- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 4 888
Tuo oikea kiristysmomentti on lähinä aluvanteiden hommia. Alumiini on siitä paska metalli, että se on aika huono kestämään väsytystä, josta syystä varmaankin auto/vannevalmistajat on noille sen momentin speksanneet, ettei noita vedetä raivomomenttiin joka kerta, jolloin huonoimmillaan voisi jotain pettää siitä itse vanteesta. En tiedä kuinka todennäköinen tollanen lopputulos olis, mutta toisaalta pulttipyssyihin saa tollasen momenttivarren että saa huoletta päästellä kireälle päin ja momenttiin vetäminen on aika pieni vaiva. Aluvanteilla on toi jälkikiristys/oikeanlainen kiristys tärkeetä myös siitä syystä, ettei se alumiinivanteen rakenne mahdollista sitä, että siellä olis merkittävää esijännitystä, jolloin joku hiekanmuru tms siellä kontaktipintojen välissä voi käytön myötä väljistää ton vanne napa rajapinnan.Kyllä mä ainakin olisin rengashotellin asiakas, ellei olisi betonilattiaa, pulttipyssyä ja kunnon tunkkia käytössä. Luultavasti. Onhan tuo toisaalta ihan hauskaakin ja saa samalla vaikka vähän jarruja rasvailtua jne. Mutta taloyhtiön vettyneellä soraparkkiksella konttaaminen sen tiimaritunkin kanssa kyllä vie sitä hauskutta aika tehokkaasti pois. Viimeistään se, kun lähtee kantamaan niitä kuraisia renkaita sylissä häkkivarastoon 200 metrin päähän.
Mutta mitä potentiaalista haittaa tuosta väärästä kiristysmomentista on? Itse olen lähes 20 vuotta kiristänyt käsituntumalla ja vielä ei ole kosahtanut käsiin siinä mielessä, että pultti olisi irronnut löysyyttään tai vanne olisi mennyt paskaksi kireyden vuoksi. Jotenkin tuntuu, että täytyy jättää pultit käytännössä kiristämättä, että ne alkaisivat irrota ja toisaalta katselin viime syksynä kun naapurin >100-kiloinen isäntä kiristi talvirenkaita hyppimällä metrisen jatkovarren päällä. Oli kyllä peltivanteet autossa, mutta näytti c-maxin pinnapultit tuonkin kestävän ongelmitta, sitä en enää tiedä miten keväällä aukesivat
Momenttiavaimen hankintaa kyllä harkinnut, kun joissain alustan osissa kaiketi sillä on merkitystäkin, mutta toistaiseksi ei ole vielä olemassa. Nyt taisi lidlissä olla parilla kympillä, ehkä pitäisi sellainen hakea.
Yleisesti mitä tohon vanteiden pesuun tulee, niin meinasin lähinä ite sitä, että tossa kun pesasee vanteet irroittaessa voi vetää niihin myös sisäpuolelta noi raudan ja pienpoistoaineet ja on helpompi puunailla vanteet kuin jos ne on siinä auton alla, ei sellanen painepesurilla ruiskautus toki aikaa juurikaan vie. En tiedä onko noilla rengashotelleilla joku masiina käytössä minne vanteet voidaan lempata ja siellä sit pesuohjelma pesee noi tms.
Itse näen renkaidenvaihdon näin omakotiasujana vähän saman kaltaisena hommana, kuin vaikkapa nurtsin leikkaamisen tai muut tollaset ylläpitotyöt, eli pitää valita, missä menee se raja, mistä viitsii maksaa ja helpommin painottuu itse tehtäväksi sellaset hommat missä säästää enemmän rahaa ja/tai aikaa. Renkaiden vaihto hyvillä vehkeillä on sen verran nopea homma, että siinä säästää jopa aikaa itse tehdessä ja käytetylle ajalle saa aika hyvän tuntipalkan. Jos asuu tyyliin kerrostaloyhtiössä, missä vastikemaksuilla hoituu kaikki, niin sellasessa tilanteessa tollanen renkaidenvaihto voi olla yks harvoja hommia mitä ite vois vielä ajatella jotenkin kohtuudella tekevänsä itse, niin se kynnys ulkoistaa se ei ole kovin iso varmastikaan monelle etenkin kun siihen liittyisi sit renkaiden välppäämistä häkkivaraston komeroon yms.