40-85k näyttäisi olevan c:t
Ja tuskin sitä kukaan taksiksi sillä mopon moottorilla ottaa.
E: oikeastaan haarukka on enemmänkin 40-55k kun vaan se amg malli maksaa enemmän.
Kyllä yleisesti ottaen taksiksi valitaan se pienimmällä moottorilla oleva malli, ellei sitten ole tiedossa, että se on surkea (esim. C-mersussa harvemmin käytetään 200cdi:tä, koska kyseessä 1.6-litranen ranskiskone, eikä mersun oma, jotenka siinä valitaan yleensä 220cdi, koska se on mersun oma kone).
Tosin me jätettiin 518d kauppaan ja valittiin 520d vuonna 2014, koska 518d on yksinkertaisesti sopimaton autoon eikä siihen saa nelivetoa, joka on maailman paras varuste Oulun seudulla talvella. Nykyistä ei edes saanut kuin 20d koneella. Ton vekottimen verollinen hinta on 59k (taksihintaa en tiedä, en ole kysynyt). Tosin onhan sitä yrittämistä tuo isäukko harrastanut yli 30-vuotta, että ehkä hän on siinä ajassa maksanut tarpeeksi pystyäkseen laittamaan kunnon työkalun. Muuten eletään aika vaatimattomasti.
Miksi valittiin BMW 520d xDrive Sport Line Business? Siksi, koska kyseessä on erinomainen auto taksikäyttöön. Kestävä, huolto pelaa todella hyvin ja saatiin hyvä vaihtohyvitys vanhasta uuteen. Takuu ilman kilometrirajoitusta 2-vuotta, myös taksikäyttöön. BMW:ssä kestää alusta, moottori, vaihteisto ja kori, se on erittäin turvallinen, asiakkaat tykkäävät ja kuski+kuskin terveys (ergonomia huippuluokkaa urheiluistuimilla) tykkää. Kustannuksiltaan kohtuullinen kun käyttää esim. Tarvikejarrupaloja/levyjä. Autossa huolenpitosopimus öljynvaihtoja varten. Onhan tuon hankintahinta iso, mutta vanhakin oli 520d, joten siitä sai hyvän hyvityksen. Vanhaa pidettiin 2,5-vuotta ja 208000 kilometriä sillä ajettiin.
Kulutus pyörii siellä 6.3-7.3-litrassa riippuen miten on ajoa ja missä sitä ajoa on, eli ei paha ollenkaan isolle sedanille, toki kulutusta voisi pienentää palelemalla/hikoilemalla autossa ja käyttämällä vähemmän oikeata poljinta. Jos joku käy kauempana, tipahtaa kulutus heti sinne viiteen litraan, josta kaupunkiajo nostaa sen korkeisiin vitosella alkaviin lukemiin.
Onhan tuohon autoon vaihdettu käytännössä koko ADblue-järjestelmä, kun meille sattui huono yksilö. Silti autolla ei ole jäänyt yhtään ajovuoroa sen takia ajamatta ja kaikki on tietenkin tehtaan takuuseen vaihdettu. Voitte kuvitella kuinka kallista on vaihtaa SCR-katalysaattori, ADbluen pumppu, ADbluen suutin, ADbluen säiliö, pakoputkisto katista taaksepäin, EGR-venttiili ja polttoaineen ruiskutus-suuttimet ilman tehtaan takuuta. Kaikki tämä sen takia, koska ADblue-järjestelmän suutin vuoti katalysaattorin täyteen ADblueta, joka tietenkin sinne kuivui ja tukki katalysaattorin. Tukkoinen katalysaattori aiheuttaa tuhoja sekä tukkii paljon muutakin.
Vastaavan hintaista korjausta voi käydä mille vain käytetylle autolle, jos vaikkapa hiukkassuodatin menee tukkoon tai turbo hajoaa tms. Sitten kun sitä tehtaan takuuta ei ole niin siinä ollaan sitten sormi suussa kun työkalu ei tuota ja tuhansien eurojen korjauslasku odottaa.
Mainittakoon nyt vielä, että taksiajoonkin soveltuvia aika halpoja autoja on olemassa, mm. Skoda Octavia on aika suosittu. Opel Insigniaakin näkyy pienimmällä moottorilla, on täällä Oulussa jopa yksi Opel Combi 1.4 kaasuauto, joka tosin on vaihtumassa Skoda Octavian kaasuversioon (Ei kestä kytkin tossa Combissa). Myös yksi Peogeot 5008 täällä pyörii, tosin siinä ei kestänyt moottori.
Elikkä ihan noista esimerkeistä voi päätellä, miksi sitä taksia ei aina ajeta niin halvoilla autoilla. Ne kun ei välttämättä yksinkertaisesti kestä. Kestävät halvat autot on kohtuullisen harvassa. Toyota Prius ja Avensis eivät ole halpoja, eikä nykyinen Avensiskaan dieselinä ole niin kestävä kuin voisi luulla. Lisänä kiva vain 100 000km/1v takuu taksiin.
Eräällä autoilijalla meni laturi tällaisesta Avensiksesta, tonnin olisi maksanut vaihto, autolla ikää sen puolitoista vuotta. Hän odotti riittävän kauan, että sai tehtyä itse. Mikä hänellä on vara-autona? Mercedes Benz E 320cdi vm. 2002.
Noh tulimpa taas työnnettyä sormen ampiaispesään.