Tarvikkeet (diy)renkaiden vaihdossa.

OT:na, onko ollut juttua uutisissa kesärenkaisiin siirtymisissä nyt kevään aikana?
Jotenkin itselle ei ole tullut vielä vastaan mitään, eikä kaiken järjen mukaan vielä kannata edes pitää kiirettä sillä onhan länsisuomen rannikolla satanut lunta tänäänkin
 
Itse vaihdoin alkuviikosta kesärenkaat alle. Kuun loppuun asti on korkeapainetta ja poutaa. Lisäksi ilman kastepistelämpötilat on niin alhaiset, että tiet kuivuvat käytännössä heti sateen jälkeen tilanteessa, jossa taivaalta jotain sattuu alas asti pääsemään. Ja niin, perus hallitunkki ja teleskooppivartinen rengasavain käytössä. 30min operaatio.
 
OT:na, onko ollut juttua uutisissa kesärenkaisiin siirtymisissä nyt kevään aikana?
Jotenkin itselle ei ole tullut vielä vastaan mitään, eikä kaiken järjen mukaan vielä kannata edes pitää kiirettä sillä onhan länsisuomen rannikolla satanut lunta tänäänkin
Itse vaihdoin pari viikkoa sitten. Kyllä uutisissa sanottiin että ei kannata vielä vaihtaa, koska on niin kylmää. Mutta luulisin että voisi vaihtaa vaikka viikon päästä perjantaina. Muistaakseni sanottiin että huhtikuu on normaalia kylmempi.
 
Joku tuossa mainitsi että laittakaa rasvaa pultteihin. En menis itse suosittelemaan, ei siitä useimmissa autoissa ole haittaa mutta syystä tai toisesta joissain autoissa/vanteissa tuntuu pultit olemaan taipuvaisia löystymään itsekseen helpommin kuin toisissa. Tervaa suosittelisin itse, estää kiinniruostumisen muttei voitele liukkaaksi että itsekseen aukeaisivat. Löytyy spraypurkissa ainakin Wurthilta ja varmaan semmosista putiikeista mitkä Wurthin kamoja myy (Puuilo esim.)
Itse topikkiin, hallitunkilla ja paineilma- tai akkukäyttöisellä pulttimopolla itse laitan. Momenttiavainta ei tule käytettyä, pulttimopossa on 110Nm asetus jolla pistän kiinni ja hyvä on ollu.
 
Viiteen autoon tuli vaihdettua renkaat. Aikaisemmassa viesttä olikin jo työkalut:

Hallitunkki, jääkiekosta tehty nostoadapteri, Hazetin paineilma mopo, kompura, vatan momenttisauvat. On se vaan niin paljon näppärämpi sillä pulttimopolla avata ja laittaa kiinni momenttisauvan kanssa, että ei kiinnosta kyllä käsin vääntää. Varsinkin kun kerralla tulee yleensä vaihdettu 3-6 autoon renkaat.

Täytyy kyllä todeta, että ei kyllä olisi innostanut käsin noita laitella.. Listaan voisi vielä lisätä tapin, jolla vanteen pulttien reiät osuu kohdelle kerralla eli tälläisen:

71111093774_wheel_pin_combo_lg.jpg


Helpottaa kummasti esim. takavetoisessa autoissa etuvanteiden laittamista, kun niissä se napa pyörii vapaasti.

Jotain niihin kierteisiin kannattaa laittaa tai muuten ruostuvat. Itse olen laittanut kuparitahnaa, eikä ole koskaan pultit löystyneet.
 
Kupari- tai alumiinitahnaa on hyvä käyttää sitä saa kivasti spraypullossa, itse käytän jotain kiinnileikkautumisen estoainetta jota sudilla laitetaan (sattuu olemaan työpaikan hyllyssä).

Noita tahnoja/sprayta on muutenkin hyvä käyttää kun autoa korjailee, säilyy kierteet kunnossa eikä ruostu niin helposti.
 
Rimpula hallitunkki
Pukki
Akkukäyttöinen pulttipyssy
Alumiinitahnaa kiinnileikkautumisen estoon
Momenttiavain

Näillä renkaat vaihtuu helposti ja varmasti. Vaiva on minimoitu akkupulttipyssyllä ja ruuvien jumittuminen estetty alumiinitahnalla, joka miinuspuolena sotkee kaiken mihin sitä menee. Momenttiavaimella varmistuu ruuvien pysyminen kiinni ja samalla ylikiristämisen vaara estyy.
 
20e joku halpistunkki, 8e ristikkoavain, 10e teleskooppiväännin, muutaman euron pukki, ja putken pätkä tarvittaessa, jos liikkeessä laitettu uutta alle ja liian tiukkaan. Kuparitahnaa jenkoihin ja hiekkapaperia keskiön putsaukseen tai teräsharja. Momenttiin menee itsestään n. 110-130nm. Muu on imo turhaa hifistelyä.
Ps. Jokusen vuoden tein rengas hommia liikkeessä.
 
Nivelväännin, voimahylsy, hallitunkki, räikkä, mutteriterva, momenttiavain.
 
Brucke Akkumutterinväännin 18 V CLICK tokmannilta, hinta alle 40 e + akku. Isolla akulla toiminut aivan hyvin, jotkut pultit pitää auttaa alkuun käsipelillä. Yleensä teen myös kiinnityksessä loppukiristyksen käsipelillä.

Hallitunkki on joku halvin ja pienin 1,5 t vehje. Ehkä jossain kohtaa voisi vaihtaa vähä isompaan.

Lisäksi vaseliinia pyörän napoihin niin ei alu vanteet junnaa kiinni.
 
Jos konevoimaa ei ole käytössä, niin tykkään kyllä tuommoisesta riittävän tukevasta ja painavasta ristikkoavaimesta. Sillä saa rullattua pulteista sen löysän osuuden auki ja kiinni ihan hyrrävoimalla pyöräyttäen. Ilman apuvälineitä saa kiristettyä riittävään kireyteen ja jos avatessa tarvii lisävoimaa, niin ristikon toiseen päähän voi laittaa tukemaan lankkuja, pukkia tms ja vääntää vaikka parimetrisellä putkella.
 
20e joku halpistunkki, 8e ristikkoavain, 10e teleskooppiväännin, muutaman euron pukki, ja putken pätkä tarvittaessa, jos liikkeessä laitettu uutta alle ja liian tiukkaan. Kuparitahnaa jenkoihin ja hiekkapaperia keskiön putsaukseen tai teräsharja. Momenttiin menee itsestään n. 110-130nm. Muu on imo turhaa hifistelyä.
Ps. Jokusen vuoden tein rengas hommia liikkeessä.
Ristikkoavaimella selviää kyllä, mutta akkukäyttöinen mutterikone momenttihylsyllä on kätevä apuväline. Ihan halvimman pään tunkkeja en hommasi. Pukeille en ole renkaita vaihdettaessa löytänyt koskaan tarvetta.

Tosin nykyään olen hyödyntänyt Motonetin rengashotellia. 69e kausi vaihtoineen, niin ei ole hirveästi jaksanut enää itse vaivautua renkaiden kanssa pulaamaan.
 
Halvimman pään tunkki saattaa joskus vaikka pettää, siksi pukki. Joskus jotai jarruremppaa varten tullut muutenkin hommattua.
 
Pulttipyssy (akku käyttöinen)
Momenttisauva ja sopiva hylsy
Tunkki
Mutteriterva

Ei tarvitse olla miljoonan välineitä, saati laskea pulttien kestävyyksiä.

Silti toi homma on ihan /c:stä, joten taidan jatkossa ottaa sen mopoilevan teinin tekemään hommat kympillä/parilla.
 
Justiinsa eilen vaihtelin kolme sarjaa renkaita, joista yhteen vaihdoin vielä uudet kumitkin, helppoa ja kivaa oikeilla välineillä.

-Trommelberg matalasaksi
-Trommelberg rengaskone ja tasuri
-Milwaukee akkupulttipyssy
-Norbar momenttiavain
-Molykote P-74
Otsikko oli "tarvikkeet (diy)renkaiden vaihdossa". Aika kaukaa haettua suositella tuohon tarpeeseen jotain lähes 10 000 euron autopajasettiä hydraulisine nostureineen. :D

Vai oliko tuon tarkoitus olla mainos?
 
Otsikko oli "tarvikkeet (diy)renkaiden vaihdossa". Aika kaukaa haettua suositella tuohon tarpeeseen jotain lähes 10 000 euron autopajasettiä hydraulisine nostureineen. :D

Vai oliko tuon tarkoitus olla mainos?

Ei tuo ollut mikään mainos, vaan luettelo varusteista, joita käytän renkaanvaihdossa ja muissa autohommissa.

Jos vähääkään enemmän harrastaa autojen ropaamista, niin nosturi on ihan ykköshankinta ja sijoitus omaan hyvinvointiin.
Itsekkin teutaroin vuosia tunkkien ja pukkien kanssa, mutta nyt olen parin vuoden ajan kiitellyt itseäni nostimen hankinnasta.
 
Miten perustelit itsellesi rengaskoneen ja tasurin hankinnan?

Ja topiciin liittyen: itse olen pärjännyt renkaanvaihdossa laadukkaalla tunkilla, pitkällä vääntövarrella, "alumiinivanne"-hylsysarjalla ja momenttiavaimella. Usein tulee otettua kaveriksi akkukäyttöinen ruuvinväännin, jolla pyörittelen pultit auki ja kiinni (vaatii silti alkuun löysäämisen ja lopuksi momenttiin kiristyksen). Tärkein asia mielestäni on silti itse paikka, jossa renkaat vaihdetaan. Paljon mukavampi touhuta valaistussa hallissa, kuin esim. taloyhtiön parkkipaikalla.
 
Viimeksi muokattu:
-Trommelberg matalasaksi
-Trommelberg rengaskone ja tasuri
-Milwaukee akkupulttipyssy
-Norbar momenttiavain
-Molykote P-74

Hyvä setti! Eihän tosta puutu kuin asennuskaljat!

Itseasiassa tuo rengaskone maksaa äkkiä itsensä takas jos on useampi auto kun ei tarvitse olla kuin yhdet vanteet.

Edit: tarkoitin siis kesä/talvirenkaat samoilla vanteilla, en sitä että samat vanteet joka autossa..
 
Jos konevoimaa ei ole käytössä, niin tykkään kyllä tuommoisesta riittävän tukevasta ja painavasta ristikkoavaimesta. Sillä saa rullattua pulteista sen löysän osuuden auki ja kiinni ihan hyrrävoimalla pyöräyttäen. Ilman apuvälineitä saa kiristettyä riittävään kireyteen ja jos avatessa tarvii lisävoimaa, niin ristikon toiseen päähän voi laittaa tukemaan lankkuja, pukkia tms ja vääntää vaikka parimetrisellä putkella.
Jep, ristikkoavaimella on näppärää ja nopeaa pyöräyttää pultit/mutterit pois ja takaisin paikalleen. Pyörät vaihtaa aika nopeasti kun saa koko akselin tai sivu ylös, jolloin vaihtuu kaksi pyörää yhdellä nostolla. Vaatii vain vähän järeämmän ja korkeammalle nostavan tunkin. Näin tuli pääsiäisenä neljään autoon vaihdettua.
 
Tämä muuten omasta mielestä markkinoiden paras tunkki mataluuden ja nostokorkeuden vuoksi. Ainoa miinus painosta ja suht matalasta maksimikuormasta (no eipä tuolla kokoa auton painoa ole tarkoitus kannatellakkaan).

 
Miten perustelit itsellesi rengaskoneen ja tasurin hankinnan?

Tässä hankinnassa yhdistyi oikeastaan monta asiaa:

1. Hyväkuntoisesta rengaskoneesta ja tasurista saa aina rahansa pois, kun ostaa sopivalla hinnalla
2. Rengasliikkeiden hinnat varsinkin netistä ostettujen tai käytettyjen kumien töille ovat poskettomat
3. Jonkin verran tulee puljattua vanteiden ja käytettyjen kumien kanssa, niin pyöräytyksiä tulee enemmän kuin keskiverto sukankuluttajalla
4. Välttyy kumien ja vanteiden raahaamiselta paikasta toiseen
5. En ole riippuvainen rengasliikkeiden ruuhkista tai aukioloajoista
6. Autojakin löytyy useampi, joten kumejakin saa pyöräytellä enemmän
7. Trukkihyllyn alla oli sopivasti tilaa koneille
8. Kaveri harkitsi näiden maahantuontia ja sai rengaskoneet sekä nostimen sopivaan hintaan
9. Keskimääräisellä rengasliikkeen sarjahinnalla ( 65 € ) ovat koneeni maksaneet itsensä takaisin noin 35 pyöräytetyn sarjan jälkeen.
10. Kavereista löytyy autoharrastajia, niin koneiden käyttöaste nousee.

Hyvä setti! Eihän tosta puutu kuin asennuskaljat!

Itseasiassa tuo rengaskone maksaa äkkiä itsensä takas jos on useampi auto kun ei tarvitse olla kuin yhdet vanteet.

Edit: tarkoitin siis kesä/talvirenkaat samoilla vanteilla, en sitä että samat vanteet joka autossa..

Asennuskaljat löytyvät toimiston jääkaapista.

Useamman auton kanssa saa renkaitakin pulata enemmän, vaikka ei samoja vanteita käyttäisikään ympäri vuoden.
 
Tämä muuten omasta mielestä markkinoiden paras tunkki mataluuden ja nostokorkeuden vuoksi. Ainoa miinus painosta ja suht matalasta maksimikuormasta (no eipä tuolla kokoa auton painoa ole tarkoitus kannatellakkaan).

Itsellä ollut sama jonkun 7-vuotta. Kyllä tuo nostokyky riittää hyvin paketti ja henkilöautokäytössä.

Itse nostellut sprinteriä, isoa transittia, xc60volvoa ym.

Siitä tuo on vielä hyvä, että ylettyy nostamaan permurikasta, tukivarsien kiinnityksistä ym. Niin ei tarvi murjoa helmoja.
 
Ite oon nostellu parinkympin Lidlin tunkilla autoja jo yli kymmenen vuotta, pidän sillä autoa myös ylhäällä esim. jarrurempassa, toki rengas aina alla varmistamassa, mutta eipä ole tunkki vielä pettänyt.

Toki nostan vain yhtä kulmaa kerrallaan, joten ei mennä äärirajoilla, ja halpisten kanssa kyse on myös pitkälti tuurista, koska laadunvarmistus ei ole samalla tasolla kunnon työkalujen kanssa.

Mutterinväännin ei mielestäni ole kovin välttämätön, pelkissä renkaidenvaihdoissa se ei mielestäni helpota hommaa juurikaan ristikkoavaimeen verrattuna, mutta kun tässä joku aika sitten vaihdoin sellaiseen autoon renkaat, jossa oli mutterit ja peltivanteet pulttien sijaan (V50) - ja aivan umpiruosteessa - niin kyllähän se oli kiva nakutella koneella, kun koko matkan mutteri kanitti niin paljon, ettei olisi pyörinyt ristikkoavaimella nätisti.

Momenttiavain on siinä mielessä hyvä, että ei tule kiristettyä liikaa ja toisaalta se on valmiiksi kunnon varrella, joten ei tarvitse ähistä 20cm varren kanssa.
 
Mutterinväännin ei mielestäni ole kovin välttämätön, pelkissä renkaidenvaihdoissa se ei mielestäni helpota hommaa juurikaan ristikkoavaimeen verrattuna, mutta kun tässä joku aika sitten vaihdoin sellaiseen autoon renkaat, jossa oli mutterit ja peltivanteet pulttien sijaan (V50) - ja aivan umpiruosteessa - niin kyllähän se oli kiva nakutella koneella, kun koko matkan mutteri kanitti niin paljon, ettei olisi pyörinyt ristikkoavaimella nätisti.

Kyllähän jonkun ristikkoavaimen kanssa ährääminen on aivan 70-luvulta verrattuna siihen, että napauttaa milkkarin liipaisinta muutaman kerran, kunnon pyssyn kanssa koko pyörä on jo vaihdettu siinä ajassa mitä ristikkoavaimen kanssa kuluu parin pultin kanssa ähräämiseen.

Toki kummallakin saa työn tehtyä, mutta itselläni ei ole mitään kiinnostusta ristikkoavaimen käyttöön, jos ei ole aivan pakko.
 
Jatko työkaluketjusta
Jos itse vaihtaa aina renkaat niin mihin tuolle on oikeasti tarvetta, jos ei ristikkoavaimella saa auki pultteja niin jotain on vedetty pahasti vikaan vai mitä?
Jos jatkovarrenkestävä, niin mikä ettei. Mutta kestääkö tänäpäivänä, vai ostaako suosiolla tarpeeksi pitkävartisen, joka kaupan päälle on monesti helpompi jemmata sinne autoon. Ja jos sen ristikon kavereiksi jokatapauksessa hommaa jonkin jatkon, niin miksei samantien oikeaa työkalua.


Nyt kun taas on täällä noi renkaanvaihtotyökalut tapetilla, niin suosittelen kaikille kenellä on autossa vararengas, laittamaan konttiin, myös yhden käypäsen hysyn/vannehylsyn ja siihen riittävän pitkävartisen vääntimen. ~20€ investointi kaikkiaan ja säästää monelta ja isolta vitutukselta kun saat vaihdettua esim. rikkonaisen renkaan keskellä ei mitään. Luonnollisesti nämä työkalut toimivat myös kausivaihdossa kätevästi peräkontista.
Hyvä huomio, jos siis on vararengas, olisi noloa jos ei välineitä, no ohi kulkijalta voi saada apuja.
Laiskempi pistää rahat renkaantäyttö pulloon, tai kahteen, jos ei raksatyömaita/rautakauppoja kierrä kasvukeskusten ulkopuolella.
 
Mulla on paineilmakäyttöinen 30 € mutterimopo. Ite kyllä tykkään, että on kätevä laite verrattuna ristikkoon. Suosittelen ehdottomasti jos kompura löytyy valmiiksi, pienellä lisäinvestoinnilla saa paljon iloa. Ja on kätevä monessa remppahommassakin, jos ei mahdu pitkällä varrella vääntämään esim. alustasta jotain pulttia ja sattuu olemaan tiukassa.

Tietysti jos talossa on yksi auto ja ei omista kompuraa valmiiksi niin äkkiä menee sen verran rahaa laitteisiin, että ristikkoavain tai ostopalvelu on ihan järkevä vaihtoehto.
 
Laiskempi pistää rahat renkaantäyttö pulloon, tai kahteen, jos ei raksatyömaita/rautakauppoja kierrä kasvukeskusten ulkopuolella.

Jos tarkoitat sellaista CRC paikkapulloa niin se on ihan horror tuote. En tiedä montako pulloa pitäisi olla että saa edes 1,5 baria. Riippuu varmaan reiästä kans. Ja paikkauksen jälkeen on rengasliikkeessä listyötä kun pitäisi saada se mönjä pois ja löytää reikä. Jos autosta löytyy vararengas niin kannattaa käyttää sitä.
 
Jos tarkoitat sellaista CRC paikkapulloa niin se on ihan horror tuote. En tiedä montako pulloa pitäisi olla että saa edes 1,5 baria. Riippuu varmaan reiästä kans. Ja paikkauksen jälkeen on rengasliikkeessä listyötä kun pitäisi saada se mönjä pois ja löytää reikä. Jos autosta löytyy vararengas niin kannattaa käyttää sitä.
1. Jos tuon aiemmin mainitun rajauksen jättää ulkopuolelle niin vararengasta on sieltä turhimmasta päästä, jos miettii mitä varusteita autossa kannattaa mukana raahata varmuudenvuoksi.

2. Paikkapullolla saa tukittua sen vuodon, ja sen verran painetta säilyyn että pääsee kompuran ääreen. jolla sitten pärjää siihen asti että pääsää käymään rengasliikkeessä.

Jos renkaat on tyhjentynyt vieraalla parkkiksella, niin sitten riippuu autosta (renkaista) kuinka monta pulloa tarvitaan että saa sen verran painetta että uskaltaa ajaa asemalla missä renkaan täyttö.

Pullon sijaan tai rinnalla voi kantaa mukana pumppua, jalka/käsi, tai sähkötoimista.

Tiettävästi merkittävä osa vuodoista on sellaisia että pitkälle pääsee jos saa renkaisiin ilmaan, joten jos pitää valita yksi, niin voi miettiä pumppu vai täyttöpullo. (voi sitä vararengastakin lisäksi kantaa ja noilla sen saa täyteen jos alle pitää laittaa)

Jo pidempään monen auton varusteisiin on kuulunut vararenkaan sijaan pummpu/paikkapullo.

En, en kiellä vararenkaan kanniskelua, jossain ympäristössä voi olla tarpeellinen ja sellainen autoilia tietää sen ihan kokemuksesta. (joillain niitä kumeja tuhoutuu ihan oikeasti).
 
Joskus aikoinaan kun kiersin teollisuuslaitoksia Hiacen kanssa, niin välillä minulla oli parikin vararengasta mukana kontissa, ettei matka katkea kumin tuhoutumiseen.

Kun jostain kumman syystä eristäjillä on tarve heitellä kaikki riipputaskuissa olevat poraruuvit pitkin pihoja, kun menevät syömään/kahville/tupakalle yms.
Parhaimmillaan yhdessäkin kumissa oli kolme poraruuvia pystyssä samalla kertaa.

Samalla autossa kulki toki mukana pakki, josta löytyi mm. 5 tonnin pullotunkki ( sopii hyvin Hiacen nostoon ), akkukäyttöinen pulttimopo, työkalusarja, pieni 12 litran kompressori ( pääasiassa viimeistelynaulaimen käyttöön, 230 volttia inverterin kautta ) ja renkaanpaikkaussarja.
Toki työkalut eivät olleet autossa pelkkää rengasrikkoa varten, vaan niitä käytettiin välillä myös työmaalla ja omissa hommissa mökillä ja veneellä.

Silloin tuli liikuttua pitkin suomea ja usein sellaisiin aikoihin, ettei huvittanut jäädä tien päälle odottelemaan hinuria ja pohtimaan miten pääsee perille.

Kerrankin vaihdoin Hiacesta kaksi eristeruuvien puhkomaa rengasta noin 23.00 aikaan perjantai iltana, reilun kilometrin Vaajakosken ABC:ltä etelään, kun olin tulossa Äänekosken tehtaalta kotia päin, silloinkaan ei olisi huvittanut jäädä odottelemaan hinuria ja pyörimään seuraavaksi päiväksi pitkin Jyväskylää, että olisi saanut kumit paikattua.
 
Jos ruuvi puhkaisee renkaan, niin reikä on helppo paikata jopa ilman poisottoa. Tarvitaan vain matosarja esim. Biltemasta.
CO2 patruunoita en ole koskaan kokeillut autonrenkaaseen mutta paikkamadot kyllä toimivat. Jos on kompura mukana, niin aikaa ei kulu enempää kuin renkaan vaihtoon. Bilteman sarjaan kannattaa lisätä vielä pihdit ruuvin poisvetoon.
Tietääkseni paikkamatoja käytetään ihan rengasliikkeissäkin tubeless renkaiden pysyvään korjaukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ruuvi puhkaisee renkaan, niin reikä on helppo paikata jopa ilman poisottoa. Tarvitaan vain matosarja esim. Biltemasta.
CO2 patruunoita en ole koskaan kokeillut autonrenkaaseen mutta paikkamadot kyllä toimivat. Jos on kompura mukana, niin aikaa ei kulu enempää kuin renkaan vaihtoon. Bilteman sarjaan kannattaa lisätä vielä pihdit ruuvin poisvetoon.
Tietääkseni paikkamatoja käytetään ihan rengasliikkeissäkin tubeless renkaiden pysyvään korjaukseen.
Näitä olen käyttänyt niin autoissa, kuin moottoripyörissäkin. Yksikään rengas ei ole paikan kohdalta antautunut, jos paikka on vain oikein laitettu. Itsellä ainakin luotto kohdallaan noihin.

En kyllä renkaanvaihtoon ala vääntövarsien kanssa, kun on paineilmaa ja pulttikonetta olemassa. Niin paljon vaivattomampaa. Rengaspaineiden tarkistus menee siinä samalla kivasti. Autot nousee 3 tonnin hallitunkilla asfalttipihalla.
 
Jos ruuvi puhkaisee renkaan, niin reikä on helppo paikata jopa ilman poisottoa. Tarvitaan vain matosarja esim. Biltemasta.
CO2 patruunoita en ole koskaan kokeillut autonrenkaaseen mutta paikkamadot kyllä toimivat. Jos on kompura mukana, niin aikaa ei kulu enempää kuin renkaan vaihtoon. Bilteman sarjaan kannattaa lisätä vielä pihdit ruuvin poisvetoon.
Tietääkseni paikkamatoja käytetään ihan rengasliikkeissäkin tubeless renkaiden pysyvään korjaukseen.
Mulla kävi niin mukava tuuri jokunen vuosi sitten, että ruuvi puhkaisi puolen vuoden sisään kolme rengasta (yksi oli tullut omasta kotipihassa, kahta muuta en tiedä mistä oli päätynyt renkaaseen).
Ensimäinen puhkeaminen ilmeni vasta kun rengas räjähti ja lähti vanteelta (auton ajotietokone ilmoitti alhaisista paineista ja samalla hetkellä lähti rengas vanteelta :D ). Toisella kertaa ei autossa ollut rengaspaineenvalvontaa ja huomasin renkaan puhkeamisen auton puoltamisesta ja huoltsikan pihaan pysähdyttyä asiaa ihmettelemään oli kumi aivan tyhjä (ei tietoa kauanko olin tyhjällä renkaalla ajanut). Yritin lisätä ilmaa, mutta runko oli ottanut siipeensä niin pahasti, että renkaan kylkeen repesi iso vekki. Matalaprofiiliset renkaat varmaankin suurin syy, miksen alhaisia paineita edes huomannut ennen kun rengas oli kokonaan tyhjä(?)
Vasta viiimeisessä puhkeamisessa oli tuuria, eli huomasin renkaan tyhjentymisen välittömästi ja rengas itsessään oli pelastettavissa.

Näistä kahdessa oli siis vararenkaalle välitön tarve (no ei tietenkään moista mukana edes ollut...). Kai se osittain on tuurista ja olosuhteista kiinni, että miten se rengas puhkeaa. Ensimäisellä kerralla oli muuten run flat rengaskin kyseessä, mutta eipä se hirveästi lämmitä, jos rengas lähtee puoliksi vanteelta..
 
Tässä hankinnassa yhdistyi oikeastaan monta asiaa:
...
9. Keskimääräisellä rengasliikkeen sarjahinnalla ( 65 € ) ovat koneeni maksaneet itsensä takaisin noin 35 pyöräytetyn sarjan jälkeen.
...

En ole vastaavista hankinnoista johtuen ollenkaan perillä mitä rokottavat jos viet ns. nettirenkaat vanteille laitettavaksi, mutta joskus ruuhka-Suomessa satanenkaan ei ollut mitenkään ihmeellinen taksa. Sillä ja omien koneiden hinnalla laskettuna päästäisiin puolta nopeampaan takaisinmaksuaikaan.

Itselle yksi merkittävä pointti on työn laatu, esim. vanteen tiivistyspinnan puhdistus näyttää kotimaassa jäävän alan ammattilaisilta tekemättä ja jossian vaiheessa se on yhtä mustaa ektoplasmakerrosta. Vanteiden ja renkaiden pyöreyden tarkastusta tulee nykyään tehtyä melkein emmän kuin vanteille laittoa tai tasapainotusta, ihan pieniä heittoja ei tasapainotuskoneessakaan ei silmällä näe, vaan tarvii heittokellon lisäksi.

Harrastamistahan tää kieltämättä on, eukon käyttökärrystä on ajatus vaihtaa kesärenkaat kitkojen vanteille koska ulkonäkö, kesärenkaiden vanteille nastat koska puhtaanapito ja nastarenkaiden vanteille kitkat koska niitä voi tuon jälkeen käyttää jos kesäautolla ajaa talvella, koska vanteissa on tuplajako.
 
En ole vastaavista hankinnoista johtuen ollenkaan perillä mitä rokottavat jos viet ns. nettirenkaat vanteille laitettavaksi, mutta joskus ruuhka-Suomessa satanenkaan ei ollut mitenkään ihmeellinen taksa. Sillä ja omien koneiden hinnalla laskettuna päästäisiin puolta nopeampaan takaisinmaksuaikaan.

Itselle yksi merkittävä pointti on työn laatu, esim. vanteen tiivistyspinnan puhdistus näyttää kotimaassa jäävän alan ammattilaisilta tekemättä ja jossian vaiheessa se on yhtä mustaa ektoplasmakerrosta. Vanteiden ja renkaiden pyöreyden tarkastusta tulee nykyään tehtyä melkein emmän kuin vanteille laittoa tai tasapainotusta, ihan pieniä heittoja ei tasapainotuskoneessakaan ei silmällä näe, vaan tarvii heittokellon lisäksi.

Harrastamistahan tää kieltämättä on, eukon käyttökärrystä on ajatus vaihtaa kesärenkaat kitkojen vanteille koska ulkonäkö, kesärenkaiden vanteille nastat koska puhtaanapito ja nastarenkaiden vanteille kitkat koska niitä voi tuon jälkeen käyttää jos kesäautolla ajaa talvella, koska vanteissa on tuplajako.
Jokunen vuosi sitten kysyin yhdestä liikkeestä hintaa kumien vanteellelaitolle. Meinasin pudota tuolilta, kun sanoi 150€...
Nykyään itse vaihdellut kaverin koneilla.
 
Jokunen vuosi sitten kysyin yhdestä liikkeestä hintaa kumien vanteellelaitolle. Meinasin pudota tuolilta, kun sanoi 150€...
Onhan se kallista. Pelkkä allevaihto maksaa ajoneuvon tyypistä riippuen yleensä jotain 35-60 euroa. Vanteille laitto on työläämpi homma ja 80-100€ pyynti on siitä aika tyypillistä, eikä se välttämättä sisällä kaikkialla edes alle asennusta.

Täällä yhden satunnaisen googlella löytyneen Rengascenter-ketjuun kuuluvan liikkeen hintoja:

 
Onpa noissa hintaa. Syksyllä ottivat 20 € kahden renkaan vannetöistä. Onneksi astelin lähimpään liikkeeseen, saattoi näköjään olla myös halvin.
 
Tuli juuri kevän rengasvaihdot tehty omalle ja työautolle ja hallitunki,akkupulttipyssy,teräsharja,momenttiavain+hylsyt pärjäsi hyvin.
Vielä sen päälle vanteiden pesu ja vahaus sekä oman auton vanteiden pinnoitus kun vaha ei ole sopiva mattamustalle värille.
Sama pesu ja vahaus/pinnnoitus talvivanteille niin ovat valmiita ensi talveeksi.
Paikallisella rengasliikkeillä renkaanvaihto(sis konepesun) on 35€ ja pakettiautolla 40€
Vannetyöt on sitten 80€ tuntumassa.
 
1. Jos tuon aiemmin mainitun rajauksen jättää ulkopuolelle niin vararengasta on sieltä turhimmasta päästä, jos miettii mitä varusteita autossa kannattaa mukana raahata varmuudenvuoksi.

2. Paikkapullolla saa tukittua sen vuodon, ja sen verran painetta säilyyn että pääsee kompuran ääreen. jolla sitten pärjää siihen asti että pääsää käymään rengasliikkeessä.

Jos renkaat on tyhjentynyt vieraalla parkkiksella, niin sitten riippuu autosta (renkaista) kuinka monta pulloa tarvitaan että saa sen verran painetta että uskaltaa ajaa asemalla missä renkaan täyttö.

Pullon sijaan tai rinnalla voi kantaa mukana pumppua, jalka/käsi, tai sähkötoimista.

Tiettävästi merkittävä osa vuodoista on sellaisia että pitkälle pääsee jos saa renkaisiin ilmaan, joten jos pitää valita yksi, niin voi miettiä pumppu vai täyttöpullo. (voi sitä vararengastakin lisäksi kantaa ja noilla sen saa täyteen jos alle pitää laittaa)

Jo pidempään monen auton varusteisiin on kuulunut vararenkaan sijaan pummpu/paikkapullo.

En, en kiellä vararenkaan kanniskelua, jossain ympäristössä voi olla tarpeellinen ja sellainen autoilia tietää sen ihan kokemuksesta. (joillain niitä kumeja tuhoutuu ihan oikeasti).

1. Vararengas on kyllä helposti tärkein varuste mitä voi autossa pitää, jos on tarkoitus itse ylipäätänsä mahdollisessa "tilanteessa" tehdä jotakin. Eri juttu sitten niillä, ketkä nostavat heti kädet pystyyn ja soittavat taksin itselleen.
2. Paikkapullolla voi joskus saada tilkittyä sen vuodon, jos se on ajoissa havaittu. Tämän "täytön" jälkeenkin rengas on usein käyttökelvoton, koska sillä on vajaana yleensä ajettu kuitenkin, eikä paikkaus enää onnistu, vähintäänkin se on sotkuista ja kalliimpaa.
Huomattavan suuri/suurin osa vuodoista/vaurioista on sellaisia, että täyttöpullolla ei ole mitään virkaa. Paikkapullo autossa vararenkaan korvikkeena on ainoastaan kustannussäästö autonvalmistajalle, mm auton painon pienenemisestä johtuvista syistä. Yleensä se vararengaskotelo on edelleen olemassa ja sen vararenkaan voi ostaa lisävarusteena. Paljon mieluummin pidän vararengasta ja jos matka katkeaa rengasrikkoon, vaihdan renkaan ja jatkan matkaa, kuin että alan ähräämään paikkapullon kanssa, mahdollisesti talvella kun ei kama tule pakkasella pullosta ulos, sitten sotken kaikki paikat sillä aineella ja vasta sen jälkeen soitan sen hinausauton, kun ei sitä pyörää saanutkaan elvytettyä sillä paikkavaahdolla. Paikkavaahtopullo ainoastaan antaa väärän turvallisuudentunteen.
 
Mä olen kaikki renkaat tähän asti saanut kamelinpaskapaikalla paikattua. Ehkä kerran vuoteen saanut tuon tehdä. Ikinä ei ole vielä ehtinyt niin tyhjäksi ettei olisi paikkaukset jälkeen pystynyt ajamaan.
Kertaakaan ei ole vielä rengas hajonnut niin että olisin vararengasta tarvinnut. Kilsoja tullut 60-100tkm vuodessa vajaa 20vuotta.
 
Itse en ostaisi auto ilman vararengasta kun nykyinen työauto on ilman ja kaksi kertaa on jäänyt tien varteen ja paikkaus pullo löytyy mutta toimii yhtä hyvin kun heittäis roskiin koko pullo ilman avaamista.
Tuota paikkauspulloa olen 4 kertaa joutunut käyttämään vuosien saatossa ja joka kerta ei ole toiminut.
Tällä hetkellä työautossa on talvirengas varapyöränä ja ostin tunkin että saa vaihdettu.
On leasing paku kysessä ja ei ollut sananvaltaa auton hankinnassa ja varusteissa.
 
1. Vararengas on kyllä helposti tärkein varuste mitä voi autossa pitää, jos on tarkoitus itse ylipäätänsä mahdollisessa "tilanteessa" tehdä jotakin.
Onko ketjun otanta kovasti vääristynyt, kirjoittaako vain he joilla rengas joskus puhjennut niin pahasti että pitää rengas vaihtaa tienpäällä. (kaikilla asiaa kommentoinneilla joku kokemus)

Jos jätetään ne raksa, rautakauppa jengi pois, ja "dynaamiset kuskit" , niin missä päin Suomea ne renkaat paukkuu niin paljon että vararegasta kannattaa mukana kuljettaa.

Onko rengasrikot ilkivaltaa, vai mikä niitä puhkoo. Tietenkin jos rengas on tyhjentynyt ja lähtee tyhjällä renkaalla ajeleen, niin rikki sen saa,

Oma otantani on pieni, mutta vararengasta viitivista rengasrikoista kuullut vain aiemmin mainituilta, niin niilläkin harvoin joutuu vararengasta kaivaa tienpäällä.

Takseista pieni tuntuma, mutta vaikka paljon ajavat, niin ei ole kyllä heilläkään vararenkaat ole kovassa käytössä.

Wolttikuskit, sivullisena nähnyt satunnaisesti vararengasta alla, tiedä sitten onko osuutta ajotavalla, reitti ja pysäköinti/pysähtymis valinnoilla. ja ne reippaat kuskit joilla ei auto ihan pysä lapasessa

Ja toistan aiemmin sanomani, jos renkaat itsellä hajoilee siihen malliin että vararengasta tarvii, niin ilman muuta vararengasta mukaan, en missään tapauksessa kannusta itselleen tyhmiä valintoja tekemään.

2. Paikkapullolla voi joskus saada tilkittyä sen vuodon, jos se on ajoissa havaittu. Tämän "täytön" jälkeenkin rengas on usein käyttökelvoton, koska sillä on vajaana yleensä ajettu kuitenkin, eikä paikkaus enää onnistu, vähintäänkin se on sotkuista ja kalliimpaa.
Olen paikkapulloa kokeillut ja nähnyt käytettävän, niin ei sen käyttö sotkuista ole, mutta nyt kun mainitsit niin voihan sillä töhnällä itsensä sotkea, jotkut pitkävartiset rukkaset matkaan ja kunnolla kiinni venttiiliin.
Ne pullot ei kauheasti maksa, ja tienaa hintansa vs vararengas, toki pulloissakin se mokaamisen mahku että tyhjä kun tarvii. Voi sillä pullolla kaveriakin auttaa, toki vararenkaallakkin jos sattuu sopiin.

He joilla noita rengasrikkoja tulee tiheämmin, niin ainakin osa kanniskelee sitä vararengasta, että paikka pulloa, että kompuraa, jos ei ilmalla pääse pajalle, niin sitten paikkapullo ja ilma, jos sekään ei riittäisi, niin sitten vararengas.

jos on tarkoitus itse ylipäätänsä mahdollisessa "tilanteessa" tehdä jotakin.
Se toki huomattava että osalla se into lähteä rengasta tienpäällä vaihtaa on isompi kuin jollain toisella. vaikka vararengas olisikin matkassa niin ja sellainen rengasrikko tulee että pitää tienreunassa sitä alkaa vaihtamaan. Jos liikkuu taajamissa, niin kyyti järjestyy nopeasti.

Siis on ihan oikeasti kuljettajia joilla ei sitä tarvetta ole tullut, ja monella se on harvemmin kuin kerran kymmenessä vuodessa, ja nekin kokemukset nuoruudesta. (siis ne missä vararengasta tienpäällä tarvinnut)
 
Viimeksi muokattu:
Jos jätetään ne raksa, rautakauppa jengi pois, ja "dynaamiset kuskit" , niin missä päin Suomea ne renkaat paukkuu niin paljon että vararegasta kannattaa mukana kuljettaa.
Itselle tulee n. 25 tkm vuodessa ja kaksi kertaa on rengas mennyt vuosien aikana. Toinen oli oma räpellys, eli vetäsin renkaan kanttariin. Toinen oli naula. Vararenkaan idea on siinä, että ei se vararengas siellä kyydissä itseäni mitenkään haittaa, joten sen mukana pitämistä ei tarvitse täten perustella itselle, mutta kerran vuosikymmenessä tapahtuva mahdollinen rengasrikko ei aiheuta kuin hetken pysähdyksen, eli vararenkaan vaihtaa vartissa ja sillä voi ajella vaikka satoja kilometrejä ja korjauttaa/uusia renkaan sitten kun sopivaksi näkee.
 
Onko ketjun otanta kovasti vääristynyt, kirjoittaako vain he joilla rengas joskus puhjennut niin pahasti että pitää rengas vaihtaa tienpäällä. (kaikilla asiaa kommentoinneilla joku kokemus)

Jos jätetään ne raksa, rautakauppa jengi pois, ja "dynaamiset kuskit" , niin missä päin Suomea ne renkaat paukkuu niin paljon että vararegasta kannattaa mukana kuljettaa.

Luonnollisesti asiaa kommentoivat ne joille on satunut jotain ja vararengas on ollut tarpeen.

Nykyisessä ei tullut vararengasta mukana, vaan olisi ollut lisävaruste, joka nosti vieläpä muistaakseni päästöjä 1 g. Piheyspäissäni en hommannut. Nyt vaan odotelen että rengas puhkeaa ja paikkasetillä ei pärjää. Pitäisi hommata.

Varaengasta kannattaa kuljettaa mukana, ei se tarvii kuin yhden kerran katketa matka ( kun paikkapullo ei auta ), niin sitä arvostaa.ihan hemmetisti. Vituttaa seioiskella jossain keskellä ei mitään ja odotella kyytiä, niin mitättömän asian takia, johon oli voinnut helposti varautua.
 
Mä kirjoitin omasta kokemuksestani, olen ajanut reilu 2,5 miljoonaa kilometriä ja omia rengasrikkoja on muistini mukaan noin viisi. Yhdelläkään kerralla ei olisi paikkapullo pelastanut, vamma on joka kerta osoittanutunut liian isoksi, kerran se oli kyllä mukana ja kokeilin. Joka kerran olen taputtanut itseäni selkään siitä hyvästä, että olen matkaa päässyt jatkamaan vararenkaan turvin. Sen lisäksi olen 20v työn puolesta pelannut renkaiden/autojen kanssa, että voin varsin kattavalla otannalla sanoa, että suurimmassa osassa tapauksista joissa on paikkapullo ammuttu renkaaseen on se ollut turhaa koska vaurio on ollut liian suuri ja niissä tapauksissa missä se on auttanut auton matkan jatkumiseen korjaamolle asti, on rengas lähes poikkeuksetta ollut korjauskelvoton tämän jälkeen. Tietenkin on muutama poikkeuskin ollut joissa on mämmillä täytetty rengas ollut vielä mahdollista korjata kunnolla. Sotkulla viittasin siihen, että on niitä ponnekaasupaikkapulloja, sekä autojen omia minikompuroita tms joihin liitentään sellainen vaihdettava "mämmipatruuna", ihan aina se mämmi ei tule oikeasta paikasta ulos... Et usko kuinka monta haastavan puhdistuksen tarvitsevaa auton tavararilaa olen nähnyt, kun niitä sotkuisia renkaita/pulloja jne on sitten kuljetettu vuotavana peräkontissa.

Paikkasarja + kompura on toimiva ratkaisu jos sitä osaa käyttää, mutta ennemminkin silti sen paikka on kotitallissa. Puolimahdoton on pyörän paikallaan ollessa vuotoa etsiä ja paikata, jos nyt ei käy vahinko että sattuu sen ruuvin siinä juuri hyvin näkemään pystyssä, toki näinkin voi käydä. Yleensä sitä reikää ei kuitenkaan heti siitä löydä, puhumattakaan että sen reiän aiheuttajan siitä helposti saisi pois nätisti. Paljon helpompi vain suoraan vaihtaa se vararengas alle ja ihmetellä sitä vuotavaa sitten rauhassa kotona tai rengasliikkeessä.

Mitä hinnan tienaamiseen pullo vrt vararengas tulee, se vararengas ei maksa mitään kun pitää talvirengasta kesällä (ja toisinpäin) vararenkaana, eikä se siellä peräkontissa leipää pyydä. Siitä on nauru kaukana kun olet jossain hevonkuusessa viikonloppuna rengas räjähtäneenä ilman vararengasta. Eikä se hauskaa ole kaupungissakaan, vaikka tarvittaessa apu onkin lähempänä eikä sen suhteen ole hätää, mutta aikaa menee ja kustannuksia tulee kun se auto sieltä kuitenkin pitää taas liikenteeseen jotenkin saada jossakin vaiheessa. En osaa kuvitella mitään syytä olla pitämättä kyydissä vararengasta, jos kuvittelee sen tarvittaessa osaavansa/haluavansa vaihtaa.

Vastaan tulleista rengasrikoista iso osa on isolla kannalla varustettuja ruuveja, joilla esimerkiksi monessa autossa on kiinnitetty sisälokasuojat paikalleen, isolla kannalla oleva ruuvi nousee parhaiten pystyyn yli ajettaessa, kun pienikantaisesta ruuvista vaan ajetaan helpommin ilman vaurioita ylitse. Sitten on orapihlajan piikkiä, sytytystulppaa, ruuvimeisseleitä, kuormaliinan koukkuja, pultteja, avaimia, taskulamppuja, isoja pahvilaatikkoniittejä, myös sporakiskoista lähteviä irtolastuja on todella paljon, eli kyllä renkaan sisältä voi löytää melkei mitä tahansa. Ei ole raksatarvikkeet tai raksamiehet mitenkään yliedustettuina mielestäni rengasrikoissa.
Ehkä vielä useimmin syynä renkaan aiheuttamaan keskeytykseen on se, että se on ensin ajettu routamonttuun/kanttariin tms, se on siitä saanut vamman itseensä ja sitten vasta myöhemmin puhjennut. Myös vajaalla paineella ajaminen usein tuhoaa renkaan sisältäpäin korjauskelvottomaksi kun se aika usein huomataan liian myöhään, oli syynä sitten mikä tahansa vuoto. Selkeästi ilkivaltaiset tapaukset on vähemmistöä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä hinnan tienaamiseen pullo vrt vararengas tulee, se vararengas ei maksa mitään kun pitää talvirengasta kesällä (ja toisinpäin) vararenkaana, eikä se siellä peräkontissa leipää pyydä.

En ole omasta tarkistanut mahtuisiko sinne edes oikea rengas vai vain sellainen oikea vararengas (kärrynpyörä ). Voi olla että rengaspaikka on suunniteltu. kärrynpyörälle. Nuo nykyrenkaat kun tuppaavat olemaan aikasen leveitä.
 
En ole omasta tarkistanut mahtuisiko sinne edes oikea rengas vai vain sellainen oikea vararengas (kärrynpyörä ). Voi olla että rengaspaikka on suunniteltu. kärrynpyörälle. Nuo nykyrenkaat kun tuppaavat olemaan aikasen leveitä.
Nelivedossa myös tärkeää, että vararengas on samaa kokoa halkaisijaltaan muiden renkaiden kanssa.
 
Varmaan kyllä nostaa kulutusta kun ylimääräisen renkaan kuljettaminen vuosien saatossa:hmm:

Sen kerran kun oksa meni renkaasta läpi niin ettei astamasena krapulapäivänä juuri huvita paikkapulloakaan vilkaista hyttysten seassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 174
Viestejä
4 503 998
Jäsenet
74 336
Uusin jäsen
Taniiih

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom