Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 597
Kia kävi viime viikolla määräaikaishuollossa, jossa muiden muassa vaihdettiin jarrunesteet.

Nyt jarrupaloja vaihtaessa huomasin, että jarrujen ilmausruuvin taka tulee jarrunestettä, kun laitan tuon kumitulpan paikoilleen. Tulppa on melko tiivis. Jarrupoljinta painelemalla en nestettä havainnut. Mitäköhän tässä on meneillään?

video:

Ilmausruuvi on auki tai sitten siitä on mennyt kierteet. Määrään ajokieltoa siihen asti kun se on korjattu. :lol:
Kokeile nyt alkuun kiristää sitä ilmausruuvia. Ei sieltä saa vuotaa tai tiristä pisaraakaan. Ensin voisi puhaltaa paineilmalla tms ylimääräiset siitä pois pinnasta, että näkee tuleeko uutta nestettä.
Laita kaveri painamaan jarrua ja katso tiriseekö sitten nestettä.
Voi tietysti olla, että se ilmausruuvi itsessään on kiinni ja tuo tulppa vaan painaa sinne ruuvin sisälle ylijäänyttä jarrunestettä sieltä välistä ulos, kannattaa tarkistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
1 104
Eikös tuo tuolta nipan juuresta vuoda? Ja näyttäisi koko nippa heiluvan? Kokeileppa kiristää varovasti.
Niin se näyttää vuotavan. Kiristin hieman, ja lopetti vuotamisen. Mulla on nyt luultavasti ilmaa tuolla, jos nippaa ei ole kiristetty kunnolla ja autolla on ajeltu?

Jarrupoljin ainakin tuntuu hieman muhjuiselta. Luulin, että se oli jarrupalojen vaihtamisen takia jotenkin muhjuinen. Huollon ja jarrupalojen vaihtamisen välissä en ole tehnyt kunnon jarrutuksia, koska jarrupalat olivat niin kuluneet etten halunnut jarrutella voimakkaasti. Siksi en varmaan huomannut muhjuisuutta heti huollon jälkeen?



Ilmausruuvi on auki tai sitten siitä on mennyt kierteet. Määrään ajokieltoa siihen asti kun se on korjattu. :lol:
Kokeile nyt alkuun kiristää sitä ilmausruuvia. Ei sieltä saa vuotaa tai tiristä pisaraakaan. Ensin voisi puhaltaa paineilmalla tms ylimääräiset siitä pois pinnasta, että näkee tuleeko uutta nestettä.
Laita kaveri painamaan jarrua ja katso tiriseekö sitten nestettä.
Voi tietysti olla, että se ilmausruuvi itsessään on kiinni ja tuo tulppa vaan painaa sinne ruuvin sisälle ylijäänyttä jarrunestettä sieltä välistä ulos, kannattaa tarkistaa.
Tosiaan lopetti kiristämällä vuotamisen...

Itse en olisi tuon näköistä ruuvia enää laittanut takaisin, vaan olisin vaihtanut. Mutta merkkihuolto...
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
110
Kia kävi viime viikolla määräaikaishuollossa, jossa muiden muassa vaihdettiin jarrunesteet.

Nyt jarrupaloja vaihtaessa huomasin, että jarrujen ilmausruuvin taka tulee jarrunestettä, kun laitan tuon kumitulpan paikoilleen. Tulppa on melko tiivis. Jarrupoljinta painelemalla en nestettä havainnut. Mitäköhän tässä on meneillään?

video:

Kierteet väljät ja hatun laittaminen painaa vain ilmaa ulos sieltä ilmausruuvin toisesta päästä, ei ongelma jos painettaessa jarrua ei tule nestettä ulos. Jos tulee niin ruuvi on joko liian löysällä tai vaihtoehtoisesti kiristetty kärjen tiivistepinta lyttyyn -> uutta ruuvia.

Jaah tää olikin jo taputeltu
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 206
Eikö tuo nyt ole aika selvä homma, että sinne merkkihuoltoon otetaan puhelu ja sanotaan että auto vuotaa jarrunestettä, korjatkaa. Ja että korjauksen ajaksi teiltä löytynee sijaisauto käyttöön.

Vika on toki selvä mutta joku ei nyt ole tehnyt työtään kunnolla joten herää kysymys onko jostain muualtakin jotain jäänyt löysälle.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
1 104
Eikö tuo nyt ole aika selvä homma, että sinne merkkihuoltoon otetaan puhelu ja sanotaan että auto vuotaa jarrunestettä, korjatkaa. Ja että korjauksen ajaksi teiltä löytynee sijaisauto käyttöön.

Vika on toki selvä mutta joku ei nyt ole tehnyt työtään kunnolla joten herää kysymys onko jostain muualtakin jotain jäänyt löysälle.
Näin toimittiin. Lupasivat tehdä ilmauksen ja vaihtavat uudet ruuvit tilalle.

Kierteet väljät ja hatun laittaminen painaa vain ilmaa ulos sieltä ilmausruuvin toisesta päästä, ei ongelma jos painettaessa jarrua ei tule nestettä ulos. Jos tulee niin ruuvi on joko liian löysällä tai vaihtoehtoisesti kiristetty kärjen tiivistepinta lyttyyn -> uutta ruuvia.

Jaah tää olikin jo taputeltu
Jos ilma liikkuu siellä välissä, niin eikös sieltä mene ilmaa järjestelmään? Ilma taitaa kulkea vieälä helpommin kuin neste?

Itsehän ihmettelen että löysälle jätetyn ilmausruuvin kiristämiseen pitää kysyä ohje jostain netin keskustelupalstalta. :facepalm:
Pakko saada vähän kannustusta ennen kuin uskaltaa mennä ammattilaisen jäljiltä säätämään ja korjaamaan. :hmm:
 
Liittynyt
01.10.2023
Viestejä
34
Tuossa autossa on todennäköisesti can-väylässä oleva moduuli, josta vetokokun pistorasialle lähtee johdot. Moduuli siis kuuntelee can-väylästä mitä valoja pitää sammuttaa ja sytyttää milloinkin. Moduuli luultavasti löytyy jostain takakontin sivulta, kun purkaa verhoilua. Moduuleja on alkuperäisiä ja tarvikkeita ja niiden johtosarjoissa voi olla lisää sulakkeita. Jos siellä pistokkeessa on joku oikosulku saattaa se moduuli suojaustoimenpiteenä olla lähettämättä sinne mitään virtoja. Noistakin moduuleista pitäisi saada paremmalla vikakoodinlukijalla vikakoodeja ulos.
Nyt tuli purettua verhoilua ja alkuperäinen moduuli sieltä löytyi.Screenshot_20240904-200519.png
Naapurin kanssa mittailtiin, niin jännite tuli moduuliin menevään johtoon, mutta rasialle ei tule. Voisikohan moduuli olla rikki ? Auto kävi huollossa toisen vian takia ja silloin lukivat vikakoodit ja mitään tuohon liittyvää ei ollut.

Edit* tänään tuli vietyä kuorma kaatopaikalle, vaikka valot ei toimi. Jotain elämää moduulissa tapahtuu, koska aina kun painoin jarrua kuului moduulin kaiuttimesta varoistusääni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
110
Jos ilma liikkuu siellä välissä, niin eikös sieltä mene ilmaa järjestelmään? Ilma taitaa kulkea vieälä helpommin kuin neste?
Ilmausruuveissa on se reikä josta ilma pääsee kiertämään vaikka jarrunesteen puoli olisi tiivis, tollasen kuvan löysin:

1725513445173.png


Kierteet eivät tiivistä mitään niin niiden välistä voi liikkua ilmaa iha helposti.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
1 104
Ilmausruuveissa on se reikä josta ilma pääsee kiertämään vaikka jarrunesteen puoli olisi tiivis, tollasen kuvan löysin:



Kierteet eivät tiivistä mitään niin niiden välistä voi liikkua ilmaa iha helposti.
Niinpä näkyy. Kyllä tästäkin kannatti kysyä täältä. Kaikki ei ole niin kuin voisi kuvitella ensi alkuun, jos asiaa ei tunne kunnolla. Vai mitä @Uutta matoa koukkuun ?
 
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
510
Toki onhan se niin, että 99,9% ihmisistä ei tajua oikein mistään mitään. Se oma työ osataan tehdä just ja just, kaikessa muussa ollaan pihalla ja kuutamolla.
 
Liittynyt
10.07.2024
Viestejä
160
Mahtaakohan mistään saada vuoden 2007 C5-citikkaan ohjauspyörän asentotunnistinta ilman, että täytyy maksaa koko viiksipaketista? Joskus alkuvuodesta käytin marmoritiskillä ja tuomioksi tuli juurikin tuon vikaantuminen. Katsastus lähenee ja pitäisi varmaan hankkia osa, sillä ESP-ASR-valo palaa eikä sitä voi nollata. Varaosanumeron 6242S9 korjaaja antoi, mikäli haluaa tutkia tarjontaa itse. Alla olevista löytyy sama numerosarja, mutta ovatko lopulta sopivia? Joku nelipyöristä enemmän tietävä saa mielellään neuvoa näissä, jotta löydän varmasti sopivan osan.

Ostettu Ovokolta, hintaa tuli toimitus- ja palvelumaksujen jälkeen 89 euroa ja 9 senttiä. Kaipa tuo nyt sitten sopii, hinta on ainakin kohdallaan verrattuna 700 euroon jota alkuvuodesta sanottiin Suomessa hinnaksi korjaamon toimesta.
 
Liittynyt
09.12.2023
Viestejä
191
Onko jollain kokemusta KIA/Hyundai 7 lovisen DCT automaattilaatikon öljynvaihdosta? Sain autojerryn kautta pari mielenkiintoista tarjousta öljynvaihdosta hintahaitarin ollessa 120-450€. Halvimman tarjouksen antanut huolto on tunnettu ja pitkään alalla ollut. Pari huoltoa esittelivät asiaa niin, että loota huuhdellaan koneellisesti lisäaineistetaan yms yms. Kysyin halvimman tarjouksen antaneelta firmalta, mikä heidän kanta tähän huuhteluun on. Vastaus oli, että ei ole tarvetta huuhteluun koska kyse on kuivakytkinlaatikosta. Sanatarkasti he sanoivat voimansiirron olevan käytännössä mekatroniikan operoima manuaali, ja koko hoito on saman öljyn voitelema. Öljytilavuus on 8 litraa, ja se voidaan vaihtaa vain "kovalle puolelle" koska kuivakytkin. Tubevideoista ymmärsin, että volkkarin DCT on märkäkytkin, ja mekatroniikalla on omat öljyt, jolloin on helppo ymmärtää huuhteluntarve.

Tarjouksen lähettäneet huollot ovat kuitenkin saaneet autoni tekniset tiedot, niin väkisin tuli mieleen, mikä tässä mättää. Noin suuri hintaero samalle työlle kuullostaa vähän epäilyttävältä. Eli kusettaako joku myymällä ylimääräistä, vai jättääkö halvin tarjous jotain tekemättä halpuuttamalla hintaa.
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
425
Mitäs hyviä paikka-aineita olisi helman reikään? Molemmilla puolilla omat reiät. Pakoputken kiinnike vissiin pitäs viedä hitsattavaksi.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
693
Piti tossa eilen asentaa lisävalot talvea ajatellen. Unohdin lisävalotelineen kotiin ja kun tallin pihalla mietin, että mitähän nyt, niin huomasin sitten, että tostahan vois vähän ruosteita ottaa kiinni.

Ei ensimmäistä kertaa selvästi tekemässä. Pitäs tehdä corollaan vastaavaa jumppaa, mut mitä yhden kilikolin hommasi harjottelua varten nii värisävy erottuu testikappaleessa liikaa
 
Liittynyt
16.03.2024
Viestejä
16
Ei ensimmäistä kertaa selvästi tekemässä. Pitäs tehdä corollaan vastaavaa jumppaa, mut mitä yhden kilikolin hommasi harjottelua varten nii värisävy erottuu testikappaleessa liikaa
Joo oliskohan tää nyt kolmas korjaus joka pitää saada auton väriseksi. Mutta kuitenkin, kuvassa se näyttää paremmalta mitä oikeasti on, uuden maalin raja kyllä näkyy jos sitä katselee. Onneks on sen verran alareunassa, että ei sitä tule katseltua liikaa. Pitäisi vielä hioa veden kanssa ja sitten kiillottaa.

Edit: värisävyn sai hyvin kohdalleen, kun irrotin bensatankin luukun ja kävin sen kanssa hakemassa sävytetyn kilikolin liikkeestä!
 
Liittynyt
29.04.2022
Viestejä
42
Onko jollain kokemusta KIA/Hyundai 7 lovisen DCT automaattilaatikon öljynvaihdosta? Sain autojerryn kautta pari mielenkiintoista tarjousta öljynvaihdosta hintahaitarin ollessa 120-450€. Halvimman tarjouksen antanut huolto on tunnettu ja pitkään alalla ollut. Pari huoltoa esittelivät asiaa niin, että loota huuhdellaan koneellisesti lisäaineistetaan yms yms. Kysyin halvimman tarjouksen antaneelta firmalta, mikä heidän kanta tähän huuhteluun on. Vastaus oli, että ei ole tarvetta huuhteluun koska kyse on kuivakytkinlaatikosta. Sanatarkasti he sanoivat voimansiirron olevan käytännössä mekatroniikan operoima manuaali, ja koko hoito on saman öljyn voitelema. Öljytilavuus on 8 litraa, ja se voidaan vaihtaa vain "kovalle puolelle" koska kuivakytkin. Tubevideoista ymmärsin, että volkkarin DCT on märkäkytkin, ja mekatroniikalla on omat öljyt, jolloin on helppo ymmärtää huuhteluntarve.

Tarjouksen lähettäneet huollot ovat kuitenkin saaneet autoni tekniset tiedot, niin väkisin tuli mieleen, mikä tässä mättää. Noin suuri hintaero samalle työlle kuullostaa vähän epäilyttävältä. Eli kusettaako joku myymällä ylimääräistä, vai jättääkö halvin tarjous jotain tekemättä halpuuttamalla hintaa.
Tämä tai kaikki tähän liittyvä kiinnostaa myös minua, koska tod.näk tässä nykyisessä kulkineessa, juurikin tuo vaihteisto. Toki on vielä tehtastakuut jne, mutta ei se kaikki ylimääräinen info ole pahitteeksi. Ja toki nyt tässä vaiheessa vien auton huoltoon, sinne mitä tämä takuu vaatii. Mutta se ei poista sitä, että on kokemuksia ja mitä ikinä. Hemmetin vähän löytyy internetistä, tai sit en vaa osaa ettiä.
 

Jek

Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
12
Pari viikkoa sitten autoon syttyi DSC, SCBS, TPMS ja moottorin vikavalot. Jossain vaiheessa kaikki valot sammui ja ajattelin, että oli vaan jokin satunnainen häiriö. Pari päivää myöhemmin sitten syttyi taas ja valitti lisäksi mm. seisontajarrujärjestelmän ja jarrujen ohitusjärjestelmän häiriöstä. Välillä auton käynnistäessä, osa valoista tai kaikki valot on sammunut, mutta voi sitten ajon aikana syttyä uudestaan palamaan. Olen kiinnittänyt huomiota että syttyy aika usein juuri silloin kun jarrutan/hidastan ajaessa, mutta ei siis välttämättä aina.

Eli tiivistetysti, autoon syttyy ja sammuu varoitusvaloja miten sattuu. Pääasiassa noi kolme ensin mainittua eli DSC, TPMS ja SCBS palavat. Missähän voisi olla vika? Auto toimii normaalisti ja mitään ylimääräisiä outoja ääniä ei ainakaan kuulu moottorista. Katsoin tottakai ohjekirjasta, että TPMS viittaa rengaspaineisiin, mutta ne on ihan kohdillaan ja SCBS syttyminen voi viiitata likaan etupuskurissa tai tuulilasissa, mutta auto on pesussakin käytetty.
Toki voisi huoltoliikkeessä käydä kyselemässä, mutta ajattelin täältä ensin kysellä onko kellään ollut vastaavaa? Ja autohan on 2018 Mazda 3 sedan.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
590
Pari viikkoa sitten autoon syttyi DSC, SCBS, TPMS ja moottorin vikavalot. Jossain vaiheessa kaikki valot sammui ja ajattelin, että oli vaan jokin satunnainen häiriö. Pari päivää myöhemmin sitten syttyi taas ja valitti lisäksi mm. seisontajarrujärjestelmän ja jarrujen ohitusjärjestelmän häiriöstä. Välillä auton käynnistäessä, osa valoista tai kaikki valot on sammunut, mutta voi sitten ajon aikana syttyä uudestaan palamaan. Olen kiinnittänyt huomiota että syttyy aika usein juuri silloin kun jarrutan/hidastan ajaessa, mutta ei siis välttämättä aina.

Eli tiivistetysti, autoon syttyy ja sammuu varoitusvaloja miten sattuu. Pääasiassa noi kolme ensin mainittua eli DSC, TPMS ja SCBS palavat. Missähän voisi olla vika? Auto toimii normaalisti ja mitään ylimääräisiä outoja ääniä ei ainakaan kuulu moottorista. Katsoin tottakai ohjekirjasta, että TPMS viittaa rengaspaineisiin, mutta ne on ihan kohdillaan ja SCBS syttyminen voi viiitata likaan etupuskurissa tai tuulilasissa, mutta auto on pesussakin käytetty.
Toki voisi huoltoliikkeessä käydä kyselemässä, mutta ajattelin täältä ensin kysellä onko kellään ollut vastaavaa? Ja autohan on 2018 Mazda 3 sedan.
Kuulostaa joltain can-väylä vialta, tai joltain kosketushäiriöltä can-väylässä.

Tässä yksi löysä liitin saa koko auton sekaisin

 
Liittynyt
29.08.2017
Viestejä
295
Pari viikkoa sitten autoon syttyi DSC, SCBS, TPMS ja moottorin vikavalot. Jossain vaiheessa kaikki valot sammui ja ajattelin, että oli vaan jokin satunnainen häiriö. Pari päivää myöhemmin sitten syttyi taas ja valitti lisäksi mm. seisontajarrujärjestelmän ja jarrujen ohitusjärjestelmän häiriöstä. Välillä auton käynnistäessä, osa valoista tai kaikki valot on sammunut, mutta voi sitten ajon aikana syttyä uudestaan palamaan. Olen kiinnittänyt huomiota että syttyy aika usein juuri silloin kun jarrutan/hidastan ajaessa, mutta ei siis välttämättä aina.

Eli tiivistetysti, autoon syttyy ja sammuu varoitusvaloja miten sattuu. Pääasiassa noi kolme ensin mainittua eli DSC, TPMS ja SCBS palavat. Missähän voisi olla vika? Auto toimii normaalisti ja mitään ylimääräisiä outoja ääniä ei ainakaan kuulu moottorista. Katsoin tottakai ohjekirjasta, että TPMS viittaa rengaspaineisiin, mutta ne on ihan kohdillaan ja SCBS syttyminen voi viiitata likaan etupuskurissa tai tuulilasissa, mutta auto on pesussakin käytetty.
Toki voisi huoltoliikkeessä käydä kyselemässä, mutta ajattelin täältä ensin kysellä onko kellään ollut vastaavaa? Ja autohan on 2018 Mazda 3 sedan.
Heitän oman lusikkani soppaan ja ehdotus huonolle akulle. En tiedä tekeekö maksalaatikossa samaa, mutta puimureissa huono akku saa aikaan joulukuusen kojelautaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
252 557
Viestejä
4 395 349
Jäsenet
73 005
Uusin jäsen
tuukkaj

Hinta.fi

Ylös Bottom