Etupyöristä olen noita samoja laakereita vaihdellut. Ensin olen navan naputellut kiilalla/taltalla laakeristia irti niin saa paremmin tilaa taivutella vetoniveltä pois edestä. Klannin hylsy, voimapallonivel ja mutterinväännin sopii joihinkin. 10mm XZN bitsi ja syvään taivutettu lenkki on myös ollut toimiva yhdistelmä pyörittelyyn. Pulttien irrotuksen jälkeen olen paineilmataltalla pyörittänyt laakeria kehällä eteenpäin, niin saa sen helpommin irti. Onko kyllä alapulteille takapäässä vähemmän tilaaAika mielikuvituksellisia jatkoja sai askarrella, että sai avattua takapyörän laakerin kiinnityspultit audissa. Varsinkin nuo alimmaiset.
Kaverin auto tuo, siinä neuvomisen ohessa vääntelin omaan projektiin etujarruihin uudet putket molemmin puolin.
![]()
Jarruletku liian pitkä?Aika mielikuvituksellisia jatkoja sai askarrella, että sai avattua takapyörän laakerin kiinnityspultit audissa. Varsinkin nuo alimmaiset.
Kaverin auto tuo, siinä neuvomisen ohessa vääntelin omaan projektiin etujarruihin uudet putket molemmin puolin.
![]()
renkaan pitää pystyä kääntymään ilman että letku menee kireäksiJarruletku liian pitkä?
Tässä tapauksessa kireys vaan ilmenee toisella tapaa, kun letku lähtee 45 asteen kulmalla liittimellä.renkaan pitää pystyä kääntymään ilman että letku menee kireäksi
1/2" hylsyillä ei mitään mahdollisuutta sopia pyörimään alimmissa, 3/8 vääntiöllä olevat oli sen verran ohuempia, että sopi paikalleen. Pitkä 1/2" oli liian pitkä, tuo klannin hylsy voisi ollakin hyvä, todennäköisesti on pituus optimoitu. Täytyypä hankkia hyllyyn.Etupyöristä olen noita samoja laakereita vaihdellut. Ensin olen navan naputellut kiilalla/taltalla laakeristia irti niin saa paremmin tilaa taivutella vetoniveltä pois edestä. Klannin hylsy, voimapallonivel ja mutterinväännin sopii joihinkin. 10mm XZN bitsi ja syvään taivutettu lenkki on myös ollut toimiva yhdistelmä pyörittelyyn.
Ihan se on saman mittainen, kun vanhakin.Jarruletku liian pitkä?
Jos sä meinaat tuota metallista sirkuttavaa ääntä niin kuulostaa joltain apulaitehihnan tai siihen liittyvältä ääneltä...Ford S-MAX 2016 2.0TDCi kyseessä ja vaimo huomasi ajaessa, että oli outoa ääntä kuulunut oikealta edestä ylämäissä kiihdyttäessä maantiellä.
Tein koeajoja ja huomasin, että ääni syntyy matalilla kierroksilla noin 1500rpm tienoilla kiihdyttäessä / kuorman ja väännön kasvaessa. Helpoiten sitä sai tuotettua kun ajoi hieman liian isolla vaihteella ja kiihdytti.
Laitoin puhelimen konehuoneeseen äänittämään kun näitä ääniä on aina hieman vaikeaa kuvailla.
Olisiko täällä kellään kokemusta mistä voisi moinen ääni tulla/johtua ?
Ensimmäinen ajatus oli kun itse kuulin äänen ohjaamoon, että jokin muovi tai suoja lähtenyt irti ja räpättää jossain välissä, mutta selvästi tuntuisi tulevan tuolta vänkärin puolelta eli jakopään päädystä eikä silmämääräisesti näytä olevan missään syyllistä. Voisiko apulaitehihna ja sen kiristin rullat tms. pitää moista mekkalaa ?
Ääninäytteitä
Ääni2.mp3
drive.google.com
Ääni.mp4
drive.google.com
Jos sä meinaat tuota metallista sirkuttavaa ääntä niin kuulostaa joltain apulaitehihnan tai siihen liittyvältä ääneltä...
Varmaan kannattaisi noilla kilometreillä laittaa vaihtoon nuo hihnapyörätkin ja mahdolliset hihnan kiristimet.Sehän napsahti apulaitehihna sitten ilman mitään varoituksia poikki. No olihan sillä jo ikääkin (vajaa 270tkm) ja tarkotus oli ens viikolla vesipumpun ohessa vaihdella, mutta tulikin nyt vähän nopeammin eteen. Outoa vaan, ettei mitään murenemisia/rispaantumista tai halkeamia tuossa hihnassa. Koitin tuossa myös jo kaikki hihnapyörät läpi, eikä niissä välyksiä tuntunut olevan eli selvinnee pelkällä hihnan vaihdolla. Onneks olin kotipihasta lähdössä niin ei jäänyt tuonne keskelle maantietä
Potilaana jo aikaa nähnyt E46 330d bemari.
Taitaa olla tuo nelonen ja hihnanvaihto edessä, pumppu ei välttämätön jos ei nimenomaan pääse kuuntelemalla diagnosoimaan että siinä on vikaa.Ford S-Max 2011 rupesi ujeltamaan, eli kierroksilla ja kääntäessä pitää ääntä. Tehostimen nestepinta Max-tasolla.
Ohjaustehostinta epäilen, mutta mikä korjaus:
1. Tehostimen nesteiden vaihto
2. Tehostimen nesteiden ja nestesäiliön (ilmeisesti sisältää suodattimen) vaihto
3. Tehostimen pumpun, moniurahihnan, kiristäjän ja kohdan 2 vaihdot
4. Ohjausvaihteen + 3 kohdan vaihdot
Näissä ilmeisesti myös ohjausvaihteen tyyppivikaa.
Ohjauksessa itsessään en huomaa ongelmaa, ei pykällä eikä ole toiseen suuntaan raskaampi. Ei nyt ihan sormella pyöritettävissä kuitenkaan, en muista onko ikinä ollutkaan.
Miten lähteä korjausta haarukoimaan?
Kiitos. Tätä hieman pelkäsinkin.Taitaa olla tuo nelonen ja hihnanvaihto edessä, pumppu ei välttämätön jos ei nimenomaan pääse kuuntelemalla diagnosoimaan että siinä on vikaa.
Nesteiden tai säiliön vaihto ei ääneen vaikuta.
Varmaan kannattaa ~50€llä tätä kokeilla ennen ~1000€ ohjausvaihteen vaihtoa.Fordin moottorilla olevaan Volvoon auttoi säiliön vaihto. Vian aiheuttaja oli lähes tukossa oleva sihti/suodatin, joka sijaitsi säiliössä.
Jotain hihnaan liittyvää veikkaisin minäkin. Jumittelisiko esim. laturin hihnapyörän vapaakytkin tai joku kiristimien laakereista?Joo sitä. Se tosiaan itsestäkin kuulostaa apulaitehihnalta näin konehuoneesta äänittäen. Ohjaamoon tuo vaan hämäävästi kuulostaa äänitteen sirkutuksen sijasta enemmän "räpättävälle" äänelle vähän niinkuin joku sisustan räminä tai sen tapainen ääni.
Silleen oisi loogista että kuorman kasvaessahan se kuorma kasvaa myös hihnalla ja sen laakeroineilla.
Sihdin ja säiliön voi puhdistaa jos on tarvetta, ei ne uuteen vaihtamalla parane. Jos siellä nesteissä tai sihdissä on jotakin ylimääräistä, se normaalisti on merkki rikkinäisestä ohjausvaihteesta, ei sinne järjestelmään itsestään mitään sihdin tukkivaa tyhjästä ilmaannu. Tuollaisessa rikkinäisessä järjestelmässä sihdin puhdistaminen tai puhtaan öljyn vaihtaminen voi hetkellisesti hieman helpottaa oireita, mutta ei se mitään ehjäksi tee.Fordin moottorilla olevaan Volvoon auttoi säiliön vaihto. Vian aiheuttaja oli lähes tukossa oleva sihti/suodatin, joka sijaitsi säiliössä.
Ei niille mitään kannata kertoa, muuta kuin että järjestelmä tyhjä. Menet vaan täyttämään.Kävin kysymässä yhdestä paikallisesta huollosta että täyttävätkö systeemin jos laitan itse uuden kompuran paikalleen kun tuota on nyt naplannut pois ja takaisin useampaankin otteeseen.
No toinen viikon verran ollut irti. Kuivain on vaihdettu vähän reilu vuosi sitten mutta voisihan tuon toki vaihdella.Ei niille mitään kannata kertoa, muuta kuin että järjestelmä tyhjä. Menet vaan täyttämään.
Laita uus kuivain myös jos putket oli kauan irtonaisena.
Ehdottomasti pitää tuolloin vaihtaa kuivain, koska se kerää ilmasta kosteutta, ja tarpeeks kun on saturoitunu vedestä niin se ei enään toimi kuivaimena. Viikko on todella pitkä aika niin pienelle kuivaimelle mitä autoissa käytetään.No toinen viikon verran ollut irti. Kuivain on vaihdettu vähän reilu vuosi sitten mutta voisihan tuon toki vaihdella.
Jos se on kirkkaalla puhtaalla pellillä, ei siihen mitään ruststoppeja kannata sotkea. Jos maalit on jotain perus paukkupulloja, 2v on ihan hyvä saavutus.2 vuotta sitten tein helmapeltien maalaamisen. Nyt ne taas kukkii.
Toimenpiteet jotka tein 2 vuotta sitten olivat seuraavat:
1. teräsharjallakoneella pinnat kirkkaalle pellille ja putsaus asetonilla
2. Motonetin Rust Stop- ruosteenestäjän sively ja vaikutuksen odotus. Teräsharjalla taas kirkkalle pellille, asetoni.
3. Pohjamaali ja asetonilla puhtaaksi
4. Pintamaali ja asetonilla puhtaaksi
5. Massa päälle
Ymmärsinkö oikein nyt, että kohdassa 2. meni homma metsään aikoinaan?
Eli pitääkö tuo Rust Stop kerros jättää pohjamaalin alle?