Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja.

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
661
nyt ei jaksa pyöriä ollenkaan (starttaa mutta sammuu samoin tein) ja kokeilin avata bensatankin korkin niin ei suhahtanu korkkia avatessa kuten yleensä on tehny....olisko sittenkin bensansyötössä vikaa....pitää ekaks kokeilla vaihtaa suodatin kun semmonen on jo omasta takaa ennenkun alkaa tilaamaan bensapumppua
Suriseeko se bensapumppu, kun laittaa virrat päälle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
110
nyt ei jaksa pyöriä ollenkaan (starttaa mutta sammuu samoin tein) ja kokeilin avata bensatankin korkin niin ei suhahtanu korkkia avatessa kuten yleensä on tehny....olisko sittenkin bensansyötössä vikaa....pitää ekaks kokeilla vaihtaa suodatin kun semmonen on jo omasta takaa ennenkun alkaa tilaamaan bensapumppua
Joo, kannattaa ehdottomasti vaihtaa summassa osia tutkimatta diagnostiikka dataa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 185
Onkohan kukaan joutunut tutkimaan tilannetta, jossa A4 Avant B9 dynaaminen vilkku jostain syystä puoliksi (takaluukun osalta) vilkkuu nopeasti ja ohjaamossa vilkku nakuttaa tavallista nopeammin. Jos olisi normaalit ajovalot niin sanoisin että polttimo tai rele menossa mutta kun kyseessä lienee led-valot tuon dynaamisen vilkun vuoksi.

Onko tässä vaihtoehtoa kuin joutua ostamaan suoraan uusi takavalo tuon peräkontin osalta ja vaihtaa tilalle uusi?
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
1 539
Onkohan kukaan joutunut tutkimaan tilannetta, jossa A4 Avant B9 dynaaminen vilkku jostain syystä puoliksi (takaluukun osalta) vilkkuu nopeasti ja ohjaamossa vilkku nakuttaa tavallista nopeammin. Jos olisi normaalit ajovalot niin sanoisin että polttimo tai rele menossa mutta kun kyseessä lienee led-valot tuon dynaamisen vilkun vuoksi.

Onko tässä vaihtoehtoa kuin joutua ostamaan suoraan uusi takavalo tuon peräkontin osalta ja vaihtaa tilalle uusi?
Missäspäin auto sijaitsee (löytyy vag koodivehkeet) ihan ekana koodit tsekkaisin. Ja kun mainitsit että kontti niin itse tsekkaisin korin ja kontin luukun välisen johtosarjan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 185
Missäspäin auto sijaitsee (löytyy vag koodivehkeet) ihan ekana koodit tsekkaisin. Ja kun mainitsit että kontti niin itse tsekkaisin korin ja kontin luukun välisen johtosarjan.
Tampereellahan tämä rakkine majailee.

Tosiaan auton diagnostiikka sanoi että "rear left turn signal defective, see owners manual" ja vilkku tosiaan toimii mutta nopeammin kuin normaalisti.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
1 539
Tampereellahan tämä rakkine majailee.

Tosiaan auton diagnostiikka sanoi että "rear left turn signal defective, see owners manual" ja vilkku tosiaan toimii mutta nopeammin kuin normaalisti.
Vähän turhan kaukana (Jyväskylän eteläraja) mutta tsekkaisin varuiksi kontin ja luukun välisen johtosarjan et oisko sieltä piuhaa poikki.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 885
Voi herranjumala.

2011 octavian päätermarin vaihto. 4h purkaessa ja yksistään tunti meni saada se perkeleen kotelo paikalleen uuden o renkaan kera. Muoviseen vesiputkeenkin olisi pitänyt uusia o rengas, no uus oli niin löysä ettei pysynyt urassa kun putken tuuppasi paikalleen. Eli vanha sinne ja kohta varmaan saa ihmetellä kun vuotaa...

On kyllä paikkaan jemmattu tyo kotelo ja laturin irrotus kanssa oikein nannaa että saa tilaa.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 020
Missäs moottorimallissa noin kauan saa menemään? Jos dieselissä, niin odotahan kun pääset kampiakselin asentoanturia vaihtamaan:)

Dieselissä olen itse ainakin saanut vaihdettua ilman laturin irroitusta, vaatii pitkän jatkovarren pieneen räikkään pyöreällä kiinnityksellä jotta hylsy kääntyy termarikotelon pultille. 1.9 helpompi kuin 2 -litrainen kun ei tarvitse imuputkistoa purkaa edestä.

Mutta kyllä, tuokin on niitä turhauttavia "näet, mutta et pääse käsiksi" -kohteita.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 185
Onkohan noissa ledeinä olevissa vilkuissa myös rele käytössä?

edit: eipä taida olla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 885
Missäs moottorimallissa noin kauan saa menemään? Jos dieselissä, niin odotahan kun pääset kampiakselin asentoanturia vaihtamaan:)

Dieselissä olen itse ainakin saanut vaihdettua ilman laturin irroitusta, vaatii pitkän jatkovarren pieneen räikkään pyöreällä kiinnityksellä jotta hylsy kääntyy termarikotelon pultille. 1.9 helpompi kuin 2 -litrainen kun ei tarvitse imuputkistoa purkaa edestä.

Mutta kyllä, tuokin on niitä turhauttavia "näet, mutta et pääse käsiksi" -kohteita.
1.6tdi. On perseestä joo ja nuo laturin pultitkin on aika älyvapaassa paikassa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 185
Vähän turhan kaukana (Jyväskylän eteläraja) mutta tsekkaisin varuiksi kontin ja luukun välisen johtosarjan et oisko sieltä piuhaa poikki.
Taitaapa olla ihan ledissä vika, on nimittäin toisesta päästä tuo ledinauha pimeänä kun vilkkua käyttää. Kaipa se on mahdollista että on viallinen lamppu.

Vielä tarkempi tarkastelu ja siellähän on kosteutta lampussa. Ehkä fiksuinta pistää kiertoon koko roska (valaisin) ja vaihtaa uusi tilalle kuin ihmetellä mistähän sinne kosteus on mennyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
167

Uudet autot hylätään ekassa katsastuksessa.

Paljonkohan tapahtuu samaa kuten itse tein. Haukuin ensimmäisessä katsastuksessa auton nitinöitä ja natinoita, koska takuuta oli vielä vähän aikaa jäljellä. Löytyihän sieltä nivelistä väljyyttä, ja korjaus takuun piikkiin. Olin tyytyväinen, eikä harmittanut.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 398

Uudet autot hylätään ekassa katsastuksessa.

Paljonkohan tapahtuu samaa kuten itse tein. Haukuin ensimmäisessä katsastuksessa auton nitinöitä ja natinoita, koska takuuta oli vielä vähän aikaa jäljellä. Löytyihän sieltä nivelistä väljyyttä, ja korjaus takuun piikkiin. Olin tyytyväinen, eikä harmittanut.
Olet tyytyväinen kun on sama ongelma edessä seuraavassa katsastuksessa?
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
502

Uudet autot hylätään ekassa katsastuksessa.

Paljonkohan tapahtuu samaa kuten itse tein. Haukuin ensimmäisessä katsastuksessa auton nitinöitä ja natinoita, koska takuuta oli vielä vähän aikaa jäljellä. Löytyihän sieltä nivelistä väljyyttä, ja korjaus takuun piikkiin. Olin tyytyväinen, eikä harmittanut.
Mites yleistä tuo on että takuu korvaa alustan osia? Varsinkin kahden vuoden jälkeen
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
126
Kohteena appiukon äärimmäisen seksikäs Suzuki Liana -03. Asensin siihen vähäksi aikaa kattotelineen ja olipas systeemi. Telineen kiinnityspaikat ovat kattokourussa pienten muovisten lätkien takana, vähän kuin kaukossäätimen patterikotelon kansi. Vanha muovi antoi oletetusti periksi ja pienet kynnet ropisivat katolle kun kampesin ne irti. Olisiko teillä ideaa miten saisin nuo reiät umpeen? Ehdin jo googlata uusia luukkuja, maksaisivat n. 40€ tilata japanista uudet, saatte pitää paskanne tuumin. Teen jonkun patentin. Luukku takaisin jollain sinitarran kaltaisella aineella jonka voisi tonkia pois tarpeen vaatiessa? Koko reiän päälle joku sitkas teippi? Ongelma on siis siinä että joskus tulevaisuudessakin saattaisin haluta laittaa kattotelineen, ei auta valaa epoksilla reikiä umpeen :)
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 068
Musta Gorilla-teippi ei tykkää lämpösestä ilmasta, toki ei ehkä suuri ongelma siellä pimeessä pohjolassa mut tossa syksyllä yritin saada nostinvammaisen auton ikkunan oikeelle kohdalle niin päivä auringon paisteessa aiheutti sen että teipin liimat oli tiukasti kyllä lasissa, ei niinkään enää teipissä. :btooth:
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
740
Kohteena appiukon äärimmäisen seksikäs Suzuki Liana -03. Asensin siihen vähäksi aikaa kattotelineen ja olipas systeemi. Telineen kiinnityspaikat ovat kattokourussa pienten muovisten lätkien takana, vähän kuin kaukossäätimen patterikotelon kansi. Vanha muovi antoi oletetusti periksi ja pienet kynnet ropisivat katolle kun kampesin ne irti. Olisiko teillä ideaa miten saisin nuo reiät umpeen? Ehdin jo googlata uusia luukkuja, maksaisivat n. 40€ tilata japanista uudet, saatte pitää paskanne tuumin. Teen jonkun patentin. Luukku takaisin jollain sinitarran kaltaisella aineella jonka voisi tonkia pois tarpeen vaatiessa? Koko reiän päälle joku sitkas teippi? Ongelma on siis siinä että joskus tulevaisuudessakin saattaisin haluta laittaa kattotelineen, ei auta valaa epoksilla reikiä umpeen :)
Butyylimassa, kuten tuossa vinkattiinkin jo. Sitä käyttää mm. asuntovaunuissa/autoissa luukkujen tiivistämiseen. Mutta onko sinne pakko edes mitään laittaan? Jos siellä oli vaan jotku muovilevyt niin tuskin se alkujaankaan on vesitiivis ollut?
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 020
Tuskin vesitiivis, mutta se vähäinen vesimäärä joka sinne voi luukun raosta mennä pääsee poistumaan helposti. Luukut jos jää auki niin siellä on kohta joka raossa siemeniä&siitepölyä joka tukkii vedenpoistoreitit ->kosteus alkaa muhimaan.

Tässä oman 2014 passattini takaluukun väli ostaessa :)
20210819_194153_copy_2016x1512.jpg
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 048
Auto seissyt pari viikoa aika vähällä käytöllä ja eilen koitin lähteä, niin käynnistäessä ei tapahtunut mitään. Ajattelin että akku tyhjä, joten laitoin laturin hommiin yöksi. Aamulla Defan mittari näytti yhtä palkkia vaille täyttä, joten ajattelin että homma ratkesi.
No, ei kuitenkaan mitään reagointia kun avaimesta kääntää. Mitähän tässä kannattaisi ensin lähteä tutkimaan? Auto Ford Focus 2015. Auto ei itse ilmoita mistään viasta, "all systems good".

Onko kokemuksia OP:n autopalveluturvasta? Itsellä kuuluu osakaskoon ja sivuillansa kertovat näin:
"Saat palvelua matkan keskeytyessä tai sen jatkamiseksi, jos ajoneuvoosi tulee vika tai vaurio tai lukittu ajoneuvosi varastetaan.
Korvaamme esimerkiksi hinaus- ja tiellenostokuluja, vahinkopaikalla tapahtuvan korjauksen sekä matkan keskeytymisen aiheuttamia ylimääräisiä matka- ja yöpymiskuluja."

Mahtavatkohan korvata tässä tilanteessa kun auto ollut vain parkkipaikalla.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
392
Auto seissyt pari viikoa aika vähällä käytöllä ja eilen koitin lähteä, niin käynnistäessä ei tapahtunut mitään. Ajattelin että akku tyhjä, joten laitoin laturin hommiin yöksi. Aamulla Defan mittari näytti yhtä palkkia vaille täyttä, joten ajattelin että homma ratkesi.
No, ei kuitenkaan mitään reagointia kun avaimesta kääntää. Mitähän tässä kannattaisi ensin lähteä tutkimaan? Auto Ford Focus 2015. Auto ei itse ilmoita mistään viasta, "all systems good".

Onko kokemuksia OP:n autopalveluturvasta? Itsellä kuuluu osakaskoon ja sivuillansa kertovat näin:
"Saat palvelua matkan keskeytyessä tai sen jatkamiseksi, jos ajoneuvoosi tulee vika tai vaurio tai lukittu ajoneuvosi varastetaan.
Korvaamme esimerkiksi hinaus- ja tiellenostokuluja, vahinkopaikalla tapahtuvan korjauksen sekä matkan keskeytymisen aiheuttamia ylimääräisiä matka- ja yöpymiskuluja."

Mahtavatkohan korvata tässä tilanteessa kun auto ollut vain parkkipaikalla.
Ei korvaa, työnnät pois parkkipaikalta nii se riittää. Sanoo sit vaikka et "keitit kahvit" eli auto sammui eikä enää startannut.

Todnäk alkuperäisessä agm-akussa vikaa, start/stop:n takia startti vaatii enemmän voimaa kuin vanhoissa autoissa. Itsellä oli -13 mallin mondeo jossa oli vastaava vika, liike meinasi ensin vaihtaa starttia kun akku oli silloin 4v. Samainen akku pelittää edelleen -05 focuksessa normaalisti, mut mondeon starttia ei pyörittänyt.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
740
Miksi start/stop vaatisi akulta enemmän käynnistysvirtaa kuin vastaavan kokoinen moottori ilman start/stoppia?
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
740
Startti on erilainen.
Vähän jos teknisemmän vastauksen saisi :facepalm: Miten moottori on erinlainen että sen käynnistyminen vaatii enemmän tehoa eli virtaa? Jos lämmin "tavallinen" moottori käynnistyy aikalailla heti kun avaimeen koskee, niin mihin se start/stop moottorin enemmän käytetty virta menee?

Jonkun pienen eron voin ymmärtää mutta tuollainen väite että start/stop autossa toimimaton akku muka toimisi vuosia ongelmitta toisessa autossa, kuulostaa hölynpölyltä. Virrantarpeessä pitäisi olla eroa melko reippaasti enkä teknisen ymmärrykseni puitteissa ymmärrä miten se on mahdollista tässä esimerkissä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 397
Vähän jos teknisemmän vastauksen saisi :facepalm: Miten moottori on erinlainen että sen käynnistyminen vaatii enemmän tehoa eli virtaa? Jos lämmin "tavallinen" moottori käynnistyy aikalailla heti kun avaimeen koskee, niin mihin se start/stop moottorin enemmän käytetty virta menee?

Jonkun pienen eron voin ymmärtää mutta tuollainen väite että start/stop autossa toimimaton akku muka toimisi vuosia ongelmitta toisessa autossa, kuulostaa hölynpölyltä. Virrantarpeessä pitäisi olla eroa melko reippaasti enkä teknisen ymmärrykseni puitteissa ymmärrä miten se on mahdollista tässä esimerkissä.
Pikanen googletus ja tällänen tuli vastaa: ”Start-stop-järjestelmä vaatii akulta paljon, koska auton sähkölaitteet jäävät päälle moottorin sammuttua. Lisäksi moottorin käynnistyksiä tulee jatkuvasti eikä auton laturi lataa akkua moottorin ollessa sammuksissa. Siksi on tärkeää, että akku on täsmälleen oikeanlainen ja kunnossa.”

Johtuisko tuosta boldatusta kohdasta miksi vanhassa autossa sitten vielä toimii? En tiedä, kunhan arvailen.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
740
Pikanen googletus ja tällänen tuli vastaa: ”Start-stop-järjestelmä vaatii akulta paljon, koska auton sähkölaitteet jäävät päälle moottorin sammuttua. Lisäksi moottorin käynnistyksiä tulee jatkuvasti eikä auton laturi lataa akkua moottorin ollessa sammuksissa. Siksi on tärkeää, että akku on täsmälleen oikeanlainen ja kunnossa.”

Johtuisko tuosta boldatusta kohdasta miksi vanhassa autossa sitten vielä toimii? En tiedä, kunhan arvailen.
Ei vastaa esitettyyn kysymykseen. Boldatun kohdan takia start/stop autossa tarvii akun jossa on hyvä virranottokyky jotta se latautuu nopeasti sitten kun auto taas käynnistyy. Ei vaikuta mitenkään startin tarvitsemaan virtamäärään.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
392
Miksi start/stop vaatisi akulta enemmän käynnistysvirtaa kuin vastaavan kokoinen moottori ilman start/stoppia?
Periaatteessa ei nuo startit enempää virtaa kai tarvi, mut 2.0 ecoboostin akku joka ei sen konetta startannu ilman apuvirtaa niin pyörittää -05 focuksen 1.6ti konetta. Estikö sit mondeon "äly" startin silloin, jos virrassa/jännitteessä oli jotain heittoa.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
389
Miksi start/stop vaatisi akulta enemmän käynnistysvirtaa kuin vastaavan kokoinen moottori ilman start/stoppia?
Ei kyse ole välttämättä startista vaan auton suojaelektroniikasta. Aikoinaan omistamani bmw käyttäytyi täsmälleen samalla tavalla pari vuotiaana. Kun yritin käynnistää, niin mitään ei tapahtunut (ehkä joku naksahdus). Kaikki muu tuntui toimivan, mutta startti ei suostunut edes yrittämään. Kävin ostamassa uuden akun ja lähti käymään kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Samaan aikaan tuttavan vanhemmasta japanilaisesta meni akku ja ajattelin, että kokeilee tuolla vanhalla. Akku toimi täydellisesti vuosia ja siirtyi vielä seuraavalle omistajlle. Itse jouduin ostamaan uuden akun autooni jälleen parin vuoden kuluttua. Webasto oli tietysti pääsyyllinen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 048
Auto seissyt pari viikoa aika vähällä käytöllä ja eilen koitin lähteä, niin käynnistäessä ei tapahtunut mitään. Ajattelin että akku tyhjä, joten laitoin laturin hommiin yöksi. Aamulla Defan mittari näytti yhtä palkkia vaille täyttä, joten ajattelin että homma ratkesi.
No, ei kuitenkaan mitään reagointia kun avaimesta kääntää. Mitähän tässä kannattaisi ensin lähteä tutkimaan? Auto Ford Focus 2015. Auto ei itse ilmoita mistään viasta, "all systems good".

Onko kokemuksia OP:n autopalveluturvasta? Itsellä kuuluu osakaskoon ja sivuillansa kertovat näin:
"Saat palvelua matkan keskeytyessä tai sen jatkamiseksi, jos ajoneuvoosi tulee vika tai vaurio tai lukittu ajoneuvosi varastetaan.
Korvaamme esimerkiksi hinaus- ja tiellenostokuluja, vahinkopaikalla tapahtuvan korjauksen sekä matkan keskeytymisen aiheuttamia ylimääräisiä matka- ja yöpymiskuluja."

Mahtavatkohan korvata tässä tilanteessa kun auto ollut vain parkkipaikalla.
Uusi käänne tähän.
No ajattelin tänään vielä aamusta testata autoa ennen soittoa Falckille. Nyt se sitten hörähti käyntiin kun mitään ei olisi.. Kävin vajaan tunnin ajelemassa jotta akku varmasti vähän lataantuu. Täytyy varmaan tänään käydä päivällä vielä Motomaatissa testauttamssa akku onko kunnossa.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
2 332
Vähän jos teknisemmän vastauksen saisi :facepalm: Miten moottori on erinlainen että sen käynnistyminen vaatii enemmän tehoa eli virtaa? Jos lämmin "tavallinen" moottori käynnistyy aikalailla heti kun avaimeen koskee, niin mihin se start/stop moottorin enemmän käytetty virta menee?

Jonkun pienen eron voin ymmärtää mutta tuollainen väite että start/stop autossa toimimaton akku muka toimisi vuosia ongelmitta toisessa autossa, kuulostaa hölynpölyltä. Virrantarpeessä pitäisi olla eroa melko reippaasti enkä teknisen ymmärrykseni puitteissa ymmärrä miten se on mahdollista tässä esimerkissä.
Yhtä ajokertaa varten tavallinen moottori käynnistetään 1 kertaa ja akkun tällöin tyypillisesti liki täyteen ladattu.

Yhtä ajoketaa varten start/stop auto käynnistetään useita kertoja, joskin auto pyrkii seuraamaan ettei se sammuta liian matalassa virrassa olevan akun varaan autoa risteykseen. Akku luovuttaa tällöin useasti CCA kapasiteettinsa verran varausta.

Yhtä lailla akun kyky purkaa/ladata laskee start/stopin kanssa kuin ns normaalissa tapauksessa, mutta kuluu käyttökertoina merkittävästi enemmän per ajokerta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
677
Vuoden ajan jaksoin katsoa kiiluvaa laturin valoa. Sopivilla kierroksilla valo sammui, välillä vilkahteli ja joskus paloi suht kirkkaasti. Tai no vaihdoin heti alkuunsa jännitteensäätimen, kun ongelma ilmeni, muttei auttanut. Latasi kuitenki, niin ei aiheuttanut sen suurempaa murhetta.

Kuvitelma oli, että diodi on mennyt ja kun tuli vastaava rikkinäinen laturi vastaan, otin homman työnalle. No diodit oli mittaamalla ehjät ja käämitkin kunnossa. Lähemmässä tarkastelussa näkyi sitten yksi murtunut juotos. Tinaus uusiksi, ankkurin sorvaus ja taas mennään.

Pakko myöntää, että jos diodi olisi ollut rikki, niin olisi voinut jäädä vaihtamatta. Oli melkoisen ikävän näköinen korjattava tuo Boschin laturin diodipaketti. Johonkin Lucasin laturiin vaihto onnistui aikoinaan ihan helposti...

P_20220122_171013.jpg
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
740
Yhtä ajokertaa varten tavallinen moottori käynnistetään 1 kertaa ja akkun tällöin tyypillisesti liki täyteen ladattu.

Yhtä ajoketaa varten start/stop auto käynnistetään useita kertoja, joskin auto pyrkii seuraamaan ettei se sammuta liian matalassa virrassa olevan akun varaan autoa risteykseen. Akku luovuttaa tällöin useasti CCA kapasiteettinsa verran varausta.

Yhtä lailla akun kyky purkaa/ladata laskee start/stopin kanssa kuin ns normaalissa tapauksessa, mutta kuluu käyttökertoina merkittävästi enemmän per ajokerta.
6 litran dieselmoottori. Starttimootori ottaa akusta noin 500A virtaa käynnitysvaiheessa.
2 litran bensamoottori. Starttimoottori ottaa akusta noin 200A virtaa käynnistysvaiheessa.

Voi olla tilanne, että 6 litraisen auton akku on niin kulunut, ettei se jaksa enää käynnistää moottoria luotettavasti. Kyseinen akku voi kuitenkin toimia vielä vuosia 2 litran moottorilla olevassa autossa, koska kyseinen moottori tarvitsee huomattavasti vähemmän virtaa käynnistyäkseen. Joka taas johtuu siitä, että isommassa dieselmoottorissa on suuremmat pyörintävastukset.

Nyt on sitten esitetty väite, että edellä mainittu tilanne tapahtuisi myös kahden n. 2 litran moottorin välillä, ja on väitetty että syy on siinä että start/stop toiminnolla varustettu moottori tarvitsee enemmän virtaa käynnistyäkseen.

Kysyin että miksi näin olisi, koska en näe tälle mitään perustelua. Se, että start/stop moottori käynnistetään useita kertoja saman matkan aikana ei vaikuta asiaan mitenkään, jos akku täyteen ladattuna käynnistää moottorin jossa ei ole start/stop toimintoa, niin miksi se ei käynnistäisi moottoria jossa sellainen on?

Vaikuttaisi todennäköisemmältä että akku on muuten vaan ollut liian tyhjä tai autossa on ollut joku muu vika > akku on vaihdettu turhaan ja se toimii toisessa autossa vuosia koska siinä ei ollut mitään vikaa alunperinkään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 013
No ite eläneenä Audin BEM (Battery Energy Management system) kanssa, voin kertoa, et jos on vaan liian alhainen jännite, niin ei tasan starttaa. Liikaa käyttötunteja tms. ei starttaa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
4 219
Vitata Boosterjet ajettu 50 000km takuu voimassa. Korjaamolla kerrottaan, että takalevyjarrut pitäisi uusi hinta 400€
Syy kuulemma, että jarrupalat on asennettu vinoon ja se on hangannut jarrulevyt korjaus kuntoon (vika tuli esiin kun valitettiin silloin tällöin tapahtuvasta vinkunasta). Kerrottiin ettei mene takuuseen, kun on kuulemma kuluva osa.
Mikä sekin (ettei olisi takuuvika väärin asennuksen johdosta) vähintäänkin ihmetyttää.

Osaako joku kertoa miten ihmeessa jarrupala takana kuluu noin nopeasti ja miten sen voi asentaa vinoon niin että tulee urat levyyn. Olen noita muihin merrekihin muutaman laittanut, enkä koskaan tohon törmännyt.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
396
Vitata Boosterjet ajettu 50 000km takuu voimassa. Korjaamolla kerrottaan, että takalevyjarrut pitäisi uusi hinta 400€
Syy kuulemma, että jarrupalat on asennettu vinoon ja se on hangannut jarrulevyt korjaus kuntoon (vika tuli esiin kun valitettiin silloin tällöin tapahtuvasta vinkunasta). Kerrottiin ettei mene takuuseen, kun on kuulemma kuluva osa.
Mikä sekin (ettei olisi takuuvika väärin asennuksen johdosta) vähintäänkin ihmetyttää.

Osaako joku kertoa miten ihmeessa jarrupala takana kuluu noin nopeasti ja miten sen voi asentaa vinoon niin että tulee urat levyyn. Olen noita muihin merrekihin muutaman laittanut, enkä koskaan tohon törmännyt.
Vaikea sanoa, mutta kyllähän tuo tuolla diagnoosilla pitäisi ilmiselvästi mennä takuuseen. Pyydä tekemään tehtaalle/maahantuojalle takuukysely/lausunto ja jos ei mene läpi niin sitten vaan Kuluttajariitalautakunnan kautta hommaa jiiriin.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
4 219
Vaikea sanoa, mutta kyllähän tuo tuolla diagnoosilla pitäisi ilmiselvästi mennä takuuseen. Pyydä tekemään tehtaalle/maahantuojalle takuukysely/lausunto ja jos ei mene läpi niin sitten vaan Kuluttajariitalautakunnan kautta hommaa jiiriin.
Kertoivat huollosta että tapauksia on useita ja Suzuki on kertonut, ettei mene takuuseen. Jos olisi minun auto, en tuohon tyytyisi. Omistaja ei kuulemma jaksa alkaa riidellä tätä ilmeisesti sitten "hyödynnetään" Suzukin toimesta?
Mutta toi "miten jarrupalat voi asentaa vinoon kiinnostaisi" tietää.

Edit @Vami : Tälle alueelle tää kuuluu sen takia, että tässä korjataan jarrua ja jarrupalan asentovirhe kiinnostanee joitakin muitakin.
Itseäni sen takia, etten tekisi samaa virhettä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
161
Mutta toi "miten jarrupalat voi asentaa vinoon kiinnostaisi" tietää.
Jarrut taitaa olla valmiiksi kasattuja osakokonaisuuksia, jotka vain pultataan tehtaalla paikoilleen. Mitään irto-osia (jarruiestä, paloja, satuloita... ym) siellä ei erikseen asennella. Luullakseni tällaisessa osakokonaisuudessa jarrupala ei ole asentunut oikein jarruiekseen vaan jäänyt kanittamaan vinoon.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
4 219
Jarrut taitaa olla valmiiksi kasattuja osakokonaisuuksia, jotka vain pultataan tehtaalla paikoilleen. Mitään irto-osia (jarruiestä, paloja, satuloita... ym) siellä ei erikseen asennella. Luullakseni tällaisessa osakokonaisuudessa jarrupala ei ole asentunut oikein jarruiekseen vaan jäänyt kanittamaan vinoon.
Mitä tarkoitat jarruieksellä? Jos sitä koloa mihin se tulee satulassa. Luulis jarrumännän pakottavan sen paikoilleen, vai eikä se purista sitä keskeltä.
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
161
Mitä tarkoitat jarruieksellä? Jos sitä koloa mihin se tulee satulassa. Luulis jarrumännän pakottavan sen paikoilleen, vai eikä se purista sitä keskeltä.
Jarruies on se tukirauta johon asennetaan liukupellit ja jarrupalat, ja iekseen pultataan myös satula kiinni. Jarrupalat on joskus niin leveitä että niillä ei ole paljoa sivuttaissuuntaista liikkuvuutta. Jos se pala on jo valmiksi asennettu vinoon niin se ei välttämättä pysty muljahtamaan oikeaan asentoon.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
4 219
Jarruies on se tukirauta johon asennetaan liukupellit ja jarrupalat, ja iekseen pultataan myös satula kiinni. Jarrupalat on joskus niin leveitä että niillä ei ole paljoa sivuttaissuuntaista liikkuvuutta. Jos se pala on jo valmiksi asennettu vinoon niin se ei välttämättä pysty muljahtamaan oikeaan asentoon.
Luulen ymmärtäväni, mutta silloinhan se ei puristu kunnolla jarrulevyä vasten, luulis sen Dynossa näkyvän heikentyneenä jarrutehona (tehtaalla testannevat?) eikä sitä kyllä ajaessa mitenkään havainnut (paitsi se vinkuva ääni joskus).

Olen joskus itsekin laittanut sen vinoo, mutta senhän näkee jo asentaessaan ja osaa korjata.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Osaako joku kertoa miten ihmeessa jarrupala takana kuluu noin nopeasti ja miten sen voi asentaa vinoon niin että tulee urat levyyn. Olen noita muihin merrekihin muutaman laittanut, enkä koskaan tohon törmännyt.
Tavallinen syy yksittäisen jarrupalan nopeaan kulumiseen on jonkinlainen jarruosien jumittaminen. Tämä on hyvin helppoa saada aikaan, jos jarruja ei säännöllisesti käytetä kunnolla. Kun jarruosat jumittelevat käytön puutteessa, myös levy tuppaa menemään herkästi piloille.

Kai se mahdollista on, että alkusyy olisi tehtaan asennusvirhe, mutta jos ajoa on jo 50 tkm, niin jarruthan on kestäneet jos ei hyvin niin ihan kohtuullisesti. Jarrujen kulumisen maksaa artisti, ellei muuta ole erikseen sovittu (esim. huoltosopimus).

Kun on tästä säikeestä kyse, niin eihän siinä muuta kuin palat ja levyt tilaukseen ja jarruja ropaamaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
166 164
Viestejä
3 082 961
Jäsenet
57 143
Uusin jäsen
Erendar

Hinta.fi

Ylös Bottom