Talvirenkaat - yleisketju

Vaihdoin autoa kesällä ja mukana tuli kaksi-kolme talvea ajetut (loppuvuoden 2022 leimalla) Michelin X-Ice Snow kitkarenkaat. Ihan siistikuntoiset ja hyvin vielä pintaa, ei tietoa tarkemmasta ajomäärästä. Oulun korkeudella ajot, niin mikä todennäköisyys että nuo vielä pitää edes välttävästi vai onko sama pistää uudet jo alle? Ei aiempaa kokemusta kitkoista, nastat vielä menisi tuon ikäisinä, mutta mites kitkat?

Muuten odottelisin talvea ja testaisin, mutta kun pitäisi paineanturit uusia (rasittavaa kun auto piippaa noista jatkuvasti) niin samalla työllä menisi renkaat + anturit. Ei viitsisi nyt vaihtaa pelkkiä antureita ja kuukauden päästä sit renkaita erikseen ja maksaa työstä kahdesti.
Juuri viikonloppuna laitoin 2017 vuoden paistoleimalla olevat Contin kitkat alle, pintaa sen ~6,5mm vielä jäljellä.
Alkaisihan nuo tosiaan ikänsä puolesta olemaan melko vaihtokunnossa, mutta hyvin viime talvenkin vielä pärjäsi, joten kolmivuotiailla pitäisi pärjätä vielä paremmin.
 
Vaihdoin autoa kesällä ja mukana tuli kaksi-kolme talvea ajetut (loppuvuoden 2022 leimalla) Michelin X-Ice Snow kitkarenkaat. Ihan siistikuntoiset ja hyvin vielä pintaa, ei tietoa tarkemmasta ajomäärästä. Oulun korkeudella ajot, niin mikä todennäköisyys että nuo vielä pitää edes välttävästi vai onko sama pistää uudet jo alle? Ei aiempaa kokemusta kitkoista, nastat vielä menisi tuon ikäisinä, mutta mites kitkat?

Muuten odottelisin talvea ja testaisin, mutta kun pitäisi paineanturit uusia (rasittavaa kun auto piippaa noista jatkuvasti) niin samalla työllä menisi renkaat + anturit. Ei viitsisi nyt vaihtaa pelkkiä antureita ja kuukauden päästä sit renkaita erikseen ja maksaa työstä kahdesti.
Laatumerkin kitkat kyseessä, taitavat suositella valmistajankin puolesta, että 5-6 vuoden jälkeen vasta suunnitellaan vaihtoa. Alle vaan ja ajoa. Itsellä lähtee viides vuosi CVC7 kitkoilla 6,4mm kulutuspinnalla ja Oulun korkeudella ajelut.
 
Vaihdoin autoa kesällä ja mukana tuli kaksi-kolme talvea ajetut (loppuvuoden 2022 leimalla) Michelin X-Ice Snow kitkarenkaat. Ihan siistikuntoiset ja hyvin vielä pintaa, ei tietoa tarkemmasta ajomäärästä. Oulun korkeudella ajot, niin mikä todennäköisyys että nuo vielä pitää edes välttävästi vai onko sama pistää uudet jo alle? Ei aiempaa kokemusta kitkoista, nastat vielä menisi tuon ikäisinä, mutta mites kitkat?

Muuten odottelisin talvea ja testaisin, mutta kun pitäisi paineanturit uusia (rasittavaa kun auto piippaa noista jatkuvasti) niin samalla työllä menisi renkaat + anturit. Ei viitsisi nyt vaihtaa pelkkiä antureita ja kuukauden päästä sit renkaita erikseen ja maksaa työstä kahdesti.

Neljä talvea ajoin Turun seudulla noilla samolla kitkoilla ja sitten lähti vaihtoon, pintaa olis ollut vielä mutta alkoi jääpito heikkenemään ja se on se ongelma täällä seudulla kun pitkin talvea ajellaan enemmän jäällä kuin lumella. Jos olis ollut auton vaihto ajankohtaista tai ajot paikassa missä on oikea talvi tämän vetisen jääpaskan sijasta niin olis varmaan tullut vielä tuleva talvi ajettua samoilla, mutta kun ajatus on muutaman vuoden päästä vaihtaa auto niin mieluummin uusin tässä vaiheessa renkaat ja nautin itse uusista renkaista kuin ostan uudet seuraavalle omistajalle.

Jos renkaissa on pinnat kunnossa ja uraa löytyy eikä noille ole mitään outoa tapahtunut niin varmasti uskallat vähintään tämän talven ainakin ajaa niillä, paistoleimasta päätellen saattavat olla vasta pari talvea ajetut niin vois vielä jopa kaksi tai kolmekin talvea olla edessä.
 
Kyllä, hyvin kestävät ja pitävät ihan kohtuu hyvin loppuun asti. Pinta jos loppuu, niin sitten eivät pidä loskassa, irtolumessa tms. pehmeällä pinnalla, jossa vaaditaan kuviota.
 
Itsellä lähtee viides vuosi CVC7 kitkoilla 6,4mm kulutuspinnalla ja Oulun korkeudella ajelut.
Itsellä kuudes talvi Hakkapeliitta R3 SUV:illa Etelä-Suomessa. Noissa pintaa viitisen milliä. Autolla ajettu 120 000 km niin noilla lienee rullattu joku 50-60 tkm. Ei kyllä koko talvea enää uskalla noilla ajaa, varsinkin jos tulee kunnon talvi. Viime talvenakin välillä liukasteltiin vaikka ei kunnon talvea ollut. Josko tuossa joulun tienoolla vaihtaisi uusiin Hankookeihin tai Michelineihin.

Se näissä laatukumeissa on hyvä, että vaikka nuokin on jo elämänsä ehtoopuolella, niin silti ne käyttäytyvät edelleen ennalta-arvattavasti eivätkä lähde hallitsemattomaan luistoon.
 
Näin lukee toisen kaupan (rengas365) tiedoissa renkaan kohdalla. Myös tuo korkea nopeusluokka on yleensä juurikin noiden Keski-Euroopan kitkarenkaiden ominaispiirre.

Näyttökuva 2025-11-06 kello 3.12.36.png
 
Kyllä, hyvin kestävät ja pitävät ihan kohtuu hyvin loppuun asti. Pinta jos loppuu, niin sitten eivät pidä loskassa, irtolumessa tms. pehmeällä pinnalla, jossa vaaditaan kuviota.
Kyllä ne renkaat myös kovettuvat sen verran, että "kohtuu hyvin" on aika vahvasti sanottu. Ellet sitten määrittele loppua siihen 5 mm tuntumaan.

Kysyjän tapauksessa kun alla ovat vähän pidon suhteen äkkijyrkät x-icet, anturit joutuu vaihtamaan kuitenkin ja ei kokemusta kitkoista, niin suosiolla vaihtaisin pois. Hyväkuntoisista sopiva liike voi vielä jotain hyvittääkin.
 
Itse asun Helsingissä ja ajan pääasiassa paikallisia pääväyliä, eli tyyliin kehää. Tämän lisäksi melko usein moottoritietä n. 200km länteen (ykköstie) ja n. 200 km pohjoiseen (nelostie). Näillä spekseillä veikkaan, että ihan reilusti yli 90% ajosta on puhdasta asfalttiajoa talvellakin, märkää ja kuivaa. Käytännössä siis keski-eurooppalaiset kitkat varmasti passaisivat, koska juuri märällä ja kuivalla sulalla asfaltilla ovat erittäin hyvät verrattuna pohjoismaisiin kitkoihin tai nastoihin, mutta jos on PAKKO ajaa kelillä kuin kelillä, niin itse en keski-eurooppalaisiin kitkoihin koskisi pitkällä tikullakaan. Varmasti kyllä pärjää, mutta pitää olla jo tosi tarkkana.
 
Itse asun Helsingissä ja ajan pääasiassa paikallisia pääväyliä, eli tyyliin kehää. Tämän lisäksi melko usein moottoritietä n. 200km länteen (ykköstie) ja n. 200 km pohjoiseen (nelostie). Näillä spekseillä veikkaan, että ihan reilusti yli 90% ajosta on puhdasta asfalttiajoa talvellakin, märkää ja kuivaa. Käytännössä siis keski-eurooppalaiset kitkat varmasti passaisivat, koska juuri märällä ja kuivalla sulalla asfaltilla ovat erittäin hyvät verrattuna pohjoismaisiin kitkoihin tai nastoihin, mutta jos on PAKKO ajaa kelillä kuin kelillä, niin itse en keski-eurooppalaisiin kitkoihin koskisi pitkällä tikullakaan. Varmasti kyllä pärjää, mutta pitää olla jo tosi tarkkana.
No ainakin viimevuodet on helsingin ja lähialueiden pääväylät ollut lähinnä märkää tai jäätä. Kuivat kelit vähemmistössä jolloin ny pärjää talvella kesärenkaillakin.
Itse pyörin vaan ja ainoastaan käytännössä kehä3 sisäpuolella ja todennut että on kyllä ekat ja vikat kitkat mitkä itselle tulee. Ei siis ainuttakaan positiivista ominaisuutta vs nastat.
 
Kyllä ne renkaat myös kovettuvat sen verran, että "kohtuu hyvin" on aika vahvasti sanottu. Ellet sitten määrittele loppua siihen 5 mm tuntumaan.

Kysyjän tapauksessa kun alla ovat vähän pidon suhteen äkkijyrkät x-icet, anturit joutuu vaihtamaan kuitenkin ja ei kokemusta kitkoista, niin suosiolla vaihtaisin pois. Hyväkuntoisista sopiva liike voi vielä jotain hyvittääkin.
Itse ajoin aiemmat Continentalit (VC 7) loppuun siten, että pintaa taisi olla n. 4 mm. Se on kyllä jo aika vähän, pakko myöntää, eli vähänkin pehmeämmällä pinnalla tai loskassa pito oli oikeasti tosi heikko. Mutta varsinaisesti mitään isompaa "jääpidon" ongelmaa en kyllä huomannut. Uusi on aina uusi ja kun vaihtaa vanhat kuluneet renkaat uusiin, niin pitoa ja muita hyviä ominaisuuksia tuntuu löytyvän tosi paljon, mutta paha sanoa, että kuinka kauan, kun ne ominaisuudet vähenevät hissukseen. Sama ilmiö kesärenkaissa, eli vaihdat vanhat kumit uusiin, niin jopa tuntuu hiljaisilta vastapaistetut uudet gummit, mutta tämäkin illuusio kestää ehkä todellisuudessa vain hetken.
 
No ainakin viimevuodet on helsingin ja lähialueiden pääväylät ollut lähinnä märkää tai jäätä. Kuivat kelit vähemmistössä jolloin ny pärjää talvella kesärenkaillakin.
Itse pyörin vaan ja ainoastaan käytännössä kehä3 sisäpuolella ja todennut että on kyllä ekat ja vikat kitkat mitkä itselle tulee. Ei siis ainuttakaan positiivista ominaisuutta vs nastat.
En ole kaivannut nastoja koskaan sen jälkeen, kun ostin ensimmäiset kitkat. Mulla on kyllä ollut nastoja sekin jälkeen, koska käytettyjen autojen mukana on niitä tullut, mutta mitään isompaa eroa en ole huomannut.

Jos Kehä I on jäässä, niin siellä pärjää melkein kesärenkaillakin, eli vauhdit ovat niin alhaiset. Kehä III on itselleni ei-niin-tuttu.

Edit. Sanotaan näin, että jos ajat pääteitä (valtatiet, motarit, kaupunkien vilkkaimmat väylät), niin talven aikana on yhden käden sormilla laskettava määrä oikeasti haasteellisia kelejä. Joku reikäpää painaa "hyvällä" autolla uusilla "testivoittajakumeilla" silloinkin pikku ylinopeutta, mutta näin ei kannata tehdä, vuoden aikana häviät ehkä minuutteja ottamalla vähän rennommin, mutta hyvän kelin normivauhtia ajamalla otat ihan vitullisen riskin. Itsekin ottaisin nastat, jos asuisin mörön perseessä ja joutuisin ajamaan niitä vesijääteitä päivittäin. On tullut maallakin asuttua ja teiden hoito on tosiaan ihan eri planeetalta.
 
Viimeksi muokattu:
No ainakin viimevuodet on helsingin ja lähialueiden pääväylät ollut lähinnä märkää tai jäätä. Kuivat kelit vähemmistössä jolloin ny pärjää talvella kesärenkaillakin.

Sama täällä varsinais-suomessa ja tämä olikin se syy miksi vaihdoin kitkoista takaisin nastoihin tälle talvelle. Tota kuivaa ja märkää jäätä tuntuu riittävän ja siinä nastarengas vaan yksinkertaisesti toimii pirun paljon paremmin. Ei mulla jäänyt kitkojen kanssa mihinkään pääsemättä sinä aikana kun niiden kanssa ajoin, mutta sellaisia kelejä jolloin nastat antaa paljon enemmän mielenrauhaa on vaan ollut niin helvetisti viime vuosina että mieluummin ajan sitten nastoilla.

Ei siis ainuttakaan positiivista ominaisuutta vs nastat.

Kyllä mun mielestä kitkat edelleen on ihan ylivoimaisen hiljaiset verrattuna nastoihin ja monessa tilanteessa muutenkin mukavamman "tuntuiset". Mulle myös sillä teiden vähäisemmällä kulutuksella olis merkitystä yhteiskunnan tasolla ajatellen, mutta kun kelit on mitä on niin....
 
Kannattaa tarkistaa rengaspaineet renkaiden vaihdon yhteydessä.

Itse renkaanvaihtourakka söi sen verran mehuja, että tyydyin toteamaan paineiden olevan silmämääräisesti OK, vaikka vehkeet olisi ollutkin käytettävissä. Ihmettelin sitten, kun 80-100 km/h vauhdeissa tuntuu jotenkin huteralta... No, pari päivää myöhemmin katsoin, niin ei niissä ollut kuin 2 baria tai jopa hieman alle. Laitoin sitten suunnilleen 2,5 bar eteen ja taakse noin 2,4 bar (halpiskompuran asteikko on vain puolen barin välein), 10 asteen pluslämmöillä, jolloin 20 asteen pakkasella etupään pitäisi olla suosituspaineissa.
 
Kannattaa tarkistaa rengaspaineet renkaiden vaihdon yhteydessä.

Itse renkaanvaihtourakka söi sen verran mehuja, että tyydyin toteamaan paineiden olevan silmämääräisesti OK, vaikka vehkeet olisi ollutkin käytettävissä. Ihmettelin sitten, kun 80-100 km/h vauhdeissa tuntuu jotenkin huteralta... No, pari päivää myöhemmin katsoin, niin ei niissä ollut kuin 2 baria tai jopa hieman alle. Laitoin sitten suunnilleen 2,5 bar eteen ja taakse noin 2,4 bar (halpiskompuran asteikko on vain puolen barin välein), 10 asteen pluslämmöillä, jolloin 20 asteen pakkasella etupään pitäisi olla suosituspaineissa.
Vaihdoin eilen naapurille (iäkkäämpi henkilö) talvikiekot alle.
Hän kertoi että ei ole koskaan katsonut rengaspaineita, ne on kuulemma katsottu aina huollossa.
No, huollot on tehty aina kesällä.
Talvirenkaiden paineet oli 1,8 - 1,95.
Auton painesuositukset oli 2,5 ja talvella 2,7.
Onhan nyt ainakin rengaspaineet kunnossa.
 
Ajatuksena vaihtaa tänä talvena tai viimeistään ensi talvena uudet kitkat alle. Olen ollut tyytyväinen nykyisiin Goodyearin ultragrip ice 2. Tuleva kausi olisi niillä viides ja kilometrejä kertynyt n. 35k. Sivuttaispito alkanut vähän huononemaan, mutta muuten pärjää vielä ihan hyvin. Testien ja merkin kokemuksen puolesta olisin päätymässä Goodyearin ultragrip ice 3. Tarjontaa selatessa silmiin osui kuitenkin kohtuuhintaiset Linglongin Nordmasterit. En noista kamalasti tietoa löytänyt netistä. Onko kenelläkään kokemusta? Linglongin kesärenkaat löytyy jo käytöstä ja niihin olen ollut tyytyväinen, mutta talvirengas, eritoten kitka, vähän epäilyttää. Jostain olen kuullut kyllä kehuja mallin suhteen.
 
Linglongin Nordmasterit. En noista kamalasti tietoa löytänyt netistä. Onko kenelläkään kokemusta? Linglongin kesärenkaat löytyy jo käytöstä ja niihin olen ollut tyytyväinen, mutta talvirengas, eritoten kitka, vähän epäilyttää. Jostain olen kuullut kyllä kehuja mallin suhteen.
Ei ole tuosta merkistä tietoa.
Tammikuun alusta ostin auton ja tuollaiset uudet renkaat siinä oli. Minusta ihan hyvät.

134€

Tiistaina tulee lunta, niin tuli nyt jo ennakoidusti laitettua kitkat alle. Onneksi! Sillä oikea eturengas oli ilmeisesti rungoltaan rikkinäinen? Patti kulutuspinnassa ja minusta oli aivan samantien rikkoontumassa se rengas. Patti siis oli renkaan sisäreunassa, niin en ollut nähnyt sitä. Toki auto oli vähäsen huono ajaa, mutta ei kumminkaan puoltanut. Olisi siitä ajettavuudesta pitänyt jotain päätellä ja vaihtaa renkaat! Vasen eturengas oli vielä ok. Eturenkaat siis taisi olla jotkut keskieuroopankitkat, jotka tuli vanteiden mukana.

Tuollainen viilto oli myös rikkinäisessä renkaassa siellä sisäreunalla, että en ollut sitäkään nähnyt? Viilto johtuu ehkä siitä rikkoontuneesta renkaan rungosta?

Screenshot_2025-11-07-12-54-36-717_com.whatsapp.jpg
 
Ajatuksena vaihtaa tänä talvena tai viimeistään ensi talvena uudet kitkat alle. Olen ollut tyytyväinen nykyisiin Goodyearin ultragrip ice 2. Tuleva kausi olisi niillä viides ja kilometrejä kertynyt n. 35k. Sivuttaispito alkanut vähän huononemaan, mutta muuten pärjää vielä ihan hyvin. Testien ja merkin kokemuksen puolesta olisin päätymässä Goodyearin ultragrip ice 3. Tarjontaa selatessa silmiin osui kuitenkin kohtuuhintaiset Linglongin Nordmasterit. En noista kamalasti tietoa löytänyt netistä. Onko kenelläkään kokemusta? Linglongin kesärenkaat löytyy jo käytöstä ja niihin olen ollut tyytyväinen, mutta talvirengas, eritoten kitka, vähän epäilyttää. Jostain olen kuullut kyllä kehuja mallin suhteen.

Mitä noista monista budjettiluokan renkaista on kuullut niin eivät kestä vuosia ja ajoa niin paljoa hyvänä.

Aika suurella varmuudella sanoisin, että jos hankkii nyt uudet UG Ice 3:t niin niillä pystyy ajamaan lähelle tuon 4-5 vuotta.
Kun taas Linglongeissa todennäköisesti on ihan ok pito ensimmäisenä talvena mutta sitten alkaa pito huononemaan ja voi olla, että muuttuvat muutamassa vuodessa käyttökelvottomiksi.

Jos rengaskoko on maltillinen niin yleensä se säästö ei ole montaa kymppiä, Goodyear on itsessään jo vähän halvempi kuin conti/nokian/michelin. Toinen keskihintainen mitä voi katsoa on Hankook, hyviä nekin.
 
Tuttavalla oli Kiinan kitkat. Eka talvi meni kuulemma ihan mukavasti, mutta toisena talvena lähti vaihtoon. Ei meinannut mitenkään pysyä lapasissa auto. Oliko sitten kumiseos jo kovettunut sen verran
 
Mitä noista monista budjettiluokan renkaista on kuullut niin eivät kestä vuosia ja ajoa niin paljoa hyvänä.

Aika suurella varmuudella sanoisin, että jos hankkii nyt uudet UG Ice 3:t niin niillä pystyy ajamaan lähelle tuon 4-5 vuotta.
Kun taas Linglongeissa todennäköisesti on ihan ok pito ensimmäisenä talvena mutta sitten alkaa pito huononemaan ja voi olla, että muuttuvat muutamassa vuodessa käyttökelvottomiksi.

Jos rengaskoko on maltillinen niin yleensä se säästö ei ole montaa kymppiä, Goodyear on itsessään jo vähän halvempi kuin conti/nokian/michelin. Toinen keskihintainen mitä voi katsoa on Hankook, hyviä nekin.

Myös vierintävastus on merkittävä seikka, etenkin polttiksella ajavalle. Jos rengassarjalla ajaa 50 tkm, niin 2€ litrahinnalla jo yhden desilitran kulutusero sadalla kilometrillä tuo 100€ säästön/lisäkulun rengassarjan käyttöaikana.
 
Tuttavalla oli Kiinan kitkat. Eka talvi meni kuulemma ihan mukavasti, mutta toisena talvena lähti vaihtoon. Ei meinannut mitenkään pysyä lapasissa auto. Oliko sitten kumiseos jo kovettunut sen verran

Jostainhan se hintaero täytyy repiä ja muustakin kuin valmistuksen työkustannuksista. Eli raaka-aine on halvempaa joka ei säilytä ominaisuuksiaan niin kauan mitä isommilla rengasvalmistajilla.
 
Mitä noista monista budjettiluokan renkaista on kuullut niin eivät kestä vuosia ja ajoa niin paljoa hyvänä.

Aika suurella varmuudella sanoisin, että jos hankkii nyt uudet UG Ice 3:t niin niillä pystyy ajamaan lähelle tuon 4-5 vuotta.
Kun taas Linglongeissa todennäköisesti on ihan ok pito ensimmäisenä talvena mutta sitten alkaa pito huononemaan ja voi olla, että muuttuvat muutamassa vuodessa käyttökelvottomiksi.

Jos rengaskoko on maltillinen niin yleensä se säästö ei ole montaa kymppiä, Goodyear on itsessään jo vähän halvempi kuin conti/nokian/michelin. Toinen keskihintainen mitä voi katsoa on Hankook, hyviä nekin.
Lisäisin hyviin keskihintaisiin myös toisen korealaisen; Kumhon

Sekä nasta että kitka on pärjänneet hyvin testeissä
 
Nuo tuli alle kakkosautoon ja yllättävän hiljaiset pienessä kipossa (Audi tt). Testeissä noita moitittu äänekkäiksi.
 
Mitä noista monista budjettiluokan renkaista on kuullut niin eivät kestä vuosia ja ajoa niin paljoa hyvänä.

Aika suurella varmuudella sanoisin, että jos hankkii nyt uudet UG Ice 3:t niin niillä pystyy ajamaan lähelle tuon 4-5 vuotta.
Kun taas Linglongeissa todennäköisesti on ihan ok pito ensimmäisenä talvena mutta sitten alkaa pito huononemaan ja voi olla, että muuttuvat muutamassa vuodessa käyttökelvottomiksi.

Jos rengaskoko on maltillinen niin yleensä se säästö ei ole montaa kymppiä, Goodyear on itsessään jo vähän halvempi kuin conti/nokian/michelin. Toinen keskihintainen mitä voi katsoa on Hankook, hyviä nekin.
Näin minäkin kuvittelen. Rengaskoko on melko yleinen 225/45/17. Kyllä Goodyearit tuplasti kalliimmat on ainakin, mutta silti vielä paljon halvemmat kuin contit yms. Taidan kyllä mennä hyväksi havaitulla Goodyearilla vaikka utelias olisinkin Linglongeja testaamaan.
 
Näin minäkin kuvittelen. Rengaskoko on melko yleinen 225/45/17. Kyllä Goodyearit tuplasti kalliimmat on ainakin, mutta silti vielä paljon halvemmat kuin contit yms. Taidan kyllä mennä hyväksi havaitulla Goodyearilla vaikka utelias olisinkin Linglongeja testaamaan.
Goodyearilta saa myös cashbackia 80€/100€, jos hankkii valtuutetulta jälleenmyyjältä Cashback-kampanja talvi 2025

Taitaa useimmilla merkeillä varmaan vastaavaa olla, Conti tosin tarjoaa lahjakorttia 18" tai isompiin Go Gift | Continental Rengas Oy
edit: Michelinilla myös kamppis Talvikampanja 2025
 
Ja viimeiseksi jääminen ei tarkoita, etteikö olisi pärjännyt hyvin. Kumhon renkaiden ominaisuuksiin ja niillä ajamiseen eivät vaikuta muiden testissä olleiden renkaiden tulokset tai Kumhon suhteellinen lopputulos niihin verrattuna, ainoastaan Kumhon omat tulokset.
 
Ja viimeiseksi jääminen ei tarkoita, etteikö olisi pärjännyt hyvin. Kumhon renkaiden ominaisuuksiin ja niillä ajamiseen eivät vaikuta muiden testissä olleiden renkaiden tulokset tai Kumhon suhteellinen lopputulos niihin verrattuna, ainoastaan Kumhon omat tulokset.
Viimeiseksi jääminen ei oikein korreloi "hyvin pärjäämisen" kanssa, mutta se on totta, ettei tuo noilla TM:n testissä saaduilla kommenteilla mikään erityisen huono rengas ole. Muut olivat vaan parempia.
 
Pitäis olla kattavampi otos, tyyliin 10/10 nastaa ja kitkaa.

Jotenki suomalainen tyyli testata 3-4 laaturengasta, yks "keskipään" ja yks nevahööd kiinanpaska.
 
Viimeiseksi jääminen ei oikein korreloi "hyvin pärjäämisen" kanssa, mutta se on totta, ettei tuo noilla TM:n testissä saaduilla kommenteilla mikään erityisen huono rengas ole. Muut olivat vaan parempia.
noh, tuohon voi vaikuttaa otannalla. Jätetään huonot pois testistä niin hyvät on viimeisiä.

Isojen renkaiden testissä oli vain kaksi nastarengasta, eli onko toisena ollut rengas huono?
 
Pitäis olla kattavampi otos, tyyliin 10/10 nastaa ja kitkaa.

Jotenki suomalainen tyyli testata 3-4 laaturengasta, yks "keskipään" ja yks nevahööd kiinanpaska.
Tuo testaaminen on niin kallista, ettei suomalaisten medioiden resurssit harmillisesti riitä.

ADAC:n testit kestävät viikkoja ja renkaita on kymmeniä, mutta testillä onkin hintaa seitsennumeroinen summa euroissa.
 
Ehkä se on siinä kun kaikkien pitää vääntää omansa. Miksei TM, Huulilasi ja Autobild & pari muuta vois lyödä puupäät yhteen ja Ivaloon yhteinen rengastesti joka vuosi?
 
Pitäis olla kattavampi otos, tyyliin 10/10 nastaa ja kitkaa.
Tai sitten 4premium-4mid-4budget taktiikalla niin sais vähän osviittaa.
Nyt kun siellä on aina yksi halparengas tai vähän parempi niin tottakai huonoltahan se näyttää kun verrataan premium renkaisiin eikä se kerro renkaan koko totuutta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
291 342
Viestejä
4 982 052
Jäsenet
80 056
Uusin jäsen
Prinssinmakkara

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom