Avautuminen taksipalveluista
Olen tilapäisesti liikuntakyvytön, istun rullatuolissa. Maanantaina tarkistettiin fysioterapeutin ja toimintaterapeutin kanssa voinko pärjätä kotona. Kuljetuksen järjesti HUS kuljetuspalvelu. Asunnon ovelle pääsee vain ns. porraskiipijän kanssa, johon rullatuoli kiinnitetään ja sitten sähkömoottorin avulla mennään portaat askelma kerrallaan. Testi meni hyvin ja tarvittavat apuvälineet jätettiin paikalle. Tänään oli sitten siirto kotiin.
Tästä ei enää vastaa HUS vaan taksi. Sairaala tilasi taksin tiedolla, että tarvitaan invataksi, jossa on porraskiipijä. Taksi tuli sovittuna aikana ja kerättiin tavarat mukaan. Hissillä kuski alkaa kyselemään onko portaita. Tässä kohdassa aavistin, että taitaa mennä päin honkia tämä keikka. Kerroin, että on kierreportaat ja kiipijällä mentiin maanantaina. Kuskilla ei ole kiipijää autossa. Kuski ehdottaa, että voisiko vain vetää portaat ylös. En usko kuskin jaksavan kiskoa turvallisesti 80 kg + rullatuoli kierreportaita ja sanon, että sitä riskiä en ota. Takaisin osastolle. Siellä kuski kertoo saaneensa tiedon portaista vasta 15 minuuttia ennen keikkaa, sitä ei ollut tiistaina kuskin kuitatessa keikan.
Sitten selvitellään sairaalan kanssa tilausta. Tilaus on tehty oikein tilauskeskukseen, tilaaja kävi vielä varmistamassa portaiden tyypin ja askelmien lukumäärän ja porraskiipijän tarpeen. Jotenkin tämä tieto ei mennyt taksiyhtiölle asti. Uusi tilaus tehtiin ja sitten jäin odottamaan osaston aulaan. Fysioterapeutti kävi moikkaamassa siinä välissä ja kertoo, että 1.7 alkaen on ollut näitä ongelmia. Kiipijöitä on vain harvoissa autoissa ja tilauskeskus ei ymmärrä asiakkaiden tarpeita ja rikkinäinen puhelin on jatkuva ongelma. Uskoi kuitenkin uuden taksin tulevan vielä saman vuorokauden aikana! Onneksi tuli jo vähän yli 2 tunnin kuluttua.
Toinen taksi tulee ja kiipijä on mukana. Matkalla jutellaan taksiuudistuksesta ja kelataksiuudistuksesta. Tilaukset kelatakseille hoidetaan erillisen
tilauspalvelukeskuksen kautta, ei enää taksiyhtiöltä. Keskus perustettiin taksiuudistuksen yhteydessä. Tieto ei kulje järjestelmien välillä kunnolla eikä tilauskeskuksella edes ole mitään tietoa mikä on taksien saatavuus milloinkin. Soittelevat kuskeille ja kyselevät. Epäselvyyksiä on jatkuvasti. Kun Kela myös maksaa entistä vähemmän kyydeistä, niin halukkaiden kuljettajien määrä on vähentynyt. Taksikuskin mukaan syrjempänä Suomessa tilanne on vielä huonompi kuin PK-seudulla. Hyvänä puolena taksiuudistuksessa kuski näki, että baarista ja eduskunnasta pääsee halvemmalla kotiin kuin ennen.
Tässä on nyt tulossa jatkuvaa ramppaamista tutkimuksissa näiden vammojen takia ja hieman huolettaa pitävätkö aikataulut, olenko ajoissa paikalla ja onko kyytiä takaisin. Kyydit pitää tilata pari päivää aikaisemmin, jos on erityistarpeita ja normaalistikin päivää ennen. Epäselvää on sekin kuka maksaa, jos taksi joutuu odottamaan sairaalan kiireiden takia vai häipyykö taksi toiselle keikalle.
Tässä on mielestäni hutiloitu ja vatuloitu ennen hyvin toiminut järjestelmä ja taksiuudistustohinoissa unohdettu heikoimmassa asemassa olevien ihmisten tarpeet. Oma tilanteeni on ohimenevä, mutta säälittää ne ihmiset, joilla tarve on jatkuva ja nyt on tällainen riesa ja epävarmuus tarpeellisen palvelun saatavuudesta.