Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 175
Valoja päälle, jos on hirveä kysyntä takseista niin tietenkin se on fiksua että ne ottavat ne asiakkaat jotka maksavat eniten ensin.. Olen muuten tilannut uutenavuotena taksin ennen uudistusta ja se kesti monta tuntia että se saatiin.. Olisin mielelläni maksanut enemmän että saisin sen heti, mutta siihen ei ollut mahdollisuutta.

Oppikaa hyvät ihmiset supply and demand.. tämä on noloa!
Huippukysyntä - se ihan oikea huippukysyntä, joka ylittää tarjonnan kymmenkertaisesti - on heikkoinakin talouden kausina niin kova, että niitä paljon maksavia on kyllä riittävästi. Mikään suuri taksiyhtiö tai -välittäjä ei halua sitä PR-tappiota, minkä saa perimällä esimerkiksi 8-kertaista hintaa kaksi kertaa vuodessa. Eikä järjestelmää muutenkaan kannata suunnitella parin kiukuttelijan ehdoilla, jotka eivät huippukysynnän ulkopuolella käytä palvelua kuin toiset 2 kertaa vuodessa.

Vittuilevasta ja henkilöön hyökkäävästä tyylistä päätellen suurentelet asioita ja puhut paskaa.
Koko yöhötyksestä päätellen olemme törmänneet informaatiovaikuttamiseen. Ei tätä näennäistä typeryyttä mikään muu selitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 175
Puhut niin paljon paskaa että huhhuh. Ennen uudistusta se maksoi aina yli 50€ siinä tuli lisähintaa laukuista ym. Sulla ei ole kokemusta eikä tieto oikeasti keskustella tästä aiheesta.
Minä olen sitten taksikuski, joten mitään sanomaani ei tarvitse tai kannata ottaa huomioon, koska olen paha ja väärässä tai vähintään tyhmä. Onhan se jännä, miten näissä keskusteluissa ennenkin rautalankaa säästämättä kirjoitetut perustellut vastaukset eivät ole ikinä saaneetkaan reaktiota "oho, hyvä kun kerroit, enpä ollut tullut ajatelleeksi/en tiennytkään" vaan "taidat olla taksikuski, joten ei se mee noin". Taitaa vastaus kaikua useinkin Tehtaankadulta.

Kerrottakoon nyt kuitenkin muille eli niille oikeasti "keskustelua" seuraaville, että tässä(kin) suoraan ja pidättelemättä valehtelet, etkä tee sitä vahingossa.

Vanhassa järjestelmässä taksin oli laitonta ottaa lisähintaa laukuista ja varsinkin syystä "ym". Se oli hyvin tarkkaan määritelty, mitä saa enintään veloittaa. Matkatavaralisä, joka ei päätä huimannut, tarkoitti esimerkiksi eläimiä, suksia tai polkupyörää. Ei isoja laukkuja, suurta määrää laukkuja, rollaattoria tai pyörätuolia(enkä tarkoita nyt invapalvelua vaan autossa istuvan asiakkaan mukana kulkevaa). Sillä ei ollut mitään merkitystä, pitääkö esimerkiksi kaataa takapenkit. Auto kattoon asti matkalaukkuja täyteen ei ollut peruste veloittaa matkatavaralisää.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 119
Viimeinen vastaus jonka saat minulta, vaikutat siltä porukalta joka "trollaa" tai siis haet huomiota argumentoimalla vaikka et tiedä mistään mitään koska haluat kontaktia ja tämä on iso osa sitä sinulle.

Tulin eilen taksilla maksoi vähän päälle 30€

tässä sinun taksi helsinkisi



eli uudistuksen jälkeen tänään 47€ olisi maksanut.

onhan siinä 56% hintaero... uberiin tänään


Puhut niin paljon paskaa että huhhuh. Ennen uudistusta se maksoi aina yli 50€ siinä tuli lisähintaa laukuista ym. Sulla ei ole kokemusta eikä tieto oikeasti keskustella tästä aiheesta.

Yangon kautta maksetaan yleensä kortilla ja siitä saa laskun sähköpostiin ja appiin, aika tyhmää jos tarkoitus olisi rahanpesu..

tilasin muuten taksin uberin kautta lentokentälle siellä lentoasman tolpalla ja se tuli paikalle alle 4minuutissa. Ja kyllähän se hirveä minuutin vaiva kannatta sillä säästin helpot 17€..

Se kuuluisa keskiarvo jota käytetään mediassa on taksiliiton tekemä josta tarkoituksella ollaan jätetty uber ja yango esim pois.

Mutta hei eihän ne faktojen puutteet ole sua ennenkään estänyt antamasta mielipiteesi ja esittämällä ne faktoina.
Tässä on jo niin paljon paskaa/fiktiota, että pakko itsekin kommentoida..
Laitoin tossa pari kuukautta sitten "sinne toiselle foorumille" laskelmat näistä uusista hinnoista ja noi "17€ säästöt" kyllä loistaa poissaolollaan;

Verrataan esim. Taksi Helsingin ja Lähitaksin hintaan, mulla himasta keskustaan ~ 15km matka johon menee ilman ruuhkia 20 min.;

Päivällä;
Fixutaxi; (kilsat 14.85€ + aika 18€=) 32.85€
Taksi Helsinki; (lähtömaksu 3.9€ + kilsat 14.85€+ aika 15.8€=) 34.55€
Lähitaksi; (lähtömaksu 3.90€ + kilsat 15€ + aika 15€=) 33.90€

Illalla klo 18-23
Fixutaksi; (kilsat 17.55€ + aika 19.80€=) 37.35€
Taksi Helsinki; (lähtömaksu 3.90€ + kilsat 16.35€ + aika 17.80€=) 38.05€
Lähitaksi; (lähtömaksu 7.90€ + kilsat 15€ + aika 15€=) 37.90€

Yöllä;
Fixutaxi; (kilsat 17.55€ + aika 19.80€=) 37.35€
Taksi Helsinki; (lähtömaksu 3.90€ + kilsat 17.85 + aika 19.80€=) 41.55€
Lähitaksi; (lähtömaksu 7.90€ + kilsat 15€ + aika 15€=) 37.90€

Lisäksi Fixutaksilla ilmeisesti on noi ilmotetut hinnat voimassa vain tilatuissa kyydeissä - ei tolpilta, tai käsipystynä otetuissa ja minimimaksu on 10€ vs. Taksi Helsingin 9€ ja Lähitaksilla minimiä ei näytä olevan ollenkaan.

Heitetään vielä vertailun vuoksi vanhoilla hinnoilla;
Päivällä (lähtömaksu 5.90€ + kilsat 24€ ja hatusta heitettynä hidasajoa [alle 28km/h] 8min 6.25€=) 36.15€
Yöllä muuten sama, paitsi lähtömaksu 9€ = 39.25€

Näitä verratessa kannattaa ottaa huomioon, että yöllä seistään yleensä vähemmän valoissa ja ruuhkissa, eli todelliset hintaerot päivä vs. ilta vs. yö jää pienemmiksi, mutta muuten noiden pitäisi olla täysin vertailukelpoisia hintoja keskenään.

Katsoin vielä huvikseen Überin hinnat tuolle matkalle; X 25-34€, Black 35-46€ käsittääkseni ilman mitään kysyntäkertoimia. "Hauskana" sivuhuomiona, Über antaa reitiksi 2km pidemmän ja ajallisesti saman kestoisen reitin, kuin edullisin olisi. :think:
Vaikka uuperilla pääsisi aina halvimmalla hinnalla, jollain matolaatikolla, joka ei blackiin kelpaa, ei tuolla matkalla säästä vanhoihin hintoihin kuin 9€, kun verrokkihinnassa on tuolle matkalle melko reippaasti hidasajoa. Tuohon kun laitetaan yyperin mystiset kertoimet päälle, niin ei taida monenakaan hetkenä päästä oikeasti halvemmalla, kuin ennen uudistusta?

Myöskään mitään lisähintaa laukuista ei ole saanut periä, ellei kyseessä ole ollut poikkeuksellisen iso tavara (fillari, sukset, sello, tms.).

"Se kuuluisa keskiarvo", joka uutisissakin on pyörinyt on ihan Traficomin laskema, eikä mikään taksiliiton kilvenkiillotus. Oletettavasti ubar ei siinä vertailussa ole, kun heillä ei mitään hinnastoakaan näytä olevan, vaan hinta arvotaan aina tilatessa..
Otit myöskin tuosta lentokenttähinnastosta kaikkein kalleimman hinnan, joka on voimassa klo 23-01 (ja perustuu nimenomaan siihen itse peräänkuuluttamaasi "supply&demand"-hinnoitteluun), vaikka kerroit tulleesi takaisin klo 4 aamulla..? Myöskään halvin kiinteä hinta keskustaan "niillä perinteisillä" ei ole se mainitsemasi 42€ (yhdenkään firman hinnastoissa ei tuommoista summaa ole), vaan 39€, jonka olisit voinut itsekin helposti tarkistaa, jos tarkoituksenasi olisi jotain muuta, kuin liioitella/trollata/markkinoida.

Ps. Taksi Helsinki appi ja Valopilkku olivat käytössä jo hyvän aikaa ennen lakimuutosta ja niistä on voinut tilata aina taksin veloituksetta.


Taitaa kyllä olla turhaa tuuleenhuutelua tämäkin, kun ei faktoilla ole tässä väittelyssä mitään väliä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 175
Myöskään mitään lisähintaa laukuista ei ole saanut periä, ellei kyseessä ole ollut poikkeuksellisen iso tavara (fillari, sukset, sello, tms.), joka vaatii penkkien kaadot.
Muistutetaan vielä, että penkkien kaato on kaluston rajoitteista johtuva toimenpide, ja sen tarve riippuu kuorman ohella siitä millä ajetaan. Matkatavaran koko(tai oikeammin laji) taas on asiakkaan ostamaa palvelua määrittelevä tekijä. Penkkien kaato ei ollut perustelu tai rajanveto matkatavaralisälle(joka oli ihan mitätön summa). Matkatavaralisän sai periä kun Sprinteriin nostettiin fillari, mutta ei silloin kun farmariautoon otettiin 7 matkalaukkua ja 2 ihmistä, ja piti kaataa 2/3 takapenkkiä.
 

henkilöllisyyS

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.07.2018
Viestejä
137
Tässä on jo niin paljon paskaa/fiktiota, että pakko itsekin kommentoida..
Laitoin tossa pari kuukautta sitten "sinne toiselle foorumille" laskelmat näistä uusista hinnoista ja noi "17€ säästöt" kyllä loistaa poissaolollaan;


Vaikka uuperilla pääsisi aina halvimmalla hinnalla, jollain matolaatikolla, joka ei blackiin kelpaa, ei tuolla matkalla säästä vanhoihin hintoihin kuin 9€, kun verrokkihinnassa on tuolle matkalle melko reippaasti hidasajoa. Tuohon kun laitetaan yyperin mystiset kertoimet päälle, niin ei taida monenakaan hetkenä päästä oikeasti halvemmalla, kuin ennen uudistusta?

Myöskään mitään lisähintaa laukuista ei ole saanut periä, ellei kyseessä ole ollut poikkeuksellisen iso tavara (fillari, sukset, sello, tms.).

"Se kuuluisa keskiarvo", joka uutisissakin on pyörinyt on ihan Traficomin laskema, eikä mikään taksiliiton kilvenkiillotus. Oletettavasti ubar ei siinä vertailussa ole, kun heillä ei mitään hinnastoakaan näytä olevan, vaan hinta arvotaan aina tilatessa..
Otit myöskin tuosta lentokenttähinnastosta kaikkein kalleimman hinnan, joka on voimassa klo 23-01 (ja perustuu nimenomaan siihen itse peräänkuuluttamaasi "supply&demand"-hinnoitteluun), vaikka kerroit tulleesi takaisin klo 4 aamulla..? Myöskään halvin kiinteä hinta keskustaan "niillä perinteisillä" ei ole se mainitsemasi 42€ (yhdenkään firman hinnastoissa ei tuommoista summaa ole), vaan 39€, jonka olisit voinut itsekin helposti tarkistaa, jos tarkoituksenasi olisi jotain muuta, kuin liioitella/trollata/markkinoida.

Ps. Taksi Helsinki appi ja Valopilkku olivat käytössä jo hyvän aikaa ennen lakimuutosta ja niistä on voinut tilata aina taksin veloituksetta.


Taitaa kyllä olla turhaa tuuleenhuutelua tämäkin, kun ei faktoilla ole tässä väittelyssä mitään väliä.
Ym esim soitto taksille joka oli ja on 2€+ lensin suksilla ja golfmailoilla voihan se olla että näistä vain veloitettiin, muistan varmasti että hinta oli aina yli 50€..

Lentoasemahinnat | Taksihelsinki





pitäkää vaan yhtä, tyhmyys tiivistyy
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 119
Muistutetaan vielä, että penkkien kaato on kaluston rajoitteista johtuva toimenpide, ja sen tarve riippuu kuorman ohella siitä millä ajetaan. Matkatavaran koko(tai oikeammin laji) taas on asiakkaan ostamaa palvelua määrittelevä tekijä. Penkkien kaato ei ollut perustelu tai rajanveto matkatavaralisälle(joka oli ihan mitätön summa). Matkatavaralisän sai periä kun Sprinteriin nostettiin fillari, mutta ei silloin kun farmariautoon otettiin 7 matkalaukkua ja 2 ihmistä, ja piti kaataa 2/3 takapenkkiä.
Jooh, editoin tuon pois, kun ei itellä 100% varmaa tietoa ollut.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 357
Ym esim soitto taksille joka oli ja on 2€+ lensin suksilla ja golfmailoilla voihan se olla että näistä vain veloitettiin, muistan varmasti että hinta oli aina yli 50€..

Lentoasemahinnat | Taksihelsinki





pitäkää vaan yhtä, tyhmyys tiivistyy
Ei nyt helvetti. Tuo kiinteä hinta on 41€ tuona aikana. Katso vähän mitä vertaat. Jos ajaisit uuberilla noihin ruuhka-aikoihin niin siihen voi napsahtaa se surge päälle ja se on silloin sama tai kalliimpi ku toi Taksi Helsingin hinta.

Älä ole lapsellinen ja kutsu muita tyhmiksi jos itse vertaat kahta eri aikaa keskenään kahdella eri toimijalla. Kukahan täällä trollaa?

Lisäksi Uberilla joutuu kulkemaan jollain 2013 Toyota Auriksella.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 119
Ym esim soitto taksille joka oli ja on 2€+ lensin suksilla ja golfmailoilla voihan se olla että näistä vain veloitettiin, muistan varmasti että hinta oli aina yli 50€..

Lentoasemahinnat | Taksihelsinki





pitäkää vaan yhtä, tyhmyys tiivistyy
Mahdoitko lukea lainkaan tuota lainaamaasi tekstiä? Noihin molempiin "argumentteihisi" siellä vastasin jo, etkä tuonut mitään uutta esiin tuolla viestilläsi..
Mutta jos tyhmyytesi/laiskuutesi vuoksi et jaksa muiden tekstejä tavailla, niin kerrataan nyt vielä;
Apeilla on voinut tilata ennenkin ilmaiseksi, jos em. ominaisuuksiesi takia et ole sitä tehnyt, vaan soittanut joka kerta keskukseen, niin se on ihan oma valinta. Myöskään tuo ympyröimäsi hinta ei ollut voimassa silloin, kun oman ilmoittamasi mukaan kentälle saavuit, tai silloinkaan, kun tuon kuvassa olevan kyydin tilasit(?).
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 357
Ei nyt helvetti. Tuo kiinteä hinta on 41€ tuona aikana. Katso vähän mitä vertaat. Jos ajaisit uuberilla noihin ruuhka-aikoihin niin siihen voi napsahtaa se surge päälle ja se on silloin sama tai kalliimpi ku toi Taksi Helsingin hinta.

Älä ole lapsellinen ja kutsu muita tyhmiksi jos itse vertaat kahta eri aikaa keskenään kahdella eri toimijalla. Kukahan täällä trollaa?

Lisäksi Uberilla joutuu kulkemaan jollain 2013 Toyota Auriksella.
Edit: Ja vielä tähän että tuohon aikaan kannattaa ajaa kilometritaksalla, jää todennäköisesti klo 04 aamulla hinta 37€ pintaan Taksi Helsingillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 175
Ym esim soitto taksille joka oli ja on 2€+
Taksin tilaaminen puhelimitse tosiaan on monessa välityksessä nykyään melko eli liian kallista ja se on ainakin meillä päin yleisesti asiakkaiden, kuskien ja franchise-yrittäjien mielestä perseestä ja huonoa mainosta. Arvelen että tilanne saattaa muuttua, kun pahimmat Ykät alkavat kuunnella.

Parempi kysymys onkin, miksi joku normaali aikuinen tilaisi taksin puhelimitse, kun sen voi tehdä myös mobiilisovelluksella veloituksetta.
lensin suksilla ja golfmailoilla voihan se olla että näistä vain veloitettiin, muistan varmasti että hinta oli aina yli 50€..
Suksista kuuluikin silloisen hinnaston mukaan veloittaa, vaikka jotkut unohtivat tai "unohtivat". Golfbagista mielestäni ei ikinä. 2,80 ei ole kovin paljon lentokenttäkyydin kokonaishinnassa.

Enemmän kokonaishintaan vaikuttaa se, että asiakasta joudutaan odottamaan yli sovitun ajan, mikä maksaa normaalin tuntihinnan mukaan lähes kaikkien firmojen hinnaston mukaan. Jos kuski on turkkilainen, mittari todennäköisesti menee päälle viimeistään kun auto kurvaa pihaan. Ennen tai jälkeen uudistuksen.

Edit: viittaan edellisellä tietenkin vain ennakkovaraukseen. Eihän kukaan mene lentoasemalle taksilla ilman ennakkovarausta? Hyi saatana jos käy edes mielessä, oli maa tai kaupunki mikä tahansa.

Sitähän ei kukaan tiedä, mistä nyssäkästä joku Abdi tai kesähessu keksi lyödä matkatavaralisän laskuun, ja se olikin väärin. Kaikissa systeemeissä on vikoja, eikä vanhaa taksijärjestelyä kai kukaan täydelliseksi ole väittänytkään. Kyllä kuskit ennenkin häpesivät sitä, että jotkut kollegat eivät osaa tärkeimpiä reittejä, ymmärrä mitkä ovat fiksuja puheenaiheita tai siivoa autoa kunnolla. Mistähän löytyy sellainen poliitikko, joka taikoo kaikki jämäyyberit sellaisiksi chauffeur-palveluiksi, ettei kukaan asiakas koskaan kohtaa pieniäkään vikoja tai puutteita?
pitäkää vaan yhtä, tyhmyys tiivistyy
Ovatko jotkut todella näin immuuneja järkipuheelle vai sissimarkkinoitko vaan Yandexia?

Mahdoitko lukea lainkaan tuota lainaamaasi tekstiä?
Eivät nämä yleensä lue tähän aiheeseen liittyvissä "keskusteluissa".
 

henkilöllisyyS

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.07.2018
Viestejä
137
Mahdoitko lukea lainkaan tuota lainaamaasi tekstiä? Noihin molempiin "argumentteihisi" siellä vastasin jo, etkä tuonut mitään uutta esiin tuolla viestilläsi..
Mutta jos tyhmyytesi/laiskuutesi vuoksi et jaksa muiden tekstejä tavailla, niin kerrataan nyt vielä;
Apeilla on voinut tilata ennenkin ilmaiseksi, jos em. ominaisuuksiesi takia et ole sitä tehnyt, vaan soittanut joka kerta keskukseen, niin se on ihan oma valinta. Myöskään tuo ympyröimäsi hinta ei ollut voimassa silloin, kun oman ilmoittamasi mukaan kentälle saavuit, tai silloinkaan, kun tuon kuvassa olevan kyydin tilasit(?).
Puhuin hinnoista ennen uudistusta. Katso ajat, ne on eri eri aikoina ja ne oli 47€ kun tulin. Eli lauantai yönä tai (sunnuntai aamu)

btw noi appit (esim valopilkku tuli vasta kun uber tuli suomeen ja otti kyytejä vaikka oli harmaalla alueella) Eli ei sitä olis ikinä tullut ilman että uber tuli markkinoille.

Kuka on tyhmä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 119
Hieman asiaa sivuen. Onko juna syönyt taksimatkustajien määrää helsinki-vantaalla..? Nyt pääsee todella halvalla jos kentältä haluaa vaikka keskustaan.
Mitään tilastoja ei ole tullut silmiin nettiä selaamalla.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 119
Puhuin hinnoista ennen uudistusta. Katso ajat, ne on eri eri aikoina ja ne oli 47€ kun tulin. Eli lauantai yönä tai (sunnuntai aamu)

Kuka on tyhmä?
Aivan, tuossa kuvakaappauksessasi näkyy, että klo. 20.08 olit tuon verrokin ottanut ja aiemmin ilmoitit saapuneesi klo. 4 aamulla ja molempina aikoina tuossa hinnastossa selvästi sanotaan 41€!

Mietitäämpä vastausta tähän viimeiseen kysymykseen hetki yhdessä... :think:

Edit. Ja tuohon keskelle editoituun appihommaan; se, että pimeät (täysin laittomat) "taksit" ajeli apeilla tuskin vaikutti tuohon hommaan. Valopilkkukin oli toiminnassa jo ennen kuin suomessa ensimmäistäkään yyperiä cruisaili ja toisekseen noita appeja tuskin tyhjästä taiottiin, eli niiden kehittelyä oli tehty jo pitkän aikaa, ennen kuin ne yleiseen jakeluun laitettiin.
 
Viimeksi muokattu:

henkilöllisyyS

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.07.2018
Viestejä
137
Hieman asiaa sivuen. Onko juna syönyt taksimatkustajien määrää helsinki-vantaalla..? Nyt pääsee todella halvalla jos kentältä haluaa vaikka keskustaan.
Mitään tilastoja ei ole tullut silmiin nettiä selaamalla.
En ole kokeillut, yksin jos menee varmaan kannattavaa, kerran kokeiltu bussia. Toisaalta siltä asemalta pitää sitten raahata matkalaukut himaan.

Aivan, tuossa kuvakaappauksessasi näkyy, että klo. 20.08 olit tuon verrokin ottanut ja aiemmin ilmoitit saapuneesi klo. 4 aamulla ja molempina aikoina tuossa hinnastossa selvästi sanotaan 41€!

Mietitäämpä vastausta tähän viimeiseen kysymykseen hetki yhdessä... :think:
Kato kuva uudestaan läpi.. toi 20 on se aika milloin otin screenshotin laskusta.

Miettimisen jälkeen vastaus on sinä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 175
btw noi appit (esim valopilkku tuli vasta kun uber tuli suomeen ja otti kyytejä vaikka oli harmaalla alueella) Eli ei sitä olis ikinä tullut ilman että uber tuli markkinoille.
Tunnen alan historiaa sen verran, että voin kertoa sinun olevan väärässä. Ala oli kyllä isojen välitysyhtiöiden vanhakantaisuuden takia ajastaan jäljessä, mutta alkeelliset appsit tulivat paljon ennen valopilkkua(ja ennen Uberin laitonta kokeilua). Nykyinen tilanne ei ole Uberin eikä taksilakiuudistuksen ansiota, vaan osa luonnollista kehitystä. Taksiliiton Ykät aikailivat pahasti, mutta sovellustilausmahdollisuus oli kovaa vauhtia tulossa joka tapauksessa.

Lisäksi taksin tilaaminen ilman tilauspuhelua oli mahdollista jo noin 15 vuotta sitten tekstiviestipalvelun kautta useissa suurten kaupunkien välityksissä. Samoihin aikoihin lanseerattiin mahdollisuus soittaa suoraan kuljettajalle. Silloin oltiin kyllä erittäin hyvin mukana teknisessä kehityksessä, ihan eri tasolla kuin nyt toimivien applikaatioiden kanssa, jotka tosiaan tulivat vuosia myöhässä.

Valopilkun kanssahan kävi sillä lailla onnettomasti, että sille oli kovat kehityssuunnitelmat. Uudistuksen uhka ja uudistus lopulta muutti sen aseman niin, että otettiin taas takapakkia. Valopilkku jätettiin välillä kuolemaan ennen kuin siitä tuli heittopussi, ja nyt taas ehkä on kehittymässä johonkin.
Kuka on tyhmä?
Ainakin se, joka jankuttaa ja mölisee, kun olisi tilaisuus oppia jotain alan asiantuntijalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 245
Hieman asiaa sivuen. Onko juna syönyt taksimatkustajien määrää helsinki-vantaalla..? Nyt pääsee todella halvalla jos kentältä haluaa vaikka keskustaan.
"Nyt"? Onhan sitä ennenkin päässyt bussilla sieltä kentältä ja tavallaan jopa helpommalla kuin tuo junalle kävely (tosin vähän harvemmat vuorovälit taisi olla). Toki turistille vaikeampi kuvio kuin tuo juna.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 119
En ole kokeillut, yksin jos menee varmaan kannattavaa, kerran kokeiltu bussia. Toisaalta siltä asemalta pitää sitten raahata matkalaukut himaan.



Kato kuva uudestaan läpi.. toi 20 on se aika milloin otin screenshotin laskusta.

Miettimisen jälkeen vastaus on sinä.
Kuinka tyhmä voi ihminen(?) olla?!
Tässä on nyt sulle jo ainakin 4 kertaa kerrottu, että tuo 47€ on voimassa klo 23-01 (kuten myös omassa kuvakaappauksessasi näkyy)!!! Tuo kyyti oli kuvan perusteella klo 3.57, jolloin se hinta on 41€!

En nyt enää keksi miten voi yksinkertaisemmin tuon ilmaista?

Kyllä olet tainnut ihan itse tällä toiminnallasi todistaa tuon viimeisen(kin) väittämäsi epätodeksi.
 

henkilöllisyyS

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.07.2018
Viestejä
137
Kuinka tyhmä voi ihminen(?) olla?!
Tässä on nyt sulle jo ainakin 4 kertaa kerrottu, että tuo 47€ on voimassa klo 23-01 (kuten myös omassa kuvakaappauksessasi näkyy)!!! Tuo kyyti oli kuvan perusteella klo 3.57, jolloin se hinta on 41€!

En nyt enää keksi miten voi yksinkertaisemmin tuon ilmaista?

Kyllä olet tainnut ihan itse tällä toiminnallasi todistaa tuon viimeisen(kin) väittämäsi epätodeksi.
Tässä taidat olla oikeassa. tosiaan näyttää olevan 23-01. erikoista, oletin että oli koko päivä viikonloppuna mutta siinä taitaa tosiaan olla eniten liiknnettä noiden kolmen tunnin välillä

mulla on blokissa pari kaveria joten en ole nähnyt mitä kirjoittavat.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 119
Tunnen alan historiaa sen verran, että voin kertoa sinun olevan väärässä. Ala oli kyllä isojen välitysyhtiöiden vanhakantaisuuden takia ajastaan jäljessä, mutta alkeelliset appsit tulivat paljon ennen valopilkkua(ja ennen Uberin laitonta kokeilua). Nykyinen tilanne ei ole Uberin eikä taksilakiuudistuksen ansiota, vaan osa luonnollista kehitystä. Taksiliiton Ykät aikailivat pahasti, mutta sovellustilausmahdollisuus oli kovaa vauhtia tulossa joka tapauksessa.

Lisäksi taksin tilaaminen ilman tilauspuhelua oli mahdollista jo noin 15 vuotta sitten tekstiviestipalvelun kautta useissa suurten kaupunkien välityksissä. Samoihin aikoihin lanseerattiin mahdollisuus soittaa suoraan kuljettajalle. Silloin oltiin kyllä erittäin hyvin mukana teknisessä kehityksessä, ihan eri tasolla kuin nyt toimivien applikaatioiden kanssa, jotka tosiaan tulivat vuosia myöhässä.

Valopilkun kanssahan kävi sillä lailla onnettomasti, että sille oli kovat kehityssuunnitelmat. Uudistuksen uhka ja uudistus lopulta muutti sen aseman niin, että otettiin taas takapakkia. Valopilkku jätettiin välillä kuolemaan ennen kuin siitä tuli heittopussi, ja nyt taas ehkä on kehittymässä johonkin.

Ainakin se, joka jankuttaa ja mölisee, kun olisi tilaisuus oppia jotain alan asiantuntijalta.
Aivan, unohdin itsekin tuon tekstarin ja suorasoiton autoon, vaikka niitäkin on tullut käytettyä. Mitä ne mahto maksaa? Joku 7 senttiä kpl/min, tai mitä nyt normi tekstarit ja puhelut olikaan ennen näitä pakettiliittymiä?
Tuo suorasoitto oli kyllä hyvä, kun sitä kautta ainakin pystyi etukäteen varmistumaan kuskin kielitaidosta ja ymmärrystasosta. :p Sekin taisi johonkin kadota?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 119
"Nyt"? Onhan sitä ennenkin päässyt bussilla sieltä kentältä ja tavallaan jopa helpommalla kuin tuo junalle kävely (tosin vähän harvemmat vuorovälit taisi olla). Toki turistille vaikeampi kuvio kuin tuo juna.
Bussi on bussi ja juna on juna. Junalla ei päässyt ennen ja nyt pääsee aivan keskustan ytimeen. (Minne todennäköisesti moni turisti suuntaa ensimmäisenä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 175
Aivan, unohdin itsekin tuon tekstarin ja suorasoiton autoon, vaikka niitäkin on tullut käytettyä. Mitä ne mahto maksaa? Joku 7 senttiä kpl/min, tai mitä nyt normi tekstarit ja puhelut olikaan ennen näitä pakettiliittymiä?
Tuo suorasoitto oli kyllä hyvä, kun sitä kautta ainakin pystyi etukäteen varmistumaan kuskin kielitaidosta ja ymmärrystasosta. :p Sekin taisi johonkin kadota?
Nämä lopetettiin, koska ihmiset kuitenkin tilasivat perinteisesti. Ehkä eivät ymmärtäneet hyvän päälle ja/tai näitä ei markkinoitu kunnolla, mikä oli tietenkin vanhan järjestelmän lieveilmiö. Toimiston Ykät lopulta halusivat "parantaa käyttäjäkokemusta" kuten Murossa konsanaan ja täten koko paska laitettiin alas vaikka kuluja tuskin olisi ollut.

Toki suorasoittosysteemi ei ikinä toiminut kunnolla kuin 95% tapauksista, mikä menee kyllä puhelinoperaattorien osaamattomuuteen. Siellä eletään edelleen vanhaa kautta, eli asiakasta ei tarvitse ajatella vaan kaikki tulee kuin Manulle illallinen. Samoin taksiulat eivät asiakkaina osaa vaatia mitään kuten oikeat firmat, vaan tyytyvät siihen että homma pätkii vuodesta toiseen.

Tekstarisysteemi taas toimi oikein hyvin ja on surkeus että se loppui. Tai en tiedä, onko kaikissa kaupungeissa lopetettu. Ylipäänsä tekstiviesti alkaa olla unohdettua perinnettä, ja kohta kasvaa sukupolvi joka tunnistaa kyllä lankapuhelimen mutta ei ymmärrä mikä on SMS ja miksi se oli hyvä ja tärkeä.

Kyllä nämäkin maksoivat, kuten tilauspuhelukin. Se ei vaan minusta ollut mikään ongelma silloin kun palvelumaksut olivat järkeviä. Nykyään kun normaali tilauspuhelu(se kallein vaihtoehto) ei enää maksa 1,xx vaan yli 2 euroa, kyseessä on silkka paska. Tällä menolla mummoasiakkaat ottavat oikean taksin vain siksi, että Kajonin paska on perushinnaltaan niin paljon kalliimpi eikä osaa mihinkään. Taksikeskukset keräävät lyhytnäkösesti liikevaihtoa, jotta voivat luoda lisää suojatyöpaikkoja ja hillota rahaa sivuun yrittäjiltä, samalla nostaen yrittäjien kk-maksuja. Koko paska on mätä. Tämä ongelma ei liity vapautukseen ja vielä huonompi joku Yandex, Google tai Uber on. Onneksi toistaiseksi maksajaksi löytyy taksiyrittäjä joka suostuu tekemään nollatulosta ja taksikuski joka harrastaa vitosen tunti. Tai no, pks ei enää löydy, ja ala valuu Abdien haltuun. Abdit kyllä pärjäävät, kun ottavat kympin sieltä, toisen täältä tai "muuten".
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Otaxin Oulussa saa vieläkin suorasoitolla (suorataksi 060030080), appilla tai soittamalla keskukseen. Kun katsoo tätä toimintaa niin meillä on asiat kyllä hyvin täällä, kuten myös asiakkailla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 175
Otaxin Oulussa saa vieläkin suorasoitolla (suorataksi 060030080), appilla tai soittamalla keskukseen. Kun katsoo tätä toimintaa niin meillä on asiat kyllä hyvin täällä, kuten myös asiakkailla.
Tulikos muuten Otaxilla yhtenäishinnoittelu käyttöön heti uudistuksen voimaantullessa? Tarkoitan siis, että brändättyä autoa koskien myös tolppa- ja käsipystykyydeissä eikä pelkästään tilatuissa kyydeissä? Jotain tällaista olin muistavinani.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Otaxilla on yhtenäinen hinnoittelu käytössä tolppa/tilausvälitys/käsipysty -kyydeissä. Ainoastaan jos sopii hinnan niin saa tietenkin sopia mitä haluaa, esim. Omat kyydit.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 175
Otaxilla on yhtenäinen hinnoittelu käytössä tolppa/tilausvälitys/käsipysty -kyydeissä. Ainoastaan jos sopii hinnan niin saa tietenkin sopia mitä haluaa, esim. Omat kyydit.
Joo, eli käytännössä nykyisen lain pakottama käytäntö, mutta mistä asti? Esim. Taksi Tampere oli niin munaton, että tämä politiikka tuli voimaan vasta 1.3.2019. Näinhän olisi tietenkin pitänyt olla 1.7.2018 alkaen, mutta pelkäsivät että joku reppana huutaa kartellia. Ilmeisesti TAT:lla ei ollut varaa palkata lakimiestä. :rofl:

Sitähän vapauttaminen on kaikkialla tarkoittanut, että kuluttaja voi luottaa siihen, että tietyn näköinen taksi joka edustaa tiettyä firmaa noudattaa tiettyä hinnoittelua. Täällä oli toimiston käsky vetää ählämityyliin basaarihinnoin.

Toki yhtenäishinnoittelu täällä koskee vain brändättyjä autoja, koska välityshän ei voi brändäystä pakottaa kun sillä on määräävä markkina-asema. Siispä tolpalta voi vetää villinä taksina, jos jättää teipit pois ja haluaa että asiakkaat kävelevät ohi.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Otaxilla on noudatettu yhteistä hinnoittelua aina. Niin ja lentoasemalta maksaa noin 33-37€ (noin 37€ jos illalla paha ruuhka) keskustaan. Riippuen mennäänkö 5€ päivälähdöllä vai 9€ yö/pyhälisällä. Ajattelin näin vertailun vuoksi sanoa miten toisiksi vilkkaimmalla lentoasemalla suomessa.

Ja jos oulussa tulee käymään lentokoneella ja taksilla aikoo kulkea, suosittelen käyttämään otaxin applikaatiota ja tilaamaan auton ennakkoon, applikaatiota käytettäessä ei mene ennakkotilausmaksua. Jos siis haluaa Otaxilla mennä.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
516
Aivan, unohdin itsekin tuon tekstarin ja suorasoiton autoon, vaikka niitäkin on tullut käytettyä. Mitä ne mahto maksaa? Joku 7 senttiä kpl/min, tai mitä nyt normi tekstarit ja puhelut olikaan ennen näitä pakettiliittymiä?
Tuo suorasoitto oli kyllä hyvä, kun sitä kautta ainakin pystyi etukäteen varmistumaan kuskin kielitaidosta ja ymmärrystasosta. :p Sekin taisi johonkin kadota?
Lähitaksilla voi soittaa suoraan lähimpään vapaaseen ltx-taksiin tai haluamalleen tolpalle, jolloin puhelu ohjautuu tolpalla olevaan ensimmäiseen vapaaseen ltx-taksiin tai jos ei siellä ole niin lähimmällä seuraavalla tolpalla olevaan vapaaseen autoon. Molempia noita tulee päivittäin. Ja mittarihan menee pääkaupunkiseudulla Lähitaksilla päälle kun asiakas iskee perseen penkkiin tai tavarat peräkonttiin tai ennakkotilauksen tapauksessa sovittuna kellonaikana ilman asiakastakin. Katsokaa autoon mennessä onko pohjia ja jos on, kysykää miksi.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Ja mittarihan menee pääkaupunkiseudulla Lähitaksilla päälle kun asiakas iskee perseen penkkiin tai tavarat peräkonttiin tai ennakkotilauksen tapauksessa sovittuna kellonaikana ilman asiakastakin. Katsokaa autoon mennessä onko pohjia ja jos on, kysykää miksi.
Ai miksi? Entä jos saavun tilaamalleni autolle vasta 10 min. päästä ja liikun sillä 300 metrin matkan?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
516
Ai miksi? Entä jos saavun tilaamalleni autolle vasta 10 min. päästä ja liikun sillä 300 metrin matkan?
Aiemmin mittari meni päälle kun "auto on asiakkaan käytettävissä" eli käytännössä saman tien kun tultiin osoitteeseen näkyi asiakasta tai ei. Sittemmin sääntö muuttui, syytä en tiedä. Jos asiakasta ei näy kohtuulliseen aikaan (mulla se on juuri 10 minuuttia), pitäisi soittaa tai muuten ottaa yhteyttä ja kertoa että ollaan paikalla ja joko mittari laitetaan päälle tai asiakas saa tilata toisen auton. Jos ei ole puhelinnumeroa, soitetaan tilausvälittäjälle ja pyydetään sanomaan asiakkaalle jos hän ottaa yhteyttä että auto kävi paikalla, no show ja tilatkoon uuden.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 214
suosittelen käyttämään otaxin applikaatiota
pieni pettymys appiin. Tilasin kyydin Wetteriltä kotia, mutta jostakin syystä kohdeosoite ei päätynyt kuskille saakka. Aiemmin tää on kyllä toiminu hyvin. Eihän tuo nyt mikään vaiva ollu, mutta ikävää ettei järjestelmä toimi sujuvasti.
 

henkilöllisyyS

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.07.2018
Viestejä
137
Traficom laittaa taksien hinnastot uusiksi helmikuussa: tämä kaikki muuttuu

Nyt taisi taksiliitto ampua itseään jalkaan pahemman kerran :lol:

"Hinnaston pitää jatkossa olla kooltaan vähintään 20 x 15 senttimetriä ja sen tulee näkyä ulkopuolelle auton oikealla puolella olevalle asiakkaalle."

"Hän kertoo, ettei tilattujen taksimatkojen hinnoitteluun tarvinnut puuttua, koska niitä ei ole koettu ongelmaksi."

Eli iso voitto Uberille,Boltille ja Yangolle. Ja hyvä asia muutenkin jos tolpalta ottaa taksin.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 422
Millä perusteella? Johan tuo hinnasto/sijainti on 1,5v pitänyt olla samassa paikkaa. :confused: Ihan sellanen pikku vinkki, ettei nää asiat vanhoja toimijoita/välityskeskuksen alla operoivia kosketa // ei tätä niiden vuoksi viilailla.

Kts. satamat ja pääkaupungin "karnevaalitolpat" joissa ei enää kantasuomalaisia juuri näy. Tosin Länsisatama raivataan ensi vuonna samalla tavalla kuin HKI-Vantaa, hiljalleen kaikki muutkin merkittävät solmukohdat kun operaattorit kyllästyvät sirkukseen.
 

henkilöllisyyS

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.07.2018
Viestejä
137
Millä perusteella? Johan tuo hinnasto/sijainti on 1,5v pitänyt olla samassa paikkaa. :confused: Ihan sellanen pikku vinkki, ettei nää asiat vanhoja toimijoita/välityskeskuksen alla operoivia kosketa // ei tätä niiden vuoksi viilailla.

Kts. satamat ja pääkaupungin "karnevaalitolpat" joissa ei enää kantasuomalaisia juuri näy. Tosin Länsisatama raivataan ensi vuonna samalla tavalla kuin HKI-Vantaa, hiljalleen kaikki muutkin merkittävät solmukohdat kun operaattorit kyllästyvät sirkukseen.
Siinä mielessä että nämä satunnaiset kusettajat ovat alusta alkaen olleet vähissä. Ja taksiliitto ei ole alusta alkaen halunnut Uberia/Yangoa/Boltia markkinoille tai lisää kilpailua ylipäätänsä. Joten tämä taistelu uusista säännöistä on ollut sitä varten että nämä Uber/Yango/Bolt yritykset saisivat huonommat oltavat. Mutta nyt nämä uudet säännöt ovat lisänneet hallinnollista taakkaa näille vanhoille toimijoille eikä Uberille. Koska Uber/Yango/Bolt ovat kaikista eniten rehellisiä ja helposti ymmäettäviä hinnan suhteen, sekä kaikista matkoista tallentuu kaikki eli ei voi sitä kautta tehdä harmaata taloutta.

Palvelu ja hinta on vaan paljon parempi kuin vanhoilla tekijöillä. Siihen on pakko sopeutua tai hitaasti kuolla pois.

Kts. satamat ja pääkaupungin "karnevaalitolpat" joissa ei enää kantasuomalaisia juuri näy. Tosin Länsisatama raivataan ensi vuonna samalla tavalla kuin HKI-Vantaa, hiljalleen kaikki muutkin merkittävät solmukohdat kun operaattorit kyllästyvät sirkukseen.
En tiedä jos tajuat mutta tämä on todella rasistinen sekä turha komentti.
 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 422
Taksiliitolle ei ole tietääkseni sen kummempaa väliä appivälitteisistä toimijoista kuin muistakaan, se ei ole kilpailija vaan etujärjestö, jonka tavoitteena on; sama ala, samat säännöt. Mitä nyt on maata kiertänyt niin jokaisen (ison)kaupungin oma väliyyskeskus on kukkona tunkiolla, ihmiset ovat oppineet yritys/erehdys menetelmällä välttämään säädöt.

Tuumaa mitä tuumaat, savolaiset ja raumalaisetko nois joka kuukausittaisis nettivideois töhöilee ja huutaa toisilleen, ainakaan Satakuntalainen ei kieltä tunnista? Kantasuomalaiset edes osaavat liikennesäännöt, eivätkä aja motaria säännöllisen epäsäännöllisesti vastavirtaan. (case PSG)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 388
Huomautus - halventava käyttäytyminen on säännöissä kielletty, joten jätetään tuo neekeri-sanan viljely siinä tarkoituksessa pois
Mihin on hävinnyt taksien paikallistuntemus? Ennen kun sanoi kohdeosoitteen niin kuski ajoi yleensä järkevintä reittiä perille automaattisesti mutta nykyään joutuu noille hiton neekereille kertomaan jokaisen risteyksen erikseen. Hirvittäisi olla kyydissä ellei tietäisi reittiä itse ulkoa. Tähän mennessä on joutunut joka kerta opastamaan risteys kerrallaan Hki-Vantaan lentoasemalta Tuusulaan koko reitin.

Onneksi silloin kun tarvitsee luotettavaa kyytiä niin on pari taksikuskia kavereina ja yksi entinen taksikuski niin niiden kautta on aina saanut varman kyydin kun on pitänyt varmasti päästä tiettyyn aikaan tiettyyn paikkaan. Jos eivät itse kerkiä niin ovat osanneet järkätä jonkun osaavan kuskin hoitamaan homman. Noissa tapauksissa kun ei ole haitannut jos kyyti maksaa pari euroa enemmän kun on firma ollut maksajana, siitä tosin olisi tullut sanomista jos olisi totaalisesti ryssinyt ja myöhästynyt jostakin tapaamisesta tms.

Toisaalta, vapaa-ajan menoissa mulle on ihan sama vaikka olisi joku mopoauto alla kunhan homma hoituu ja pääsee pisteestä A pisteeseen B kun yleensä ei ole mikään kiire, tottakai suhteutettuna palvelun laatuun. En välttämättä mistään riksasta maksa samaa hintaa kuin mersusta.

Itse tosin käytän taksia ehkä maksimissaan 5-6 kertaa vuodessa joten oma otos on aika pieni mutta kuitenkin... Vielä muutama vuosi sitten ei tarvinnut koskaan miettiä mitään ja kaikki vaan sujui, tätä menoa varmaan kohta joutuu jo itse ajamaankin...
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 422
Kun ammattimies (sis.naisetkin) eivät saa enää ammattimiehen palkkaa niin suunta on muihin töihin. Samasta syystä IT ihmiset tappelevat "Hello, I close the ticket now" intialaisten aspojen kanssa ja halpojen kiinalaistelakoiden laivoja korjataan kalliilla ajalla/työvoimalla luovutuksen jälkeen Euroopassa kun työt on täältä alunperin säästöjen toivossa ulkoistettu.

"Halpuutus, halpuutus, halpuutus."
Taksinkuljettaja on ammatti-ihmisenä aikalailla seinätapettia kun kaikki toimii (oikein) kitkatta, häneen ei kiinnitetä toimissaan juurikaan erityistä huomiota eikä erikseen kiitellä kun asiat sujuvat, sitten vasta huomataan hänenkin arvonsa ja hiljainen ammattitaitonsa kun tilanne päästetään siihen, mitä se nykyään on; vanhat tekijät eläköityvät, ammattiylpeyttä ei enää alalla ole ja uusia kamelikuskeja palkataan tilalle kun aiemmilta veijareilta nousee kädet pystyyn, "markalla saa markan miehen."

Valitettavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 175
Taksiliitolle ei ole tietääkseni sen kummempaa väliä appivälitteisistä toimijoista kuin muistakaan, se ei ole kilpailija vaan etujärjestö,
On muuten hieno etujärjestö. Kuljettajan turvavyövapautus loppuu kokonaan kesällä. Odotan innolla sakkoa, joka on samalla viimeinen työpäivä. Väkivallalla uhkauksia joulukuussa kolme. Yksi oli lähellä mennä siihen, että toinen meistä olisi viety pussissa pois. Ennen maksutapahtumaa ei yhtäkään epäkohteliasta tai epäystävällistä sanaa.

Ei silti yhtäkään hätäilmoitusta, yhtäkään poliisitehtävää eikä yhtäkään tappelua 8 vuoteen. Ihan riidanhaastajille ja vittuilijoille tiedoksi.

Jos liitolla olisi vähääkään munaa, olisi vapautus palautettu entiseen malliin eli aina. Onneksi tätä raiskausta en tiedä koskaan valvotun. Periaatteessahan nykylain mukaan olisi pitänyt käyttää aina jos ei matkustajaa.
 
Viimeksi muokattu:

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Taksilupien määrä jopa tuplaantunut isoissa kaupungeissa, mutta samalla hinnat nousivat – ”Ei ole näkynyt sitä paljon hehkutettua piilokysyntää”

Taas on uutisissa juttua. 13% keskimäärin hinnat nousseet kaupungeissa vaikka takseja on enempi.

Omalla kohdalla tämä uudistus on näkynyt parhaiten siinä, että nykyään on hemmetin helppo vaan alottaa tolppajonon ekasta taksista ja kysyä heitätkö käteisellä. Hiljasempana hetkenä ei tarvii monesti ekaa taksia pidemmälle mennä ja säästöä mittariin verrattuna on parhaimmillaan ollut puolet.

Eli kyllä se tarvittaessa on huomattavasti halvempaa on ihan kuin Berner ja kumppanit väittivät; siitä on vaan verottaja leikattu välistä pois. :rolleyes:
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 879
Tuo on jotenkin ristiriitaista, että osassa uutisista ihmetellään hintojen nousua ja osassa taksarit itkee kuinka osa kuskeista vie kympillä perille. Mikään ei ole muuttunut perinteisissä takseissa. Nää seisoo tolpalla vaikka tunnin kunhan hinta ei laske. Yango, uber ym käyttää dynaamista hinnoittelua mikä on parasta.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 422
Miks ajais kympillä kun siitä pitäis saada viistoista? Kulut ei jousta, palkat ei jousta, palkan sivukulut ei jousta, vakuutusmaksut, huoltokulut, rengas ym ei jousta...

Eli ajat talkoilla, omasta pussista. Talkoolaiset polkee muidenkin elantoa, harmi vaan, että se ottaa noin 2-4 vuotta ennenkuin pää tulee vetävän käteen veroissa, kuluissa, konerikossa tai kalustoa uusiessa > seuraus tekijälleen ilmenee vasta pidemmän ajan saatossa. Ja nyt alaa on niin helppo tulla yrittämään, että raskaan ongelmat ovat meillä x²; Aina tulee uusi nero vanhojen konkurssiin menneiden tilalle joka luulee keksineensä markkinaraon: "Talkootyöllä paratiisiin!" Ja pitää muidenkin osalta hintatason epäterveenä.

Taxify/Bolt jo häipyi, pahat kielet kuiskivat, että verottajan vaade kertoa kelle, montako ja paljonko rahassa ajoa on välitetty sai nostamaan kytkintä. Kas kummaa, ne sovellusten talkootyöt ei enää kannatakaan jos niistä joutuu hoitamaan kaikki asianmukaiset maksut... :confused2:

Kuluvan vuoden 20/21 aikana tulee tapahtumaan paljon lopettamisia alalla, vanhoissakin. Kela-ajot kuristaa monta kolleegaa ympäri maan hengiltä, niihin suurin osa meni "perinteenä" mukaan laskematta numeroita. :tdown: Eli maaseudun autioituminen vaan kiihtyy kun valot sammuvat...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
10
Itse taksia suhteellisen usein käyttävänä sekä kuskina töitä tekevänä olen täällä Tampereella kyllä ihmetelly kuka tässä uudistuksessa se voittaja on kun sellaista oloa ei tule asiakkaana eikä varsinkaan kuljettajana.

Kuskien ammattitaito on isolta osalta aivan vitsi tänä päivänä, palvelun laatu on heikentynyt merkittävästi ja myös hinnat ovat nousseet.

Vaikka Tampereella taksimarkkinat ovat hyvin pitkälti yhden ison välitysyhtiön hallitsemat jolla on myös oma laatujärjestelmä, jonka pitäisi pitää huolen palveluntuottajien ja kuljettajien tasalaatuisuudesta. Mutta jostain munattomuudesta johtuen sitä ei ole pystytty pitämään tarpeeksi tiukkana ja nytten palvelun laatu on aivan mitä sattuu. Kuljettajissa on paljon sellaisia jotka eivät pelkällä kaupunginosan nimellä osaa edes lähteä ajamaan vaikka tämän välityskeskuksen alla toimivien yritysten kuljettajilta vaaditaan paikallistuntemuskokeen läpäiseminen.

Olinpa tuossa syksyllä yhtenä viikonloppu iltana kavereiden kanssa käyny viihteellä ja siitäkun linja-autoaseman taksitolpalle käveltiin taksia hakemaan niin taksissa sittenkun sanottiin et ensin tohon Kalevaan niin heti ensimmäisenä huonolla suomen kielellä vaadittiin osoitetta ennenkuin lähti edes liikkeelle ja oli myös ensinmäinen kerta kun on ikinä taksin kyydissä pelottanut ajotyylistä johtuen. Ja kyseinen autohan oli siis tämän omalla laatujärjestelmällä varustetun välityskeskuksen osakas.

Näin kuljettajanahan tämä erittäin karua vasta onkin ollut kun jatkuvasti on tulot laskenut ja jos tuota edellistä syksyä vertaa aikasempaan niin pudotusta oli n. 30% vaikka työtunteja oli jopa enemmän. Ja nyt näyttää että tämä tammikuu tulee kyllä tekemään ennätyksen siinä miten paskaksi tuntiansio voi mennäkkään.

Toisaalta itsellä sinänsä lohdullinen tilanne, että montaa vuoroa ei enään ole jäljellä ennenkuin jätän alalle hyvästit kuljettajana.

Ja tosiaan olen täällä Tampereella melkein 8v kerennyt jo taksia ajamaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 175
Olinpa tuossa syksyllä yhtenä viikonloppu iltana kavereiden kanssa käyny viihteellä ja siitäkun linja-autoaseman taksitolpalle käveltiin taksia hakemaan niin taksissa sittenkun sanottiin et ensin tohon Kalevaan niin heti ensimmäisenä huonolla suomen kielellä vaadittiin osoitetta ennenkuin lähti edes liikkeelle
Tiedän kyllä, mitä tällä tarkoitat: kyllähän suunta pitäisi heti olla selvä pariin ekaan risteykseen, vaikka kaveri olisi ensimmäistä kyytiään ajamassa.

Muillekin kuitenkin lisätietona se, mikä on meille ihan selvää. Vähän tilanteesta riippuen yleensä se osoite tai muu lisätieto kysytään ja tarvitaan melko pian. Linja-autoasemalta ei voi tai kannata ajaa pelkästään "Kalevaan" eli lähes naapurikaupunginosaan kovin pitkään. Tällä varmistelulla vältetään melko hyvin "eksää osaa ajaa", "mihin sä nyt meet", "tää kusettaa" tai jopa "haluutSÄVITTU TURPAAS?!?!?!111"

Asiakkaalla kun ei ole kohde yleensä ihan niin kirkkaana mielessä kuin kuljettajalla, ei muisteta kuka osoitteen sanoi vai sanoiko kukaan tarkkaa osoitetta, mutta mahdollisesti ollaan silti valmiita heti olettamaan ja sanomaan vaikka mitä. Joskus asiakas jopa yrittää tahallaan pelata kuljettajan harhaan.

Tuo on jotenkin ristiriitaista, että osassa uutisista ihmetellään hintojen nousua ja osassa taksarit itkee kuinka osa kuskeista vie kympillä perille.
Ristiriitaista ja sekavaa on koko homma nykyään, mutta mikä juuri tuossa on vaikeasti ymmärrettävää? Totta kai tehokkuuden keinotekoinen heikentäminen nostaa käypää hintatasoa, ja samaan aikaan joko veronkiertoa, välistävetoa tai pikavippiyrittämistä talkootyönä tekevä myy halvalla. Kaikki nämä ilmiöt ovat yleistyneet, ja sehän tiedettiin jo etukäteen.

Kuluvan vuoden 20/21 aikana tulee tapahtumaan paljon lopettamisia alalla, vanhoissakin. Kela-ajot kuristaa monta kolleegaa ympäri maan hengiltä, niihin suurin osa meni "perinteenä" mukaan laskematta numeroita. :tdown: Eli maaseudun autioituminen vaan kiihtyy kun valot sammuvat...
Niitä lopettajia on pitkään odoteltu ja olihan niitä jo toissa vuonna paljon. Kuitenkin niin kauan kun yrittäjillä kestää kassa tai pankki uskoo sekä isännät itse tai tarpeeksi edullinen kuski jaksaa istua päivät yöt, ei kato käy tarpeeksi. Ainakaan niin paljon, etteikö uusia hulluja tulisi koko ajan saman verran tilalle.

Polkuhintaista työtä tehdään liian innokkaasti. Ei se kuljettaja-aines ole pääosin mitään normaaleja duunareita, jotka vetävät hurjalla velallalla ja tarvitsevat elämiseensä tietyn rahan X joka kuukausi tai muuten kortistoon, talo myyntiin, avioero ja kuutioon tuilla elämään. Kuljettajilla on joko hyvin pienet kulut ja vaatimaton tyyli, elävät vaimon palkalla tai itse hankkivat muuta kautta tarpeeksi. Tästä toki pois ne harvat poikkeukset, jotka edelleen tienaavat hyvin tai kohtalaisesti.

Vaikka Tampereella taksimarkkinat ovat hyvin pitkälti yhden ison välitysyhtiön hallitsemat jolla on myös oma laatujärjestelmä, jonka pitäisi pitää huolen palveluntuottajien ja kuljettajien tasalaatuisuudesta. Mutta jostain munattomuudesta johtuen sitä ei ole pystytty pitämään tarpeeksi tiukkana ja nytten palvelun laatu on aivan mitä sattuu. Kuljettajissa on paljon sellaisia jotka eivät pelkällä kaupunginosan nimellä osaa edes lähteä ajamaan vaikka tämän välityskeskuksen alla toimivien yritysten kuljettajilta vaaditaan paikallistuntemuskokeen läpäiseminen.
Tämäpä se. Vapauttamisenhan piti ratkaista tämä ongelma ja viedä meidät kaikki työntekijät ja asiakkaat paratiisiin. Mikään kapitalistinen tai sosialistinen kyylänkonsti ei ole välityspuulaakin munattomuutta ja vittumaisuutta ratkaissut. Ei vapautus, ei KKV:n kyttäys, ei ammattijohtajan palkkaaminen(se oli kaikista huonoin) eikä kilpailijoiden nousu ja uho. Eikä ilmapiiri ainakaan terveempi ole uusien haastajien piirissä. Ala taitaa olla sellainen luonteeltaan, että riitaa piisaa oli maa mikä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
516
No totta helvetissä hinta nousee jos taksikyytiä tarvitsevien asiakkaiden määrä pysyy samana mutta takseja on enemmän kuin ennen. Hatusta vedetty esimerkki: jos vaikka kuski ajoi vanhan lain aikana kymmenen kyytiä päivässä pysyäkseen leivässä kiinni niin nykyään kyytejä onkin enää kahdeksan kun kylille on ilmestynyt lisää pirssejä. Sillä pitäisi saada se leipä suuhun. Ratkaisu: nostetaan hintoja niin että niistä kahdeksasta keikasta saa saman kuin kymmenestä ennen. Eikä voi laskea hintoja että saisi alhaisemman hinnan ansiosta vaikka kaksitoista keikkaa kun ei niitä kahtatoista pysty jatkuvasti ajamaan vuoron aikana.

E: lisäksi vielä vanhan lain aikana ei se satunnainen kahdeksan tai kuudenkaan keikan päivä haitannut. Siellä oli sitten seassa myös satunnaisia kysyntäpiikkipäiviä jolloin oli se 12 keikkaa, jotka pystyi hoitamaan - satunnaisesti, ja tili tasoittui. Jatkuvana se olisi ollut mahdotonta kun ei voi vetää kumit soikeana keikasta keikkaan koko ajan. Uuden lain aikana kysyntäpiikkipäivinä saldo on edelleen se 8 keikkaa, koska niitä pirssejä on vielä enemmän silloin liikkeellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
516
Uudella viestillä vielä hiukan jatkoa. Vanhan lain aikana "normaalia" oli että keikkoja tuli yleensä tasaisesti. Kun edellinen loppui, uusi tuli silleen sopivasti, ei tarvinnut ajaa ylinopeutta hakemaan asiakasta huitsinvitusta eikä nukkua täydellä tolpalla. Lakisääteisen tauotuksen lisäksi ehkä kerta tai kaksi taukoa vuoron aikana, jolloin kerkesi vessaan ja/tai hakea kahvin mutta olit edelleen välityksessä mukana eli kyyti saattoi tulla ja keskeyttää epävirallisen velttoilun. Tuolla sai sen verran palkkaa että pystyi maksamaan ruokansa, vuokransa ja muun elämisensä ilman asumistukea tai soskun luukkua, eli sillä elätti itsensä ja ehkä puolet perheestäkin jos semmoinen oli. Nyt kyytejä on vähemmän mutta sama raha pitäisi raapia kasaan jos ei halua luukulle. Jos laskisi hintaa niin paljon että alhaisemman hinnan vuoksi kyytien lukumäärä kasvaisi tarpeeksi että tienesti nousisi takaisin kohtuutasolle, kävisi homma sekä oman että asiakkaiden terveyden päälle. Jos hintaa taas laskisi vain sen verran että se kyytien lukumäärä nousisi vastaamaan entistä, saisi painaa töitä saman ansion eteen ehkä jonkun 30% enemmän kuin ennen - ja vain päästäkseen samaan paskaan ansioon kuin nyt. Olen sitä mieltä että jos hinta kovin putoaa kyse on jostain muusta kuin terveestä kilpailusta. Ei tällä kulurakenteella voi paljon halvemmalla ajaa. Paljon halvemmat hinnat eivät ole mahdollisia ilman ulkopuolisen tahon subventointia, verokikkailua, rahanpesua, muuta koijausta tai ihan vaan työntekijän riistämistä. Ai miksikö subventointia? Kun kilpailu hyytyy polkumyyntiin ei jää jäljelle kuin se yksi iso, joka voikin sitten siitedes veloittaa mitä lystää. Siltä tuo varsinkin alkaisi haista jos alalle tuloa ruvettaisiin uudelleen kovalla kädellä rajoittamaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 351
Viestejä
4 192 711
Jäsenet
70 726
Uusin jäsen
Zukis

Hinta.fi

Ylös Bottom