Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Tämän hetkinen tilanne näyttää siltä ettei hinnat laskeneet mutta muuttuivat epämääräisemmiksi. Jää itseltä ainakin taksinkäyttö selvästi vähemmälle nyt.

Ehkä jos joku firma lähtisi markkinoimaan itseään osaavilla kuskeilla, voisi taas harkita uudestaan. Rasittavaa olla kyydissä kun ylivoimainen enemmistö kuskeista ajaa kuin vasta kortin saanut Räikkönen.
Helsingissä on parhaimmillaan laskeneet noin 40%. Oma taksinkäyttöni on lisääntynyt.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Tämän hetkinen tilanne näyttää siltä ettei hinnat laskeneet mutta muuttuivat epämääräisemmiksi. Jää itseltä ainakin taksinkäyttö selvästi vähemmälle nyt.

Ehkä jos joku firma lähtisi markkinoimaan itseään osaavilla kuskeilla, voisi taas harkita uudestaan. Rasittavaa olla kyydissä kun ylivoimainen enemmistö kuskeista ajaa kuin vasta kortin saanut Räikkönen.
Tuu mun kyytiin, minä en aja niinku Räikkönen vaikka bemarilla ajanki. Ja uskallan väittää, että Otaxin kuskeista suurin osa ajaa asiakas kyydissä sievästi. Paitsi ehkä ne tuoreimmat nuoret pojat.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 003
Tuu mun kyytiin, minä en aja niinku Räikkönen vaikka bemarilla ajanki. Ja uskallan väittää, että Otaxin kuskeista suurin osa ajaa asiakas kyydissä sievästi. Paitsi ehkä ne tuoreimmat nuoret pojat.
Harvemmin tosiaan tasaista kyytiä tulee, tuntuu että kukaan ei osaa ennakoida valoja tai muuta liikennettä vaan puolet ajasta on joko kiihdytys tai jarrutus käynnissä ja takapenkillä epämukava olo. Saisi olla näkyvät G-mittarit autoissa ja jos mennään yli 1G jarrutus/kiihdytys/kaarrekiihtyvyyksiin niin kyyti puoleen hintaan ;)
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Bemariin saa näkyviin sen hetken moottorin käyttöasteen, hevosvoimat ja newtonit, voin pistää mittarin näkyviin ja saat kattoa ;)
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 848
Uberilla mitä pari kertaa katsonut ei taida juuri autoja olla? Yksi auto molemmilla kerroilla pyörinyt jossain Helsingin keskustassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
774
Oli Uberilta tullut joku 15€:n tarjouskuponki, vain pääkaupunkiseudulla käytettäväksi. 7.9 asti voimassa. Sais nyt jo ruveta toimimaan niin kuin suuressa maailmassa...

"Selätä syyskiireet napin painalluksella.
Tehdäksemme arjestasi sujuvampaa, haluamme tarjota sinulle 15€ matkarahaa ensimmäiseen kyytiisi.

Näin lisäät promokoodin:

  1. Avaa Uber-sovellus
  2. Valitse 'MAKSUTAVAT'
  3. Valitse 'LISÄÄ TARJOUSKOODI'
  4. Lisää koodi 'PALUUARKEEN'
Tarjous voimassa pääkaupunkiseudun alueella vain perjantaihin 7.9 asti."
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 209
Ja uskallan väittää, että Otaxin kuskeista suurin osa ajaa asiakas kyydissä sievästi. Paitsi ehkä ne tuoreimmat nuoret pojat.
Otaxilla ei vissiin vielä ole kännykkäsovellusta asiakkaille? Osaatko sanoa, onko tulossa ja millä aikataululla?
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Kuulin huhua, että otaxilla on tulossa kännykkäsovellus. Aikataulusta ei mitään tietoa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Redditissä joku oli avautunut uudistuksesta pyörätuolipotilaan näkökulmasta. Osa ongelmista joutuu taksiuudistuksesta ja osa Kelan tekemisistä, mutta yhtä kaikki, taksikuljetukset eivät enää oikein pelitä näissä erityistarpeissa. Kukaan ei ota vastuuta, mutta sehän nyt ei ole mikään uusia asia.

Avautuminen taksipalveluista : Suomi
Avautuminen taksipalveluista

Olen tilapäisesti liikuntakyvytön, istun rullatuolissa. Maanantaina tarkistettiin fysioterapeutin ja toimintaterapeutin kanssa voinko pärjätä kotona. Kuljetuksen järjesti HUS kuljetuspalvelu. Asunnon ovelle pääsee vain ns. porraskiipijän kanssa, johon rullatuoli kiinnitetään ja sitten sähkömoottorin avulla mennään portaat askelma kerrallaan. Testi meni hyvin ja tarvittavat apuvälineet jätettiin paikalle. Tänään oli sitten siirto kotiin.

Tästä ei enää vastaa HUS vaan taksi. Sairaala tilasi taksin tiedolla, että tarvitaan invataksi, jossa on porraskiipijä. Taksi tuli sovittuna aikana ja kerättiin tavarat mukaan. Hissillä kuski alkaa kyselemään onko portaita. Tässä kohdassa aavistin, että taitaa mennä päin honkia tämä keikka. Kerroin, että on kierreportaat ja kiipijällä mentiin maanantaina. Kuskilla ei ole kiipijää autossa. Kuski ehdottaa, että voisiko vain vetää portaat ylös. En usko kuskin jaksavan kiskoa turvallisesti 80 kg + rullatuoli kierreportaita ja sanon, että sitä riskiä en ota. Takaisin osastolle. Siellä kuski kertoo saaneensa tiedon portaista vasta 15 minuuttia ennen keikkaa, sitä ei ollut tiistaina kuskin kuitatessa keikan.

Sitten selvitellään sairaalan kanssa tilausta. Tilaus on tehty oikein tilauskeskukseen, tilaaja kävi vielä varmistamassa portaiden tyypin ja askelmien lukumäärän ja porraskiipijän tarpeen. Jotenkin tämä tieto ei mennyt taksiyhtiölle asti. Uusi tilaus tehtiin ja sitten jäin odottamaan osaston aulaan. Fysioterapeutti kävi moikkaamassa siinä välissä ja kertoo, että 1.7 alkaen on ollut näitä ongelmia. Kiipijöitä on vain harvoissa autoissa ja tilauskeskus ei ymmärrä asiakkaiden tarpeita ja rikkinäinen puhelin on jatkuva ongelma. Uskoi kuitenkin uuden taksin tulevan vielä saman vuorokauden aikana! Onneksi tuli jo vähän yli 2 tunnin kuluttua.

Toinen taksi tulee ja kiipijä on mukana. Matkalla jutellaan taksiuudistuksesta ja kelataksiuudistuksesta. Tilaukset kelatakseille hoidetaan erillisen tilauspalvelukeskuksen kautta, ei enää taksiyhtiöltä. Keskus perustettiin taksiuudistuksen yhteydessä. Tieto ei kulje järjestelmien välillä kunnolla eikä tilauskeskuksella edes ole mitään tietoa mikä on taksien saatavuus milloinkin. Soittelevat kuskeille ja kyselevät. Epäselvyyksiä on jatkuvasti. Kun Kela myös maksaa entistä vähemmän kyydeistä, niin halukkaiden kuljettajien määrä on vähentynyt. Taksikuskin mukaan syrjempänä Suomessa tilanne on vielä huonompi kuin PK-seudulla. Hyvänä puolena taksiuudistuksessa kuski näki, että baarista ja eduskunnasta pääsee halvemmalla kotiin kuin ennen.

Tässä on nyt tulossa jatkuvaa ramppaamista tutkimuksissa näiden vammojen takia ja hieman huolettaa pitävätkö aikataulut, olenko ajoissa paikalla ja onko kyytiä takaisin. Kyydit pitää tilata pari päivää aikaisemmin, jos on erityistarpeita ja normaalistikin päivää ennen. Epäselvää on sekin kuka maksaa, jos taksi joutuu odottamaan sairaalan kiireiden takia vai häipyykö taksi toiselle keikalle.

Tässä on mielestäni hutiloitu ja vatuloitu ennen hyvin toiminut järjestelmä ja taksiuudistustohinoissa unohdettu heikoimmassa asemassa olevien ihmisten tarpeet. Oma tilanteeni on ohimenevä, mutta säälittää ne ihmiset, joilla tarve on jatkuva ja nyt on tällainen riesa ja epävarmuus tarpeellisen palvelun saatavuudesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Eiköhän tässä nyt mene hetki, että tietojärjestelmät ja firmat sopeutuvat uudistukseen. Joku porraskiipijäkin on sen verran erikoisvaruste ja kallis, että ei niitä ihan joka paikassa voi olla kätevästi.

Jatkossa noista invavarusteisista autoista saa paremmat veroalennukset, joka varmasti lisää niiden määrää suhteessa normi-mersu-eemeleihin, mutta siinä menee aikaa ennenkuin autokanta päivittyy.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
279
Jatkossa noista invavarusteisista autoista saa paremmat veroalennukset, joka varmasti lisää niiden määrää suhteessa normi-mersu-eemeleihin, mutta siinä menee aikaa ennenkuin autokanta päivittyy.
Omalla paikkakunnallani paikallinen välityskeskus vaatii autoja, joissa on vähintään Euro5-moottorit. Ainakin invataksipuolella on vähän vanhemmat Sprinterit laitettu nurkkaan ja tilalle tehdasvarusteisia Transit-minibusseja. Ei kannata enää panostaa laatuun ja viihtyvyyteen, ajetaan vaan mitä ajettavissa on.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Noita kuitteja kun katsoo, niin näkee, että ekassa taksi on odottanut asiakasta kolme tuntia sairaalalla, tokassa ei(tai jos on, se ei ole vaikuttanut laskutukseen)

Tällöin tokassa taksille on tullut potentiaalisesti tuplamatka ajamista.
Siis tuossa 1. kuitissahan on eritelty lähtömaksu 9 €, odotuksesta 160 € ja ajamisesta 328,20 € päälle. Yhteensä 503,40 € (tästä vielä pois se 25 € omavastuu). Mihin ihmeeseen tosta loppulaskusta on kadonnut yli 300 €?

2. kuittikaan ei pidä paikkaansa, olisi pitänyt laskuttaa 364,80 €. Nyt summa oli 359,40 €.

Onko tää nyt vaan joku vedätys mitä toimittaja ei ole tarkistanut? Muutenhan nuo matkat näyttäs olevan jopa vähän edullisempia tuolla uudella systeemillä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Nyt on saatu riita aikaan: Taksinvälitysyhtiö Lähitaksi ei suostu välittämään taksiyhtiö Fixutaksin kyytejä. Lähitaksi haluasi, että Fixutaksi ajaisi vain Lähitaksin brändin alla ja mm. peittäisi Fixutaksin tunnukset, mikäli kyyti on Lähitaksin välittämä. (Taksiyhtiöt ilmiriidassa – Lähitaksi kieltäytyy välittämästä Fixutaxin kyytejä, omistaja syyttää Lähitaksia määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä)

Ihmeellistä säätöä, kun kannattaisi pyrkiä parantamaan kannattavuutta hukka-ajoa vähentämällä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Tuli tänään havaittua vanha 4-koppainen golf farmari -taxi. Tai ainakin oli kyltti katolla. Eikö tosiaan ole mitään rajoituksia minkälaisella autolla sitä ajaa?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 359
Mä oon nähnyt farmarimersun täällä Helsingissä, jonka rekkarissa oli sana tax1. Katolla ei kuitenkaan ollut kylttiä. Oliko yksityisajossa vai onko se kattokyltti pakko olla?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
475
Mä oon nähnyt farmarimersun täällä Helsingissä, jonka rekkarissa oli sana tax1. Katolla ei kuitenkaan ollut kylttiä. Oliko yksityisajossa vai onko se kattokyltti pakko olla?
Eikös se kattokyltin vaatimus poistunut?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Tuli tänään havaittua vanha 4-koppainen golf farmari -taxi. Tai ainakin oli kyltti katolla. Eikö tosiaan ole mitään rajoituksia minkälaisella autolla sitä ajaa?
Taksiako saa mielestäsi ajaa vain jenkkiautolla? Vai mistä tuo saksalaisvalmisteisen laatuauton dissaaminen johtuu? :think:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Taksiako saa mielestäsi ajaa vain jenkkiautolla? Vai mistä tuo saksalaisvalmisteisen laatuauton dissaaminen johtuu? :think:
Lähinnä olen ollut siinä käsityksessä, että noissa on joku vuosiraja, mitä vanhempi ei saa taksi olla. Olin ilmeisesti väärässä, vai muuttiko tämä lainsäädäntö sitä jotenkin?

Itsellä on 2 Audia, eli en suinkaan saksalaisia. Jenkit ei osaa tehdä kuin suurta ja suurta on myös se polttoainekulutus eikä ne mielestäni ole saksalaisten tasolla mukavuuden osalta.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Taksia saa ajaa nykyään ihan millä vaan ajoneuvolla, vaikka polkupyörällä, mopoautolla, kuorma-autolla tai ikivanhalla T-mallin Fordilla. Kunhan se rekisteröidään taksiksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
IMG-20180907-WA0003.jpg


Tämä on ehkä naurettavin taksiauto minkä olen PK-seudulla nähnyt taksiuudistuksen jälkeen. :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 040
Hinnat tippuneet, ennen oli lähtö ab. 6.80€ nyt 4.70e.
:confused: Tällaiset jutut hieman hämmentävät. Perusmaksu oli 5,90 euroa ja korotettu perusmaksu 9,00 euroa alkaen 1.7.2013.
nykyään kuskit oikein kaahaa kahdella renkaalla reissun läpi, ennen mentiin kirkkovankkuri-tahtiin. ennen taksa ab.11€ nykyään 7-8€ hyvä näin.
Missä tällainen muutos on taksiuudistuksen yhteydessä tapahtunut? :jd:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 795
Lähinnä olen ollut siinä käsityksessä, että noissa on joku vuosiraja, mitä vanhempi ei saa taksi olla. Olin ilmeisesti väärässä, vai muuttiko tämä lainsäädäntö sitä jotenkin?
Olisikohan ollut niin, että sopimuksia taksiyhtiöiden alaisuudessa ei synny, jos ei heidän omat vaatimuksensa täyty?*
Sitä vastoin voi toimia itse asiakkaansa hankkien, ilman välikäsiä. (über, Kajo, Fixutaksi ja mitä kaikkea näitä nyt olikaan)

*On nimittäin sen välittäjänkin intressi, minkälaista kalustoa toiminimensä alla välittää. Se kun vaikuttaa asiakkaiden mielikuvaan kys. palveluista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
Lähinnä olen ollut siinä käsityksessä, että noissa on joku vuosiraja, mitä vanhempi ei saa taksi olla. Olin ilmeisesti väärässä, vai muuttiko tämä lainsäädäntö sitä jotenkin?
Nuo on yrityksien omia rajoituksia jos jossain jotain rajataan. Välityskeskuksissa yleensä 5v ja Uberilla 10v.

Jos jotenkin joutuu itse tuommoisen vanhan auton kyytiin yleensä voi itseään syyttää siitä. Oikeastaan jos vertailaan näihin joihinkin 8-10v vanhoihin puntoihin ja vastaavan kokoluokan autoihin niin ei ne 15-20v vanhat farkutkaan sen huonommalta vaihtoehdolta vaikuta. Tietenkin jarrut ja muut kehittyy, mutta en tiedä haluaisinko olla kyydissä noissa miniautoissa jos sattuukin kolahtaan. Nykyään kun pääasiassa muutenkin näkee ennakkoon tilatessa että mikä auto tulee niin itseään voi syyttää jos herää tuommoisen kyydistä. Pääasiassa tolppia ja "oman välityksen" kautta noitakin vanhempia autoja taitaa löytyä vain.

Oikeastaan ihan hyvä kuitenkin että eri hintaluokan autojakin nähdään. Isoja eroja se ei pitkällä tähtäimellä tee millä autolla ajetaan, mutta antaa myös enemmän varsinkin osa-aikaisille jotain tienata. Uusissa autoissa perustuu enemmän isoon käyttömäärään kun auto ei lepää, pienemmällä ajolla vanhemmassa autossa enemmän ehkä mahdollista jäädä käteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Itse käytin ensimmäistä kertaa taksia lakiuudistuksen jälkeen ja reissu irtosi oulun lentokentän taksijonosta keskustan hotelliin 30€:llä lauantai-iltana, mikä on reilun vitosen halvempi hinta kuin aikaisemmin.

Kuski oli ”uusi” vuosia raskaalla puolella ajanut joka ajeli jollain arviolta 8v vanhalla ihan ok-kuntoisella avensiksella tjsp.

Oulussa on bussiliikenne tahallaan paskottu kentältä keskustaan ilmeisesti taksikuskien lobbaamana (bussi lähtee samalla minuutilla kun lento laskeutuu -> tunnin venailu seuraavaan...), joten uudistus kyllä tuntuu kuluttajien lompakossa kun jokainen säästää sen vitosen.

Kaikenkaikkiaan positiivinen kokemus.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Lentoasemalta keskustaan maksaa Otaxin kyydissä päivällä noin 30-32€ (32€ jos kova ruuhka) ja yöllä 33-35€. Kuskisi taisi olla eräs henkilö, jonka kanssa olen muutaman sanan vaihtanut ja C-mersulla ajeleskelee (ellei sitten ollut joku muu). Kertoi käyttävänsä samoja hintoja kuin Otaxi ja siltä näyttikin hänen hintalapussaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Nuo on yrityksien omia rajoituksia jos jossain jotain rajataan. Välityskeskuksissa yleensä 5v ja Uberilla 10v.

Jos jotenkin joutuu itse tuommoisen vanhan auton kyytiin yleensä voi itseään syyttää siitä. Oikeastaan jos vertailaan näihin joihinkin 8-10v vanhoihin puntoihin ja vastaavan kokoluokan autoihin niin ei ne 15-20v vanhat farkutkaan sen huonommalta vaihtoehdolta vaikuta. Tietenkin jarrut ja muut kehittyy, mutta en tiedä haluaisinko olla kyydissä noissa miniautoissa jos sattuukin kolahtaan. Nykyään kun pääasiassa muutenkin näkee ennakkoon tilatessa että mikä auto tulee niin itseään voi syyttää jos herää tuommoisen kyydistä. Pääasiassa tolppia ja "oman välityksen" kautta noitakin vanhempia autoja taitaa löytyä vain.

Oikeastaan ihan hyvä kuitenkin että eri hintaluokan autojakin nähdään. Isoja eroja se ei pitkällä tähtäimellä tee millä autolla ajetaan, mutta antaa myös enemmän varsinkin osa-aikaisille jotain tienata. Uusissa autoissa perustuu enemmän isoon käyttömäärään kun auto ei lepää, pienemmällä ajolla vanhemmassa autossa enemmän ehkä mahdollista jäädä käteen.
Tämä selkeytti hyvin. En siis ole tuollaisen kyytiin joutunut. Näin vain kun ajoi ohi.

Mielestäni onkin hyvä, että saa ajaa taksia sillä minkä nyt saa katsastettua. Kyllä se kuluttaja sitten äänestää lompakollaan haluaako se uuden v90 kyytiä vai vanhan golfin
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
458
No itselleni nyt ainakin täysin yhdentekevää, minkälaisella pommilla jostain baarista kotiin ton muutaman kilometrin matkan liikun, kunhan ei kävellä tarvi. Ymmärrän kyllä jos jatkuvasti satoja kilometrjä istuu taksin kyydissä, että ei minkään Yariksen kyytiin kovin mielellään istu.
 
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
Kuskin näkökulmasta pitää olla melekosen masokisti, että tollasella yariksella lähtee ajamaan taksia.
Jos ajelee osa-aikaisesti muutamia viikonloppuja ei kai siinä ongelmaa, jos autolla ajetaan vuodessa se yli 50 000km joista itse melkoisen siivun niin asia on varmaan erikseen. Isoilla kilometreillä se Mersu , Volvo tai vastaava ei juurikaan kalliimpia kilometrejä (kuin ehkä korkeintaan mahdollinen isompi kulutus autossa), mutta lyhyillä määrillä se muutaman sadan euron romukasa voi antaa edes vähän isomman siivun kuljettajalle tai pidettyä muutaman sentin kilometrillä halvempaa hintaa. Toki riskinä että menettää joitakin ajoja, mutta ei kai kukaan noilla romuilla ajakaan kun noita tolppien ruuhkia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 040
Tuli tänään havaittua vanha 4-koppainen golf farmari -taxi. Tai ainakin oli kyltti katolla. Eikö tosiaan ole mitään rajoituksia minkälaisella autolla sitä ajaa?
No eihän tuo ole pahakaan ja juuri romukyydistä moni haaveili kun tästä uudistuksesta alettiin puhua. Mikään oikea taksivälittäjä ei tosin ota tuollaista väreihinsä. Joillakin on harvoja yksittäisiä romuja seassa koska kalustovaatimukset usein koskevat uusia välitykseen tulevia autoja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 040
Paljon tarkoituksenmukaisempi ja järkevämpi känniläisten kuskaamiseen kuin joku kolme kertaa kalliimpi mersu.
Paitsi työterveyden osalta. Tuollaisessa postilaatikossa on aika pahat käryt juoppojen kanssa ja hikikin tulee. Lisäksi huutavat korvaan vielä vähän lähempää ja lisäksi kovempaa melutason ja muun rytyytyksen vuoksi. On myös vielä kurjempi jos joku alkaa käydä käsiksi noin äärimmäisen ahtaassa paskassa.

Ja tämä ennen kuin mainitaan edes yleistä kuljettajan työergonomiaa tai auton turvallisuustasoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 356
Paitsi työterveyden osalta. Tuollaisessa postilaatikossa on aika pahat käryt juoppojen kanssa ja hikikin tulee. Lisäksi huutavat korvaan vielä vähän lähempää ja lisäksi kovempaa melutason ja muun rytyytyksen vuoksi. On myös vielä kurjempi jos joku alkaa käydä käsiksi noin äärimmäisen ahtaassa paskassa.

Ja tämä ennen kuin mainitaan edes yleistä kuljettajan työergonomiaa tai auton turvallisuustasoa.
Tuo on kuljettajan oma valinta, eli ei merkitystä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 032
Miksi pitäisi väkisin olla paskat työkalut? Paskat työkalut tulee kalliiksi.
Ei yaris ole "paska". Se on oikein luotettava, ketterä ja halpa ajaa. Siitä vaan puuttuu sitä (kännikyydeissä turhaa) luxusta mitä mersussa on.

Työkalu on "paska" jos se hoitaa huonosti tehtävänsä tai ei kestä. Yaris kestää ja hoitaa tehttävänsä ihan yhtä hyvin kuin se mersu.

Yaris ei tule milään tavalla sitä mersua kalliimmaksi, päin vastoin.

Että vertauksesi oli todella huono/paikkansapitämätön.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 032
Se ei kestä isompia kilsoja olematta pajalla (alustan osat esimerkiksi),
Jotain faktaa tämän väiteen tueksi? Yleensä toyotoissa on alustat kestänyt oikein hyvin suuria kilometrejä.

siinä on aivan paska ergonomia
Perusteluja väitteelle? Oletko edes koskaan ajanut yarista, vai tuomitset vaan puhtaalla mutulla?

Voi olla että joillekin kuskeille ei sovi. Mutta jos sopii kuskille, sitten ei mitään ongelmaa.

ja kulutus on aika suuri jos ei satu laittamaan niin paljon tiskiin että irtoaa hybridi.
Tuota vuosimallia, mikä kuvassa on, sai myös dieselinä.

Ja jos tarkastellaan uusia, se hybridi-yariskin on aika paljon niitä mersuja halvempi.

Suorastaan huvittavaa miten SINÄ koet oikeudeksesi kertoa toisten ihmisten työkalujen tarkoituksenmukaisuudesta. :lol:
Miten tämä nyt minuun liittyy?

Mitä sinä tiedät minun työkalujeni tarkoituksenmukaisuudesta?

Sinähän tässä rupesit arvostelemaan muiden työkaluja. Minä vain puolustin, että voi olla hyvinkin tarkoituksenmukaisia.

Pitäiskö muillakin aloilla tinkiä työntekijän työskentelyoloista asiakkaan humalatilan perusteella? :think:
Markkinataloudessa oleellinen periaate on se, että voi saada eri tasoista palvelua/eri tasoisia tuotteita, eri tason hinnalla.

Nyt tässä tarjotaa järkevää budjettipalvelua, ja sinä alat urputtamaan, kun se ei sovi aiemmin näkemääsi toimintatapaan.

Ja se, että työkalu näyttää hienolta ulospäin ei pitäisi olla mikään vaatimus sille, että "työolosuhteet on hyvät". Työkaluissa yleensä keskitytään toiminnallisuuteen, ei hienoon ulkonäköön. Paitsi perinteisessä taksibisneksessä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 040
Tuo on kuljettajan oma valinta, eli ei merkitystä.
En nyt heti saa kiinni siitä, mitä yrität tarkoittaa.

Kokonaisuudessa sillä on paljonkin merkitystä ja toisin sanoen se oma valinta todella yleensä tehdään. Siksi näitä paskalaatikkopirssejä näkeekin lähinnä kehitysmaissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 040
Miksi pitäisi väkisin olla paskat työkalut? Paskat työkalut tulee kalliiksi.
Näinhän se on. Jopa Suomen romuautoja suosivassa kulttuurissa ammattiajoa kannattaa tehdä vähintään uudella Mondeolla ellei nyt sitten kokeellisesti pykälää halvemmalla autolla. Missään tapauksessa ei 8 vuotta vanhalla tojotavariksella. Tämä ei koske vain "autoja, jotka liikkuvat koko ajan", koska sellaisia ei Suomessa normaalin taksibisneksen mittakaavassa ole tai jos on, tämä perustuu alipalkalla työskenteleviin kuljettajiin. Joillain harvoilla kermankuorijoilla saattaa olla tilanne, että autoja kannattaisi pitää liikkeellä ihan tuntipalkkaa maksaen. Sikäli kun jossain näin on, ei se perustu ainakaan täällä haaveiltuun bangladeshilaistasoiseen kuristuskilpailutukseen ja romuautokyytiin, vaan valitettavasti ihan yhteiskunnan kuljetussopimuksiin tai suhteilla hankittuihin yritysasiakkuuksiin. Ei siis mihinkään, mikä synergoisi uuden kokoomusnuorten fantasian kanssa. Suomessa ei ole 24/7 metropoleja ja vaikka yksi sellainen syntyisikin, se olisi varsin pieni tekijä koko maan henkilökuljetusalan kannalta.

Ihan hirveää tappiota ei Mondeoon verrattuna tee normaalilla päätoimisella ajolla vaikkapa E-mersulla, jos sekään nyt ei mikään paras taksiauto ole kuin vanhojen yrittäjien ja joidenkin vähän yksinkertaisten asiakkaiden mielikuvissa. Ammattiasiakkaiden huoltopalvelua aina kehutaan, mutta sekin on valitettavasti kaupunkikohtaista. Aivan yhtäläisesti voisi kehua kylästä riippuen vaikkapa VW:n huoltoa ja moittia Skodaa, vaikka ne ovatkin autona sama asia.

Kalleimmat kilometrit ajetaan vanhalla nissanilla, jota joutuu vähilläkin ajoilla hitsaamaan joka vuosi. Jos jollain hädin tuskin leimatuilla paskoilla yritellään ammattiajoa, sääliksi käy. Ei se toiminta mitenkään voi olla kannattavaa jollain sääliötason 10Mm ajomäärillä vuosittain, ellei liikennöidä jossain ostarin parkkihallissa. Ei ole eikä tule kannattavaksi, vaikka miten vakuutusyhtiöt subventoisivat tosimuron fantasiaa.

Romuautolla työtehokin kärsii. Jopa ihanneolosuhteissa, joita ei Suomessa nyt ihan ympäri vuoden esiinny. Lisäksi työtehosta ei pidä olettaa ihan mahdottomia, jos meinaa teoreettisessa kehitysmaakuviossa ajella muutamana viikonloppuna vuodessa. Vaikka taksityötä on tyylikästä halveksua, ei se ihan kylmiltään jokaiselta vässykältä onnistu - vielä vähemmän kuin siivoustyö, joka ei sentään ole ihan samanlainen sylkykuppi enää tänä päivänä. Hyvä kun satunnainen kurvailu onnistuu entiseltä oikealta taksarilta, jos tahti harvenee harrastetasoiseksi. Eikun eihän sekään oikein taitu.

Piti oikein pölhöviestejä nähdessäni taas nilkuttaa ajamisesta kipeytyneellä piriformiskoivella oikealle työasemalle, josta pystyy jopa jotain postaamaan. Ei se oikealla autollakaan mitään hierontaa ole 13 tunnin jälkeen. Toivotan kaikin mokomin nämä loanheittäjät tervetulleeksi ajamaan jollain markan koppimopolla ammattiajoa. Se ei ole vaarassa yleistyä nykyisellä Suomen kustannusasteikolla jo ihan normaalin työsuojelun ymmärryksen takia. Jos ei edes itäblokissa enää pääsääntöisesti kannata, niin miten joku voi kuvitella, että täällä ökyhintatason maassa? Kyllä siihen tarvittaisiin ilmaistyövoimaa.

Työkaluissa yleensä keskitytään toiminnallisuuteen, ei hienoon ulkonäköön. Paitsi perinteisessä taksibisneksessä.
Tämä kertoo riittävästi siitä, miten tuohon öyhötykseen pitää suhtautua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
458
Joo ilman muuta kaikkien pitäisi hommata se uudenkarhea mersu alle, riippumatta siitä ajaako täyttä päivää vai tyyliin viisi viikonloppua vuodessa jotain lyhyitä keikkoja. :facepalm:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 359
Ajoin muuten vähän aikaa sitten uudella Toyota Yariksella. Automaattivaihteet ja hybridi. Oli tosi pieni kulutus kaupunkiajossa. Varusteita oli riittävästi ja kaikki muutekin ok. Alusta oli tietenkin mitä oli ja muiden kuskien asenteet myös.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 040
Joo ilman muuta kaikkien pitäisi hommata se uudenkarhea mersu alle, riippumatta siitä ajaako täyttä päivää vai tyyliin viisi viikonloppua vuodessa jotain lyhyitä keikkoja. :facepalm:
Vaikka kukaan ei tuollaista ehdottanutkaan ja kuten sanottua vähän päinvastaista ehdoteltiin, täytyy taas kerran pettyä tähän ketjuun. Ajatuksella kirjoitettuihin viesteihin vastaillaan rivin tai kahden räyskäisyillä asiasta mitään ymmärtämättä. Ei näin. Johan tässä kyllästyy heittämään helmiä sioille.

Kyllähän me molemmat tiedämme, että on pelkästään tyhmää perustaa oma taksiyritys ajaakseen viisi viikonloppua vuodessa "jotain lyhyitä keikkoja". Siispä juuri kukaan ei niin tee, ellei sitä tee ihan periaatteesta, jotta voi esimerkiksi ajaa etuuskaistoja pitkin. Tyhmäähän sekin on, mutta jotkut ovat keksineet, että sen mikä toimii jossain muualla täytyy toimia täälläkin, unohtaen kulujen suuruuden.

Taksia voi muuten ajaa myös työntekijänä ja alalla on toistaiseksi työvoimapula, jolle ei ole loppua näkyvissä. Myös kokemattomille satunnaisten yksittäisten työvuorojen tekijöille annetaan auto alle. Ne viisi viikonloppua vuodessa on kivempi ajaa uudenkarhealla MB:llä tai vaikka uudenkarhealla Avensiksella kuin vanhalla Yariksella, eikä tarvitse edes ostaa sitä autoa. Lisäksi saa ehkä oikeasti jotain kyytejäkin eikä homma mene illanvietoksi taksitolpalla tai ravintolan edessä tahi marketin parkkipaikalla uuperikyytiä odottaen. Oksennuksetkaan eivät ole oman Yariksen valmiiksi repaleisissa kangaspenkeissä. Eikä tarvitse ajotaidottomuuttaan väsyneenä aamuyöstä helvetin korvessa hankeen juututtuaan epätoivoisen rimpuilun päätteeksi öljypohjan kiveen rikkoessaan tajuta, ettei tullut otettua hinausvakuutusta kun tähän vanhaan Yarikseenhan riittää liikennevakuutus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
245
Miksi ihmeessä kuluttajana pitäisi oletuksena maksaa enemmän, että saa kuski saa mursun penkin alle? Onhan varmaan kiva selata facea ilmastoidusta autosta, jonka penkki hieroo ja välillä vilkuilla viereiselle raksamaalle, kun miehet painaa duunia paljon epämielyttävimmissä olosuhteissa kesät talvet. Mutta miksi ihmeessä minun pitäisi maksaa siitä enemmän? Todennäköisesti olen jokaisessa maailman kolkassa taksia käyttänyt, aina päässyt perille ja aina ystävällistä palvelua, eikä koskaan ole kiinnostanut mikä kottero vie eteenpäin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 224
Näinhän se on. Jopa Suomen romuautoja suosivassa kulttuurissa ammattiajoa kannattaa tehdä vähintään uudella Mondeolla ellei nyt sitten kokeellisesti pykälää halvemmalla autolla. Missään tapauksessa ei 8 vuotta vanhalla tojotavariksella. Tämä ei koske vain "autoja, jotka liikkuvat koko ajan", koska sellaisia ei Suomessa normaalin taksibisneksen mittakaavassa ole tai jos on, tämä perustuu alipalkalla työskenteleviin kuljettajiin. Joillain harvoilla kermankuorijoilla saattaa olla tilanne, että autoja kannattaisi pitää liikkeellä ihan tuntipalkkaa maksaen. Sikäli kun jossain näin on, ei se perustu ainakaan täällä haaveiltuun bangladeshilaistasoiseen kuristuskilpailutukseen ja romuautokyytiin, vaan valitettavasti ihan yhteiskunnan kuljetussopimuksiin tai suhteilla hankittuihin yritysasiakkuuksiin. Ei siis mihinkään, mikä synergoisi uuden kokoomusnuorten fantasian kanssa. Suomessa ei ole 24/7 metropoleja ja vaikka yksi sellainen syntyisikin, se olisi varsin pieni tekijä koko maan henkilökuljetusalan kannalta.

Ihan hirveää tappiota ei Mondeoon verrattuna tee normaalilla päätoimisella ajolla vaikkapa E-mersulla, jos sekään nyt ei mikään paras taksiauto ole kuin vanhojen yrittäjien ja joidenkin vähän yksinkertaisten asiakkaiden mielikuvissa. Ammattiasiakkaiden huoltopalvelua aina kehutaan, mutta sekin on valitettavasti kaupunkikohtaista. Aivan yhtäläisesti voisi kehua kylästä riippuen vaikkapa VW:n huoltoa ja moittia Skodaa, vaikka ne ovatkin autona sama asia.

Kalleimmat kilometrit ajetaan vanhalla nissanilla, jota joutuu vähilläkin ajoilla hitsaamaan joka vuosi. Jos jollain hädin tuskin leimatuilla paskoilla yritellään ammattiajoa, sääliksi käy. Ei se toiminta mitenkään voi olla kannattavaa jollain sääliötason 10Mm ajomäärillä vuosittain, ellei liikennöidä jossain ostarin parkkihallissa. Ei ole eikä tule kannattavaksi, vaikka miten vakuutusyhtiöt subventoisivat tosimuron fantasiaa.

Romuautolla työtehokin kärsii. Jopa ihanneolosuhteissa, joita ei Suomessa nyt ihan ympäri vuoden esiinny. Lisäksi työtehosta ei pidä olettaa ihan mahdottomia, jos meinaa teoreettisessa kehitysmaakuviossa ajella muutamana viikonloppuna vuodessa. Vaikka taksityötä on tyylikästä halveksua, ei se ihan kylmiltään jokaiselta vässykältä onnistu - vielä vähemmän kuin siivoustyö, joka ei sentään ole ihan samanlainen sylkykuppi enää tänä päivänä. Hyvä kun satunnainen kurvailu onnistuu entiseltä oikealta taksarilta, jos tahti harvenee harrastetasoiseksi. Eikun eihän sekään oikein taitu.

Piti oikein pölhöviestejä nähdessäni taas nilkuttaa ajamisesta kipeytyneellä piriformiskoivella oikealle työasemalle, josta pystyy jopa jotain postaamaan. Ei se oikealla autollakaan mitään hierontaa ole 13 tunnin jälkeen. Toivotan kaikin mokomin nämä loanheittäjät tervetulleeksi ajamaan jollain markan koppimopolla ammattiajoa. Se ei ole vaarassa yleistyä nykyisellä Suomen kustannusasteikolla jo ihan normaalin työsuojelun ymmärryksen takia. Jos ei edes itäblokissa enää pääsääntöisesti kannata, niin miten joku voi kuvitella, että täällä ökyhintatason maassa? Kyllä siihen tarvittaisiin ilmaistyövoimaa.
Mä aina ihmettelen sitä että täällä sanotaan että taksia ei kannata ajaa paskoilla autoilla mutta sitten kun liikkuu maailmalla niin siellä on tämän tästä ties minkälaisia puhkiajettuja vanhoja raatoja taksiautoina.

Onko noilla paskoilla autoilla ajaminen Suomessa suhteellisesti niin paljon kalliimpaa kuin esim. Briteissä, Espanjassa, Italiassa ja Ranskassa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
245
Jostain syystä munkin asiakkaat maksaa ekstraa siitä että mulla on sähköpöytä, kunnon tuoli, joku muu kun acerin 500 euron markettiläppäri, hiltin poravasara, <valitse suosikkisi>... Eikun.

Hyviä juttuja :kahvi:
Tuskin asiakkaat siitä sulle suoraan maksaa. Työnantaja panostaa työnhyvinvointiin, jotta jos olet edes vähän pätevä työntekijä niin jäät sinne töihin. Kuskikin voi vaihtuu mursusta muualle jollei ahteri kestä. Loppujen lopuksi asiakkaat sen mukavamman penkin maksaa, joten voi olla että lähtö tulee joka tapauksessa. Taksi on monelle lähinnä työkalu eikä mikään 10 minuutin "hemmottelu".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 040
Ei se nyt näin vaikea asia voi olla. Uusi auto ei muutu arvottomaksi parissa vuodessa eikä vanhan romun tekohengittäminen ole ilmaista. Kilometrit eivät ole arvokkaammalla autolla kovinkaan paljon kalliimpia. Useissa tapauksissa kohtuuhintaisella uudella voi olla halvempaa kuin paskarottelolla.

Se työsuojelupuoli taas ei ole mitään kuljettajan hemmottelua vaan ihan suoraan rahallinen asia. Varhaiseläke ei ole säästöä, työtapaturmat eivät ole säästöä.

Työn keskeytyksetkään eivät ole säästöä.

Romuilla ajetaan joskus mm. alkupääoman puutteen vuoksi. Se kehitysmaataksari ei välttämättä ole väleissä pankkiin tai edes poliisiin, vakuutusyhtiöstä puhumattakaan. Riski auton ryttäämisestä tai takavarikosta on oikein hyvä syy ajaa halvalla autolla, vaikka se ei normaalin liiketalousopin mukaan edes kannattaisi.

Kehitysmaissa autojen korjaaminen on halpaa. Autot suhteellisesti kalliita, polttoaine usein vielä kalliimpaa, vaikka joissain tapauksissa ollut peräti ilmaista. Palkkakulu tai tarvittava yrittäjätulo pieni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
107
Ei se nyt näin vaikea asia voi olla. Uusi auto ei muutu arvottomaksi parissa vuodessa eikä vanhan romun tekohengittäminen ole ilmaista. Kilometrit eivät ole arvokkaammalla autolla kovinkaan paljon kalliimpia. Useissa tapauksissa kohtuuhintaisella uudella voi olla halvempaa kuin paskarottelolla.

Se työsuojelupuoli taas ei ole mitään kuljettajan hemmottelua vaan ihan suoraan rahallinen asia. Varhaiseläke ei ole säästöä, työtapaturmat eivät ole säästöä.

Työn keskeytyksetkään eivät ole säästöä.
Ei muutu arvottomaksi vaan puoleen arvosta.. Vanhan hyvälaatuisen auton huoltaminen on siihen nähen lähes ilmaista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 040
Ei muutu arvottomaksi vaan puoleen arvosta.. Vanhan hyvälaatuisen auton huoltaminen on siihen nähen lähes ilmaista.
Tämähän pätee jos ajat maantievetoa töihin ja käyt Prismassa. Jos autoa oikeasti käytetään, yhtälö muuttuu. Autoja joutuu huoltamisen lisäksi jopa korjaamaan, mikä ei uuden auton tapauksessa suoraan maksa mitään. Lisäksi säästöä syntyy mm. polttoaineesta ja käyttöverotuksesta. Työtehokin on eri, ja terveys on moneen kertaan mainittu. Kaikki nämä kertautuvat ja lopputulos on yllättävä niille, jotka ajattelevat että 40 000 euron auto on 40 kertaa tonnin autoa kalliimpi.

Jobbarilta ostettu 7 000 euron auto puolestaan ei menetä puolta arvostaan vaan lähtee yllättävällä hetkellä paaliin ja siitä saa satasen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
458
Ei se nyt näin vaikea asia voi olla. Uusi auto ei muutu arvottomaksi parissa vuodessa eikä vanhan romun tekohengittäminen ole ilmaista. Kilometrit eivät ole arvokkaammalla autolla kovinkaan paljon kalliimpia. Useissa tapauksissa kohtuuhintaisella uudella voi olla halvempaa kuin paskarottelolla.

Se työsuojelupuoli taas ei ole mitään kuljettajan hemmottelua vaan ihan suoraan rahallinen asia. Varhaiseläke ei ole säästöä, työtapaturmat eivät ole säästöä.

Työn keskeytyksetkään eivät ole säästöä.

Romuilla ajetaan joskus mm. alkupääoman puutteen vuoksi. Se kehitysmaataksari ei välttämättä ole väleissä pankkiin tai edes poliisiin, vakuutusyhtiöstä puhumattakaan. Riski auton ryttäämisestä tai takavarikosta on oikein hyvä syy ajaa halvalla autolla, vaikka se ei normaalin liiketalousopin mukaan edes kannattaisi.

Kehitysmaissa autojen korjaaminen on halpaa. Autot suhteellisesti kalliita, polttoaine usein vielä kalliimpaa, vaikka joissain tapauksissa ollut peräti ilmaista. Palkkakulu tai tarvittava yrittäjätulo pieni.
Mistä tämä oletus, että joku muutaman vuoden vanha japsi on remontissa jatkuvalla syötöllä? Jos pelkästä luotettavuudesta puhutaan, niin lähtisin vaikka omalla yli 20-vuotiaalla Corollalla mieluummin pidemmälle reissulle kun uudehkolla mersulla. Lisäksi vanhemmille autoille pystyy tekemään aika paljon itsekkin, JOS jotain vikaa ilmenee, joka aivan takuulla on säästöä vrt. mihin tahansa korjaamoon.

Mitä ihmettä joku työsuojelu liittyy koko asiaan, kun oletuksena sillä autolla ajetaan itse? Vai meinaatko, että jos joutuisit vaikka nyt Yariksella käymään stadista Inarissa, niin joutuisit työkyvyttömyyseläkkeelle? :D

Yhtä kaikki; jos auto kelpaa kuljettajalle ja kyydittävälle, niin en ymmärrä missä ongelma. Itse en keksi ainoatakaan syytä, miksi mieluummin hyppäisin mersuun kuin yarikseen, jos kuskit ovat molemmissa samaa tasoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 040
Jos todella luotat 90-luvun korollaan enemmän kuin tuoreeseen kalliin merkin isoon autoon, niin siinähän se tämän keskustelun probleema juuri käy ilmi.

Mikään määrä järkipuhetta, tietoa tai kokemusta ei riitä kääntämään keskustelukumppanin päätä, kun hänellä on Vahva Tunne siitä, miten asiat ovat. Hän tietää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 557
Viestejä
4 166 185
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom