Muistaakseni omalle kohdalle vuosien varrella on sattunut vain yksi kerta, kun tarvitsin varapyörää ja ilman sitä ei olisi matka voinut jatkua metriäkään. Ajoin keskellä kesää kaupunkialueella sadeveden aiheuttamaan terävään ja syvään monttuun, joka tuhosi kumin siinä määrin tehokkaasti, ettei sitä voinut paikata edes korjaamolla. Vanne säästyi, mutta aika pian sen jälkeen selvisi, ettei päästy pelkillä etukumien uusimisella (oli vielä pakko ostaa kaksi rengasta kun koko kaupungista ei sillä hetkellä löytynyt vastaavaa rengasta mikä oli hajonnut), vaan piti sitten vielä uusia hammastankoa ym. kivaa. Kallista oli ja tietenkään mitään korvauksia ei ollut mahdollista saada, vaikka mielestäni kaikki kriteerit sille olivat olemassa.
Nykyisessä kaasuautossa ei ole edes paikkaa vararenkaalle, koska auton alustassa on siinä kohtaa kaksi kaasupulloa. Olen miettinyt sellaisen "space saverin" hankkimista pidemmille reissuille, mutta toistaiseksi en ole saanut aikaan. Auton vakuutukseen kuuluu hinausvakuutus, mutta täytyy myöntää, etten ole täysin varma, onko siinä rajattu tällaiset rengasrikot pois. Rengasrikoista harvinaisempia lienevät kuitenkin ns. totaalihajoamiset ja tyypillisempiä ovat ns. pistoreiät. Tässä aika västikään autoin kaveria, kun oli työpäivän aikana rengas tyhjentynyt ja selvisi, että renkaassa oli juurikin tuollainen ruuvin tms. aiheuttama pistoreikä. Vararengas oli, mutta se osoittautui kelvottomaksi, joten ainoaksi vaihtoehdoksi siinä kohtaa jäi, että pumpulla täytettiin rengasta ja katsottiin, kuinka äkkiä se tyhjenee, eli kuinka pitkään uskaltaa ajaa, ennen kuin pitää lisätä lisää ilmaa. Vuoto oli onneksi hyvin pieni ja kaveri pääsi ihan kotiinsa asti pelkän pumpun avulla. Olen miettinyt, että varmaan ainakin tuollainen pumppu pitää jatkossa olla matkassa. Ei vie paljon tilaa, mutta saattaa pelastaa ikävästä kiipelistä. Varmaa on ainakin se, että ilman mitään välineitä, ei ole myöskään mitään tehtävissä.
Kausivaihtojen suhteen olen sen sijaan suosinut kohtuullista hallitunkkia, nivelväännintä aluvannehylsyllä ja momenttiavainta. Vaikka tavallaan harrastan autoja ja työkalutkin ovat lähellä sydäntä, niin silti en ole saanut perusteltua itselleni mutterivääntimen hankintaa, koska taloudessa on vain yksi auto, niin sen käyttöaste jäisi melko alhaiseksi, vaikka yksittäisissä huoltotöissä sitä voisikin käyttää. Sen sijaan kunnollinen momenttiavain on ainakin mielenlaadullisesti maksanut itsensä jo moneen kertaan takaisin.
Noihin muihin työkaluihin liittyen käyttäisin seuraavaa harkintaa: Mitä päheämmät työkalut (kuten esim. rengaskoneet, nosturit yms.), niin sitä paremmin niitä voinee perustella, mitä useampi kulkuneuvo taloudessa on, montaako eri vannesarjaa tykkäät autossasi kaudessa käyttää, onko koneille mahdollisesti muitakin käyttäjiä ja tietysti sitten oma harrastuneisuuden taso ja mielihyvä siitä, että ne työkalut on. Näiden perusteella voi sitten miettiä, tarvitseeko ne kaikki korjaamovehkeet, vai pärjääkö vähän vähemmällä. Yhden auton ja sen renkaiden vuoksi en ehkä panostaisi aivan mahdottomia, kun korjaamolle saa viedä isommallakin veloituksella aika monta rengassettiä, ennen kuin työkalut maksavat itseään takaisin. Puhumattakaan, että vaativatko ne vielä lisäksi tallirakennuksen, jos sellaista ei satu ennestään olemaan. Mutta mitä enemmän ajoneuvoja pihassa ja tilat työkalujen säilytykseen, niin kyllähän esim. rengaskoneet alkavat puolustaa paikkaansa.