Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Täälläpäin? TaksiHelsingin autoja näkyy seisovan stadin tolpilla eniten. Ilmeisesti muiden autot on ajossa.Meneviä on näkynyt täälläpäin Helsinkiä jopa TaksiHelsingin autoja enemmän.
Onko tästä lisätietoa? Eihän se lähes jokaisen normaalin käytännön mukaan ole mikään ihme, jos ennakkovarauksen hinta vähän nousee kun esimerkiksi asiakas saapuu 10 minuuttia sovitun noutoajan jälkeen. Menevän hinnasto itsessään näyttää kovin aikakriittiseltä ja hintataso normaalilta, muut hämmentävät selostukset sieltä päin ihan mitä sattuu.Täällä oli ilmeisesti Menevä (varmuutta ei ole) ajanut erään matkan rautatieasemalle, jonka hinta oli ollut sitten 40€. Otaxin taksoilla maksimihinta ennakkotilauksen ja yölähdön kera olisi jotain 33€ luokkaa...
Ilmoittele kun saat faktaa.No niin, nyt alkaa tapahtua.
IFin Uberille räätälöity vakuutus:
"-Hyvä kuljettaja-arvio laskee vakuutuksen hintaa.
-Ajokilometreihin perustuva hinnoittelu. Mitä vähemmän ajat, sitä vähemmän maksat.
-Ole huoletta, me autamme siirtämään vakuutuksesi Ifiin."
Pyysin tarjouksen niin katsotaan.
Moni on jo todennut, että hommat saavat loppua ja siirtyneet "oikeisiin töihin". Taksimiehenä varmasti tiedät tämän, mutta noin yleisen sivistystyön takia kuitenkin toistan yleisöllemme. Taksialallahan on paljon kuljettajia ja jonkin verran yrittäjiä, jotka vaan syystä tai toisesta(olkoon sitten "vapaus" tai jokin perverssi autotyöläisromantiikka) ajavat taksia, vaikka heillä on ammattitaito ja rahkeet työllistyä johonkin muuhun paremmin maksavaan työhön. Samasta syystä on käynnissä hidas jatkuva liike taksista oikeisiin töihin ja oikeista töistä taksiin. Viime aikoina meillä päin on nähty oman otokseni perusteella enemmän niitä lähtijöitä kuin palaajia. Pienestä yleisen talouden elpymisen fantasioinnista huolimatta siis koettu suunta on ollut se, että "hommat on loppumassa".Jos hommat loppuu niin keksin sitten muuta tekemistä.
Aiotko ajaa Uberin tallissa vai kysytkö vakuutusta muuhun vastaavaan toimintaan? Jos haluat kertoa jotain tarjouksesta, moni on varmasti kiinnostunut.No niin, nyt alkaa tapahtua.
IFin Uberille räätälöity vakuutus:
"-Hyvä kuljettaja-arvio laskee vakuutuksen hintaa.
-Ajokilometreihin perustuva hinnoittelu. Mitä vähemmän ajat, sitä vähemmän maksat.
-Ole huoletta, me autamme siirtämään vakuutuksesi Ifiin."
Pyysin tarjouksen niin katsotaan.
Tämä(kin) jäi Kajonilla huulten liikutteluksi. Lanseeraus piti tapahtua 2.7.
Kotimainen Kajber mahdollistaa osa-aikaisen taksiliikenteen harjoittamisen - Ammattiautot.fi
Ensiviikolla pitäisi esim. tiistaina olla jyväskylässä, sivuja tutkailin niin ilmeisesti provisio 15%, kuukausimaksu 15e, 5v vanha auto korkeintaan ja oliko jotain muuta.
Hyvä että ainakin teet selväksi, että kusettajakuski oli vanhan liiton taksimiehiä eikä joku uusi puliveivari. Taksi voi ajaa vaikka tyhjänä sinne alkuperäiseen kohdeosoitteeseen, jos sillä saadaan matkustajien osalta hinta takaisin sovituksi.Juu eise oikein menny kummallakaan. Silloin kun sovitaan kiinteä hinta, täytyy kohdeosoitteen olla se mikä alunperin on sovittu, sama pätee myös hintaan. Jos kohdeosoitteeseen tulee muutos, myös hintaan tulee muutos, mutta tässä tapauksessa kuten sanoin, olisin vain laskuttanut alkuperäisen kiinteän hinnan, sillä asiakas jäi ns. matkan varrelle.
Yleisellä tasolla kyllä ymmärrän nuo välityspalveluiden vaatimukset ja maksut. Jotenkin sekin toiminta on rahoitettava, ja laittamalla osa maksuista "kynnysrahoiksi" pelkän provikan sijasta, saadaan katon alle keskimäärin paremmin sitoutuneita kuskeja ja samalla omalle brändille uskottavuutta, kun jätetään kaikki satunnaiset häröpalloilijat pois. Lisäksi autojen saatavuus on varmasti ennustettavampaa, joka on myös tärkeää välityspalvelun kannalta. Tätä ei tule lukea niin, että kannattaisin niitä vanhojen keskusten Semel/Mitax/kelapääte (mitä niitä olikaan) -linjan ylikalliita pakkosoppareita.
-15 tkm ajomäärä, myyjä lupasi että se koskee vain lupa-ajoa eli erikseen ei tarvitse ilmoittaa ns. huruajoa
-Uberin kuljettaja-arvio 4.75. En tiedä saisko tämän jos ajaa itsenäisesti, en tajunnut kysyä.
Hinta kaskon kanssa 2270 euroa vuodessa Golfin kokoisella diesel-autolla PK-seudulla. Ikä ei vaikuta koska y-tunnus.
Tällä hetkellä täyskasko ja liikennevakuutus 700e/v.
En tiedä kuinka paljon noita kilsoja edea valvottaisiin. Mutta saa siis pienemmälläkin kilsamäärällä. Tai isommalla.
No miten sen nyt ottaa. 15tkm on mielestäni naurettavan vähäinen määrä noilla hinnoilla, tosin hinta tuskin kasvaa samassa suhteessa kilometrien kanssa, mutta kuitenkin.Joo no eipä tosiaan ainakaan ihan poskettomia summia nuo vakuutukset mitä ennen oli jos kokopäiväisesti ajoi.
No miten sen nyt ottaa. 15tkm on mielestäni naurettavan vähäinen määrä noilla hinnoilla, tosin hinta tuskin kasvaa samassa suhteessa kilometrien kanssa, mutta kuitenkin.
Uskallan epäillä, että ruuhka-aikoina nyt "halvemmilla" hinnoilla pyöritään kaupunkiajossa jossain +80€/h, joka on täysin mahdollista myös sivutoimisena ajelevalle, jolloin ollaan lähempänä arkkitehdin kuin siivoojan tuntiliksaa, varsinkin jos auto on mietitty järkevästi, eikä kyydinvälitys syö 25% kakusta.
Eikös se ole taksilikenteeseen rekisteröity ajoneuvo JA juusto katolla eli uber kuski saa ajaa jos laittaa juuston.Kysytään täällä. Miten määritellään kuka saa ajaa taksikaistalla? Jos olen uber-kuski, niin saanko?
Eiks taksilupa ole henkilökohtainen tai yrityksen. Eli saako juuston laittaa "ei taksiin" ja ajaa silläkin autolla jos kuskilla kuitenkin on lupa? Ja kääntäen että taksiksi rekatulla autolla jossa on juusto katolla mutta sitä ajaa/siirtää joku muu kuin taksiluvallinen henkilö niin ei saisi ajaa...Taksilupa ja juusto katolla on varma tieto.![]()
Täytyy sanoa nyt parin taksin kokemuksen perusteella että tämähän on ihan naurettavaa pelleilyä vai pitäisikö sanoa että appsit täysin käyttökelvottia kikkareita...
Tovi sitten klo 22:00 Espoossa latailtiin useammat appsit ja yritetiin selvittää vanhaan aikaan ~110e matkan hintaa ja tilata kyytiä. Kovasen appi otti tilauksen nätisti sisään, mutta 5 minuutin "etsitään autoa"-tekstin oli pakko painaa aborttia. Fiksutaxi ei näyttänyt mitään, mutta kun sinne soitti niin arveli matkan maksavan ~80e ja sanoi lähettävänsä Kovasen auton, koska "brändin" autot on loppu. 5min puhelusta ja auto pihassa, joten miten ihmeessä se kovasen appi ei 2 minuuttia ennen puhelua löytänyt auton autoa. No ei siinä mitään matka maksoi 100e+ eli se siitä arviosta (en hypännyt autoon joten en osaa sanoa mainitsiko kuski että 100e voi puhjeta kuten nykyään pitäisi infota, enkä huomannut tuota kysyä kun jälkikäteen kyselin että et kai vaan päässyt tuolla 80e:lla kun se olisi ollut jo suht halpa hinta).
Tukholmassa koitin uberia, laivan lähestyessä satamaa hinnat oli ok/halvat. Satamaan päästyä ei menty mitenkään heti ulos, hiljakseen löntysteltiin ja kun taksia olisi voinut harkita tilaavansa hinta oli 3x eli about 2-2,5x mitä normaali stokiksen tunnettu brändi (esim taxi stockholm) ottaisi (takseja oli terminaalin edusta täynnä eli "ruuhkaa ei ollut"). Käveltiin vajaa kilsa ja kappas nyt sai halvalla joten uber tilaukseen. Kartalta näkyi hienosti missä auto on ja minne se on viemässä nykyistä asiakasta ja arvio ajasta koska se noutaa. Mielenkiintoiseksi homma meni kun taksi vie asiakkaan ja tuli meille päin, ajoi ohi ja jatkoi johonkin hornan tuuttiin (satamaan josta tultiin), muutamin minuutin odottelin ja ajattelin että otetaan joku muu taxi. Appsista "cancel", "kyytisi on jo kuitattu ja kuski on kohta tulossa, jos haluat perua niin siitä voidaan veloittaa _pieni_ maksu"... Kiva eli kuski kuittaa kyydin lähtee syömään ja asiakas roikkuu löysässä hirressä kun missään ei avattu paljonko on "pieni" onko 10/100/1000sek... No odoteltiin vielä hetki ja niin vain se kaara näytti lähtevän satamasta kohti meitä. Syy episodiin oli että asiakas oli antanut väärän osoitteen joten se piti viedä tietenkin oikeaan paikkaan, ei siinä mitään mutta meille tämä sekoilu ei mielestäni näkynyt mitenkään kartalla.
Se miten tuo sekoilu ja uberin hintojen pompinta(**) näkyi minulle niin ei tuosta voi kyllä mitään kiitettävää antaa, hinta oli toki halpa 110sek kun matkaan lopulta päästiin.
Paluumatkalle samaanpisteeseen uber keksikin sitten ehdottaa kaikkea 230sek-320sek väliltä yrityskerroista riippuen, joten tilasin taxi stockholmin, se ei taas mitenkään näyttänyt että onko se auto tulossa 5-20min päästä. Appi tarjosi kiinteää 150sek mutta kuka sellaista nyt ottaisi sunnuntaina 15:00 kun liikkeellä ei sinun lisäksesi ole ketään muuta, loppusumma 152sek mittarilla. Vähän jäi sellainen "mitä vittua" olo, että miten mittarilla voi ylipäänsä tuohon kiinteään päästä, epäilen tosin että toista kautta matka olisi saattanut olla muutaman sata metriä lyhyempi mutta jos yleisesti olisi vähänkin ruuhkaa niin tuotakin kautta menisi kiinteän yli heittämällä.
Sitten hiljattain Hesan rautatieaseman hoodeilla hämyisessä baarissa 01:00, latailin menevän ja fixutaxin. Menevä antoi nätisti syöttää tiedot (ja mielestäni alussa kartalla näkyvä 4min tarkoittaa estimoitua taksin odotusaikaa) ja kun painoi "hae kyytiä" niin vastineeksi sai kivan errorin että "valitettavasti tänään 01:00 ei ole takseja saatavilla mutta 01:01 alkaen niitä taas olisi", vähemmän yllättäen sama saaga jatkui kun 4-5 kertaa kokeilin ja aina oli seuraava aika "minuutin päästä nykyhetkestä". Fixutaxin appi ei osannut sanoa mitään, näytti kyllä että yksi auto olisi ihan kulmalla, kyytiä sillä ei ainakaan saanut. Uber osasi näppäränä kaverina näyttää 52e-76e (**)arviota matkasta jonka oikea hinta on ~30e. No käveltiin muutama sata metriä rautatieasemalle jossa takseja kuin meressä mutaa ja hypättiin hyvän näköiseen isoon taksi helsingin meseen joka bongattiin jonkun jonon keskeltä, 32e kiitos. Menevä arvioi hinnaksi ~28e.
** Uber siis hinnoittelee matkat ihan päin helvettiä, toisin sanoen jos uberilla itsellään ei ole kuin 3 autoa niin "ruuhkatilanne" on päällä jos yhdessä autossa on asiakas. Saattaa toimia jossain suurkaupungissa, mutta en käyttäisi ellen tiedä mitä matkan oikeasti kuuluu maksaa, lisäksi pitää olla joku muu backuppia jos hinta on levoton silloin kun matkaan pitäisi lähteä.
Miten uberissä edes tietää Suomessa hinnan, kun tukholmassa se kertoi että nyt maksaa 110 tai 230 tai 320sek, mutta suomessa se kertoo että 56-78e tai tuo yllä mainittu eka case niin uber näytti joku 84-96e. Eli saako sen hinnan jotenkin oikeasti tietoonsa ennenkuin tilaus menee "perille asti" ja joudut maksamaan "pienen" maksun jos perut sen?
Kaikista appseista tuntuu puuttuvan sellainen että oikeasti niistä ei tiedä kuinka pitkälle tilauksen voi viedä ennekuin se muuttuu "sitovaksi", ts. et tiedä jos painat tästä nyt "ok" että lähteekö tilaus vai näyttäisikö se sen jälkeen vasta esim. lopullisenhinnan tai arvion siitä kuinka kauan autoa pitäisi odottaa jos niitä ylipäänsä on vapaana... Näillä kokemuksilla pitäytyisin kyllä extempore-matkoissa hyvin pitkälle vanhoissa toimijoissa (mutta näemmä kaikkien niidenkään appeja ei voi käyttää vaan puhelua), jos matka maksaa 2e enemmän niin mitä sitten, ainakin homma toimii.
Kuvittelin mielessäni sen jonkun 80 vuotiaan mummon lataamassa jotain appsia luuriin kun ei tuo homma pelaa vaikka itse olen käyttänyt tietokoneita pienestä lähtien...
Eli siis öö mitä? Vähän voisi aukoa enemmän että mistä on kyse kun jotain random facebook päivitystä tänne laittaa![]()
Tällainen kuva jossain fb -ryhmässä. Autossa jonkinlaiset feikkitarrat. Muistuttaa kovasti TH:n taksia.
No, itse näin tämän muron palstalla. Ei ole parempaa tietoa, Kiinnostaisi itseänikin.Eli siis öö mitä? Vähän voisi aukoa enemmän että mistä on kyse kun jotain random facebook päivitystä tänne laittaa
Ei kai tuossa sen ihmeelisempää kuin että jollain yrittäjällä on hintatarrassa samoja värityksiä kun taksi Helsingissä
Kuitit paljastavat: Sama Kela-kyyti nyt 167 euroa kalliimpi
![]()
![]()
Hinta sitä vastoin on noussut. Kun sama matka maksoi aiemmin yhteensä 476 euroa, nyt se maksaa 643 euroa. Kustannukset ovat siis nousseet 167 euroa.
Sellane veronmaksajien rahojen kuppaus
Hienosti väärin tulkittu/labeloitu nuo kuitit. "Paluu" aamulla ja "meno" vasta samana päivänä monta tuntia myöhemmin.
Nyt kun katto ni ihan en ymmärrä tota ekaa kuittia kun siellä on summa 328,20 euroa mut laskutus 142 euroa.
Muutenhan vanhassa ja uudessa hinnassa ei juuri eroa.
[offtopic]Pitäisi saada jotenkin sellainen systeemi, jossa tasapuolisesti sekä yhteiskuntaa motivoitaisiin järjestämään palvelut kaikkialla missä ihmisiä asuu, mutta silti myös ihmisiä taloudellisesti motivoitaisiin (mutta ei pakoteta!) asumaan lähempänä niitä palveluita.[/offtopic]
Ennen paluumatka on ollut ilmainen kunnes saavuttiin takas lähtöpiirin alueelle jonka rajalla mittari napattiin uudelleen päälle. Eli oli reilusti halvempaa maksaa 3+h odotusta kuin ajaa satoja kilometrejä maksullisena takaspäin... Nyt odotuksesta ei enää makseta eikä ole taattua että sama kuski vie takas.Nyt kun katto ni ihan en ymmärrä tota ekaa kuittia kun siellä on summa 328,20 euroa mut laskutus 142 euroa.
Muutenhan vanhassa ja uudessa hinnassa ei juuri eroa.
Lupaavaa. Pitää laskeskella kun ehtii.
Tämän hetkinen tilanne näyttää siltä ettei hinnat laskeneet mutta muuttuivat epämääräisemmiksi. Jää itseltä ainakin taksinkäyttö selvästi vähemmälle nyt.
Ehkä jos joku firma lähtisi markkinoimaan itseään osaavilla kuskeilla, voisi taas harkita uudestaan. Rasittavaa olla kyydissä kun ylivoimainen enemmistö kuskeista ajaa kuin vasta kortin saanut Räikkönen.
Helsingissä on parhaimmillaan laskeneet noin 40%. Oma taksinkäyttöni on lisääntynyt.Tämän hetkinen tilanne näyttää siltä ettei hinnat laskeneet mutta muuttuivat epämääräisemmiksi. Jää itseltä ainakin taksinkäyttö selvästi vähemmälle nyt.
Ehkä jos joku firma lähtisi markkinoimaan itseään osaavilla kuskeilla, voisi taas harkita uudestaan. Rasittavaa olla kyydissä kun ylivoimainen enemmistö kuskeista ajaa kuin vasta kortin saanut Räikkönen.