Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja.

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 770
Ihan sata varma en ole noista skidoon vehkeistä, että löytyykö noista tyhjennystä, mutta jos löytyy, niin putki pois ja jossain se tuolla kuomun sisällä on. Tosin jossain malleissa saa öljyt vaihtaa aukaisemalla koko kotelon. Jos tuossakin laitteessa on magneetti tuo tikun päässä, niin imurilla ottaisin öljyt pois ja uudet tilalle, ehkä se kaikkein helpoin ja nopein keino.
Jonkun tai pari videota katoin niin kotelo tosiaan pois, muttei oikein näyttänyt omaan silmään järkevältä, siksipä kysyin. Eri näköisiä kelkkoja mutta kai periaate sama. Että kotelo auki ja ölpät muovipussiin:hmm:

Ja mangneetti on tosiaan tikun päässä. Kyllähän tuo käy ja kukkuu, metriäkään ei ole ajettu nykyisen omistajan toimesta.

Olisko se sitten tosiaan imuri, saa vinkata sellaisestakin sopivasta. :) 3,85l taitaa mennä öljyä tuohon laitteeseen jos oikein muistan kuulemani.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
676
Jonkun tai pari videota katoin niin kotelo tosiaan pois, muttei oikein näyttänyt omaan silmään järkevältä, siksipä kysyin. Eri näköisiä kelkkoja mutta kai periaate sama. Että kotelo auki ja ölpät muovipussiin:hmm:

Ja mangneetti on tosiaan tikun päässä. Kyllähän tuo käy ja kukkuu, metriäkään ei ole ajettu nykyisen omistajan toimesta.

Olisko se sitten tosiaan imuri, saa vinkata sellaisestakin sopivasta. :) 3,85l taitaa mennä öljyä tuohon laitteeseen jos oikein muistan kuulemani.

No joo, noin noi romut on rakennettu, vaikka mitä ihmeellisimpiä ratkaisuja ja virityksiä kaikissa, mutta ei taida vielä olla sellaista kelkkaa tehty missä on eri valmistajien aivopierut samassa paketissa. Ei kait tuonne noin paljoa öljyä mene, ei sitten millään,varmaan koko kotelon tilavuus, 3,85dl huomattavasti lähempänä oikeata. Ehkä tuohon ketjuöljyn vaihtoon ottaisin motonetistä jonkun ~20€:n ruuttamallisen imuvaihtajan. Ja tuo syö sitten ATF:ää niin kuin kaikki muutkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 770
No joo, noin noi romut on rakennettu, vaikka mitä ihmeellisimpiä ratkaisuja ja virityksiä kaikissa, mutta ei taida vielä olla sellaista kelkkaa tehty missä on eri valmistajien aivopierut samassa paketissa. Ei kait tuonne noin paljoa öljyä mene, ei sitten millään,varmaan koko kotelon tilavuus, 3,85dl huomattavasti lähempänä oikeata. Ehkä tuohon ketjuöljyn vaihtoon ottaisin motonetistä jonkun ~20€:n ruuttamallisen imuvaihtajan. Ja tuo syö sitten ATF:ää niin kuin kaikki muutkin.
Okei, mulla saattoi mennä litrat ja desit sekaisin, tällä mennään siis. Tässä tosiaan ihmeteltiin missä hitossa on proppu. Mutta jos asia on näin niin sitten motonetistä se imuri. Uudemmissa vehkeissä ymmärtäisin omituisuudet, mutta -97 laitoksen huollon luulin olevan helpompaa. Itsellä kun ei mitään hajua kelkoista kun en ole koskaan edes ajanut, omistajallekin tuli tenkkapoo kun katseli kopan alle, vaikka nyt enemmän osaa kun minä. Mikä ei paljoa vaadi.

Sitten vielä mitä unohtui, moottoriöljyt vai onko sama asia...?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
676
Okei, mulla saattoi mennä litrat ja desit sekaisin, tällä mennään siis. Tässä tosiaan ihmeteltiin missä hitossa on proppu. Mutta jos asia on näin niin sitten motonetistä se imuri. Uudemmissa vehkeissä ymmärtäisin omituisuudet, mutta -97 laitoksen huollon luulin olevan helpompaa. Itsellä kun ei mitään hajua kelkoista kun en ole koskaan edes ajanut, omistajallekin tuli tenkkapoo kun katseli kopan alle, vaikka nyt enemmän osaa kun minä. Mikä ei paljoa vaadi.

Sitten vielä mitä unohtui, moottoriöljyt vai onko sama asia...?
Toi on kaksitahtimoottorilla ja se saa voitelun 2t-öljystä ja siellä kuomun alla on jossain ~gallonan vetävä öljysäiliö. Ei tarvetta vaihtaa, ellei se kelkka ole seisonut 20-vuotta. Loraus öljyä bensan sekaan ja ajaa ekan tankillisen seosbensalla, niin samalla näkee toimiiko tuorevoitelu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 770
Toi on kaksitahtimoottorilla ja se saa voitelun 2t-öljystä ja siellä kuomun alla on jossain ~gallonan vetävä öljysäiliö. Ei tarvetta vaihtaa, ellei se kelkka ole seisonut 20-vuotta. Loraus öljyä bensan sekaan ja ajaa ekan tankillisen seosbensalla, niin samalla näkee toimiiko tuorevoitelu.
Jees, toi 2T säiliö on ihan siinä näkyvillä, sattui osumaan kuvaankin nyt kun huomasin katsoa. Hetken käytettiin tuota tallissa joten ainakin käy, pariin vuoteen ei ole ollut ajossa.

Kiitoksia miljoonasti vastauksista:thumbsup:
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
363
Jaa että näin vahvoilla argumenteilla sitten liikenteessä. Sillä lailla. Vastaa nyt kysymyksiin ihan oikeasti tai lopeta tuo kalastelu
On kansiollinen juttua tuossa tule katsomaan.
Voi harmi, mä niin odotin jtn ihan oikeaa tietoa tästä lievähkösti erikoisesta vaitteestä mut suureksi yllätylseksi ei sit.. No, aina ei voi voittaa.
No ylilaudalta pihalle lentäneet keskustelijat tekevät sitten jatkossa yhden puolen korjauksia, jarrupalat ja rengas nyt aluksi. Ja vaikka juniorille ajoon eikös vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 095
Varaosamyyjät ihmettelee, kun Satakunnassa on moninkertainen menekki jarrusatuloissa muuhun maahan verrattuna :D Ainakin vanhemmissa peleissä nuo jarrut oli kytketty pareittain etu-taka ristiin sen takia, että vuoto ei veisi saman akselin molempia jarruja. Mahdoton nähdä tilannetta, jossa eri aikaan vaihdetut ehjät satulat samalla akselilla voisivat onnettomuuden aiheuttaa. Katsastussetäkään ei ole mitään sanonut, kun yksittäisellä kiiltävällä satulalla mennyt leimalle. Kehunut vaan, että hyvät jarrut ja tasapaino akselilla.

e: Jottei ihan menis paskanpuhumiseksi, niin onko kellään tullut C5:n kanssa vastaan tilannetta, että sisäpuhaltimen toiminta on pelkästään on/off. Pyörii pelkästään maksimiasennossa. Tiedän, että hapertunut rele/etuvastukset ovat taas vainaat, kun syylärin jäähdytin ei pyöri, mutta tuskin noilla on yhteistä? Auto lähtee keväällä eteenpäin, niin en tee yhtään mitään ellei sitten ole tunnettu "feature" ja tietää suoraan mistä etsiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 988
e: Jottei ihan menis paskanpuhumiseksi, niin onko kellään tullut C5:n kanssa vastaan tilannetta, että sisäpuhaltimen toiminta on pelkästään on/off. Pyörii pelkästään maksimiasennossa. Tiedän, että hapertunut rele/etuvastukset ovat taas vainaat, kun syylärin jäähdytin ei pyöri, mutta tuskin noilla on yhteistä? Auto lähtee keväällä eteenpäin, niin en tee yhtään mitään ellei sitten ole tunnettu "feature" ja tietää suoraan mistä etsiä.
Jos kyseessä on Citroen C5 niin se sisäpuhallin on kyllä yksi ky*vänsyylä. Puhallin kannattaa uusia ja se etuvastus samaan aikaan, jolloin saattaa ehkä hetken taas toimia. Todella surkea viritelmä, ei ole muuta vastaavaa autoa itellä ollut jossa sisätilanlämmityslaite hajoaa monta kertaa vuodessa.

Mikäli oli joku muu C5 niin sitten ei tietoa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 095
Jos kyseessä on Citroen C5 niin se sisäpuhallin on kyllä yksi ky*vänsyylä. Puhallin kannattaa uusia ja se etuvastus samaan aikaan, jolloin saattaa ehkä hetken taas toimia. Todella surkea viritelmä, ei ole muuta vastaavaa autoa itellä ollut jossa sisätilanlämmityslaite hajoaa monta kertaa vuodessa.

Mikäli oli joku muu C5 niin sitten ei tietoa...
Juu, tuohan se. Jää siis korjaamatta. Tähän asti toiminut kyllä vuosia, mutta nyt tuo seisoskelee niin pitkiä aikoja, että lahoaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 988
Juu, tuohan se. Jää siis korjaamatta. Tähän asti toiminut kyllä vuosia, mutta nyt tuo seisoskelee niin pitkiä aikoja, että lahoaa.
Kohtuu helppoja noi vaihtaa kuitenkin, puhallin kuskinpuolen jalkatilasta (vaatii vähän akrobatiaa) ja etuvastus apparin jalkotilasta ulos. Mutta joo naurettavia, ei turhan takia oo ranskikset tullu tunnetuksi sähkövioista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 095
Tää on menos paaliin jos ei kellekään kelpaa, niin turha korjata. Tankillinen bensaa mennyt pariin vuoteen...
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 027
On kansiollinen juttua tuossa tule katsomaan.

No ylilaudalta pihalle lentäneet keskustelijat tekevät sitten jatkossa yhden puolen korjauksia, jarrupalat ja rengas nyt aluksi. Ja vaikka juniorille ajoon eikös vaan.
Rengaskin saa samalla akselilla olla vaikka eri merkkinen, ei tule hylkyä. Kunhan on samaa tyyppiä, eli ristikudosrengasta ja vyörengasta ei saa sekoittaa.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 771
Varaosamyyjät ihmettelee, kun Satakunnassa on moninkertainen menekki jarrusatuloissa muuhun maahan verrattuna :D Ainakin vanhemmissa peleissä nuo jarrut oli kytketty pareittain etu-taka ristiin sen takia, että vuoto ei veisi saman akselin molempia jarruja. Mahdoton nähdä tilannetta, jossa eri aikaan vaihdetut ehjät satulat samalla akselilla voisivat onnettomuuden aiheuttaa. Katsastussetäkään ei ole mitään sanonut, kun yksittäisellä kiiltävällä satulalla mennyt leimalle. Kehunut vaan, että hyvät jarrut ja tasapaino akselilla.

e: Jottei ihan menis paskanpuhumiseksi, niin onko kellään tullut C5:n kanssa vastaan tilannetta, että sisäpuhaltimen toiminta on pelkästään on/off. Pyörii pelkästään maksimiasennossa. Tiedän, että hapertunut rele/etuvastukset ovat taas vainaat, kun syylärin jäähdytin ei pyöri, mutta tuskin noilla on yhteistä? Auto lähtee keväällä eteenpäin, niin en tee yhtään mitään ellei sitten ole tunnettu "feature" ja tietää suoraan mistä etsiä.
Etuvastus on helppo vaihtaa, puhallinta en muista. Omalla C5:lla olen ajanut 130 tkm ja kilometrejäkin on kertynyt yli 600 tkm ja vielä puhallin suhisee, ei kai tuo itse puhallin kovin huono ole.. Muuten lämppärin kanssa on omat tyyppiviat :D Omassa mykystyi puhallin kokonaan. Etuvastusta siihen jo aloin vaihtamaan, mutta vika ei ollutkaan siinä vaan sulakerasiassa. Oli sulakkeen pohja alkanut löystymään ja sulakekin oli kohtuullisen lämpimänä käyneen näköinen. Taivuttelin sulakkeen pidintä tiukemmaksi ja on se taas pari vuotta kestänyt.
Itsellä pitäisi puhaltimen lämmön säädön läpän moottori vaihtaa uuteen pidempiakseliseen. Homma on sinänsä helppo, mutta jostain käsittämättömästä syystä moottorin edessä olevaa muovia ei saa pois koska koko kojelauta on yhtä isoa muovia! Joten tila operaatiolle on mallia olematon. Kerran olen moottorin käyttänyt irti mutta varaosaa ei silloin ollut. Lämmön säädön saa kuitenkin toimimaan kun käyttää lämmöt kahden askeleen pykälissä 28 - 16.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
39
Ei nyt auto vaan moottorikelkka jos sopii. Skidoo Rotax 500 vm-97

Mitenköhän vitussa tuohon vaihdetaan öljyt? Youtube ei oikein auttanut, ja mitä vehjettä katselin niin ei ainakaan alakautta mistään ellei jotain muoveja pidä purkaa. Joku proppuhan tuossa on pakko olla jossain.
Ei siis oma vaan kaverin kelkka ja mittatikkua kun katteli niin ölpän vaihto olisi todellakin paikallaan.
Tietämättä värkistä yhtään enempää olisin aika varma ettei 2-tahtiseen tarvi vaihtaa öljyjä, ootteko vaihteiston/ketjuboxin öljyjä kattelees?


Tää olikin jo taputeltu :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 095
Etuvastus on helppo vaihtaa, puhallinta en muista. Omalla C5:lla olen ajanut 130 tkm ja kilometrejäkin on kertynyt yli 600 tkm ja vielä puhallin suhisee, ei kai tuo itse puhallin kovin huono ole.. Muuten lämppärin kanssa on omat tyyppiviat :D Omassa mykystyi puhallin kokonaan. Etuvastusta siihen jo aloin vaihtamaan, mutta vika ei ollutkaan siinä vaan sulakerasiassa. Oli sulakkeen pohja alkanut löystymään ja sulakekin oli kohtuullisen lämpimänä käyneen näköinen. Taivuttelin sulakkeen pidintä tiukemmaksi ja on se taas pari vuotta kestänyt.
Itsellä pitäisi puhaltimen lämmön säädön läpän moottori vaihtaa uuteen pidempiakseliseen. Homma on sinänsä helppo, mutta jostain käsittämättömästä syystä moottorin edessä olevaa muovia ei saa pois koska koko kojelauta on yhtä isoa muovia! Joten tila operaatiolle on mallia olematon. Kerran olen moottorin käyttänyt irti mutta varaosaa ei silloin ollut. Lämmön säädön saa kuitenkin toimimaan kun käyttää lämmöt kahden askeleen pykälissä 28 - 16.
Moottori tuossa selkeästi toimii eli etuvastus olisi ensimmäisenä listalla. Sellainen näytti olevan 40 euroa mätänetissä, jota en ole enää sijoittamassa tähän romuun. Kaatiskeikkoja ajellut tällä muutaman ja 10 km matkalla on/off tuuletin ei haittaa vaikka vähän turhan meluisahan se täysillä on.

(Ihan sivuhuomautuksena, että jos joku on varaosa-autoa vailla, niin tässä on paljon hyväkuntoista tyyppivika-varaosaa (2002, 1.8 l sedan) tarjolla :D)
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
536
Moottori tuossa selkeästi toimii eli etuvastus olisi ensimmäisenä listalla. Sellainen näytti olevan 40 euroa mätänetissä, jota en ole enää sijoittamassa tähän romuun. Kaatiskeikkoja ajellut tällä muutaman ja 10 km matkalla on/off tuuletin ei haittaa vaikka vähän turhan meluisahan se täysillä on.

(Ihan sivuhuomautuksena, että jos joku on varaosa-autoa vailla, niin tässä on paljon hyväkuntoista tyyppivika-varaosaa (2002, 1.8 l sedan) tarjolla :D)
Ex-kolleegal oli omassa c5 sama ongelma ja tilasi etuvastuksen jostain euroopasta, tais olla n. 15e posteineen (2016 aikoihin).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
551
nyt kaivattas vähän vinkkiä....auto ei kylmänä tahdo lähteä käyntiin ollenkaan mutta lämpimänä lähtee kun palmun alta.

epäilin ensin toista lämpötila anturia kun auto lähtee 2-3 tuntia lohkolämmittimessä seistyään käyntiin hyvin mutta kylmänä sai startata sen 15+ kertaa ja tänään ei lähteny -2 asteen pakkasessa vaikka starttasin 20-30 kertaa....sit kun oli 3 tuntia lohkolämmittimessä niin lähti ekalla.
toi oli sen jälkeen kun vaihdoin jo toisen lämpötila anturin jossa entinen näytti ettei ollu vastusta ollenkaan ja toinen näytti arvoja mitä pitikin niin vaihdoin ton mahdollisesti viallisen mutta ei auttanut.
Sitten kun lähtee pyörimään niin tyhjäkäynti on sama kun lämpimällä koneella...yleensä tottunu että ensin on noin minuutin verran korkeampi ja sitten laskee.

Mikä auto ja mikä kone?
xantia bensa
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
1 936
nyt kaivattas vähän vinkkiä....auto ei kylmänä tahdo lähteä käyntiin ollenkaan mutta lämpimänä lähtee kun palmun alta.

epäilin ensin toista lämpötila anturia kun auto lähtee 2-3 tuntia lohkolämmittimessä seistyään käyntiin hyvin mutta kylmänä sai startata sen 15+ kertaa ja tänään ei lähteny -2 asteen pakkasessa vaikka starttasin 20-30 kertaa....sit kun oli 3 tuntia lohkolämmittimessä niin lähti ekalla.

xantia bensa
Hakuammuntana yksi arvaus.

Tässä mielenkiintoinen case, jossa syyllinen käynnistymättömyyteen kylmässä oli hanskalokeron alla oleva ohjainyksikkö joka hoitaa ajonestoa: Xantia engine wont start - bad electric contact when cold - Solved - French Car Forum

Jos sulla palaa oranssi avaimen näköinen ajoneston valo kojelaudassa kun vika on päällä ja auto ei käynnisty, niin sitten ei ole sama vika kuin linkissä.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
423
Hakuammuntana yksi arvaus.

Tässä mielenkiintoinen case, jossa syyllinen käynnistymättömyyteen kylmässä oli hanskalokeron alla oleva ohjainyksikkö joka hoitaa ajonestoa: Xantia engine wont start - bad electric contact when cold - Solved - French Car Forum

Jos sulla palaa oranssi avaimen näköinen ajoneston valo kojelaudassa kun vika on päällä ja auto ei käynnisty, niin sitten ei ole sama vika kuin linkissä.
Xanyiassa saattaa olla useampi anturi (yksi eculle, toinen mittarille). Testerin perään, niin näkee mitä arvoja ecu näkee. Testerillä tarkoitan citroenin lexiaa. Missä päin auto on? Mulla on Jyväskylässä testeri.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 988
Mä maalasin prätkän navat mustaksi , pinnasta tuli tasainen ja kiiltävä vaikka pensselillä sudin.

Kestänyt nyt jo pari vuotta ja aivan kuin uudet vieläkin

Kuinka kauan otti kuivua kestäväksi? Ja jäikö kovaksi vai pehmeäksi?

Tässä ootellaan nyt oisko kolmatta päivää ja tympäännyin odotteluun niin rupesin kasaamaan akselia yms paikoilleen. Hammerite ei sit kestä yhtään kosketusta näinkään pitkällä kuivatuksella. Tuli sinne ja tänne jälkiä mistä pohjamaali paistaa läpi. Onneksi laitoin alle edes bilteman ruostepohjamaalia kun se oli kovettunut vuorokaudessa hyvin mekaanista rasitusta kestäväksi...

Olisi varmaan pitänyt sittenkin sijoittaa 2k-epoksiin huoh.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 061
Kuinka kauan otti kuivua kestäväksi? Ja jäikö kovaksi vai pehmeäksi?

Tässä ootellaan nyt oisko kolmatta päivää ja tympäännyin odotteluun niin rupesin kasaamaan akselia yms paikoilleen. Hammerite ei sit kestä yhtään kosketusta näinkään pitkällä kuivatuksella. Tuli sinne ja tänne jälkiä mistä pohjamaali paistaa läpi. Onneksi laitoin alle edes bilteman ruostepohjamaalia kun se oli kovettunut vuorokaudessa hyvin mekaanista rasitusta kestäväksi...

Olisi varmaan pitänyt sittenkin sijoittaa 2k-epoksiin huoh.
Lämmöllä saa nopeammin kuivaksi, mutta viikon oli noin 20c lämpötilassa jolloin oli kova pinta jo
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 985
Kuinka kauan otti kuivua kestäväksi? Ja jäikö kovaksi vai pehmeäksi?

Tässä ootellaan nyt oisko kolmatta päivää ja tympäännyin odotteluun niin rupesin kasaamaan akselia yms paikoilleen. Hammerite ei sit kestä yhtään kosketusta näinkään pitkällä kuivatuksella. Tuli sinne ja tänne jälkiä mistä pohjamaali paistaa läpi. Onneksi laitoin alle edes bilteman ruostepohjamaalia kun se oli kovettunut vuorokaudessa hyvin mekaanista rasitusta kestäväksi...

Olisi varmaan pitänyt sittenkin sijoittaa 2k-epoksiin huoh.
Laitoin kanssa hammeritea johonkin, 2 viikkoa 20-30c kesäkeliä ei riittänyt kuivattamaan. Ihan rapsuttelemalla lähtee. Mutta ei ole kyllä mätäpaikoista lähtenyt lohkeilemaankaan, liekö sitten kovettunut itsekseen lopullisesti
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
638
Oletteko vaihtaneet bensa-autoihin polttoainesuodattimia? Itse en ole ikinä. Nopean googletuksen perusteella talouden molemmissa autoissa on suodatin pumpun kanssa tankissa ja vaihtopuuha vaikuttaa väsyneeltä. Lisäksi tunnistin potentiaalisen riskin rikkoa jotain vanhoissa autossa. En ajatellut siis jatkossakaan vaihtaa, ellei ala oireilemaan. Molemmissa autoissa on poltettu ~30 000 litraa bensaa, eli kohtalainen määrä on suodattimien läpi bensaa mennyt, jos ovat alkuperäiset. Veneeseen vaihdan joka syksy vedenerotinsuodattimen, eli siitä on mennyt silloin läpi olemattomat 500-1000l. Ehä suodatinjalka kannattaisi vaihtaa sellaiseen, jossa on erillinen vesimalja.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
423
Oletteko vaihtaneet bensa-autoihin polttoainesuodattimia? Itse en ole ikinä. Nopean googletuksen perusteella talouden molemmissa autoissa on suodatin pumpun kanssa tankissa ja vaihtopuuha vaikuttaa väsyneeltä. Lisäksi tunnistin potentiaalisen riskin rikkoa jotain vanhoissa autossa. En ajatellut siis jatkossakaan vaihtaa, ellei ala oireilemaan. Molemmissa autoissa on poltettu ~30 000 litraa bensaa, eli kohtalainen määrä on suodattimien läpi bensaa mennyt, jos ovat alkuperäiset. Veneeseen vaihdan joka syksy vedenerotinsuodattimen, eli siitä on mennyt silloin läpi olemattomat 500-1000l. Ehä suodatinjalka kannattaisi vaihtaa sellaiseen, jossa on erillinen vesimalja.
300tkm ajettuun 205 GTi:hin ja 370tkm ajettuun 406:n vaihdoin. Molemmissa ulkoinen suodatin. Mitään ei särkynyt. Samaiseen 406:een vaihdoin pumpun kun antautui. Simppeli homma.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
1 936
Oletteko vaihtaneet bensa-autoihin polttoainesuodattimia? Itse en ole ikinä. Nopean googletuksen perusteella talouden molemmissa autoissa on suodatin pumpun kanssa tankissa ja vaihtopuuha vaikuttaa väsyneeltä. Lisäksi tunnistin potentiaalisen riskin rikkoa jotain vanhoissa autossa. En ajatellut siis jatkossakaan vaihtaa, ellei ala oireilemaan. Molemmissa autoissa on poltettu ~30 000 litraa bensaa, eli kohtalainen määrä on suodattimien läpi bensaa mennyt, jos ovat alkuperäiset.
Pidän järkevänä vaihtovälinä 100tkm.

Yhdestä autosta rikoin osittain toisen pään muoviklipsun ennen kuin ymmärsin miten se toimii. Onneksi meni vielä pitävästi kiinni. Saa nähdä kestääkö seuraavaa vaihtoa. Ellei kestä niin ranetan bensaletkun pätkällä ja puristettavilla klemmareilla, ei ongelmaa.

Toista autoa ylihuollan joten polttoaineensuodatinkin vaihtuu muutaman vuoden eli ehkä kymmenen tuhannen kilsan välein. Ei maksa ~mitään ja kiinnittyy banjopulteilla.

Kolmannella vasta ylläpitoon tulleella autolla on menty lähes 400 tkm eikä huoltohistoriasta tai auton huolto-ohjelmasta löydy mainintaa vaihdosta, joten polttoaineensuodatin vaihtuu seuraavassa vuosihuollossa.

Yleisesti ottaen huolto kuin huolto on kivempi tehdä niin että sen aika ja paikka on itse päätetty. Bensa-auton polttoaineensuodattimen tapauksessa tukkeutuva suodatin voi johtaa vaikka laihalla käymiseen ja moottorin vaurioitumiseen.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 644
Ojantielle Poriin tervetuloa.
Porin suunnille ei oo asiaa ennen ens vuoden alkua, mutta laita toki vaikka yv yhteystiedot niin sovitaan päivä :thumbsup:

Tai sitten napsit vaikka pari kuvaa "kansiosta" sopivasta kohden ja peittelet nimet rekkarit jne niin päästään helpommalla?
 
Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
60
Porin suunnille ei oo asiaa ennen ens vuoden alkua, mutta laita toki vaikka yv yhteystiedot niin sovitaan päivä :thumbsup:

Tai sitten napsit vaikka pari kuvaa "kansiosta" sopivasta kohden ja peittelet nimet rekkarit jne niin päästään helpommalla?
Niin, tai sinä pääset :)
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 771
Kävin vuonna miekka ja kilpi tuollapäin korjaamossa, joka ei saanut edes etupyörien suuntausta kunnolla tehtyä :think:
Ei nyt liity tähän korjaamoon mutta tuo on yllättävän paha rasti korjaamoille! Itse käytin erästä W202 mersua suuntauksilla. Vasta kolmas mersuihin erikoistunut liike sai asian hoidettua kun huomasi että etutukivarret ovat ihan loppu ja rengas heilui reilun sentin nosturilla :asif: Toiselle niistä korjaamoista joka ei asiaa huomannut kävin antamassa palautetta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
551
Xanyiassa saattaa olla useampi anturi (yksi eculle, toinen mittarille). Testerin perään, niin näkee mitä arvoja ecu näkee. Testerillä tarkoitan citroenin lexiaa. Missä päin auto on? Mulla on Jyväskylässä testeri.
Kuopiossa olis...tosiaan tossa on 2 jäähdytysnesteen lämpötila anturia....toinen sille mittarille ja se toimii mutta toisen vaihdoin kun ei näyttänyt ollenkaan vastusta.....mutta vaihdon jälkeen ei ollu muutosta....lohkolämmitimellä lämmitettäessä tosiaan lähtee hyvin käyntiin.
Jyväskylässä toisinaan tulee käytyä niin jos passaa että katot testerillä maksua vastaan niin voisin sitikalla seuraavan kerran ajella
 
Viimeksi muokattu:

Satelite

Tukijäsen
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 115
Kuopiossa olis...tosiaan tossa on 2 jäähdytysnesteen lämpötila anturia....toinen sille mittarille ja se toimii mutta toisen vaihdoin kun ei näyttänyt ollenkaan vastusta.....mutta vaihdon jälkeen ei ollu muutosta....lohkolämmitimellä lämmitettäessä tosiaan lähtee hyvin käyntiin.
Jyväskylässä toisinaan tulee käytyä niin jos passaa että katot testerillä maksua vastaan niin voisin sitikalla seuraavan kerran ajella
Mulla Jyväskylän etelärajalla ois kiinan autocom millä voisin kokeilla. Sekä henkilöauto sekä raskaspuoli löytyy adaptereista. Jossain vaiheessa ehkä saattaa olla Kuopioon menoa mutta en tiedä sopiiko auton tsekkaus miten aikatauluihin.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
423
Kuopiossa olis...tosiaan tossa on 2 jäähdytysnesteen lämpötila anturia....toinen sille mittarille ja se toimii mutta toisen vaihdoin kun ei näyttänyt ollenkaan vastusta.....mutta vaihdon jälkeen ei ollu muutosta....lohkolämmitimellä lämmitettäessä tosiaan lähtee hyvin käyntiin.
Jyväskylässä toisinaan tulee käytyä niin jos passaa että katot testerillä maksua vastaan niin voisin sitikalla seuraavan kerran ajella
Tämä sopii, ja pullakaffepalkalla luen näitä :)
 
Liittynyt
05.04.2022
Viestejä
96
Ongelmat Kia Ceedin (1.6 crdi vm. 2010) kanssa jatkuvat... Autolla ajettu vajaa 170 tkm. Vikalistaa:

Välillä jättää ajonvakautuksen merkkivalon päälle. Hyvin harvoin jää, mutta aina silloin tällöin. Syksyllä kosteilla keleillä useammin kuin nyt pakkasten tultua. Googlen mukaan jokin ohjaukseen liittyvä sensori voisi olla syypää. Pitää käydä vikakoodit luetuttamassa, kun ei tuollainen halpa ELM327-mokkula näyttänyt yhtään mitään, tai sitten en vaan osannut käyttää oikein :) Löytyyköhän nyrkkipajoilta samat välineet kuin merkkihuollosta vikakoodien lukemiseen? Turha maksaa merkkihuollosta premiumia, jos sama onnistuu joka pajalla. Ei viitsisi vanhaan autoon turhaan rahaa upottaa.

Aika pian talvirenkaiden vaihdon jälkeen oikea etupyörä on alkanut välillä hieman värisemään ja samalla kuuluu "kohiseva"/"laahaava" ääni, vaikea kuvailla sanoin. Varsinaista kolinaa ei kuulu, eikä värinä ole tasoa "jotain hajoaa tällä sekunnilla", joten olen seuraillut tilannetta. Ääni kovenee vauhdin noustessa, muttei tunnu olevan yhteydessä moottorin kuormaan/kaasun määrään. Viimeaikoina ääni on ehkä hieman koventunut, joten jotain tuolle pitäisi tehdä, mutta mikähän tuossa voisi olla pielessä? Renkaan laakeri sanomassa sopimuksen irti?

Lisäksi tänään ilmaantui uusi vika. Koko päivän satanut lunta, niin pyyhkimet ovat olleet kovalla käytöllä. Piti käydä appivanhempien luona kylässä, niin jo mennessä hieman kiinnitin huomiota, että pyyhkijät välillä hieman kolahtivat yläasennossa. Noh, paluumatkalla motarilla pyyhkimet sitten pysähtyivät puoliväliin liikettä eivätkä enää siitä liikahtaneet. Mutka huoltoaseman pihaan ja käsin pyyhkimiä sai liikuteltua tosi kevyesti (pitäisikö liikkua?). Matka jatkui alentuneella ajonopeudella (oltiin melkein kotona) ja hetken kuluttua pyyhkimet heräsivätkin eloon. Aiempi kolinakin oli ihmeellisesti hävinnyt. Autoa käytin pesussa sunnuntaina ja ollut kosteaa, niin mietin että onkohan vaan vettä päässyt johonkin väliin ja sen takia lopettivat toimintansa hetkeksi? Vai voisiko pyyhkijöiden moottori olla tulossa tiensä päähän? Kolina ei kyllä selity kontaktiongelmilla, mutta hämmentävästi se katosikin itsestään. Vettä päässyt niveliin ja se kolisi? Mystisiä nämä autot :D

Loppuun hieman OT, mutta paljonko Techbbs:n käyttäjien kipuraja on auton huoltokuluille per vuosi? Missä vaiheessa saavutetaan piste, että aletaan pistämään autoa minimibudjetilla myyntikuntoon ja uutta autoa tilalle? Alkanut tätä pohtimaan, kun Kiaan on palanut tänä vuonna jo yli tonni. Starttimoottori meni, etujousi poikki, koiranluun vaihto + öljynvaihto ja nelipyöräsuuntaus. Toki voinut olla vaan huono tuuri. Nyt olisi lisää kuluja tulossa ja ens vuonna varmasti menee loputkin koiranluut vaihtoon, enkä ihmettelisi jos muitakin alustan osia. Kesärenkaat menee kans ens kesänä uusiksi, kuin myös nastarenkaat ens talvena, nämä toki normaaleja kuluja. Nettiauton perusteella auton arvo on (ilman näkyviä vikoja) n. 3-4,5k€, niin huoltokulut alkaa olemaan jo aika kovat auton arvoon nähden. Auton olen omistanut vasta pari vuotta, niin vaikea suhteuttaa kuinka paljon normaalisti auton huoltoon palaa vuodessa. Kommentteja?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
53
Kysytääs jos joku olisi ropeltanut.
Missä -02 mk3 1.8 duratec mondeossa on moottorinlämpötila anturi?
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
437
Välillä jättää ajonvakautuksen merkkivalon päälle. Hyvin harvoin jää, mutta aina silloin tällöin.
Ainakin bensamallissa tuo on ominaisuus ja liittyy matalaan akun jännitteeseen. Sammuuko valo jos sammutat auton ja käynnistät uudelleen?
Maadoitusvikoja on ainakin googlen perusteella ollut kaikenmallisissa Kioissa, joka taasen voi aiheuttaa vaihtelevia oireita.
Etujouset ja koiranluut ovat ajomäärän perusteella "normaalissa" vaihtoiässä.
 
Liittynyt
05.04.2022
Viestejä
96
Ainakin bensamallissa tuo on ominaisuus ja liittyy matalaan akun jännitteeseen. Sammuuko valo jos sammutat auton ja käynnistät uudelleen?
Maadoitusvikoja on ainakin googlen perusteella ollut kaikenmallisissa Kioissa, joka taasen voi aiheuttaa vaihtelevia oireita.
Etujouset ja koiranluut ovat ajomäärän perusteella "normaalissa" vaihtoiässä.
Joo korjaantuu yleensä uudelleenkäynnistyksellä, mutta joskus toki samantien tullut uudestaan. Maadoitusvikoja tuossa onkin ollut aiemmin, että sinänsä voisi olla tuo pyyhinongelmakin niistä johtuva, en ihmettelisi. Pyyhkijöiden hyytyminen vaan aika paljon ikävämpi vika kuin jonku merkkivalon päälle jääminen :lol: Noh, sormet ristiin ja toivotaan, että oli kerran sattuva ongelma. Alusta varmaan menee hiljalleen kokonaan uusiksi, eihän nuo osat ikuisia ole. Tyyristä hommaa vaan vaihtaa noita, mutta minkäs tekee.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 771
Ongelmat Kia Ceedin (1.6 crdi vm. 2010) kanssa jatkuvat... Autolla ajettu vajaa 170 tkm. Vikalistaa:

Välillä jättää ajonvakautuksen merkkivalon päälle. Hyvin harvoin jää, mutta aina silloin tällöin. Syksyllä kosteilla keleillä useammin kuin nyt pakkasten tultua. Googlen mukaan jokin ohjaukseen liittyvä sensori voisi olla syypää. Pitää käydä vikakoodit luetuttamassa, kun ei tuollainen halpa ELM327-mokkula näyttänyt yhtään mitään, tai sitten en vaan osannut käyttää oikein :) Löytyyköhän nyrkkipajoilta samat välineet kuin merkkihuollosta vikakoodien lukemiseen? Turha maksaa merkkihuollosta premiumia, jos sama onnistuu joka pajalla. Ei viitsisi vanhaan autoon turhaan rahaa upottaa.

Aika pian talvirenkaiden vaihdon jälkeen oikea etupyörä on alkanut välillä hieman värisemään ja samalla kuuluu "kohiseva"/"laahaava" ääni, vaikea kuvailla sanoin. Varsinaista kolinaa ei kuulu, eikä värinä ole tasoa "jotain hajoaa tällä sekunnilla", joten olen seuraillut tilannetta. Ääni kovenee vauhdin noustessa, muttei tunnu olevan yhteydessä moottorin kuormaan/kaasun määrään. Viimeaikoina ääni on ehkä hieman koventunut, joten jotain tuolle pitäisi tehdä, mutta mikähän tuossa voisi olla pielessä? Renkaan laakeri sanomassa sopimuksen irti?

Lisäksi tänään ilmaantui uusi vika. Koko päivän satanut lunta, niin pyyhkimet ovat olleet kovalla käytöllä. Piti käydä appivanhempien luona kylässä, niin jo mennessä hieman kiinnitin huomiota, että pyyhkijät välillä hieman kolahtivat yläasennossa. Noh, paluumatkalla motarilla pyyhkimet sitten pysähtyivät puoliväliin liikettä eivätkä enää siitä liikahtaneet. Mutka huoltoaseman pihaan ja käsin pyyhkimiä sai liikuteltua tosi kevyesti (pitäisikö liikkua?). Matka jatkui alentuneella ajonopeudella (oltiin melkein kotona) ja hetken kuluttua pyyhkimet heräsivätkin eloon. Aiempi kolinakin oli ihmeellisesti hävinnyt. Autoa käytin pesussa sunnuntaina ja ollut kosteaa, niin mietin että onkohan vaan vettä päässyt johonkin väliin ja sen takia lopettivat toimintansa hetkeksi? Vai voisiko pyyhkijöiden moottori olla tulossa tiensä päähän? Kolina ei kyllä selity kontaktiongelmilla, mutta hämmentävästi se katosikin itsestään. Vettä päässyt niveliin ja se kolisi? Mystisiä nämä autot :D

Loppuun hieman OT, mutta paljonko Techbbs:n käyttäjien kipuraja on auton huoltokuluille per vuosi? Missä vaiheessa saavutetaan piste, että aletaan pistämään autoa minimibudjetilla myyntikuntoon ja uutta autoa tilalle? Alkanut tätä pohtimaan, kun Kiaan on palanut tänä vuonna jo yli tonni. Starttimoottori meni, etujousi poikki, koiranluun vaihto + öljynvaihto ja nelipyöräsuuntaus. Toki voinut olla vaan huono tuuri. Nyt olisi lisää kuluja tulossa ja ens vuonna varmasti menee loputkin koiranluut vaihtoon, enkä ihmettelisi jos muitakin alustan osia. Kesärenkaat menee kans ens kesänä uusiksi, kuin myös nastarenkaat ens talvena, nämä toki normaaleja kuluja. Nettiauton perusteella auton arvo on (ilman näkyviä vikoja) n. 3-4,5k€, niin huoltokulut alkaa olemaan jo aika kovat auton arvoon nähden. Auton olen omistanut vasta pari vuotta, niin vaikea suhteuttaa kuinka paljon normaalisti auton huoltoon palaa vuodessa. Kommentteja?
Varsinaiseen vikaan en osaa sanoa mutta ei kai tonni vuodessa 12 vuotta vanhaan autoon mitenkään poikkeuksellisen paljon ole. Samaan saumaan kun sattuu vaikkapa jakopään ja kytkimen remppa niin sehän menee jo heittämällä sen ylitse. Toisaalta jos isompia remonteja ei satu kohdalle niin saattaa mennä todella edullisesti. Paljon on yksilöstä kiinni.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
2 649
Allunteri katso minkä näköinen pyyhkijöiden vivusto siellä on. Jos siellä on "akseleita" joiden pesään pääsee vettä, niin on voinu tieten kerätä sinne ns laakeripintaan jäähilettä. Se on sitten käytössä jauhautunut hileksi, ja ehkä ruosteen/rasvan jne sotkenut tahnaksi mikä on lopulta vastustanut liikerataa tarpeeksi että pyyhkijän moottori on todennut "hätä seis nyt."
Elikkä wd-40:llä voitelu riittäis pyyhkijöiden mekanismeille...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 543
Ongelmat Kia Ceedin (1.6 crdi vm. 2010) kanssa jatkuvat... Autolla ajettu vajaa 170 tkm. Vikalistaa:

Välillä jättää ajonvakautuksen merkkivalon päälle. Hyvin harvoin jää, mutta aina silloin tällöin. Syksyllä kosteilla keleillä useammin kuin nyt pakkasten tultua. Googlen mukaan jokin ohjaukseen liittyvä sensori voisi olla syypää.
Tuohon on on useampia vaihtoehtoja,kannattaa käydä Kia/Hundai foorumilla lukemassa aihetta käsittelelevä ketju.Yli kymmenen vuotta vanhassa autossa saa olla tyytyväinen jos tonnilla selviää vuoden,monella merkillä menee useampi tonni helposti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 061
Tuohon on on useampia vaihtoehtoja,kannattaa käydä Kia/Hundai foorumilla lukemassa aihetta käsittelelevä ketju.Yli kymmenen vuotta vanhassa autossa saa olla tyytyväinen jos tonnilla selviää vuoden,monella merkillä menee useampi tonni helposti.
Tuossa juuri kesällä myytiin 200tkm ajettu 2008 corolla mihin meni 5v aikana ehkä max 2000€ yhteensä, ainoa ylimääräinen "vika" oli vesipumppu viime kevään huollossa, mutta kun tyyliin jarrupalat ja levyt pystyy itse vaihtamaan niin osat ei paljoa maksa ja kulut pysyy alhaalla.

Toki jos tuota olisi vielä pari vuotta pitänyt niin varmasti olisi korjauskustannukset alkanut nousemaan nopeasti.
 
Liittynyt
12.09.2019
Viestejä
61
Ongelmat Kia Ceedin (1.6 crdi vm. 2010) kanssa jatkuvat... Autolla ajettu vajaa 170 tkm. Vikalistaa:

Aika pian talvirenkaiden vaihdon jälkeen oikea etupyörä on alkanut välillä hieman värisemään ja samalla kuuluu "kohiseva"/"laahaava" ääni, vaikea kuvailla sanoin. Varsinaista kolinaa ei kuulu, eikä värinä ole tasoa "jotain hajoaa tällä sekunnilla", joten olen seuraillut tilannetta. Ääni kovenee vauhdin noustessa, muttei tunnu olevan yhteydessä moottorin kuormaan/kaasun määrään. Viimeaikoina ääni on ehkä hieman koventunut, joten jotain tuolle pitäisi tehdä, mutta mikähän tuossa voisi olla pielessä? Renkaan laakeri sanomassa sopimuksen irti?
Kuulostaisi vähän pyörän laakerilta. Itsellä oli rikkinäisen laakerin kanssa samankaltaisia oireita. Koveneeko/vaimeneeko ääni mutkissa? Omassa autossa ääni kuulosti vähän samalta kuin rengasmelu normaalisti, mutta oli taajudeltaan matalampi.
Yksi tapa tarkistaa laakerin kunto on nostaa auton kulma tunkilla ylös, ottaa kiinni renkaan kello 12:n ja 6:n (sekä kello 3:n ja 9:n) kohdalta ja yrittää heiluttaa rengasta edestakaisin. Siinä ei saisi tuntua välystä.
 
Liittynyt
05.04.2022
Viestejä
96
Jatkoa pyyhinepisodiin. Tänään liikenteeseen lähtiessä pyyhkijät ensimmäisellä pyyhkäisyllä jumiutuivat melkein heti. Lähtivät kuitenkin liikkeelle uudella yrityksellä. Pyyhkijät toimivat sen jälkeen normaalisti, mitä nyt ilmeisesti mekanismi hyppäsi pari hammasta jumittumisen seurauksena ja nyt pyyhkijöiden "nollakohta" on sitten ehkä 1/3 liikkeestä. Eli sojottavat nyt keskellä tuulilasia, jes :poop: Ei ollut niin tyhmästi toteutettu, että sulake tai akku irroitettuna nollakohtaa olisi voinut manuaalisesti siirtää, vaan aina uudelleenkäynnistyksellä palautuivat keskelle tuulilasia. Purkaminen ei purkuohjeen mukaan näyttänyt kovin isolta urakalta (pyyhkijät, tiiviste ja muovilevy irti), mutta eipä tuollaista urakkaa pakkasella autokatoksessa viitsi alkaa tekemään, niin huolto varattu perjantaille. Josko siellä ei mitään olisi rikki.

Kuulostaisi vähän pyörän laakerilta. Itsellä oli rikkinäisen laakerin kanssa samankaltaisia oireita. Koveneeko/vaimeneeko ääni mutkissa? Omassa autossa ääni kuulosti vähän samalta kuin rengasmelu normaalisti, mutta oli taajudeltaan matalampi.
Yksi tapa tarkistaa laakerin kunto on nostaa auton kulma tunkilla ylös, ottaa kiinni renkaan kello 12:n ja 6:n (sekä kello 3:n ja 9:n) kohdalta ja yrittää heiluttaa rengasta edestakaisin. Siinä ei saisi tuntua välystä.
Kiitos vinkistä, pitää kokeilla viikonloppuna. Tänään parkkihallissa vasemmalle kääntyessä (hieman reippaammalla vauhdilla) päästi oikealta edestä "ulisevan" äänen, ihan kuin metalli olisi hangannut metallia vasten. Pitää vielä kokeilla käsin heilutella tuota, mutta aika varmasti se vika tuossa laakerissa on (koputtaa puuta). Atoylta tulikin jo kysyttyä tarjous vaihdosta, 290€ per puoli :dead: Autojerryllä pistin kyselyitä, saa nähdä tuleeko parempia tarjouksia.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
615
Jatkoa pyyhinepisodiin. Tänään liikenteeseen lähtiessä pyyhkijät ensimmäisellä pyyhkäisyllä jumiutuivat melkein heti. Lähtivät kuitenkin liikkeelle uudella yrityksellä. Pyyhkijät toimivat sen jälkeen normaalisti, mitä nyt ilmeisesti mekanismi hyppäsi pari hammasta jumittumisen seurauksena ja nyt pyyhkijöiden "nollakohta" on sitten ehkä 1/3 liikkeestä. Eli sojottavat nyt keskellä tuulilasia, jes :poop: Ei ollut niin tyhmästi toteutettu, että sulake tai akku irroitettuna nollakohtaa olisi voinut manuaalisesti siirtää, vaan aina uudelleenkäynnistyksellä palautuivat keskelle tuulilasia. Purkaminen ei purkuohjeen mukaan näyttänyt kovin isolta urakalta (pyyhkijät, tiiviste ja muovilevy irti), mutta eipä tuollaista urakkaa pakkasella autokatoksessa viitsi alkaa tekemään, niin huolto varattu perjantaille. Josko siellä ei mitään olisi rikki.



Kiitos vinkistä, pitää kokeilla viikonloppuna. Tänään parkkihallissa vasemmalle kääntyessä (hieman reippaammalla vauhdilla) päästi oikealta edestä "ulisevan" äänen, ihan kuin metalli olisi hangannut metallia vasten. Pitää vielä kokeilla käsin heilutella tuota, mutta aika varmasti se vika tuossa laakerissa on (koputtaa puuta). Atoylta tulikin jo kysyttyä tarjous vaihdosta, 290€ per puoli :dead: Autojerryllä pistin kyselyitä, saa nähdä tuleeko parempia tarjouksia.
Pyyhkijänvarsien alapäästä kun otat mutterit irti, niin saat käännettyä pysähtymiskohdan kohdalleen. Toki jotain sieltä on todennäköisesti rikki kun on päässyt muuttumaan.

Atoyltä joskus kysyin itse tarjousta kun oli se kumma laki voimassa, että madallussarjan vaihdon jälkeen tarvi katsastukseen pyöränkulmien mittauksesta lapun. Ite en mekaanisilla mittauskaluilla pysty moista tulostamaan.
Meinasin lentää perseelleni, kun sanoivat hinnaksi 290€, jos kaikki lähtee helpolla liikkumaan.

Vein sitten rengasvekalle, maksoi 70€
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
638
Jatkoa pyyhinepisodiin. Tänään liikenteeseen lähtiessä pyyhkijät ensimmäisellä pyyhkäisyllä jumiutuivat melkein heti. Lähtivät kuitenkin liikkeelle uudella yrityksellä. Pyyhkijät toimivat sen jälkeen normaalisti, mitä nyt ilmeisesti mekanismi hyppäsi pari hammasta jumittumisen seurauksena ja nyt pyyhkijöiden "nollakohta" on sitten ehkä 1/3 liikkeestä. Eli sojottavat nyt keskellä tuulilasia, jes :poop: Ei ollut niin tyhmästi toteutettu, että sulake tai akku irroitettuna nollakohtaa olisi voinut manuaalisesti siirtää, vaan aina uudelleenkäynnistyksellä palautuivat keskelle tuulilasia. Purkaminen ei purkuohjeen mukaan näyttänyt kovin isolta urakalta (pyyhkijät, tiiviste ja muovilevy irti), mutta eipä tuollaista urakkaa pakkasella autokatoksessa viitsi alkaa tekemään, niin huolto varattu perjantaille. Josko siellä ei mitään olisi rikki.
Pyyhkijöiden moottori on rikki. Ihan turha sen enempää ihmetellä, kuin vaihtaa vain moottori. Samalla kannattaa vipujen nivelet ja akselit voidella, koska huonosti liikkuvat pyyhkijät vievät uudenkin moottorin ennenaikaisesti hautaan.
 
Liittynyt
07.05.2020
Viestejä
105
Subaruun leimalle puolet kaikista pyöränlaakereista.

Lisäksi jäi kytkimen vaihdon jälkeen ahtoputki löysälle ja sehän irtos täydessä vedossa. Leikkas akseli kiinni. Hyrrästä tuli kuristin.

Vastahan sitä parin kuukauden viikonloppujen verran hitsailtiin viime leimalle. Perkele.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
193 485
Viestejä
3 495 423
Jäsenet
62 376
Uusin jäsen
Sirkka-Liisa

Hinta.fi

Ylös Bottom