Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Toi maksuhomma tosiaan kusee aina välillä meidän täydellisissä kartellitakseissa. Sekin asia, jota kunnon appsin tai Uberin kanssa ei ole kun ei tarvitse tehdä varmennuksia sieltä autosta.

Kerran helsinkiläinen noheva taksikuski ei saanut kuittia ulos masiinastaan vaikka järjestelmä muutoin hyväksyi korttimaksun. Vartin ähelsi ja soitteli keskukseen ja ties minne. Sitten totesi että ottaa virrat pois puoleksi tunniksi ja soittelee sitten perääni. Kuski tosiaan kilautteli n. 3 kertaa illan aikana ja kertoi kuinka homma ei edennyt. Sitten totesin, että eiköhän tämä nyt ollut tässä ja saa kärsiä mahdollisen tappion itse. Tämä on sitä kartellitaksin kuuluisaa asiakaspalvelua ja ammattitaitoa. Kuski oli sinänsä kohtelias mutta onhan toi hassua. Kyydin hinta oli luokkaa 18e. :facepalm:

Ja kyllä, maksu oli veloitettu kortilta ihan asianmukaisesti.
Taksinkuljettaja oli ääliö. Niin käy joskus matalan kynnyksen matalapalkkaduuneissa. Se on valitettavaa, mutta se ei ole mikään suomalaisen "kartellitaksin" erikoisuus. Eiköhän vastaava perseily ole monessa muussa maassa yleisempää, eikä välttämättä liity siihen, onko maassa vapaa vai säännöstelty taksijärjestelmä.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Suomessa tuskin kauhean moni siirtyy Uberin käyttöön jos ja kun Taxify ja/tai Yandex tulee kilpailemaan samalle markkinalle.
Ei millään pahalla mutta mitä antipatioita sulla on Uberia kohtaan? Tää ketju on aivan täynnä viestejä joissa yrität todistella että Uber nyt ei ainakaa voita.
Taksikupu vaaditaan edelleenkin tolpalle ajamiseen/taksikaistojen käyttöön jne. Eli jos siinä uberissa on taksikupu katolla, niin kyllä.
Splithoff kupu | Suomen taksitarvike Oy | Virka-asusteet | Tarvikkeet | Koulukyytitarvikkeet
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Koska he ovat nykyisiä/entisiä suhareita, joille kartellitaksitoiminta oli elämän parasta aikaa.
Kyseessä on vaativa työ, joka tuottaa vaatimattoman palkan. Se ei ole mihinkään muuttumassa, oli ala sitten "vapaa" tai "säännöstelty". Näin on yleisen suhteellisuudentajun mukaan oltava kaikissa maissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Ei millään pahalla mutta mitä antipatioita sulla on Uberia kohtaan? Tää ketju on aivan täynnä viestejä joissa yrität todistella että Uber nyt ei ainakaa voita.
Saattaa liittyä siihen, että Uber on kokeillut kepillä jäätä lanseeraten eri tavoin eri markkina-alueille laittomia liiketoimintamalleja käyttäen uhrattavia tytäryhtiöitä. Uberin historiasta voi intter webseistä lukea, monenlaista dokumenttia löytyy. Yhdessä periaatedokumentissa hieman ennen Suomen(Helsingin) laittoman toiminnan aloittamista tuomittiin tällainen, mutta takki kääntyi hyvin pian.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Katkeraa tekstiä suharilta.
Poliisi-TV:n entinen juontaja, taksiyrittäjä Teppo Välimäki tyrmää taksiuudistukset: ”Tämä paletti ei tule toimimaan”
Tätä uudistusta voisi verrata vaikka kaupan alaan. Pienet/kalliit kaupat katosivat ja marketit, Lidil:t yms halpuutuksineen tulivat.
Näinhän se Ruotsissakin toimi. Taksipalvelujen hinnat suorastaan romahtivat, ennen oli huonosti ja nyt on hyvin.

Eiku hetkinen, normaalin taksipalvelun reaalihinta ja laatu suurissa kaupungeissa ei juuri muutoksesta välittänyt, lisäksi tulivat koijarit ja maaseudun taksipalvelun saatavuus kusi. Niinhän se taisi sittenkin mennä.
 

jeppe82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.08.2017
Viestejä
693
Juu, selväähän se on että Suomi tuhoutuu taksialan vapauttamisen jälkeen. Kauppojen aukioloaikojen vapauttamisenkin jälkeen Suomi meni kaaokseen ja kaikki kuoli.

Ei tätä nykyisen kaltaista hyvinvointivaltiotakaan olisi koskaan rakennettu jos kaikki olisi munattomasti vaan kotonaan sössöttänyt että ei voi, ei onnistu, ei pysty.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 852
-20 % nyljentä
-ei vieläkään mahkuja alvilliseen kuittiin

Noi tulee ekana mieleen. Lisäksi kaikki se järkyttävä paska mitä kyseinen firma kotimaassaan harrastaa.

Vitusti vastuullisempiakin firmoja on olemassa.
Onhan se 20 prosenttia järjetön provikka sovelluksesta joka vain yhdistää kyydin tarjoajat ja asiakkaat ja hoitaa maksuvälityksen.

Jos normaalisti 50 prosenttia olisi kuskin osuus matkan hinnasta ja loput sitten auto-, polttoaine- ja muita kuluja, niin älytön tuo 20 prosenttia on.

Joku 5 prosenttia voisi vielä menetellä. Ja miksei tuo 20 prosenttiakin jos Uber-firmasta saisi siihen hintaan auton jolla kyytejä ajaa.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
-20 % nyljentä
-ei vieläkään mahkuja alvilliseen kuittiin

Noi tulee ekana mieleen. Lisäksi kaikki se järkyttävä paska mitä kyseinen firma kotimaassaan harrastaa.

Vitusti vastuullisempiakin firmoja on olemassa.
Just just.

-Ei pitäis millään tavalla olla kyytiläisen asia
-Mistä tiedät kun palvelu aukeaa muutaman päivän päästä?

Mitä on tämä järkyttävä paska jota Uber harrastaa?

Ei millää pahalla mut tollane henkilökohtainen ristiretki on aika outo.

Onhan se 20 prosenttia järjetön provikka sovelluksesta joka vain yhdistää kyydin tarjoajat ja asiakkaat ja hoitaa maksuvälityksen.

Jos normaalisti 50 prosenttia olisi kuskin osuus matkan hinnasta ja loput sitten auto-, polttoaine- ja muita kuluja, niin älytön tuo 20 prosenttia on.

Joku 5 prosenttia voisi vielä menetellä. Ja miksei tuo 20 prosenttiakin jos Uber-firmasta saisi siihen hintaan auton jolla kyytejä ajaa.
Silti hinnat erittäin kilpailukykyiset :kahvi:
Saattaa liittyä siihen, että Uber on kokeillut kepillä jäätä lanseeraten eri tavoin eri markkina-alueille laittomia liiketoimintamalleja käyttäen uhrattavia tytäryhtiöitä. Uberin historiasta voi intter webseistä lukea, monenlaista dokumenttia löytyy. Yhdessä periaatedokumentissa hieman ennen Suomen(Helsingin) laittoman toiminnan aloittamista tuomittiin tällainen, mutta takki kääntyi hyvin pian.
Ja se on helvetin hienoa että joillakin oli rohkeutta haastaa valtarakenteet. Nythän se kulttuurimuutos tuli tänne Kekkosslovakiaankin. Saman Uber on aiheuttanut useissa maissa. Siitä tietää että ollaan oikealla asialla kun kommunistit mellakoivat sun mobiilisovellusta vastaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 151
Näinhän se Ruotsissakin toimi. Taksipalvelujen hinnat suorastaan romahtivat, ennen oli huonosti ja nyt on hyvin.

Eiku hetkinen, normaalin taksipalvelun reaalihinta ja laatu suurissa kaupungeissa ei juuri muutoksesta välittänyt, lisäksi tulivat koijarit ja maaseudun taksipalvelun saatavuus kusi. Niinhän se taisi sittenkin mennä.
Ruotsissa systeemi perseili ja siitä on abaut 30 vuotta kun ala vapautui siellä. Maailma on hiukan muuttunut sen jälkeen . Miksi sen pitäisi perseillä nyt täällä?
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 852
Silti hinnat erittäin kilpailukykyiset :kahvi:
Ei se toki minua asiakkaana kiinnosta viekö Uber provisiona 0,001 prosenttia vai täydet 100 prosenttia matkan hinnasta. Oikeastaan kiinnostaa vain se hinta minkä asiakkaana joudun maksamaan ja toisaalta sitten se palvelu mitä saa.

Luulisi että kuskeja se kuitenkin kiinnostaisi viekö välitysfirma välistä 5 vai 20 prosenttia.

Voisi kuvitella että vaikea sitä hinnalla on kilpailla asiakkaista jos sovellus A vie 20 prosenttia hinnasta provikkaaja sovellus B se 5 prosenttia. Ellei sitten kuljettaja tingi omastaan palkastaan niiden erotusta.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Ei se toki minua asiakkaana kiinnosta viekö Uber provisiona 0,001 prosenttia vai täydet 100 prosenttia matkan hinnasta. Oikeastaan kiinnostaa vain se hinta minkä asiakkaana joudun maksamaan ja toisaalta sitten se palvelu mitä saa.

Luulisi että kuskeja se kuitenkin kiinnostaisi viekö välitysfirma välistä 5 vai 20 prosenttia.

Voisi kuvitella että vaikea sitä hinnalla on kilpailla asiakkaista jos sovellus A vie 20 prosenttia hinnasta provikkaaja sovellus B se 5 prosenttia. Ellei sitten kuljettaja tingi omastaan palkastaan niiden erotusta.
Tähä on vain yksi vastaus. Aika näyttää! Mun mielestä on aivan turha murehtia netin anonyymipalstoilla mitä alustaa Suomen taksit tulee käyttämään. Nyt kun sääntelyä ei ole nii markkinat kyllä hoitaa meille parhaan mahdollisen ratkaisun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 151
No ei ollut aiemminkaan. Selviää joo kohta.

Etsi ihan itse netistä. Muistaakseni sullekin on tuosta jo aiemmin annettu linkkejä aivan tarpeeksi mutta vissiin joku denial päällä. Paska firma on paska, ja vieläpä kun parempiakin on saatavilla.
Vielä ei ole varmuutta millä konseptilla mm Uber jatkaa suomessa. Jatkossa näemme mitä muita parempia virityksiä meillä on saatavilla.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Asiaton käytös
No ei ollut aiemminkaan. Selviää joo kohta.

Etsi ihan itse netistä. Muistaakseni sullekin on tuosta jo aiemmin annettu linkkejä aivan tarpeeksi mutta vissiin joku denial päällä. Paska firma on paska, ja vieläpä kun parempiakin on saatavilla.
Kysyn et mikä ihme saa sut öyhöttämään sivukaupalla jotai randomia appia vastaa ja sit mun pitäis "etsiä ihan itse netistä"? Oliks se sun firmas taksialalla vai? Hyvin erikoista jos tässä ei mitää henkilökohtaista ole. Hämmennyn ihan oikeasti et miten jotkut ottaa kännykkäaplikaatioiden kilpailun sydämen asiakseen.

Jäbä tunkittaa Yandexin appia mut muiden pitäis ostaa et Uber on joku pahuuden ilmentymä jota kuuluu vastustaa :rofl::rofl:
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Kappas, pääsitkin sujuvasti henkilökohtaisuuksiin. Loppuuko sulta argumentit taas kesken, kun pitää alkaa mussuttaa että mitä minä teen työkseni? Haista paska.

Kun et osaa kirjoittaa googleen esim. "shit uber pulls out", niin tässä esimerkkinä sen tason paskaa mikä saa minut äänestämään jaloillani:
Miks sä noin suutut? Yritin kysellä et mikä mahtaa olla sun argumentti ja miksi otat asian noin henkilökohtaisesti. Onks sun mielestä joku loukkaus kysyä et ootko alalla? Mä en käy täällä ristiretkeä minkään yrityksen puolesta enkä mitään yritystä vastaan. Tulen käyttämään omiin spekseihini sopivinta appia. Nyt kun Uber on ollut kiellettynä, paras on ollut Taksi Helsinki.

Olen kyllä selvillä kritiikistä mutta näin kuluttajana näkökulmasta suuryritykset toimii aina vähän epämoraalisesti. Mut se ei niiden tuotteesta tee huonoa, päinvastoin.. Hyvin harvan suuryrityksen tuotteita voi käyttää jos kaiken pitää olla 100% eettistä. Voikohan tolla määritelmällä käydä edes tavallisessa S-Marketissa? Ei varmastikaan. Tossa rakentavaa kritiikkiä Uberista: Uber’s practices are morally unacceptable – but a boycott won’t help | Hannah Lownsbrough Kerrohan edes miksi venäjän valtion instrumenttina toimiva Yandex on sulle jotenki hyväksyttävämpi appi? :kahvi:
Vastasin vaan Kaiserin kysymykseen, kun ei kerran itse löytänyt "mitään" paskaa mitä Uber tekee.

Lisäksi voisi jo pikkuhiljaa modetkin alkaa puuttua tuohon ainaiseen "öhöhöh onko sulla taksifirma"-paskaan, kun se ei edistä keskustelua mihinkään suuntaan vaan on ihan yksinkertaisesti henkilökohtaisuuksiin menevää vittuilua. Toisaalta se on ihan hyvä tapa huomata jos joltakulta loppuu argumentit kesken.
Kysymykseni "Mitä on tämä järkyttävä paska jota Uber harrastaa?" kyllä viittasi lähinnä "järkyttävään paskaan" jonka perusteella mun ei pitäisi valita itselleni parasta tuotetta. Suuryritysten sääntöjen taivuttelussa ei ole mitään uutta. En ole väittänyt Uberia mitenkään eettiseksi firmaksi.
 

jeppe82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.08.2017
Viestejä
693
Asiaton käytös
No ei mikään ihme jos asiakkaina on tämmöisiä lampaita.

Mikäli softatoimittaja, joka luvatta (poistettuasi heidän sovelluksen laitteestasi)

-edelleen seuraa liikkeitäsi laittomasti, tarkoituksella
-piilottelee tätä seuraamista laitetoimittajalta ja sinulta, tietoisesti

ei saa sinua vaihtamaan softatoimittajaa, niin eipä siinä sitten mitään. Antaa mennä vaan :rofl:
En ole koskaan käyttänyt kyseistä softaa. Niin lammas olen.

Sun pitää nyt kyllä vähän parantaa trollailuas. :wtf:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 151
Tähän asti taksiasiakasta on viety kuin pässiä narussa, ilman vaihtoehtoja. Nyt se onneksi muuttuu.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Siis sä menet ihan itse argumenttien loppuessa henkilökohtaisuuksiin, ja sitten ihmettelet kun joku sulle siitä sanoo? Ootko ihan tosissasi nyt? Ei saatana. :D



Ooh, ai nytkö sä olet ihan selvillä kritiikistä? Kumma juttu, kun äsken esitit kovasti tietämätöntä. Mistähän kaikesta muusta sä olet selvillä, mutta et viitsi kertoa ennenkun joku lyö sun puolesta faktoja tiskiin. Joku voisi sanoa sun keskustelutapaa älyllisesti epärehelliseksi. :kahvi:

Yandexista ei ole vielä paljastunut läheskään tuon tason paskaa mitä Uberista. Jos paljastuu, niin sitten sekään ei ole. Tuo on oikeasti jo aika selvästi tarkoitushakuista toimintaa, kun Uber yritti piilottaa seurantaominaisuudet Applen tiimeiltä geofencellä. Mikä saa sut luulemaan, etten ajattelisi samalla tavalla mistä tahansa muusta firmasta, jos paljastuu samanlaisia väärinkäytöksiä?
Ei se ole mikää henkilökohtaisuus jos kysyn taksiketjussa et ootko taksialalla! :D

Mitää? Siis tää keskustelu menee nyt aivan äärimmäisyyksiin :eek: Yritä nyt seurata päättelyketjuani edes hetken: 1. Implikoit että Uberia ei haluta/saa käyttää koska se on niin epäeettinen yritys ja tekee "järkyttävää paskaa"(suora lainaus sulta) 2. Kysyn että mitä tämä "järkyttävä paska" sit on. 3. Heität jonkun Twitter-hashtagin ilmoille.

Sori mut mä en oikeasti saa sun ajatuksesta kiinni et miksi sitä Uberia ei saa käyttää. Mä en sanonut sen olevan maailman eettisin yritys mut toisaalta sä kehut täällä Yandexia :D Yandex on käytännössä lähes varmasti Venäjän valtion ohjauksessa. Voi olla toi Piilaaksoon kulttuuri ja lainsäädäntö "hieman" läpinäkyvämpää kuin Venäjällä. Mä en voi uskoa et vittu Suomessa tunkitetaan ryssän asetta(todennäköisesti): How Russia Polices Yandex, Its Most Popular Search Engine
No ei mikään ihme jos asiakkaina on tämmöisiä lampaita.

Mikäli softatoimittaja, joka luvatta (poistettuasi heidän sovelluksen laitteestasi)

-edelleen seuraa liikkeitäsi laittomasti, tarkoituksella
-piilottelee tätä seuraamista laitetoimittajalta ja sinulta, tietoisesti

ei saa sinua vaihtamaan softatoimittajaa, niin eipä siinä sitten mitään. Antaa mennä vaan :rofl:
Eli sä ihan oikeasti luotat enemmän Yandexiin kuin Uberiin? Onko tää nyt se juttu joka sua harmittaa noin isosti? Uber did something so bad it nearly got completely destroyed
 
Viimeksi muokattu:

jeppe82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.08.2017
Viestejä
693
Mutta sulle olisi ihan täysin ok, jos joku sun käyttämä softa tekis näin? Sitä tässä hain takaa. En sitä, että oletko just tasan tätä kyseistä käyttänyt.
Huvitti vaan kun Apple kusettaa koko ajan kans, mutta Uber on pahaakin pahempi. Enkä edes ole mikään Uber-fani.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
No nyt alkaa olla oikeasti älyllisesti epärehellistä.

Ok, hyväksytään jos sun mielestä ei ole vittuilua kysyä että oletko kenties taksikuski kun sulla on tommoiset mielipiteet. Minusta on, koska se ei liity tähän aiheeseen mitenkään. Sori, luulin että ymmärsit. Toivottavasti nyt ymmärrät. K/E?

1. Implikoin että Uber on epäeettinen paskafirma
2. Kyselet että no miten niin (vaikka selvästi tiedät jo tässä kohtaa mitä tarkoitan, ks. lauseesi "Olen kyllä selvillä kritiikistä". Miksi et sitten tuonut sitä ilmi?)
3. Toimitan linkin jossa kerrotaan lähteiden kera miten rankasti Uber rikkoo Applen käyttöehtoja, käyttäjien yksityisyyttä ja vielä yrittää piilottaa sitä! Sekö on sun mielestä vain twitter-hästägi?

Yandexista ja Taxifysta ei ole vielä moista paskaa kuulunut, jos kuuluu niin tietenkin niidenkin käyttöä pitää miettiä. Niinkun jo äsken sanoin. Etkö huomannut, vai miksi takerrut Yandexin rummutteluun?
Kyllähän sä nyt itse tiedostat kuinka hurjan sitoutunut ja aktiivinen olet tässä aiheessa. Jos sulla on vaikka taksiyrittäjän näkökulma nii se muuttais sit vähän asetelmaa tottakai. Mut normaalille kuluttajalle ei taida 72 miljardin dollarin Uberissa olla mitään pahaa. Päinvastoin, se aiheutta ison muutoksen jonka hedelmistä päästään nauttimaan monissa maissa. Markkinatalous on siitä hieno asia että se löytää kaikille parhaat apit. Jos se Uber toimii oikeasti kuvaamallasi tavalla niin silloinhan esim asiakkaiden ryhmäkanne hoitaa homman kotiin ja Lyft perii valtakunnan ;)

1. Yandex on miljoona kertaa pahempi paskafirma
2. Kyselen että miks tän kaiken pitäis estää mua käyttämästä Uberia. Lue toi artikkeli nii tiedät että noi jutut on menneisyyttä ja ei niin iso asia kuin annat ymmärtää: Uber did something so bad it nearly got completely destroyed
3. Käytätkö tarkoituksella aikamuotoa joka implikoi Uberin jatkuvasti tekevän noin? Voi voi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Juu, selväähän se on että Suomi tuhoutuu taksialan vapauttamisen jälkeen. Kauppojen aukioloaikojen vapauttamisenkin jälkeen Suomi meni kaaokseen ja kaikki kuoli.
Niin, mikä osa siitä Ruotsin taksialan vapauttamisesta jäi epäselväksi? Suomi ei ole maailman viimeinen maa, jossa taksialaa on säännelty. Toki alaa jatkossakin säännöstellään, mutta siis ei edelleenkään jää viimeiseksi maaksi, jossa on tai oli määrän tarveharkinta käytössä.

Kauppojen aukioloaikoihin vertaaminen on korkeintaan ärsyttämisyritys. Oliko kaupoilla velvoite olla auki 24/7 ja myydä sinistä maitoa 0,99 euron maksimihintaan siltä varalta, että julkishallinnon edustaja haluaisi sitä ostaa tähän hintaan? Kun ei ollut, niin voisit mennä nurkkaan häpeämään.
Ei tätä nykyisen kaltaista hyvinvointivaltiotakaan olisi koskaan rakennettu jos kaikki olisi munattomasti vaan kotonaan sössöttänyt että ei voi, ei onnistu, ei pysty.
Tästä tuskin pääsee ainakaan taksimiesten ammattikuntaa syyttämään. Eiköhän se ole kaikkein viimeisin porukka, jota voi syyllistää vapaamatkustamisesta. Ei ole ollut pyhäkorvauksia ja saunalisiä. Olisi aika monelta helpon elämänsä takia valittavalta jäänyt autoilijan homma tekemättä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Tähän asti taksiasiakasta on viety kuin pässiä narussa, ilman vaihtoehtoja. Nyt se onneksi muuttuu.
Itseasiassa tähän asti taksiautoilijaa on viety kuin pässiä narussa kun valtio on asettanut kattohinnat. Jatkossa saa ryöstää miten tahtoo. Halvemmalla ajaminen on ollut sallittua koko ajan.
 

GJ

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
380
Asiaton käytös
Tolppa-apinat vallanneet tämänkin topicin. Ja ne erottaa kaukaa, niin fanaattista ulvomista on.

Uberillä tulee varmaan kuljettua jatkossakin, ei kiinnosta tippaakaan mitä kuljettaja saa, se on heidän oma sopimustekninen asia. Ehkä sitten siirryn kotimaisen äpin käyttöön jos nämä tunarit vain sellaisen saavat aikaan, en lataile eri sovelluksia sen mukaan missäpäin Suomea satun olemaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Mikä ihmeen ärripurri? Menikö noin nopeasti jauhot suuhun että piti alkaa semmoiseen vetoamaan?
Ei mennyt jauhot suuhun. Ei vaan ihan hirveästi kiinnosta "keskustella" ihmisen kanssa, joka ei pysty kuin aggressiiviseen meuhkaamiseen.

Katsotaan onnistuisiko se ensi kerralla vähän paremmin.
 
Liittynyt
04.06.2017
Viestejä
166
Mielenkiintoinen systeemi tuolla päin maailmaa. Ei Uber Suomessa ainakaan tarvitse mitään kummempia lupia. Liittyykö toi nyt siihen kun Lontoossa päätettiin aiemmin vissiin että Uber on työnantaja? Suomessahan tuokaan ei pidä paikkaansa ainakaan toistaiseksi.
Transport for Londonilta on haettava "private hire operator's licence" jos aikoo harjoittaa kyytien välityspalvelua Lontoossa, olipa välityksessä olevia autoja 1 tai 10000.

Apply for a private hire operator licence

Tämän luvan Uber on siis menettänyt Lontoossa.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 852
Ifi tarjoaa Uber -vakuutusta. Testatkaa ne, kenellä on y -tunnus, paljonko vakuutus maksaa.
https://www.if.fi/yritysasiakkaat/extranet/uber/uber-taksivakuutus
Ei tuo anna mitään hintatietoa jos arpoo jonkun uuden tai vanhan auton rekkarin siihen ja jonkun käytössä olevan Y-tunnuksen.

"Valitettavasti emme voi antaa hintaa suoraan verkossa autollesi XXX-XXX, mutta voimme ottaa sinuun yhteyttä"

Varmaan vakuutusyhtiön puhelinmyyjät vain alkavat soitella jos tuonne erehtyy Y-tunnuksensa antamaan. :lol:

EDIT: Pitäisi myös laittaa ruksi kohtaan hyväksyn tietojen jakamisen Uber-firmallekkin jotta hinnan vakuutukselle saa. Missään ei näy edes mitään tietoja kyseisestä vakuutuksesta ja sen ehdoista. En ole kyllä autokuskiksi alkamassa, mutta uteliaisuuttaan olisin hinnan ja ehdot vakuutukselle katsonut.
 
Viimeksi muokattu:

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 424
Sitten itse kukin tässä ketjussa pysähtyy hieman vetämään henkeä ja keskittyy vähän siihen omaan kirjoitustapaan. Viimeiset pari sivua suurilta osin aivan turhanpäiväistä provosoivaa kirjoittelua puolin ja toisin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Tolppa-apinat vallanneet tämänkin topicin. Ja ne erottaa kaukaa, niin fanaattista ulvomista on.
Nämä taksikeskustelut ovat vähän samanlaisia kuin ase- tai kannabiskeskustelut. Yleensä keskustelijoista huomaa, kenellä on henkilökohtaista kokemusta, sillä muut hyvin harvoin poikkeuksin pystyvät merkityksellisesti osallistumaan keskusteluun. Nämä voi sitten kätevästi leimata huumeiden käyttäjiksi, asehulluiksi tai taksikuskeiksi, joiden mielipiteet voi sivuuttaa ja jatkaa omaa öyhötystään. :rofl:
Uberillä tulee varmaan kuljettua jatkossakin, ei kiinnosta tippaakaan mitä kuljettaja saa, se on heidän oma sopimustekninen asia. Ehkä sitten siirryn kotimaisen äpin käyttöön jos nämä tunarit vain sellaisen saavat aikaan, en lataile eri sovelluksia sen mukaan missäpäin Suomea satun olemaan.
Tämä on kyllä erikoinen piirre näissä taksikeskusteluissa. Elämme kuitenkin yhteiskunnassa, jossa noin yleisesti ottaen ei duunaripalkkoja kilpailuteta. Useimmat taksin kalleudesta valittavat nauttivat itse ammattiliittojen kovaotteisesti neuvottelemia kelpo palkkoja, mutta haluavat julistaa huonona pitämänsä kovaa työtä tekevät ihmiset orjaluokaksi, jonka nälän aste päätetään huutokaupalla.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 852
Sitten itse kukin tässä ketjussa pysähtyy hieman vetämään henkeä ja keskittyy vähän siihen omaan kirjoitustapaan. Viimeiset pari sivua suurilta osin aivan turhanpäiväistä provosoivaa kirjoittelua puolin ja toisin.
Voisi olla tälläkin io-techin forumilla sellainen "Kuumakallejen kokoontumisrinki" jonne riitelyksi menevät ketjut siirrettäisiin jäähtymään vaikka pariksi viikoksi kerralla. Eli olisi vaikka "Räpellys & Testaus" tyyppinen oma alue niitä varten. Ja siellä oleviin viestiketjuihin vaikka yhden viestin vuorokausiraja viestiketjuun postittamiseen per rekisteröitynyt nimimerkki.

:D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 151
LT:n sunnuntaitempaus. Tuskin vaikuttaa tulevaan hinnoitteluun mutta ihan hauska idea tällainen "taxipäivä" -tempaus.
Maksat mitä haluat!
Taksiasiakas määrää matkansa hinnan lakimuutossunnuntaina.

Lähitaksi toteuttaa 1.7.2018 taksipalveluja käyttävän asiakkaan valintoja ja vastuuta esiintuovan kampanjan. Asiakas saa päättää mitä on valmis maksamaan käyttämästään taksipalvelusta lakimuutossunnuntaina klo 10–18 välisenä aikana. Tempaus koskee ydin-Helsingissä ajettavia matkoja.
Helsingin sisäinen, kampanja koskee 6 km säteellä ydinkeskustasta tehtäviä matkoja.

Maksa mitä haluat! - Lähitaksi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 749
Nämä taksikeskustelut ovat vähän samanlaisia kuin ase- tai kannabiskeskustelut. Yleensä keskustelijoista huomaa, kenellä on henkilökohtaista kokemusta, sillä muut hyvin harvoin poikkeuksin pystyvät merkityksellisesti osallistumaan keskusteluun. Nämä voi sitten kätevästi leimata huumeiden käyttäjiksi, asehulluiksi tai taksikuskeiksi, joiden mielipiteet voi sivuuttaa ja jatkaa omaa öyhötystään. :rofl:
Ei nyt ihan noinkaan. Kun suhari kommentoi taksimafian purkamista, on kyse henkilöstä, joka (EDIT: tai jonka läheinen) on menettämässä saavutettua hyötyään. Suharin mielipiteisiin pitää suhtautua kuten kenen tahansa sellaisen, jonka ansiot/tuet yhteiskunnan päätöksen takia laskevat tai laskisivat: poikkeuksetta seurauksena valitus ja vastustus.

Mutta aika helppo täältä on tosiaan bongata ne edunsaajat ja ne, jotka ovat vain kuluttajia.

Useimmat taksin kalleudesta valittavat nauttivat itse ammattiliittojen kovaotteisesti neuvottelemia kelpo palkkoja, mutta haluavat julistaa huonona pitämänsä kovaa työtä tekevät ihmiset orjaluokaksi, jonka nälän aste päätetään huutokaupalla.
Jos tämä on gallup, niin ei, en tienaa AY-mafian neuvottelemaa palkkaa, vaan ansioni ovat ihan omaa ansiotani. Kukaanhan ei estä taksikuskeja laittamasta hynttyitä yhteen ja menemästä lakkoon, jos se tuntuu parhaalta ratkaisulta. Ehkä järkevämpää olisi kuitenkin lopettaa katkera kitinä ja miettiä, miten lakiuudistuksen jälkeen voi joko maksimoida ansionsa/nautintonsa suharina tai vaihtamalla kokonaan alaa.

Tuo marttyyriksi heittäytyminen on lähinnä säälittävää...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Ei nyt ihan noinkaan. Kun suhari kommentoi taksimafian purkamista, on kyse henkilöstä, joka (EDIT: tai jonka läheinen) on menettämässä saavutettua hyötyään. Suharin mielipiteisiin pitää suhtautua kuten kenen tahansa sellaisen, jonka ansiot/tuet yhteiskunnan päätöksen takia laskevat tai laskisivat: poikkeuksetta seurauksena valitus ja vastustus.
Ei nyt ihan noinkaan. Tämä puhe saavutetuista eduista, kun aiheena on taksiala Suomessa, kertoo juuri siitä edellä sivutusta täydellisestä tietämättömyydestä. Niitä säännöstelyn edunsaajina pidettäviä on hyvin vähän ja he ovat aivan muita kuin taksiautoa työntekijänä tai yrittäjänä ajavat.

Totta ihmeessä sen huomaa keskustelijasta, ettei hän kuvittelekaan taksihommia kultakaivokseksi.

Tuo marttyyriksi heittäytyminen on lähinnä säälittävää...
Erillisen halpatyövoimaluokan rakentamisen jyrkkä vastustaminen on kaikkea muuta kuin uhriutumista tai säälittävää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 749
Ei nyt ihan noinkaan. Tämä puhe saavutetuista eduista, kun aiheena on taksiala Suomessa, kertoo juuri siitä edellä sivutusta täydellisestä tietämättömyydestä. Niitä säännöstelyn edunsaajina pidettäviä on hyvin vähän ja he ovat aivan muita kuin taksiautoa työntekijänä tai yrittäjänä ajavat.
Aa, no jos kerran suhari ja yrittäjä ei olekaan edunsaaja taksisääntelyn takia, niin sääntelyn purkaminenhan kuulostaa hyvältä asialta suharin kannalta. Saatte rauhassa viimein nostaa hintoja ilman kenenkään rajoittamisia.

Erillisen halpatyövoimaluokan rakentamisen jyrkkä vastustaminen on kaikkea muuta kuin uhriutumista tai säälittävää.
Onpa kaunista retoriikkaa :D Eli olivatko ne suharit edunsaajia vai ei? Ensin väität, että eivät ole edunsaajia, mutta kun sääntely puretaan ja taksikuskit pääsevät nauttimaan vapaasta kilpailusta, niin nyt sitten väitätkin että luodaan "halpatyövoimaluokka". Kuulostaa, että kyllä ne suharit ovat edunsaajia ja nyt ne edut poistetaan? Koetas nyt päättää.

Ja poliisiko pakottaa suharin tekemään sitä halpatyötä halpapalkalla? Jos palkka on liian alhainen, ei taksia kannata ajaa ja työvoimaa poistuu alalta. Jos poistuu liikaa, aletaan palkkoja nostaa. Kohta me nähdään ihan oikeasti, mitä tapahtuu, miten palkat ja hinnat kehittyvät. Hyvä, että loppuu spekulointi ja saadaan oikeaa dataa.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Tämän Ylen jutun mukaan takseissa vaadittava vakuutus on noin tuplaten kalliimpi kuin vakuutus yksityiskäytössä olevassa autossa:
<Linkki poistettu>
Onpa aika härskiä, että Yle julkaisee suorastaan mainosmaisen jutun alan yhdestä toimijasta. Taksifirmoja on käsittääkseni muitakin, joten miksi Yle on neuvomassa kädestä pitäen, miten ruvetaan yhden palkolliseksi?

Ylen Uber-sympatiat eivät ole aiemminkaan jääneet epäselviksi: kun oli kyse laittomalla taksitoiminnalla saadusta rikoshyödystä, Yle murehti Uber-kuskin tienestien kohtaloa Viekö valtio Uber-kuskin tienestit vai ei? Korkein oikeus käsittelee asian.

Sopii kyllä osuvasti Ylen vasemmistoagendaan, että Yle rinnastaa rikoshyödyn työnteosta saatuun ansiotuloon :lol:.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Aa, no jos kerran suhari ja yrittäjä ei olekaan edunsaaja taksisääntelyn takia, niin sääntelyn purkaminenhan kuulostaa hyvältä asialta suharin kannalta. Saatte rauhassa viimein nostaa hintoja ilman kenenkään rajoittamisia.
Taksialan paikalliseen kustannustasoon suhteutettu ansiotaso ei maailmalla tietääkseni niinkään riipu siitä, onko laillinen taksitoiminta lukumäärärajoitettua ja hintasäännösteltyä vai ns. vapaata.

Kaiken öyhötyksen seassa on voinut helposti jäädä huomaamatta, että eivät alasta jotain tietävät suinkaan kategorisesti vastusta taksasäännöstelyn ja tarveharkinnan purkamista. Sen sijaan Bernerin kaarta varsin yleisesti vastustetaan.

Yleensä näissä taksikeskusteluissa "suharien" kirjoittelu on lähinnä sekavien väärien luulojen oikomista, perusasioiden opettamista, käsitteiden määrittelyä ja väärien taksialan vapauttamista puoltavien argumenttien pureksimista. Ei niinkään taksialan vapauttamisen vastustamista. Ei siitä niin kauan ole, kun ihan vakavissaan joko täällä tai kuolleessa Murossa joku taksivihaaja luuli valtion maksavan taksimiehille tuntipalkkaa, minkä lisäksi toki kaikki rahat laitetaan taskuun.
Onpa kaunista retoriikkaa :D Eli olivatko ne suharit edunsaajia vai ei? Ensin väität, että eivät ole edunsaajia, mutta kun sääntely puretaan ja taksikuskit pääsevät nauttimaan vapaasta kilpailusta, niin nyt sitten väitätkin että luodaan "halpatyövoimaluokka". Kuulostaa, että kyllä ne suharit ovat edunsaajia ja nyt ne edut poistetaan? Koetas nyt päättää.
Ei tämä asia nyt noin monimutkainen ole. Tässäkin ketjussa on suitsutettu Uberia ja muita skeemoja, joissa palvelun tuottajalle ei ole ollut tarjolla elinkeinoa, vaan harrastus tai epätoivoisten hyväksikäyttöä.

Vaikka tietynlaiset elintasovammaiset toivovatkin, että muiden palkat (joskin ei heidän omaansa) kilpailutettaisiin, niin se nyt ei ole toteutumassa. Ei oikeiden taksien kuljettajien tulotaso ole mihinkään laskemassa. Se on nyt niin paska, että työhön halukkaat alkavat loppua. Ei ole mikään normaali tilanne, että päätoimisen työn tulo keikkuu asumistukirajalla. Toki isompien työnantajien etu on, että se paska palkka voidaan maksaa provikan sijaan kuukausipalkkana, jolloin sitä asumistukea voi oikeasti nostaa ilman pelkoa rikossyytteestä. Tämä taas ei ole mikään hyvä juttu isossa kuvassa.
Ja poliisiko pakottaa suharin tekemään sitä halpatyötä halpapalkalla? Jos palkka on liian alhainen, ei taksia kannata ajaa ja työvoimaa poistuu alalta. Jos poistuu liikaa, aletaan palkkoja nostaa. Kohta me nähdään ihan oikeasti, mitä tapahtuu, miten palkat ja hinnat kehittyvät. Hyvä, että loppuu spekulointi ja saadaan oikeaa dataa.
Juuri näin on pidemmän aikaa käynyt, joskin alalla pitkään jatkuneen laskusuhdanteen takia. Ei, tästä ei seuraa palkkojen nousu vaan työntekijävaatimusten löyhentyminen ja/tai työpaikkojen katoaminen ja lyhytnäköinen "mies ja auto"-mallia suosiva kannustin.

Taksinkuljettajista on nytkin jatkuva pula, enkä ihmettele. Miten tämä ongelma ratkaistaan polkemalla kuluttajahintaa eli käytännössä myös palkkoja entisestään? Minulla on pari ehdotusta: joko yhteiskunta maksaa palkat(käytetään harjoittelijoita, "työttömiä" orjia ja tukityöllistettäviä) tai työ teetetään köyhistä maista rahdattavilla reissutyöläisillä. Kumpaakaan ei voi kovin yhteiskuntavastuullisena pitää. Itse asiassa edellä mainittu asumistuki on jo osittain tuota ensinmainittua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 749
Taksinkuljettajista on nytkin jatkuva pula, enkä ihmettele. Miten tämä ongelma ratkaistaan polkemalla kuluttajahintaa eli käytännössä myös palkkoja entisestään?
Miten ihmeessä ylähintarajan poistaminen on kuluttajahinnan polkemista? Jos kerran kuljettajista on huutava pula, niin toki palkat alkavat nousta, jotta saadaan kuljettajia takomaan lisää kannattavaa liiketoimintaa. Ja toisaalta, jos kerran palkat eivät ole raketoineet, epäilen väitettäsi huutavasta pulasta. Pula ei ole huutava, jos osaajista ei olla valmiita maksamaan senttiäkään lisää.

Ihan hetikohta me näemme, onko kuljettajista pula uusilla markkinoilla ja mille tasolle ne palkat ja kuluttajahinnat asettuvat. Oma veikkaukseni on, että on ihmisiä, jotka ovat valmiit ajamaan taksia reippaasti alle 2000e kuukausiliksalla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 766
Viestejä
4 202 971
Jäsenet
70 987
Uusin jäsen
Rosmonautti

Hinta.fi

Ylös Bottom