- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 5 656
Onkos etuvastukset ehjät? Nuo ruskeat ja harmaat palikat kuvassa.
Aeromotorsilta uusia kennoja 50 eurolla tuommoseen pösöön mistä kyse. kuivain sen ~15e. Omaan citikkaan pari vuotta sitten ilmastoinnin kennon 60 eurolla.Ihan turhaa jeesustelua, kun kyse on käytännössä paalivalmiista autosta. Purkamon kamat ovat ihan samaa paskaa kuin ne paikalla olevat, uudet maksaa auton verran jos edes tarjolla. 50 eurolla ei saa yhtään mitään kennoa ainakaan sitikkaan. Putket menee ympäri konehuonetta… C5:ssa ainakin toinen on täysin haistapaska paikassa. Kaikki liittimet ihan saatanan jumissa. 50€ täyttö vs. pahimmillaan päivien työ ja 500 €. Auton elinikä päättyminen katsotaan katsastuksessa vuosittain.
Jaa pitääpä käyttää irti ja tarkistaa, kiitos vinkistäOnkos etuvastukset ehjät? Nuo ruskeat ja harmaat palikat kuvassa.
Ihan tuurista kiinni löytyykö sopiva. C5 eka sukupolvi oli helvetin kallis, kun ei ole tehty kuin muutama vuosi sillä kennolla.Aeromotorsilta uusia kennoja 50 eurolla tuommoseen pösöön mistä kyse. kuivain sen ~15e. Omaan citikkaan pari vuotta sitten ilmastoinnin kennon 60 eurolla.
Eihän ne huoltovapaat akut täysin tiiviitä ole, niistä voi vapautua akkuhappoa ympäristöön. Osa huoltovapaista akuista on ihan tavallisia akkuja, joissa täyttökorkit ovat peitetty valmistajan huoltovapaa tarroilla piiloon. Näitä kuivaneita akkuja on tullut herätettyä henkiin uudelleen täytöllä.Minkälaisessa tilanteessa akusta, todennäköisesti ns. suljetusta huoltovapaasta akusta, pääsee akkuhappoa kannellisen sulakerasian alle niin paljon että muttereiden nylonit sulaa kokonaan pois?
Akun kenkä löysällä?Jaa. Ilmaantuipa ihana vika Volvoon(V70 -08 2.5T). Sammuu aivan yhtäkkiä mitään varoittamatta oli ajossa tai tyhjäkäynnillä paikallaan. Lähtee kyllä heti sitten käyntiin kun starttaa.
Tuollaisella perus OBD käkkylällä ei mitään koodeja anna.Jotain juttua luin että saattaa olla polttoaineen paineen tunnistin joka moista aiheuttaa.
Kellekkään sattunut vastaavaa tai kuullut moista?
Tarkastettu kyllä että on kunnolla kiinni.Akun kenkä löysällä?
Ilmamäärämittari ny on helppo testata, ota johto irti ja kato vaikuttaako asiaan. Ei sen kyllä pitäis moottoria sammutella mut nii..Putsasin kaasuläpän ja ilmamäärä mittarin niin saattaa olla jompikumpi nyt sökönä.
Tätä vähän itsekkin mietiskelin että aika kumma, mutta tosiaan helppo testata. Täytyy tässä illalla koittaa.Ilmamäärämittari ny on helppo testata, ota johto irti ja kato vaikuttaako asiaan. Ei sen kyllä pitäis moottoria sammutella mut nii..
Kaasuläpän puhdistus saattaa kyllä vaatia sen sopeuttamisen uudelleen. Miksei myöskin MAFin puhdistus.Tätä vähän itsekkin mietiskelin että aika kumma, mutta tosiaan helppo testata. Täytyy tässä illalla koittaa.![]()
No niin, tämä tuli eilen lopullisesti kuntoon. Kokeilin ensin putsata vanhaa puhallinta paineilmalla. Paljon moskaa sieltä tulikin, mutta ei se toiminut kuin päivän. Tilasin halvimman mahdollisen uuden puhaltimen Aeromotorsilta ja askartelin paikalleen. Piuha oli lyhyt mutta nappasin pätkän vanhan puhaltimen johdosta ja liitin uuteen puhaltimeen Abikoilla. Päälle kutistesukkaa kosteutta estämään.Tässä kuva systeemistä:
Putsasin vielä kertaalleen releet ja mittasin että ne toimivat. Kyllä se vaikuttaa että itse puhaltimessa on vika. Se pyörii käsin aika hyvin, mutta taitaa kuitenkin imaista liikaa virtaa täydellä nopeudella. Kokeilin uudella sulakkeella niin hitaalla nopeudella toimii hyvin, mutta täydellä nopeudella polttaa sulakkeen.
Ei kai se ihme ole kun tuskin tuota hetkeen on vaihdettu..
Vapaallehan se laatikko tipahtaa jos on nesteet loppu. Neste sisään niin alkaa skulaamaan.Nyt taitaa yksi jäädä korjaamatta.
Dodge grand caravan 1999 3.3L ~390tkm jätti matkan varrelle.
Oletettavasti kansitiiviste koska päästi korkista jäähdytysnestettä konetilaan. Ehkä tuon vuoksi tai muuten vaan vaihdelaatikon laihduttimen letku halki ja öljyt pihalle ajossa niin että tippui vapaalle pysähtyessä.
Korjausarvio yli 3k€ eikä itsellä tilaa/mahdollisuutta irrottaa konetta.
Paalataan paitsi jos joku tarvitsee varaosiksi
Puristuspaineet mittaukseen.Potilaana 2004-mallinen e46 316i joka päätti alkaa käymään kahdella-kolmella pytyllä.
Huollettu pari tonnia sitten ja toiminut tähän asti moitteitta.
Rouva ajeli laitteella kotia kohti kunnes alkoi käymään oudosti ja sammahti. Käynnistyi kyllä uudelleen mutta käy tosiaan kahdella-kolmella pytyllä eikä kierrä kuin reiluun tonniin asti.
Tulpat vaihdoin ja puolat vaihdoin ristiin, nelospytty pysyy pimeänä uudesta tulpasta ja toimivasta puolasta huolimatta.
Kipinää ei tule vaikka puolaan kytkee tulpan joka on maadoitettu koriin.
Ideoita?
Oliko n42, eikös näitten ominaisuuskiin kuulu jakopuolen purkeentuminen? Kuten @satakunta ehdotti, puristuspaineet / ohivuotomittaus ja jakopää auki jos vuodon saa kohdistettua venttiileihinPotilaana 2004-mallinen e46 316i joka päätti alkaa käymään kahdella-kolmella pytyllä.
Huollettu pari tonnia sitten ja toiminut tähän asti moitteitta.
Rouva ajeli laitteella kotia kohti kunnes alkoi käymään oudosti ja sammahti. Käynnistyi kyllä uudelleen mutta käy tosiaan kahdella-kolmella pytyllä eikä kierrä kuin reiluun tonniin asti.
Tulpat vaihdoin ja puolat vaihdoin ristiin, nelospytty pysyy pimeänä uudesta tulpasta ja toimivasta puolasta huolimatta.
Kipinää ei tule vaikka puolaan kytkee tulpan joka on maadoitettu koriin.
Ideoita?
Kuinkahan nopeasti mahtaa laatikko mennä pilalle tällaisessa tapauksessa ?Vapaallehan se laatikko tipahtaa jos on nesteet loppu. Neste sisään niin alkaa skulaamaan.
Nesteet voi tulla korkista ulos jos on paska korkki (ei paineista) tai termari tms jumissa. Toki voi olla hattuvikakin.
Jos auto on luokkaa ilmanen niin voisi kiinnostaakin projektiksi, itellä on pontiacin trans sporttikin 3.8 koneella ja oon noihin minivaneihin tykästynyt...
Termari jumissa lämpeää liikaa, ja siinä samalla paineet nousee. Tai painetta tulee muualtakin, esim haljenneesta kannesta.Kuinkahan nopeasti mahtaa laatikko mennä pilalle tällaisessa tapauksessa ?
Tai oikeammin kun öljy vähenee ja tippuu vapaalle niin tuleeko jo siinä vaiheessa vahinkoa ?
Pientä jäähyvuotoa oli jo aiemmin ja korjaamo (koska ei ollut aikaa/paikkaa itsellä) löysi haljenneen syylärin yläyhteen.
Syyläri vaihdettiin ja vähän sen jälkeen vesipumppu koska sen akselin juuresta lähti vuotamaan.
Oletettavasti korkki pitää painetta, ainakin letkut muuttuu kivikoviksi käyntilämpöisenä.
Sitä en keksi miten termarin jumiutuminen voisi kerätä liikaa painetta syyläriin (jos jää kiinni niin pitäisi lämmetä liikaa, jos auki niin lämpenisi vain hitaammin).
Joo, N42 on.Oliko n42, eikös näitten ominaisuuskiin kuulu jakopuolen purkeentuminen? Kuten @satakunta ehdotti, puristuspaineet / ohivuotomittaus ja jakopää auki jos vuodon saa kohdistettua venttiileihin
No yleensä laatinko varottelee luistamalla vähistä nesteistä. Jos yhtäkkiä räjähtää joku letku niin yleensä laukka loppuu siihen ja eipä sitä tuhoakaan paljoa kerkeä syntymään.Kuinkahan nopeasti mahtaa laatikko mennä pilalle tällaisessa tapauksessa ?
Tai oikeammin kun öljy vähenee ja tippuu vapaalle niin tuleeko jo siinä vaiheessa vahinkoa ?
Pientä jäähyvuotoa oli jo aiemmin ja korjaamo (koska ei ollut aikaa/paikkaa itsellä) löysi haljenneen syylärin yläyhteen.
Syyläri vaihdettiin ja vähän sen jälkeen vesipumppu koska sen akselin juuresta lähti vuotamaan.
Oletettavasti korkki pitää painetta, ainakin letkut muuttuu kivikoviksi käyntilämpöisenä.
Sitä en keksi miten termarin jumiutuminen voisi kerätä liikaa painetta syyläriin (jos jää kiinni niin pitäisi lämmetä liikaa, jos auki niin lämpenisi vain hitaammin).
Johtosarja viallinen, oikosulku maihin tai johonkin toiseen johtoon, joku johdin poikki, huono maadoitus... Tai sitten moottorin ohjainlaite sanoi sopimuksensa irti.Joo, N42 on.
Jakopää on tehty uusiksi viitisen tonnia sitten mutta pakko nuo puristukset on mitata silti.
Laite startatessa kyllä kuulostaa siltä että kaikissa pytyissä olisi tasaisesti vastusta mutta eipä sitä mittaamatta tiedä.
Outoa(?) on myös se että jos otan Valvetronicin säätömoottorilta liittimen irti niin moottori käynnistyy mutta piuha kiinni vain pyörittää.
Jos kylmäainetta on oikeasti riittävästi ei vaihtoehtoja ole ihan montaa. Paras veikkaus on paineanturi (niitä voi olla myös useampi) voi olla sökö tai huono kontakti liitoksissa eikä anna käynnistää kompuraa. Huono kontakti jossakin muussa sähköliitänässä. Fyysisesti kulunut kompura/kytkin. Kompuran kytkmessä on usein shimmilevyjä, joista voi kamppeen kuluessa ottaa yhden tai muutaman pois, jolloin saadaan välykset taas sopiviksi ja kompura pysyy taas päällä. Vikaa voi myös olla sisälämpötilan anturissa/ohjauspaneelissa. Voi olla myös ulkolämpötilan anturi mikä kiukuttelee.Suzuki SX4 1.6 4x4 vuosimalli 2011.
Nyt on ilmastointI ongelma. Välillä tulee kylmää ja välillä ei.
- Vuotoja ei ole, paineet on ok ja kylmäainetta on. Huollossa tarkistin. Puhallin toimii normaalisti. Ainoastaan kylmäilma lakkaa tulemasta.
Mietin, että olisiko se magneetti venttiili? Kompura se tuskin on kun välillä toimii.
Sitte vika voi olla valvetronic tai ajoitus tai se kaapelointi @atanosJoo, N42 on.
Jakopää on tehty uusiksi viitisen tonnia sitten mutta pakko nuo puristukset on mitata silti.
Laite startatessa kyllä kuulostaa siltä että kaikissa pytyissä olisi tasaisesti vastusta mutta eipä sitä mittaamatta tiedä.
Outoa(?) on myös se että jos otan Valvetronicin säätömoottorilta liittimen irti niin moottori käynnistyy mutta piuha kiinni vain pyörittää.
Jes, tänään tsekattu puristukset ja nelospytyssä niitä ei ollut ollenkaan ja ampui startatessa imusarjaan.Sitte vika voi olla valvetronic tai ajoitus tai se kaapelointi @atanos
Kone lähtee käyntiin koska se käyttää kaasuläppää kun valvetronic on vikatilassa
Ainaskin vaggilaisissa täytyy opettaa läpälle raja-arvot (sopeutus) uudestaan jos menee putsaa... liekkö sama Volvoissa.Tarkastettu kyllä että on kunnolla kiinni.
Voi olla että olen omalla fiksailulla(räpellyksellä) aiheuttanut tämän.
Putsasin kaasuläpän ja ilmamäärä mittarin niin saattaa olla jompikumpi nyt sökönä. Ei vaan heti nämä ongelmat ilmaantuneet mutta voihan se olla että johtuu siitä.
Joo muistan myös kun omistin 1.8t Leonin. Sain VIDAn käyttööni ja viaksi paljastui rikkonainen ilmamassamittari, nyt uutta odotellaan.Ainaskin vaggilaisissa täytyy opettaa läpälle raja-arvot (sopeutus) uudestaan jos menee putsaa... liekkö sama Volvoissa.
Kyllähän vetarin saa murjottua, kun napa-asetelmaa irroittaessaan kolauttaa päähän pari kertaa pajavasaralla ajattelematta mitä on tekemässä.Mitä porukka on mieltä, voiko pyöränlaakerin vaihdossa saada jotenkin vetoakselin rikottua? Autona Ford Focus.
Vein viikko sitten toisella paikkakunnalla auton huoltoon pyöränlaakerin vaihtoon ja muutama päivä huollon jälkeen alkoi kuulumaan outoa napsahtelua keulan suunnalta kun esim. vaihteita vaihtaessa tai kun pumppaa kaasua päälle ja pois.
Nyt toisella korjaamolla kun vaihdatin takajarrut ja käskin tutkia ääntä, korjaaja sanoi että saattaa liittyä jotenkin kyseiseen pyöränlaakeriin tai vetoakseliin.
Vetoakselit vaihdettu 3v/40tkm sitten SKF:n tekeleisiin, joten kuulostaa oudolta jos toinen sattumalta olisi nyt kaput juuri siltä puolen mistä pyöränlaakeri vaihdettiin.
Auto jäi nyt sinne tutkittavaksi ja saa nähä mitä sieltä löytyy.
Motonetin myymässä A4:n SKF:n nivelessä suojakumi oli pöperönä muutaman kuukauden ajon jälkeen, samaa oiretta havainnut kaikissa nivelissä viimeaikoina. Mielestäni varmaan päälle huoltaja ostaa vaikka halvimman nivelen (luultavasti kaikki tulee samalta tehtaalta) ja siihen marmorilta suojakumin.Kyllähän vetarin saa murjottua, kun napa-asetelmaa irroittaessaan kolauttaa päähän pari kertaa pajavasaralla ajattelematta mitä on tekemässä.
Toki viallinen vetonivel napsuttaa yleensä eniten kääntyessä, mutta toki vedon muutokset myös aiheuttavat risan nivelen välysten napsumista.
SKF:än "laatu" tuntien on toki myös mahdollista, että vetari on tullut tiensä päähän, mutta lähtisin liikkeelle väärästä irroitustavasta.
Tuskin se vetonivel tuosta hajoaa.Kyllähän vetarin saa murjottua, kun napa-asetelmaa irroittaessaan kolauttaa päähän pari kertaa pajavasaralla ajattelematta mitä on tekemässä.
Toki viallinen vetonivel napsuttaa yleensä eniten kääntyessä, mutta toki vedon muutokset myös aiheuttavat risan nivelen välysten napsumista.
SKF:än "laatu" tuntien on toki myös mahdollista, että vetari on tullut tiensä päähän, mutta lähtisin liikkeelle väärästä irroitustavasta.
Jollei nyt ihan Virossa ole tehty niin ei mahdollista.Mitä porukka on mieltä, voiko pyöränlaakerin vaihdossa saada jotenkin vetoakselin rikottua? Autona Ford Focus.
Vein viikko sitten toisella paikkakunnalla auton huoltoon pyöränlaakerin vaihtoon ja muutama päivä huollon jälkeen alkoi kuulumaan outoa napsahtelua keulan suunnalta kun esim. vaihteita vaihtaessa tai kun pumppaa kaasua päälle ja pois.
Nyt toisella korjaamolla kun vaihdatin takajarrut ja käskin tutkia ääntä, korjaaja sanoi että saattaa liittyä jotenkin kyseiseen pyöränlaakeriin tai vetoakseliin.
Vetoakselit vaihdettu 3v/40tkm sitten SKF:n tekeleisiin, joten kuulostaa oudolta jos toinen sattumalta olisi nyt kaput juuri siltä puolen mistä pyöränlaakeri vaihdettiin.
Auto jäi nyt sinne tutkittavaksi ja saa nähä mitä sieltä löytyy.
Kyllä niissä vetareissa on ihan selkeitä eroja, halvimmat no name kiinalaiset ovat koneistusjäljeltään karkeita ja mitatkin ovat vähän sinne päin, kaiken kruunaa nivelessä oleva joko liian vähäinen tai aivan liian ylenpalttinen valaanrasva, jonka voiteluominaisuudet häviävät ensimmäisten kilometrien aikana.Motonetin myymässä A4:n SKF:n nivelessä suojakumi oli pöperönä muutaman kuukauden ajon jälkeen, samaa oiretta havainnut kaikissa nivelissä viimeaikoina. Mielestäni varmaan päälle huoltaja ostaa vaikka halvimman nivelen (luultavasti kaikki tulee samalta tehtaalta) ja siihen marmorilta suojakumin.
Vaikka se vetari kestääkin pikku naputtelua yllättävän hyvin, niin kyllä näitä kaikkia oman elämänsä seppä ilmarisia on liikkeellä, jotka takovat kaikkea rankalla kädellä ajattelematta sen enempää.Tuskin se vetonivel tuosta hajoaa.
Virolaisilta korjaamoilta saa monesti pätevämpää palvelua kohtuullisempaan hintaan, kuin kotimaisilta karvakäsiltä ja rasvanäpeiltä, toki molemmissa maissa on yksilöllisiä eroja ja löytyy aivan huippuja tekijöitä, sekä pahnanpohjimmaisia ranettajia.Jollei nyt ihan ihan Virossa ole tehty niin ei mahdollista.
Kun kyseessä on korjaamo, niin eiköhän heillä vasaran käyttö ja toimintatavat ole hallussa, jos on tarvinnut voimakeinoja. 3v sitten vaihdettu vetoakseli tuskin on kovin kiinnihitsautunut ja ulosvetäjällä olen itse vaikeimmat tapaukset saanut navasta. Pyöränlaakerin vaihto on niin perussuoritus tavalliseen autoon, ei siinä voi korjaamo epäonnistua.Vaikka se vetari kestääkin pikku naputtelua yllättävän hyvin, niin kyllä näitä kaikkia oman elämänsä seppä ilmarisia on liikkeellä, jotka takovat kaikkea rankalla kädellä ajattelematta sen enempää.
Ylittänyt moninkertaisesti elinikänsä.Joo, vetarista se ääni kuului. En tiedä niiden sielunelämästä mitään, mutta pajan ukko näytti vetaria käsin vääntelemällä kuinka nivelistä löytyi väljää ja nivelet "tuntui oudon jähmeältä" mitä se sitten ikinä tarkottaakaan. Suojakumitkin oli ehjiä.
Ainakin suurin osa kolinoista hävisi vasemman puolen vetarin vaihdolla. Ihan kun yhden tai kaksi kertaa olisin kotimatkalla kuullut kuitenkin vielä vastaavia ääniä. En tiiä onko sitä tullut vainoharhaiseksi vai onko tuo toisenkin puolen vetari menossa
Varaosa24.fi:stä nuo skf:n vetarit aikanaan hommasin tosiaan 3v/45tkm sitten, onko veikkauksia mitä mahtavat tuumata jos niille naputtelee jonkunlaisen reklamaatioviestin?
Fiat Uno Fire sai joskus saman käsittelyn. Eivät näemmä ole "hyvästä" rakenteesta luopuneet (fire oli vuoden 1988 tai 1987 kippo).Fiat Puntoon vaihtelin etuapurungon. On kyllä onnetonta peltiä ilman mitään ruostesuojauksia. Vanhassa oli nyrkin mentävä reikä.
2009vuoden auto ja 150tkm ajettu.
Kiitos tästä kommentista.No yleensä laatinko varottelee luistamalla vähistä nesteistä. Jos yhtäkkiä räjähtää joku letku niin yleensä laukka loppuu siihen ja eipä sitä tuhoakaan paljoa kerkeä syntymään.
Luistaminen on se mikä sen rikkoo mutta ison vuodon tullessa ei kauaa luista vaan meno loppuu vallan kuten sinulla. Hyvää se nesteiden ulostuminen kesken ajon ei tee, mutta eise mitään vastaavaa toimintaa ole kun ajelisit moottorin kuivaksi.
Todennäköisesti korjaamalla vuodot ja laittamalla nesteet sisään laatikko pelaa siinä missä ennenkin.
Voi olla että se kansipaffi on ottanut kipeetä mutta jenkit kyllä tekee aikamoisen paineen ylävesiletkuun jo viileämmälläkin koneella. Aivan kivikova ei toki sais olla, mutta eurooppalaisissa on ihan lösöt paineet vrt jenkkikoneet.Kiitos tästä kommentista.
Ja pieni päivitys tilanteeseen.
Päätin vielä yrittää ja pyysin että korjaavat öljyletkun ja laittavat öljyä laatikkoon. Meni kuulemma 7l ja Haynesin kirjan mukaan max 9 eli aika tyhjä oli. Korjaamon mukaan ei vaihda kunnolla, tulee heti painettä jäähdyttimeen eikä suositellä ajoa.
Yrittänyttä ei laiteta eli päätin silti yrittää ajaa auton kotikulmille, matkaa noin 150km.
Matkan aikana ei ilmennyt mitään oireita (paitsi moottorin vikavalo paloi alkumatkan, se syttyi jo silloin kun matka katkesi ensimmäisen kerran). Vaihtoi normaalisti eikä lämmennyt liikaa ainakaan mittarin mukaan. Matkalla 2 pysähdystä (kahvi + tarkastus) eikä kummallakaan kerralla näkynyt vuotoja missään. Ajeltiin rauhallisesti ~80km/h vähän muiden harmiksi, onneksi oli vain vähän liikennettä.
Ehkä ongelmana olikin vain ne öljyletkut, muutamalla kympillä saa uudet niin taidan vaihtaa ja katsoa taas miten kestää.
Tämän episodin seurauksena pihassa on nyt sitten 3 autoa...
Lainatakseni itseäni niin pyyhkijän moottori veteli viimesiään....helppo on toi vaihtaa ja halpa osa (25e lähipurkaamolta)....samalla kannattaa sitten vaihtaa raitisilmasuodatin kun kuiteskin joutuu repimään ton muovin edestä pois pyyhkijöitten alta ja tarkistaa että vesi pääsee valumaan pois, mulla oli toisen puolen reikä tukossa lehdistä ja havuista.c vectrassa pyyhkijät alko temppuilemaan muutama päivä sitten....pyyhki ensin silleen hitaammin ja nykimällä ja sitten lopetti kokonaan....sitten kun vähän käsillä avitti vetämällä vartta niin jakso yhden pyyhkäsyn taas tehdä. Eilen just alko satamaankin just ennen määränpäätä mutta pääsin perille kuiteskin vaikka pyyhkijät ei toiminu.
Tänään sitten lähdin kokeilemaan sateella taas ja toimi ihan normaalisti.
Jousen pala se on. Nyt molemmin puolin uudet jouset ja iskarit+ pölysuojat. Virosta tilaat edulliset kiinalaiset niin menee taas yhdestä leimasta läpi.Tommonen lenti tiellä. On ohuempi kun jousen alapää. Voisko se olla yläpäästä sitten? Qashqai 2014 kulkine. Ja pauketta pitää keulasta kun ajaa tai ohjausta kääntelee.
Jousen pala se on. Nyt molemmin puolin uudet jouset ja iskarit+ pölysuojat. Virosta tilaat edulliset kiinalaiset niin menee taas yhdestä leimasta läpi.