamaan ne omaan kotipihaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 711
Peseekö ne muka kunnolla vanteet siihen muutaman kympin hintaan? Vai näennäisesti isoimmat liat pois. Tuo on kuitenkin jossain määrin työn takana välillä, että saa oikeasti puhtaaksi.
Riippuu paikasta. Koneessa ne yleensä pestään ja niitä on moneen lähtöön, kuten niissä käytettyjä pesuaineita ja liikkeitä ylipäätään. Minä olen yleensä ajoittanut tuon niin, että pesen auton kunnolla jo muutenkin 1-2 päivään aiemmin, niin ei ole sitten mitään pinttynyttä skeidaa vanteissa.

Paikallisen Motonetin käyttämä kone teki pesussa huonompaa jälkeä kuin nyt käyttämäni rengasliikkeen vastaava. Tuolla rengasliikkeessä ainakin lupaavat, ettei tarvitse huolehtia lopputuloksesta, mutta eihän sielläkään toki mitään peilikiiltoa niihin hinkata.
Painepesurilla ja lopputulos on mitä on.
Ehkä niinkin jossakin toimitaan, mutta itse en ole nähnyt missään käytettävän painepesuria. Se olisi aika typerää myös liikkeeltä, kun se on tehottomampaa kuin nostaa renkaat koneeseen.

Liikkeessä on tosiaan noin 25-35e henkilöauton renkaanvaihto, mutta tuossa edellinen puhui siitä, että joku tulee kolmellakympillä vaihtamaan ne omaan kotipihaan.
Ymmärsin kyllä, mutta siksi mietinkin, että mikä se hyöty tuossa nyt sitten on? Tuskin se paikalle tuleva vaihtaja niitä kantaa varastoon ja pesee, eli tämä karauttaa paikalle, nostaa auton ilmaan jonkinlaisella tunkilla jostakin kohdasta ja pyöräyttää renkaat irti/paikoilleen koneella. Simppeli homma, jota en silti haluaisi antaa ihan kenen tahansa husaajan hoidettavaksi. Ja tosiaan se pesu ja roudaus jää silti itselle.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 263
Peseekö ne muka kunnolla vanteet siihen muutaman kympin hintaan? Vai näennäisesti isoimmat liat pois. Tuo on kuitenkin jossain määrin työn takana välillä, että saa oikeasti puhtaaksi.
Jotkut pesevät pesukoneessa ja toiset hätäisesti painepesurilla ja jotkut hartaudella käsin. Tulos vaihtelee ihan paikasta riippuen, ei niinkään käytetystä metodista riippuen. Joskus se on laskettu säilytyksen hintaan sisälle ja joskus se on erikseen ostettava palvelu.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 318
Mutta mitä potentiaalista haittaa tuosta väärästä kiristysmomentista on? Itse olen lähes 20 vuotta kiristänyt käsituntumalla ja vielä ei ole kosahtanut käsiin siinä mielessä, että pultti olisi irronnut löysyyttään tai vanne olisi mennyt paskaksi kireyden vuoksi.
Joidenkin merkkien joidenkin malllien kohdalla on liikkunut tarinoita että väänetty liiantiukkaan, ja sitten saanut vaihdella pultteja tai jopa muita osia.
Tarinoita löysistä renkaista, tai jopa ironneista. myös tarinoita.

Toki harvalla omaa kokemusta, vaatisi sen auto malli, mikä ei kestä, tai sitten ne pulkannarut jolla ei saa kiinni ja jälkikirtyskin unohtuu (tämä yksinää kai yleisempää ja silti voi renkaat pysyä paikoillaan).


Mutta mistä parikertaa vuedessa mutterivääntävä tietää mikä on sopia, jos se varsi ja papu ei satu oleen ns tontilla.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 263
..mietinkin, että mikä se hyöty tuossa nyt sitten on? Tuskin se paikalle tuleva vaihtaja niitä kantaa varastoon ja pesee, eli tämä karauttaa paikalle, nostaa auton ilmaan jonkinlaisella tunkilla jostakin kohdasta ja pyöräyttää renkaat irti/paikoilleen koneella. Simppeli homma, jota en silti haluaisi antaa ihan kenen tahansa husaajan hoidettavaksi. Ja tosiaan se pesu ja roudaus jää silti itselle.
Se on ihan totta, että amatöörin vaihto on aina amatöörin vaihto riskeineen kaikkineen, etenkin jos vielä joku tulee pimeänä tekemään ilman mitään vakuutusta tms. Samalla jää huomaamatta ja hoitamatta mahdollisesti havaitut viat ja puutteet tms, jotka rengasliikkeessä tulisivat samantien huomatuksi ja korjatuksi. Mutta renkaan vaihto ammattilaisen toimesta kotipihassa noin muuten voi olla kätevää jollekin jos esim liikuntavamma tai työtilanne tai joku muu vastaava tekee liikkeessä päiväsaikaan asioinnista haastavan.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Riippuu paikasta. Koneessa ne yleensä pestään ja niitä on moneen lähtöön, kuten niissä käytettyjä pesuaineita ja liikkeitä ylipäätään. Minä olen yleensä ajoittanut tuon niin, että pesen auton kunnolla jo muutenkin 1-2 päivään aiemmin, niin ei ole sitten mitään pinttynyttä skeidaa vanteissa.
Mitä itse noita pesukoneita nähnyt kun uusia renkaita ostanut niin harvemmin ne puhtaaksi on tulleet kuin sen verran, että asentajalla ei ole soraa käsissä. Tietysti on ymmärrettävää, että 30 € palvelumaksulla ei saa vaihtoa ja kunnon pesua, kun kyseessä on voittoa tavoitteleva liiketoiminta. Yleensä kuitenkin tarvitaan jonkinlaista mekaanistakin puhdistusta ja vanteiden erilaiset muodot varmaan tekee tuosta aika vaikeaa, että saisi täysin koneistettuakaan. Vaikka kai hyvillä myrkyilläkin kohtuullista jälkeä saanee ilman, että harjaan pitää kauheasti kajota. Tiedä siitä sitten, kun joutunut aina pelaamaan kuluttajamyynnin valasystävällisillä aineilla.
Mutta mistä parikertaa vuedessa mutterivääntävä tietää mikä on sopia, jos se varsi ja papu ei satu oleen ns tontilla.
No tämähän se tietysti, kai joku vertailukohta tai näppituntuma pitää olla. Ehkä semmoinen "Vähän vielä ja sit on sopiva" -momentti on helpompi hahmottaa, kun pultteja joskus työkseenkin pyöritellyt, vrt. se joka miettii miten päin hylsy laitetaan rengasavaimeen. Mutta tosi paljon pitää kyllä olla metsässä, että menee vituiksi. Joku 100 nm on yllättävän vähän. Eikös se karkeasti ole puolen metrin varrella noin 20 kg painetta kahvaan?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 255
Sinä saat ihan vapaasti toimia miten haluat. Osa tykkää harrastella renkaiden vaihtoa ja niiden puunaamista, minä en.
Makuasioitahan nämä ja jokainen tekee omat valintansa.

Itse en tykkää vaihtaa renkaita, koska se on tylsä pakkotyö jonka joutuu tekemään kun olosuhteet pakottavat tai painostavat.

Vaihdan ja säilytän kuitenkin pyörät itse ja omissa tiloissa. Miksi? Koska haluan voida vaihtaa koska tahansa, koen suuremmaksi vaivaksi asioida liikkeessä kuin puuhata hetken tallissa, haluan voida tutkia renkaiden kunnon koska tahansa, enkä luota ostopalveluihin asiassa jossa ei ole pakko. "Ammattilaisten" jäljiltä ruuvit tai mutterit voivat olla ylikiristetyt, vanteet paskana ja auton pohja rullalla. On tietysti helppo sanoa että pitää käyttää ammattitaitoista liikettä, mutta siihen voi vastata että harva varmaan tahallaan vie osaamattomaan paikkaan ja silti kaikenlaista sattuu. Lisäksi on ihan näppärää että kotona on neljä ylimääräistä varapyörää.

Mutta joo, ei kyllä huvittaisi. Aina siinä itse tekemisessäkin voi olla jotain hidasteita. Viimeksi siten, että vaihdoin autoa ja uudessa oli viisi milliä liian vähän maavaraa tunkilleni, joten jouduin kausivaihdossa yllättäen nysväämään ja ajamaan auton laudanpätkille. Ei mikään suuri vaiva mutta pieniä pakko-oireita säätäminen aiheuttaa. Enemmän vituttaisi silti jos joutuisi säätämään ostopalvelun kanssa ja ehkä saisi ajan parin viikon tarkkuudella.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 680
Viestejä
4 208 167
Jäsenet
70 934
Uusin jäsen
pite

Hinta.fi

Ylös Bottom