- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 13 167
Kummallista on lähinnä, että joku keksi tuollaisen vedätyksen tai jäi kiinni vasta nyt. Ihmisiä on hämmennetty äärimmilleen huonolla tiedotuksella ja vaikka mitä paskaa voi mennä läpi uudistuksen nimissä. Ihmiset kyselevät todella outoja kuljettajilta, eikä ihme. Onhan nyt melkein mikä tahansa mahdollista, ja moni ei vain hoksaa, ettei tunnetun verkoston takseissa näin pitäisi olla - osin siitä syystä, että myös "hyvämaineisen välittäjän" yhteistyötakseissa todella on juuri nyt hyvinkin outoja juttuja. Paskasta tiedotuksesta ja äkkiliikkeistä ovat ilman muuta vastuussa myös taksinvälitysyhtiöt viranomaistahojen lisäksi.
Keskimäärin vituiksihan tämä meni. Sikäli kun juuri tämänlainen vapauttaminen haluttiin tehdä, olisi se voitu tehdä myös hallitusti. Niin ei nyt haluttu tehdä, ja se voi olla laskelmoitu päätös. Tämä sopii hyvin yhteen arvaillun uudistuksen motiivin kanssa: Bernerin suunnitelman mukaan vanhoille toimijoille halutaan paskan jätkän maine.
Tähän osallistuvat ne vanhojen toimijoiden ylimmän portaan edustajat ihan mielellään apukoulutaustallaan.
Monin paikoin välitysverkostot eivät uskalla edes antaa omalle brändilleen myös taksiasemakyydeille hinnastoa, vaan kartellisyytöksen pelossa tolpilla annetaan mennä basaarimeiningillä. Tämä ei ole kovin pitkä tie, mutta eivät pöhöttyneet välitysyhtiöt sitä tajua. Oikea tapa olisi tietenkin ollut karsia autoja ja kuljettajia välityksestä helvettiin luomalla säännöt, joita pitää noudattaa entistä tiukemmin. Vaihtoehtoisesti olisi kannattanut halkaista välitysyhtiöitä, tai lisäksi heittää helvettiin niiden piiristä jo ennen uudistusta omia alabrändejään perustaneita bulvaaniyhtiöitä.
Vanhoista välityksistä lähteneet ja muut villit taksit saisivat ilman teippauksia basaarihintoineen heilutella käsiä turkkilaisittain ja mölistä jonon ohi lähteville, mutta toisaalta voisivat edukseen erottumalla ja reilusti toimien pärjätä jotenkuten, järjestäytymällä uusiksi verkostoiksi jopa hyvin. Määräävästä markkina-asemasta pääsisi hyvin äkkiä eroon ja saisi homman toimimaan. Mutta tätähän ei tajuta. Luullaan, että voidaan loputtomiin ylläpitää de facto monopolia tai vähintään S-ryhmän kaltaista asemaa ja kusta franchiseorjien päälle antaen samalla sisäpiirin mulkuille etuoikeuksia.
Ainakin yhdessä yhtiössä on ylimmällä pallilla muutenkin ollut varsinainen maakuntasarjan Elop, joka melkein ehti laittaa lafkan myyntikuntoon. Saa nyt nähdä miten käy.
Varmaa on lähinnä se, että reaalihinnan keskitaso ei enää koskaan palaa siihen, mikä se oli kolme kuukautta sitten. Ala toimi jo silloin pitkälti rakkaudesta lajiin, eikä näillä taksoilla - eikä millään määrällä myyttistä piilokysyntää(piilokysynnän konsepti perustuu absurdiin ajatukseen siitä, että valmiiksi marginaalisia aikanaan Kelaa varten säännösteltyjä hintoja voidaan polkea jopa puoleen) - makseta läheskään AY-kelpoista etäisestikään TES-tasoista palkkaa. Ehkä jossain vaiheessa ajaudutaan tämän peikon takia jonkinlaiseen pakkoyrittäjyyteen, ehkä ei. Se ei kuitenkaan missään tapauksessa ratkaise sitä ongelmaa, ettei orjatyöluokan palkkatasoa voi perustaa maahan, jossa perustarpeet on hinnoiteltu ylellisyyshinnoin. Laillisen henkilöautolla tarjotun ammattikyydin reaalihintataso ei ole laskemassa, ellei yhteiskunta ala maksaa palkkoja.
Keskimäärin vituiksihan tämä meni. Sikäli kun juuri tämänlainen vapauttaminen haluttiin tehdä, olisi se voitu tehdä myös hallitusti. Niin ei nyt haluttu tehdä, ja se voi olla laskelmoitu päätös. Tämä sopii hyvin yhteen arvaillun uudistuksen motiivin kanssa: Bernerin suunnitelman mukaan vanhoille toimijoille halutaan paskan jätkän maine.
Tähän osallistuvat ne vanhojen toimijoiden ylimmän portaan edustajat ihan mielellään apukoulutaustallaan.
Monin paikoin välitysverkostot eivät uskalla edes antaa omalle brändilleen myös taksiasemakyydeille hinnastoa, vaan kartellisyytöksen pelossa tolpilla annetaan mennä basaarimeiningillä. Tämä ei ole kovin pitkä tie, mutta eivät pöhöttyneet välitysyhtiöt sitä tajua. Oikea tapa olisi tietenkin ollut karsia autoja ja kuljettajia välityksestä helvettiin luomalla säännöt, joita pitää noudattaa entistä tiukemmin. Vaihtoehtoisesti olisi kannattanut halkaista välitysyhtiöitä, tai lisäksi heittää helvettiin niiden piiristä jo ennen uudistusta omia alabrändejään perustaneita bulvaaniyhtiöitä.
Vanhoista välityksistä lähteneet ja muut villit taksit saisivat ilman teippauksia basaarihintoineen heilutella käsiä turkkilaisittain ja mölistä jonon ohi lähteville, mutta toisaalta voisivat edukseen erottumalla ja reilusti toimien pärjätä jotenkuten, järjestäytymällä uusiksi verkostoiksi jopa hyvin. Määräävästä markkina-asemasta pääsisi hyvin äkkiä eroon ja saisi homman toimimaan. Mutta tätähän ei tajuta. Luullaan, että voidaan loputtomiin ylläpitää de facto monopolia tai vähintään S-ryhmän kaltaista asemaa ja kusta franchiseorjien päälle antaen samalla sisäpiirin mulkuille etuoikeuksia.
Ainakin yhdessä yhtiössä on ylimmällä pallilla muutenkin ollut varsinainen maakuntasarjan Elop, joka melkein ehti laittaa lafkan myyntikuntoon. Saa nyt nähdä miten käy.
Varmaa on lähinnä se, että reaalihinnan keskitaso ei enää koskaan palaa siihen, mikä se oli kolme kuukautta sitten. Ala toimi jo silloin pitkälti rakkaudesta lajiin, eikä näillä taksoilla - eikä millään määrällä myyttistä piilokysyntää(piilokysynnän konsepti perustuu absurdiin ajatukseen siitä, että valmiiksi marginaalisia aikanaan Kelaa varten säännösteltyjä hintoja voidaan polkea jopa puoleen) - makseta läheskään AY-kelpoista etäisestikään TES-tasoista palkkaa. Ehkä jossain vaiheessa ajaudutaan tämän peikon takia jonkinlaiseen pakkoyrittäjyyteen, ehkä ei. Se ei kuitenkaan missään tapauksessa ratkaise sitä ongelmaa, ettei orjatyöluokan palkkatasoa voi perustaa maahan, jossa perustarpeet on hinnoiteltu ylellisyyshinnoin. Laillisen henkilöautolla tarjotun ammattikyydin reaalihintataso ei ole laskemassa, ellei yhteiskunta ala maksaa palkkoja.
Viimeksi muokattu: