En ole koskaan ymmärtänyt miksi asiakas ei voi tietää matkan lopullista hintaa etukäteen.
Nykyään tosiaan joillakin palveluntarjoajilla voi.
Tämä ei aina ole kovin käytännöllistä yksinkertaisesta syystä - asiakas ei nimittäin aina voi tietää etukäteen haluamansa palvelun laajuutta. Määränpäät muuttuvat, lähtöpaikalla odotetaankin osaa matkustajista vartti, kesken matkan päädetäänkin noutaa ihan eri suunnalta joku kyytiin, ja lopulta seurue haluaa pistäytyä pikaruokalan autokaistalla. Vielä tämän jälkeen käydään keskustelua siitä, kuka tulee kenenkin luokse yökylään.
Kaikki eivät matkusta meidän tapaamme selkeitä A-B siirtymiä. Lisäksi meilläkin tämän tästä unohtuu jotain matkasta jolloin käännytäänkin melkein periltä takaisin. Kiinteähintainen palvelu ei sisällä tätä vaan seuraa lisäveloitus. Jotain siihen voidaan sisällyttää, esimerkiksi 5 minuutin vatulointi lähtöpaikalla. Jo pelkästään tämä tarkoittaa, että järkevästi hinnoitellen se kiinteähintainen palvelu on keskimäärin kalliimpi. Se on yksi syy, miksi haluan mieluummin matkustaa mittarihintaan.
Toki myös mittarihintaan voidaan sisällyttää jokin määrä maksutonta odottelua lähtöpaikalla. Sekin tarkoittaa että tämä on rahallisesti siirretty muuhun hintatasoon. Minä maksan mieluummin siitä, jos minua joka sadas kerta odotellaan kuin joka kerta siitä, että puolta asiakkaista odotetaan aina.
Lidli esimerkkisi meni väärin. Oikeasti se menisi niin, että sinua ei kiinnosta se hyllyssä olevan tuotteen hinta, vaikka hinta olisi siinä lapussa näkyvillä.
Ei, ei mennyt. Kyllä minä katson ne tuotteiden hinnat ja tiedän, montako ostan. Ihan samoin kuin taksia käyttäessäni selvitän hinnoitteluperusteet ennen palvelun tilaamista.
Tosin kilohintaan ostamani tuotteet jätän punnittavaksi vasta kassalla, koska ei kiinnosta sentilleen. En myöskään tiedä tarkkaa summaa ostoskoriin kertyneistä tuotteista, koska en ole Savant-autisti vaan tavallinen. Samoin kuljen joskus taksilla tietämättä tarkkaan, montako kilometriä tai minuuttia määränpäähän on.
Vastaava uber yms takseissa. Tilaat pitsan mutta sinua ei kiinnosta tietää etukäteen, mitä se maksaa. Vasta ovella saat tietää pitsan hinnan, kun kuljetuksen aika, bensan hinta, toimitusaika, verot yms laskettu.
Eipä kuluttajille myytävissä palveluissa yleensäkään hinnasto ota kantaa yrityksen kuluihin ja hinnat ilmoitetaan valmiiksi verotettuina.
Käytännössähän kotiinkuljetuspizza on nykyään kaikin tavoin kätevintä maksaa etukäteen, mutta tästä ei voida johtaa että sama koskisi kaikkia palveluita. Taksimatkakin on kyllä joskus kätevää maksaa tai ainakin tasahinnoitella etukäteen kuten se pizza.
Tästä palataan siihen, että minua ei kiinnosta tarkka hinta etukäteen. Se on vain preferenssi tai oikeastaan tietyn preferenssin puute. Tietenkin minua kiinnostaa etten tule riistetyksi ja samoin se, mikä vaihtoehto on keskimäärin edullisempi hyödykkeiden ollessa vastaavia tai normini mukaisia.
En minä baariin ryyppäämään lähtiessänikään tiedä, mitä reissu tulee maksamaan. Minua kiinnostaa rahallisesti vain paikan hintataso, muut kriteerit ovat aineettomia. Olisihan se aika hölmöä vaatia saada maksaa etukäteen illan "kolme tuoppia ja pikkusuolaiset", saati sitten "levoton känni jonka rakennusaikaa en ole vielä päättänyt, laittakaa mittari päälle sitten kun urakka ylittyy".
Eri asiakkailla on tietenkin erilaisia toiveita, ja kiinteän sopimushinnan tarjoaminen on hyvä optio. Se ei kuitenkaan ole mikään toimiva yleinen käytäntö.
Jotkut asiakkaat haluavat tietää tarkalleen, että kyyti maksaa esimerkiksi 22,68 koska heidän koko varallisuutensa sillä hetkellä on 24,81. Ihmiset suhtautuvat kuluttamiseen, rahaan ja sijoitusten hallintaan niin eri tavoin.