Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 632
Välillä tuntuu että osalla taksikuskeista ei taida olla ajokorttiakaan, tai se on voitettu jostain arpajaisista. Näkee kyllä sellaisia ajosuorituksia välillä "ammattikuljettajilta" että huh huh.
Tuo ajokortin vaihtaminen tuntuu kummalliselta. Noin yhtä opetuslupalaista opettaneena joka pääsi vasta kolmannella kerralla inssistä läpi. Jokainen hylsy keksimällä keksittyjä virheitä millä ei ole mitään tekemistä liikennesääntöjen kanssa.

Sitten porukkaa tulee maista joissa ajokortin saa viikossa, kaverilla vaikkapa teoriakokeessa 20 kysymystä josta viisi saa olla väärin. Ajoneuvon hallinta isolla parkkipaikalla ja ajokoe samalla. Toki maita joissa sen saa ihan maksamallakin löytyy vaikka kuinka.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 566
Taidan olla ainoa joka on tyytyväinen. Kävin pitkästä ainaa helsingissä kesällä niin että tarvitsin taksia kentältä espooseen ja espoosta kentälle. Hinnat ovat tippuneet entiseen verrattuna 20-25% ja tilaaminen oli appsilla ilmaista vs. Aikaisempi sikakallis palvelunumero (joka ei edes taannut että taksi tulee, vaikka maksu meni).
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
550
Taas on vähän ratsattu. Yks kortitonkin löyty jopa.

Helsingissä tehdyssä taksiliikenteen valvontaiskussa todettiin puutteita - Poliisi

121 taksia, joista 45:ssä oli huomautettavaa. 16 sakkoa, jonka lisäksi 29:lle määrättiin liikennevirhemaksu.

Havaitut rikkeet tai puutteet:
  • kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä: 19
  • luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä: 11
  • hintatietojen esittämisessä puutteita: 12
  • taksiliikennöintiin oikeuttavaa asiakirjaa ei ollut esittää: 10
  • ajopäiväkirjaa ei ollut esittää/oli puutteellinen: 13
  • taksinkuljettajan ajolupa ei voimassa: 1
  • taksiliikennelupa ei voimassa: 2.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
240
Taas on vähän ratsattu. Yks kortitonkin löyty jopa.

Helsingissä tehdyssä taksiliikenteen valvontaiskussa todettiin puutteita - Poliisi

121 taksia, joista 45:ssä oli huomautettavaa. 16 sakkoa, jonka lisäksi 29:lle määrättiin liikennevirhemaksu.

Havaitut rikkeet tai puutteet:
  • kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä: 19
  • luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä: 11
  • hintatietojen esittämisessä puutteita: 12
  • taksiliikennöintiin oikeuttavaa asiakirjaa ei ollut esittää: 10
  • ajopäiväkirjaa ei ollut esittää/oli puutteellinen: 13
  • taksinkuljettajan ajolupa ei voimassa: 1
  • taksiliikennelupa ei voimassa: 2.
37,19%:lla huomautettavaa. Mielestäni aika iso osuus:think:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 150
Taas on vähän ratsattu. Yks kortitonkin löyty jopa.

Helsingissä tehdyssä taksiliikenteen valvontaiskussa todettiin puutteita - Poliisi

121 taksia, joista 45:ssä oli huomautettavaa. 16 sakkoa, jonka lisäksi 29:lle määrättiin liikennevirhemaksu.

Havaitut rikkeet tai puutteet:
  • kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä: 19
  • luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä: 11
  • hintatietojen esittämisessä puutteita: 12
  • taksiliikennöintiin oikeuttavaa asiakirjaa ei ollut esittää: 10
  • ajopäiväkirjaa ei ollut esittää/oli puutteellinen: 13
  • taksinkuljettajan ajolupa ei voimassa: 1
  • taksiliikennelupa ei voimassa: 2.
Tästä voi päätellä jotain ja todennäköisesti päätellä paljon sellaista, mikä ei niinkään liity taksiliikenteen ongelmiin tai ainakaan niihin perimmäisiin ongelmiin uudistuksen jälkeen. Eritelläänpäs kohta kohdalta:


kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä: 19

Entisaikaanhan tällaista ei ollut tarpeen lakitasolla vaatia, joten ei vaadittu. Yhtiökohtaisesti oli kuljettajakortteja, joita joissakin yhtiöissä kai pidettiin näytillä. Sitten tuli ajolupauudistus(vuosia ennen Bernerin uudistusta) ja uuden mallinen kuvallinen ajolupa piti teoriassa laittaa näytille. Itse rikoin tätä sääntöä tietoturva- ja mukavuussyistä eikä kukaan valittanut. Ison uudistuksen jälkeen tätä alettiin monen muun asian ohessa sisällyttää valvontaan, jolloin aloin noudattaa sääntöä. Poliisi yllytti rikokseen ehdottamalla, että voi myös ottaa luvasta värikopion jota pitää esillä. :rofl2: Myöhemmin tuli esivallalta tarkennus, että oikeassa oltiin ja lupaa ei tosiaan tarvitsekaan tietoturvasyistä(siihen on varmuuden vuoksi painettu ei pelkkä syntymäaika vaan henkilö-vitun-tunnus) pitää esillä, vaan riittää että kuljettajan nimi on näkyvissä. En ole tämän jälkeen ajanut taksia joten en ole voinut sääntöä rikkoa tai noudattaa. Hieman epätasa-arvoinen ja turha joitakin vainoamiselle altistava sääntö tämäkin toki on, koska Suomessa lienee aika monta Mohamedia, Pekkaa ja Virtasta alalla. Toisilla taas on harvinaisempi etunimen ja sukunimen yhdistelmä tai jopa niin harvinainen sukunimi että henkilön löytää pelkästään sen avulla sellainen, jonka ei tarvitsisi. Järjevämpää olisi laittaa näkyville vaikka ajoluvan sarjanumero.

Joka tapauksessa tämä on ollut hyvin ristiriitainen asia ja rikkeen merkitys taksipalvelun laadun kannalta olematon. Usein siinä voi lukea ihan vahingossakin väärä nimi koska Mohamedilla on muutakin muistettavaa ajoon lähtiessä Hassanin jäljiltä.

luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä: 11

Tämä onkin suurempi virhe. Asiakkaan täytyy tietysti saada selville, missä yhtiössä hän on asioinut.

hintatietojen esittämisessä puutteita: 12

Tämä on se oleellisin kirjallinen asia hintojen vapauttamisen jälkeen. Tässä ei tietenkään saisi olla puutteita.

Tosin osittain tämä on myös viranomaisen syy, sillä vaatimukset hintojen esittämisen ja määrittelyn tavasta eivät ole olleet kovin selkeät saati asiakkaan etuun painottuvat. Tämä käytännössä pakotti muuttamaan hinnoittelumallia ihan vain muuttamisen ilosta.

taksiliikennöintiin oikeuttavaa asiakirjaa ei ollut esittää: 10

Ai jai. Kuuluu olla mukana. Toisaalta sanamuoto erotuksena myöhemmin mainittuun kohtaan tarkoittaa sitä, että liikennelupa oli voimassa, paperiversiota ei vaan ollut autossa tai kuljettaja ei tajunnut että se on siellä hanskalokeron pohjalla.

ajopäiväkirjaa ei ollut esittää/oli puutteellinen: 13

En ole varma, tarkoitetaanko tässä auton vai kuljettajan ajopäiväkirjaa. Autokohtainenhan on ns. aina ollut sähköisesti aina kunnossa taksilaitteen kautta ilman toimenpiteitä, eli lähinnä jollain villillä taksilla se on voinut puuttua - sitähän olisi ollut vaihtoehtona pitää pussihousumiesten tapaan paperilla. Näistä ei siis löydy puutteita ns. normaaleilla takseilla.

Kuljettajan ajopäiväkirja on määritelty niin typerästi, että sen voi pienemmällä vaivalla väärentää kuin pitää sitä rehellisesti. Rikoin itse sääntöä räikeästi enkä pitänyt ajopäiväkirjaa alkuvaiheen jälkeen. Koskaan sitä ei kysytty ennen uudistusta ja kun uudistuksen jälkeen alettiin pitää ratsioita, sitä ei myöskään yleensä kysytty. Poliisin, traficomin ja verottajan edustajilla oli niin paljon muuta kysyttävää ja tiedotettavaa, että pääsi unohtumaan. Ajopäiväkirja ei paranna turvallisuutta ja tätä sääntöä on aiemminkin rikottu todella yleisesti. Se on silmänpalvontaa ja olisin hyvin ihmeissäni jos nykyiset pizzataksit olisivat kovin säntillisesti alkaneet tätä pitää.

Lisäksi on huomattava, että rikkeiden vähäinen määrä johtuu siitä, että kuljettajakohtaisen ajopäiväkirjan vaatimus koskee nimenomaan työntekijää. Pitkälti kuljettajat ovat itse liikennöitsijöitä, jolloin tässä seikassa ei mitenkään voi olla puutteita.

taksinkuljettajan ajolupa ei voimassa: 1

Aijai, pahaa perseilyä tai älytön kämmi. Olisi yllättävää jos tällaisia olisi kovin paljon. Toisaalta aiemmissa ratsioissahan on löydetty pahimmillaan etsintäkuulutettuja, päihtyneitä, ajokortittomia ja muistaakseni maassa luvattomasti oleskeleva kuljettaja.

taksiliikennelupa ei voimassa: 2.

Aijai, ihan saatanan paha puute. 1/121 menisi vielä satunnaisena outona tapahtumana ja otoksen pienuudesta johtuvana, mutta 2/121 viittaa jo turhan isoon frekvenssiin. Hyi.

Mainittakoon, että puutteita on varmasti enemmän kuin ratsioissa löydetään. Kaikkihan saattaa näyttää olevan kunnossa, mutta kuljettajan henkilöllisyys voi olla muu kuin papereiden perusteella oletetaan. Kuljettaja saattaa muistuttaa serkkuaan niin kovasti.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 029
Nois ratsiois on kiva, että iso osa autoista "katoaa" kun tieto siitä leviää. Tämä vuosi oli ensimmäinen jolloin en viittinyt enää lähteä jatseille ajamaan, siellä on jo niin paljon lokkeilua muutenkin; päähuomio oli kollegoilta, että noin 40 ulkopaikkakuntalaista lähti heti menemään kun Trafi, Tulli ja Poliisi aloittivat tarkistuksensa. Riittävän isolla volyymilla pitäis tehdä ja tapahtumissa sulkea kulkuväylät niin ettei päästä karkuun esim torilta tai isolta tolpalta ilman tarkistusta.

Itse en kans pidä, enkä ole pitänyt kuljettajakorttia esillä samoista syistä, mulla on liiton nimikortti vain näytillä, Taksia kuljettaa *etunimi* *sukunimi*

Liikenneluvan tiedot on maksutarrassa autoissa apumiehen puolella takasivulla ja liikenneluvan kopsu hanskalokeroissa kun enää ei ole kahta erillistä alkuperäistä lupaa, yhdistivät ne tuossa pyörityksessä. Ajopäiväkirjaa ei tarvi yrittäjänä pitää.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 016
Itsekään en kuljettajakorttia missään autossa esillä ikinä pitänyt. Kaulassa se tosin roikkui silloin kun välittäjän tavallisia kyytejä ajoi. Ajopäiväkirjaa pidin varmaan taksiurani ensimmäiset kaksi viikkoa, mutten koskaan sen jälkeen. Ja jos olisin rehellisesti sitä täytellyt, ei se varmaan hyvältä olisi näyttänyt muutenkaan kun kaikki lepoajat ja työtunnit meni ihan miten sattuu. Luvattoman vähän lepoa, luvattoman paljon ajoa.

Muut rikkeet tuossa ratsiassa olivat pahempia, nämä kaksi mielestäni eivät niinkään.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
491
Taidan olla ainoa joka on tyytyväinen. Kävin pitkästä ainaa helsingissä kesällä niin että tarvitsin taksia kentältä espooseen ja espoosta kentälle. Hinnat ovat tippuneet entiseen verrattuna 20-25% ja tilaaminen oli appsilla ilmaista vs. Aikaisempi sikakallis palvelunumero (joka ei edes taannut että taksi tulee, vaikka maksu meni).
Pääsit tuurilla halvemmalla. Nykyinen taksarakenne on sellainen että ruuhkassa meno on kalliimpaa kuin ennen, ilman muuta liikennettä isommilla väylillä meno on taas sitten halvempaa. Ei nyt ehkä kuitenkaan 20-25% kuitenkaan. Ja kannattaa huomata että vertaan tässä vuoden 2018 hintaan, ennen lainmuutosta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
225 382
Viestejä
3 987 799
Jäsenet
68 066
Uusin jäsen
Tonoppa

Hinta.fi

Ylös Bottom