Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
1 551
Kyllä mun mielestä silläkin on joku yhteiskunnallinen arvo, että ihmiset voivat halutessaan taksia lähteä ajamaan pienemmällä kynnyksellä ja kukaan virkamies ei tule kertomaan, että sulle nyt ei vaan riitä lupaa, et saa tehdä töitä.

Minusta ei ole oikeudenmukaista, että joku virkamies kieltää taksiyrittämisen.

Se ei toki oikeuta tappelemaan tolpilla.
Jos mietitään yhteiskuntaa kokonaisuutena niin sääntely tietyillä aloilla on ihan normaalia. Taksiyrittämisessä veroja on tavallista helpompi kiertää joten jo pelkästään harmaan talouden kitkeminen on peruste sääntelylle. Tietysti kuljetusalalla on paljon muitakin tekijöitä jotka aiheuttavat tarkempaa valvontaa ja säätelyä.

Eikä tässä käsittääkseni olla menossa siihen että takseja olisi rajattu määrä, vaan että toiminta olisi edes jollain tavalla luottamusta herättävää. Kuka tahansa voi alkaa yrittäjäksi, mutta laki vaatii tietyt perusedellytykset.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 542
Jotenkin sellainen "lämmin ja pörröinen tunne" sisälläin kun muistelee niitä menneitä vänkyitä ja koitti vääntää tätä(kin) näkökulmaa ymmärrettäväksi visuaaliseksi arkihimmeliksi muille, "but nooo... Monopoli, reliikki, vanha maailma puhuu, ette tajuu kato ku käyttöaste kasvaa samalla ku hinnat halpenee ja ne kuskit saa enemmän rahaa ku ne ajaa halvempia kyytejä ku te vanhat istutte tolpillanne ja ihmettelette minne maailma meni..." :kahvi:

UUTISET
Uutiset
Kotimaa
Kommentti: Taksiuudistuksen hintalupaus perustui loogiseen virheeseen

Tänään klo 20:15
Läpihaukuttua taksiuudistusta perusteltiin muun muassa alenevilla kyytihinnoilla. Kyseessä oli karkea looginen virhe, kirjoittaa Iltalehden toimittaja Lauri Pajunen.

Taksien hinnat ovat nousseet puolessatoista vuodessa 11,3 prosenttia koko maassa. Uudellamaalla hinnat ovat pompanneet 21,6 prosenttia.
Taksien hinnat ovat nousseet puolessatoista vuodessa 11,3 prosenttia koko maassa. Uudellamaalla hinnat ovat pompanneet 21,6 prosenttia.

Taksien hinnat ovat nousseet puolessatoista vuodessa 11,3 prosenttia koko maassa. Uudellamaalla hinnat ovat pompanneet 21,6 prosenttia. KAISA VEHKALAHTI
Vuoden 2018 taksiuudistusta markkinoitiin muun muassa alenevilla taksien hinnoilla. Logiikka sinänsä oli kaunis - kun alalle tulee enemmän markkinatoimijoita ja hinnoittelu vapautetaan, tulee kyytien hinnat luonnolliseksi osaksi vapaata kilpailua taksialalla.
No, tämähän paljastui virheelliseksi olettamaksi, kun koko maassa taksien hinnat kohosivat puolessatoista vuodessa 11,3 prosenttia ja Uudellamaalla taksat ovat kivunneet peräti 21,6 prosenttia samassa ajassa, mikäli Traficomin taksiliikenteen hintaseurantatilastoja on uskominen.

Hintojen nousuun on olemassa täysin looginen selitys, mikä jäi ex-liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) johtamalta ministeriöltä tajuamatta. Vaikka Suomen jokaiselle työttömälle annettaisiin ratti käteen ja käskettäisiin perustaa oma taksiyritys, ei taksikyytien kysyntä kasva autojen määrän mukana.
Kun markkinoille sitten tuli valtavasti uusia autoja ja yrittäjiä, tarkoitti se kääntäen myös sitä, että yhtä taksia kohden jäisi ajettavaksi vähemmän kyytejä kuin ennen. Siitä pienenevästä kyytimäärästä pitää kuitenkin taksiyrittäjän pystyä vuolemaan oma leipänsä, joten yrittäjille jää käteen kaksi vaihtoehtoa.

Joko lyödään pillit pussiin tai sitten nostetaan hintoja.
Traficomin luvuista voi päätellä, kumpaan ratkaisuun taksiyhtiöt päätyivät.
Erityisesti tämä korostuu nyt välityskeskusten ulkopuolisten taksien toiminnassa, joiden realistiset toimintamahdollisuudet ympäri maata keskittyvät kaupunkikeskuksiin ja liikenteen solmukohtiin, missä asiakkaat tulevat autoon jalkaisin. Nämä asiakkaat ovat usein haavoittuvaisimpia, koska heillä useimmiten on kiire, heillä ei välttämättä ole tuntemusta kaupungista eikä heillä ole muuta vaihtoehtoa liikkua kuin taksi.
Asiakkaalla ei siis ole mahdollisuutta kilpailuttaa autoja kiireessä, ei tietoa kaupungin etäisyyksistä ja reiteistä eikä muuta mahdollisuutta kuin hypätä tuntemattoman auton kyytiin.
Tämä tilaisuus voi tehdä monesta taksikuskista laillisen varkaan. Valitettavasti.
Ajatus vapautetusta taksimarkkinasta oli kaunis. Harmi sinänsä, ettei ideologia edellä toteutettu, moneen kertaan läpihaukuttu ja ennakkovaroiteltu uudistus sitten toiminutkaan reaalimaailmassa niin kitkatta kuin Berner toivoi.
LAURI PAJUNEN
lauri.pajunen@iltalehti.fi

e: Ja jos haluaa kuunnella "Oraakkelin" ennustuksen jatkosta niin tulevalla vuosikymmenellä, sanoisin jo tässä loppuvuodesta alkaa ympäri Suomen konkurssiaalto, joka erottelee jyvät akanoista. Ja harvalla 2v sitten aloittaneella on jyväsäkkiä kertynyt koronatalven varalle, sillä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
6 120
Jotenkin sellainen "lämmin ja pörröinen tunne" sisälläin kun muistelee niitä menneitä vänkyitä ja koitti vääntää tätä(kin) näkökulmaa ymmärrettäväksi visuaaliseksi arkihimmeliksi muille, "but nooo... Monopoli, reliikki, vanha maailma puhuu, ette tajuu kato ku käyttöaste kasvaa samalla ku hinnat halpenee ja ne kuskit saa enemmän rahaa ku ne ajaa halvempia kyytejä ku te vanhat istutte tolpillanne ja ihmettelette minne maailma meni..." :kahvi:
Oli kyllä tyhmiä kusipäitä maailma ja laudat täynnä. Ei se helpossa asiassa oikeassa olemisen tunne silti korvaa sitä vahinkoa, joka aiheutettiin.

Osa vielä ruikuttaa.
tulevalla vuosikymmenellä, sanoisin jo tässä loppuvuodesta alkaa ympäri Suomen konkurssiaalto
Ei se mihinkään ole alkamassa vaan niittänyt satoa jo iloisesti. Tietenkään yksityisen elinkeinonharjoittamisen lopettaminen ei tarkoita konkurssia. Se vaan on monella jo tapahtunut kun paskasta mentiin oikein tosiripuliin. Eihän siitä mitään virallista asiaa tarvitse tehdä, kun lopettaa hauskan matalan kynnyksen yritystoiminnan jolla fantasioissaan haki lisätuloja, kun päätoimen KTA oli yli 30 tai 50 euroa ja näennaisestä koulutuksestaan huolimatta näki taksareita kohtaan kokemassaan katkeruudessa kultakaivoksen, koska ilmaiseksihan pitäisi päästä. Vähäisemmillä liiketalouden eväillä voi olla vaikeaa havainnoida, että työvoimakulun tai yrittäjätulon on pirssissä oltava vähän eri tasolla kuin halpaa kiinalaista paskaa myyvässä kansainvälisessä tavaratalojen ja verkkokaupan megaketjussa.

Eikä sekään ole "konkurssi", että vähän perseaukisena lähti kokeilemaan yrittäjyyttä paskaduunissa, jos talous sattui kestämään. Pääsee sitten henkilökohtaisesti kuivin jaloin tai ei.

Lainauksessa on muuten sellaista, minkä moni voisi ohittaa olankohautuksella ymmärtämättä sen tarkoitusta. Etenkin ruikuttajat.

"Erityisesti tämä korostuu nyt välityskeskusten ulkopuolisten taksien toiminnassa, joiden realistiset toimintamahdollisuudet ympäri maata keskittyvät kaupunkikeskuksiin ja liikenteen solmukohtiin, missä asiakkaat tulevat autoon jalkaisin. Nämä asiakkaat ovat usein haavoittuvaisimpia..."

Vahingossa tulee sanottua, mihin himmeiden taksien toiminta perustuu. Just siihen se perustuu. On kyllä kamalan rasistinen uutinen.

Kyllä mun mielestä silläkin on joku yhteiskunnallinen arvo, että ihmiset voivat halutessaan taksia lähteä ajamaan pienemmällä kynnyksellä ja kukaan virkamies ei tule kertomaan, että sulle nyt ei vaan riitä lupaa, et saa tehdä töitä.

Minusta ei ole oikeudenmukaista, että joku virkamies kieltää taksiyrittämisen.

Se ei toki oikeuta tappelemaan tolpilla.
Minusta silläkin on jokin yhteiskunnallinen arvo, jos jossain maassa voi turvallisin mielin mennä taksiin tietäen etukäteen, että jonkin asteinen omavalvonta on olemassa, jotain vaaditaan ja firma on jollain tasolla reguloitu eikä mikä tahansa raiskausmuilutusvaunu. Toki myös on ihan kiva tietää etukäteen, mitä se maksaa paikkakunnasta tai teipeistä riippumatta. Tämä arvo on nyt ymmärretty sen jälkeen, kun se on iäksi menetetty. Siirryimme yhdellä elämän osa-alueella räkäsarjaan. Enää ei tarvitse mennä lautalla Viroon ollakseen kehitysmaassa. Toki pääkaupungissa kehitysmaatunnelma ja -fantasia on muutenkin omaksuttu jo kauan sitten, eikä kukaan nosta eväänsä jarruttaakseen kehitystä. Ajattelin tässä lähinnä muuta aluetta, jossa vielä oli jotain eväitä parempaan.

Tietysti nykytilanne on muutenkin suuressa osassa maailmaa normi, mutta meillä oli jotain mistä olla ylpeä. Sitä ei enää ole eikä saada takaisin ellei yhteiskunta muutenkin joudu rajuun korjausliikkeeseen.
 
Viimeksi muokattu:

AHPU

VHM
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444

Ihanaa basaari meininkiä.
Onneks en joudu käyttää taksia.
Kannattaa kyllä jättää toi afrikka-aukio väliin jos taksia tarvii, siinä 30 metriä sivummalla ravintola Vltava:n edessä on yleensä muutama oikea taksi passissa. Tai sitten Elielinaukion takana Holiday Inn:n edestä löytyy myös turvallisempia vaihtoehtoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 152
Jokunen päivä sitten kävelin asema-aukion taksiaseman ohi ja jokaikinen kuski oli tummaihoinen ja ulkona autostaan.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
678
Minusta silläkin on jokin yhteiskunnallinen arvo, jos jossain maassa voi turvallisin mielin mennä taksiin tietäen etukäteen, että jonkin asteinen omavalvonta on olemassa, jotain vaaditaan ja firma on jollain tasolla reguloitu eikä mikä tahansa raiskausmuilutusvaunu. Toki myös on ihan kiva tietää etukäteen, mitä se maksaa paikkakunnasta tai teipeistä riippumatta. Tämä arvo on nyt ymmärretty sen jälkeen, kun se on iäksi menetetty. Siirryimme yhdellä elämän osa-alueella räkäsarjaan. .
Entinen oli räkäsarjaa asiakkaan näkökulmasta. Jos tilasit taksin, ei ollut mitään tietoa tuleeko auto vai ei? Mikään asiakaskokemus ei ole vituttanut niin paljon kuin entinen taksijärjestelmä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
3 978
Entinen oli räkäsarjaa asiakkaan näkökulmasta. Jos tilasit taksin, ei ollut mitään tietoa tuleeko auto vai ei? Mikään asiakaskokemus ei ole vituttanut niin paljon kuin entinen taksijärjestelmä.
Ainakin täällä meillä päin kerrottiin puhelimessa ihan aika-arvio milloin se auto tulee, tai sen sai jopa tilattua haluamalleen ajankohdalle. Koskaan ei ole jättänyt tulematta, enkä kyllä ole kenenkään tutunkaan kuullut sitä koskaan valitelleen.. Tosin taksikeskuksissa on/oli eroja alueittain, jossain päin maata palvelu saattoi olla ihan sysipaskaa, toisin kuin täällä.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
699
Valopilkusta näki entisenkin systeemin aikaan oikein näppärästi, onko auto tulossa.
 

rth

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 859
Sysipaskaahan se palvelu oli ennen ja jälkeen uudistuksen. Toki se on hankalaa sanoa päivää, kun tukehtuu joko egoonsa tai huoltoaseman hodariin.

Ei toki koske kaikkia ja on joukossa varmasti asiansa osaavia ammattilaisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 148
Miksi taksimatka pitäisi saada maksettua etukäteen?
Vähentää tehokkaasti mahdollisuuksia kusettaa asiakasta ja että tulisi yllättävä hinta kun ei osannut arvioida taksan perusteella hintaa. Eikä edes tarvitse olla maksua etukäteen, mutta kirjallisesti (appi) sovittu yläraja sille matkan hinnalle. Tästä(kin) syystä Uber on ollut tiennäyttäjä.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
496
Joo no etukäteen lukkoonlyöty hinta appissa riittää mulle. maksaa sitten appin kautta tai suoraan kortilta perillä. Voihan sen matkan toki etukäteenkin maksaa, mutta silloin syytä olla joku tunnettu operoija(Taksihelsinki, Kovanen,Lähitaksi etc) nämä siis Hki, muualla muut...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
474
Kokeilin viime vuonna taksikuskin työtä vajaa kahden kuukauden verran. Suosittelen olemaan kokeilematta, ellette tunne geneettistä vetoa alaan. Palkka on surkea ja työajat äärimmäisen järjettömät, ellei kuski ole saanut sovittua esim. 2 vuoroa viikossa.


Monissa firmoissa painostetaan kuljettajaa ajamaan tolkuttomia työaikoja. Itselläni luki sopimuksessa selvästi 40h/viikko, mutta pomo pyysi kokeilemaan 4x12h päivävuoroa ja 2 päivää vapaata, jonka perään 4x12h yövuoroa. Sanoi että pyydä vähentämään, jos et jaksa. Muutaman viikon jälkeen pyysin vähentämään niin sieltähän tuli vittuilua:"Oletsä jotenkin rajoittunut?". Vastasin että olen.
Pomo vähensi seuraavalla viikolla 41 tuntiin, mutta laittoi sitä seuraavalle viikolle 66 tuntia. Kahtena viimeisenä päivänä olin nukahtaa useaan kertaan rattiin, sekä lähellä ajaa jalankulkijoiden yli suojatiellä.
Siitä yli viikon sairaslomalle, enkä sen jälkeen ole taksia ajanut. Kävin kysymässä poliisilaitoksella, mitä pystyisivät tekemään tuollaiselle firmalle, joka ajattaa kuskia tietoisesti yliväsymyksen rajoille. Poliisi sanoi, ettei heillä ole valtuuksia tehdä mitään ja kehoittivat ottamaan yhteyttä Aluehallintovirastoon. Sinne lähti taksifirmasta raporttia työturvallisuuden vaarantamisen takia. Tähän päivään mennessäkään eivät ole saaneet vastattua. Asian käsittely on kuulemma kesken yli vuoden jälkeen. Poliisi saa kieltää ajossa tavattua kuskia jatkamasta ajoa ja he voivat vaatia ajopäiväkirjat nähtäväksi, joista näkyy työajat.

Yksi tuttu on ajanut aiemmin keikkatyöntekijänä taksia monen vuoden ajan eri firmoissa. Sanoi että täysin ylimitoitetut työajat on monissa firmoissa ongelmana ja myös itse työ on täysin järjetön. Mielummin kannattaa ajaa bussia, jossa maksimityöaika on 40h/viikko, eikä yhtään yli. Palkka lähemmäs 3 tonnia/kk.

240h/kk istumatyötä auton ratissa vie terveyden ja raunioittaa fyysisen kunnon ja tuo on monissa taksifirmoissa normaali työaika kokoaikaiselle työntekijälle. Kannattaa varoa koko taksialaa niin P******esti.
Liikunnallisena ihmisenä en ymmärrä yhtään, millä geeneillä taksikuskit selviävät tuollaisesta terveydellisestä rääkistä.

Uskoin, että taksiuudistus lisäisi suomalaiskuskien kysyntää, mutta Helsingin satamissa basaaritaksit kelpasivat ihmisille sen verran hyvin vielä viime vuonna, johon totesin itsekseni, että ajakaahan niillä jatkossakin ihan mielin määrin. Ei liikuta, vaikka ajattaisivat kunnolla ylimääräisiä mutkia saadakseen suurempaa taksaa, eikä liikuta myöskään otsikoidut iloiset tapahtumat Asema-aukiolla ja hieman muuallakin.
Itsepähän kansa äänesti päättäjänsä, jotka pilasivat taksialan ja aika monta muutakin asiaa. Luulisi kansan ymmärtävän, että vanhoja korruptiopuolueita ja niiden edustajia äänestämällä saa korruptiota ja huonoja päätöksiä.

Koskaan en ole kolaroinut autolla, joten ehkä en osannut tarjota tylsyyden sijaan riittävästi jännitystä taksimatkalle, kuten eteläiset lajitoverimme, joten on viisasta antaa parempien kuljettajien hoitaa homma. ;)

Itse en käytä taksia, joten taksiuudistuksen epäkohdat eivät juuri koske minua. Toki korjaisin asian, jos olisin yksivaltias, mutta sitä on turha jossitella enempää.

Kuskin näkökulmasta takseja on huomattavasti liikaa ja uudet kuskit saavat varautua laihoihin palkkapusseihin tyyliin 5 e/h.


Tarkoituksenani oli mennä töihin kilpailijalle, mutta tuosta kokemuksesta jäi niin kestoällöttävä olo, ettei hommasta tule mitään. Kyseessä on kuitenkin asiakaspalvelutyö.
Kesällä työssä saa istua muutenkin tyhjänpanttina ilman ajoja ja palkkaa, koska monet ihmiset mielummin kävelevät, käyttävät sähköpotkulautaa, tai pyöräilevät(mm. kaupunkipyörillä). Koronan saapuminen viimeisteli päätöksen. Onneksi vapaaehtoisia työhön löytyy enemmän kuin liikaa altistamaan itseään tartunnalle, joten minun ei tarvitse.




Ps. korttimaksujen ja ennakkomaksujen aikakaudella juuri kukaan ei heitä edes pientä tippiä käteisenä(1 euro), joten siitä kaikki alalle haaveilevat hakemaan lisämotivaatiota. Käteisen aikakaudella moni jätti kuulemma osan, tai jopa kaikki vaihtohilut kuskille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
6 120
Tarkoituksenani oli mennä töihin kilpailijalle, mutta tuosta kokemuksesta jäi niin kestoällöttävä olo, ettei hommasta tule mitään. Kyseessä on kuitekin asiakaspalvelutyö.

Siinähän tuo virhe pääsi tapahtumaan, kun uusi kuljettaja meni ihan asioikseen McJobiin. Ansiotaso on toki auttamatta kehno ja nykymarkkinalla perseestä ja työ on omalla tavallaan rasittava, mutta varsinainen riisto on vain työnantajasta kiinni.

Alaa kokeilevalle tärkein neuvo onkin mennä töihin ihan normaalille vaatimattomalle yksinyrittäjälle eikä mihinkään nuorten höpläyttämisellä miljoonaimperiumia tavoittelevalle konkurssiin vääjäämättä ryömivälle kojootille. Kun uskaltaa soittaa parille rekryävälle ehkä erikoiselle tyypille, löytyy kyllä työpaikka, jossa voi sopia inhimilliset(ei normaalit mutta inhimilliset) työajat. Se pari vuoroa viikossa on sekin aika tavallinen järjestely.

Enkä nyt tarkoita mitään villiä taksia vaan silti ihan mainstream-välittäjän franchisessa toimivaa yrittäjää. Sellainen, jolle tulee kepin ja satunnaisen oman luurin lisäksi tai mielellään ensisijaisesti kyyti alueen markkinajohtajan kuluttajabrändin välityksestä, ehkä myös toissijaisen välityksen kautta. Eikä haittaa jos saa myös kunnallistahon vammais- ja mummukyytiä. Kelavälityksen osalta on vähän aluekohtaista, onko sillä niin väliä kuuluuko yrittäjä sen piiriin. Tapauskohtaisesti kuljettajana voisin jopa nimenomaan haluta, että ei.

Jo vuosien takainen kokemukseni on, että riistofirmoissa oli töissä lähes yksinomaan kesähessuja. Ne, jotka kestivät alalla, siirtyivät pikku hiljaa oikeaan taksiin töihin. Muut saivat äkkiä tarpeekseen ja tilalle tuli uusia kesähessuja. Satunnaiset vanhemmat työntekijät tai esimiehet ajoivat vähän parempaa keikkaa sikäli kun omia bisnespremiumennakkovarauksia oli, ja kesähessut istuivat odottamassa seuraavaa pubiruusua; 12 euroa kiitos, hupsista kuset. Paikallisessa neropatti-alanvaltausfirmassa teoriassa autot siistittiin hyvin, koska samalla nakkipalkalla ne muka pestiin talleilla sisältä ja päältä joka vuoron päätteeksi. Ajatus kaunis, kalusto oikeasti saastaista ja silloin kun amatöörin kyytiin mustalla mersulla uskalsi, siellä haisi. Tämä kultakaivos-bisnesidea on kaukana haudatusta ja varmasti joku liikenero keksii sen aina silloin tällöin uudelleen. Bemmiversio ei kaatunut keväällä koronaan vaan omaan mahdottomuuteensa. Toki tämä kiinailmiö vei takseilta urakat jo selvästi ennen poikkeustilaa, mutta silti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
404
Toveri puhuu asiaa. Sekin kannattaa muistaa että elämäntilanteiden vaihdellessa se mikä viime kuussa sopi hyvin, ei ehkä ensi kuussa olekaan niin hyvä juttu ja päinvastoin. Suunsa avaamalla saattaa saada juuri sellaista vuoroa kuin on kulloisellakin hetkellä tarpeen. Itselleni tärkeintä on homman vapaus, olipa se sitten näennäistä tai todellista. Taloudelliset reunaehdot asettavat vapauden rajat :)

Ai niin, ennen kuin koronapaska iski tosissaan tuulettimenlapaan, tuli luvattua kyytiä murottajille alennuksella. Ei tullut kukaan tyrkylle, joka arkipäivä olin ajossa :) Loma loppuu viikon kuluttua, elokuun eka mennään taas. Tarjous edelleen voimassa samoin ehdoin.. kun vaan löytäisi sen viestin..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
159
Mielummin kannattaa ajaa bussia, jossa maksimityöaika on 40h/viikko, eikä yhtään yli. Palkka lähemmäs 3 tonnia/kk.
Tuo tuntimäärä ei sitten sisällä niitä keskellä päivää olevia parin tunnin palkattomia taukoja kahvihuoneessa, kun ajolistojen tekijät eivät osaa/pysty ratkomaan joukkoliikenteen työvuorotetristä. Äkkiä saadaan siihen paperilla kahdeksan tunnin päivään pari tuntia lisää.

Ehkä hieman aiheen ohi meni, mutta halusin vain tuoda ilmi että työajat kumipyöräliikenteessä ovat muuallakin ripulia. Voisi kuvitella että ala jossa on suhteellisen fataaliset seuraukset työtapaturmissa keskityttäisiin päivien kokonaispituuteen.
 
Liittynyt
13.03.2018
Viestejä
8
Neljä kertaa kuljin taksilla viikonloppuna Helsingissä.

Palveluntarjoajina Fiksutaksi, Menevä ja TaksiHelsinki.

Yksi ei löytänyt tilausosoitetta, muut eivät löytäneet perille ilman ohjeita, vaikka tilasin kaikki kyydit sovelluksen kautta, johon lisäsin lähtöpaikan ja määränpään valmiiksi.

TaksiHelsingin kuski otti lisäksi väärät asiakkaat kyytiin. Pääsin onneksi samalla kyydillä. Kyydin lopussa kuski ei osannut tehdä jaettua maksua Semelin mittarilla, joten jouduin itse näpyttelemään sen.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
569
Olen nyt kolme kertaa testannut yangoa, kertaakaan en ole päässyt perille asti.

Ensimmäisellä kerralla taksi ajoi Hämeentiellä ohi ja yritti laskuttaa 5€

Toisella kerralla auto ajoi paikalle mutta ilmoitti että ei suostu sovelluksen hintaan joten noustiin kyydistä pois.

Kolmannella kerralla sama homma kuin edellisellä.

Kaikki matkat suoritti loppuun taksi helsinki.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
569
Wut? Mitäs sovelluksen ehdoissa on? Voiko kuski arpoa hinnan vai mitä ihmettä? En ole Yangoa testannut.
En ole sen tarkemmin tutustunut ehtoihin, olisi varmaan pitänyt. Sovelluksen kautta taisi tulla viestiä yangolta jossa vastasivat antamaani palautteeseen.

Pahoittelivat tapahtunutta mutta eivät mitään selityksiä antaneet.

Sovelluksen pitäisi antaa hinta ennen matkaa mutta näemmä se ei edes riitä kuskeille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
6 120
Neljä kertaa kuljin taksilla viikonloppuna Helsingissä.

Palveluntarjoajina Fiksutaksi, Menevä ja TaksiHelsinki.

Yksi ei löytänyt tilausosoitetta, muut eivät löytäneet perille ilman ohjeita, vaikka tilasin kaikki kyydit sovelluksen kautta, johon lisäsin lähtöpaikan ja määränpään valmiiksi.

TaksiHelsingin kuski otti lisäksi väärät asiakkaat kyytiin. Pääsin onneksi samalla kyydillä. Kyydin lopussa kuski ei osannut tehdä jaettua maksua Semelin mittarilla, joten jouduin itse näpyttelemään sen.
Huonoksi on mennyt. Kuljettajat eivät enää useinkaan vaan osaa, mutta kun se jäisikin siihen. Lisäksi välittäjät eivät osaa ja tilaussovelluksia ei tehdä tarpeeksi selkeiksi, joten asiakas onnistuu tilaamaan väärään paikkaan. Tämä vielä ennen kuin asiakas mokaa ja tilaa väärin. Hukkareissujen määrä on kasvanut.

Yleinen huonontuminen ei ole mikään ihme. Aika moni, joka ahoi taksia työksee on lopettanut moisen puuhastelun ja mennyt töihin. Tilalle tulee tavallisen oppipojan lisäksi niitä, joilla ei ole varsinaisesti motivaatiotakaan rehelliseen työhön vaan homma on sellaista jännittävää peliä ja pikkuvilppiä.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
993
Olisi kiva kuulla tätä uudistusta puolustaneilta mielipidettä nyt, kun paskamalli on tovin ollut jo käytössä. Minusta tilanne vaikuttaa jopa huonommalta, kuin ennen käyttöönottoa pelkäsin. Suurimmilta taksin vielä kehtaa tilata, mutta ei ne hinnat ainakaan matalampia ole ja samalla ammattitaito on mennyt niilläkin keskimäärin alaspäin. Tolpalta taksin ottaminen on erityisen vittumaista ja kannattaa melkein suosiolla unohtaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 542

Tähän kaikki tiivistyy jos saan lainata itseäni. "IMHO." Ammattilaiset ovat lähteneet, myyntipalstoilla "vanha liitto" myy osakkeitaan/palvelusopimuksiaan ja lopettavat yksi toisensa perään. Vanhan ammattikunnan hiillos on sammumassa ja viimeiset kipinät hiipuvat pois hiljalleen...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 086
Tulee asiakkaille tilattua usein taksia "käsipystyllä" eli lennosta.
Vanhalla systeemillä jos "sifra" eli valo paloi katolla oli taksi vapaa, pimeänä taas varattu. Valo oli aina keltainen.
Nyt uudella systeemillä valo voi palaa vaikka kyydissä on asiakas.
Lisäksi noita kylttejä on jos jonkinlaista, tänään tuli vastaan kyltti jossa teksti "hired" tulkitsin sen tarkoittavan varattua.
Pieni detalji mutta tuokin on mennyt paljon huonompaan suuntaan....
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
6 120
Tulee asiakkaille tilattua usein taksia "käsipystyllä" eli lennosta.
Kannattaa lopettaa. Tämä toimi reguloidussa systeemissä. Vapailla markkinoilla laadun ohella hinta on täysin tuntematon. Et halua laittaa asiakastasi päihtyneen etsintäkuulutetun kielitaidottoman somalin katsastamattoman tojotan kyytiin vitosen kilometritaksalla.

Sekin tosiaan näyttää nykyään tulevan joillekin liikennöitsijöille yllätyksenä, että ajoneuvovero pitää maksaa ja auto on katsastettava vuosittain. Myös uusi.

Nyt uudella systeemillä valo voi palaa vaikka kyydissä on asiakas.
Kyseessä on tässäkin silkka osaamattomuus eikä yleensä mikään poikkeava käytäntö. Samat polttavat tolpalla ajovaloja tai jarruvaloa. Jos erehdyt antamaan takaa lähtevälle tilaa ajamalla sen metrin eteen, on turha yrittää peruuttaa takaisin kun apina on jo kontissa kiinni. Normaalit käytöstavat tai huomaavainen ajotapa tai muukin toiminta on ihan rinnakkaisulottuvuutta. Kaahataan niin perkeleesti ja ohitetaan toisia takseja. Ja joo, jollain tasolla ymmärrän että väärän värisiä(moderointitiimille suomennettuna tämä ei tarkoita kuljettajan vaan auton väriä) vähän etuillaan, vaikka sekään ei varsin herrasmiehen toimintaa ole. Nämä saatanan kuupot ohittavat oman välityksen autoja. Kusipäisyydestäkin toki usein, mutta suurimpana syynä rima on laskenut niin alas, että kuskit on vedetty niin pystymetsästä, etteivät oikein tiedä mitään. Pahimmillaan se on liikennöitsijä itse.

Nykyään alalla aloittaa yrittäjiä, jotka eivät tiedä mitä taksivalo tarkoittaa. Jotkut ovat osanneet laittaa kuvun katolle ihan takaperinkin. Eipä se tosin ihme ole. Osa ei osaa lukea tai ajaa, jotkut edes puhua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
729
Minua naurattaa joka kerta kun talvella yrittää tällanen uusi kuski liikennevaloista edelle Toyota Priuksella tai Corollalla, saahan sitä yrittää kun bemarissa on neliveto ja tojotassa ei :lol:

Alkaa olemaan nelivedosta jo konkreettista hyötyä kun joutuu puolustamaan omaa paikkaa, ettei menetä jonopaikkoja. Onneksi ei kauhean useasti ja samat kuskit kerran yrittämisen jälkeen ymmärtävät, että turha yrittää. Ainakin tähän asti. En itse ohittele myöskään muiden firmojen autoja jos ovat selvästi vapaana menossa samaa tolppaa kohti, ainoastaan jos itse olen kuitannut kyydin, jota olen menossa hakemaan. Tosin omaa paikkaa puolustan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
6 120
Wut? Mitäs sovelluksen ehdoissa on? Voiko kuski arpoa hinnan vai mitä ihmettä? En ole Yangoa testannut.
Tietysti nimettömän jämätaksin kuski voi vaatia mitä tahansa, vaikka käteismaksua omakeksimällä hinnalla, asiakkaalta polttoainetta tai omien asioidensa hoitamista kesken matkan, eikä tämä ole pahimmasta päästä. Eihän näin saisi tai pitäisi tehdä, mutta ei sitä kuskia kiinnosta. Kannattaakin jättää menemättä moisella kyydillä, jos ei halua matkanteon sijaan riidellä tai painia siitä, ajetaanko nyt laillista ja asiallista taksikyytiä vai larpataanko kehitysmaan slummitouhuja.

Nykyisessä yhteiskunnan selvitystilassa ei oikein näy toivoa taksihommille. Vanhassa järjestelmässä useampi onnistuisi luultavasti pääsemään vaikeiden aikojen yli kohtuullisin tappioin. Nyt kustaan pahasti muroihin ja alkaa talkoohenki viimeisilläkin osaavilla olla vähissä.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
1 551
Hinnat halpenee, autokanta uudistuu, yrittäjät tienaa enemmän, palvelu paranee ja muut Aku Ankan parhaat.

Edit: lisäksi pienenä bonuksena taksiyhtiöiden kirjanpito on mennyt monin paikoin aivan jäätäväksi sillisalaatiksi joka aiheuttaa tietyissä tilanteissa melko kohtuuttomia hallinnollisia toimenpiteitä ja hankaloittaa usein yritysten avainlukujen seuraamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 666
Itsellä ainakin on taksilla ajelu vähentynyt kun vähän pienemmällä paikkakunnalla asuvana saatavuus öisin = kännireissuilla on vähän epävarma niin sitä usein järjestää jonkun muun kyydin sitten aina kun mahdollista. Myös mökkireissuilta on jäänyt "paikallisissa" kuppiloissa käynti melkein pois koska taksit maakunnista ovat kadonneet tai eivät aja öisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 041
Itselläkin taksilla ajelu on vähentynyt parin vuoden aikana varmaan 90% kun ei jaksa joka risteystä neuvoa kuskille kun nykyään eivät tunnu osaavan ajaa yhtään mihinkään eikä edes navigaattoria osata käyttää.

Tunsin aika monta taksikuskia mutta ei niistä kovin moni enää aja taksia, melkein kaikki ovat vaihtaneet alaa. Yksi tuli meidän firmaan töihin, yksi vaihtoi bussikuskiksi, pari rupesi rekkakuskeiksi, pari jäi vähän ennen aikojaan eläkkeelle jne. Ei taida olla enää kun kaksi tuttua jotka vielä sinnittelevät taksin ratissa ja vähän sellaiset fiilikset niilläkin että jos hommaan ei pikaisesti tule muutosta niin nekin vaihtavat alaa.

Sinänsä tuo on harmi, kohta ei ole ketään luotettavaa kuskia jolle voi soittaa ja varata vaikkapa seuraavalle päivälle jotain duuniajoa vaan joutuu arpomaan minkälainen rattiapina tällä kertaa tulee kyyditsemään. Ainakaan nykyään ei enää uskalla kunnon pierussa taksia ottaa jos ei jaksa joka risteystä raskaan illan takia neuvoa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 745
Yangoa meinasin tänään ensimmäistä kertaa kokeilla. Miten hyvin nuo sovelluksen antamat ajat on pitäneet teidän kohdalla paikkansa? Onko mitään tietoa, paljonko kuskeja yhteensä esimerkiksi Helsingissä on?
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
569
Yangoa meinasin tänään ensimmäistä kertaa kokeilla. Miten hyvin nuo sovelluksen antamat ajat on pitäneet teidän kohdalla paikkansa? Onko mitään tietoa, paljonko kuskeja yhteensä esimerkiksi Helsingissä on?
Luonnollisesti Helsingissä on enemmän kuin muualla Suomessa. Olen kokeillut kyseistä äppiä nyt 4 kertaa, viimein neljännellä kerralla pääsin perille asti ja hinta sekä palvelu oli miellyttävä, muulloin joutunut soittamaan toisen firman auton.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
1 551

Yllättyneitä olivat:
-
-
ja
-

Hiton hyvä uudistus. Taksia saa edelleen venata, hinnat ei ole laskeneet, tietyille taksitolpille ei uskalla enää suunnilleen mennä edes lähelle, autokanta vanhenee, kunnollisten yritysten toimintaedellytykset vähenee ja kohta meillä ei oo ku jotain ajotaidottomia afrikkalaisia uubereineen. Lisäksi jokainen jolla on joku alkeellinen käsitys taksiyritysten taloudesta osasi arvata että harmaa talous lisääntyy rajusti.
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 761
muutenkin kun toi kelakyyti hommakin muuttui. pikkku kylällä nyt eivät viitsi edes ajaa enää pieniä kympin kahen kyytejä. Vaan ovat jonossa kelakyyteihin. Kun sairaalakyydit on 80 ja 100km päässä niin ennemmin odotetaan että saadan päivässä edes yksi reissu.

Pienellä kyllällä eivät liiityneet keskukseen, niin lyhyiden kyytien soittelijoille edes vastata. Jos lähtis kela jonosta lyhyelle kyydille niin riskimenettää pitempireissu
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
898
Kokeilin viime vuonna taksikuskin työtä vajaa kahden kuukauden verran. Suosittelen olemaan kokeilematta, ellette tunne geneettistä vetoa alaan. Palkka on surkea ja työajat äärimmäisen järjettömät, ellei kuski ole saanut sovittua esim. 2 vuoroa viikossa.


Monissa firmoissa painostetaan kuljettajaa ajamaan tolkuttomia työaikoja. Itselläni luki sopimuksessa selvästi 40h/viikko, mutta pomo pyysi kokeilemaan 4x12h päivävuoroa ja 2 päivää vapaata, jonka perään 4x12h yövuoroa. Sanoi että pyydä vähentämään, jos et jaksa. Muutaman viikon jälkeen pyysin vähentämään niin sieltähän tuli vittuilua:"Oletsä jotenkin rajoittunut?". Vastasin että olen.
Kuulostaa "hienolta" alalta, mm monesti vuorotöissä 4x12h jälkeen on 4-6 päivän vapaat jos uudestaan 4x12h perään, taksihomman 2pv kanssa paukkuu varmaan työaikalait että tutina käy...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
717
Huvittaa lukea tätä ketjua jälkeenpäin kun nykyistä tilannetta ennakoineille naureskeltiin ja vähäteltiin. Kuinkahan monta kertaa tässäkin ketjussa mainittiin että hyvä kun hinnat tulee laskemaan.
Laskelmia varmaan pystyisi tekemään etukäteen. Jos byrokratia ja kulut vähenee, hinnoissa olisi tippumisen varaa, en tiedä mistä taksikuskit joutuvat maksamaan. Sama jos vaikkapa taksitoiminta olisi niin yksinkertaista, että opiskelijat voisivat ajella ilta-ajeluja ilman yrityksiä yms. Mutta eihän ne hinnat varmasti putoa jos kaikki on kuten ennenkin ja kohta vaaditaan samat asiat kuin ennen lakimuutosta.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
244
Itsellä ainakin on taksilla ajelu vähentynyt kun vähän pienemmällä paikkakunnalla asuvana saatavuus öisin = kännireissuilla on vähän epävarma niin sitä usein järjestää jonkun muun kyydin sitten aina kun mahdollista. Myös mökkireissuilta on jäänyt "paikallisissa" kuppiloissa käynti melkein pois koska taksit maakunnista ovat kadonneet tai eivät aja öisin.
Tämä on juuri seuraus mitä on tullut. Eli koko ala on mennyt sekavaksi, laatu on huonontunut ja asiakkaat käyttävät vähemmän taksia (ei ole tästä tutkimustietoa vaan oma kokemus ja parin tuttavan kautta kuultua). Itse pyrin entistä vähemmän käyttämään taksia koska muutenkin harvoin käyttävänä ei kiinnosta yhden matkan takia asennella appeja tai tehdä mitään muutakaan extraa. Tämä on kyllä pitkässä juoksussa erittäin huono asia ihan sen takia että tällainen palvelusektorin ala olisi "win-win" homma jos käyttö kasvaisi.

Mitenkähän lie taksiuudistus yleisellä tasolla, ollaanko siihen tyytyväisiä (kuluttajana en hirveän tyytyväinen ole) ja ollaanko lakeja/säännöksiä vielä muokkaamassa vai onko tämä nyt tässä?

Mitenkähän "perinteiset" taksiyrittäjät suhtautuvat Yangoon ja/tai Uberin? Onko nuo ainoita jotka ovat hyötyneet tästä uudistuksesta koska nyt kai voi laillisesti ja helposti tehdä pientä taksikeikkaa muiden toimien ohella (näin olen ymmärtänyt) ja Yango ja Uber on helpoin alkaa tuollaiseen duuniin.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
1 551
Laskelmia varmaan pystyisi tekemään etukäteen. Jos byrokratia ja kulut vähenee, hinnoissa olisi tippumisen varaa, en tiedä mistä taksikuskit joutuvat maksamaan. Sama jos vaikkapa taksitoiminta olisi niin yksinkertaista, että opiskelijat voisivat ajella ilta-ajeluja ilman yrityksiä yms. Mutta eihän ne hinnat varmasti putoa jos kaikki on kuten ennenkin ja kohta vaaditaan samat asiat kuin ennen lakimuutosta.
Ja juuri tämän takia oli melko varmaa että ei mikään muutu. Oletan että moni ei tajunnut että ei tilanne tule olemaan sellainen että voit ilman vakuutuksia, yritystä tai mitään muita kuluja lyödä lyijykynällä kirjoitetun A4:n takalasiin ja lähteä ajamaan silloin kun huvittaa.

Toki tähänkin voitaisiin mennä, mutta on varmaan jo aika selvää että harmaa talous kukoistaisi vielä enemmän ja jollet aja jollain 1998 vm Corollalla opiskelijan kyydissä, tulet maksamaan enemmän kuin nyt eikä ole mitään takeita että saatavuus paranisi dramaattisesti.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
4 870
Toki tähänkin voitaisiin mennä, mutta on varmaan jo aika selvää että harmaa talous kukoistaisi vielä enemmän ja jollet aja jollain 1998 vm Corollalla opiskelijan kyydissä, tulet maksamaan enemmän kuin nyt eikä ole mitään takeita että saatavuus paranisi dramaattisesti.
Taksien saatavuus on parantunut dramaattisesti isojen kaupunkien viikonloppuöinä. Ennätys taisi olla vuosituhannen vaihteessa pikkujouluaikaan kun Oulussa oli -25C pakkasta, navakka viima ja takseihin neljän tunnin jonot lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Siinä oli ilmeisesti useampikin naisihminen palelluttanut itsensä kun oli juhlavaatteissa liikkeellä eikä ollut tajunnut varautua sellaisessa kelissä tuntikausia ulkona jonottamassa kyytiä.

Nykyään takseja on viikonloppuöisinkin pilkun aikaan jonossa.

Ymmärrän hyvin että monella pienellä paikkakunnalla on käynyt päinvastoin eikä taksia tahdo saada millään.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
678
Nyt kun on tullut asuttua Virossa niin huomannut että Virossa taksien laatu on parantunut huimasti ja on samalla tasolla mitä suomessa ennen taksialan uudistusta. Näin ne pöydät kääntyvät ja ei koske pelkästään taksialaa vaan muutenkin rikollisuutta yleisesti. Viro on ottanut pitkään mallia Suomesta, mutta nykyään Suomi on vain varoittava esimerkki miten asioita ei kannata tehdä. :)

Suomessa 5 edellistä taksimatkaa on ollut somalikuskeja joista jokainen on ajanut helvetinmoista kiertotietä jotta saavat laillisesti kusettaa, nämä olleet työmatkoja joista oon tarvinnu viralliset kuitit joten rajoittanut näiden etukäteen maksamisen mahdollisuutta. Suomen tulevaisuus näyttää kyllä aika tummalta.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
244
Viro on ottanut pitkään mallia Suomesta, mutta nykyään Suomi on vain varoittava esimerkki miten asioita ei kannata tehdä. :)
Taitaa olla näin monessa muussakin asiassa kuin taksien kohdalla...Suomi saa ruveta katselemaan miten asiat hoidetaan muualla ja sitten - parin-kolmen vuoden viiveellä - yritetään seurata. Sama luultavasti edessä myös rahapelimonopolin kanssa ja myöhemmin varmaan Alkon monopolin suhteen myös. Muutosten tekeminen on vain kovin hidasta ja työlästä..eikä kukaan halua luopua helpoista tavoista tehdä/saada rahaa (esim Alkon monopoli) niin voi ennustella tälle tielle kivistä matkaa.
Suomessa 5 edellistä taksimatkaa on ollut somalikuskeja joista jokainen on ajanut helvetinmoista kiertotietä jotta saavat laillisesti kusettaa, nämä olleet työmatkoja joista oon tarvinnu viralliset kuitit joten rajoittanut näiden etukäteen maksamisen mahdollisuutta. Suomen tulevaisuus näyttää kyllä aika tummalta.
Valitettavasti itsellä myös huonoja kokemuksia kun ulkomaalainen kuski. Reitit hukassa ja lumisen tien liukkaus tulee yllätyksenä. Kusetuksista minulla ei ole kokemusta mutta tuohan on yleistä monessa maassa, liekö uudet maahanmuuttaja-taustaiset kuskit tuovat mukanaan taksialalle uusia ominaisuuksia muualta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
6 120
Näin ne pöydät kääntyvät ja ei koske pelkästään taksialaa vaan muutenkin rikollisuutta yleisesti.
Kuvaa muuten oivasti taksialan nykyistä tilannetta, miten osuva tämä letkautus on tekstistä irrotettuna. :smoke: Taksiuudistus on pelottava esimerkki siitä, miten nopeasti yhteiskunta mädättyy, jos tahtoa sellaisen muutoksen liikkeelle sysäämiseen on, eivätkä ihmiset älyä tai uskalla puolustaa sitä, mikä heillä vielä on - vakiintunut ja turvallinen elinympäristö ja kulttuuri.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
143 710
Viestejä
2 746 601
Jäsenet
53 098
Uusin jäsen
Tiijah92

Hinta.fi

Ylös Bottom