Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
141
Aika mielikuvituksellisia jatkoja sai askarrella, että sai avattua takapyörän laakerin kiinnityspultit audissa. Varsinkin nuo alimmaiset.

Kaverin auto tuo, siinä neuvomisen ohessa vääntelin omaan projektiin etujarruihin uudet putket molemmin puolin.
Etupyöristä olen noita samoja laakereita vaihdellut. Ensin olen navan naputellut kiilalla/taltalla laakeristia irti niin saa paremmin tilaa taivutella vetoniveltä pois edestä. Klannin hylsy, voimapallonivel ja mutterinväännin sopii joihinkin. 10mm XZN bitsi ja syvään taivutettu lenkki on myös ollut toimiva yhdistelmä pyörittelyyn. Pulttien irrotuksen jälkeen olen paineilmataltalla pyörittänyt laakeria kehällä eteenpäin, niin saa sen helpommin irti. Onko kyllä alapulteille takapäässä vähemmän tilaa
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 724
Aika mielikuvituksellisia jatkoja sai askarrella, että sai avattua takapyörän laakerin kiinnityspultit audissa. Varsinkin nuo alimmaiset.

Kaverin auto tuo, siinä neuvomisen ohessa vääntelin omaan projektiin etujarruihin uudet putket molemmin puolin.
Jarruletku liian pitkä?
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 724
renkaan pitää pystyä kääntymään ilman että letku menee kireäksi
Tässä tapauksessa kireys vaan ilmenee toisella tapaa, kun letku lähtee 45 asteen kulmalla liittimellä.

Ainakin joskus eräs m-alkuinen kauppa myi jarruletkut ja tuulettimenhihnat pyöristämällä tehtaan koon ylöspäin lähimpään varastokokoon ja lopputulos oli helposti tälläistä.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
156
Etupyöristä olen noita samoja laakereita vaihdellut. Ensin olen navan naputellut kiilalla/taltalla laakeristia irti niin saa paremmin tilaa taivutella vetoniveltä pois edestä. Klannin hylsy, voimapallonivel ja mutterinväännin sopii joihinkin. 10mm XZN bitsi ja syvään taivutettu lenkki on myös ollut toimiva yhdistelmä pyörittelyyn.
1/2" hylsyillä ei mitään mahdollisuutta sopia pyörimään alimmissa, 3/8 vääntiöllä olevat oli sen verran ohuempia, että sopi paikalleen. Pitkä 1/2" oli liian pitkä, tuo klannin hylsy voisi ollakin hyvä, todennäköisesti on pituus optimoitu. Täytyypä hankkia hyllyyn.

Jarruletku liian pitkä?
Ihan se on saman mittainen, kun vanhakin.
 
Liittynyt
27.05.2018
Viestejä
189
Ford S-MAX 2016 2.0TDCi kyseessä ja vaimo huomasi ajaessa, että oli outoa ääntä kuulunut oikealta edestä ylämäissä kiihdyttäessä maantiellä.
Tein koeajoja ja huomasin, että ääni syntyy matalilla kierroksilla noin 1500rpm tienoilla kiihdyttäessä / kuorman ja väännön kasvaessa. Helpoiten sitä sai tuotettua kun ajoi hieman liian isolla vaihteella ja kiihdytti.
Laitoin puhelimen konehuoneeseen äänittämään kun näitä ääniä on aina hieman vaikeaa kuvailla.

Olisiko täällä kellään kokemusta mistä voisi moinen ääni tulla/johtua ?

Ensimmäinen ajatus oli kun itse kuulin äänen ohjaamoon, että jokin muovi tai suoja lähtenyt irti ja räpättää jossain välissä, mutta selvästi tuntuisi tulevan tuolta vänkärin puolelta eli jakopään päädystä eikä silmämääräisesti näytä olevan missään syyllistä. Voisiko apulaitehihna ja sen kiristin rullat tms. pitää moista mekkalaa ?

Ääninäytteitä

 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
356
Ford S-MAX 2016 2.0TDCi kyseessä ja vaimo huomasi ajaessa, että oli outoa ääntä kuulunut oikealta edestä ylämäissä kiihdyttäessä maantiellä.
Tein koeajoja ja huomasin, että ääni syntyy matalilla kierroksilla noin 1500rpm tienoilla kiihdyttäessä / kuorman ja väännön kasvaessa. Helpoiten sitä sai tuotettua kun ajoi hieman liian isolla vaihteella ja kiihdytti.
Laitoin puhelimen konehuoneeseen äänittämään kun näitä ääniä on aina hieman vaikeaa kuvailla.

Olisiko täällä kellään kokemusta mistä voisi moinen ääni tulla/johtua ?

Ensimmäinen ajatus oli kun itse kuulin äänen ohjaamoon, että jokin muovi tai suoja lähtenyt irti ja räpättää jossain välissä, mutta selvästi tuntuisi tulevan tuolta vänkärin puolelta eli jakopään päädystä eikä silmämääräisesti näytä olevan missään syyllistä. Voisiko apulaitehihna ja sen kiristin rullat tms. pitää moista mekkalaa ?

Ääninäytteitä

Jos sä meinaat tuota metallista sirkuttavaa ääntä niin kuulostaa joltain apulaitehihnan tai siihen liittyvältä ääneltä...
 
Liittynyt
27.05.2018
Viestejä
189
Jos sä meinaat tuota metallista sirkuttavaa ääntä niin kuulostaa joltain apulaitehihnan tai siihen liittyvältä ääneltä...

Joo sitä. Se tosiaan itsestäkin kuulostaa apulaitehihnalta näin konehuoneesta äänittäen. Ohjaamoon tuo vaan hämäävästi kuulostaa äänitteen sirkutuksen sijasta enemmän "räpättävälle" äänelle vähän niinkuin joku sisustan räminä tai sen tapainen ääni.

Silleen oisi loogista että kuorman kasvaessahan se kuorma kasvaa myös hihnalla ja sen laakeroineilla.
 
Liittynyt
26.11.2019
Viestejä
201
Sehän napsahti apulaitehihna sitten ilman mitään varoituksia poikki. No olihan sillä jo ikääkin (vajaa 270tkm) ja tarkotus oli ens viikolla vesipumpun ohessa vaihdella, mutta tulikin nyt vähän nopeammin eteen. Outoa vaan, ettei mitään murenemisia/rispaantumista tai halkeamia tuossa hihnassa. Koitin tuossa myös jo kaikki hihnapyörät läpi, eikä niissä välyksiä tuntunut olevan eli selvinnee pelkällä hihnan vaihdolla. Onneks olin kotipihasta lähdössä niin ei jäänyt tuonne keskelle maantietä :D

Potilaana jo aikaa nähnyt E46 330d bemari.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 597
Viestejä
4 315 754
Jäsenet
72 079
Uusin jäsen
Staropramen

Hinta.fi

Ylös Bottom