Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja.

Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
539
Palataan hieman tähän eiliseen aiheeseeni sulakkeista.
Kuvassa näkyy moottoritilan sulakerasia. Siitä oli eilen yksi 40A sulake poikki. Vieressä oli yksi vapaa 40A sulake ja siihen kytkin johdon.
Ostin eilen Motonetistä hakasulakkeita, jotka kyllä pituutensa puolesta sopivat tuohon rasiaan, mutta ne ovat sen verran leveitä, että kuvassa näkyvän punaisen nuolen kohdalla oleva muovi ottaa kiinni.
Näyttäisi siltä, että tuo nuolen kohdalla oleva muovipalanen irtoaisi siitä pihdeillä, mutta en ole asiasta aivan varma.
Eilen yritin pienellä voimalla pihdeillä irrottaa tuota muovin palaa, mutta ei lähtenyt irti.
Tietääkö kukaan, että onko nuo muoviosat irroitettavissa tuosta, jotta Hakasulake mahtuu tuohon paikkaan.
En ole varma, onko marmorilla myynnissä noita alkuperäisen kokoisia sulakkeita.
Suden merkit onkin painettu näkyvästi kuvassa vasemmalla näkyvään muoviin. Koska kakka on housussa, eli kulkuneuvosta löytyy suden merkit, menisin nöyrästi hakemaan susimyymälän tiskiltä alkuperäisen osan. En jaksa uskoa, että olisi jätetty optio käyttää standardi osaa, kun on ensin pilattu mahdollisuus sellaisen käyttöön. Sekin on täysin tyypillistä laitteelle, josta suden merkkejä löytyy.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
286
Palataan hieman tähän eiliseen aiheeseeni sulakkeista.
Kuvassa näkyy moottoritilan sulakerasia. Siitä oli eilen yksi 40A sulake poikki. Vieressä oli yksi vapaa 40A sulake ja siihen kytkin johdon.
Vähän outo valinta laittaa nylock-mutterit sulakerasiaan, kun lähellä on akku. Rikkihappo kun syövyttää nylonia.
Itse laittaisin Nordlock lukituslevyt tavallisten mutterien alle, niin ei tarvitse jälkikiristää. Niitä löytyy aika hyvin varaosaliikkeistä. Hinta on aika korkea mutta sopivat tuollaisiin asenna ja unohda paikkoihin.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
838
Vähän outo valinta laittaa nylock-mutterit sulakerasiaan, kun lähellä on akku. Rikkihappo kun syövyttää nylonia.
Itse laittaisin Nordlock lukituslevyt tavallisten mutterien alle, niin ei tarvitse jälkikiristää. Niitä löytyy aika hyvin varaosaliikkeistä. Hinta on aika korkea mutta sopivat tuollaisiin asenna ja unohda paikkoihin.
Minkälaisessa tilanteessa akusta, todennäköisesti ns. suljetusta huoltovapaasta akusta, pääsee akkuhappoa kannellisen sulakerasian alle niin paljon että muttereiden nylonit sulaa kokonaan pois?

Eikä nordlockin käyttö ymmärtääkseni tarkoita että jälkikiristystä ei tarvi. Jälkikiristys on olemassa sen takia koska liitos elää ja asettuu, nordlock ei voi sitä estää sen enempää kuin nylock.

Onhan se nordlock varmasti kiva laittaa jos niitä saa vaikka töistä muutaman pöllittyä, mutta vaikuttaa pikkusen ylimitoitetulta varta vasten erikseen lähtä ostaan kalliita erikoisprikkoja sen takia että jos ajaa auton puuhun niin nylockit sulaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 533
En ymmärrä, miksi ei voi korjata vuotavaa ilmastointia? Tiivisteet maksaa joitain euroja, kuivain pari kymppiä, kenno ~50. Autokohtaiset putkistot ovat kalliita kun uutena löytyy vain alkuperäisenä, mutta yleisimpiin autoihin löytyy purkaamolta edullisesti.

Kun järjestelmä on tiivis, niin kylmäaine pysyy sisällä useita vuosia. Ei täyttöainekaan niin halpaa ole, että viitsii taivaan tuuliin päästää.
Ostaja kyllä arvostaa toimivaa ilmastointia, jos autoa myy.
Ihan turhaa jeesustelua, kun kyse on käytännössä paalivalmiista autosta. Purkamon kamat ovat ihan samaa paskaa kuin ne paikalla olevat, uudet maksaa auton verran jos edes tarjolla. 50 eurolla ei saa yhtään mitään kennoa ainakaan sitikkaan. Putket menee ympäri konehuonetta… C5:ssa ainakin toinen on täysin haistapaska paikassa. Kaikki liittimet ihan saatanan jumissa. 50€ täyttö vs. pahimmillaan päivien työ ja 500 €. Auton elinikä päättyminen katsotaan katsastuksessa vuosittain.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 664
Eipäs se alkanutkaan ykköskoppaisen C5:n jäähdyttimen puhallin vielä toimimaan. Toisaan joku aika sitten tutkin ilmastoinnin toimimattomuutta ja huomasin ettei puhallin pyöri. Sulakehan sieltä oli palanut. Noh, putsasin puhaltimen ohjaukseen liittyvät kolme relettä jotka olivatkin aika hapettuneita. Tuossa on siis kolme nopeutta puhaltimelle joille jokaiselle oma rele. Hitain nopeus toimi hienosti, mutta nyt kun lämpötila nousi yli 25 asteen niin sulake paloi taas.
Mitäs tuolle muuta keksisi kuin putsata vielä kertaalleen kaikki liittimet ja releet? Itse puhallin pyörii kevyesti enkä usko siinä olevan vikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
38
Kannattaa tutkia puhallin, onko siinä joka nopeudelle oma käämitys. Ettei olisi jokin niistä oikarissa. Releet harvemmin menee oikariin.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 664
Tässä kuva systeemistä:
1656176165184.png

Putsasin vielä kertaalleen releet ja mittasin että ne toimivat. Kyllä se vaikuttaa että itse puhaltimessa on vika. Se pyörii käsin aika hyvin, mutta taitaa kuitenkin imaista liikaa virtaa täydellä nopeudella. Kokeilin uudella sulakkeella niin hitaalla nopeudella toimii hyvin, mutta täydellä nopeudella polttaa sulakkeen.
Ei kai se ihme ole kun tuskin tuota hetkeen on vaihdettu..
 
Liittynyt
20.02.2018
Viestejä
32
Ihan turhaa jeesustelua, kun kyse on käytännössä paalivalmiista autosta. Purkamon kamat ovat ihan samaa paskaa kuin ne paikalla olevat, uudet maksaa auton verran jos edes tarjolla. 50 eurolla ei saa yhtään mitään kennoa ainakaan sitikkaan. Putket menee ympäri konehuonetta… C5:ssa ainakin toinen on täysin haistapaska paikassa. Kaikki liittimet ihan saatanan jumissa. 50€ täyttö vs. pahimmillaan päivien työ ja 500 €. Auton elinikä päättyminen katsotaan katsastuksessa vuosittain.
Aeromotorsilta uusia kennoja 50 eurolla tuommoseen pösöön mistä kyse. kuivain sen ~15e. Omaan citikkaan pari vuotta sitten ilmastoinnin kennon 60 eurolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 533
Aeromotorsilta uusia kennoja 50 eurolla tuommoseen pösöön mistä kyse. kuivain sen ~15e. Omaan citikkaan pari vuotta sitten ilmastoinnin kennon 60 eurolla.
Ihan tuurista kiinni löytyykö sopiva. C5 eka sukupolvi oli helvetin kallis, kun ei ole tehty kuin muutama vuosi sillä kennolla.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
286
Minkälaisessa tilanteessa akusta, todennäköisesti ns. suljetusta huoltovapaasta akusta, pääsee akkuhappoa kannellisen sulakerasian alle niin paljon että muttereiden nylonit sulaa kokonaan pois?
Eihän ne huoltovapaat akut täysin tiiviitä ole, niistä voi vapautua akkuhappoa ympäristöön. Osa huoltovapaista akuista on ihan tavallisia akkuja, joissa täyttökorkit ovat peitetty valmistajan huoltovapaa tarroilla piiloon. Näitä kuivaneita akkuja on tullut herätettyä henkiin uudelleen täytöllä.

Nordlock joustaa hieman enemmän, kuin nylock. Myös jousiprikka on parempi tuollaisessa sulakekäytössä, koska nylockin kitka huononee uudelleenkäytössä. Ihan positiivisia kokemuksia tuotteesta ainakin minulla, vaikka olen niitä kaupasta omalla rahalla ostanut. Joku VW maksaa tietty eri hintaa, jos käyttää.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
49
Jaa. Ilmaantuipa ihana vika Volvoon(V70 -08 2.5T). Sammuu aivan yhtäkkiä mitään varoittamatta oli ajossa tai tyhjäkäynnillä paikallaan. Lähtee kyllä heti sitten käyntiin kun starttaa.
Tuollaisella perus OBD käkkylällä ei mitään koodeja anna. :hmm: Jotain juttua luin että saattaa olla polttoaineen paineen tunnistin joka moista aiheuttaa.
Kellekkään sattunut vastaavaa tai kuullut moista?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 039
Jaa. Ilmaantuipa ihana vika Volvoon(V70 -08 2.5T). Sammuu aivan yhtäkkiä mitään varoittamatta oli ajossa tai tyhjäkäynnillä paikallaan. Lähtee kyllä heti sitten käyntiin kun starttaa.
Tuollaisella perus OBD käkkylällä ei mitään koodeja anna. :hmm: Jotain juttua luin että saattaa olla polttoaineen paineen tunnistin joka moista aiheuttaa.
Kellekkään sattunut vastaavaa tai kuullut moista?
Akun kenkä löysällä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
893
_20220620_140039.JPG

Kia Ceediin tuli kallis remontti, mutta kyllä vaihtuu vaihteet saumattomasti, kun kaksoismassavauhtipyörä ja kytkinpaketti vaihdettiin. Tyhjäkäynti hiljeni ja start/stop sammutus ei enää "rytkäytä" autoa.

Pari viikkoa sitten meni vielä peruutuskamera sumeaksi. Ceedin oma kamera maksaa n. 500€ ja Kiinasta saisi kameran muutamalla kympillä. Kaipa tuokin on pakko vaihtaa jossain vaiheessa

Eikä tässä vielä kaikki: Huomasin juhannus viikonloppuna tuulilasin haljenneen itsestään parkissa. Lähdettiin ajamaan mökille ja edellä olevasta autosta lensi kivi, joka teki lisää tuhoa lasiin. Eipähän enää tarvitse arpoa meneekö lasi vaihtoon vai ei. Uusi lasi maksaa n. 400€.
DSC_4947.JPG
IMG-20220626-WA0007.jpg
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
49
Akun kenkä löysällä?
Tarkastettu kyllä että on kunnolla kiinni.
Voi olla että olen omalla fiksailulla(räpellyksellä) aiheuttanut tämän. :poop:
Putsasin kaasuläpän ja ilmamäärä mittarin niin saattaa olla jompikumpi nyt sökönä. Ei vaan heti nämä ongelmat ilmaantuneet mutta voihan se olla että johtuu siitä.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 286
Putsasin kaasuläpän ja ilmamäärä mittarin niin saattaa olla jompikumpi nyt sökönä.
Ilmamäärämittari ny on helppo testata, ota johto irti ja kato vaikuttaako asiaan. Ei sen kyllä pitäis moottoria sammutella mut nii..
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
49
Ilmamäärämittari ny on helppo testata, ota johto irti ja kato vaikuttaako asiaan. Ei sen kyllä pitäis moottoria sammutella mut nii..
Tätä vähän itsekkin mietiskelin että aika kumma, mutta tosiaan helppo testata. Täytyy tässä illalla koittaa. :thumbsup:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 760
kaasuläpän puhdistuksella sen voi myös saada rikki jos väkisin liikuttelee läppää
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 664
Tässä kuva systeemistä:

Putsasin vielä kertaalleen releet ja mittasin että ne toimivat. Kyllä se vaikuttaa että itse puhaltimessa on vika. Se pyörii käsin aika hyvin, mutta taitaa kuitenkin imaista liikaa virtaa täydellä nopeudella. Kokeilin uudella sulakkeella niin hitaalla nopeudella toimii hyvin, mutta täydellä nopeudella polttaa sulakkeen.
Ei kai se ihme ole kun tuskin tuota hetkeen on vaihdettu..
No niin, tämä tuli eilen lopullisesti kuntoon. Kokeilin ensin putsata vanhaa puhallinta paineilmalla. Paljon moskaa sieltä tulikin, mutta ei se toiminut kuin päivän. Tilasin halvimman mahdollisen uuden puhaltimen Aeromotorsilta ja askartelin paikalleen. Piuha oli lyhyt mutta nappasin pätkän vanhan puhaltimen johdosta ja liitin uuteen puhaltimeen Abikoilla. Päälle kutistesukkaa kosteutta estämään.
Uusi puhallin maksoi posteineen 45 euroa ja toiminee auton loppuiän. Ilmastoinnin kennokin oli jo parhaat päivän päivänsä nähnyt mutta pitää aineet sisällä ja toimii riittävästi.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 643
Nyt taitaa yksi jäädä korjaamatta.
Dodge grand caravan 1999 3.3L ~390tkm jätti matkan varrelle.
Oletettavasti kansitiiviste koska päästi korkista jäähdytysnestettä konetilaan. Ehkä tuon vuoksi tai muuten vaan vaihdelaatikon laihduttimen letku halki ja öljyt pihalle ajossa niin että tippui vapaalle pysähtyessä.
Korjausarvio yli 3k€ eikä itsellä tilaa/mahdollisuutta irrottaa konetta.
Paalataan paitsi jos joku tarvitsee varaosiksi
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
115
Suzuki SX4 1.6 4x4 vuosimalli 2011.

Nyt on ilmastointI ongelma. Välillä tulee kylmää ja välillä ei.
- Vuotoja ei ole, paineet on ok ja kylmäainetta on. Huollossa tarkistin. Puhallin toimii normaalisti. Ainoastaan kylmäilma lakkaa tulemasta.

Mietin, että olisiko se magneetti venttiili? Kompura se tuskin on kun välillä toimii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
38
Kompuran magneetti kytkin voi oikutella? Jos on kulunut liiaksi, niin kytkimen välys voi olla liian suuri eikä kytkeydy aina päälle. Toimiiko jäähdyttimen tuuletin? Jos auto on paikallaan tuulettimen pitäisi lähteä pyörimään, jos ei toimi, niin järjestelmän paine nousee liian korkeaksi ja sammuttaa kompuran.
 
Liittynyt
19.08.2017
Viestejä
188
Potilaana 2004-mallinen e46 316i joka päätti alkaa käymään kahdella-kolmella pytyllä.
Huollettu pari tonnia sitten ja toiminut tähän asti moitteitta.
Rouva ajeli laitteella kotia kohti kunnes alkoi käymään oudosti ja sammahti. Käynnistyi kyllä uudelleen mutta käy tosiaan kahdella-kolmella pytyllä eikä kierrä kuin reiluun tonniin asti.
Tulpat vaihdoin ja puolat vaihdoin ristiin, nelospytty pysyy pimeänä uudesta tulpasta ja toimivasta puolasta huolimatta.
Kipinää ei tule vaikka puolaan kytkee tulpan joka on maadoitettu koriin.

Ideoita?
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
210
Ittellä selvisi mysteeri vika -84 corollasta mikä aiheutti satunnaista sammuilua muuten kuin startti päällä aina joskus yleensä kovalla pakkasella, en muista valitinko siitä tässä ketjussa vai toisessa. Puolan etuvastukselta puolalle menevä johto oli kuoren sisältä nyrppääntyny poikki ja korvattiin 10cm pätkälle uutta johtoa, hintaa ehkä sentti tai viisi metritavaralle. Ei kestäny 38 vuotta enempää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 936
Nyt taitaa yksi jäädä korjaamatta.
Dodge grand caravan 1999 3.3L ~390tkm jätti matkan varrelle.
Oletettavasti kansitiiviste koska päästi korkista jäähdytysnestettä konetilaan. Ehkä tuon vuoksi tai muuten vaan vaihdelaatikon laihduttimen letku halki ja öljyt pihalle ajossa niin että tippui vapaalle pysähtyessä.
Korjausarvio yli 3k€ eikä itsellä tilaa/mahdollisuutta irrottaa konetta.
Paalataan paitsi jos joku tarvitsee varaosiksi
Vapaallehan se laatikko tipahtaa jos on nesteet loppu. Neste sisään niin alkaa skulaamaan.

Nesteet voi tulla korkista ulos jos on paska korkki (ei paineista) tai termari tms jumissa. Toki voi olla hattuvikakin.

Jos auto on luokkaa ilmanen niin voisi kiinnostaakin projektiksi, itellä on pontiacin trans sporttikin 3.8 koneella ja oon noihin minivaneihin tykästynyt...
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
206
Potilaana 2004-mallinen e46 316i joka päätti alkaa käymään kahdella-kolmella pytyllä.
Huollettu pari tonnia sitten ja toiminut tähän asti moitteitta.
Rouva ajeli laitteella kotia kohti kunnes alkoi käymään oudosti ja sammahti. Käynnistyi kyllä uudelleen mutta käy tosiaan kahdella-kolmella pytyllä eikä kierrä kuin reiluun tonniin asti.
Tulpat vaihdoin ja puolat vaihdoin ristiin, nelospytty pysyy pimeänä uudesta tulpasta ja toimivasta puolasta huolimatta.
Kipinää ei tule vaikka puolaan kytkee tulpan joka on maadoitettu koriin.

Ideoita?
Puristuspaineet mittaukseen.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
22
Potilaana 2004-mallinen e46 316i joka päätti alkaa käymään kahdella-kolmella pytyllä.
Huollettu pari tonnia sitten ja toiminut tähän asti moitteitta.
Rouva ajeli laitteella kotia kohti kunnes alkoi käymään oudosti ja sammahti. Käynnistyi kyllä uudelleen mutta käy tosiaan kahdella-kolmella pytyllä eikä kierrä kuin reiluun tonniin asti.
Tulpat vaihdoin ja puolat vaihdoin ristiin, nelospytty pysyy pimeänä uudesta tulpasta ja toimivasta puolasta huolimatta.
Kipinää ei tule vaikka puolaan kytkee tulpan joka on maadoitettu koriin.

Ideoita?
Oliko n42, eikös näitten ominaisuuskiin kuulu jakopuolen purkeentuminen? Kuten @satakunta ehdotti, puristuspaineet / ohivuotomittaus ja jakopää auki jos vuodon saa kohdistettua venttiileihin
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 643
Vapaallehan se laatikko tipahtaa jos on nesteet loppu. Neste sisään niin alkaa skulaamaan.

Nesteet voi tulla korkista ulos jos on paska korkki (ei paineista) tai termari tms jumissa. Toki voi olla hattuvikakin.

Jos auto on luokkaa ilmanen niin voisi kiinnostaakin projektiksi, itellä on pontiacin trans sporttikin 3.8 koneella ja oon noihin minivaneihin tykästynyt...
Kuinkahan nopeasti mahtaa laatikko mennä pilalle tällaisessa tapauksessa ?
Tai oikeammin kun öljy vähenee ja tippuu vapaalle niin tuleeko jo siinä vaiheessa vahinkoa ?

Pientä jäähyvuotoa oli jo aiemmin ja korjaamo (koska ei ollut aikaa/paikkaa itsellä) löysi haljenneen syylärin yläyhteen.
Syyläri vaihdettiin ja vähän sen jälkeen vesipumppu koska sen akselin juuresta lähti vuotamaan.
Oletettavasti korkki pitää painetta, ainakin letkut muuttuu kivikoviksi käyntilämpöisenä.
Sitä en keksi miten termarin jumiutuminen voisi kerätä liikaa painetta syyläriin (jos jää kiinni niin pitäisi lämmetä liikaa, jos auki niin lämpenisi vain hitaammin).
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
206
Kuinkahan nopeasti mahtaa laatikko mennä pilalle tällaisessa tapauksessa ?
Tai oikeammin kun öljy vähenee ja tippuu vapaalle niin tuleeko jo siinä vaiheessa vahinkoa ?

Pientä jäähyvuotoa oli jo aiemmin ja korjaamo (koska ei ollut aikaa/paikkaa itsellä) löysi haljenneen syylärin yläyhteen.
Syyläri vaihdettiin ja vähän sen jälkeen vesipumppu koska sen akselin juuresta lähti vuotamaan.
Oletettavasti korkki pitää painetta, ainakin letkut muuttuu kivikoviksi käyntilämpöisenä.
Sitä en keksi miten termarin jumiutuminen voisi kerätä liikaa painetta syyläriin (jos jää kiinni niin pitäisi lämmetä liikaa, jos auki niin lämpenisi vain hitaammin).
Termari jumissa lämpeää liikaa, ja siinä samalla paineet nousee. Tai painetta tulee muualtakin, esim haljenneesta kannesta.
 
Liittynyt
19.08.2017
Viestejä
188
Oliko n42, eikös näitten ominaisuuskiin kuulu jakopuolen purkeentuminen? Kuten @satakunta ehdotti, puristuspaineet / ohivuotomittaus ja jakopää auki jos vuodon saa kohdistettua venttiileihin
Joo, N42 on.
Jakopää on tehty uusiksi viitisen tonnia sitten mutta pakko nuo puristukset on mitata silti.
Laite startatessa kyllä kuulostaa siltä että kaikissa pytyissä olisi tasaisesti vastusta mutta eipä sitä mittaamatta tiedä.
Outoa(?) on myös se että jos otan Valvetronicin säätömoottorilta liittimen irti niin moottori käynnistyy mutta piuha kiinni vain pyörittää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 936
Kuinkahan nopeasti mahtaa laatikko mennä pilalle tällaisessa tapauksessa ?
Tai oikeammin kun öljy vähenee ja tippuu vapaalle niin tuleeko jo siinä vaiheessa vahinkoa ?

Pientä jäähyvuotoa oli jo aiemmin ja korjaamo (koska ei ollut aikaa/paikkaa itsellä) löysi haljenneen syylärin yläyhteen.
Syyläri vaihdettiin ja vähän sen jälkeen vesipumppu koska sen akselin juuresta lähti vuotamaan.
Oletettavasti korkki pitää painetta, ainakin letkut muuttuu kivikoviksi käyntilämpöisenä.
Sitä en keksi miten termarin jumiutuminen voisi kerätä liikaa painetta syyläriin (jos jää kiinni niin pitäisi lämmetä liikaa, jos auki niin lämpenisi vain hitaammin).
No yleensä laatinko varottelee luistamalla vähistä nesteistä. Jos yhtäkkiä räjähtää joku letku niin yleensä laukka loppuu siihen ja eipä sitä tuhoakaan paljoa kerkeä syntymään.

Luistaminen on se mikä sen rikkoo mutta ison vuodon tullessa ei kauaa luista vaan meno loppuu vallan kuten sinulla. Hyvää se nesteiden ulostuminen kesken ajon ei tee, mutta eise mitään vastaavaa toimintaa ole kun ajelisit moottorin kuivaksi.

Todennäköisesti korjaamalla vuodot ja laittamalla nesteet sisään laatikko pelaa siinä missä ennenkin.
 
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
137
Joo, N42 on.
Jakopää on tehty uusiksi viitisen tonnia sitten mutta pakko nuo puristukset on mitata silti.
Laite startatessa kyllä kuulostaa siltä että kaikissa pytyissä olisi tasaisesti vastusta mutta eipä sitä mittaamatta tiedä.
Outoa(?) on myös se että jos otan Valvetronicin säätömoottorilta liittimen irti niin moottori käynnistyy mutta piuha kiinni vain pyörittää.
Johtosarja viallinen, oikosulku maihin tai johonkin toiseen johtoon, joku johdin poikki, huono maadoitus... Tai sitten moottorin ohjainlaite sanoi sopimuksensa irti.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
256
Suzuki SX4 1.6 4x4 vuosimalli 2011.

Nyt on ilmastointI ongelma. Välillä tulee kylmää ja välillä ei.
- Vuotoja ei ole, paineet on ok ja kylmäainetta on. Huollossa tarkistin. Puhallin toimii normaalisti. Ainoastaan kylmäilma lakkaa tulemasta.

Mietin, että olisiko se magneetti venttiili? Kompura se tuskin on kun välillä toimii.
Jos kylmäainetta on oikeasti riittävästi ei vaihtoehtoja ole ihan montaa. Paras veikkaus on paineanturi (niitä voi olla myös useampi) voi olla sökö tai huono kontakti liitoksissa eikä anna käynnistää kompuraa. Huono kontakti jossakin muussa sähköliitänässä. Fyysisesti kulunut kompura/kytkin. Kompuran kytkmessä on usein shimmilevyjä, joista voi kamppeen kuluessa ottaa yhden tai muutaman pois, jolloin saadaan välykset taas sopiviksi ja kompura pysyy taas päällä. Vikaa voi myös olla sisälämpötilan anturissa/ohjauspaneelissa. Voi olla myös ulkolämpötilan anturi mikä kiukuttelee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
22
Joo, N42 on.
Jakopää on tehty uusiksi viitisen tonnia sitten mutta pakko nuo puristukset on mitata silti.
Laite startatessa kyllä kuulostaa siltä että kaikissa pytyissä olisi tasaisesti vastusta mutta eipä sitä mittaamatta tiedä.
Outoa(?) on myös se että jos otan Valvetronicin säätömoottorilta liittimen irti niin moottori käynnistyy mutta piuha kiinni vain pyörittää.
Sitte vika voi olla valvetronic tai ajoitus tai se kaapelointi @atanos

Kone lähtee käyntiin koska se käyttää kaasuläppää kun valvetronic on vikatilassa
 
Liittynyt
19.08.2017
Viestejä
188
Sitte vika voi olla valvetronic tai ajoitus tai se kaapelointi @atanos

Kone lähtee käyntiin koska se käyttää kaasuläppää kun valvetronic on vikatilassa
Jes, tänään tsekattu puristukset ja nelospytyssä niitä ei ollut ollenkaan ja ampui startatessa imusarjaan.
Ketju myös löysällä. Ei korjata, tuo viisi tonnia on jakopäälle vähän kilsoina mutta takuuta ei enää ole kun laite seisoi välissä pari vuotta.
Katsellaan uutta moteuria tai ennemminkin autoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
1 841
Tarkastettu kyllä että on kunnolla kiinni.
Voi olla että olen omalla fiksailulla(räpellyksellä) aiheuttanut tämän. :poop:
Putsasin kaasuläpän ja ilmamäärä mittarin niin saattaa olla jompikumpi nyt sökönä. Ei vaan heti nämä ongelmat ilmaantuneet mutta voihan se olla että johtuu siitä.
Ainaskin vaggilaisissa täytyy opettaa läpälle raja-arvot (sopeutus) uudestaan jos menee putsaa... liekkö sama Volvoissa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
49
Ainaskin vaggilaisissa täytyy opettaa läpälle raja-arvot (sopeutus) uudestaan jos menee putsaa... liekkö sama Volvoissa.
Joo muistan myös kun omistin 1.8t Leonin. Sain VIDAn käyttööni ja viaksi paljastui rikkonainen ilmamassamittari, nyt uutta odotellaan. :thumbsup:
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
569
Mitä porukka on mieltä, voiko pyöränlaakerin vaihdossa saada jotenkin vetoakselin rikottua? Autona Ford Focus.

Vein viikko sitten toisella paikkakunnalla auton huoltoon pyöränlaakerin vaihtoon ja muutama päivä huollon jälkeen alkoi kuulumaan outoa napsahtelua keulan suunnalta kun esim. vaihteita vaihtaessa tai kun pumppaa kaasua päälle ja pois.

Nyt toisella korjaamolla kun vaihdatin takajarrut ja käskin tutkia ääntä, korjaaja sanoi että saattaa liittyä jotenkin kyseiseen pyöränlaakeriin tai vetoakseliin.

Vetoakselit vaihdettu 3v/40tkm sitten SKF:n tekeleisiin, joten kuulostaa oudolta jos toinen sattumalta olisi nyt kaput juuri siltä puolen mistä pyöränlaakeri vaihdettiin.

Auto jäi nyt sinne tutkittavaksi ja saa nähä mitä sieltä löytyy.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 443
Mitä porukka on mieltä, voiko pyöränlaakerin vaihdossa saada jotenkin vetoakselin rikottua? Autona Ford Focus.

Vein viikko sitten toisella paikkakunnalla auton huoltoon pyöränlaakerin vaihtoon ja muutama päivä huollon jälkeen alkoi kuulumaan outoa napsahtelua keulan suunnalta kun esim. vaihteita vaihtaessa tai kun pumppaa kaasua päälle ja pois.

Nyt toisella korjaamolla kun vaihdatin takajarrut ja käskin tutkia ääntä, korjaaja sanoi että saattaa liittyä jotenkin kyseiseen pyöränlaakeriin tai vetoakseliin.

Vetoakselit vaihdettu 3v/40tkm sitten SKF:n tekeleisiin, joten kuulostaa oudolta jos toinen sattumalta olisi nyt kaput juuri siltä puolen mistä pyöränlaakeri vaihdettiin.

Auto jäi nyt sinne tutkittavaksi ja saa nähä mitä sieltä löytyy.
Kyllähän vetarin saa murjottua, kun napa-asetelmaa irroittaessaan kolauttaa päähän pari kertaa pajavasaralla ajattelematta mitä on tekemässä.

Toki viallinen vetonivel napsuttaa yleensä eniten kääntyessä, mutta toki vedon muutokset myös aiheuttavat risan nivelen välysten napsumista.

SKF:än "laatu" tuntien on toki myös mahdollista, että vetari on tullut tiensä päähän, mutta lähtisin liikkeelle väärästä irroitustavasta.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
890
Kyllähän vetarin saa murjottua, kun napa-asetelmaa irroittaessaan kolauttaa päähän pari kertaa pajavasaralla ajattelematta mitä on tekemässä.

Toki viallinen vetonivel napsuttaa yleensä eniten kääntyessä, mutta toki vedon muutokset myös aiheuttavat risan nivelen välysten napsumista.

SKF:än "laatu" tuntien on toki myös mahdollista, että vetari on tullut tiensä päähän, mutta lähtisin liikkeelle väärästä irroitustavasta.
Motonetin myymässä A4:n SKF:n nivelessä suojakumi oli pöperönä muutaman kuukauden ajon jälkeen, samaa oiretta havainnut kaikissa nivelissä viimeaikoina. Mielestäni varmaan päälle huoltaja ostaa vaikka halvimman nivelen (luultavasti kaikki tulee samalta tehtaalta) ja siihen marmorilta suojakumin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 251
Kyllähän vetarin saa murjottua, kun napa-asetelmaa irroittaessaan kolauttaa päähän pari kertaa pajavasaralla ajattelematta mitä on tekemässä.

Toki viallinen vetonivel napsuttaa yleensä eniten kääntyessä, mutta toki vedon muutokset myös aiheuttavat risan nivelen välysten napsumista.

SKF:än "laatu" tuntien on toki myös mahdollista, että vetari on tullut tiensä päähän, mutta lähtisin liikkeelle väärästä irroitustavasta.
Tuskin se vetonivel tuosta hajoaa.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
206
Mitä porukka on mieltä, voiko pyöränlaakerin vaihdossa saada jotenkin vetoakselin rikottua? Autona Ford Focus.

Vein viikko sitten toisella paikkakunnalla auton huoltoon pyöränlaakerin vaihtoon ja muutama päivä huollon jälkeen alkoi kuulumaan outoa napsahtelua keulan suunnalta kun esim. vaihteita vaihtaessa tai kun pumppaa kaasua päälle ja pois.

Nyt toisella korjaamolla kun vaihdatin takajarrut ja käskin tutkia ääntä, korjaaja sanoi että saattaa liittyä jotenkin kyseiseen pyöränlaakeriin tai vetoakseliin.

Vetoakselit vaihdettu 3v/40tkm sitten SKF:n tekeleisiin, joten kuulostaa oudolta jos toinen sattumalta olisi nyt kaput juuri siltä puolen mistä pyöränlaakeri vaihdettiin.

Auto jäi nyt sinne tutkittavaksi ja saa nähä mitä sieltä löytyy.
Jollei nyt ihan Virossa ole tehty niin ei mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 443
Motonetin myymässä A4:n SKF:n nivelessä suojakumi oli pöperönä muutaman kuukauden ajon jälkeen, samaa oiretta havainnut kaikissa nivelissä viimeaikoina. Mielestäni varmaan päälle huoltaja ostaa vaikka halvimman nivelen (luultavasti kaikki tulee samalta tehtaalta) ja siihen marmorilta suojakumin.
Kyllä niissä vetareissa on ihan selkeitä eroja, halvimmat no name kiinalaiset ovat koneistusjäljeltään karkeita ja mitatkin ovat vähän sinne päin, kaiken kruunaa nivelessä oleva joko liian vähäinen tai aivan liian ylenpalttinen valaanrasva, jonka voiteluominaisuudet häviävät ensimmäisten kilometrien aikana.
Suojakumit näissä ovat yleensä täyttä muovia.

Jotain tuollaisia kiinavetareita on sitten pakattu SKF:än laatikkoon.

Laadukkaammissa tuotteissa koneistusjälki ja mittatarkkuus on sitten kohdillaan ja suojakumitkin ihan oikeaa joustavaa kumia.

Tuskin se vetonivel tuosta hajoaa.
Vaikka se vetari kestääkin pikku naputtelua yllättävän hyvin, niin kyllä näitä kaikkia oman elämänsä seppä ilmarisia on liikkeellä, jotka takovat kaikkea rankalla kädellä ajattelematta sen enempää.
Itsekkin paskoin yhden harraste 106:sen rypälöityneen vetarin, kun naputtelin sitä irti napa-asetelmasta, tosin minulla oli muutenkin tarkoitus vaihtaa molemmat vetarit, niin en ollut kovin helläkätinen sitä irroittaessani.

Jollei nyt ihan ihan Virossa ole tehty niin ei mahdollista.
Virolaisilta korjaamoilta saa monesti pätevämpää palvelua kohtuullisempaan hintaan, kuin kotimaisilta karvakäsiltä ja rasvanäpeiltä, toki molemmissa maissa on yksilöllisiä eroja ja löytyy aivan huippuja tekijöitä, sekä pahnanpohjimmaisia ranettajia.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
286
Vaikka se vetari kestääkin pikku naputtelua yllättävän hyvin, niin kyllä näitä kaikkia oman elämänsä seppä ilmarisia on liikkeellä, jotka takovat kaikkea rankalla kädellä ajattelematta sen enempää.
Kun kyseessä on korjaamo, niin eiköhän heillä vasaran käyttö ja toimintatavat ole hallussa, jos on tarvinnut voimakeinoja. 3v sitten vaihdettu vetoakseli tuskin on kovin kiinnihitsautunut ja ulosvetäjällä olen itse vaikeimmat tapaukset saanut navasta. Pyöränlaakerin vaihto on niin perussuoritus tavalliseen autoon, ei siinä voi korjaamo epäonnistua.
SKF tekee alihankintana Kiinassa laajalla rintamalla autonosia, ettei se yllätä, jos saa huonolaatuisia osia. Kovista vetonivelen kumeista minullakin on kokemuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
569
Joo, vetarista se ääni kuului. En tiedä niiden sielunelämästä mitään, mutta pajan ukko näytti vetaria käsin vääntelemällä kuinka nivelistä löytyi väljää ja nivelet "tuntui oudon jähmeältä" mitä se sitten ikinä tarkottaakaan. Suojakumitkin oli ehjiä.

Ainakin suurin osa kolinoista hävisi vasemman puolen vetarin vaihdolla. Ihan kun yhden tai kaksi kertaa olisin kotimatkalla kuullut kuitenkin vielä vastaavia ääniä. En tiiä onko sitä tullut vainoharhaiseksi vai onko tuo toisenkin puolen vetari menossa :rolleyes:

Varaosa24.fi:stä nuo skf:n vetarit aikanaan hommasin tosiaan 3v/45tkm sitten, onko veikkauksia mitä mahtavat tuumata jos niille naputtelee jonkunlaisen reklamaatioviestin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 048
Joo, vetarista se ääni kuului. En tiedä niiden sielunelämästä mitään, mutta pajan ukko näytti vetaria käsin vääntelemällä kuinka nivelistä löytyi väljää ja nivelet "tuntui oudon jähmeältä" mitä se sitten ikinä tarkottaakaan. Suojakumitkin oli ehjiä.

Ainakin suurin osa kolinoista hävisi vasemman puolen vetarin vaihdolla. Ihan kun yhden tai kaksi kertaa olisin kotimatkalla kuullut kuitenkin vielä vastaavia ääniä. En tiiä onko sitä tullut vainoharhaiseksi vai onko tuo toisenkin puolen vetari menossa :rolleyes:

Varaosa24.fi:stä nuo skf:n vetarit aikanaan hommasin tosiaan 3v/45tkm sitten, onko veikkauksia mitä mahtavat tuumata jos niille naputtelee jonkunlaisen reklamaatioviestin?
Ylittänyt moninkertaisesti elinikänsä.

SKF on aika kuraa. Vuoden ja 40tkm kesti itsellä ja kumi paskana.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
460
Fiat Puntoon vaihtelin etuapurungon. On kyllä onnetonta peltiä ilman mitään ruostesuojauksia. Vanhassa oli nyrkin mentävä reikä.

2009vuoden auto ja 150tkm ajettu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
178 466
Viestejä
3 289 921
Jäsenet
59 109
Uusin jäsen
Simnev

Hinta.fi

Ylös Bottom