Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko jotenkin kestävä tilanne, että jokin työ ei yksinyrittäjänä riitä elämiseen? Mietipä nyt tarkemmin. Onko jokin muu duunarihomma mennyt niin huonoksi, että alalla yrittäjänä pärjääminen käy mahdottomaksi?Edelleen. Yksityisyrittäjänä taksityö tuskin lyö leiville. Lisätyönä suht helppo lisäansion lähde.
Miksi juuri taksiammatin pitäisi olla huipputienstiä? Se on sitä mitä se on. Toki palveluammatti mutta silti. Itse arvostan kyytiä ja valitsen itselleni sopivan ja edullisen kyydin. Tässä, kuten myös monessa muussakin vallitsee vapaan markkinatalouden laki. Säänneltyä osittain ovat julkiset kyydit ja sitä myöten hinnat.Onko jotenkin kestävä tilanne, että jokin työ ei yksinyrittäjänä riitä elämiseen? Mietipä nyt tarkemmin. Onko jokin muu duunarihomma mennyt niin huonoksi, että alalla yrittäjänä pärjääminen käy mahdottomaksi?
Samasta johtaen: mitä helvetin lisäansiota siinä työssä voi olla, jos se on niin heikosti kannattavaksi tehtyä? Etenkään progressiivisen verotuksen maassa. Jo ihan matalapalkkaduunarin marginaali ylittää äkkiä 30. Siinä ei 8 euron saati 6 euron brutto KTA:lla paljon kannattavia lisätöitä tehdä. Harvan demarin perse nousisi edes kahdellatoista. Tämä ei vaan toimi etenkään taksin kaltaisessa hommassa, jossa lyhyet työvuorot tuottavat paljon normaalia huonommin eikä mitään tunnin tai kolmen pyrähdyksiä kannata edes harkita, ellei kyseessä ole iso ennakkotilaus hyvissä ajoin.
Tärkeää tämän aiheen vakiovalittajille on siis, että yksi hyödyke on alehintainen, joko periaatteen takia tai jotta tavallinen pulliainen voi elintasolarpata. Vähät yhteiskunnan mädättymisestä. Enkä tarkoita tällä säänneltyä vs. ns. vapaata systeemiä vaan sitä asennetta, että 25 euron henkilökohtainen lentokenttäkyyti on jonkun mielestä kallis. Se on ihan rehti hinta aamuneljältä Pirkkalasta paikalliselle, mutta ei jostain pks lähiöhelvetistä hki-vantaalle. Pimeästi pystyy. Ei muuten.
Jaa huipputienestiä? Parempi kysymys on, miksi juuri sen pitää olla työ, jolla ei elä. Miksi muissa duunariammateissa pitää sitten olla TES ja yleislakkouhka jos ei tarpeeksi koroteta. En pidätä henkeä odottaessani fiksua vastausta.Miksi juuri taksiammatin pitäisi olla huipputienstiä? Se on sitä mitä se on. Toki palveluammatti mutta silti. Itse arvostan kyytiä ja valitsen itselleni sopivan ja edullisen kyydin. Tässä, kuten myös monessa muussakin vallitsee vapaan markkinatalouden laki. Säänneltyä osittain ovat julkiset kyydit.
Pimeää taksiajoa ei mikään byrokratia koskaan ole sinänsä estänyt..
Toisaalta mitä vähemmän sitä byrokratiaa on, niin sitä vähemmän on tarvetta millekään pimeille takseille. Jos työn tekeminen ja verojen maksaminen on yksinkertaista, niin silloin se mielellään tehdään. Jos työn tekeminen ja verojen maksaminen on monimutkaista, niin sitten jää helposti molemmat tai jälkimmäinen tekemättä. Hyvin yksinkertaista.
Siksi koska se suharin homma on edelleen joko isännälle työsksentelyä ja/tai lisäansiota tekevälle sopivaa. Hengitä vaan.Jaa huipputienestiä? Parempi kysymys on, miksi juuri sen pitää olla työ, jolla ei elä. Miksi muissa duunariammateissa pitää sitten olla TES ja yleislakkouhka jos ei tarpeeksi koroteta. En pidätä henkeä odottaessani fiksua vastausta.
En kyllä ihan ymmärrä, että miksei mikä tahansa muu työ sitten olisi lisäansiota tekevälle sopivaa?Siksi koska se suharin homma on edelleen joko isännälle työsksentelyä ja/tai lisäansiota tekevälle sopivaa. Hengitä vaan.
Ööö miksei olisi..? Kaikki lisätyö on sopivaa.En kyllä ihan ymmärrä, että miksei mikä tahansa muu työ sitten olisi lisäansiota tekevälle sopivaa?
Mielestäsi taksiala ei tarvitse tessiä, koska se sopii lisäansiota tekevälle, miksi siis mikään ala tarvitsisi tessiä? Lähinnä kuulosti kummalliselta argumentilta tessin puutteelle, en ottanut kantaa itse tessiin tai sen tarpeellisuuteen.Ööö miksei olisi..? Kaikki lisätyö on sopivaa.
Ensin mainittu on ihan validi huomio. Se on kuitenkin toissijainen asia verrattuna varsinaisten kaupallisten kuljetusten lainsäädäntöön. Bensarahakyydit ja työkimpat on haluttaessa aivan mahdollista erottaa taksiliikenteestä määritelmin. Aivan samoin on erotettu pööllä ajaminen dieselillä ajamisesta. Rikkeistä kova penaltti. Ei ole vaikeaa. Ei ole syy luopua liikenneluvasta, kuljettajan pätevyystodistuksesta, ajoneuvon rekisteröinnistä ammattikäyttöön eikä ammattivakuutuksista. Eikä helpottaa veronkiertoa ammattiajossa yhtään enempää kuin uudistus jo teki. Vakuutuksia toki voisi tarjota ajomääräperusteella, mutta sehän on jo mahdollista ja vakuutusyhtiö hinnoittelee. Ei taida tulla kovin halvaksi amatöörille kovilla luuloilla ja pienellä ajomäärällä.Taksiuudistus oli askel oikeaan suuntaan, mutta se tekee edelleen kavereiden kyytimisistä ja järkevistä kimppakyydeistä liian hankalaa, kun niistä ei saa laillisesti periä kunnollista järkevää korvausta.
Lisäksi on vielä sellainen epäkohta, että nykyisin on ties kuinka paljon jotain taksikaistoja. Siinä, että liikennettä sujuvoitetaan takseille muiden liikenteen kustannuksella, ei ole mitään järkeä.
Siinähän nimenomaan tienaa enemmän, ja usein aika selvästi enemmän.Siksi koska se suharin homma on edelleen joko isännälle työsksentelyä ja/tai lisäansiota tekevälle sopivaa. Hengitä vaan.
Hampurilaisen kääntäjänä tai sämpyläartistina et tienaa sen enempää mutta sehän ei ole arvokasta työtä, vai..?
Taksin ajaminen on tosiaan monien sitä koskaan kokeilemattomien mielestä helppoa ja mukavaa. Tämä ei ole minulle uusi tieto.Itse nuorena tein lisätienstiä hampurilaisten paistajana, siivoojana, mainosten jakajana jne. Silloinen tyttöystäväni ja nykyinen vaimoni kielsi minua ajamasta taksia koska se oli "vaarallinen ammatti". Mutta mielestäni olisi ollut helppoa lisätienstiä...
Jaa huipputienestiä? Parempi kysymys on, miksi juuri sen pitää olla työ, jolla ei elä. Miksi muissa duunariammateissa pitää sitten olla TES ja yleislakkouhka jos ei tarpeeksi koroteta. En pidätä henkeä odottaessani fiksua vastausta.
Ironia on käsin kosketeltavaa. En todella odottanut fiksua vastausta, joten en voi sanoa olevani pettynyt.Voi olla vaikeaa konsepti sinulle ymmärtää mutta jos jokin työ ei tienaa tarpeeksi voit aina lopettaa ja hakea toista työtä. (Aika uskomatonta eikö?)
Jos joku haluaa ajaa taksia halvemalla niin se on hänen valinta.. Kirjoitat sillä tavalla että se ei pitäisi olla valinta vaan joku pitäisi määrätä kaikki, mikä olisi hirveätä.
Tää mentaliteetti että kaikki työt ovat saman arvoisia ja pitäisi tienata samaa palkaa on täysin absurdia. Eikä toimi katso kuuba ja neuvostoliitto.
Samalla jos kukaan ei aja takseja niin yhtäkkiä tarjonta on vähemmän kuin kysyntä jolloin hinnat nousevat.
On se kivaa kun on paljon mielipiteitä mutta todella vähän tietoa asioista.
Voit TS miettiä asioita vuosia enkä usko että kukaan siitä hyötyisi mitään.
ps. jos rahat ei riitä elämiseen niin syy on melkein aina omat valintasi ei se että et saa enemmän perustuloa. Joskus totuus sattuu ja on vaikea hyväksyä.
Kyllähän taksialalla on TES.Miksi muissa duunariammateissa pitää sitten olla TES ja yleislakkouhka jos ei tarpeeksi koroteta.
En sanoisi saatavuutta tuossa ihan ainoaksi ongelmaksi. Hinta on niin matala, että kulujen kattaminenkin käy kyseenalaiseksi vaikka miten säästäisi. Nollakatteella eli ilman palkkaa tai yrittäjätuloa tehtävä työ ei oikein mitenkään voi muodostua pysyväksi instituutioksi. Tai kyllähän se yhdellä tapaa voi: rakennetaan aktiivimallihimmeli, jossa julkisen elatuksen ehtona on nollatuloksen pakkoyrittäjyys tai palkkatyö parin euron KTA:lla. Sehän kuulostaakin hyvältä.
Taksialalla ei ole yleissitovaa eikä käytössä olevaa työehtosopimusta. Kumpikaan osapuoli ei ole järjestäytynyt. Vaikka tämä seikka muuttuisi, mainittu marginaaliporukan laatima sopimus ei takaa juuri mitään. Se ei ole verrattavissa oikeisiin järjestäytyneiden duunarialojen tesseihin.Kyllähän taksialalla on TES.
Täällä kuitenkin keskustellaan pääasiassa kai yrittäjänä toimimisesta. Silloin se on markkinat mitkä määrää miten voi hinnoitella. Ei parturikampaamoillakaan ole hintasäännöstelyä.
Juuri näin. Pysyväksi tilaksi nämä alehinnat eivät ilman metkuja tule muodostumaan vaan kyseessä on saalistushinnoittelu mm. emoyhtiön hintatuen kautta(esim. Uber) tai joissain tapauksessa yrittäjiä vedättämällä(Lähitaksi kokeili). Tätä on joidenkin kansakoulumatikalla ja heikoilla yhteiskuntatiedoilla vaikea käsittää. Pelottavan monella on se käsitys, että vaikkapa taksasäännöstelyn aikainen hinta tai nykyiset isojen maakunnallisten välittäjien hinnat ovat jotenkin korkeita ja kate on hyvä.Toisaalta käsittääkseni Yango esimerkiksi on maksanut aika paljon kuskeilla kompensaatiota niiden kuljettamista kyydeistä että ne on saanut houkuteltua kuskeja niille, että ihan kaikkea ei kerro aina että halpa hinta tuloista täysin näiden uubereiden ja vastaavien kohdalla.
Todellisuus nyt vain on että ei kiinnosta paskan vertaa tingata jostain taksin hinnasta. Hyppää ekaan taksiin, toivoo että kuski osaa suomea ja maksaa mitä maksaa. Oikeasti niin suuri osa taksin käyttäjistä on joko kelakyytejä tai firman piikkiin ajamisia että kyytiin hyppäävää ei ihan oikeasti kiinnosta hinta. Kiinnostaa että homma TOIMII. Se toimivuus vain meni vähän huonompaan suuntaan tässä muutoksessa..Mitä olen tätä keskustelua seurannut niin taksiala koki melkoisen muutoksen, mutta ne ihmiset jotka taksia käyttää ei ymmärrä muuttua ja hakea sitä halvinta kyytiä vaan menevät siihen ekaan taksiin kuten aikasemmin ja ihmettelevät sitten jälkikäteen kun oli kallis matka
Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa
Älä elätä kovin suuria toiveita.Tällähetkellä kemia ja muovialalla 5 vuorotyössä. Palkka ei järin häävi ole mutta vuosiansiot ihan ok. Mitäs aloitteleva taksikuski tienaa ym näillä näkymin päivähommia olisi ja joskus päivystystä. Mielenkiinnosta miettinyt osa aikaisia hommia tai sitten ihan vakituiseksi työksi.
Pienellä paikkakunnalla tilanne on vaikeampi. Hyvällä vuosiansiolla marginaali on tasolla, jolla ei kannata rahan toivossa käyttää aikaansa taksiajoon edes suurissa kaupungeissa. Makuunitason paskaduuni. Jos vapaa-aikaansa haluaa käyttää lisätulon toivossa, kannattaa keksiä mitä tahansa muuta työtä ja mieluummin bisnestä. Omaan alaan tai harrastukseen liittyvää mikroyrittämistä tai jotain pimeää huutonet-hustlaamista.Vuosiansiot pyörii ~40ke ja ensivuonna alkaa menemään yli tuon. Muutama tuttu kehunut hommia mutta voihan olla ettei siinä rahaa tule pöytään juurikaan. Miettinyt pitkien vapaiden ratoksi jotain mukavaa työtä niin saisi lisäansioita. Asun muutenkin pienellä paikkakunnalla.
Mitä olen tätä keskustelua seurannut niin taksiala koki melkoisen muutoksen, mutta ne ihmiset jotka taksia käyttää ei ymmärrä muuttua ja hakea sitä halvinta kyytiä vaan menevät siihen ekaan taksiin kuten aikasemmin ja ihmettelevät sitten jälkikäteen kun oli kallis matka
Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa
Siis kyllä minä olen tottunut siihen että kun menee johonkin banaanivaltioon niin sovitaan/kysellään hintaa, valkataan että etupenkillä ei ole (eikä tule) kahta miestä, kirjataan johonkin ylös tai otetaan kuva kuskin tunnuksesta/rekkarista, tsekataan reitit ja omat kamat siten että on varautunut mahdolliseen ryöstöön, valkataan kuski siten että se on sellainen jonka voisi voittaa fyysisessä tappelussa ja joka todennäköisemmin ei yritä kusettaa (eli mieluiten eläkeikää lähestyvä mies) ja lopuksi mahdollisesti vielä käsitellään kusetusyritys hinnasta, heitetään mielekäs määrä seteleitä syliin, haistatellaan paikallisella kielellä ja painutaan vittuun.
Mutta onhan se aika helvetin noloa jos pitää sama setti tehdä Suomessa.
Mutta onhan se aika helvetin noloa jos pitää sama setti tehdä Suomessa.
No, ei tarvitse. Mutta kiva tarina silti.
Mutta pitääkö väkisin ohjata siihen suuntaan?
Ja mikä siis "ohjaa siihen suuntaan", että kohta pitää varautua tappeluihin? Itse tilaan jatkossakin kyytini tunnetuilta firmoilta, joilla on toimivat appsit ja kilpailukykyinen hinnoittelu. Lisäboonusta tulee jos kyydin voi maksaa etukäteen. Skenaariosi ei vaikuta siis uskottavalta ainakaan Helsingissä.
Tokihan niitä hyvin tienaavia firmoja on olemassa nyt kuten ennenkin. Sellaisia, joilla on oma asiakaskunta ja urakkaa riittää, eli ei tarvitse olla tolppahomona ja jonkin välityksen varassa kymmenten ja satojen muiden kivesten rapsuttelijoiden jonossa. Niitä vaan ei ole joka oksalla ja niillä usein on varaa valita kokeneista ahkeran ja luotettavan maineessa olevista kuljettajista, jos nyt edes muuta kuin lähipiiriä harkitaan.Mitä tulee palkkaukseen ja muuhun niin itse ajaisin kyllä sen mahdollisen firman johon menossa vuoroja ensin osa-aikaisena ja katselisin mihin kassoihin sitä keskimäärin pääsee ja onko paikkakunnalla ajoja miten. Tuntuu nykyisin siltä että todella isoja eroja noissa on ja jokainen selittää ihan omia lukelmia joissa todella paljon heittoja.
Huomautettakoon myös, että kassat vaihtelevat normaaliaikoinakin vuodenajan mukaan. Aika kusisesti siis kävisi, jos aiot ihan vaan kokeilla ja tehdä nopeasti päätelmiä.Mitä tulee palkkaukseen ja muuhun niin itse ajaisin kyllä sen mahdollisen firman johon menossa vuoroja ensin osa-aikaisena ja katselisin mihin kassoihin sitä keskimäärin pääsee ja onko paikkakunnalla ajoja miten. Tuntuu nykyisin siltä että todella isoja eroja noissa on ja jokainen selittää ihan omia lukelmia joissa todella paljon heittoja.
Huomautettakoon myös, että kassat vaihtelevat normaaliaikoinakin vuodenajan mukaan. Aika kusisesti siis kävisi, jos aiot ihan vaan kokeilla ja tehdä nopeasti päätelmiä.
Otoskaan ei millään riitä, jos vain omia tuloksia yhdeltä kalenterivuodelta osa-aikaisesti katsoo. Liikaa heittoa trendin määrittämiseen.
Mielestäni vanhojen taksiyhtiöiden olisi pitänyt herätä Uberin näyttämään trendiin huomattavasti aiemmin ja alkaa toden teolla kehittämään kunnon mobiiliapplikaatioita / alustaa, joka nykyisin voisi toimia vaikka useamman palveluntarjoajan kesken. Valopilkku on täysi vitsi ominaisuuksiltaan ja nyt markkinoille on jo tulvinut kourallinen ulkomaalaisia äppejä, joiden käyttökokemus on huomattavasti parempi (hinnat ja autojen saatavuuden ym. näkee etukäteen, sovelluksen kautta voi peruuttaa tilauksen, maksu menee suoraan luottarilta, ym.).
Whim taitaa olla ainut softa Suomessa tällä hetkellä, jossa pystyy tilaamaan useammasta palvelusta autoja?
Pori ja sen lähistöllä.Ovatko tietyt taksit Lähitaksin, Kajonin vai Menevän väreissä? Aika rasauttavaa jos ovat tuon tason paukapäitä houkutelleet. Täälläpäin kajonilaiset ajavat muuten vaan miten sattuu.
Yksi syy tuohon liian paljon yksilöimiseen on se että taksin perässä tai sen aiheuttamassa jonossa ei nyt niin 100 varmasti pysty yhtiötä sanomaan. En halua väärääkään yhtiötä osoitella liikaa sormella jos en ole aivan varma että juuri kyseinen joka tapauksessa ollut.Kiitos "vastauksesta". Joudun näillä tiedoilla olettamaan, että kyseessä on Menevä. Ihmettelen epäselvää vihjailua.
Kerrottakoon relevanttina lisätietona, että Menevän kyytejä ajetaan myös muiden taksiyhtiöiden väreissä - yleensä suurten maakunnallisten.
Niinikään nämä suuret välittäjät eivät välttämättä syystä tai toisesta - tällä hetkellä lähinnä kilpailun rajoittamisesta pidättäytyminen - pidä yllä pakkoa auton brändäykseen. Siispä niiltäkin tilatessa paikalle tuleva taksi voi olla ihan muun näköinen, myös sellainen geneerisen taksin näköinen vailla mitään välitysyhtiön ulkoisia tunnusmerkkejä. Tässä ei pitäisi olla mitään kovin kummallista vapauttamista kovaan ääneen vaatineelle kansalle, joka tuntee nämä vapaan maailman tavat.
Siitä huolimatta joissakin tapauksissa asiakkaat ovat jättäneet tilaamansa palvelun käyttämättä, koska tietämättömyys ilmeisesti pelottaa. Hyvin alkaa tämä vapaus. Se järjenjuoksu, jolla taksia kylkiteipin puutteen takia pelätään, kun se saapuu tunnetun välittäjän kautta, tietää asiakkaan puhelinnumeron yms, jää minulta pimentoon. Pelkääkö asiakas tempautuneensa johonkin huonoon vakoojatrilleriin, jossa hänet aiotaan kaapata valetaksilla käyttäen apuna välimieshyökkäyksen tai myyrän avulla juuri oikea-aikaisesti spooffattua tilausta?
Minusta on aivan itsestäänselvää, että vapaa taksintilauspalveluiden kilpailu ilman juuttumista monopoli- tai duopoliasemaan nimenomaan edellyttää tätä. Taksien on voitava toimia useiden brändien alaisuudessa. Muiden yhteistyökumppanien kieltäminen tai estäminen autoilijalta ei saa eikä voi olla mahdollista ainakaan kovin merkittävän kokoisen välittäjän taholta.