Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 132
Kunham uber ymmärtää vaihtaa sääntönsä sellaisiksi, että auton pesutarpeesta tarvitaan todisteet, niin ongelmaa ei enää oke.
Käsittääkseni siellä vaaditaan jo nyt kuvat, jotka nämä huijarit olivat toimittaneet kun olivat ensin itse sotkeneet kyydin jälkeen autonsa oksennukselta näyttävillä, mutta helposti puhdistettavilla kikkareilla. Noissa tilanteissa meni pieleen vain siinä, että asiakas oli selvinpäin ja muutenkin hereillä tilanteesta. Tosin vaikka luottokorttiyhtiö palauttikin rahat, niin Uber bannasi ko. käyttäjät.

Kilpailun vapauttaminen on ok, mutta tällaisia lieveilmiöitä sieltä sitten myös pukkaa ja niihin on syytä varautua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 078
Käsittääkseni siellä vaaditaan jo nyt kuvat, jotka nämä huijarit olivat toimittaneet kun olivat ensin itse sotkeneet kyydin jälkeen autonsa oksennukselta näyttävillä, mutta helposti puhdistettavilla kikkareilla. Noissa tilanteissa meni pieleen vain siinä, että asiakas oli selvinpäin ja muutenkin hereillä tilanteesta. Tosin vaikka luottokorttiyhtiö palauttikin rahat, niin Uber bannasi ko. käyttäjät.

Kilpailun vapauttaminen on ok, mutta tällaisia lieveilmiöitä sieltä sitten myös pukkaa ja niihin on syytä varautua.
Vaikka en ihan täysin uskokaan vapauttamisen tuomiin hyötyihin, niin en tuota kyllä laittaisi sinänsä vapauttamisen piikkiin. On ne kusetukset olleet mahdollisia vanhassakin systeemissä. Monesti ne oksurahat on peritty jo siinä paikan päällä ja tarpeeksi kännisen asiakkaan kanssa kusettaminenkin on ainakin teoriassa ollut mahdollista. En siis sano, että näin olisi käynyt, mutta periaatteessa mahdollista.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Asiaan voinee palata sitten kun ensimmäinen suomalainen Uber kuski tekee jotain vastaavaa.

Suomi taitaa olla ainoa(?) maa missä Uber kuskilla pitää olla myös oma "firma"
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Meinaatko tuolla, ettei näistä mahdollista väärinkäytöksista saa edes keskustella ennen kuin täällä sattuu jotain?
Väitinkö niin?

Viittasi niin lähinnä siihen että voittajat kilpailun vapauttamisen tuovan nämä ongelmat, myös Suomeen
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Käsittääkseni siellä vaaditaan jo nyt kuvat, jotka nämä huijarit olivat toimittaneet kun olivat ensin itse sotkeneet kyydin jälkeen autonsa oksennukselta näyttävillä, mutta helposti puhdistettavilla kikkareilla. Noissa tilanteissa meni pieleen vain siinä, että asiakas oli selvinpäin ja muutenkin hereillä tilanteesta. Tosin vaikka luottokorttiyhtiö palauttikin rahat, niin Uber bannasi ko. käyttäjät.
Sitten kyseessä on petos. Uberin on paras vaatia tarkempia todisteita ja tarvittaessa auttaa kuljetettavaa viemään asia oikeuteen. Muuten joku parempi taksinvälittäjä vie asiakkaat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 563
Oliko Uberin tarkoitus kilpailla hinnalla? Taksimatka x maksoi 29e, ja uber tarjoaa kyytiä 32-40e hinnalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 385
Joo, ei Uber tullut tällä kertaa takaisin alehinnoin. Uberin plusst täällä on asiakkaan kannalta erinomainen appi ja satunnaiselle kuskille helppous liittyä Uberiin. Uber ehkä edullisin lyhyillä matkoilla.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Meinaatko tuolla, ettei näistä mahdollista väärinkäytöksista saa edes keskustella ennen kuin täällä sattuu jotain?
Vaikka kukaan ei väittänyt näin niin itseasiassa voisi olla keskustelematta kuten kaikesta muustakin offtopicista. Tällaisilla "oksennushuijauksilla" ei ole _mitään_ tekemistä taksimarkkinoiden tai ylipäätään minkään markkinoiden vapauttamisen kanssa. Ihmiset ovat olleet epärehellisiä aina eikä tämä mitenkään liity asiaan vai kuinka moni alkaisi kaivata valtion elintarvikekauppa monopolia korvaamaan nykyiset yritykset jos kassatäti laskuttaa jossain peräkylän lähikaupassa tuplahinnan maidosta?

Itseasiassa allekirjoittaneelta joskus 3-5v sitten Oulussa taksikuski yritti laskuttaa auton sotkemisesta mainitsematta asiasta lisäämällä taksan päälle 50e kun oksensin auton pysähdyttyä tienlaitaan, mutta tippaakaan ei osunut autoon vaan kerkesin ulos. Kuski luuli että olin niin naamat etten tajua tätä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 563
Joo, ei Uber tullut tällä kertaa takaisin alehinnoin. Uberin plusst täällä on asiakkaan kannalta erinomainen appi ja satunnaiselle kuskille helppous liittyä Uberiin. Uber ehkä edullisin lyhyillä matkoilla.
Typerää ettei kerro hintaa etukäteen suomessa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 132
Väitinkö niin?
Ilmeisesti käsitin väärin, mutta minä ymmärsin että tarkoitit kommentillasi juuri sitä, että asiasta ei saa keskustella ennen kuin täällä tapahtuu vastaavaa.

Vaikka kukaan ei väittänyt näin niin itseasiassa voisi olla keskustelematta kuten kaikesta muustakin offtopicista. Tällaisilla "oksennushuijauksilla" ei ole _mitään_ tekemistä taksimarkkinoiden tai ylipäätään minkään markkinoiden vapauttamisen kanssa. Ihmiset ovat olleet epärehellisiä aina eikä tämä mitenkään liity asiaan vai kuinka moni alkaisi kaivata valtion elintarvikekauppa monopolia korvaamaan nykyiset yritykset jos kassatäti laskuttaa jossain peräkylän lähikaupassa tuplahinnan maidosta?

Itseasiassa allekirjoittaneelta joskus 3-5v sitten Oulussa taksikuski yritti laskuttaa auton sotkemisesta mainitsematta asiasta lisäämällä taksan päälle 50e kun oksensin auton pysähdyttyä tienlaitaan, mutta tippaakaan ei osunut autoon vaan kerkesin ulos. Kuski luuli että olin niin naamat etten tajua tätä.
Mielestäni ei ole offtopicia keskustella kilpailun vapauttamisen mahdollisesti mukanaan tuomista ongelmista. Huijareita on aina ja kaikkialla, mutta olisi naiivia väittää, etteikö yksityistäminen edellyttäisi aiempaa enemmän tarkkuutta asiakkaiden puolelta. Se jää nähtäväksi minkä verran ongelmia ilmenee ja millaisia ne ovat. Kauppavertauksesi oli niin typerä, että ei siitä sen enempää.

Ja ei, en siltikään ole vapauttamista vastaan.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Mielestäni ei ole offtopicia keskustella kilpailun vapauttamisen mahdollisesti mukanaan tuomista ongelmista.
Ei minustakaan tämä vain ei mitenkään liity kilpailun vapauttamisen tuomiin ongelmiin. "Mahdollisesti" tuomiin ongelmiin taas voi laittaa vaikka asteroidin putoamisen takapihalle.

Huijareita on aina ja kaikkialla, mutta olisi naiivia väittää, etteikö yksityistäminen edellyttäisi aiempaa enemmän tarkkuutta asiakkaiden puolelta.
Tarkkuutta kyllä normaalina kuluttajana eli kykyä ymmärtää eri tarjoukset ja eri toimijat ja niistä paras kombinaatio. Ei mitään tarkkuutta vältellä asioita, jotka ovat kiistattattomia rikoksia Suomen laissa vai onko jossain saatavilla tieteellinen tutkimus kuinka Suomen valtion regulaariot ja markkinarajoitteet laukaisevat ihmisten aivoissa jonkin erikoisen moraalibuustin?

Kauppavertauksesi oli niin typerä, että ei siitä sen enempää.
Varmaan sen takia "typerä" kun se kumosi pointtisi täysin. Nykyisillä kauppamarkkinoilla on aivan kaikki samat riskit sen suhteen, että joutuu huijauksen uhriksi oli sitten täysin vapaa kilpailu tai vain "valtion reguloinnin/valinnan" kautta pääsisi markkinoille. Mitään tällaista ei suomessa toki tarvitse pääsäntöisesti stressata, koska tällaiset temput siinä missä oksennuskusetukset ja vastaavat liittyvät enemmän kulttuuriin, kansaan ja elintasoon, oikeusjärjestelmän luotettavuuteen ko. asioissa jne. kuin yksittäisen alan kilpailun rajoittamiseen.
Uber:hän itseasiassa useissa maissa toi ekaa kertaa turvallisen ja rehellisen taksimallin saataville kun perinteiset reguloidut taksi olivat lähes 100% kusetuksia.

Ja ei, en siltikään ole vapauttamista vastaan.
Ole tai älä. Ei se tähän liity.

Oliko Uberin tarkoitus kilpailla hinnalla? Taksimatka x maksoi 29e, ja uber tarjoaa kyytiä 32-40e hinnalla.
En asu Suomessa joten en tiedä miten tuo nykyään toimii siellä, mutta ainakin perinteisesti Uberillä on ollut ns. surge pricing eli kovan kysynnän aikana hintoja vedetään korkeammalle. (Perjantai/lauantai-ilta, juhlatpyhät/tapahtumat. kaatosade jne.) Toki nyt kun Uber mentiin ahdistelemaan ulos halvemman hinnoittelun aikana 2017, he saivat nyt lain muuttuessa uuden tilaisuuden tulla markkinoille ja määrätä uuden hintatason helposti korkeammalle. Muistaakseni kuitenkin kuun alussa jotkut suomalaiset postailivat twitteriin 5-10e Uber kuitteja vanhan lain aikaisista 20-30e matkoista joten lienee ainakin jonkinlaista kilpailua ilmassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 563
En asu Suomessa joten en tiedä miten tuo nykyään toimii siellä, mutta ainakin perinteisesti Uberillä on ollut ns. surge pricing eli kovan kysynnän aikana hintoja vedetään korkeammalle. (Perjantai/lauantai-ilta, juhlatpyhät/tapahtumat. kaatosade jne.) Toki nyt kun Uber mentiin ahdistelemaan ulos halvemman hinnoittelun aikana 2017, he saivat nyt lain muuttuessa uuden tilaisuuden tulla markkinoille ja määrätä uuden hintatason helposti korkeammalle. Muistaakseni kuitenkin kuun alussa jotkut suomalaiset postailivat twitteriin 5-10e Uber kuitteja vanhan lain aikaisista 20-30e matkoista joten lienee ainakin jonkinlaista kilpailua ilmassa.
Niinhän se ohjelmakin sanoo kysynnän nostavan hintoja. Tuo ohjelman antama arvio maksusta ei täsmää hinnaston kanssa edes :rofl:
 
Liittynyt
29.07.2018
Viestejä
7
Selailin tuossa rannekello ja tuoksujuttuja ja eksyin lukemaan tätä ketjua, ihan rekkasin tämän vuoksi...

Taksirengin hommat lopetin noin kymmenen vuotta sitten joten jotkin asiat ovat voineet muuttua. Asemapaikka oli pohjoisessa hiihtokeskuksessa jossa 99% asiakkaista oli turisteja.

Taksi vs Uber keskusteluissa tuntuisi olevan hyvää se Uberin ominaisuus että asiakkaan saa arvostella.
Kukapa kuski haluaisi että asiakas...
-ei anna tippiä
-tuo pyynnöistä huolimatta autoon avatun juoman
-tuo autoon hampurilaisen tms. grilliruoan
-ei tiedä mihin osoitteeseen hän on menossa
-valittaa kun on saanut huonoa palvelua jossain muualla
-maksaa saman hinnan hiljaisen leppoisana kesäiltana kuin sesonkina viikonloppuiltana valomerkin jälkeen -30°C pakkasella.

Oikeasti, tippiä on kiva saada.
Avattu pullo taksiin "illan ensimmäinen, ei tämä kaadu", tämä on niin nähty että vahinkoja sattuu ja se ottaa semisti päähän kun sitä kaljansotkua saa pestä autosta.
Grilliruoka haisee, extravalkosipulihampurilaisen kuljettamisen jäljiltä seuraava asiakas usein moittii että auto haisee.
Osoite, se on valitettavan usein hukassa turisteilla mutta sen mökin nimen ne kyllä muistaa.
Asiakas on saanut huonoa palvelua jossain ravintolassa, tai herra paratkoon toisessa taksissa ja kaataa sen kuljettajapoloisen niskaan.

Taksilla on ollut palveluvelvoite, -50°C pakkasellakin taksit liikkuivat vaikka kaikki tiesivät että siitä seuraa jotain remonttia. Normaali parinkymmenen pakkanen olisi aivan loistava tapa nostaa hintoja, "jos ei kelpaa niin kävele tai odota tolpalla tunti että saadaan tämä pilkun jälkeinen ruuhka purettua ja hinnat laskevat".
Oikeasti miksi edes päivystää hiljaisena kesäiltana muutamaa kyytiä, sama lähteä itsekin lomalle.

Työnteolla harvemmin rikastuu, jos saman palkan saa vähemmillä ajoilla niin miksi edes ajaa kunnes tolpat ovat tyhjiä. Ne viimeiset odottajat harvemmin ovat hyväntuulisia... Pilkun jälkeen saattaa myös törmätä humalaisiin asiakkaisiin ja jos illan palkan saa taskuun ennen sitä niin miksi jäädä ajamaan.

Olen aivan varma että kaupungeissa taksipalvelut toimivat jatkossakin, muualla ehkä hieman eri tavalla.

Kun itse olen tarvinut taksia kotimaassa kuin ulkomailla niin ehdottomasti tärkeimpänä koen tilaamisen helppouden. Sen että kysyntä kohtaa tarjonnan, yksi sovellus tai numero joka toimii koko maassa olisi aivan uskomaton edistysaskel.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 048
Oikeasti, tippiä on kiva saada.
Niin, kelleppä se ei raha kelpaisi.

Itse vain olen sitä mieltä että amerikkalaistyylinen tippauskulttuuri on aivan perseestä. Siis se mikä on käytössä ravintoloissa yms siellä, jossa kaikkien asiakkaiden odotetaan antavan tippiä x-määrä laskun loppusummasta.


Tippiä voi antaa, jos palvelu on ollut erityisen hyvää. Mutta minusta sen ei pitäisi olla mikään pakko tai itsestäänselvyys.
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 927
sairalaakyydit kuljettajia hieman sylettää kun ei saa enää jäädä odottamaan. eräskin vei asiakkaan 75km+ km päähän sairaalaan, kuski päätti käydä ennen kotialähtöä vessassa ja hörppäämässä kahvit. Ulostullessa asiakas olijo päässy lääkärikäynniltään pois ja oli taksiavailla. No samallakun ei saa lähteä takaisin, vaan joutuu jonosta ottamaan esnsimmäisen.

Nytten sitten paluumatkalla asiakas meni uudella taksilla ja edellenin tuli tyhjänä perässä takaisin. Entiiä sit mitähän tämäsäästää luontoa vissii
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 927
keskus jakaa kyytejä, ei voi mennä ohi jos muita jo jonottaa
 
Liittynyt
29.07.2018
Viestejä
7
Niin, kelleppä se ei raha kelpaisi.

Itse vain olen sitä mieltä että amerikkalaistyylinen tippauskulttuuri on aivan perseestä. Siis se mikä on käytössä ravintoloissa yms siellä, jossa kaikkien asiakkaiden odotetaan antavan tippiä x-määrä laskun loppusummasta.


Tippiä voi antaa, jos palvelu on ollut erityisen hyvää. Mutta minusta sen ei pitäisi olla mikään pakko tai itsestäänselvyys.
Jos taksina on jokin muu kuin halvin mahdollinen tojotahiase, avensis, jokin rellu tai 10v vanha pösö jne. ja kuski osaa olla ammattitaitoinen,
ystävällinen mutta ei tuttavallinen niin kyllä minä annan tippiä.

Tuo muuten on joo hyvä pointti, kyllä kyydin hinnassa pitää näkyä se onko alla huyndai vai jagulaari.
Eihän sellaisen halvan Avensiksen rattiin edes tahtonut saada vakikuskeja, päivän kun sellaista ajoi niin kyllä oli selkä kipeänä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 048
Jos taksina on jokin muu kuin halvin mahdollinen tojotahiase, avensis, jokin rellu tai 10v vanha pösö jne. ja kuski osaa olla ammattitaitoinen,
ystävällinen mutta ei tuttavallinen niin kyllä minä annan tippiä.

Tuo muuten on joo hyvä pointti, kyllä kyydin hinnassa pitää näkyä se onko alla huyndai vai jagulaari.
Eihän sellaisen halvan Avensiksen rattiin edes tahtonut saada vakikuskeja, päivän kun sellaista ajoi niin kyllä oli selkä kipeänä.
Miksi pitäisi maksaa ekstraa siitä jos joku tekee työnsä niinkuin kuuluu? Onko tässä joku oletus että taksikuskit on yleisesti ottaen surkeita ja palvelu poikkeuksetta paskaa?

Silloin toki ymmärrän jos taksikuski tekee jotain ylimääräistä kuten kantaa muorin ostokset sisälle tai muuta extraa joka ei varsinaisesti kuulu "normaaliin palveluun", silloin toki voi hyvillä mielin antaa tippiä.
 
Liittynyt
29.07.2018
Viestejä
7
Miksi pitäisi maksaa ekstraa siitä jos joku tekee työnsä niinkuin kuuluu? Onko tässä joku oletus että taksikuskin on yleisesti ottaen surkeita ja palvelu poikkeuksetta paskaa?

Silloin toki ymmärrän jos taksikuski tekee jotain ylimääräistä kuten kantaa muorin ostokset sisälle tai muuta extraa joka ei varsinaisesti kuulu "normaaliin palveluun", silloin toki voi hyvillä mielin antaa tippiä.
Tuota, joo, eipä mulla kyllä ole suuria odotuksia siitäkään jos menen Hesburgeriin hampurilaiselle.
Tipin antaminen sellaisessa paikassa ei ole ikinä käynyt mielessäkään :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
738
Eipä niitä autoja ole tainnut vieläkään valua lisää liikenteeseen. Pahin ruuhkahuippu taas vkloppuna eikä edes saa varattua taksia välitysfirman sovelluksella. Ymmärtäähän sen että odottaa joutuu, mutta kun ei edes saa varattua jotta vois rauhassa venailla. On se surkeaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
467
Eipä niitä autoja ole tainnut vieläkään valua lisää liikenteeseen. Pahin ruuhkahuippu taas vkloppuna eikä edes saa varattua taksia välitysfirman sovelluksella. Ymmärtäähän sen että odottaa joutuu, mutta kun ei edes saa varattua jotta vois rauhassa venailla. On se surkeaa.
Ne autot juoksee noiden tapahtumien perässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
738
Kumma juttu kun lupia haettiin kuulemma toista tuhatta. Varmaan vanhat rengit sitten vaan hakeneet.
Jakautuuhan ne toki hieman ympäri suomea, mutta ei ainakaan vielä ole havaittavissa muutosta autojen määrässä ruuhka-aikaan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
467
En asu Suomessa joten en tiedä miten tuo nykyään toimii siellä, mutta ainakin perinteisesti Uberillä on ollut ns. surge pricing eli kovan kysynnän aikana hintoja vedetään korkeammalle. (Perjantai/lauantai-ilta, juhlatpyhät/tapahtumat. kaatosade jne.) Toki nyt kun Uber mentiin ahdistelemaan ulos halvemman hinnoittelun aikana 2017, he saivat nyt lain muuttuessa uuden tilaisuuden tulla markkinoille ja määrätä uuden hintatason helposti korkeammalle. Muistaakseni kuitenkin kuun alussa jotkut suomalaiset postailivat twitteriin 5-10e Uber kuitteja vanhan lain aikaisista 20-30e matkoista joten lienee ainakin jonkinlaista kilpailua ilmassa.
Heille tais tulla myös velvoitteet maksaa veroja ja vakuutukset. Voihan niitä matkoja ajella vitosella, mutta jossain vaiheessa tulee väistämättä eteen, että joutuu laskemaan, kuis paljon pitää auton tienata, että selviää edes niistä pakollisista kustannuksista. Ja jos vielä palkkaa haluaa, niin se tarkoittaa, että joudut vetämään kuun joka päivä jonkin vähintään 25-30 vitosen keikkaa päivässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 385
Taksinkuljettajat tukkivat suurkaupunkien pääkadut Espanjassa protestina Uberia ja muita kyytipalveluita vastaan
En tunne espanjan taksialaa mutta käsittääkseni se on siellä edelleen säännösteltyä. Näköjään paikalliset vanhan liiton kuskit peloissaan kun markkinoille tulee liiton ulkopuolisia yrittäjiä uusine palveluineen. Erityisesti tämä lause pisti silmään.

"Kuten kollegansa monissa Euroopan maissa, espanjalaiset taksinkuljettajat ovat ilmoittaneet, että sovellusten avulla toimivat kyytipalvelut ovat tuhonneet heidän elinkeinonsa."
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
52
Lisää kilpailua ja Uber toimintaan joka kylässä. Kyllä siitä äkkiä karsiutuu ylihintaiset ja palveluhaluttomat toimijat pois.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 829
Porissa SuomiAreena, Jazzit, asuntomessut. Takseja tullut kymmeniä muualta Suomesta, jotka kiertävät jatkossa kaikkia isoja tapahtumia pitkin Suomea? Tätä me täällä tarjoamme.
Tästä ei saanut paljoa selvää, mutta tarkoittanet, että muualta tulleita takseja on näkynyt kaupungeissa, joissa on menossa iso tapahtuma. Olen myös nähnyt samaa, joskin hyvin vähäisessä määrin. Jokin syy näihin oli, vähintään markkinatutkimus. Eräs yrittäjä oli käynyt vieraassa kaupungissa yksityisasialla(verrattain kallis ajo pirssillä) ja majoittunut sukulaisten luona. Poistumispäivänään kokeili mielenkiinnosta liikennöidä ensin vieraalla alueella ja häipyi vasta sitten.

Asemapaikkarajoite on poistunut. Tästä lienee jatkossa hyötyä, kun jossain peräpersiössä on torstaisena kesäiltana alkanut tuhansien ihmisten festarit ja kunnassa on kolme paikallista taksia. Lähistöllä voi olla kaupunki, jossa on 100 tai 300 taksia, joista ehkä 50 tai 150 olisi muuten ajossa. Jos nämä ovat innokkaita lähtemään töihin sinne, missä olisi ehkä töitä enemmän kuin omassa kylässä, homma voi toimia. Siis voi toimia.

Nyt sitten astutaan realismin pahaan miinaan. Jos aikoo tehdä töitä vaikkapa kellon ympäri ja ilman pahaa riistohinnoittelua aktiiviseen aikaan, todella hyvällä tuurilla odotettavissa voisi olla 500 euroa bruttoliikevaihtoa 10 tunnin työstä siirtymä huomioiden. Kun lasketaan, että siirtymäksi tulee vaikkapa 100 kilometriä suuntaansa ja lasketaan autokuluksi 200 km * 0,3€/km, menee tähän jo 60. Mitä lasketaan palkaksi parin tunnin odotettavissa oleville siirtymille? Huomioidaan, että 10 tunnin töiden takia ollaan vähintään 12 tuntia liikkeellä, ja mitään takeita viiden sadan myynnistä ei ole. Se saattaa yhtä hyvin olla satasen reissu, ja realistisesti vaihdella 300-500. Kovin alkaa käydä hankalaksi kattaa kuluja ja maksaa palkkaakin itselleen.

Verottajakin voi kiinnostua siitä, miksi välillä vedetään 200 km tuottamatonta ammattiajoa. Yleinen ja spesifi elämänkokemus kertoo, etteivät todellakaan halua ymmärtää taksiajon realiteetteja. Tällaisessa tapauksessa asian pystyy kyllä selittämään, mutta jokainen yrittäjä - oli ala mikä hyvänsä - tietää, että verotarkastusta ei halua kokea, oli miten oikeassa ja valmis selittämään hyvänsä.

Suunnitelma ei olekaan mikään ihan kultakaivos. Koko paska hyytyy, jos uudistus johtaa isoihin taksiyhtiöihin ja kuljettajille aletaan maksaa TES-palkkaa. Ei kannata mitenkään päin, ellei löydy kohtalaisen hyvin iloisesti tuplahintaa maksavia asiakkaita.

>Joo, tästä iso miinus.
Miksi iso miinus? Onko se aikuiselle ihmiselle elämän ja kuoleman kysymys, maksaako vitosen enemmän tai vähemmän? Minua ei tuollainen kiinnosta yhtään. Minua kiinnostaa - sikäli kun hinnoittelu kiinnostaa - hinnoittelun yhdenmukaisuus ja ennakoitavuus.

Lisää kilpailua ja Uber toimintaan joka kylässä. Kyllä siitä äkkiä karsiutuu ylihintaiset ja palveluhaluttomat toimijat pois.
:rofl:

Joo, Uber aloittaa koko Suomessa. Eiku... kyllähän se oikeasti olikin kermankuorintafirma, jonka komissioilla kukaan ei aja kuin parissa isommassa kaupungissa, ja sielläkin silkasta typeryydestä. Jää nähtäväksi ajan kuluessa. Saattaahan Uber alkaa oikeasti kilpailla kun sille tulee haastajia.

Taksinkuljettajat tukkivat suurkaupunkien pääkadut Espanjassa protestina Uberia ja muita kyytipalveluita vastaan
En tunne espanjan taksialaa mutta käsittääkseni se on siellä edelleen säännösteltyä. Näköjään paikalliset vanhan liiton kuskit peloissaan kun markkinoille tulee liiton ulkopuolisia yrittäjiä uusine palveluineen. Erityisesti tämä lause pisti silmään.

"Kuten kollegansa monissa Euroopan maissa, espanjalaiset taksinkuljettajat ovat ilmoittaneet, että sovellusten avulla toimivat kyytipalvelut ovat tuhonneet heidän elinkeinonsa."
Niin minullakin pisti silmään, joskin eri syystä. Tuo on HS:n toimittajan näkemys eikä mikään paljastunut salaisuus.

Kumma juttu kun lupia haettiin kuulemma toista tuhatta. Varmaan vanhat rengit sitten vaan hakeneet.
Hetkinen. Meinaatko, että jos hakijat ovat "vanhoja renkejä", tulee uusia autoja jotenkin hirveän vähän liikenteeseen? Toki on olemassa lopettavia senioriyrittäjiä joiden "vanhat" l. kokeneet työntekijät saattavat ostaa puulaakin kaluston pois, mutta tuskin kovin suurissa määrin juuri nyt. Kyllähän niin on ennenkin toimittu, ja usein kuvun vaihtaessa yhtiön nimeä on kuskilla ollut "expaa" jo yli tarpeen. En odota mitään piikkiä tällaisiin juuri nyt.

On myös huomattava, että osa nyt haetuista taksiluvista on tmi:lle ja firmoille, jotka eivät varsinaisesti aio harjoittaa taksiliikennettä kuluttajapalveluna tai yhteiskunnan kilpailuttajien alihankkijoina, vaan osana omaa toimintaansa kuljettaa ihmisiä kuten ennenkin, nyt vaan kätevämmin ja/tai uuden lain vaatimuksesta nimellisesti taksitoimintana.

Melkoinen joukko on myös niitä, jotka hakevat lupaa eivätkä koskaan aloita. Ihan tosissaan, näitä on ollut kuljettajaksi aikovista(periaatteessa melko sama kansanosa) jopa yli puolet, enkä edes vedätä. Joinakin vuosina pätevyyden hankkineista yli puolet ei joko koskaan aloittanut tai työskenteli alalla alle 100 tuntia tai alle 2kk. Tilastot ovat perseestäni reväistyjä, mutta vahvistajia kyllä alalta löytyy.

Tilastointitavasta riippuen(oliko tämä nyt pelkästään taksilupahakemuksia, en jaksa tarkistaa) on myös paljon tavaraliikennettä tai linja-autoliikennettä harjoittavia, jotka hakivat tai oikeammin tekivät ilmoituksen taksiliikenteestä. Jos minulla olisi mistä tahansa syystä kumpaa tahansa toimintaa ja tällainen muutos tulisi, ilman muuta automaattisesti hakisin taksilupaa. Sehän on nyt melkein ilmaista eikä velvoita sinänsä mihinkään. Jos jokin tällainen tilaisuus tulee, on paljon helpompi laajentaa laillista liiketoimintaansa kun asia on jo kunnossa.

Jos meillä olisi toista tuhatta tosissaan taksiautoilua aloittavaa yrittäjää, niin voisin arvailla useimpien tilanneen auton vasta luvan saadessaan tai ainakin vasta juuri ennen hakemuksen jättöä.

Kaikki eivät muutenkaan ole aivan tyhmiä. Taksia ei kannata ajaa 1.7. vaan odottaa ainakin elokuulle asti. Helteessä voi istua muuallakin kuin taksiautossa ja huoltoasemalla. Taksiliikenteen kuluttajamyynti on heinäkuussa kuin hautausmaalla festareita lukuunottamatta.

TL;DR: Jos oikeasti uusia aloittajia on hakemuksen jättäjissä paljon, ei ole mikään ihme, jos vasta vähemmistö näistä on nähty liikennöimässä. Itse olen bongannut vasta kaksi uutta yrittäjää kuvullisessa ajossa, vaikka olen tässä kuussa ollut kymmenkunta päivää taksia ajamassa ja vastaan tällöin tulee yli sata paikallista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 829
Mistä sä saat kaiken ton tiedon? Annatko lähteitä.
Ihan mutulla ja taksialan kokemuksella saan tiedon, enkä anna lähteitä vaan olen lähde. Kaikki kannattaa ottaa varauksella ja YMMV. Olen käsittänyt että harkitset alan yrittäjyyttä osa-aikaisesti. Kaikin mokomin kannattaa harkita ja arvioida homman kannattavuutta. Ei välttämättä yhtään huono suunnitelma, joskaan ongelmaa niiden kaikkien rahojen käyttämisen kanssa ei ole tulossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Juuri otin tolpalta Turun jokirannasta taksin, jolla ei ilmeisesti mitään firmaa ollut takana. Toiminimi luki auton sisällä tarroissa ja kuitissa sama nimi. Hinta neuvoteltiin etukäteen ja oli 20e siinä missä Taksidatan taksit ennen uudistusta laskuttivat noin 30e. Menomatkalla tänäänkin oli Taksidatan auto ja se maksoi 25e. En nyt tiedä jäikö kaverille mitään käteen tuosta matkasta, mutta hiljaista aikaahan tämä vielä oli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 385
Liekö tässä taupuksessa renki vai vanhan liiton kuski kyseessä? Turistilta tällainen kusetus menisi läpi.
HS-lukija otti taksin Helsinki-Vantaalta ja ällistyi: ”Tämäkö oli taksiuudistuksen tarkoitus?”

Helsingin Sanomat julkaisi lauantaina helsinkiläismiehen mielipidekirjoituksen, jossa hän kertoo ottaneensa seurueensa kanssa Helsinki-Vantaan lentoasemalta Taksin Helsingin kiinteähintaiseksi itseään mainostaneen taksin. Hänelle ilmoitettiin, että matka Helsingin keskustaan tekisi 39 euroa.

Mies jäi kuitenkin pois kyydistä Hämeentien alkupäässä. Kuljettaja ilmoitti, että koska määränpää ei ollutkaan ydinkeskusta, matka laskutettaisiin mittarihintaisena. Matka maksoi lopulta 44 euroa luvatun 39 euron sijaan.

Jos taksi olisi ajanut 600 metriä lisää Pitkänsillan yli ja seurue olisi kävellyt takaisin, maksu olisi ollut 39 euroa, koska Pitkäsilta on keskustan ja Hakaniemen raja.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
880
Eise mikään kusetus ollu. Asiakas oli ensin halunnut keskustaan, mutta sitten jäänytkin pois ennen keskustaa. Silloin ei voi muuta ku ottaa mittarihinnan periaatteessa. Itse oisin ottanut tuon kiinteän hinnan kuitenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 385
Eise mikään kusetus ollu. Asiakas oli ensin halunnut keskustaan, mutta sitten jäänytkin pois ennen keskustaa. Silloin ei voi muuta ku ottaa mittarihinnan periaatteessa. Itse oisin ottanut tuon kiinteän hinnan kuitenkin.
Kusetus siinä mielessä että matka oli hieman lyhyempi mutta kuski otti siitä lisähintaa. TaksiHelsingin toimitusjohtaja ilmoitti että näin ei saa toimia,
"– Asia korjataan. Hyvä, että asiakkaat ovat näin aktiivisia. Lyhyempi taksimatka ei voi maksaa enemmän kuin pidempi, hän sanoo."
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
880
Juu eise oikein menny kummallakaan. Silloin kun sovitaan kiinteä hinta, täytyy kohdeosoitteen olla se mikä alunperin on sovittu, sama pätee myös hintaan. Jos kohdeosoitteeseen tulee muutos, myös hintaan tulee muutos, mutta tässä tapauksessa kuten sanoin, olisin vain laskuttanut alkuperäisen kiinteän hinnan, sillä asiakas jäi ns. matkan varrelle.

Ajan itse mittarin mukaan enkä sovi hintoja juuri koskaan muiden kuin kavereiden/tuttujen kanssa, eipähän tule epäselvyyksiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
878
No jos ei reitiltä poikettu pysähdyksen vuoksi, olisi kai se taksi saanut sinne keskustaan ajaa tyhjänäkin, jos sillä syntyy kuskille parempi mieli.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 829
Kusetus siinä mielessä että matka oli hieman lyhyempi mutta kuski otti siitä lisähintaa. TaksiHelsingin toimitusjohtaja ilmoitti että näin ei saa toimia,
"– Asia korjataan. Hyvä, että asiakkaat ovat näin aktiivisia. Lyhyempi taksimatka ei voi maksaa enemmän kuin pidempi, hän sanoo."
Juuri sitähän tämä markkinatalous ja jippohinnoiteluun siirtyminen tarkoittaa, että lyhyempi matka voi maksaa enemmän kuin pidempi. Tätä kuluttajat eli äänestäjät vaativat, ja taksiala vastusti. Tietenkin ison firman PR on damage controllia.

Itse en suuremmin kannata tai vastusta noin bisneksen puolesta. Kokonaisuuden kannalta rehellisesti toimien ei laskutus keskimäärin mihinkään ole muuttumassa.

Minua ei kyllä vittuakaan kiinnosta, maksaako noin 40 euron matkani tai ravintolaruokailuni noin vitosen enemmän tai vähemmän. Jätän tuon verran tippiäkin, jos ei ihan vituiksi mene. :smoke:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 385
Alkaa näyttää siltä, että Menevä tulee korjaamaan meikäläisen roposet, jos hinnoittelu vaan pysyy samana. Ajelin Espoosta Kehä II lähettyviltä lentoasemalle kesäkuun alussa päiväsaikaan, hinta oli vajaa viiskymppiä- nyt näyttäis olevan apilla tilattuna alle 25 e samana aikana joten hurraa!
Samaa mietin itsekin. Melkoinen ero TaksiHelsingin ja Menevän hinnassa. TH saa pitää tunkkinsa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 431
Viestejä
4 315 245
Jäsenet
72 032
Uusin jäsen
Muropakolainen

Hinta.fi

Ylös Bottom