Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
649
Tuossa etukäteen sopimisessa tarkoitetaan sitä, että ei ole taksamittaria. Kilsataksalla sä et saa ajaa ilman taksamittaria. Se hinta tulee sopia etukäteen, esim. "vien sut tästä himaan 30 eurolla". Se miten tohon 30 euroon pääsee, voi sitten olla vaikka taskulaskin (tonne on about 15 kilsaa, 2 euroa per kilsa on 30 euroa jne) tai Uberin tarjoama hinta.
Ei mikään kiellä sitä kilometritaksaa käyttämästä hinnoittelussa, kunhan matkan kokonaishinta sovitaan etukäteen (aivan kuten itsekin sanoit).

Maksamiseen esim. Mobilepay, jolloin alkaa satunnaisenkin suhaajan ansainta olla kohtuullisella tasolla, kuluja kun ei käytännössä ole kuin alkuun vaadittavat luvat & liikennevakuutus.

En kyllä yhtään ihmettele, jos näiden ympärille rakentuu jonkinlaista facebook/whattsup/muusome -yhteisöjä, joissa kyytejä huudellaan tarpeen mukaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Eli siis sun mielestä luvat ois saanut vapauttaa, kaikki kynnelle kykenevät taksikuskeiksi, mutta kaikkien pitäis silti hommata kaikki mittarivehkeet autoihin ja maksimihinnan määrää valtio?

Entäs asemapaikkavelvoite? Nyt jos sä sallit että kaikki saa tulla alalle, niin kenelle se asemapaikkavelvoite lyödään? Kaikille?

Ei tossa ole mitään vitun järkeä. Ei mitään.
Ministeriössä on virkamiehiä sitä varten, että mun ei tarvi kaikkia yksityiskohtia keksiä. Jos lähdetään siitä, että mitään ei säädellä niin voidaan lakkauttaa ne ministeriötkin ja vaikka koko valtio.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Just. No siinäpä vasta kontribuutio tähän ketjuun.

Eli TLDR sun mielestä uusi systeemi on paskaa ja perseestä, et tiedä miten se vois olla parempi mutta paskaa se silti on. Asia kunnossa, ei tarttee keskustella aiheesta sun kanssa siis enempää. :tup:
Kyllä mä jo mielestäni kerroin aika selkeästi miten se voisi olla parempi. En nyt lähtenyt mitään lakia kirjoittamaan, kun se tuntuu olevan ammattilaisillekin kuukausien homma.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Niin, kerroit vaan että ainoa asia mitä pitäis tehdä on lupien vapauttaminen ja that's all. Kerroin miksi se ei ole niin yksinkertaista, niin sulla nousee kädet pystyyn "emmää tiedä, se on ministerien homma höhö". Että kyllä se viittaa aikalailla siihen, ettei asia sua oikeastaan edes kiinnosta mutta kunhan se nyt on vaan paskaa ja perseestä koska tykkäät juoda kolmen promillen kännejä.

Eli jos ei tosiaan ole mitään kummempaa keskusteltavaa asiasta niin olkoot siinä sitten.
Se on kyllä suoritus, jos et ole kyennyt vielä havaitsemaan, että pidän ensisijaisena ongelmana käytännössä täydellistä sääntelyn ja valvonnan puutetta. Kerroin myös mikä nykysysteemissä on suurin ongelma kun sitä kysyit, mutta yllätys yllätys se ei kiinnostanut.

Sääntely kun ei tee mistään suunnitelmataloutta, ainoastaan ne rajatut elinkeinonharjoittamisluvat.
 

Ville Suvanto

Modulaattori
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
461
Niin, kerroit vaan että ainoa asia mitä pitäis tehdä on lupien vapauttaminen ja that's all. Kerroin miksi se ei ole niin yksinkertaista, niin sulla nousee kädet pystyyn "emmää tiedä, se on ministerien homma höhö". Että kyllä se viittaa aikalailla siihen, ettei asia sua oikeastaan edes kiinnosta mutta kunhan se nyt on vaan paskaa ja perseestä koska tykkäät juoda kolmen promillen kännejä.

Eli jos ei tosiaan ole mitään kummempaa keskusteltavaa asiasta niin olkoot siinä sitten.
Jahs, jospa @Diaz\ vetäisi nyt hetken happea ja rauhoittuisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
649
Mjoo, tossa vaan täytyy kuskin silti pieraista se kuitti, eli jos maksu menee Mobilepaylla niin sitten aletaan vielä nakuttelemaan sitä kuittia käsin. Joku Uber, Taxify ym. osaisi tehdä sen kuitin kätevästi suoraan. Ongelmana tosin se että saako niihin alvit mukaan mitenkä fiksusti.

Edit: ja sitä en myöskään tiedä mitkä Mobilepayn ehdot on ammattimaiseen maksujen vastaanottamiseen.
Aika pieniksi alkaa ongelmat mennä, ja näihinkin on jo olemassa olevia toimivia ratkaisuja.

Esim. iZettle:ssä näyttää itse kassajärjestelmä olevan ilmainen, johon ympätty Mobilepayn kustannus on 0,75% tapahtuma.

Hinnoittelu - kortinlukija |iZettle

Tarjoa asiakkaillesi uusi nopea maksutapa MobilePay MyShopilla

Näihin verrattuna nykyiset laitteet tuntuvat järjettömän hintaisilta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
649
iZettlen kanssa ei tarttis edes sitä Mobilepayta, saa sen kortinlukijan sen kanssa suoraan. Unohdinkin ton olemassaolon ihan kokonaan vaikka itseltäkin löytyy (aika käyttämätön tosin).

Ilmeisesti se on vielä aika kilpailukykyinen hinnaltaan kun muutama kuukausi sitten törmäsin tommoiseen vähän isommassa yhden miehen firmassa, totesi että paljoa halvemmalla ei ns. täyttä kassasysteemiä saa, kun ne oikeat päätteet on kuukausihinnaltaan ihan järjettömä hintaisia. Komission se oli vielä leiponut omaan hintaan sisään, vaikka sen vois varmaan laittaa maksutapalisänäkin.
Toki lukijan saa mukaan, mutta se maksaa, samoinhan komissio on isompi kuin Mobilepayssä.

En sitten tiedä vaikuttaisiko tuo kuinka paljon kyytien määrään, jos ennakkomaksua ei voisi tehdä kortilla - veikkaan että kaupungeissa se ei muodostuisi ongelmaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 848
Sivistynyt (ei anarkistinen) yhteiskunta on siitä ikävä, että siellä tosiaan on kaikenlaisia lakeja koska syyt.

NÄKÖKULMA: Ruotsissa taksien vapautus nosti hinnat pilviin
Irlannissa puolestaan hinnat laskivat ja saatavuus parani. Ei se vapautus aina noudata Ruotsin 30v sitten tapahtunutta kaavaa. Maailma on monella tavalla hyvin erilainen kuin silloin. 30v sitten ei ollut nettiä, ei helppoa tapaa vertailla hintoja, ei appseja, ei Uberia jne. Ruotsin kokemusten jälkeen jokainen kuluttaja on myös hintatietoisempi ja ymmärtää paremmin katsoa niitä hintoja.

Vielä kun päättäjä vaatisi sen hinnan sopimisen ennakkoon, jäisi selvät kusetukset pois kokonaan yhtälöstä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
649
Jos vertaa esim. tuota Lähitaksin hintaa 23-6, 15km (2,06 € / km) tällaisen sivutoimisen suharin toimintaan, väitän että sivutoiminen suhari tekee 50% halvemmalla kyydin hinnalla ihan kohtuullista tiliä.

Esim. ajoa pe-la 23-04, tiliä n. 375 €. Kulut (melko yläkanttiin 0,44€/km) 66 €. ALV 37,5€. Käteen jäisi 271,5 €, tuntipalkaksi 27,15€ (jos ei tarvitse maksaa YEL:iä).

Laskin tämän 15km keskimatkalla, 2,5 matkaa tunnissa.

Jos joku väittää, ettei kilpailun avaamisella tule säästöä, näkisin mielelläni jonkinlaista laskutoimitusta tämän tueksi.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 202
Mjoo, tossa vaan täytyy kuskin silti pieraista se kuitti, eli jos maksu menee Mobilepaylla niin sitten aletaan vielä nakuttelemaan sitä kuittia käsin. Joku Uber, Taxify ym. osaisi tehdä sen kuitin kätevästi suoraan. Ongelmana tosin se että saako niihin alvit mukaan mitenkä fiksusti.

Edit: ja sitä en myöskään tiedä mitkä Mobilepayn ehdot on ammattimaiseen maksujen vastaanottamiseen.
Mikä vika tässä mobilepayn omassa kuitissa on?
IMG_20180626_180723.jpg

MobilePaylla on myös omat palvelunsa ammattimaiseen toimintaan. Tarvitsee toki ALV-numeron.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
649
Tossa tulee aika kova keskinopeus, jos ajelee tunnissa 37,5 kilsan edestä keikkoja tunnissa. Laskeskelin vähän omaan autoon pohjautuen.

Auton kilsakulut 0,15 e
Auton arvonalenema/km 0,16 e
Yön pituus 7h, 2,5 keikkaa per tunti ja 10 km per keikka (vähän realistisempi mielestäni keskustoissa)
Kyydin hinta 2e/km, ei aloitusmaksuja

Tuosta sain lopputuloksena (kulujen ja ALV:n jälkeen) 1,5 e/km laskutusta eli 175 km ajolla 264 euroa eli tuntilaskutus 37,7 euroa joka on ihan siedettävä itselleni.

Jos pistän hinnat puoliksi, niin kilsan tienesti putoaa 0,6 euroon, yön tienesti 105 euroon ja tuntilaskutus 15 euroon joka on aivan täysin perseestä.

Noissa oli siis oletus, että ALV 10 % kuuluu tuohon 2 euron hintaan.

Auto on ihan normaali pieni 30 000 euron dieselauto.
Tottahan se on, että tunnissa ajettujen keikkojen määrä/pituus on se mikä eniten tuottoon vaikuttaa.

Omalla kokemuksilla, n. 100tkm/v, joista puolet kaupunkien keskustoissa pyörimistä, on keskinopeudet olleet 40-45km/h, kun ajo tapahtuu "kehäteidän" sisäpuolella (käytännössä Turku / pk-seutu), tosin ruuhka/päivä aikaan. Ei siis kuitenkaan taksin ajamista.

Uskoisin, että ilta-aikaan keskinopeudet nousevat huomattavasti (rajoituksista huolimatta), ainakin nykyisillä suhareilla se näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus.

Toinen, jota moni sivutoiminen suhari varmasti myös miettii, on nykyisen peltilehmän kuolettaminen edes jotenkin kannattavammalla toiminnalla. Veikkaisin nimittäin, että teikäläisenkin peltilehmä menettää sitä arvoa melko samaan tahtiin vuodessa, ajellaan sillä sivutoimista taksia tai ei?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
649
Mikä vika tässä mobilepayn omassa kuitissa on? MobilePaylla on myös omat palvelunsa ammattimaiseen toimintaan. Tarvitsee toki ALV-numeron.
Tässä kuitissa ei kyllä ole ALV:ia eritelty, ja Mobilepayn sivuilta jäi vähän epäselväksi onko taustalla kassajärjestelmä, vai ovatko nuo esimerkit asiakkaiden omien kassojen kautta tuotettuja.

Mutta joka tapauksessa, jokin tämän tapainen järjestelmä on kulurakenteeltaan niin järjettömän paljon halvempi nykyisiin mittareihin verrattuna, että se alkaa jo vaikuttamaan siihen kyydin hintaan, aivan samalla tavalla kuin se, että kyytiä voidaan ajaa tavallisella 200tkm ajetulla perheautolla, juuri Veholta kärrätyn mersun sijaan.

Vieläkun samalle suharille saadaan vähän ruokaa tai paketteja ajoon niihin hiljaisempiin hetkiin, alkaa sekä kuluttaja että yrittäjä olla voiton puolella.

Ainoa häviäjä lienee nykymallin suhari, joka ei suostu muuttumaan maailman mukana.

Joku voisi jopa kysyä, että tarvitseeko taksien enää lähtökohtaisesti olla täyspäiväistä yrittämistä, jos kerran kyytejä ei hiljaisiin aikoihin riitä edes nykyisille suhareille?

Ei kai laskettelukeskuksetkaan valita siitä, että joutuvat pitämään kesällä hissejä kiinni, vaan paikkaavat asian kun lunta on ladulle asti?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 848
Joku voisi jopa kysyä, että tarvitseeko taksien enää lähtökohtaisesti olla täyspäiväistä yrittämistä, jos kerran kyytejä ei hiljaisiin aikoihin riitä edes nykyisille suhareille?
Ei tietenkään tarvitse. Nyt kun lupakiintiöt katoavat, nähdään, millaiseksi se markkina muodostuu ja millaisia työntekijöitä tarvitaan. En lainkaan ihmettelisi sitä, että nimenomaan viikonlopun keikkailijat lisääntyvät. Sellaiset, jotka muulloin opiskelevat tai tekevät muuta työtä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
649
No siis toi 37,5 km/h keskinopeushan on pelkästään keikkojen keskinopeus. Tossa jos leikitään että ajat saman matkan aina takaisin (no et varmaan ihan kumminkaan mutta osan ajasta silti) niin "maksimi keskinopeus" olis jo 75 km/h joka on aika kova. Siksi viilasin tohon omaan laskelmaan vähän alaspäin.

Tuossa mun laskussa ajoneuvon arvonalenema on otettu huomioon kilsamuotoisena jollaisena se on toteutunut tähän asti. Eli ostin ton rotjakkeen uutena ja sen arvo on sulanut reilun 60 tkm aikana noin kymppitonnin. Koska auton arvo sulaa sitä hitaammin mitä vanhempi ja enemmän ajettu se on, niin toi ei ole koko totuus vaan kilsoihin suhteutettuna toi arvonaleneman lukema pienenee. Siksi pidän tuota 0,16 e/km aika luotettavana mittarina, ns. "kalleimmat" kilsat arvonaleneman suhteen on nyt ajettu.

Eli joo, taksikeikkaa ajamalla toi arvo laskee mutta tuossa laskelmassa se on otettu huomioon periaatteessa yläkanttiin. Se mitä unohdin tehdä, oli siirtoajon kulut. Eli jos nyt leikitään että 0,5 kertoimella ajan huruajoa keikkaa etsien, niin lukemat heittää seuraavanlaisesti:

Tapaus 2 e/km: 1,35 e/km, 236 e/vuoro, 33,8 e/h
Tapaus 1 e/km: 0,44 e/km, 77 e/vuoro, 11,1 e/h
No tottakai tuohon ajankohtaan oli ajateltu, että kaikki ajo on maksettua, jota kyllä kaupunkialueella pitäisi riittää niin keskusta pois, kuin sinnekin päin, ja ehkäpä kaikkea siitä väliltä.

Mutta, tuohon kun myy muutaman keikan kuukaudessa omasta taajamasta kentälle, aletaan olla tilanteessa jossa sivutoiminen yrittäminen on niin helppoa ja kannattavaa, kun se voi tässä maassa olla.

Käytettyyn aikaan nähden lienee korvaus ihan kohtuullinen, varsinkin kun työajat voi valita hyvin vapaasti. Toiminee esimerkiksi monelle yrittäjäksi aikovalle hyvänä turvanaruna alkuaikojen tulon muodostuksessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 178
Joo täytyy vähän haistella ja katsella mihin hintatasot asettuu ja sitten miettiä millä softalla alkais ajamaan vai käyttääkö softaa ollenkaan. Toi alkupanostus ei kauhean suuri ollut ja jos vakuutukset saa fiksusti niin ihan hyvin voisin alkaa ajelemaan. Itsellä on maantieteellinen sijainti ja omat liittyvät ajot sen verran hyviä että keikkaa riittäis kyllä ihan hyvin.
Onko sulla siis jo valmiina vakuutus taksin ajoon? Sehän tässä vielä on auki jos meinaa satunnaista keikkaa heittää. Jos vakuutus on tyyliin 400eur/kk muiden kulujen päälle niin saa siinä muutaman keikan heittää että on kannattavaa.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
342
Se varmaan muuttuu kännissä kun hyppäät taksiin, sammahdat samantien osoitteen antamisen jälkeen, odottaa koti ovella ehkä hyvällä säällä tonnin lasku, kahden tonnin sijasta. Kysyt voiko maksaa ilman toimituskuluja. :)
 
Liittynyt
04.06.2017
Viestejä
166
Ei ole erikseen ammattiajoon vakuutusta, se täytyis vaan saada selville. Varmaan tarjontaa alkaa kohta olla. Tässä bisneksessä ei mitään kultaa pääse vuolemaan sillä että satut olemaan ekojen joukossa, joten turha kiirehtiä.
Multa mennyt varmaan ohi, mutta löytyykö sinulta jo taksinkuljettajan ajolupa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 848
Se varmaan muuttuu kännissä kun hyppäät taksiin, sammahdat samantien osoitteen antamisen jälkeen, odottaa koti ovella ehkä hyvällä säällä tonnin lasku, kahden tonnin sijasta. Kysyt voiko maksaa ilman toimituskuluja. :)
Varmaan kannattaa ensin opetella käyttämään alkoholia ennen kuin opettelee käyttämään taksia?
 
Liittynyt
04.06.2017
Viestejä
166
Ei, mutta se on jo selvillä miten sen saa.

Niinkun olen noin 9001 kertaa sanonut niin en ole ikinä ajanut taksia.
Sorry, en ole ennen tätä kauhean aktiivisesti seurannut aiemmin. Mutta jos päätät mennä Trafin uuteen kokeeseen heti siinä Heinäkuun alussa, niin kerro muillekin mitä siinä oli. Käsitykseni on että kukaan ei oikein vielä tiedä mikä on uuden kokeen muoto ja sisältö. Korjatkaa, jos olen väärässä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Vieläkun samalle suharille saadaan vähän ruokaa tai paketteja ajoon niihin hiljaisempiin hetkiin, alkaa sekä kuluttaja että yrittäjä olla voiton puolella.
Tästä tuli mieleen kun kerran posti/matkahuolto sössi erään tärkeän lähetyksen, niin se ajettiin pikana taksimersun takapenkillä Helsingistä tänne Tampereen taakse työmaalle :D Osan arvo oli muutama kymppi, mutta ilman sitä olisi tullut isommat tappiot. Japanista osa tuli Helsinkiin päivässä, mutta sinne se tietysti sitten jämähtikin :D

En sitten tiedä kuka tuon taksimatkan loppuviimein maksoi, sössinyt rahdinkuljettaja oletettavasti tai sitten Hitachin pojilta "palvelun piikkiin" :vihellys:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 746
No tottakai tuohon ajankohtaan oli ajateltu, että kaikki ajo on maksettua, jota kyllä kaupunkialueella pitäisi riittää niin keskusta pois, kuin sinnekin päin, ja ehkäpä kaikkea siitä väliltä.
No ei varmasti ole, meneppä vaikka ruoholahteen katselemaan paljonko tulee tyhjää taksia viikonloppuyönä espoosta hakemaan uuttaa kyytiä keskustasta...

Jos jotain voisi arvata niin 80% kyydeistä on keskusta->lähiö ja 10% toisinpäin sekä 10% lähiö->lähiö. Alkuillasta sitten nuo reittiprosentit toisin päin... Tästä voisi hihasta ravistaa että koko illan ajosta 30% on maksutonta, joku 10% hukka on täysin utopistista vaikka olisi millainen uber-appi. Ja tuo 30%:kaan ei onnistune tolpalla notkumalla vaan sekin vaatinee jo jollain tasolla kansankeskuudessa suosittua kyydinvälitysmenetelmää...

Joku oikea taskikuski toki osannee sanoa % tarkkuudella tyhjänä ajot öisin.
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
Taksi Helsinki myy koko liiketoimintansa

Taksi Helsingin yhtiökokous päätti asiasta keskiviikkona. Yhtiö myy liiketoimintansa.

Päätöksen taustalla on osaltaan uusi taksilaki, joka tulee voimaan heinäkuun alussa. Taksi Helsinki haluaa varautua kiristyvään kilpailutilanteeseen.

Yhtiö tekee selvitystä mahdollisista uusista ostajista. Taksi Helsinki haluaa uuden omistajan ulkomailta, jotta taho pystyy tarjoamaan tarpeeksi hyvät palvelut.

Hinta ei ole vielä tiedossa.

Yhtiökokous pohti myös toiminnan jatkamista itse, mutta päätyi tavoittelemaan kansainvälistä osaamista.

Päätöstä kannatti Iltalehden tiedon mukaan noin 60 prosenttia osakkaista. Taksi Helsingin omistus on reilun tuhannen taksiyrittäjän harteilla.

Taksi Helsinki haluaa myynnillä osaltaan hankkia paremmat lähtökohdat palvella asiakkaita koko maassa.


Tätä varmaan haluttiinkin tällä uudistuksella
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 178
Taksi Helsinki myy koko liiketoimintansa

Taksi Helsingin yhtiökokous päätti asiasta keskiviikkona. Yhtiö myy liiketoimintansa.

Päätöksen taustalla on osaltaan uusi taksilaki, joka tulee voimaan heinäkuun alussa. Taksi Helsinki haluaa varautua kiristyvään kilpailutilanteeseen.

Yhtiö tekee selvitystä mahdollisista uusista ostajista. Taksi Helsinki haluaa uuden omistajan ulkomailta, jotta taho pystyy tarjoamaan tarpeeksi hyvät palvelut.

Hinta ei ole vielä tiedossa.

Yhtiökokous pohti myös toiminnan jatkamista itse, mutta päätyi tavoittelemaan kansainvälistä osaamista.

Päätöstä kannatti Iltalehden tiedon mukaan noin 60 prosenttia osakkaista. Taksi Helsingin omistus on reilun tuhannen taksiyrittäjän harteilla.

Taksi Helsinki haluaa myynnillä osaltaan hankkia paremmat lähtökohdat palvella asiakkaita koko maassa.


Tätä varmaan haluttiinkin tällä uudistuksella
Veikkaan että Taxify ostaa TH:n toiminnan. Todennäköisesti tästä ollaan taustalla jo neuvoteltu sopparit valmiiksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 178
Liittynyt
17.05.2017
Viestejä
13
Mielenkiinnolla olen seurannut tätä taksialan muuttumista, kun oma intressini olisi omasta autosta luopuminen. Olen jatkuvasti työmatkoilla ja ajan omalla autolla työpaikan ja kodin välisen matkan (20km suuntaansa), sekä sitten viikonloppuna liikun omalla autolla. Kilometrejä tulee vuodessa ehkä juuri ja juuri 10 000.

Laskelmia en ole tehnyt, mutta jos taksilla liikkuminen tulisi samoihin hintoihin uudistuksen jälkeen, tai vaikka hieman kalliimmaksikkin, niin varmaankin luopuisin omasta autosta.

Jos suomessa toimisi esimerkiksi uber edes puoleksi niin hyvin kuin jenkeissä ja vastaavanlaiseen hintaan, niin olisi valinta selvä omalla kohdallani.

Eräs ikävimmistä puolista suomen taksijärjestelmässä on ollut vaikeus saada taksia, kun ilmoittaa että on koira mukana (tarvittaessa vaikka sylissä kulkeva), sekä siitä otettava lisämaksu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 225
Eräs ikävimmistä puolista suomen taksijärjestelmässä on ollut vaikeus saada taksia, kun ilmoittaa että on koira mukana (tarvittaessa vaikka sylissä kulkeva), sekä siitä otettava lisämaksu.
Varmaan paikkakuntakohtaista, mutta ei ainakaan Tampereella ole ollut mitään vaikeuksia liikkua taksilla koiran kanssa eikä mitään lisämaksuakaan ole peritty.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Ainakin täällä oulussa viikonloppuna noin 40-50% on tyhjänä ajoa. Todella hyvällä tuurilla 30%.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 452
Just. Ei ole pakko tajuta sitten.
Niin, koska valtio on sen määrännyt. Vittuako sille nyt voi? Ruuhka-aikana halukkaita kyyditettäviä olis vaikka kuinka paljon ja silti ne pitää viedä neuvostoliittohinnalla himaan koska syyt.
Joojoo, jep joo. Älä selitä ettet muka ymmärtänyt.
Meinaatko että taksiyrittäjät ovat älyllisesti tyhmiä?
Missähän mä niin olen sanonut? Yritä edes...
Sitten loppuu tämä tyhjänpäiväinen provosointi ja flametus puolin ja toisin. Viimeisten parin sivun kirjoittelun pohjalta koskeen erityisesti käyttäjää @Diaz\ . Jos ei ole mitään järkevää kirjoitettavaa, niin jättää kokonaan postaamatta. Seuraavasta tulee suoraan varoitus, tässä ketjussa on nyt huomauteltu pariinkin otteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 350
Saadaankohan ensi viikolla jo lukea lehdistä, kuinka taksikuskit alkoi yhtäkkiä 1.7.2018 perseraiskaamaan ja ryöstämään asiakkaita? En tiedä, mutta onhan se ihan mahdollista.
No jotain sen suuntaista saamme kyllä lukea. Nythän on ongelmana keinotekoisesti luotu vaikutelma kartellista, ja ainakin taksinvälitysyhtiöt ovat siinä käsityksessä, että kaikki taksiautoilijat pitää pakottaa itse hinnoittelemaan tolppakyytinsä. Muutamat älyköt ovat nyt kuulemma päättäneet periä tolppakyytitaksana esimerkiksi 4 €/km. Mitään järkeähän tuossa ei ole eikä kenenkään ole mitään ideaa nousta moiseen kyytiin, mutta kyllähän suomalaiset vanhasta tottumuksesta kännijonoaikaan jonon nokalta nousevat siihen autoon, joka paikalle saapuu. Tästä tulee vielä paskamyrsky, ja syyllinenhän on tietenkin se, joka todennäköisesti uudistusta vastusti. Hirveä huuto luvassa viimeistään viikon päästä lain voimaantulosta, kun ensimmäinen vapaan taksimaailman känninen kesäviikonloppu on nähty.

Tilausvälityksissä taksibrändillä toki saa ja pitää olla ennalta ilmoitettu eli käytännössä kaikille autoille yhtenäinen hinnoitteluperuste. Ajatus siitä, että yhtenäishinta ei pädekään tolppalähdöissä on niin outo, että ihmiset eivät usko ja opi sitä vaikka miten toistaisi. Tässä on nyt tahallaan luotu tilanne, jossa vanha toimija joutuu lain pakottamana toimimaan oudolla tavalla, ja kilpailijoiden saavuttaessa jalansijaa moista velvoitetta ei enää olekaan. Menee siis "vanhojen taksien" piikkiin.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 891
No jotain sen suuntaista saamme kyllä lukea. Nythän on ongelmana keinotekoisesti luotu vaikutelma kartellista, ja ainakin taksinvälitysyhtiöt ovat siinä käsityksessä, että kaikki taksiautoilijat pitää pakottaa itse hinnoittelemaan tolppakyytinsä. Muutamat älyköt ovat nyt kuulemma päättäneet periä tolppakyytitaksana esimerkiksi 4 €/km. Mitään järkeähän tuossa ei ole eikä kenenkään ole mitään ideaa nousta moiseen kyytiin, mutta kyllähän suomalaiset vanhasta tottumuksesta kännijonoaikaan jonon nokalta nousevat siihen autoon, joka paikalle saapuu. Tästä tulee vielä paskamyrsky, ja syyllinenhän on tietenkin se, joka todennäköisesti uudistusta vastusti. Hirveä huuto luvassa viimeistään viikon päästä lain voimaantulosta, kun ensimmäinen vapaan taksimaailman känninen kesäviikonloppu on nähty.
Sehän hinnoittelu ja muutkin jutut vapautuvat jo lauantai iltana puolen yön aikaan. Eli ensimmäiset uuden hinnoittelun kyydit ajetaan kyllä jo tuleva viikonloppuna lauantai illan lopulla.

Kartellihan takseilla on tähän saakka ollut. Käsittääkseni aika mahdoton alkaa launtain ja sunnuntain välisenä yönä klo 02-05 alkaa neuvotella muuta hintaa isojen kaupunkien tolpilla kuin mikä on se lain sallima korkein taksa. Paikallisesta taksikeskuksestaan eivät siihen aikaan ole suostuneet autoa lähettämään keskustanalueelle vaan ovat käskeneet kävellä tolpalla jonottamaan. "Mukavaa" hommaa kävellä siihen aikaan vaikka monien matkalaukkujen kanssa 700 metrin päähän tolpalla jonottamaan jos on matkalle lähdössä vaikka lentokoneella ja tarvii kyydin kentälle.

Kartellilla oli muitakin "hauskoja" piirteitä täällä. Yksi kaveri asui paikassa josta kodin vierestä meni 30-40 metriä pitkästi pyörätietä kävellä paikkaan jossa on liikenneympyrä ja bussipysäkkejä yms. siinä samassa. Joskus yritettiin tilata taksia siihen liikenneympyrälle kun lyhensi taksimatkaa jonkun yli 3-4 kilometriä verrattuna siihen reittiin mitä autolla piti kiertää. Taksikeskus kertoi ettei onnistu mitenkään vaan pitää olla talon numero. Ilmeisesti ei riittänyt ammattitaito taksikuskeilla osata paikkaan joka on kahden tien risteys.

En tiedä miten lie onnistuu se jos auto hajoaa jonnekkin maantielle 10 kilometrin päähän lähimmistä taloista ja yrittää taksia sinne tilata. Pitää kävellä sinne lähimmälle talolle 10 kilometriä jonne taksin voi sitten soittaa? Onneksi lauantai iltana monopoli murtuu niin eiköhän ala taksikuskejakin löytyä jotka osaavat noutaa kyydin esimerkiksi kahden tien risteyksestä tai jopa suoran maantienvarresta kun kertoo "koordinaatit".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 350
No ei varmasti ole, meneppä vaikka ruoholahteen katselemaan paljonko tulee tyhjää taksia viikonloppuyönä espoosta hakemaan uuttaa kyytiä keskustasta...

Jos jotain voisi arvata niin 80% kyydeistä on keskusta->lähiö ja 10% toisinpäin sekä 10% lähiö->lähiö. Alkuillasta sitten nuo reittiprosentit toisin päin... Tästä voisi hihasta ravistaa että koko illan ajosta 30% on maksutonta, joku 10% hukka on täysin utopistista vaikka olisi millainen uber-appi. Ja tuo 30%:kaan ei onnistune tolpalla notkumalla vaan sekin vaatinee jo jollain tasolla kansankeskuudessa suosittua kyydinvälitysmenetelmää...

Joku oikea taskikuski toki osannee sanoa % tarkkuudella tyhjänä ajot öisin.
Jos maksettua ajoa on 60%, sitä pidetään oikein hyvänä lukemana. Nollapostaajille jo etukäteen tiedoksi, että tyhjä ajo ei johdu mistään "alan tehottomuudesta" ym. horinasta, kuten joskus aiemmin tätä aihetta sivuttaessa on huudeltu, vaan mm. tuosta edellä mainitusta epäsymmetriasta. Ihan pääteltävissä, jos vaivautuu ajattelemaan.

Olen yksittäisiä harvoja kertoja nähnyt yli 80 prosentin raportteja, siis sellaisista työvuoroista, joissa ajettiin ihan oikeasti

40-50% maksettua ajoa vuorossa on sekin ihan normaalin rajoissa. Hiljaisina öinä kyytejä on harvassa, joten autoja on harvassa, joten noutomatkat venyvät. Lisäksi hiljaisten yövuorojen ominaispiirteenä on kysynnän siirtyminen alueelta toiselle yön edetessä. Suomessa kun ei juurikaan ole metropoleja, joissa lähtisi samalta alueelta kyytejä 24/7.

Vielä kun muistetaan työn aloituksen ja lopetuksen siirtoajot, prosentti laskee. Taksiyrittäjän kotipiha, autokatos tai talliosake harvoin on kaupunkikeskustassa, usein se ei ole edes missään lähiössä josta saisi heti kyydin. Ennen ensimmäistä kyytiä ajetaan aina tyhjää, ja jos ajoon lähdetään 20 km varsinaisesta kaupungista, 10 km sopivasta lähiöstä, niin voidaan olettaa, että ajovuoroa kohti ajetaan tämän takia keskimäärin ainakin 30 km. Kaiken muun tyhjäajon päälle.

Aina ei onnistu. Maksetun ajon osuus voi laskea vaikka alle 30 prosenttiin. Tähän riittää ihan se, että auto tilataan helvetin korpeen, jossa asiakasta ei näykään - tai asiakas menee siellä korvessa venelaitureilta kilometrin päähän mökilleen. Tietenkin kuljettajan tai yrittäjän näkökulmasta kannattaa välttää hyväksymästä tällaista ajoa, mutta taksivälitykselle on tärkeää, että joku sinne lähtee ja mielellään suht äkkiä. Toisena esimerkkinä auto tilataan lentoasemalle, asiakasta ei enää löydy - ehkä koska tilasi lämpimikseen ja otti heti tilattuaan tolpalle ilmestyneen kilpailijan kyydin, ehkä asiakas tilasi auton parilla kolmella eri tavallaa ja otti ensimmäisen. Miksikö tämä aiheutti paljon tyhjäajoa? Kun oletetaan että kyseessä ei ollut Helsinki-Vantaa vaan joku maakuntakenttä, niin sieltä kentältä ei ehkä oteta hukkatilauksen toteamisen jälkeen pienellä odotuksella toista asiakasta. Se olikin päivän viimeinen lento tai seuraavaan on 5 tuntia aikaa. Silloin körötellään jorma otsassa pois.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 350
Sehän hinnoittelu ja muutkin jutut vapautuvat jo lauantai iltana puolen yön aikaan. Eli ensimmäiset uuden hinnoittelun kyydit ajetaan kyllä jo tuleva viikonloppuna lauantai illan lopulla.
Toki. Se kunnon känniviikonloppu vaan saattaa jäädä tältä viikolta vähemmälle ja samoin aika jolloin joutuu jonottamaan, joten yllättyjiä voi olla viikon päästä enemmän.

Saa nyt nähdä, missä kaupungeissa ajetaan noin ja missä ei. Kaikkia mittarijärjestelmiä ei välttämättä haluta, osata tai uskalleta päivittää lennossa. Kaikki keskukset eivät välttämättä halua laittaa hinnastomuutosta voimaan kesken lauantaiyön.
Kartellihan takseilla on tähän saakka ollut. Käsittääkseni aika mahdoton alkaa launtain ja sunnuntain välisenä yönä klo 02-05 alkaa neuvotella muuta hintaa isojen kaupunkien tolpilla kuin mikä on se lain sallima korkein taksa.
Lienee heikkoa jatkossakin neuvotella alennuksia juuri silloin kun sata muuta on takana jonossa. Toisaalta enemmän voi nyt pyytää, ja kyytiä riittää. Asia erikseen on, millaisen kusipään maineen saa firma, joka käyttää kovin rajua ruuhkahinnoittelua. Pieniä korotuksia ruuhka-ajoille on tulossa jo julkaistujen hinnastojen perusteella.

Paikallisesta taksikeskuksestaan eivät siihen aikaan ole suostuneet autoa lähettämään keskustanalueelle vaan ovat käskeneet kävellä tolpalla jonottamaan. "Mukavaa" hommaa kävellä siihen aikaan vaikka monien matkalaukkujen kanssa 700 metrin päähän tolpalla jonottamaan jos on matkalle lähdössä vaikka lentokoneella ja tarvii kyydin kentälle.

Kartellilla oli muitakin "hauskoja" piirteitä täällä. Yksi kaveri asui paikassa josta kodin vierestä meni 30-40 metriä pitkästi pyörätietä kävellä paikkaan jossa on liikenneympyrä ja bussipysäkkejä yms. siinä samassa. Joskus yritettiin tilata taksia siihen liikenneympyrälle kun lyhensi taksimatkaa jonkun yli 3-4 kilometriä verrattuna siihen reittiin mitä autolla piti kiertää. Taksikeskus kertoi ettei onnistu mitenkään vaan pitää olla talon numero. Ilmeisesti ei riittänyt ammattitaito taksikuskeilla osata paikkaan joka on kahden tien risteys.

En tiedä miten lie onnistuu se jos auto hajoaa jonnekkin maantielle 10 kilometrin päähän lähimmistä taloista ja yrittää taksia sinne tilata. Pitää kävellä sinne lähimmälle talolle 10 kilometriä jonne taksin voi sitten soittaa? Onneksi lauantai iltana monopoli murtuu niin eiköhän ala taksikuskejakin löytyä jotka osaavat noutaa kyydin esimerkiksi kahden tien risteyksestä tai jopa suoran maantienvarresta kun kertoo "koordinaatit".
Voin kertoa pitkästä kokemuksesta, että tuo ei ole kuljettajista kiinni vaan kyydinvälittäjistä ja/tai välitysyhtiön käytännöistä. Nämä erikoisuudet vituttavat myös kuljettajia yleisesti.

On todella noloa yrittää selittää vaikka huonokulkuiselle mummulle, miksi eivät lähettäneet tai "en suostunut ajamaan" Ostoskeskus X:n pääoven eteen vaikka siihen asiakas taksilla tunti sitten tuotiinkin - asiakkaan raahauduttua vastaan kun olin juuri sinne pyydettyyn paikkaan ajamassa. Välittäjillä on nykyään suuri vaihtuvuus ja täten huono paikallistuntemus. Lisäksi jotkut käyttävät valtaa heti kun sitä vähänkin edes luulevat saaneensa. Siellä taksitoimistolla on joku hieno ihminen keksinyt, että jonkun tietyn taloyhtiön pihaan ei nyt saa ajaa taksilla, koska asiasta soitettiin sekava puhelu. Tätä sitten alkaa ohjeistuksen takia kesähessu jankkaamaan asiakkaalle, joka tasan tarkkaan tietää, millaiset ajojärjestelyt hänen kotipihassaan on ja että ihan ovelle saa ajaa. Sähläykseksi homma menee tässä vaiheessa aina, ja pahimmillaan tilaus ei onnistu. Tämän perseilyn vähentyminen ja norsunluutornien nopeutettu kaatuminen kuuluu ilman muuta uuden lainsäädännön hyviin puoliin.

Kääntäen saman tampioinnin takia takseja lähetellään(tai yritettään lähettää) paikkoihin, joihin on täysin laitonta ja/tai vaarallista ajaa autolla, tai joissa ei saa pysähtyä. Tämä on myös tilausvälityssovellusten ongelma.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
436
Tässä on Tampereen malli taksin uudesta hinnoittelusta. Kuskit ilmoittavat tolpalla "oman hintansa" kyydille. Miten lie käytännössä kun kyydin hinta pitää olla asiakkaalle etukäteen tiedossa. Ratkaiseeko naamakerroin sen hinnan?
Taksitolpalla on sunnuntaista alkaen eri hinta kuin keskuksesta tilattuna – Tamperelainen yrittäjä paljastaa, millä hinnalla hänen kyytiinsä pääsee
Ruuhka-aikaan kannattaa matka tilata heiltä luurilla ja hiljaisina aikoina mennä tolpalle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 178
Tässäpä hyvin kiteytetty tämä erittäin säännelty ala ja miksi vanhat taksijermut on peloissaan.

"Pitkällinen, sääntelyyn perustuva suojattu markkina-asema tuo mukanaan myös alttiuden yllättäville, perustavanlaatuisille markkinahäiriöille. Kun uusi liiketoimintamalli tai digitaalinen palvelu ilmestyy markkinalle, vakiintunet toimijat saattavat olla pulassa ja menettää asemansa."
Tässä on syy minkä takia Uber aiheutti mylleryksen
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 891
Ruuhka-aikaan kannattaa matka tilata heiltä luurilla ja hiljaisina aikoina mennä tolpalle?
Tällaisesta mallista ei tule kyllä hevonvittua. Ei ole vaikea ennustaa minne lauantain ja sunnuntain välisenä yönä ison kaupungin keskustassa klo 3 taksi kaartaa noutamaan asiakkaita kun tolpalla on jonoa ja sieltä otetuista kyydeistä voi periä X+Y euroa ja ottamalla kyydin keskuksen kautta hinta on vain X.

Voi olla pitkä aika odottavalla kun siellä keskustassa soittelee taksia siihen aikaan.

Sitten taas ruuhkattomina aikoina taitaa olla viisainta tolpan sijasta järkevintä kävellä 50 metriä ja soittaa taksi siihen jos hinta on soittamalla halvempi mitä tolpalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 178
Tein pientä hintavertailua 3:lla apilla. Matka on noin 14km taajamasta helsinkiin Espalle klo 16. Kyydissä 4hlöä ja valitsin hinnaksi "kiinteä"
Taksi Helsinki 40eur
Menevä 34eur
FixuTaxi 27eur

Kaikilla näillä onnistuu matkan maksaminen etukäteen. Nämä ovat siis tän päivän hintoja osalla. FT:llä nämä hinnat pätevät myös 1.7 .
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 080
Eli vähemmän kilpailua ja asiakkaat kiittää.
Kuka tahansa voi aloittaa taksin ajamisen tämän lakimuutoksen jälkeen jos kokee, että kilpailu on löysää ja markkinahinnat ovat sellaisia, että kyydeistä saa hyvää voittoa.

Vaikea uskoa, että ”kilpailu” vähenisi vaikka kaikki suomen taksifirmat myytäisiin Nalle Wahlroosille. Taksi-business on about matalimman kynnyksen business (nyt kun lupien saanti on helppoa) lähteä koittamaan siipiään jos tuntuu, että siellä on helppoja voittoja tehtävissä.

Uberin menestys maailmalla perustuu lähinnä siihen, että se myy kyytejä halvemmalla kuin sen omat kulut ovat. Jossain vaiheessa Uberilta loppuvat rahat ja sen on joko nostettava hintoja tai lopettava toiminta. Nykyisillä hinnoilla se tuottaa monilla markkinoilla vain tappiota.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
555
Ulkomailla on tullut käytettyä Uberia ja hyvin toiminut, ottanut "lennosta" ja tilannut tiettyyn aikaan tiettyyn paikkaan ja aina on kyyti tullut.
Yleensä ovat olleet tyyliin perheen isä viemässä lastaan kouluun tila autolla ja minun matka ollut samaan suuntaan niin saannut ottanut ajon etc.
Hinta tiedetty etukäteen joten maksun kanssa ei ongelmia koskaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 450
Ei nyt ihan kuka tahansa pysty alkamaan ajamaan taksia.
"Kuljettajakoe säilyy. Mukana ovat edelleen myös terveysvaatimukset ja rikostaustan selvitys. Taksin käyttö on jatkossakin turvallista. Edelleen on oltava asianmukainen kuljettajalupa."
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Uberin menestys maailmalla perustuu lähinnä siihen, että se myy kyytejä halvemmalla kuin sen omat kulut ovat. Jossain vaiheessa Uberilta loppuvat rahat ja sen on joko nostettava hintoja tai lopettava toiminta. Nykyisillä hinnoilla se tuottaa monilla markkinoilla vain tappiota
Lisätietoja tästä? Miten hitossa Uber onnistuu tekemään tappiota, kun firman koko konsepti on pelkkää välistävetämistä? Maksaako sen sovelluksen ylläpitäminen muka niin paljon, etteivät kuskien tilittämä 20% riitä siihen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 080
Lisätietoja tästä? Miten hitossa Uber onnistuu tekemään tappiota, kun firman koko konsepti on pelkkää välistävetämistä? Maksaako sen sovelluksen ylläpitäminen muka niin paljon, etteivät kuskien tilittämä 20% riitä siihen?
True price of an Uber ride in question as investors assess firm's...

Käytännössä Uberin liiketoimintamalli uusilla markkinoilla on se, että se tarjoaa kyytejä halvemmalla kuin mitä sen omat kustannukset ovat kuskin palkkiot ja muut kulut huomioiden. Tuolla tavalla on helppo houkutella uusia kuskeja palveluun ja vastaavasti ihmisiä kyytiläisiksi. Ideana tietty joskus myöhemmin nostella hintoja. Se vaan ei ole onnistunut oikein missään vaan jopa jenkkilän vanhimmilla markkinoilla on jatkuvasti kaikenlaista promootiota käynnissä. Esim nyt käynnistyy sähköautobonus missä kuski tienaa taalan per ajo extraa jos kyyti hoidetaan sähköautolla jne.

https://www.autoblog.com/2018/06/21/uber-paying-bonus-ev-drivers/?guccounter=1

Itsekin sain kaverilta alkujaan ilmaisen 10€ saksassa käytettäväksi, jonka ansiosta eka uber-matkani oli minulle ilmainen ja seuraava täyshintainen ei varmasti kattanut tuon promootion aiheuttamia kuluja.
 

qettyz

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
783
Uber on sinänsä jännä firma, että kuski ”ajaa uberin laskuun”, silti ei taida irrota meidän kilometrikorvauksia palkan päälle? Jääkö niistä oikeasti käteen jos niistä maksuista laskeskelee itselle kilometrikorvaukset? Vai kuuluuko heidän edes moisia maksaa uber kuskille?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 092
Viestejä
4 225 336
Jäsenet
71 182
Uusin jäsen
SuperKilppari

Hinta.fi

Ylös Bottom