Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Täällä oli ilmeisesti Menevä (varmuutta ei ole) ajanut erään matkan rautatieasemalle, jonka hinta oli ollut sitten 40€. Otaxin taksoilla maksimihinta ennakkotilauksen ja yölähdön kera olisi jotain 33€ luokkaa...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 360
Meneviä on näkynyt täälläpäin Helsinkiä jopa TaksiHelsingin autoja enemmän.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 360
Täälläpäin on Töölöntulli. Taksiasema on remontin takia suljettuna, mutta mitä oon nähnyt tuolla liikkuessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Täällä oli ilmeisesti Menevä (varmuutta ei ole) ajanut erään matkan rautatieasemalle, jonka hinta oli ollut sitten 40€. Otaxin taksoilla maksimihinta ennakkotilauksen ja yölähdön kera olisi jotain 33€ luokkaa...
Onko tästä lisätietoa? Eihän se lähes jokaisen normaalin käytännön mukaan ole mikään ihme, jos ennakkovarauksen hinta vähän nousee kun esimerkiksi asiakas saapuu 10 minuuttia sovitun noutoajan jälkeen. Menevän hinnasto itsessään näyttää kovin aikakriittiseltä ja hintataso normaalilta, muut hämmentävät selostukset sieltä päin ihan mitä sattuu.

Otaxin sivuja katsoessa vähän muuten ihmettelin mainintaa kiintiöistä. Paljonkos siellä on perinteisen ulan markkinaosuus tänään? Aika kovaan peliin on määräävää markkina-asemaa pitävä välittäjä lähtenyt jos uskaltaa rajoittaa uusien yrittäjien liittymistä. Saattaapi tulla kuukausimaksuihin pikku korotuksia, jos yhtiö pääseekin maksamaan korvauksia, uhkasakkoja ja asianajokuluja tällaisesta. Tai kai sielläkin on jo koroteltu mukavasti, kun liiketoimintaa kokeilevien perinteisten aluetaksien toimistollehan pitää tämän uudistuksen nimessä palkata muutamia kymmeniä erilaisia asiantuntijoita juomaan kahvia.

Pirkanmaalla on nähty toinen ääripää. Asiakkaat luulevat matkustavansa luotettavan taksiyhtiön autossa ja heille selviääkin, että hinta on mitä sattuu ja joka autossa eri. Tätähän uudistuksen toteuttajat halusivatkin; vanhoille toimijoille joko paskan jätkän maine tai oikeusjuttuja niskaan niskuroinnista ja "vanhan jatkamisesta".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Otaxilla on unohtunut hinnasto vissiin sivuiltaan?

Etusivu – OTAXI
Siellähän se vasemmassa ylälaidassa löytyy, ainakin näin tietokoneen nettiselaimella.

Tämä juttu oli kalevan paikallislehdessä muistaakseni koskien tätä kallista taksimatkaa. Ilmeisesti "tekstarit" osiolla tai jossakin vastaavassa, mihin voi lukijat laittaa omia lyhyitä juttuja.

Minä en näistä kiintiöasioista tiedä mitään, enkä kyllä haluakkaan tietää. Jos hommat loppuu niin keksin sitten muuta tekemistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 152
No niin, nyt alkaa tapahtua.

IFin Uberille räätälöity vakuutus:
"-Hyvä kuljettaja-arvio laskee vakuutuksen hintaa.
-Ajokilometreihin perustuva hinnoittelu. Mitä vähemmän ajat, sitä vähemmän maksat.
-Ole huoletta, me autamme siirtämään vakuutuksesi Ifiin."

Pyysin tarjouksen niin katsotaan.
Ilmoittele kun saat faktaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Jos hommat loppuu niin keksin sitten muuta tekemistä.
Moni on jo todennut, että hommat saavat loppua ja siirtyneet "oikeisiin töihin". Taksimiehenä varmasti tiedät tämän, mutta noin yleisen sivistystyön takia kuitenkin toistan yleisöllemme. Taksialallahan on paljon kuljettajia ja jonkin verran yrittäjiä, jotka vaan syystä tai toisesta(olkoon sitten "vapaus" tai jokin perverssi autotyöläisromantiikka) ajavat taksia, vaikka heillä on ammattitaito ja rahkeet työllistyä johonkin muuhun paremmin maksavaan työhön. Samasta syystä on käynnissä hidas jatkuva liike taksista oikeisiin töihin ja oikeista töistä taksiin. Viime aikoina meillä päin on nähty oman otokseni perusteella enemmän niitä lähtijöitä kuin palaajia. Pienestä yleisen talouden elpymisen fantasioinnista huolimatta siis koettu suunta on ollut se, että "hommat on loppumassa".

Eihän se tällä alalla ole yhden välitysyhtiön kohtalosta kiinni, loppuuko hommat jos on loppuakseen. Se osittain yhä kiinni kokonaistarjonnasta ja kysynnästä, kuten tähänkin asti. Todella heikkoja aikoja on alituisen ylitarjonnan vuoksi monella alueella nähty, kuten varmaan kaikki alalla käyneet tietävät. Jatkossakaan se kuluttaja-asioinnin keskittyminen ei ole edes halvimmasta hinnasta kiinni, vaan palvelun toimivuudesta. Juuri siinä on ollut useammallakin perinteisellä ulalla todella pahoja kämmejä ja aivan jatkuvasti.

Hommat eivät ole tekevältä loppumassa jos aikoo työskennellä yhä halvemmalla reaaliansiolla, ja toisaalta ei ole mitenkään oletettavissa että enemmistö nykyisistä yrittäjistä jatkaa samassa verkostossa kuin tähän asti jokaisella alueella. Joissain kylissä varmasti näinkin, ja epäilemättä löytyy kaupunkeja ja seutuja, joilla vakiintunut välittäjä toimii jo ja onnistuu kehitystyössään niin hyvin, että pitää kovan markkinaosuuden. Tämä ei kuitenkaan ole tilanne läheskään joka puolella Suomea edes enää ensi vuonna.

No niin, nyt alkaa tapahtua.

IFin Uberille räätälöity vakuutus:
"-Hyvä kuljettaja-arvio laskee vakuutuksen hintaa.
-Ajokilometreihin perustuva hinnoittelu. Mitä vähemmän ajat, sitä vähemmän maksat.
-Ole huoletta, me autamme siirtämään vakuutuksesi Ifiin."

Pyysin tarjouksen niin katsotaan.
Aiotko ajaa Uberin tallissa vai kysytkö vakuutusta muuhun vastaavaan toimintaan? Jos haluat kertoa jotain tarjouksesta, moni on varmasti kiinnostunut.
 
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
Ensiviikolla pitäisi esim. tiistaina olla jyväskylässä, sivuja tutkailin niin ilmeisesti provisio 15%, kuukausimaksu 15e, 5v vanha auto korkeintaan ja oliko jotain muuta.
 
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
Ensiviikolla pitäisi esim. tiistaina olla jyväskylässä, sivuja tutkailin niin ilmeisesti provisio 15%, kuukausimaksu 15e, 5v vanha auto korkeintaan ja oliko jotain muuta.
Ainii olennainen vielä jäi noiden lisäksi eli jos liittyy elokuussa niin ilmainen, muuten 250e liittymismaksu. Kuulostaa vähän vaikealta yhtälöltä jos lähtee muutamaa satunnaista ajoa ajaan että pitäisi liittymismaksua maksaa ja olla noin uusi auto. Kynnys lähteä on aika korkea.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Juu eise oikein menny kummallakaan. Silloin kun sovitaan kiinteä hinta, täytyy kohdeosoitteen olla se mikä alunperin on sovittu, sama pätee myös hintaan. Jos kohdeosoitteeseen tulee muutos, myös hintaan tulee muutos, mutta tässä tapauksessa kuten sanoin, olisin vain laskuttanut alkuperäisen kiinteän hinnan, sillä asiakas jäi ns. matkan varrelle.
Hyvä että ainakin teet selväksi, että kusettajakuski oli vanhan liiton taksimiehiä eikä joku uusi puliveivari. Taksi voi ajaa vaikka tyhjänä sinne alkuperäiseen kohdeosoitteeseen, jos sillä saadaan matkustajien osalta hinta takaisin sovituksi.

Hyväksyisin itsekin uuden hinnoittelun silloin, jos taksin tarvitsee poiketa alkuperäiseltä reitiltä edes yhden korttelin verran, koska se voi tuoda kuskille piilokustannuksia matkalla uutta asiakasta hakemaan, mutta tässä taisi olla kyse vain järjestelmän väärinkäytöstä ja ahneen kuljettajan päähänpistosta.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Minä en tiedä minkä liiton herra oli kyseessä. Jokaisella alalla on omat mätämunat ollu vuodesta toiseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
372
Yleisellä tasolla kyllä ymmärrän nuo välityspalveluiden vaatimukset ja maksut. Jotenkin sekin toiminta on rahoitettava, ja laittamalla osa maksuista "kynnysrahoiksi" pelkän provikan sijasta, saadaan katon alle keskimäärin paremmin sitoutuneita kuskeja ja samalla omalle brändille uskottavuutta, kun jätetään kaikki satunnaiset häröpalloilijat pois. Lisäksi autojen saatavuus on varmasti ennustettavampaa, joka on myös tärkeää välityspalvelun kannalta. Tätä ei tule lukea niin, että kannattaisin niitä vanhojen keskusten Semel/Mitax/kelapääte (mitä niitä olikaan) -linjan ylikalliita pakkosoppareita.
 
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
Yleisellä tasolla kyllä ymmärrän nuo välityspalveluiden vaatimukset ja maksut. Jotenkin sekin toiminta on rahoitettava, ja laittamalla osa maksuista "kynnysrahoiksi" pelkän provikan sijasta, saadaan katon alle keskimäärin paremmin sitoutuneita kuskeja ja samalla omalle brändille uskottavuutta, kun jätetään kaikki satunnaiset häröpalloilijat pois. Lisäksi autojen saatavuus on varmasti ennustettavampaa, joka on myös tärkeää välityspalvelun kannalta. Tätä ei tule lukea niin, että kannattaisin niitä vanhojen keskusten Semel/Mitax/kelapääte (mitä niitä olikaan) -linjan ylikalliita pakkosoppareita.
Joo nykyisten alueellisten välityspalveluiden vaatimukset ja maksut ymmärtää, mutta toisaalta jos yrittää luoda näille jonkinlaista kilpailijaa niin en tiedä sitten nykyisestä kuljettajapulassa että lähteekö monikaan mukaan jos asetaan se rima samalle tasolle kun näillä toimijoilla nyt on ollut. Esimerkiksi tämä Kajonin yritys tulla myös muualle Suomeen niin periaatessa se vaatii melkein jo yhtä kovia auto ja varustehankintoja kun paikallinen JYTAKSI, lukuunottamatta tuota kelakyytivarustelua. Jos tämmöisellä palvelulla saa kyytejä niin joutuu maksamaan kovempaa kuukausimaksua kun mitä aluetoimistojen kuukausimaksu on. 15% itseasiassa olisi 5000e kuukautisella liikevaihdolla jo 750e + 15e kuukausimaksua kun aluekeskuksilla ehkä n. 300e riipuen missäpäin on.

Periaatessa nyt puuttuu "Suomalainen uber" markkinoilta joka toimisi matalalla kynnyksellä ja toimisi koko Suomen alueella ja melkein riittää että omistaa sen auton ja lataa absin puhelimeen ja lähtee keikkaa vetään kunhan tietenkin lakisääteiset taksiluvat, auton katsastus ja yrityksen luonti tehty ennen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
107
-15 tkm ajomäärä, myyjä lupasi että se koskee vain lupa-ajoa eli erikseen ei tarvitse ilmoittaa ns. huruajoa
-Uberin kuljettaja-arvio 4.75. En tiedä saisko tämän jos ajaa itsenäisesti, en tajunnut kysyä.

Hinta kaskon kanssa 2270 euroa vuodessa Golfin kokoisella diesel-autolla PK-seudulla. Ikä ei vaikuta koska y-tunnus.

Tällä hetkellä täyskasko ja liikennevakuutus 700e/v.
Paljon pelkkä liikennevakuutus?

Sillä tuossakin on mukana:
Keskeytyspäiväraha

Vakuutuksesta korvataan menetettyä ansiotuloa silloin kun ajoneuvo ei ole ajokuntoinen törmäys-, varkaus-, ilkivalta-, palo- tai lasivahingon seurauksena. Menetetyiltä käyttöpäiviltä maksetaan vakuutuskirjassa ilmoitettu päiväkohtainen korvaus. Korvausta maksetaan yhdestä vahinkotapahtumasta enintään 40 vuorokaudelta, alkaen vakuutukseen valittujen omavastuupäivien jälkeen.

Yms turhaa.
 
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
Eli hieman alle 200e /kk vakuutuksen osuus, 130e ylimääräistä jos normaalistikin käyttäisi autoa ja pitäisi vakuutusmaksu maksaa. Toki oma kikkailunsa ne omat ajot sitten. Sanotaan että ei ihan mahdottomia mutta paha sanoa kuinka hyvät ehdot sitten jos kolaria tai muuta oikeasti tulisi.

Onko jossain jotain laskelmia paljonko sitä ajoa keskimääräisellä vuorolla tulee, tuohan sisältäisi noin 1 250 kilometriä kuukaudessa.
 
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
En tiedä kuinka paljon noita kilsoja edea valvottaisiin. Mutta saa siis pienemmälläkin kilsamäärällä. Tai isommalla.
Joo no eipä tosiaan ainakaan ihan poskettomia summia nuo vakuutukset mitä ennen oli jos kokopäiväisesti ajoi. Olikohan nuo millä boonuksilla että voisiko tuon alle viellä saada?
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 069
Joo no eipä tosiaan ainakaan ihan poskettomia summia nuo vakuutukset mitä ennen oli jos kokopäiväisesti ajoi.
No miten sen nyt ottaa. 15tkm on mielestäni naurettavan vähäinen määrä noilla hinnoilla, tosin hinta tuskin kasvaa samassa suhteessa kilometrien kanssa, mutta kuitenkin.
 
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
No miten sen nyt ottaa. 15tkm on mielestäni naurettavan vähäinen määrä noilla hinnoilla, tosin hinta tuskin kasvaa samassa suhteessa kilometrien kanssa, mutta kuitenkin.
Tavallaan on mutta toisaalta antaa lisää vaihtoehtoja jos osa-aikaisesti ajaa. Toki kun tässä pikaisia laskelmia teki niin jos 10h vuorossa ajaisi vaikka keskimäärin 300 kilometriä niin tuo kestäisi 40h ajoa kuukaudessa. Eli tuntihinnaksi tulisi reilu 5e/h vakuutukselle jos auto vain yrityskäytössä. Eli jos tunnin aikana ajaa vaikka pari 20e keikkaa niin 40e lähtee eka 25% provikka uberille, alv, bensat, vakuutusmaksu, auton kulut ja arvonaleneminen ym.. ym..

40e tuotto/tunti :
10e uberille
4e alv
5e vakuutus
5e bensat

16e jää sitten jaettavaksi oman palkan, YEL, Puhelinlaskuihin, kirjanpitoon, auton kulut ja arvolasku, muut mahdolliset yrityskulut, Eli periaatessa parhaimpina tunteina pääsee siivojan palkkoihin ja sekin vaatii sitä ettei esim. auton kanssa käy mitään ihmeelisyyttä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
649
Edelleen ihmettelen minkä ihmeen takia satunnaiseen suhailuun tarvitaan jotain muuta kuin liikennevakuutus, joka näyttäisi tuon IF:n tarjouksen perusteella olevan n. 100% kalliimpi kuin yksityisellä puolella, esim. Golfin osalta, mutta joka vaikuttaa huomattavasti tuottoon.

Samoin ihmettelen sitä, miksi kukaan ajaisi sivutoimisena muina kuin ruuhkahuippuina. Yksikään taksiyritys ei edellisen lain aikana olisi ollut kannattava ilman huomattavasti parempaa tuntilaskutusta kuin 40e / h kiireisimpinä aikoina, jolla luonnollisesti paikataan sitä viikolla tolpalla notkumista.

Uskallan epäillä, että ruuhka-aikoina nyt "halvemmilla" hinnoilla pyöritään kaupunkiajossa jossain +80€/h, joka on täysin mahdollista myös sivutoimisena ajelevalle, jolloin ollaan lähempänä arkkitehdin kuin siivoojan tuntiliksaa, varsinkin jos auto on mietitty järkevästi, eikä kyydinvälitys syö 25% kakusta.
 
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
Uskallan epäillä, että ruuhka-aikoina nyt "halvemmilla" hinnoilla pyöritään kaupunkiajossa jossain +80€/h, joka on täysin mahdollista myös sivutoimisena ajelevalle, jolloin ollaan lähempänä arkkitehdin kuin siivoojan tuntiliksaa, varsinkin jos auto on mietitty järkevästi, eikä kyydinvälitys syö 25% kakusta.
Toki ei niitä ruuhkahuippujakaan lopulta montaa ole varsinkaan hiljaisimpina vuodenaikoina, sitten jos vielä sattuu yksikin oksentava asiakas, muuten hidas tai hankala niin kerennyt mennä jo se huippu kun pääsee seuraavaa asiakasta hakemaan. Aina myös täytyy palata tolpalle/tolpille jos ei kuulu välityskeskuksiin ja osa-aikaisesti ajaa. Toki pääidea sulla taisikin olla se jos olisi halvan provikan omaava sovellus jollain 5-10% ja kyydit edullisia niin porukka ajaisi niitä muutaman kilometrin matkoja ja niitä saisi sahattua monta tunnin aikana. Saattaisi sitä ruuhkahuippua olla isomminkin kun se pieni hetki. Nythän taitaa moni lähteä baaristakin aikaisin kotia että pääsee bussilla.
 
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
Ilmeisesti nyt on aika monella firmalla rekryt käynissä eri kaupungeissa, Ainakin Menevä ja kajon on laajentumassa muualle. Kajonilla se vaatimus oli 5v vanha auto korkeintaan, 15% ja 15e kuukausimaksu. Menevällä ilmeisesti 14% provikka ja 100e kuukausimaksu jonkun lähteen mukaan.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 615
Kysytään täällä. Miten määritellään kuka saa ajaa taksikaistalla? Jos olen uber-kuski, niin saanko?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 732
Täytyy sanoa nyt parin taksin kokemuksen perusteella että tämähän on ihan naurettavaa pelleilyä vai pitäisikö sanoa että appsit täysin käyttökelvottia kikkareita...


Tovi sitten klo 22:00 Espoossa latailtiin useammat appsit ja yritetiin selvittää vanhaan aikaan ~110e matkan hintaa ja tilata kyytiä. Kovasen appi otti tilauksen nätisti sisään, mutta 5 minuutin "etsitään autoa"-tekstin oli pakko painaa aborttia. Fiksutaxi ei näyttänyt mitään, mutta kun sinne soitti niin arveli matkan maksavan ~80e ja sanoi lähettävänsä Kovasen auton, koska "brändin" autot on loppu. 5min puhelusta ja auto pihassa, joten miten ihmeessä se kovasen appi ei 2 minuuttia ennen puhelua löytänyt auton autoa. No ei siinä mitään matka maksoi 100e+ eli se siitä arviosta (en hypännyt autoon joten en osaa sanoa mainitsiko kuski että 100e voi puhjeta kuten nykyään pitäisi infota, enkä huomannut tuota kysyä kun jälkikäteen kyselin että et kai vaan päässyt tuolla 80e:lla kun se olisi ollut jo suht halpa hinta) :).

Tukholmassa koitin uberia, laivan lähestyessä satamaa hinnat oli ok/halvat. Satamaan päästyä ei menty mitenkään heti ulos, hiljakseen löntysteltiin ja kun taksia olisi voinut harkita tilaavansa hinta oli 3x eli about 2-2,5x mitä normaali stokiksen tunnettu brändi (esim taxi stockholm :)) ottaisi (takseja oli terminaalin edusta täynnä eli "ruuhkaa ei ollut"). Käveltiin vajaa kilsa ja kappas nyt sai halvalla joten uber tilaukseen. Kartalta näkyi hienosti missä auto on ja minne se on viemässä nykyistä asiakasta ja arvio ajasta koska se noutaa. Mielenkiintoiseksi homma meni kun taksi vie asiakkaan ja tuli meille päin, ajoi ohi ja jatkoi johonkin hornan tuuttiin (satamaan josta tultiin), muutamin minuutin odottelin ja ajattelin että otetaan joku muu taxi. Appsista "cancel", "kyytisi on jo kuitattu ja kuski on kohta tulossa, jos haluat perua niin siitä voidaan veloittaa _pieni_ maksu"... Kiva eli kuski kuittaa kyydin lähtee syömään ja asiakas roikkuu löysässä hirressä kun missään ei avattu paljonko on "pieni" onko 10/100/1000sek... No odoteltiin vielä hetki ja niin vain se kaara näytti lähtevän satamasta kohti meitä. Syy episodiin oli että asiakas oli antanut väärän osoitteen joten se piti viedä tietenkin oikeaan paikkaan, ei siinä mitään mutta meille tämä sekoilu ei mielestäni näkynyt mitenkään kartalla.

Se miten tuo sekoilu ja uberin hintojen pompinta(**) näkyi minulle niin ei tuosta voi kyllä mitään kiitettävää antaa, hinta oli toki halpa 110sek kun matkaan lopulta päästiin.

Paluumatkalle samaanpisteeseen uber keksikin sitten ehdottaa kaikkea 230sek-320sek väliltä yrityskerroista riippuen, joten tilasin taxi stockholmin, se ei taas mitenkään näyttänyt että onko se auto tulossa 5-20min päästä :). Appi tarjosi kiinteää 150sek mutta kuka sellaista nyt ottaisi sunnuntaina 15:00 kun liikkeellä ei sinun lisäksesi ole ketään muuta, loppusumma 152sek mittarilla. Vähän jäi sellainen "mitä vittua" olo, että miten mittarilla voi ylipäänsä tuohon kiinteään päästä, epäilen tosin että toista kautta matka olisi saattanut olla muutaman sata metriä lyhyempi mutta jos yleisesti olisi vähänkin ruuhkaa niin tuotakin kautta menisi kiinteän yli heittämällä.

Sitten hiljattain Hesan rautatieaseman hoodeilla hämyisessä baarissa 01:00, latailin menevän ja fixutaxin. Menevä antoi nätisti syöttää tiedot (ja mielestäni alussa kartalla näkyvä 4min tarkoittaa estimoitua taksin odotusaikaa) ja kun painoi "hae kyytiä" niin vastineeksi sai kivan errorin että "valitettavasti tänään 01:00 ei ole takseja saatavilla mutta 01:01 alkaen niitä taas olisi", vähemmän yllättäen sama saaga jatkui kun 4-5 kertaa kokeilin ja aina oli seuraava aika "minuutin päästä nykyhetkestä". Fixutaxin appi ei osannut sanoa mitään, näytti kyllä että yksi auto olisi ihan kulmalla, kyytiä sillä ei ainakaan saanut. Uber osasi näppäränä kaverina näyttää 52e-76e (**)arviota matkasta jonka oikea hinta on ~30e. No käveltiin muutama sata metriä rautatieasemalle jossa takseja kuin meressä mutaa ja hypättiin hyvän näköiseen isoon taksi helsingin meseen joka bongattiin jonkun jonon keskeltä, 32e kiitos. Menevä arvioi hinnaksi ~28e.

** Uber siis hinnoittelee matkat ihan päin helvettiä, toisin sanoen jos uberilla itsellään ei ole kuin 3 autoa niin "ruuhkatilanne" on päällä jos yhdessä autossa on asiakas. Saattaa toimia jossain suurkaupungissa, mutta en käyttäisi ellen tiedä mitä matkan oikeasti kuuluu maksaa, lisäksi pitää olla joku muu backuppia jos hinta on levoton silloin kun matkaan pitäisi lähteä.

Miten uberissä edes tietää Suomessa hinnan, kun tukholmassa se kertoi että nyt maksaa 110 tai 230 tai 320sek, mutta suomessa se kertoo että 56-78e tai tuo yllä mainittu eka case niin uber näytti joku 84-96e. Eli saako sen hinnan jotenkin oikeasti tietoonsa ennenkuin tilaus menee "perille asti" ja joudut maksamaan "pienen" maksun jos perut sen?


Kaikista appseista tuntuu puuttuvan sellainen että oikeasti niistä ei tiedä kuinka pitkälle tilauksen voi viedä ennekuin se muuttuu "sitovaksi", ts. et tiedä jos painat tästä nyt "ok" että lähteekö tilaus vai näyttäisikö se sen jälkeen vasta esim. lopullisenhinnan tai arvion siitä kuinka kauan autoa pitäisi odottaa jos niitä ylipäänsä on vapaana... Näillä kokemuksilla pitäytyisin kyllä extempore-matkoissa hyvin pitkälle vanhoissa toimijoissa (mutta näemmä kaikkien niidenkään appeja ei voi käyttää vaan puhelua), jos matka maksaa 2e enemmän niin mitä sitten, ainakin homma toimii.

Kuvittelin mielessäni sen jonkun 80 vuotiaan mummon lataamassa jotain appsia luuriin kun ei tuo homma pelaa vaikka itse olen käyttänyt tietokoneita pienestä lähtien...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 732
Taksilupa ja juusto katolla on varma tieto. :tup:
Eiks taksilupa ole henkilökohtainen tai yrityksen. Eli saako juuston laittaa "ei taksiin" ja ajaa silläkin autolla jos kuskilla kuitenkin on lupa? Ja kääntäen että taksiksi rekatulla autolla jossa on juusto katolla mutta sitä ajaa/siirtää joku muu kuin taksiluvallinen henkilö niin ei saisi ajaa...

Eli jos taksilupa on yrityksellä niin saako sen juustotetuilla autoilla ajaa kaikki pitkin bussikaistaa riippumatta onko kuskilla tutkintoa taskussa?
Ja vastavasti jos lupa on yksityisellä niin voiko se laittaa juuston minkätahansa auton katolle ja huristella menemään?

Näissä caseissa kyydissä ei luonnollisesti olisi asiakasta kun sellaista ei saisi kuskata.

PS. taksilupaa ei vissiin enää ole kun googlasin vaan se on nykyään ilmeisesti taksiliikennelupa...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Valvotaanko hesan taksikaistoilla ajavien autojen lupia jotenkin? Jos asuisin hesassa niin varmaan heittäisin juuston katolle ja pääsisin aina nopeammin ruuhkissa. Varmaan tätä jotkut harrastaneetkin jo? Paras olisi sellainen napista piiloon menevä juusto.

Itseasiassa pöndelläkin voisi samaa kokeilla niin saisi kaahailla miten huvittaa ja oikoa pyöräteitäpitkin. En ole koskaan kuullut, että kytät olisivat puuttuuneet taksareiden kaahailuun. Puhallusratsiastakin olen ainakin kerran nähnyt kun viitotaan vaan ohi.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Kuule "joo22", kyllä ne poliisit puuttuu ihan samallain taksien perseilyyn kuin muidenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 152
Täytyy sanoa nyt parin taksin kokemuksen perusteella että tämähän on ihan naurettavaa pelleilyä vai pitäisikö sanoa että appsit täysin käyttökelvottia kikkareita...


Tovi sitten klo 22:00 Espoossa latailtiin useammat appsit ja yritetiin selvittää vanhaan aikaan ~110e matkan hintaa ja tilata kyytiä. Kovasen appi otti tilauksen nätisti sisään, mutta 5 minuutin "etsitään autoa"-tekstin oli pakko painaa aborttia. Fiksutaxi ei näyttänyt mitään, mutta kun sinne soitti niin arveli matkan maksavan ~80e ja sanoi lähettävänsä Kovasen auton, koska "brändin" autot on loppu. 5min puhelusta ja auto pihassa, joten miten ihmeessä se kovasen appi ei 2 minuuttia ennen puhelua löytänyt auton autoa. No ei siinä mitään matka maksoi 100e+ eli se siitä arviosta (en hypännyt autoon joten en osaa sanoa mainitsiko kuski että 100e voi puhjeta kuten nykyään pitäisi infota, enkä huomannut tuota kysyä kun jälkikäteen kyselin että et kai vaan päässyt tuolla 80e:lla kun se olisi ollut jo suht halpa hinta) :).

Tukholmassa koitin uberia, laivan lähestyessä satamaa hinnat oli ok/halvat. Satamaan päästyä ei menty mitenkään heti ulos, hiljakseen löntysteltiin ja kun taksia olisi voinut harkita tilaavansa hinta oli 3x eli about 2-2,5x mitä normaali stokiksen tunnettu brändi (esim taxi stockholm :)) ottaisi (takseja oli terminaalin edusta täynnä eli "ruuhkaa ei ollut"). Käveltiin vajaa kilsa ja kappas nyt sai halvalla joten uber tilaukseen. Kartalta näkyi hienosti missä auto on ja minne se on viemässä nykyistä asiakasta ja arvio ajasta koska se noutaa. Mielenkiintoiseksi homma meni kun taksi vie asiakkaan ja tuli meille päin, ajoi ohi ja jatkoi johonkin hornan tuuttiin (satamaan josta tultiin), muutamin minuutin odottelin ja ajattelin että otetaan joku muu taxi. Appsista "cancel", "kyytisi on jo kuitattu ja kuski on kohta tulossa, jos haluat perua niin siitä voidaan veloittaa _pieni_ maksu"... Kiva eli kuski kuittaa kyydin lähtee syömään ja asiakas roikkuu löysässä hirressä kun missään ei avattu paljonko on "pieni" onko 10/100/1000sek... No odoteltiin vielä hetki ja niin vain se kaara näytti lähtevän satamasta kohti meitä. Syy episodiin oli että asiakas oli antanut väärän osoitteen joten se piti viedä tietenkin oikeaan paikkaan, ei siinä mitään mutta meille tämä sekoilu ei mielestäni näkynyt mitenkään kartalla.

Se miten tuo sekoilu ja uberin hintojen pompinta(**) näkyi minulle niin ei tuosta voi kyllä mitään kiitettävää antaa, hinta oli toki halpa 110sek kun matkaan lopulta päästiin.

Paluumatkalle samaanpisteeseen uber keksikin sitten ehdottaa kaikkea 230sek-320sek väliltä yrityskerroista riippuen, joten tilasin taxi stockholmin, se ei taas mitenkään näyttänyt että onko se auto tulossa 5-20min päästä :). Appi tarjosi kiinteää 150sek mutta kuka sellaista nyt ottaisi sunnuntaina 15:00 kun liikkeellä ei sinun lisäksesi ole ketään muuta, loppusumma 152sek mittarilla. Vähän jäi sellainen "mitä vittua" olo, että miten mittarilla voi ylipäänsä tuohon kiinteään päästä, epäilen tosin että toista kautta matka olisi saattanut olla muutaman sata metriä lyhyempi mutta jos yleisesti olisi vähänkin ruuhkaa niin tuotakin kautta menisi kiinteän yli heittämällä.

Sitten hiljattain Hesan rautatieaseman hoodeilla hämyisessä baarissa 01:00, latailin menevän ja fixutaxin. Menevä antoi nätisti syöttää tiedot (ja mielestäni alussa kartalla näkyvä 4min tarkoittaa estimoitua taksin odotusaikaa) ja kun painoi "hae kyytiä" niin vastineeksi sai kivan errorin että "valitettavasti tänään 01:00 ei ole takseja saatavilla mutta 01:01 alkaen niitä taas olisi", vähemmän yllättäen sama saaga jatkui kun 4-5 kertaa kokeilin ja aina oli seuraava aika "minuutin päästä nykyhetkestä". Fixutaxin appi ei osannut sanoa mitään, näytti kyllä että yksi auto olisi ihan kulmalla, kyytiä sillä ei ainakaan saanut. Uber osasi näppäränä kaverina näyttää 52e-76e (**)arviota matkasta jonka oikea hinta on ~30e. No käveltiin muutama sata metriä rautatieasemalle jossa takseja kuin meressä mutaa ja hypättiin hyvän näköiseen isoon taksi helsingin meseen joka bongattiin jonkun jonon keskeltä, 32e kiitos. Menevä arvioi hinnaksi ~28e.

** Uber siis hinnoittelee matkat ihan päin helvettiä, toisin sanoen jos uberilla itsellään ei ole kuin 3 autoa niin "ruuhkatilanne" on päällä jos yhdessä autossa on asiakas. Saattaa toimia jossain suurkaupungissa, mutta en käyttäisi ellen tiedä mitä matkan oikeasti kuuluu maksaa, lisäksi pitää olla joku muu backuppia jos hinta on levoton silloin kun matkaan pitäisi lähteä.

Miten uberissä edes tietää Suomessa hinnan, kun tukholmassa se kertoi että nyt maksaa 110 tai 230 tai 320sek, mutta suomessa se kertoo että 56-78e tai tuo yllä mainittu eka case niin uber näytti joku 84-96e. Eli saako sen hinnan jotenkin oikeasti tietoonsa ennenkuin tilaus menee "perille asti" ja joudut maksamaan "pienen" maksun jos perut sen?


Kaikista appseista tuntuu puuttuvan sellainen että oikeasti niistä ei tiedä kuinka pitkälle tilauksen voi viedä ennekuin se muuttuu "sitovaksi", ts. et tiedä jos painat tästä nyt "ok" että lähteekö tilaus vai näyttäisikö se sen jälkeen vasta esim. lopullisenhinnan tai arvion siitä kuinka kauan autoa pitäisi odottaa jos niitä ylipäänsä on vapaana... Näillä kokemuksilla pitäytyisin kyllä extempore-matkoissa hyvin pitkälle vanhoissa toimijoissa (mutta näemmä kaikkien niidenkään appeja ei voi käyttää vaan puhelua), jos matka maksaa 2e enemmän niin mitä sitten, ainakin homma toimii.

Kuvittelin mielessäni sen jonkun 80 vuotiaan mummon lataamassa jotain appsia luuriin kun ei tuo homma pelaa vaikka itse olen käyttänyt tietokoneita pienestä lähtien...
Totta se, että sovellukset laahaa jäljessä mutta veikkaan että ensi kesänä tilanne on jo paljon parempi. Tällainen "taksihaku" -appi löytyi, aika tuore sovellus.
https://play.google.com/store/apps/details?id=fi.kooditar.taksi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 152


Tällainen kuva jossain fb -ryhmässä. Autossa jonkinlaiset feikkitarrat. Muistuttaa kovasti TH:n taksia.
 
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
Ei kai tuossa sen ihmeelisempää kuin että jollain yrittäjällä on hintatarrassa samoja värityksiä kun taksi Helsingissä
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Plagiointihan tuossa on kyseessä. Koitetaan johtaa kuluttajaa harhaan luulemaan, että kyseessä on Taksi Helsingin auto, vaikka ei todellakaan ole.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 221
Tänään oli Instagramissa Taxifyn maksettu mainos, jossa lupailtiin jopa ~4000€ kuukaudessa ajamalla. Kovat on lupaukset kyllä...

20% komissio, ei muita kuluja kun kävi rekisteröintisivulla tsekkaamassa.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
Hinnat tippuneet, ennen oli lähtö ab. 6.80€ nyt 4.70e. nykyään kuskit oikein kaahaa kahdella renkaalla reissun läpi, ennen mentiin kirkkovankkuri-tahtiin. ennen taksa ab.11€ nykyään 7-8€ hyvä näin.
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
Hienosti väärin tulkittu/labeloitu nuo kuitit. "Paluu" aamulla ja "meno" vasta samana päivänä monta tuntia myöhemmin.
Nyt kun katto ni ihan en ymmärrä tota ekaa kuittia kun siellä on summa 328,20 euroa mut laskutus 142 euroa.
Muutenhan vanhassa ja uudessa hinnassa ei juuri eroa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 128
Nyt kun katto ni ihan en ymmärrä tota ekaa kuittia kun siellä on summa 328,20 euroa mut laskutus 142 euroa.
Muutenhan vanhassa ja uudessa hinnassa ei juuri eroa.
Hämää tuo teksti "jaettu maksu" tuossa ekassa kuitissa. Vai tarkoittaako se vaan sitä, että asiakas maksaa osan(omavastuu), kela osan?


Noita kuitteja kun katsoo, niin näkee, että ekassa taksi on odottanut asiakasta kolme tuntia sairaalalla, tokassa ei(tai jos on, se ei ole vaikuttanut laskutukseen)

Tällöin tokassa taksille on tullut potentiaalisesti tuplamatka ajamista.


Optimaalista olisi, jos (asiakkaan kotipaikalta operoiva) taksi odottaisi asiakasta sairaalalla, mutta välissä heittäisi paikallista pikkukeikkaa sairaalan lähellä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 128
[offtopic]

Mutta muutenkin tämä kela-taksi-juttu on vähän hankala yhtälö, ja systeemi, joka sukkaa.

On vähän väärin, että toisten kuljetusmaksut maksetaan toisten pussista riippumatta siitä, kuinka kaukana sairaalasta he asuvat.

On yhtä lailla väärin, että palvelut karkaavat yhä kauemmaksi ihmisitä, joita varten ne palvelut ovat, ja jotka niistä verorahoillaan kuitenkin maksavat.

Ja nykyisin käytännössä valitaan aina toinen kahdesta vaihtoehdosta: 1) yhteiskunta maksaa kaikki matkustuskustannukset 2) palvelun käyttäjä maksaa kaikki matkakustannukset ja ja kärsii kaikki matkan haitat (eikä kukaan maksa korvauksia menetetystä ajasta).

Pitäisi saada jotenkin sellainen systeemi, jossa tasapuolisesti sekä yhteiskuntaa motivoitaisiin järjestämään palvelut kaikkialla missä ihmisiä asuu, mutta silti myös ihmisiä taloudellisesti motivoitaisiin (mutta ei pakoteta!) asumaan lähempänä niitä palveluita.


Kuinkahan paljon muuten pikkukoulujen lakkauttamisessa on takana sellainen pointti, että taksiyrittäjät ovat keskimäärin yliedustettuina kunnallisessa päätöksenteossa?

Taksikuskit kuitenkin ovat käytännössä se ainoa hyötyjä koulujen lakkauttamisesta.

[/offtopic]
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
[offtopic]Pitäisi saada jotenkin sellainen systeemi, jossa tasapuolisesti sekä yhteiskuntaa motivoitaisiin järjestämään palvelut kaikkialla missä ihmisiä asuu, mutta silti myös ihmisiä taloudellisesti motivoitaisiin (mutta ei pakoteta!) asumaan lähempänä niitä palveluita.[/offtopic]
[ot]
Valtiolle velvollisuus maksaa ~5 e/tunti korvausta, mikäli se toimillaan aiheuttaa kansalaisille ajanmenoa (jonotusta, pidempiä matkustamista, tietöissä istumista, jne.)

Korvaus on alle normaalien tuntipalkkojen, jotta kenenkään ei kannattaisi (ainakaan kovin ammattimaisesti) alkaa jonottajaksi, mutta kuitenkin sellainen, että se ohjaisi vähentämään aikakustannuksen ulkoistamista.
[/ot]
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 732
Nyt kun katto ni ihan en ymmärrä tota ekaa kuittia kun siellä on summa 328,20 euroa mut laskutus 142 euroa.
Muutenhan vanhassa ja uudessa hinnassa ei juuri eroa.
Ennen paluumatka on ollut ilmainen kunnes saavuttiin takas lähtöpiirin alueelle jonka rajalla mittari napattiin uudelleen päälle. Eli oli reilusti halvempaa maksaa 3+h odotusta kuin ajaa satoja kilometrejä maksullisena takaspäin... Nyt odotuksesta ei enää makseta eikä ole taattua että sama kuski vie takas.

Tuo sääntö ei varmaan ole enää voimassa privaattiajoissakaan kun ei ole enää piirejä. Mutta karkeasti jos mökillä ollessa tajusi kahvinkeittimen jääneen päälle niin edes takaisesta esim 100km/suunta matkasta tuli kuluja about saman verran kuin olisi ajanut 120km yhteensuuntaan...
 
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
Lupaavaa. Pitää laskeskella kun ehtii.
Jos tuo vanha uutinen kajberissa tarkoittaa samaa kun kajonin yrittäjyys menoksi sovellukseen missä nyt rekryt ollut käynissä niin siinä taisi ainakin olla esim.korkeintaan 5v vanha autossa yksi vaatimuksista ja jotain vaatimuksia esim. kuittitulostimista ja muista investoineista.Infoon en kerennyt kuitenkaan niin paha sanoa kuin mitä sivuilla ja facesta lukenut.

Taxify taas tosiaan ottaa 20% ainakin niiden liittymissivun mukaan. Aika vähän vaan pääsivulla luki ehdoista ja toimintamallista joten vaikea sanoa mitä esim. kaluston suhteen taxify vaatii, ainakin sähköpostin ja puhelinnumeron syöttämisen jälkeen kun pitäisi auton tietoja syöttää niin vuodet alkaa 2003 vuodesta. Mahdolliset pienemmät autovaatimus antaisi ehkä enemmän pelivaraa "tienata" Uberiin ja muihin nähden. Toki 20% olisi sekin paljon se kun ero on vain 5% uberiin nähden jossa todennäköisesti voi tulla ainakin nykyisellään paljon enemmän tilauksia.

Ainakin nyt tänne Jyväskylään on mainosteltu eri firmoista rekryjä ainakin menoksi, Kajon ja ilmeisesti viikonloppuna myös Kyyti sovellus aloitti taksi ja kimppakyytinsä täälä. Ainakin facessa on mainokset pyörinyt tästä sovelluksesta, käyttökokemusta ja autojen saatavuudesta mitään hajua.

Jotenkin hirveän salamyhkäistä toiminta muutenkin tuntuu eri yrityksillä olla näillä sovellusmarkkinoilla, tietoja pitää kaivaa todella syvältä että edes tietää että niilä on esim. rekryt käynissä tai että sovellus olemassa edes, huumeitakin on varmaan helpompi ostaa kun löytää tietoa näistä uusista taksiyrityksistä ja liittyä niihin tai tietää toimiiko yritys omalla alueella. Todella maanalle viety taksitoiminta. Toki lähikuukausina ilmeisesti täysillä vasta monella lähteä mutta miten joku edes löytää näihin ajaan jos näin paljon kaikkea tietoa piilotellaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 116
Tämän hetkinen tilanne näyttää siltä ettei hinnat laskeneet mutta muuttuivat epämääräisemmiksi. Jää itseltä ainakin taksinkäyttö selvästi vähemmälle nyt.

Ehkä jos joku firma lähtisi markkinoimaan itseään osaavilla kuskeilla, voisi taas harkita uudestaan. Rasittavaa olla kyydissä kun ylivoimainen enemmistö kuskeista ajaa kuin vasta kortin saanut Räikkönen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
505
Tämän hetkinen tilanne näyttää siltä ettei hinnat laskeneet mutta muuttuivat epämääräisemmiksi. Jää itseltä ainakin taksinkäyttö selvästi vähemmälle nyt.

Ehkä jos joku firma lähtisi markkinoimaan itseään osaavilla kuskeilla, voisi taas harkita uudestaan. Rasittavaa olla kyydissä kun ylivoimainen enemmistö kuskeista ajaa kuin vasta kortin saanut Räikkönen.
Kovanen appin kautta tilattu taksi lentokentälle oli n. 10€ edullisempi kuin aikasemmin ja sama mersu sieltä tuli, kuskilla puku päällä ja pelas puten ennenkin, ainoastaan hinta oli edullisempi. En valita.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 878
Viestejä
4 207 073
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom