Tarvikkeet (diy)renkaiden vaihdossa.

Varmaan kyllä nostaa kulutusta kun ylimääräisen renkaan kuljettaminen vuosien saatossa:hmm:

Niimpä

Täyskokonen pyörä painaa helposti 30kg tai enemmän (isossa autossa), kyllä sillä on jo vaikutusta, kun vuosikaudet ylimääräsenä painona on mukana, mutta semmonen kapee vararengas 5kg tai ei edes sitä, ei kyllä tunnu missään.
 
En ole omasta tarkistanut mahtuisiko sinne edes oikea rengas vai vain sellainen oikea vararengas (kärrynpyörä ). Voi olla että rengaspaikka on suunniteltu. kärrynpyörälle. Nuo nykyrenkaat kun tuppaavat olemaan aikasen leveitä.
On totta, että useassa autossa se paikka on "kärrynpyörälle". Mutta on edelleen enemmistönä autot, joihin "oikeakin" rengas mahtuu, jostain tarvitsee sen renkaan tilalle laitettu styroksikaukalo tms ottaa ensin pois.

Varmaan kyllä nostaa kulutusta kun ylimääräisen renkaan kuljettaminen vuosien saatossa:hmm:

Kaikki lisäpaino teoriassa nostaa kulutusta, käytäntö ja sen merkittävyys on sitten eri asia. Toisethan pitää tankissa vain 10litraa menovettä kerrallaan, kun lisäpaino on pahasta ja laittavat autoonsa alimittaiset renkaat että vierintävastus vähenee tai saadaan auton välitykset suhteessa moottorin kierroksiin optimoitua taloudellisemmaksi. Toiset taas ajaa isolla jenkillä, isoilla renkailla ja puhuu taloudellisesta ajosta. Jokainen tavallaan..

Nelivedossa myös tärkeää, että vararengas on samaa kokoa halkaisijaltaan muiden renkaiden kanssa.

Totta, sama vierintäkehä on suotavaa. Toiset autot kriittisempiä kuin toiset.
 
Se vararengas on mukava juuri silloin, kun olet jossain Lapissa suksiboksi katolla menossa viikon reissulle ja auto täynnä ihmisiä ja tavaraa, luonnollisesti pitkä pyhäputki edessä ja kaikki paikat kiinni ja kaukana. Siinä kun se rengas luonnollisesti poksuu, niin ilman vararengasta homma menee ns. helvetin hankalaksi ja vähintään lomasta palaa reilusti aikaa asian selvittelyyn, kun taas sillä kärrynpyörälläkin ajelee satoja kilometrejä ja sen vaihtamiseen menee korkeintaan puoli tuntia, vaikka joutuisi tyhjentämään puoli autoa, että saa renkaan esille ;)

No joo, siis sanotaanko niin, että vararengas ei ole elämän tai kuoleman kysymys, mutta jos sellainen on, niin ehdottomasti kannattaa roikottaa sitä mukana. Jos sellaista ei ole tai sellaiselle ei ole autossa omaa tilaansa, niin sitten pärjäiltävä muuten.

Jos itse pitäisi priorisoida, niin jollain lyhyillä työmatkoilla vararengas on ihan sama, silloin voi vaikka odotella hinuria, hinuuttaa auton ja jatkaa matkaa miten jatkaa tai ajella jollain korjaussarjalla 5km lähimmälle pajalle, mutta mitä kauemmaksi kotoa mennään ja mitä enemmän porukkaa ja tavaraa on mukana, niin silloin kyllä ottaisin renkaan kyytiin.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyrengas todella harvoin hajoaa ilman omaa hölmöyttä niin, ettei saa korjattua, toki jos ajaa sillä tyhjällä pitkään, niin on entinen. Itse olen huomannut, jos on paine vähissä.
Kanttariin ajetut toki erikseen, mutta vanteet on senverran arvokkaita, että ainakaan itse en viitsi kanttareita ylittää.
Runkovikakin yleensä ilmenee täristyksenä ennen kuin rengas antaa täysin myöten.
Ei sillä, itsellä kyllä on ollut vararengas mukana, mutta en ole sitä vielä ikinä tarvinnut, vaikka tosiaan kilometrejä tullut ja raksatyömailla olen päivittäin.
 
Nykyrengas todella harvoin hajoaa ilman omaa hölmöyttä niin, ettei saa korjattua, toki jos ajaa sillä tyhjällä pitkään, niin on entinen. Itse olen huomannut, jos on paine vähissä.
Kanttariin ajetut toki erikseen, mutta vanteet on senverran arvokkaita, että ainakaan itse en viitsi kanttareita ylittää.
Runkovikakin yleensä ilmenee täristyksenä ennen kuin rengas antaa täysin myöten.
Ei sillä, itsellä kyllä on ollut vararengas mukana, mutta en ole sitä vielä ikinä tarvinnut, vaikka tosiaan kilometrejä tullut ja raksatyömailla olen päivittäin.

Höpsis, nykyrenkaita hajoaa jatkuvasti, ei siinä mikään ole muuttunut kymmeniin vuosiin. Kuten kirjoitin aikaisemmin, usein renkaan puhkaisee joku isompi objekti, jonkaa tekemää reikää ei voi paikata, eikä niiltä ajaessa oikein voi välttyäkään, osuu kohdalle jos on osuakseen.
Jatkuvasti myös etenkin matalilla renkailla ajetaan töyssyyn/monttuun niin että lyö vanteelle vaurioittaen rengasta, mutta rengas sitten hajoaa vasta paljon myöhemmin. Esimerkiksi tietyömaalla missä on kuoritun asfaltin raja, harva siihen ajaa niin hitaasti kuin pitäisi. Runkovikainen rengas voi täristää, mutta usein rengas voi olla aivan tunnotonkin kuskille, kunnes posahtaa. Esimerkiksi renkaan kyljessä voi olla valtava paise, silti ajaessa ei tunnu mitään. Korkeammalla renkaalla herkemmin huomaa ajossa kun paineet vähenee. Matala rengas taas on usein niin jäykkä, että etenkin suoraan ajossa ei välttämättä huomaa lainkaan ajavansa tyhjällä renkaalla, sen usein huomaa vasta rattia kääntäessään että jotakin on vialla ja sitten onkin jo myöhäistä.
 
Vararengas on se ainoa vaihtoehto, joka toimii varmasti renkaan vauriosta riippumatta ja vaihto hidastaa matkantekoa enintään sen varttitunnin. Tilanteesta riippuu, kuinka tärkeäksi sen varmuuden tai nopeuden sillä hetkellä kokee.
Yöaikoina, juhlapyhinä, kaukana taajamista jne sitä ulkopuolista apua ei siihen hetkessä saa ja on paljon helpompi ajaa sillä vararenkaalla kotiin, perheen kanssa lomaillessa hotelliin tai vaikkapa lentokentälle.
Niitä korjausvaihtoehtoja voi sitten miettiä uudelleen, kunhan on ensin levännyt, rengasliikkeet ovat avautuneet ja autokin on saatu siirrettyä turvalliseen paikkaan.

Paikkapulloista olen luopunut. Niissä tulee parasta ennen päiväys kuitenkin jossain kohtaa vastaan ja sitten suutin tukkeutuu kun sitä viimein tarvitaan. Kotona olen korjaillut kamelinpaskalla, jolla kyllä normaali pistoreijät saa korjattua. Pari kertaa on runkovika tullut matkan varrella. Toisella kertaa pääsi nilkuttamaan kyllä korjaamolle asti, joka sattui olemaan avoinna,mutta toisella kertaa vararengas oli ainoa turvallinen vaihtoehto.
Pari kertaa on myös puhjennut kumi niin isosti, ettei mikään pikapaikkaus niihin olisi kuitenkaan auttanut.
 
Itsellä tulee mieleen 5 kertaa, kun on pitänyt varapyörä vaihtaa tien päällä. Arvioin esiintymistiheyden olevan n. 0,5 / 100000 km.

Paikkapulloa mulla ei ole ikinä ollut, mutta ajattelisin, että neljä näistä tilanteista olisi hoitunut sellaisella.

Pitääkin ensi tilassa muistaa tarkistaa nykyisen auton varapyörä, kun ei ole moneen vuoteen taas tarvinnut vaihtaa
 
Vuodesta -97 ajanut kaiken näköisillä 1000 markan - 10 000€ autoilla. Koskaan ei ole rengasta tarvinnut vaihtaa tien päällä. Olenko jotenkin onnekas? Tosin kaikissa on ollut vararengas ja välineet silti mukana. Kerran jouduin kiristämään peltivanteen -68 escortissa. Ihmettelen itsekkin miten voi löystyä, mutta räntäsateessa talvirenkaat asensin. Ehkä jäi loppu kiristys tekemättä.
 
En ole omiin autoihin vaihtanut kertaakaan vararengasta tien päällä. Rengasrikkoja on ollut varmaan 3-5. Kerran laitoin paikka-ainetta, niin pääsin kotiin asti. Sen verran hidasti vuotoa. Jotenkin olin metsästänyt runkonaulan renkaan sivuun. Muissa tapauksissa vuotanut niin hitaasti, että sai sitten kotona paikattua renkaan.
 
Muistaakseni omalle kohdalle vuosien varrella on sattunut vain yksi kerta, kun tarvitsin varapyörää ja ilman sitä ei olisi matka voinut jatkua metriäkään. Ajoin keskellä kesää kaupunkialueella sadeveden aiheuttamaan terävään ja syvään monttuun, joka tuhosi kumin siinä määrin tehokkaasti, ettei sitä voinut paikata edes korjaamolla. Vanne säästyi, mutta aika pian sen jälkeen selvisi, ettei päästy pelkillä etukumien uusimisella (oli vielä pakko ostaa kaksi rengasta kun koko kaupungista ei sillä hetkellä löytynyt vastaavaa rengasta mikä oli hajonnut), vaan piti sitten vielä uusia hammastankoa ym. kivaa. Kallista oli ja tietenkään mitään korvauksia ei ollut mahdollista saada, vaikka mielestäni kaikki kriteerit sille olivat olemassa.

Nykyisessä kaasuautossa ei ole edes paikkaa vararenkaalle, koska auton alustassa on siinä kohtaa kaksi kaasupulloa. Olen miettinyt sellaisen "space saverin" hankkimista pidemmille reissuille, mutta toistaiseksi en ole saanut aikaan. Auton vakuutukseen kuuluu hinausvakuutus, mutta täytyy myöntää, etten ole täysin varma, onko siinä rajattu tällaiset rengasrikot pois. Rengasrikoista harvinaisempia lienevät kuitenkin ns. totaalihajoamiset ja tyypillisempiä ovat ns. pistoreiät. Tässä aika västikään autoin kaveria, kun oli työpäivän aikana rengas tyhjentynyt ja selvisi, että renkaassa oli juurikin tuollainen ruuvin tms. aiheuttama pistoreikä. Vararengas oli, mutta se osoittautui kelvottomaksi, joten ainoaksi vaihtoehdoksi siinä kohtaa jäi, että pumpulla täytettiin rengasta ja katsottiin, kuinka äkkiä se tyhjenee, eli kuinka pitkään uskaltaa ajaa, ennen kuin pitää lisätä lisää ilmaa. Vuoto oli onneksi hyvin pieni ja kaveri pääsi ihan kotiinsa asti pelkän pumpun avulla. Olen miettinyt, että varmaan ainakin tuollainen pumppu pitää jatkossa olla matkassa. Ei vie paljon tilaa, mutta saattaa pelastaa ikävästä kiipelistä. Varmaa on ainakin se, että ilman mitään välineitä, ei ole myöskään mitään tehtävissä.

Kausivaihtojen suhteen olen sen sijaan suosinut kohtuullista hallitunkkia, nivelväännintä aluvannehylsyllä ja momenttiavainta. Vaikka tavallaan harrastan autoja ja työkalutkin ovat lähellä sydäntä, niin silti en ole saanut perusteltua itselleni mutterivääntimen hankintaa, koska taloudessa on vain yksi auto, niin sen käyttöaste jäisi melko alhaiseksi, vaikka yksittäisissä huoltotöissä sitä voisikin käyttää. Sen sijaan kunnollinen momenttiavain on ainakin mielenlaadullisesti maksanut itsensä jo moneen kertaan takaisin.

Noihin muihin työkaluihin liittyen käyttäisin seuraavaa harkintaa: Mitä päheämmät työkalut (kuten esim. rengaskoneet, nosturit yms.), niin sitä paremmin niitä voinee perustella, mitä useampi kulkuneuvo taloudessa on, montaako eri vannesarjaa tykkäät autossasi kaudessa käyttää, onko koneille mahdollisesti muitakin käyttäjiä ja tietysti sitten oma harrastuneisuuden taso ja mielihyvä siitä, että ne työkalut on. Näiden perusteella voi sitten miettiä, tarvitseeko ne kaikki korjaamovehkeet, vai pärjääkö vähän vähemmällä. Yhden auton ja sen renkaiden vuoksi en ehkä panostaisi aivan mahdottomia, kun korjaamolle saa viedä isommallakin veloituksella aika monta rengassettiä, ennen kuin työkalut maksavat itseään takaisin. Puhumattakaan, että vaativatko ne vielä lisäksi tallirakennuksen, jos sellaista ei satu ennestään olemaan. Mutta mitä enemmän ajoneuvoja pihassa ja tilat työkalujen säilytykseen, niin kyllähän esim. rengaskoneet alkavat puolustaa paikkaansa.
 
Paikkasysteemeillä pärjää varmasti suurimmissa osissa tapauksista. Mutta kun sitten ei pärjää, niin sitten ketuttaa joko huolella tai hyvin huolella. Sen jälkeen on vararenkaiden ystävä :)

Vararengas on vähän niinkuin vakuutus. Sitä ei arvosta ennekuin sitä oikeasti tarvtsee.
 
Autoromuttamolla kävi mielessä, kun näin vinon pinon käyttämättömiä kapeita vararenkaita, että olisikohan kannattanut laittaa polttoainesäästön takia kesärenkaiksi. Niissähän on 80 km/h raja ja kantavuus ei varmaan kovin iso, kun koko oli jotain 135/80 R15, rättisitikan luokkaa siis. Menisi kevyessä työmatkassa hyvin ja esim. BMW i3 sähköautossa on vastaavat 155/70 R19 renkaat. Se vaan, että purkaamojen renkaat on usein tosi vanhoja, kovettuneita.
 
Itselläni paras ja helpoin setti on lompakko ja aika rengasliikkeeseen. Ei vaan innosta käyttää aikaa renkaidenvaihtoon jos saman saa hoidettua alle 40 eurolla per auto.
 
Tässä aika västikään autoin kaveria, kun oli työpäivän aikana rengas tyhjentynyt ja selvisi, että renkaassa oli juurikin tuollainen ruuvin tms. aiheuttama pistoreikä. Vararengas oli, mutta se osoittautui kelvottomaksi, joten ainoaksi vaihtoehdoksi siinä kohtaa jäi, että pumpulla täytettiin rengasta ja katsottiin, kuinka äkkiä se tyhjenee, eli kuinka pitkään uskaltaa ajaa, ennen kuin pitää lisätä lisää ilmaa. Vuoto oli onneksi hyvin pieni ja kaveri pääsi ihan kotiinsa asti pelkän pumpun avulla.

Minulla oli joskus reikä josta kuului selvästi pihinää. Hämmentävintä oli se kun illalla pumppasin sen täyteen niin aamulla siinä oli vielä niin paljon ilmaa että pystyi ajamaan rengasliikkeeseen vaikka koko ajan pihisi. Ei ollut matalaprofiilirengas eli ilmatilaa riitti.
 
Enpä viitsi kuljettaa varapyörää ja tunkkia mukana, mieluummin paikkausvaahto jolla todennäköisesti voi nilkuttaa johonkin (suzuki pv:llä ajoin 2 vuotta 80km/h paikkausvaahdolla), tai jos ei voi, niin autoliiton plus-jäsenyys joka korvaa tarvittaessa vaikka taksin, hotellin tai vuokra-auton, riippumatta onko syy renkaassa vai missä tahansa muussa. Laittaa sinne varapyöräkoteloon vaikka subbarin niin saa siitä päivittäisen hyödyn.
 
Esimerkiksi viime talvena tuli kivi suoran kulutuspinnan läpi ja pistin paikkausaineet sisään ja mitään ei tapahtunut.
Hieman ärsytti kun oli tehnyt 12h työpäivän ja vielä sai odottaa 3h että sai kyydin pois sieltä ja lauantaipäivä meni renkaanvaihtohommissa kun piti käydä omalla autolla irroittamassa renkaan ja kaiken lisäksi ajaa 50km yhteen suuntaan saada renkaan paikkattu.
 
Joo se on kans kun uusissa autoissa ei enää ole edes spacesaver rengasta. Muutama merkki vielä tarjoaa vararenkaan, lähinnä (city)maastureissa: Suzuki Across, Toyota Land Cruiser, jotkut Land/Range Roverit ja Mersun G-sarja.
 
Autoromuttamolla kävi mielessä, kun näin vinon pinon käyttämättömiä kapeita vararenkaita, että olisikohan kannattanut laittaa polttoainesäästön takia kesärenkaiksi. Niissähän on 80 km/h raja ja kantavuus ei varmaan kovin iso, kun koko oli jotain 135/80 R15, rättisitikan luokkaa siis. Menisi kevyessä työmatkassa hyvin ja esim. BMW i3 sähköautossa on vastaavat 155/70 R19 renkaat. Se vaan, että purkaamojen renkaat on usein tosi vanhoja, kovettuneita.

Näitä ei nykyautoissa välttämättä saa edes laittaa etuakselille. Jos rengasrikko sattuu eturenkaalle, pitää space saver kapea vararengas pistää taka-akselille, ja siirtää sieltä takarengas eteen. Ainakin Audin ohjeissa oli minun mielestä maininta tämmösestä.
 
Ainakin Audin ohjeissa oli minun mielestä maininta tämmösestä.
Ei kai nyt sentään ? Omassani ei ainakaan mainintaa akselirajoituksista.

Olisihan tuo aika haastavaa jos eturengas rikkontuu. Aikamoinen renkaanvaihto-operaatio tuosta aiheutuisi. Miten ratkaiset tuon tien päällä, monta vaihtoa tarvitaan ? ( pähkinä purtavaksi ) Oletetaan että matkan päällä ei pysty nostamaan kuin yhden nurkan kerrallaan ylös ja et halua laskea autoa maahan ilman renkaita.
 
Ei kai nyt sentään ? Omassani ei ainakaan mainintaa akselirajoituksista.

Olisihan tuo aika haastavaa jos eturengas rikkontuu. Aikamoinen renkaanvaihto-operaatio tuosta aiheutuisi. Miten ratkaiset tuon tien päällä, monta vaihtoa tarvitaan ? ( pähkinä purtavaksi ) Oletetaan että matkan päällä ei pysty nostamaan kuin yhden nurkan kerrallaan ylös ja et halua laskea autoa maahan ilman renkaita.

???

Tunkkaa takakulma ylös -> laita vararengas takarenkaan tilalle
Tunkkaa etukulma ylös -> ota rikkoutunut rengas pois ja laita takarengas tilalle
 
Monessa autossa voi tulla eteen se, että space saver renkaan vanne ei mahdu paikalleen isojen jarrujen takia. Yleensä ne isot jarrut on edessä, joskus takana. Tähän mahdollisesti tuo audi-juttu viittaa.
 
Monessa autossa voi tulla eteen se, että space saver renkaan vanne ei mahdu paikalleen isojen jarrujen takia. Yleensä ne isot jarrut on edessä, joskus takana. Tähän mahdollisesti tuo audi-juttu viittaa.

Tämä voi olla yksi syy, mutta toinen ei niin ilmeinen ongelma liittyy mahdolliseen vierintäkehän muutokseen, eli vararenkaan ollessa erikokoinen kuin samalla akselilla oleva toinen rengas voi aiheuttaa kaikenlaisia mielenkiintoisia sähköongelmia ja voi periaatteessa automaattivaihteisessa autossa sekoittaa myös laatikon toimintalogiikkaa. Vierintäkehän muutos vaikuttaa ainakin abs-anturin välittämään dataan, jota käytetään muissakin yhteyksissä kuin vain abs:n toimintaa varten. Joissakin 2000-luvun Bemareissa ei tarvinnut edes olla space saver käytössä vaan riitti ihan tarpeeksi iso vierintäkehän erotus samalla akselilla ja sillä sai vikavaloja mittaristoon ja laatikon limp-modeen.
 
Jos se vararengas ei mahdu etujarrun ympärille, niin tolla sitä saa hyvän sekarengastuksen aikaan. Taka-akselilla on 255 levee takarengas ja 155 levee hätäapurengas. Edessä on 225 levee eturengas ja 255 levee siirretty takarengas (mahtuuko se edes kääntymään täysin?) Voihan se olla että noilla eväillä ei saa vakkaria pysymään päällä =)

Saati että jos on joku sporttimalli ja oikeesti leveetä rengasta taka-akselilla...
 
Nuo vararenkaathan ovat autokohtaisia, varmaankin juuri sen takia että sopivat mihin nurkkaan tahansa ja muutenkin sopivia muilta ominaisuuksisltaan.

???

Tunkkaa takakulma ylös -> laita vararengas takarenkaan tilalle
Tunkkaa etukulma ylös -> ota rikkoutunut rengas pois ja laita takarengas tilalle
Oikea vastaus ! Mutta mitäpä jos olisit alkanut vaihtaman rikkoutunutta rengasta ensiksi hätäpäissäsi ?
 
Se paikkavaahto itsessään on kyllä ihan pätevää ainetta jos renkaassa on jotain epämääräistä hidasta vuotoa.
 
Se paikkavaahto itsessään on kyllä ihan pätevää ainetta jos renkaassa on jotain epämääräistä hidasta vuotoa.

Juuri silloin kun on epämääräistä hidasta vuotoa (eli ei ole akuutti tyhjeneminen tien päällä) se paikkavaahto on kaikkein hölmöin vaihtoehto. Se vain vaikeuttaa sen oikean vian paikallistamisen ja korjaamisen.
Paikkavaahdon lisäbonus muuten on se, että jos autossa on tpms anturit, niin paikkavaahdon jälkeen pääsee ostamaan uuden anturin sinne pyörään.
 
Juuri silloin kun on epämääräistä hidasta vuotoa (eli ei ole akuutti tyhjeneminen tien päällä) se paikkavaahto on kaikkein hölmöin vaihtoehto. Se vain vaikeuttaa sen oikean vian paikallistamisen ja korjaamisen.
Paikkavaahdon lisäbonus muuten on se, että jos autossa on tpms anturit, niin paikkavaahdon jälkeen pääsee ostamaan uuden anturin sinne pyörään.
Joo, anturi kaiken järjen mukaan menee vaahdosta tukkoon, mutta tohon vaahtoon me päädyttiin aikanaan, kun se ammattikorjaus oli aina sisäkumi. Siis noin ammattimaisessa käytössä, enkä mä nyt oikein näe että se hieman kevyempi käyttö tuota tilannetta kovin radikaalisti muuttaa.

Ja tuon vaahdon jälkeenhän niille ei mitään "oikeaa korjaamista" enää tehty, vaan renkaat meni loppuunajon jälkeen vaan romuksi. Naulat yms pistoviat korjattiin tietysti niillä räkäpaikoilla.

Kuulemma ne vaahdot aiheuttaa vanteen ruostumista, jos maalissa on virheitä, mutta harvemmin se maali siellä renkaan suojassa on rikki.
 
Eikös paikkavashfot ole ."uusien" autojen juttu? Ei kai nyr missään enään ole peltivanteita?
 
Onhan noita vaahtoja ollut jo vuosikymmeniä. Tosin on niitä peltivanteitakin vielä olemassa. Myös niitä muotovanteita, jotka sopivan pölykapselin kanssa näyttää aluvanteelta, niin ettei 99% ihmisistä tiedä eroa.
 
Autoromuttamolla kävi mielessä, kun näin vinon pinon käyttämättömiä kapeita vararenkaita, että olisikohan kannattanut laittaa polttoainesäästön takia kesärenkaiksi. Niissähän on 80 km/h raja ja kantavuus ei varmaan kovin iso, kun koko oli jotain 135/80 R15, rättisitikan luokkaa siis. Menisi kevyessä työmatkassa hyvin ja esim. BMW i3 sähköautossa on vastaavat 155/70 R19 renkaat. Se vaan, että purkaamojen renkaat on usein tosi vanhoja, kovettuneita.

Mietin ihan samaa aikoinaan että laittaisiko autoon täyden sarjan 125/70r19 vararenkaita, niissä kun kantavuusluku 100 eli menee helposti isommankin möhkäleen alle. Ovat vaan sniiduilleet siinä kulutuspinnassa, ei uudessakaan renkaassa ollut kuin vain pari milliä, joten kalliita kilometrejä tulisi loppuviimeksi vaikka polttoainetta säästyisikin muutama desi..

1651686358038.png
 
Autoromuttamolla kävi mielessä, kun näin vinon pinon käyttämättömiä kapeita vararenkaita, että olisikohan kannattanut laittaa polttoainesäästön takia kesärenkaiksi.
Mietin ihan samaa aikoinaan että laittaisiko autoon täyden sarjan 125/70r19 vararenkaita,

Pakko teidän on olla huumorimiehiä. Toivon hartaasti näin.
 
Pakko teidän on olla huumorimiehiä. Toivon hartaasti näin.

Jaa siksikö, ettei polttoaineen säästö kiinnosta? Autopurkaamo on yksi parhaimpia paikkoja saada konkreettisia ideoita, oli ne sitten toteuttamiskelpoisia tai ei. Netin tietotulvasta kun on huomattavasti hankalampi lähteä etsimään, esim. vähän aika sitten löytämäni juttu roiskeläppien muotoilusta

Ei siitä nyt niin kauaa ole kun joku 145-155 R13 oli henkilöauton normikoko.

Muok. Vepasto kun haluaa vääntää tyhjästä, niin roiskeläppien muotoilu vähentää ilmanvastusta enemmän, kuin niiden poisjättäminen. Älä nyt nolaa enempää ekologisilla ideoillasi.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, itse jätin kanssa roiskeläpät pois kun aiheuttavat ilmanvastusta ja siten polttoainekulut nousevat. Eräänlaista muotoilua tämänkin. Idea löytyi ihan ekologisesti netti selaamalla. Ei tarvinnut kuluttaa polttoainetta romuttamoreissuun.
 
Noissa vararenkaissa taitaa vaan yleisesti olla todella alhaiset nopeusluokat. Tosin on niissä kyllä pitoakin aika rajallisesti.
 
Noissa vararenkaissa taitaa vaan yleisesti olla todella alhaiset nopeusluokat. Tosin on niissä kyllä pitoakin aika rajallisesti.

Yleensä se on 60 tai 80 km/h tilapäisellä vararenkaalla. Sateella ovat hyvät, noin kapeilla renkailla on vesiliirron vaara olematon.
 
Älä nyt nolaa enempää ekologisilla ideoillasi.
Samanlaisia ajatuksia oli täälläkin päässä.

Voisin kuvitella että vararenkaila ajelu ei ole mitenkään turvallista, ainoa turvetekijä niissä on rajoitettu max nopeus . Uskoisin myös että kapeudesta huolimatta ovat sadekelillä hyvin huonot. Aivän järjetön idea edes ajatuksena. Tuskin edes pysähtyvät kuivalla kovinkaan hyvin. Kaikkea sitä kuulee ja näkee suunniteltavan.

Heitätkääs esimerkkejä millaisia jack padeja oikein kaytätte tunkin ja auton välissä . Pitäis ostaa uusi kunnollinen joka sopisi hyvin siihen nostokohtaan.
 
Jack padina mulla ollut jo vuosia jääkiekko, johon on vedetty rälläkällä keskelle ura mikä sopii siihen helman nostokohdan kanttiin. Hyvin on pelannut.

Tunkin oma kuminen padi on jostain syystä ihan naurettavan ohut. Tunkki on ihan laadukas Bahcon tuote, mutta tuossa on säästetty. Jos sillä pelkällä tunkin omalla padilla nostaa, niin se painuu kasaan niin paljon että lopulta auton helmaa vasten onkin tunkin nostopään metallireuna.
 
Käytin myös jonkin aikaa jääkiekkoa, johon olin rälläköinyt sopivan uran. Jossakin vaiheessa se alkoi lohkeilemaan, joten tilasin aliexpressistä padin missä oli ura valmiina. Vitosella taisi saada kaksi padia, toimitus tosin kesti yli kuukauden. Hyvin on toiminut nyt monta vuotta.
 
Itselläni oli hieno vararengas Mersussa, ilmaakin oli. Mutta eipä ollut pultteja, siihen käy jotkut erikoispultit. Tavalliset on liian lyhyet. Mersun varaosaliikekin meinasi myydä minulle väärät pultit, mutta lopulta oikeat löytyivät, kun mentiin pihalle ihmettelemään asiaa. En ole kyllä varma onko edes auton oikea vararengas, mutta kyllä se nyt autoon sopii, uusilla pulteilla siis. Tämäkin kannattaa tarkastaa esim renkaanvaihdon yhteydessä, varsinkin jos on käytetty auto kyseessä. Se vararengas siellä kontissa ei välttämättä ole oikeasti edes autoon sopiva.
 
Itselläni oli hieno vararengas Mersussa, ilmaakin oli. Mutta eipä ollut pultteja, siihen käy jotkut erikoispultit. Tavalliset on liian lyhyet. Mersun varaosaliikekin meinasi myydä minulle väärät pultit, mutta lopulta oikeat löytyivät, kun mentiin pihalle ihmettelemään asiaa. En ole kyllä varma onko edes auton oikea vararengas, mutta kyllä se nyt autoon sopii, uusilla pulteilla siis. Tämäkin kannattaa tarkastaa esim renkaanvaihdon yhteydessä, varsinkin jos on käytetty auto kyseessä. Se vararengas siellä kontissa ei välttämättä ole oikeasti edes autoon sopiva.
Mersun kanssa (vanhojen ainakin) saa muuten olla varovainen, ettei laita liian pitkiä pultteja takarenkaille. Pulttien päät tulee liian pitkälle ja rusikoi käsijarrun hilppeet vituiksi. Aika yleinen ongelma, kun porukalla on ollut kesärenkaat aluvanteilla ja talvirenkaat peltivanteilla ja epähuomiossa vaihtanut syksyllä talvirenkaat samoille pulteille.

Pitäiskö tän ketjun otsikkoa vähän muokata? Omasta mielestä keskustelu on kuitenkin ollut asiallista ja pysynyt tietyissä raameissa.
Esim. "Keskustelua renkaidenvaihdosta" - voisi olla vähän kuvaavampi otsikko.
 
Jääkiekosta askarreltu suorakaiteen muotoinen palanen joka menee alustassa olevaan koloon, johon taas auton oman tunkin muovitassu tarkoitettu. Muutenhan nuo melkein muovipaneelia koko alusta.
 
Voisin kuvitella että vararenkaila ajelu ei ole mitenkään turvallista, ainoa turvetekijä niissä on rajoitettu max nopeus . Uskoisin myös että kapeudesta huolimatta ovat sadekelillä hyvin huonot. Aivän järjetön idea edes ajatuksena. Tuskin edes pysähtyvät kuivalla kovinkaan hyvin. Kaikkea sitä kuulee ja näkee suunniteltavan.

Kannattaa huomioida, että kaikki vararenkaat eivät ole max. 80 km/h nopeusrajoitettuja, vaan ovat normaalilla (kapealla) renkaalla. Silloin renkaan kuviokin on eri, kuin 80 km/h renkaissa. Katsoin että 135 leveä normaalirengas on rajoitettu 180-190 km/h, tietty ei sillä Saksan autobaanoille ole asiaa.
Esim. Fordin varavanteella näin kerran 135 leveän Toyon renkaan. En tiedä oliko alkuperäinen, vai käyttäjän joskus vaihtama.

Mutta mun moka, että lähtökohdat jäi mainitsematta. Oma pohdinta oli vanhempaan autoon, jonka paperissa on 145R13 rengaskoko jo valmiina. Mihinkään uuteen autoon ei tietysti kannata muuttaa rengaskokoa radikaalisti.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä oli uutta minulle. Eli on siis olemassa vararenkaita, jotka ovat ihan oikeita normaaleita renkaita, mutta vain kapeampia ? Kuinka kapeita nämä ovat ? En ole tälläisiin tömännyt koskaan. Olen ollut siinä uskossa että " space saver "vararenkaat ovat aina niitä erikoisrenkaita, jotka ovat aikamoisia kärrynpyöriä.
 
Yleisin kapean täysikokoisen space saver vararenkaan nopeusluokka on M (=max 130kmh). Taittuvissa renkaissa voi olla pienempiäkin. Ihan nopeasti en löytänyt kovemman luokan renkaita ainuttakaan kun katselin.

Se suositeltu alhainen nopeusrajoitus niissä on ihan sen takia, kun auto ei niillä käyttäydy alkuunkaan samalla tavalla kuin normaalikokoisella renkailla. Ihan nyt vaikka ohjaus ja jarrutus esimerkkinä kun yhdessä kulmassa on se 135mm space saver.

Älkää nyt ihan oikeasti vakavissanne suunnitelko noita space savereita jokapäiväiseen ajoon, muutenkin on liikaa vaarallisia kuskeja/autoja tuolla muiden joukossa, teipatkaa ennemmin konepellin saumat umpeen ja laittakaa sileät pölykapselit niin ilmanvastus vähenee tai pitäkää vain 10l menovettä tankissa kerrallaan niin ei ole ylimääräistä lisäpainoa.
 
Kyllä minä jättäisin ne space saverit siihen käyttöön, mihin ne on tarkoitettukin. Näppäriä vararenkaana, mutta en kyllä ikinä osaisi kuvitella varsinaisena renkaana. Eipä sillä, kaikenlaisia sankareita sitä tuolla liikenteessä on, varsinkin kun puhutaan kumeista. Eräskin naapurini ajaa jollain iän ikuisen vanhoilla Nokian Hakkapeliitoilla, joista on nastat nypitty pois. En ole paistoleimaa käynyt vakoilemassa, mutta hyvässä lykyssä ovat 2000-luvun alusta, luultavasti vanhempaa kaliibeeria. Ja sitten on se oma porukkansa, joka käy rengasliikkeiltä kyselemässä käytöstä poistettujen kumien perään ja tiedän ainakin osan kelpuuttavan hyvinkin vanhoja ja kulutuspinnaltaan rajoilla olevia renkaita ja sekarengastuskaan ei ole vakavaa. Kukin tekee omat päätöksensä, mutta ainakin itse satsaan tässä suhteessa turvallisuuteen, enkä lähde tuollaisessa paikassa ylimääräistä pelleilemään.
 
Ei tuo spacesaver-idea nyt ihan pähkähullu ole, jos nyt ottaa esimerkkinä vaikka sysopin sähköpenarin jossa on 155 leveät gummit vakiona 19" vanteilla. Ei sekään auto varmaan ihan kevyimmästä päästä ole. Toki on juu ajonvakautukset ja alusta ja absien jarrutasapainot suunniteltu siinä lähtökohtaisesti noille kaposemmille kumeille, mutta ei se automaattisesti mikään kuolemantuomio ole tiputtaa rengasleveyttä. Suurin ongelma tulisi juuri tuosta kuvioinnista ja kulutuspinnan puutteesta.
 
Kapea rengas pitää myös muutoskatsastaa, jos se siis on yli 30mm kapeampi kuin rekisteriotteeseen merkattu rengastus.
 
Ei tuo spacesaver-idea nyt ihan pähkähullu ole, jos nyt ottaa esimerkkinä vaikka sysopin sähköpenarin jossa on 155 leveät gummit vakiona 19" vanteilla. Ei sekään auto varmaan ihan kevyimmästä päästä ole. Toki on juu ajonvakautukset ja alusta ja absien jarrutasapainot suunniteltu siinä lähtökohtaisesti noille kaposemmille kumeille, mutta ei se automaattisesti mikään kuolemantuomio ole tiputtaa rengasleveyttä. Suurin ongelma tulisi juuri tuosta kuvioinnista ja kulutuspinnan puutteesta.

No on se niin hölmö idea, että ei moni siihen edes jaksa kommentoida. Ei liity mitenkään asiaan, jos uudessa bmw:ssä on siihen suunniteltu 155/70r19 210kmh rengas. Se ei tee space saver renkailla ajamisesta yhtään sen viisaampaa tai turvallisempaa.
Lisäksi vierintävastukseen vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkkä kulutuspinnan leveys, esim kumiseos, joka space savereissa on erittäin paljon pehmeämpää (=enemmän vierintävastusta).

Toki rengasta voi usein hieman kaventaa alkuperäisestä, mutta ei siltikään spacesaverilla.
 
Juu, tässä meni puurot ja vellit sekaisin. Spacesaver vararenkaat tietenkin vain tilapäistä käyttöä varten, kuten niissä kissan kokoisella lukee. Oletin virheellisesti, että ne erotetaan normaaleista (kapeista) renkaista, toisin kävi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 582
Viestejä
4 558 817
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom