- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 2 182
Meilläpäin on lyöty sisäkehä kuulineen vittuun vasaralla tms. ja sitten vedetään hitsipalko ulkokehän sisäpuolelle ja pudotetaan punahehkuinen kehä pois
On noita pulttinapoja ihan saksalaisissakin...Etupyörän laakeri vaihdettu Chrysleriin. On tuo kätevä vanhoissa jenkeissä kun ei tarvitse prässiä laakerin vaihtamiseen. Nuo kolme pulttia kun avaa niin laakeri lähtee irti lievällä väkivallalla. Paljon parempi systeemi kuin eurooppalaisissa tai japseissa.
Ja korealaisissa.On noita pulttinapoja ihan saksalaisissakin...
On se kumma kun ei katsurilla/mekaanikolla koskaan ole sitä röntgenkatsetta ja kristallipalloa...pitäis olla!En ajatellut itse korjata, vaan jätin asentajan huomaan, mutta pitää silti johonkin päästä kiroilemaan. Maanantaina oli K1:llä katsastus, eikä löytynyt mitään huomautettavaa. Eilen ajoin kumppuista soratietä ja auto alkoi yhtäkkiä kuulostamaan tuning-bemarilta. Vein pajalle - onneksi ole lauantaina auki - ja pakoputken kiinnitys auton alla - olisko ollut katalysaattoriin - oli umpiruosteessa ja kaksi pulttia oli vaan napsahtanut paskaksi. Hyvin katsastettu, saatana.
Se pultti oli siis täysin esillä, ja ulkonäön perusteella nähtävissä, että ruostetta on. Jos näköhavainnon olisi varmistanut tökkäämällä pultin päätä, tai vaikka vähän ravistamalla putkea, se olisi murentunut sormiin, kuten se teki silmieni edessä autoa pajalla tutkittaessa. Ei tarvinnut ruuvata pois, vaan lähti vetämällä. Pakoputkiston puutteellinen kiinnitys irtoamisvaaralla on hylkäysperuste.On se kumma kun ei katsurilla/mekaanikolla koskaan ole sitä röntgenkatsetta ja kristallipalloa...pitäis olla!
Ei vaan pitäs muistaa, että ihmisiä ne katsuritkin on ja jos joku pakoputken pultti ei sillä hetkellä ole poikki, niin mistä se katsuri sen tietää että viikon päästä on. (Eikä sillä tässä tapauksessa edes kats. arvosteluperusteiden mukaan ole oikeutta kuin korkeintaan mainita asiasta)
Kai kävit sinne konttorille mainitsemasta asiasta? Harmillinen homma mutta katsastuksessa on melko monta muutakin asiaa niin ei se ihme ole jos sieltä joskus joku asia jää huomaamatta. Kerran itse huomautin että laitatko papereihin sen katkenneen koiranluun niin muistan vaihtaaKatsastukseen edelleen kuuluu pakoputkiston kiinnityksen tarkastus, ja tuo oli aivan tosissaan sellaisessa kunnossa, että se olisi todennäköisesti irronnut katsastajan käteen, jos olisi viitsinyt tarkistaa. Mutta toki internet-ihmiset tietävät tilanteen paremmin kuin minä.
/ot
Tein kirjallisen reklamaation. Katsastuspaperissa ei muuten ollut myöskään tuloksia päästötestistä. Kyselin reklamaatiossa, onko sitäkään suoritettu ollenkaan. Laskutettu kyllä on.Kai kävit sinne konttorille mainitsemasta asiasta? Harmillinen homma mutta katsastuksessa on melko monta muutakin asiaa niin ei se ihme ole jos sieltä joskus joku asia jää huomaamatta. Kerran itse huomautin että laitatko papereihin sen katkenneen koiranluun niin muistan vaihtaa
Minkä ikäinen auto? 10v ja vanhemmat (bensa/hybridi), niin tehdään oikea päästötesti. Sitä tuoreemmassa "päästötesti" on vikakoodien luku. Sama 2016 jälkeen valmistetuissa dieseleissä.Tein kirjallisen reklamaation. Katsastuspaperissa ei muuten ollut myöskään tuloksia päästötestistä. Kyselin reklamaatiossa, onko sitäkään suoritettu ollenkaan. Laskutettu kyllä on.
Tämä oli minulle uutta tietoa. 2016 vm. bensa-plugari alla. Aika tiukka hinta 35 euroa "päästömittauksesta" pelkällä OBD-luvulla.Minkä ikäinen auto? 10v ja vanhemmat (bensa/hybridi), niin tehdään oikea päästötesti. Sitä tuoreemmassa "päästötesti" on vikakoodien luku. Sama 2016 jälkeen valmistetuissa dieseleissä.
Lakisääteiset mittaukset
www.a-katsastus.fi
Jos tietäisit montako ruosteista pulttia ja pakoputkea katsurikin näkee jo päivässä, niin tuskin on silmämääräisesti näyttänyt mitenkään erikoiselta. Jos on vielä sattunut nykimään putkea eri kohdasta niin minkäs teet. Ei katsastus ole eikä ole tarkoituskaan olla koko ajoneuvon kattava perusteellinen kuntotarkastus...Se pultti oli siis täysin esillä, ja ulkonäön perusteella nähtävissä, että ruostetta on. Jos näköhavainnon olisi varmistanut tökkäämällä pultin päätä, tai vaikka vähän ravistamalla putkea, se olisi murentunut sormiin, kuten se teki silmieni edessä autoa pajalla tutkittaessa. Ei tarvinnut ruuvata pois, vaan lähti vetämällä. Pakoputkiston puutteellinen kiinnitys irtoamisvaaralla on hylkäysperuste.
Ai niin juu, tämäkin cliffhangeri on jäänyt tänne. Eli tilanne seuraavana päivänä,
Out with the old...
Vielä kätevämpää on esim 90 luvun etuvetojenkeissä kun ne pultit aukeaa ulkopuolelta navan reikien läpi. Senkun ruuvailee pultit pois ja moskasee navan irti, ei tarvitse muuta navan takana äheltää kuin absn liitin.Etupyörän laakeri vaihdettu Chrysleriin. On tuo kätevä vanhoissa jenkeissä kun ei tarvitse prässiä laakerin vaihtamiseen. Nuo kolme pulttia kun avaa niin laakeri lähtee irti lievällä väkivallalla. Paljon parempi systeemi kuin eurooppalaisissa tai japseissa.
Eipä ne tuota 2006 TDI:täkään ole vuosiin pakokaasutesteriin kiinni laittaneet. Viimeksi tiistaina lukivat vain koodit ja menoksi.Minkä ikäinen auto? 10v ja vanhemmat (bensa/hybridi), niin tehdään oikea päästötesti. Sitä tuoreemmassa "päästötesti" on vikakoodien luku. Sama 2016 jälkeen valmistetuissa dieseleissä.
Lakisääteiset mittaukset
www.a-katsastus.fi
Eihän tuon ikäisestä dieselistä kuulu lukea koodeja, vaan mitata vain savutus. Vai onko nämä säännöt nyt viime aikoina muuttuneet?Eipä ne tuota 2006 TDI:täkään ole vuosiin pakokaasutesteriin kiinni laittaneet. Viimeksi tiistaina lukivat vain koodit ja menoksi.
Plussa-katsastuksessa pari viime kertaa…
Onko tuo diesel? Dieselissä tuon ikäisestä mitataan savutus, eli k-arvo, toki voihan sitä päästötestiksikin kutsua. Esim. tämän mukaan dieselille tehdään vain savutusmittaus 1.9.2016 asti, sen jälkeen pelkkä OBD-testi. Bensalle tehdään sitten varsinainen päästötesti.Kyllä ainakin 2008 Disco 3:sta otettiin pakokaasutesti tämän vuoden helmikuussa.
On, savutusmittaushan se on.Onko tuo diesel? Dieselissä tuon ikäisestä mitataan savutus, eli k-arvo, toki voihan sitä päästötestiksikin kutsua. Esim. tämän mukaan dieselille tehdään vain savutusmittaus 1.9.2016 asti, sen jälkeen pelkkä OBD-testi. Bensalle tehdään sitten varsinainen päästötesti.
Ota nyt ihan ensimmäisenä asiakaspalveluun yhteyttä ja tee vahinkoilmoitus. Ne kyllä osaa vastata kaikkeen.Emäntä ajeli Skodan kyljen lommolle, korjausarvio 4 500€. Samallaisia Octavioita myynnissä noin ~4000€ 300t ajettuna. Kuinkas tuo korvaus/korjaus tuosta etenee Lähitapiolassa vakuutus. Emännältä en jaksa kysyä
Tee vahinkoilmo ja siitäpä se aukeaa. Lunariinhan se menee, eli auton arvo nettiauton mukaan miinus omavastuu ja auto romikselle. Toinen vaihtoehto kertakorvaus kaavalla: auton arvo - omavastuu - romuarvo, jolloin auto jää käyttöön. Vakuutuksia siinä ei sen jälkeen enää kannata pitää, ei korvaa mitään törmäysvaurioita enää ellei autoa korjattu välissä...Emäntä ajeli Skodan kyljen lommolle, korjausarvio 4 500€. Samallaisia Octavioita myynnissä noin ~4000€ 300t ajettuna. Kuinkas tuo korvaus/korjaus tuosta etenee Lähitapiolassa vakuutus. Emännältä en jaksa kysyä
Kiitos, tämä oli selkeästi ilmaistu. Tosiaan täyskasko löytyy(hyvästä syystä) ja ilmoitus tehtynä. Odottelen vakuutusyhtiön päätöstä, korjaamo toimittaa tuon arvion sinne.Tee vahinkoilmo ja siitäpä se aukeaa. Lunariinhan se menee, eli auton arvo nettiauton mukaan miinus omavastuu ja auto romikselle. Toinen vaihtoehto kertakorvaus kaavalla: auton arvo - omavastuu - romuarvo, jolloin auto jää käyttöön. Vakuutuksia siinä ei sen jälkeen enää kannata pitää, ei korvaa mitään törmäysvaurioita enää ellei autoa korjattu välissä...
Kuten arvata melkein saattoi niin 1. pytyn pumppusuuttimen liitin oli rikki. Muoviosa halki ja pinnit löysiä ja kartassa. Lainasin ensiapuna toisesta PD koneesta käytetyn ehjän liittimen rungon ja rassasin pinnit puhtaaksi sekä hieman kiristin niitä.Vasta 528tkm ajettu ja kässähti suutin tai suuttimien johtosarja.
Oli aika jännä ajaa 3 pyttysenä vikatilassa ison peräkärryn kanssa. Vähän hiinä ja tässä pääseekö mäkiä ylös
Toimiikohan noiden konkkien runko maadoituksena?Sanokaas vanhat osaajat, onko tuossa kuvassa nyt efektiivisesti kiinni 0, 1 vai 2 konkkaa. Kummastakaan ei lähde kuin yksi johto, joista toinen menee tuonne virranjakajan päällä olevaan liittimeen ja toinen tuonne kutistesukan sisään.
Kärjellisen virranjakajan konkkia siis molemmat, vaan kiinnitys on vähintäänkin outo. Ilmeisesti vaihdettu uusi konkka mutta jätetty vanha varalle roikkumaan. Alfamer ei auta, kun näyttää kuvissaan vain konkkia, joista lähtee 2 johtoa ja noista kummastakin vain yksi.
Juuri näin, voit siis ajatella tuon konkan "korvan" toisena johtona. Ja kyllä nuo molemmat näyttäisi olevan kytketty kärkiin ja sitten puolan miinukseen. Kouluajoista on liikaa aikaa, joten en muista mitä tuollainen kytkentä tekee kondensaattorin arvoille, joku muu voi ehkä selventää?Toimiikohan noiden konkkien runko maadoituksena?
Noin paskoihin levyihin uudet palat. Huh huh.Kävin kahden vuoden seisonnan jälkeen katsastamassa meidän vara-auton eli -94:n Hyundai Ponyn. Siinä oli jo aiemmin ongelmaa oikean puolen käsijarrun kanssa ettei se palauta. No nyt sitten tuli ihan hylsy kun ei käsijarru toimi juuri ollenkaan. Tänään sitten taas tutkin sitä. En p*kele saa sitä toimimaan. Kaikki on uutta: Vaijeri, sylinteri, kengät, rumpu. Silti ei palauta kunnolla. Toimii hienosti jos sisältä kädellä tökkää linkun oikeaan asentoon. Samaan aikaan laitettu vasen puoli pelaa kuin unelma. En keksi muuta kuin että tilaan toisen merkkisen vaijerin siihen, jos se sillä tokenisi.
Toinen hylsykin tuli katsastuksesta aiemmin tällä viikolla Citroën C5:sta laittelen myyntikuntoon. Hylsy tuli vasemmasta takajarrusta, ei ota kunnolla. Viisi vuotta sitten vaihdoin takajarrusatulat enkä ole niihin sen jälkeen koskenut. Ostin palat ja satulan tiivistesarjat ja ajattelin vaihtaa ne kummallekin puolelle. Pitoautoon vaihtaisin satulan mutta ei 500 euron autoon kannata ostaa satasen satulaa.
Tulin sitten toisiin aatoksiin kun sain vasemman puolen laitettua, koska oikea toimii niin en koske siihen. Vasen puoli oli aivan karseassa kunnossa!
Ihan kohtalainen siitä kuitenkin tuli ja jarrutkin tuntuvat toimivan.
Satulan ja kiinnikkeen väli ei vielä ollut pahasti hapettunut. Laitoin kuitenkin keraamista tahnaa väliin jos se hieman hidastaisi korroosiota. PSA insinöörien loistavia ideoita laittaa alumiinia ja valurautaa vastakkain
Jarruputki ei tietenkään auennut suosiolla vaan se piti väkisellä siirtoleukapihdeillä avata. Pitää se kuitenkin, sori seuraava omistaja Tuo putken pätkä on helppo ja halpa tosin vaihtaa, olen sen itsekin kerran vaihtanut.
Kannattaa kysellä esim elehuollolta oisiko heille tyypillinen vika. Onhan noita mittariston korjaamoja muitakin. Taidat puhua siitä mittaristosta, jossa on siinä keskellä pieni lcd-näyttö, olikohan mk3 malleissa?Mondeon mittaristo pitäs irrottaa....android radion yhteistyö auton kanssa näköjään johtuu mittariston kosketushäikästä samoin kun toimimattomat ratin ajotietokoneen napit. Sen tietää että toimiiko vai ei jos mittariston näytössä näkyy radioasema kellon alapuolella, jos ei näy niin ei toimi....pikkusen kopauttamalla mittaristoo se toimii. Vissiin kylmäjuotos jossain.
Olin jo ostamassa purkuautosta samanlaista mittaristoo mut myyjä kuvaili vian niin täysin samat kun mulla eli välillä pätkii virtaa ja infonäytön oikee puoli sekoilee. Taitaa olla tyypillistä noille mutta en löytäny mistään mitään vastaavaa tai ohjetta miten korjata.
19502 - Starter Relay 1
P3046 - 000 - Electr. Malfunction in Circuit (Relay Stuck / Does not Switch)
Freeze Frame:
Fault Status: 01100001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 204
Mileage: 359913 km
Time Indication: 0
Date: 2021.07.21
Time: 13:58:39
Freeze Frame:
RPM: 640 /min
Mass Air / Rev.: 294.3 mg/str
Temperature: 58.5°C
Start
Voltage: 11.32 V
Speed: 0.0 km/h
No kaikki puolat ja tulpat on uusittu 2v sitten. Noiden FSI koneiden ongelmahan on nimenomaan EGR joka syöttää paskat imusarjaan mutta sitä kautta ei poltto-ainetta syötetä. Joten suuttimet menee tukkoon jne.Eli lämpö on sille pahasta, vois olla ihan suutin tai puola mikä vikoo. Suutin jää auki/vuotaa, tai puolasta ei mene kipinä läpi. Toki jumittuneet männänrenkaat vois päästää kans paineet ohi, mutta mielestäni sitten pitäs näkyä huohotusta sotkuna siellä sun täällä.
Nopeastihan tuon kuitenkin kokeilee, josko puolassa vika.No kaikki puolat ja tulpat on uusittu 2v sitten. Noiden FSI koneiden ongelmahan on nimenomaan EGR joka syöttää paskat imusarjaan mutta sitä kautta ei poltto-ainetta syötetä. Joten suuttimet menee tukkoon jne.
Oisko mitään ETKAn kuvaa moisista tms.?AUK imusarjan läppiä ohjaava solenoidi ja sen käyttötanko kannattaa tarkistaa, voi olla väljää mekanismissa.
Tuossa juttua siitä kun tangon pallonivel ei pysy kiinni läppien akselissa vaan irtoilee, noissa ollut tuommoisia ongelmia esim 2005 A6 3.2 Intake Flap Actuator Arm disconnecting. need help gurus! - AudiWorld ForumsOisko mitään ETKAn kuvaa moisista tms.?
Eli?Puuh Vaikuttaa siltä, et auri seisoo mutsin autotallissa pitkään