Kokeilin viime vuonna taksikuskin työtä vajaa kahden kuukauden verran. Suosittelen olemaan kokeilematta, ellette tunne geneettistä vetoa alaan. Palkka on surkea ja työajat äärimmäisen järjettömät, ellei kuski ole saanut sovittua esim. 2 vuoroa viikossa.
Monissa firmoissa painostetaan kuljettajaa ajamaan tolkuttomia työaikoja. Itselläni luki sopimuksessa selvästi 40h/viikko, mutta pomo pyysi kokeilemaan 4x12h päivävuoroa ja 2 päivää vapaata, jonka perään 4x12h yövuoroa. Sanoi että pyydä vähentämään, jos et jaksa. Muutaman viikon jälkeen pyysin vähentämään niin sieltähän tuli vittuilua:"Oletsä jotenkin rajoittunut?". Vastasin että olen.
Pomo vähensi seuraavalla viikolla 41 tuntiin, mutta laittoi sitä seuraavalle viikolle 66 tuntia. Kahtena viimeisenä päivänä olin nukahtaa useaan kertaan rattiin, sekä lähellä ajaa jalankulkijoiden yli suojatiellä.
Siitä yli viikon sairaslomalle, enkä sen jälkeen ole taksia ajanut. Kävin kysymässä poliisilaitoksella, mitä pystyisivät tekemään tuollaiselle firmalle, joka ajattaa kuskia tietoisesti yliväsymyksen rajoille. Poliisi sanoi, ettei heillä ole valtuuksia tehdä mitään ja kehoittivat ottamaan yhteyttä Aluehallintovirastoon. Sinne lähti taksifirmasta raporttia työturvallisuuden vaarantamisen takia. Tähän päivään mennessäkään eivät ole saaneet vastattua. Asian käsittely on kuulemma kesken yli vuoden jälkeen. Poliisi saa kieltää ajossa tavattua kuskia jatkamasta ajoa ja he voivat vaatia ajopäiväkirjat nähtäväksi, joista näkyy työajat.
Yksi tuttu on ajanut aiemmin keikkatyöntekijänä taksia monen vuoden ajan eri firmoissa. Sanoi että täysin ylimitoitetut työajat on monissa firmoissa ongelmana ja myös itse työ on täysin järjetön. Mielummin kannattaa ajaa bussia, jossa maksimityöaika on 40h/viikko, eikä yhtään yli. Palkka lähemmäs 3 tonnia/kk.
240h/kk istumatyötä auton ratissa vie terveyden ja raunioittaa fyysisen kunnon ja tuo on monissa taksifirmoissa normaali työaika kokoaikaiselle työntekijälle. Kannattaa varoa koko taksialaa niin P******esti.
Liikunnallisena ihmisenä en ymmärrä yhtään, millä geeneillä taksikuskit selviävät tuollaisesta terveydellisestä rääkistä.
Uskoin, että taksiuudistus lisäisi suomalaiskuskien kysyntää, mutta Helsingin satamissa basaaritaksit kelpasivat ihmisille sen verran hyvin vielä viime vuonna, johon totesin itsekseni, että ajakaahan niillä jatkossakin ihan mielin määrin. Ei liikuta, vaikka ajattaisivat kunnolla ylimääräisiä mutkia saadakseen suurempaa taksaa, eikä liikuta myöskään otsikoidut iloiset tapahtumat Asema-aukiolla ja hieman muuallakin.
Itsepähän kansa äänesti päättäjänsä, jotka pilasivat taksialan ja aika monta muutakin asiaa. Luulisi kansan ymmärtävän, että vanhoja korruptiopuolueita ja niiden edustajia äänestämällä saa korruptiota ja huonoja päätöksiä.
Koskaan en ole kolaroinut autolla, joten ehkä en osannut tarjota tylsyyden sijaan riittävästi jännitystä taksimatkalle, kuten eteläiset lajitoverimme, joten on viisasta antaa parempien kuljettajien hoitaa homma.
Itse en käytä taksia, joten taksiuudistuksen epäkohdat eivät juuri koske minua. Toki korjaisin asian, jos olisin yksivaltias, mutta sitä on turha jossitella enempää.
Kuskin näkökulmasta takseja on huomattavasti liikaa ja uudet kuskit saavat varautua laihoihin palkkapusseihin tyyliin 5 e/h.
Tarkoituksenani oli mennä töihin kilpailijalle, mutta tuosta kokemuksesta jäi niin kestoällöttävä olo, ettei hommasta tule mitään. Kyseessä on kuitenkin asiakaspalvelutyö.
Kesällä työssä saa istua muutenkin tyhjänpanttina ilman ajoja ja palkkaa, koska monet ihmiset mielummin kävelevät, käyttävät sähköpotkulautaa, tai pyöräilevät(mm. kaupunkipyörillä). Koronan saapuminen viimeisteli päätöksen. Onneksi vapaaehtoisia työhön löytyy enemmän kuin liikaa altistamaan itseään tartunnalle, joten minun ei tarvitse.
Ps. korttimaksujen ja ennakkomaksujen aikakaudella juuri kukaan ei heitä edes pientä tippiä käteisenä(1 euro), joten siitä kaikki alalle haaveilevat hakemaan lisämotivaatiota. Käteisen aikakaudella moni jätti kuulemma osan, tai jopa kaikki vaihtohilut kuskille.