Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
340
Se on kyllä erikoista että toi Taxi Helsinki saa toimia vapaasti ja paskoa tunnetun Taksi Helsinki imagon.
Niin tämä on sitä kapitalismia, johon kuuluu tyhmyysvero. Fiksut osaavat hommata edullisen taksin ja tyhmiä kusetetaan. Sama homma kaikissa muissakin palveluissa. Kaikki pitäisi kieltää ja dorkien takia kaikkien pitäisi maksaa sama kallis taksa. Ei tule tapahtumaan enää. Kannattaa vaan opetella fiksut ja edulliset tavat käyttää palveluja ja antaa dorkien maksaa preemio niistä sun edullisista palveluista.

Taksiuudistuksen jälkeen olen käyttänyt taksia huomattavasti enemmän, koska esim. 3hlö 5km matka on halvempi taksilla kuin HSL:n bussilla.
 

immotee

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
189
On tullut monenlaista kommenttia uudistukseen liittyen reilun viiden vuoden aikana. Minua asiassa kiinnostaa miten kameli selviää 6-8 metrin pudotuksesta Skodaan verrattuna ja onko viisasta ottaa käteen puhelinta, jonka näytön kalvo ei välttämättä ole suojakalvotukusta peräisin?

Olisi myös mukava lukea murha.info tyylinen tiivistelmä ketjun "faktoista".
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
712
Hurjaks on touhuilut menny ainakin kehäteiden sisäpuolella.

Eiks noilta sääntöpummeilta tosiaan vois ottaa vaikka autosta kilvet irti kunnes hinnasto olisi näkyvillä jne.
Ja jos jatkaa toimintaa toistuvasti, eikun auto lukkojen taa määräajaksi?

Vaan turha toivo, eihän sitä nyt pidä rasismiin tms. syyllistyä tässäkään asiassa tietenkään. Antaa poikien yrittää :thumbsup:
Haram ollaan me kuulemma.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
515
Tampereen 2018 hinnastolla 182,88€. Kun katsotaa tilastokeskuksen taksien kustannusindeksiä 2018-2022 niin 15% tulee jo siitä + päälle muut kustannustenkasvu.

Minusta samassa linjassa mennään kuin muuallakin talouselämässä.
Huomaa että se Tampereen hinnasto vuodelta 2018 on myös uudistuksen aikaista hinnastoa. Laki tuli voimaan samana päivänä eikä silloin Tampereella tainnut hinta laskea.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
712
No tämä Hesen yangosuhari oli sitten painanut kaasun pohjaan, varmaankin että ehtisi seuraaville apajille nopsasti.
Toisin kävi.

Voi jos muutkin kuskit ottaisivat kopin tuosta tapahtumasta.

Oikeat kuljettajathan tuollaiseen toimintaan ja asiakkaidensa vaarantamiseen eivät syyllisty. Eiväthän?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
515
Tuo hinta voi olla jo 2030-luvulla tai viimeistään 2040-luvulla avain yläkanttiinkin, kun tekniikka kehittyy ja itsenäisesti ajavat autot yleistyvät. Silloin sitä ei tarvi maksaa latin latia kuskille kun auto kulkee ilman kuskia.
Päivittäin tulee kohdalle osoitteita, joita ei automaattisesti ajava kosla löytäisi. Pari esimerkkiä: auto tilataan automaattipaikannuksella osoitteeseen, jota ei ole. Ei automaattivehje ymmärrä että se paikka onkin viereisellä kadulla 100 metrin päässä. Tai jos tilaat taksin omalla, virallisella osoitteella niin lähin paikka mihin mikään karttaohjelma ohjaa, on 250 metrin päässä viereisellä kadulla ja tietysti reitti on auraamaton. Sinne tulevaa taksia ei rollaattorimummo talvella oikein arvosta. Asia vielä erikseen on osoitteiden tarkkuus kaava-alueiden ulkopuolella.
Eikä tämä ole vain marginaali-ilmiö jossain kuusen perseessä, näitä on ihan pääkaupunkiseudullakin. Itse asiassa lähdin äsken juuri osoitteesta, joka Google Mapsin mielestä olisi ollut puoli kilometriä itään päin oikeasta paikasta ja kehä 3 sisäpuolella tämäkin.

Edit: alkoi tuo viimeinen mietityttää sen verran että tarkistin. Oikea heitto onkin kilometri eli olin turhan optimistinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 916
Taksialan vapautuminen ei nyt ihan vielä itsenäisesti ajaviin autoihin liity. Toistaiseksi hyvinkin epäuskottavaa, että 2030 tai edes 2040 luvulla itsenäisesti ajavat autot vaikka Suomen talvesta selviytyisivät. Odottaisin ensin, että raitiovaunut (tai edes metrot, kun joissain maissa tuntuu jopa jollain lailla onnistuvan) saataisiin Suomessa ajamaan itsenäisesti ilman kuljettajaa, kun reitti on noilla hitusen yksinkertaisempi. Tuokin taitaa olla vielä kaukana ja merkittävintä tekoälyn lähes itsenäisesti ihmistä kuljettavaa laitetta edustavat toistaiseksi lähinnä rullaportaat ja yksinkertaiset lentokenttien lähinnä kahden pisteen välillä kulkevat metronvastineet.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
176
Käytän ite taksia suht usein, melko naurattavaksi tää touhu on mennyt, varsinkin, kun aina ei oo kunnolla mahdollisuutta valita minkä firman autoon hyppään.

Pari viikkoa sitten tilasin taksin Taksi Tampere -sovelluksen kautta explisiittisesti osoitteeseen "Esimerkkikatu 5". Taksia ei alkanut kuulua. Tsekkasin applikaation gps-näytöltä ja huomasin, että ko. auto seisoo "Esimerkkikatu 7:n" pihassa. No, ei siinä, kävelin sinne ja naurahten totesin, että sori, en heti tajunnut että olit täällä kun tilasin vitoseen ja tää on seiska.

*Ainoa* vastaus jonka tähän sain oli "No mä meinasin jo soittaa ku ei sua kuulunut".

Meen saatana kävellen tästä lähtien.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 240
Taksialan vapautuminen ei nyt ihan vielä itsenäisesti ajaviin autoihin liity.
Ei suoraan mutta välillisesti. Alustataloushypessä ja taustakeskustelussa pöhisi kovasti liikenteen automaatio ja taas yhden ammattikunnan katoaminen teknologian tieltä. Mitään lähitulevaisuuden realismia se ei tietenkään ole ja vielä kaukaisempaa oli Bernerin aikaan.

Kuitenkin takapiruna oli Uber ja sen visioonhan on selvästi kuulunut että touhu voi jatkua ilman niitä orjia kun autonomisia ajoneuvoja on sopivasti tarjolla, tulkintani mukaan mielellään jonkun toisen maksamina. Päämarkkina-alueilla helpomman ilmaston suurissa kaupungeissa utopia ei ole niin kaukainen kuin pohjoismaisella maaseudulla. Lisäksi hype kehitetään aina varhaisessa vaiheessa kun joku haistaa rahan. Tulevaisuuden arvailu esimerkiksi 2030-luvulle oli silloin kymmenen vuotta sitten vielä epätarkempaa kuin nyt. Onnistuuko tällainen bisnesidea? Aivan varmasti. Epävarmaa on, milloin se alkaa toimia, kuinka suuri vai suurempi markkina sille on ja onko silloin enää Uberia.

Kyllähän uusavuttomien eväätkin pikkuhiljaa alkavat kulkea automaattisemmin. Osa wolttauksista täytyy tietysti tehdä perinteisesti eli somalipoika tuo polkupyörällä tai autolla, mutta kaikenlaiset itsekulkevat kylmälaukun näköiset botit ovat jo ilmestyneet katukuvaan ja eiköhän lobbauksen kautta lentohärveleitä ala pärjäämään pizzalaatikoiden kanssa suht automaattisestikin.

Varsinainen taksiliikenne ei ole silti ihan heti vaarassa toimia ilman kuljettajia etenkään meidän sääoloissamme ja kaupunkirakenteellamme.

yksinkertaiset lentokenttien lähinnä kahden pisteen välillä kulkevat metronvastineet.
Sellainenhan on lähinnä glorifioitu hissi.

Toisaalta sen oikean automaattimetronkin puuttuminen on oikeastaan alusta saakka ollut kulttuurinen, rahallinen ja poliittinen kysymys. Metron automaatio ei ole amerikantemppu. Tai siis eihän se edes ole merkittävä porras automaatioasteen lisääntymisessä, että metrojunan ohjaamon rutiininomaisesta miehittämisestä luovutaan. Enemmän se on jopa työvoimapoliittinen asia.
 
Viimeksi muokattu:

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 900
Pari viikkoa sitten tilasin taksin Taksi Tampere -sovelluksen kautta explisiittisesti osoitteeseen "Esimerkkikatu 5". Taksia ei alkanut kuulua. Tsekkasin applikaation gps-näytöltä ja huomasin, että ko. auto seisoo "Esimerkkikatu 7:n" pihassa. No, ei siinä, kävelin sinne ja naurahten totesin, että sori, en heti tajunnut että olit täällä kun tilasin vitoseen ja tää on seiska.

*Ainoa* vastaus jonka tähän sain oli "No mä meinasin jo soittaa ku ei sua kuulunut".

Meen saatana kävellen tästä lähtien.
Jos ei kiire ollut, olisit sanonut, että kiitti tyhjästä. Katson jos seuraava kuski osaisi oikeaan osoitteeseen. Kyllähän tuo edelleen palveluammatti on. Jos ei osaa asiakaspalvelua, pitäisi mennä töihin vaikka varastoon. Sinällään näiden uberien ja muiden tapa toimia on parempi. Henkilökohtaiset arvostelut tuo hommaan rotia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 410
Jos ei kiire ollut, olisit sanonut, että kiitti tyhjästä. Katson jos seuraava kuski osaisi oikeaan osoitteeseen. Kyllähän tuo edelleen palveluammatti on. Jos ei osaa asiakaspalvelua, pitäisi mennä töihin vaikka varastoon. Sinällään näiden uberien ja muiden tapa toimia on parempi. Henkilökohtaiset arvostelut tuo hommaan rotia.
En yhtään ihmettelisi että kuskin käyttämä navigointisovellus vaan olisi ajattanut väärään paikkaan. Itsekin olen pistänyt korjauspyyntöjä GoogleMapsiin useammastakin osoitteesta jotka ovat olleet juurikin talon tai pari pielessä. Noissa vaan tuli opittua että kahta saman kadun osoitetta ei pidä korjata kerralla, menee takuulla pieleen. Nyt sentään on oma osoite ja työpaikan osoite sekä muutamat muut siinä ympärillä edes suunnilleen kohdallaan, aiemmin olivat parin talon verran pielessä ja aiheutti taksin tilaamisessa sekä asiakkaiden firmalle tulossa hämmennystä.

Noita karttavirheitä tuntuu olevan ihan tuhottomasti, joten en ihmettele jos nuo "halpistaksit" eksyy ties minne kun eivät tajua talonumeroita livenä katsoa vaan seuraavat vain navigaattoria. Sama vitsaus tosin koskee myös noita autopilotti-juttuja eli kestää vielä varmaan ainakin vuosikymmen että karttadata on edes suunnilleen kunnossa että nuo osaavat oikeasti oikeaan paikkaan.

Tosin, itse kyllä edelleen kunnioitan wanhan kansan taksareita jotka osasivat aina oikeaan paikkaan vaikka ilmaisi itsensä kuinka epäselvästi tahansa ja oli vaikka 4,5 promillen humalassa. Nykyään tuntuu että vaikka sanoisi osoitteen hyvinkin tarkkaan niin pitää itse olla hereillä ettei taksikuski ajele ihan minne sattuu. Hyvänä esimerkkinä Hki-Vantaan lentoasemalta kotiin pääseminen, nyt uudistuksen jälkeen olen noin 10 kertaa tullut taksilla kotiin ja 8/10 kerroista on joutunut kuskia opastamaan minne se ajaa. Ennen uudistusta joka ikinen kerta pääsi suorinta reittiä kotiin ilman mitään interaktiota lähdön jälkeen.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 900
En yhtään ihmettelisi että kuskin käyttämä navigointisovellus vaan olisi ajattanut väärään paikkaan.
Aika moni käyttää työssään navigointia, mutta kyllähän talojen kulmissa on edelleen numerot, kerros/rivitaloissa rappuopasteet ja vaikka homma menisikin vituiksi, yleensä paras tapa korjata asia on lievä pahoittelu eikä ylimielisyys.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 416
Kiinassa ei pelata ollenkaan osoittella autoa tilatessa. Kartassa on noin viidenkymmenne metrin valein pisteita joihinka auton voi tilata. Sanoisin etta ihan suomalainen ongelma tama etta auto ei tule osotteeseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 138
Aika moni käyttää työssään navigointia, mutta kyllähän talojen kulmissa on edelleen numerot, kerros/rivitaloissa rappuopasteet ja vaikka homma menisikin vituiksi, yleensä paras tapa korjata asia on lievä pahoittelu eikä ylimielisyys.
En ihmettele että normi suomitaksitkaan eivät väliin löydä oikeaa taloa. Suomessa talojen numerointi on tehty siten että autolla ajaessa niitä ei helposti näy.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 224
Metron automaatio ei ole amerikantemppu. Tai siis eihän se edes ole merkittävä porras automaatioasteen lisääntymisessä, että metrojunan ohjaamon rutiininomaisesta miehittämisestä luovutaan. Enemmän se on jopa työvoimapoliittinen asia.
Jep. Esim. Kööpenhaminassa käymällä voi todeta, että kyllä ne metrot kulkevat ihan hyvin ilman kuljettajaa. Helsingin metron automatisaatiotahan yritettiin muutama vuosi takaperin, mutta se meni pieleen muista kuin teknisistä syistä.

Kiinassa ei pelata ollenkaan osoittella autoa tilatessa. Kartassa on noin viidenkymmenne metrin valein pisteita joihinka auton voi tilata. Sanoisin etta ihan suomalainen ongelma tama etta auto ei tule osotteeseen.
Jep. Se on typerää, että tilaajan sovelluksen tiedossa oleva tarkka paikkatieto eli koordinaatit muutetaan ensin epätarkaksi osoitteeksi ja sen jälkeen taksissa takaisin koordinaateiksi. Moni ongelma ratkeaisi, jos tilausvälitysjärjestelmä osaisi välittää koordinaatit ilman turhaa edes takaisin osoitteeksi muuntelua.

Sama ongelma koskee monia muitakin vastaavia järjestelmiä, esim. hinausautoa et saa välttämättä tilattua katujen risteykseen, missä kolari on tapahtunut, vaan hinausautolle välittyy jonkun lähimmän talon osoite, joka saattaa olla kaukanakin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 416
Sama ongelma koskee monia muitakin vastaavia järjestelmiä, esim. hinausautoa et saa välttämättä tilattua katujen risteykseen, missä kolari on tapahtunut, vaan hinausautolle välittyy jonkun lähimmän talon osoite, joka saattaa olla kaukanakin.
Jeesus tama oli ongelma kun mulla auto hajosi. Taksi keskus intti osoitetta jota oli paha antaa kun oli moottoritien ylikulussa. Se on varmaan 2030 ennempaa kuin suomessa toimittajalle menee tilaajan sijanti gps koordinaattena.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Kiinassa ei pelata ollenkaan osoittella autoa tilatessa. Kartassa on noin viidenkymmenne metrin valein pisteita joihinka auton voi tilata. Sanoisin etta ihan suomalainen ongelma tama etta auto ei tule osotteeseen.
Tuon tyylinen palvelu "what3words" on olemassa jota voi kuka tahansa hyödyntää. Voisi olla jossain tilanteissa ihan toimiva ratkaisu taksin tilaukseenkin. En ole nähnyt että suomessa mikään palvelu tuota tällä hetkellä hyödyntäisi. Eli koko maapallo jaettu 3x3m neliöihin joilla jokaisella on tunnuksena 3 sanaa.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 240
Silti ihan eri. tuossa 3 pistetta minun ulko-oven edesta.
Tuo auttaa joissakin tapauksissa. Jos taas porukka känniläisiä haluaa - tietysti vielä rakennuksen sisällä - taksin ja nimenomaan tilata sen mobiilisovelluksen yhdellä painalluksella, se lähetetään tämän jälkeen johonkin noista pisteistä. Tämä ongelma ei ratkea sillä, että käytössä onkin "kiinalaiset pisteet" -tyyppinen rinnakkainen osoitteisto.

Jep. Se on typerää, että tilaajan sovelluksen tiedossa oleva tarkka paikkatieto eli koordinaatit muutetaan ensin epätarkaksi osoitteeksi ja sen jälkeen taksissa takaisin koordinaateiksi. Moni ongelma ratkeaisi, jos tilausvälitysjärjestelmä osaisi välittää koordinaatit ilman turhaa edes takaisin osoitteeksi muuntelua.
Tämä on itsessään vika, ja paikannuksen rajoissa tarkka paikkatieto olisi hyödyllistä välittää tilauksen ohessa visuaalisesti.

Suuri osa ongelmaa on kuitenkin se, että tämäkään ei ole aina se haluttu tieto tai yhtään tarkempi kuin väärä naapurin osoite. Aika usein tilausta ei tehdä kadun varressa seisten tai selkeällä tontilla omakotitalossa keittiön pöydän ääressä. Tilaus voidaan tehdä massiivisen rakennuksen sisältä tai kävelymatkalla tai junassa jolloin sen asiakkaan pitää haluta leikkiä pikkumyytä ja valita se haluttu paikka kartalta. Tätä eivät "pisteet" ratkaisevasti paranna, joskin toki tarkan sijainnin osoitteeksi(tai vaikka "pisteeksi) kyselemättä muuttava järjestelmä sotkee asian.

Tilaajan jatkuva sijaintitieto auttaa tähän - jos tilaaja on tulossa kyytiin ja ottanut mukaan laitteen jolla tilasi.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 416
Ma en ymmarra nyt alkuunkaan. Nuo pisteet ovat todella helppo tapa tilata vaikka olisit maan alla. Samalla tapaa toimii toiseen suuntaan etta saan valokuvan kartasta tai kartta linkin missa paikka on merkittyna ja sitten apilla suunnistan samaan kohtaan ja valitsen pisteen mika on lahella kohdetta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 240
Ma en ymmarra nyt alkuunkaan. Nuo pisteet ovat todella helppo tapa tilata vaikka olisit maan alla. Samalla tapaa toimii toiseen suuntaan etta saan valokuvan kartasta tai kartta linkin missa paikka on merkittyna ja sitten apilla suunnistan samaan kohtaan ja valitsen pisteen mika on lahella kohdetta.
Tätä en kiistä enkä kiistänyt. Tuo on yksi helppo tapa tilata. Käsittelinkin ongelmaa laajemmin enkä ihan ensimmäistä kertaa. Tämä yksi kätevä idea ei poista tätä noutokohteen yksilöimisen ongelmaa, joka on laajempi. Se toimii vain, kun nouto tapahtuu ennalta määrätystä pisteestä ja asiakas on halukas tai pakotettu tekemään tilaus juuri tällä tavalla.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 481
En ihmettele että normi suomitaksitkaan eivät väliin löydä oikeaa taloa. Suomessa talojen numerointi on tehty siten että autolla ajaessa niitä ei helposti näy.
Ainakin täällä maaseutukaupungissa nuo messinkiset talonumerot on yksiä **ttuja pimeellä verrattuna perinteiseen mustavalkokylttiin. Ne heijastelee ja häikäisee, pitää tunkea lähemmäksi katsomaan mikä se siinä onkaan ja kenties herätettyä koiratalous & aiheutettua epämiellyttävää oloa jos joku onkin hereillä kun vieras auto käy pihatiellä kääntämässä.

Parashan olis jos pihatie vie pitemmälle niin numerokyltti omassa risteyksessä (tämän polun päässä talo nro.xxx) kertomassa tai valaistu numerokyltti, ledivalaisimet on noita tuoneet esim kerrostaloihin paljon ja siitä suuri arvostus.

Toki nuo kerrat on enää aika harvoja, koska ammattitaito hioutunut; osaa laskea etäisyydet taajaman ulkopuolella risteyksistä, peilata arvionsa tarkkuutta naapureiden osoitenumeroihin ja Garminin navi, joka ymmärtää etäisyyteen perustuvan talonumeroinnin. :comp:
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
515
Hyvänä esimerkkinä Hki-Vantaan lentoasemalta kotiin pääseminen, nyt uudistuksen jälkeen olen noin 10 kertaa tullut taksilla kotiin ja 8/10 kerroista on joutunut kuskia opastamaan minne se ajaa. Ennen uudistusta joka ikinen kerta pääsi suorinta reittiä kotiin ilman mitään interaktiota lähdön jälkeen.
See oli sitä aikaa kun kenttä oli Vantaan taksin aluetta ja muut saivat keikkaa ainoastaan kaikkein kiireimpään aikaan :smoke:
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
515
Ma en ymmarra nyt alkuunkaan. Nuo pisteet ovat todella helppo tapa tilata vaikka olisit maan alla. Samalla tapaa toimii toiseen suuntaan etta saan valokuvan kartasta tai kartta linkin missa paikka on merkittyna ja sitten apilla suunnistan samaan kohtaan ja valitsen pisteen mika on lahella kohdetta.
Mites tuo toimii Pasilan omituisella 3D-kartalla? Katutason yläpuolella kulkee lisää katuja/pyöräteitä/jalkakäytäviä eri suuntiin eikä pääsyä tasolta toiselle välttämättä helposti löydä. Ainakin Googlen kartat sekoilevat siellä joskus oikein huolella, tyyliin "käänny 360 astetta alas portaisiin ja sitten jyrkästi oikeaan".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 240
Ainakin Googlen kartat sekoilevat siellä joskus oikein huolella, tyyliin "käänny 360 astetta alas portaisiin ja sitten jyrkästi oikeaan".
Taiteeksi tämä jalostuu vasta kun kuljettaja nöyrästi tottelee. Siinä taksiauto juuttuu irvokkaaksi tilataideteokseksi joka kerta erilaisen, parhaimmillaanjopa lennokkaan performanssin kautta. Jälkeenpäin saadaan hienoja kollaaseja, meemuja ja anekdootteja kansanperinteeseen.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Onks noi Yango ja Bolt paljonki edullisempia verrattuna tavallisiin??
Tampereella otettiin Bolt kännikyydiksi, toimi ihan hyvin. Hinta oli vähän reilu puolet normitaksista käsittääkseni. Ei siinä montaa euroa jäänyt rengille kyllä. Ihan hieno BMW 5-sarjalainen taksina, ei siis mikään 20v vanha raato. Kaveri hoiti tilaamisen ja maksut, itse en takseja ole tilaillut aikoihin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 456
Viestejä
4 200 028
Jäsenet
70 909
Uusin jäsen
Kake100

Hinta.fi

Ylös Bottom