UUTISET
UutisetKotimaa
Kommentti: Taksiuudistuksen hintalupaus perustui loogiseen virheeseen
Tänään klo 20:15
Läpihaukuttua taksiuudistusta perusteltiin muun muassa alenevilla kyytihinnoilla. Kyseessä oli karkea looginen virhe, kirjoittaa Iltalehden toimittaja Lauri Pajunen.
Taksien hinnat ovat nousseet puolessatoista vuodessa 11,3 prosenttia koko maassa. Uudellamaalla hinnat ovat pompanneet 21,6 prosenttia. KAISA VEHKALAHTI
Vuoden 2018 taksiuudistusta markkinoitiin muun muassa alenevilla taksien hinnoilla. Logiikka sinänsä oli kaunis - kun alalle tulee enemmän markkinatoimijoita ja hinnoittelu vapautetaan, tulee kyytien hinnat luonnolliseksi osaksi vapaata kilpailua taksialalla.
No, tämähän paljastui virheelliseksi olettamaksi, kun koko maassa taksien hinnat kohosivat puolessatoista vuodessa 11,3 prosenttia ja Uudellamaalla taksat ovat kivunneet peräti 21,6 prosenttia samassa ajassa, mikäli Traficomin taksiliikenteen
hintaseurantatilastoja on uskominen.
Hintojen nousuun on olemassa täysin looginen selitys, mikä jäi ex-liikenneministeri
Anne Bernerin (kesk) johtamalta ministeriöltä tajuamatta. Vaikka Suomen jokaiselle työttömälle annettaisiin ratti käteen ja käskettäisiin perustaa oma taksiyritys, ei taksikyytien kysyntä kasva autojen määrän mukana.
Kun markkinoille sitten tuli valtavasti uusia autoja ja yrittäjiä, tarkoitti se kääntäen myös sitä, että yhtä taksia kohden jäisi ajettavaksi vähemmän kyytejä kuin ennen. Siitä pienenevästä kyytimäärästä pitää kuitenkin taksiyrittäjän pystyä vuolemaan oma leipänsä, joten yrittäjille jää käteen kaksi vaihtoehtoa.
Joko lyödään pillit pussiin tai sitten nostetaan hintoja.
Traficomin luvuista voi päätellä, kumpaan ratkaisuun taksiyhtiöt päätyivät.
Erityisesti tämä korostuu nyt välityskeskusten ulkopuolisten taksien toiminnassa, joiden realistiset toimintamahdollisuudet ympäri maata keskittyvät kaupunkikeskuksiin ja liikenteen solmukohtiin, missä asiakkaat tulevat autoon jalkaisin. Nämä asiakkaat ovat usein haavoittuvaisimpia, koska heillä useimmiten on kiire, heillä ei välttämättä ole tuntemusta kaupungista eikä heillä ole muuta vaihtoehtoa liikkua kuin taksi.
Asiakkaalla ei siis ole mahdollisuutta kilpailuttaa autoja kiireessä, ei tietoa kaupungin etäisyyksistä ja reiteistä eikä muuta mahdollisuutta kuin hypätä tuntemattoman auton kyytiin.
Tämä tilaisuus voi tehdä monesta taksikuskista laillisen varkaan. Valitettavasti.
Ajatus vapautetusta taksimarkkinasta oli kaunis. Harmi sinänsä, ettei ideologia edellä toteutettu, moneen kertaan läpihaukuttu ja ennakkovaroiteltu uudistus sitten toiminutkaan reaalimaailmassa niin kitkatta kuin Berner toivoi.
LAURI PAJUNEN
lauri.pajunen@iltalehti.fi