8 minuuttia muistaakseni oli eka arvio ja se piti aika hyvin paikkaansa. Auto lähti jostakin lähiöstä liikkeelle. Hinta ehkä jonkun euron enemmän kuin vuosi sitten - tasan 30 euroa ja 14km.
Tekee muuten odottelusta huomattavasti miellyttävämpää kun kartalta näkee, että se auto oikeasti lähestyy. Selkeä parannus vanhaan.
Eipä huvita seisoa tolpalla pe-la aamuyöstä 2 tuntia JONOTTAMASSA taksia. Vanhaan aikaan taksit viilettivät sinne rautatieaseman "keskustolpalle" poimimaan asiakkaita. Nyt voin odottaa lämpimässä.
Joo, en ole ollenkaan eri mieltä ja juuri näin kannattaa toimia - teoriassa. Jää nähtäväksi, millainen tilausjono eri applikaatioilla on kaikkein kiireisimpinä iltoina.
Tämä on tietenkin ongelma, joka ei kokonaan poistu millään. Kokonaistarjonta ei kovin paljon kasva, mutta etenkin muutosvaiheessa fiksu voi hyötyä siitä, että käyttää systeemiä jolle on amatöörien ruuhka-aikaan vähemmän kysyntää per tarjonta kuin vaikka tukkeutuneelle puhelintilauspalvelulle tai lohduttomalle tolppajonolle.
Itse ratkaisen ongelman omakohtaisesti siten, että en lähde kaupunkien keskustoihin olemaan kännissä juuri niinä vuoden kuutena iltana, jolloin melkein kaikki muutkin ovat tekemässä samaa, mukaanlukien joukko niitä, jotka vetävät kerran tai kaksi vuoteen tajuttomuuteen asti.
Vappua ja uuttavuotta viettäville amatööreille(miksei myös pikkujouluaikaan muuta toimintaa kehitteleville) annettakoon käytännön neuvo. Lähiöissä, reuna-alueilla ja maaseudulla riittävän lähellä toimivaa kaupunkia on taksin saatavuus tällaisinakin aamuöinä hyvä, jos käytettävissä on tukkeutumaton tilausjärjestelmä. Keskimääräinen noutoaika on lisäksi
tavallista lyhyempi.
Tietenkin osa kansasta on juuri niinä päivinä liikkeellä keskustoissa pakotettuna tai lähes pakotettuna. Paska juttu. Yksi tapahan on tehdä ennakkotilaus, jos joku vielä sellaisen ottaa vastaan. Useinhan myydään eioota ihan ilmeisistä syistä. Tietenkään tästäkään ei ole apua, jos tarkoitus on vetää pää täyteen ja horjua ympäriinsä vailla ajan tai paikan tajua, mutta sitä ei kannata yrittää perustella työvelvollisuuksilla.
Etukäteen appilla tilattuna/maksettuna hinta on joka tapauksessa pienempi kuin tolpalta otettuna.
Väärin. Kerroinkin juuri edellä, miksi. Voin vielä yrittää uudestaan. Aika tärkeä osa taksitoimintaa on raha. Se kiinnostaa paitsi asiakasta, myös taksia. Halpishintaan ajaminen ei kovasti houkuttele, jos normaaliin tai korotettuun hintaan voi yhtä helposti ajaa. Siksi edullisesti hinnoiteltuja applikaatiokyytejä ei ole tarjolla kovin hyvin huippukysynnän aikaan.
Keskimäärin hinta on pienempi, mutta päinvastaisia esimerkkejäkin on. Myös huippukysynnän tunteina, jolloin välittäjätkin saattavat käyttää sesonkihintaa. Esimerkiksi Taksi Tampere -välityksen matkataksa on silloin 2,12. Tämä ei ole mikään uberin aikanaan(en tiedä päivän tilanteesta) käyttämiin megaluokan ruuhkamaksuihin verrattava korotus, mutta korotus silti. Eivät kaikki yrittäjät hinnoittele itseään tuon yli - ainakaan käytännössä, jos kirjallisissa hinnastoissaan tekevätkin.
Tietysti huippukysynnän aikaan pitäisi nimenomaan haluta maksaa ylihintaa. Markkinataloudellahan tätä uudistusta perusteltiin ja joka amatöörikaudella tolpalla vinkuu tämän tästä joku läski, joka haluaisi että jonoja lyhennettäisiin hinnalla. Minusta se ei ole reilua peliä, mutta sitä asiakkaat ovat kyllä pyytäneet.
Tilastollisesti aika paljon voi päätellä väristä, enkä tarkoita auton väriä.