1. Vararengas on kyllä helposti tärkein varuste mitä voi autossa pitää, jos on tarkoitus itse ylipäätänsä mahdollisessa "tilanteessa" tehdä jotakin.
Onko ketjun otanta kovasti vääristynyt, kirjoittaako vain he joilla rengas joskus puhjennut niin pahasti että pitää rengas vaihtaa tienpäällä. (kaikilla asiaa kommentoinneilla joku kokemus)
Jos jätetään ne raksa, rautakauppa jengi pois, ja "dynaamiset kuskit" , niin missä päin Suomea ne renkaat paukkuu niin paljon että vararegasta kannattaa mukana kuljettaa.
Onko rengasrikot ilkivaltaa, vai mikä niitä puhkoo. Tietenkin jos rengas on tyhjentynyt ja lähtee tyhjällä renkaalla ajeleen, niin rikki sen saa,
Oma otantani on pieni, mutta vararengasta viitivista rengasrikoista kuullut vain aiemmin mainituilta, niin niilläkin harvoin joutuu vararengasta kaivaa tienpäällä.
Takseista pieni tuntuma, mutta vaikka paljon ajavat, niin ei ole kyllä heilläkään vararenkaat ole kovassa käytössä.
Wolttikuskit, sivullisena nähnyt satunnaisesti vararengasta alla, tiedä sitten onko osuutta ajotavalla, reitti ja pysäköinti/pysähtymis valinnoilla. ja ne reippaat kuskit joilla ei auto ihan pysä lapasessa
Ja toistan aiemmin sanomani, jos renkaat itsellä hajoilee siihen malliin että vararengasta tarvii, niin ilman muuta vararengasta mukaan, en missään tapauksessa kannusta itselleen tyhmiä valintoja tekemään.
2. Paikkapullolla voi joskus saada tilkittyä sen vuodon, jos se on ajoissa havaittu. Tämän "täytön" jälkeenkin rengas on usein käyttökelvoton, koska sillä on vajaana yleensä ajettu kuitenkin, eikä paikkaus enää onnistu, vähintäänkin se on sotkuista ja kalliimpaa.
Olen paikkapulloa kokeillut ja nähnyt käytettävän, niin ei sen käyttö sotkuista ole, mutta nyt kun mainitsit niin voihan sillä töhnällä itsensä sotkea, jotkut pitkävartiset rukkaset matkaan ja kunnolla kiinni venttiiliin.
Ne pullot ei kauheasti maksa, ja tienaa hintansa vs vararengas, toki pulloissakin se mokaamisen mahku että tyhjä kun tarvii. Voi sillä pullolla kaveriakin auttaa, toki vararenkaallakkin jos sattuu sopiin.
He joilla noita rengasrikkoja tulee tiheämmin, niin ainakin osa kanniskelee sitä vararengasta, että paikka pulloa, että kompuraa, jos ei ilmalla pääse pajalle, niin sitten paikkapullo ja ilma, jos sekään ei riittäisi, niin sitten vararengas.
jos on tarkoitus itse ylipäätänsä mahdollisessa "tilanteessa" tehdä jotakin.
Se toki huomattava että osalla se into lähteä rengasta tienpäällä vaihtaa on isompi kuin jollain toisella. vaikka vararengas olisikin matkassa niin ja sellainen rengasrikko tulee että pitää tienreunassa sitä alkaa vaihtamaan. Jos liikkuu taajamissa, niin kyyti järjestyy nopeasti.
Siis on ihan oikeasti kuljettajia joilla ei sitä tarvetta ole tullut, ja monella se on harvemmin kuin kerran kymmenessä vuodessa, ja nekin kokemukset nuoruudesta. (siis ne missä vararengasta tienpäällä tarvinnut)