Sepäs kävi näppärästi. 5 päivää tilauksesta ja renkaat ovat perillä ja välissä oli vielä viikonloppu. Toimitus tapahtui kotiovelle ja tällä kerralla Itella antoi valita toimitusajankohdan niin, että olin varmasti kotona. Saksassa valmistetut Continentalit odottelevat nyt asennusta ja jääkelejä.Continental IceContact 2 -sarjalle jäi hinnaksi 333€ (koko 185/65/15). Vastaava setti paikallisissa rengasliikkeissä 490€ töineen. Työt maksavat ~40€, eli Viron kautta tilattuna säästyy 117€.
Jännä, ei ainakaan minkään rengastestin mukaan. Eikä nuo pohjoismaiset kitkatkaan nastarenkaita lumella voita. Samalla viivalla toki usein ovat, mutta eivät edellä.Itse ajellut nyt pari vuotta kesät ja talvet hesassa näillä: tyre.detail.share.og.title.template
Ainoastaan viime talvena kävin hiihtolomalla Nokian nastakummit alla pohjoisessa, mutta reissun jälkeen totesin, että olisin varmaan pärjännyt climateillakin. Hesasta Kuusamoon asti kuivat tiet ja lumellahan noi pitää paremmin kuin hyvätkään nastarenkaat.
Ei toi seiska nyt kovaa ääntä h astrassa pidä, hiljasempaa ääntä kun vanhat silestonen turanzat. Lähipiirissä ei ole runko-ongelmia ole nokialaisissa ole ollut, paitsi ikivanhoissa nelosissa.Pitäisi maasturiin hommata talvikumit. 255/60R18.
Vaihtoehdoiksi karsiutuneet about samanhintaiset Hankook I*Pike RW11 ja Hakkapeliitta 7 SUV.
Hakkikset oletettavasti pitävämmät, Hankookit näyttäisi aika suoralta Hakka/Nordman 5 kopiolta. 7 Hakkoja vaan haukuttu järkyttäviksi ulisijoiksi ja jotain runko-ongelmiakin vissiin ollut aika paljon. Hankookissa myös vähän rouheampi kuvio mikä toiminee paremmin työmailla ja hirvimetsällä kurvaillessa.
Ei se Sava mikään yllätys myöskään ole koska = Goodyear.En nyt sanoisi Contia tai Hankookia yllätysmerkiksi, Sava sen sijaan on jo pienoinen yllätys.
Continental IceContact 2:lla hyvä putki päälle, sillä se muistaakseni voitti myös viime vuonna.Onko TMltä loppunu sponsorirahan saaminen nokialta kun kummassakin luokassa jäi 3 sijalle?
NASTARENKAAT neljän kärki:
1. Continental IceContact 2 (8,8)
2. Hankook Winter l*Pike RS+ (8,7)
3. Nokian Hakkapeliitta 9 (8,4)
4. Goodyear Ultragrip Ice Arctic (8,3)
ja Pirelli Ice Zero (8,3)
KITKARENKAAT neljän kärki:
1. Continental ContiVikingContact 6 (8,1)
2. Sava Eskimo Ice (7,6)
3. Good Year Ultra Grip Ice 2 (7,5)
ja Nokian Hakkapeliitta R2 (7,5)
4. Hankook Winter l*Cept IZ2 (7,4)
ja Michelin X-Ice X3 (7,4)
TM:n talvirengastestien kärjessä kaksi yllätysmerkkiä: Nokian Hakkapeliittakin joutui taipumaan
Ne muistaakseni kertoivat, että testasivat aina kaupasta saatavia renkaita, jos epäilivät vilppiä. Me emme saa tietää koskaan, mikä on totta tai ei. Vissiin Nokian renkaiden vilppi kostaantuu nyt testissäOnko TMltä loppunu sponsorirahan saaminen nokialta kun kummassakin luokassa jäi 3 sijalle?
NASTARENKAAT neljän kärki:
1. Continental IceContact 2 (8,8)
2. Hankook Winter l*Pike RS+ (8,7)
3. Nokian Hakkapeliitta 9 (8,4)
4. Goodyear Ultragrip Ice Arctic (8,3)
ja Pirelli Ice Zero (8,3)
KITKARENKAAT neljän kärki:
1. Continental ContiVikingContact 6 (8,1)
2. Sava Eskimo Ice (7,6)
3. Good Year Ultra Grip Ice 2 (7,5)
ja Nokian Hakkapeliitta R2 (7,5)
4. Hankook Winter l*Cept IZ2 (7,4)
ja Michelin X-Ice X3 (7,4)
TM:n talvirengastestien kärjessä kaksi yllätysmerkkiä: Nokian Hakkapeliittakin joutui taipumaan
Hehee, siellähän on Trianglekin! Ei nyt ihan vastaa Vannetukun mainontaa
Uusimman TM-lehden satoa (Kuvissa pitäisi olla ihan hyvä reso kunhan ne osaa vain avata oikein)
Mistä löysit Hankookit? Pitäisi uudet nastat laittaa 205/55R16 koossa.Itellä on tilauksessa nuo vertailussa pärjänneet Hankookit, kerrankin sattui hyvä tarjous sopivaan aikaan vastaan.
205/55R16 HANKOOK Winter I´Pike RS (W419D) 94T XLMistä löysit Hankookit? Pitäisi uudet nastat laittaa 205/55R16 koossa.
Tuo on kyllä hyvä tarjous. 300€ (74,89€ kpl) + asennus esim 50€. Itse ostin paikallisesta rengasliikkeestä 410€ irtovanteille.
Jep, ilmainen toimitus ja jos vanteet tilaa samalla niin 18€ vanteille laitto. Noissa Hankookeissa kannattaa varmistaa, että on tuo W419D (tämä oli testissä) ja siitä on vähemillä nastoilla vanhempi versio W419.Tuo on kyllä hyvä tarjous. 300€ (74,89€ kpl) + asennus esim 50€. Itse ostin paikallisesta rengasliikkeestä 410€ irtovanteille.
Jep. Tosin se liike missä kävin asennuttamassa sanoi että tuo W419 on vanha malli eikä sitä oikeastaan edes saa Aika moni kauppa tuota kuitenkin myy.Jep, ilmainen toimitus ja jos vanteet tilaa samalla niin 18€ vanteille laitto. Noissa Hankookeissa kannattaa varmistaa, että on tuo W419D (tämä oli testissä) ja siitä on vähemillä nastoilla vanhempi versio W419.
Aikoinaan Vianorilla myyjä sanoi että ekat 500-1000 km kannattaa sisäänajaa aika nätisti jotta nastat pysyy paremmin paikallaan myös myöhemmin. Jos on alkuvuodesta katsastus (kuten monella, ketkä haluaa rekata auton seuraavalle vuodelle) niin kannattaa näihin aikoihin käydä kesänakeilla, ei jarrupenkki revi nastoja irti.Vieläkö Hankookista lähtee nastat? Vuosia sitten ostin uudet ja ekan talven aikana katosi huomattava määrä nastoja.
Kuinka monia vuosia sitten? Joskus 2000-luvun alussa kun työskentelin vielä Vianorilla niin Hankookin nastarenkaat tulivat ilman nastoja ja ne lätkittiin meillä siihen renkaaseen.Vieläkö Hankookista lähtee nastat? Vuosia sitten ostin uudet ja ekan talven aikana katosi huomattava määrä nastoja.
Just myin yhden sarjan jotka oli paistettu 2009. Ei puuttunut montaa nastaa. Ei nastat kovin heikosti olleet paikoillaan. Ei niissä nastaosaa enää juurikaan ollut mutta kanta kuitenkinKuinka monia vuosia sitten? Joskus 2000-luvun alussa kun työskentelin vielä Vianorilla niin Hankookin nastarenkaat tulivat ilman nastoja ja ne lätkittiin meillä siihen renkaaseen.
Riippuen asentajan krapulan tasosta ja yleisestä kiinnostuksesta tulos vaihteli aika paljonkin.
Jossain vaiheessa alkoivat sitten tulla ihan Hankookin nastoittamana, heikko muistikuva että 2003 - 2004.
2005 tai 2006Kuinka monia vuosia sitten? Joskus 2000-luvun alussa kun työskentelin vielä Vianorilla niin Hankookin nastarenkaat tulivat ilman nastoja ja ne lätkittiin meillä siihen renkaaseen.
Riippuen asentajan krapulan tasosta ja yleisestä kiinnostuksesta tulos vaihteli aika paljonkin.
Jossain vaiheessa alkoivat sitten tulla ihan Hankookin nastoittamana, heikko muistikuva että 2003 - 2004.
Viime talveksi ostin tuon W419D -mallin eikä juurikaan kyllä sinä aikana lähtenyt. Vuoden 2015 TM-testissä nuo sai myös 2. sijan niin tuli sen takia nuo hankittua. Vähän yllätti että vieläkin pärjäävät noin hyvin. On tosiaan hyvä pito lumella ja jäällä, enkä pitänyt melua kovemmassa vauhdissa kamalana. Hinta-laatu kohdillaan.Vieläkö Hankookista lähtee nastat? Vuosia sitten ostin uudet ja ekan talven aikana katosi huomattava määrä nastoja.
Ajetaan kelin mukaan, eikä luoteta varusteisiin liikaa niin ei pääse tämmöisiä tapahtumaan.Oma mielipiteeni renkaista yleensä on se että, laadusta ei kannata tinkiä. Elämä on niiden neljän kämmenen kokoisen kohdan päällä ja nopeuden/kulumisen jälkeen vielä pinemmällä. Nimimerkillä vesiliirtoa 130km/h joskus kokeneena.
Nastat on tallella ensimmäisen talven jälkeen vaikka olenkin dynaaminen bemaristi.Vieläkö Hankookista lähtee nastat? Vuosia sitten ostin uudet ja ekan talven aikana katosi huomattava määrä nastoja.
Tähän olisi mielenkiintoista kuulla miten jouduit vesiliirtoon 130km/h, pääsikö yllättämään? Meinaan vaan ettet välty vesiliirrolta vaikka ajaisit uunista tulleilla testivoittajilla uudelleen samaa nopeutta sopivaan uraan. Ei nyt mitään henkilökohtaista, mutta samaa nopeutta ajavia reikäpäitä löytyy vaikka motari lainehtisi vettä. Kuten sanottua kelin mukaan. Henki on renkaita enemmän sen päänupin varassa.Oma mielipiteeni renkaista yleensä on se että, laadusta ei kannata tinkiä. Elämä on niiden neljän kämmenen kokoisen kohdan päällä ja nopeuden/kulumisen jälkeen vielä pienemmällä. Nimimerkillä vesiliirtoa 130km/h joskus kokeneena.
Syitä on varmasti useita. Saman mallin sisälläkin saattaa tapahtua pieniä muutoksia. Lisäksi testeihin saatetaan eri vuosina lähettää hieman erilaisia versioita kuin mitä kaupan hyllyltä saa, joka on mielestäni asiakkaan kannalta se suurin vääryys näissä testeissä. Päälle TM:n arvostelijoiden vaihtuminen ja näiden antamien pisteytysten eläminen. Kärkirenkaiden sisällä erot ovat kuitenkin minimaalisia ja monin paikoin subjektiivisia, joten kärkisija saattaa elää vaikka mikään ei sinäänsä muuttuisikaan. TM tuntuu myös ajoittain olevan hieman kallellaan kotimaisen tuotannon tukemiseen, joka sekin saattaa joskus vaikuttaa lopputulokseen.Mitähän vuosittain tapahtuu IcoContact 2:lle? Välillä se on parempi kuin hakkapeliitta 8 ja välillä ei. Sitten taas hakkapeliitta 9 on paskempi kuin hakkapeliitta 8 vuonna 2015 jos icecontact 2 on mittarina. Toki TM arpoo mitä arpoo minäkin vuonna.
2015:
1 Nokian Hakkapeliitta 8 8,8 *****
2 Continental IceContact 2 8,6 ****
2 Hankook Winter iPike RS 8,6 ****
2016:
1 Continental IceContact 2 8,6 ****
1 Nokian Hakkapeliitta 8 8,6 ****
2 Bridgestone Noranza 001 8,4 ****
2017:
1. Continental IceContact 2 (8,8)
2. Hankook Winter l*Pike RS+ (8,7)
3. Nokian Hakkapeliitta 9 (8,4)
Joo toki vaikka mikä voi muuttua ja niistä lisäksi mainittakoon vielä tm:n testin painotukset.Syitä on varmasti useita. Saman mallin sisälläkin saattaa tapahtua pieniä muutoksia. Lisäksi testeihin saatetaan eri vuosina lähettää hieman erilaisia versioita kuin mitä kaupan hyllyltä saa, joka on mielestäni asiakkaan kannalta se suurin vääryys näissä testeissä. Päälle TM:n arvostelijoiden vaihtuminen ja näiden antamien pisteytysten eläminen. Kärkirenkaiden sisällä erot ovat kuitenkin minimaalisia ja monin paikoin subjektiivisia, joten kärkisija saattaa elää vaikka mikään ei sinäänsä muuttuisikaan. TM tuntuu myös ajoittain olevan hieman kallellaan kotimaisen tuotannon tukemiseen, joka sekin saattaa joskus vaikuttaa lopputulokseen.
Btw. Ei kannata käyttää viesteissä mustaa fonttia, kun ei se erotu taustasta tummalla teemalla.
Tottakai kannattaa, mutta meidän rengasvalikoimalle ei taida kovinkaan moni muu paikallinen julkaisu testejä TM:n lisäksi meidän ilmastossa tehdä. Tuulilasilla taitaa olla omansa ja siinäpä ne sitten vissiin ovatkin. Ja tosiaan aika pitkälti samat tuloksethan niissä tuppaavat olemaan, mikä on ihan loogista jos ei kukaan harrasta vilunkia.Kai sitä nyt muitakin testejä kannattaa seurata, vai onko TM ehdoton raamattu näissä asioissa, erehtymätön? Jos nyt ylipäätään testit sitten jotain merkitsee ostopäätökseen. Esim. Hankookilla on test world kanssa omia viritelmiä ja muillakin ulkolaisilla valmistajilla...
Miksi noissa lukee ei tehdasnastat?
Mulla oli pikkukipossa tuollaiset jokunen vuosi sitten ja olin oikein tyytyväinen. Nastat pysyi kiinni ja pintaa kului maltillisesti, pito oli ihan hyvä vielä kolmenkin vuoden ikäisenä.Onko viime vuosilta kokemuksia Vredesteinin talvipyöryköistä? Vredestein Arctac nastarengasta olisi tarjolla kohtuuhintaan. Tuota Hankookin W419D:tä kun ei valitettavasti näytä 17" koossa saavan.
Mielestäni noissa luki aiemmin tehdasnastoitus ja hinta oli euron-pari halvempi. Tiedä sitten mistä johtunneeMiksi noissa lukee ei tehdasnastat?
Ainakin joku talvi sitten noita sai myös nastoittamattomana. Oli joku yllättynyt kun tilatuissa nastarenkaissa ei ollutkaan nastan nastaa.Miksi noissa lukee ei tehdasnastat?
Riippuu siitä hakeeko pitoa, hiljaisuutta, vai edullisuutta? Nämä kun eivät välttämättä tule aina samassa paketissa.Mitkäs nastat kannattais hommata, kun kokona 175/65 R14? Katsellut olen, mutta en oikein osaa päättää. Mahdollisimman edulliset ja hiljaisuudesta plussaa, koska ton kauppakassin äänieristys on vähä heikko muutenkin. Kumpi parempi Noranza 001 vai GY ultra grip ice arctic?