Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nyt se kävi vihdoin itsellekin että passatti (1.9 TDI PD) jätti tien poskeen, tarkemmin otettaen pääsin 200m kotipihasta ja siihen uuvahti. Aivan kuin polttoaine loppuisi moottorista vaikka sitä on puoli tankkia.
Meillä oli vm. 2000 Passat (TDI 115hv), jonka ostimme 2003 ja 90tkm ajettuna. Ajoimme sillä, kunnes mittarissa oli reilu 600tkm. Autossa oli edelleen alkuperäinen kytkin ja kaksoismassa joista kaksoismassa edelleen ihan hyvässä kunnossa, ei kolinoita eikä muitakaan ongelmia. Kytkimestä jo huomasi, että se alkoi ottaa vasta aika ylhäällä, mutta ei luistanut eikä muutenkaan häirinnyt. Meidän ajosta valtaosa tapahtuu maantiellä suurimmalla vaihteella vakionopeudensäätimellä ja se selittänee kytkimen hyvän keston.Veli kävi anjovikseen varaamassa ajan hihnalle ja sai kyseltyä huolloista niin kuulemma alkuperänen kaksoismassavauhtipyörä/kytkin setti. 400 tonnia ajetussa diisselissä. Doubt.
Luultavasti jossakin muualla käyneet vaihatuttamassa. Toisaalta se selittäis miksi se on niin perseen tuntuinen.
Tuurilla hihna vaihettu niin tuo laukeaa, tai turbo kun harvoin päässy täyslämpöseks.
Tuossa omassakin passatissa on 460tkm taulussa ja alkuperäinen kytkin ja vp. Ei ääntele eikä luista.Meillä oli vm. 2000 Passat (TDI 115hv), jonka ostimme 2003 ja 90tkm ajettuna. Ajoimme sillä, kunnes mittarissa oli reilu 600tkm. Autossa oli edelleen alkuperäinen kytkin ja kaksoismassa joista kaksoismassa edelleen ihan hyvässä kunnossa, ei kolinoita eikä muitakaan ongelmia. Kytkimestä jo huomasi, että se alkoi ottaa vasta aika ylhäällä, mutta ei luistanut eikä muutenkaan häirinnyt. Meidän ajosta valtaosa tapahtuu maantiellä suurimmalla vaihteella vakionopeudensäätimellä ja se selittänee kytkimen hyvän keston.
Tynyhmä kysymys tähän kohtaan.
Kaverilla on -06 Mallinen Seat Leon 2.0T, niin vieläkö tuohon pääsee vanhalla vag-comilla käsiks vaiko pitääkö olla jo VCDS?
Jaa a, jossain vaiheessahan se kaapeli tais vähän muuttua ja en tiedä onko vcds liikkeellä haksattua versiota mutta eikö tuo latailemalla liten (vai mikä se ilmaisversio nykyään) ja kokeilemalla selviä? Litehän ainakin ennen toimi "piraattijohdoillakin"
Mitä sille pitäs tehä?
Taitaa olla sähköiltään yhtenevä vitoskoppaisen golfin kanssa, eli tarvii jo CAN-väylään juttelevan kaapelin. Vanhalla voi K-linjaa pitkin päästä johonkin käsiksi (moottoriin esim) mutta varmaksi en tiedä sitäkään.Tynyhmä kysymys tähän kohtaan.
Kaverilla on -06 Mallinen Seat Leon 2.0T, niin vieläkö tuohon pääsee vanhalla vag-comilla käsiks vaiko pitääkö olla jo VCDS?
Vikakoodin lukua näin kärkeen. Mut tuo ohjaustapa tarvis tietää. Iteltä löytyy vag-com asianmukaisella kaapelilla.
Mikäli sitten tarvii jo VCDSn, niin sitten pitänee pientä korvausta vastaan lainata työkaverilta kaapeli.
VCDS lite ei hanskaa CAN-liikennettä, joten no go tuon Leonin kanssa.Ero on siinä kaapelissa ja vcds lite ymmärtää kyllä vanhaakin kaapelia, joten kokeilemalla ei häviä mitään. Vag-comista taas voi puuttua ne "vikakoodilistat" uudemmista
Taitaa olla sähköiltään yhtenevä vitoskoppaisen golfin kanssa, eli tarvii jo CAN-väylään juttelevan kaapelin. Vanhalla voi K-linjaa pitkin päästä johonkin käsiksi (moottoriin esim) mutta varmaksi en tiedä sitäkään.
Yleisesti ottaen, eipä juuri.Tekeekö noilla Motonetin tai bilteman koodinlukijoilla mitään
Aamusella alkoi citroen c4 120 vti polttamaan moottorin häiriö valoa ja tehot hävisi.
Tekeekö noilla Motonetin tai bilteman koodinlukijoilla mitään pitäs tänään hakee moinen josko pääsisi vian jäljille
Yleensä ne lukee vain moottorin vikakoodit eikä koske ollenkaan kymmeneen muuhun yksikköön autossa eli käytännössä tekee vain jos tuurilla on vika moottorissa.Aamusella alkoi citroen c4 120 vti polttamaan moottorin häiriö valoa ja tehot hävisi.
Tekeekö noilla Motonetin tai bilteman koodinlukijoilla mitään pitäs tänään hakee moinen josko pääsisi vian jäljille
Tässä tapauksessahan vika ilmeisesti on moottorissa, mutta edelleen jää ongelmaksi se, että noilla yleiskikkareilla saa vain ne OBD-standardissa määritellyt koodit joista voi jotain järkevää selvitä, tai sitten ei selviä. Joka valmistajalla tuppaa olemaan noiden lisäksi runsaasti merkkikohtaisia tarkentavia koodeja, joista ei yleismallin vehkeillä saa mitään tolkkua.Yleensä ne lukee vain moottorin vikakoodit eikä koske ollenkaan kymmeneen muuhun yksikköön autossa eli käytännössä tekee vain jos tuurilla on vika moottorissa.
Millä koneella? Anna kun arvaan että 115 tai 105 hv tdi pd?Taisi eilen tulla ensimmäinen totaalinen tekniikkarikko eilen. Passatti piti pienen hetken epämääräistä rolinaa koneesta ja ennenkuin kerkesin bussipysäkille kurvata löi vauhdista koneen jumiin. Ei pyöri startilla. Kaveri onneksi tuli hinaamaan kotipihaan ja pikaisella vilkaisulla jakopää kunnossa ja kireällä. Kunhan nyt motivoituu purkamaan niin pitää kokeilla pyörittää käsin konetta väärään suuntaan ja katsoa antautuuko jumi. Sitten kantta irti ja katsomaan pötköttääkö venttiili männänpäällä vai mikä. Prkl..
Juu, 1.9tdi Ajm. Onko kokemusta aiheesta?Millä koneella? Anna kun arvaan että 115 tai 105 hv tdi pd?
Ei olis eka pikku tehoinen pd jossa on alakerta paskana. 130/150 koneet on paljon lujempiaJuu, 1.9tdi Ajm. Onko kokemusta aiheesta?
Kauan sitten meni diesel lava-autosta kone aivan samaten. Pääsi just taukopaikalle ajamaan. Taisi hajota vielä jyrkkään ylämäkeen, että rasitusta oli enemmän.Taisi eilen tulla ensimmäinen totaalinen tekniikkarikko eilen. Passatti piti pienen hetken epämääräistä rolinaa koneesta ja ennenkuin kerkesin bussipysäkille kurvata löi vauhdista koneen jumiin. Ei pyöri startilla. Kaveri onneksi tuli hinaamaan kotipihaan ja pikaisella vilkaisulla jakopää kunnossa ja kireällä. Kunhan nyt motivoituu purkamaan niin pitää kokeilla pyörittää käsin konetta väärään suuntaan ja katsoa antautuuko jumi. Sitten kantta irti ja katsomaan pötköttääkö venttiili männänpäällä vai mikä. Prkl..
Njahas, tuli soittoa että apulaitehihnojen kiristimetkin menevät vaihtoon ja sen on vajaan parisataa lisää.
Vittu ton työn hinnalla sais jo ajokuntosen auton, ja omasta puolestani ois ollu ihan sama tuon hihnan kanssa mutta veli oli eri mieltä. No se saa tuon huvin maksaa
Eniten vituttaa kun ei tosta 2004 vuoden diisselistä sitten mitään tule saamaan takaisin. Ehkä, jos tohon hankkis uudet puskurit ja vääntäis takaa peltiä suoraksi ja maalais mutta ei ole ajan eikä rahan arvosta hommaa.
530tkm kerkesin tuolla omalla rullata. Ei kyllä ollut valittamista tuon 150tkm ajalta mitä itsellä kerkesi olla. Olen ollut siinä uskossa että nämä vanhemmat 1.9tdi:t olisivat uudempia kestävämpää sorttia, kuten konsernin vehkeet muiltakin osin.Katsastuksessa katsastaja varotteli että useampi 1.9 tdi on heillä hajonnut päästötestissä. 540tkm ajettuna tdi 90hv moottori kumminkin kesti hyvin. Samoin 520tkm ajettu hdi 110hv. Peugeotin hdi:stä en ole kuullut samanlaisesta rikkoutumisvaarasta.
Eipä tässä, purkaa ja tutkii jos tekee vielä auton niin ottaa harrastuksena. Jos ei niin laitan käyttökelpoiset varaosat hyllyyn ja pistän loput romuttamolle. Eniten harmittaa, kun kerkesin jakopään ja muutakin tehdä syksyllä, meni kolmisen sataa hukkaan.
Onko myös nokka-akseli ja nostajat alkuperäiset, vai onko ne jo uusittu? Niin, ja teitkö uudelle turbolla ja suuttimille itse ohjalmamuutokset?Mulla on 460tkm ajetussa AVF koodillisessa 130hv pumppari koneessa 150hv koneen suuttimet ja 170hv koneen ahdin. Tehot jotain 200 hujakoilla ja itse perus moottoria ei ole tarvinut avataToki tiesin jo ostaessa että tuo 130/150hv versio on pirun luja ja se oli päällimmäinen syy miksi auton ostin.
Onko myös nokka-akseli ja nostajat alkuperäiset, vai onko ne jo uusittu? Niin, ja teitkö uudelle turbolla ja suuttimille itse ohjalmamuutokset?![]()
Kuulostaa ympäristöystävälliseltäKuvittelin tyhmänä, että Kia Nirossa olisi samanlainen 12V akun latausjärjestelmä kuin Hyundai Ioniqissa, eli 12V akkua ladattaisiin korkeajänniteakulta muuntajalla. Eipä ole. Niron 12V akku ladataan ihan tavallisella laturilla, joka tietenkin pyörii vain silloin, kun polttomoottori käy.
Tähän lisätään bonuksena se fakta, että akku sijaitsee takakontissa ja on tavallinen 45 Ah pikkuakku niin varman akun tyhjenemisen resepti on valmis.
Tämä vinkkinä siis jos olette ko. autoa hommaamassa. Jos ajatte pätkäajoa, ostakaa ylläpitolaturi saman tien. Webastoa en voi suositella ilman lisäakun asentamista.
Kuulostaa ympäristöystävälliseltä
Sehän se ongelma onkin, kun kaupunkiajossa tuo Niro käy ehkä puolet ajasta ja kuitenkin esim. 12v sähköllä toimiva ilmalämpöpumppu käy jatkuvasti oli kone käynnissä tai ei. Ja lisäksi kun talvella mulla on ollut ilmastoinnin lämpöasetus 15,5 asteessa (koska olen autossa talvivaatteet päällä kuitenkin) niin kone sammuu jo melko aikaiseen käynnistämisen jälkeen.
Asennutin siis ylläpitolaturin autoon nyt, että lataa aina kun on esilämmityksessä. Tämä probleema ei ole mulla mitenkään ainutlaatuinen. Molemmat Avensikset ja Mondeo mitä mulla oli vaativat myös ylläpitolaturin ettei niissä nyykähtäneet akut talvella. Ainoa auto, joka ei tarvinnut ylläpitolaturia oli 116da Bemari, todennäköisesti siksi, että siinä oli iso AGM akku johon tuupattiin virtaa myös jarrutuksista.
12 vm vito ja bluetooth radio.
Toinen osapuoli kuulee ääneni hyvin ja kirkkaasti, mutta itse en kuin pätkittäin. Ts en voi käyttää bt radiota.
Muissa autoissa tai hf ei ole ollut ongelmia.
Onkohan tuolle mitään tehtävissä?
On kyllä perseelleen suunniteltu auto, kun ei sieltä korkeajänniteakulta ladata sitä 12v akkua. Sama ongelmahan se on kuumissa ilmastoissakin, jos se auto pyritään jäähdyttämään sillä ilmalämpöpumpulla. On kyllä kurjaksi mennyt autoili, jos sisällä joutuu pitämään 15.5c lämpöjä![]()
Yleisinhän noissa webastoissa on kiertovesipumppu. Sen takia sitten ei nesteet kierrä ja ylikuumenee. Jos toimii hyvin kun auto käynnissä niin se on vikana.Webasto tänään vinkui että pitää huoltaa ja oli sammunut jonkun aikaa lämmitettyään :/
Volvo V70 D4 2013 (-14), tt vevo tässä kait.
Pitää lukee koodit ja alkaa arvailemaan että mitä vaihtaa..
Yleisinhän noissa webastoissa on kiertovesipumppu. Sen takia sitten ei nesteet kierrä ja ylikuumenee. Jos toimii hyvin kun auto käynnissä niin se on vikana.
![]()
Noniin, kansi nypätty irti ja mäntien päällä ei näkynyt mitään irto-osia. Kansi myös toimi mitä pöydällä pyöritin nokkaa. Taitaa olla alakerta sökönä.![]()
Hatunnoston arvoinen suoritus ulkolämpötilassa ja aika vähällä purkamisella sait kannen irti. Kuinka kauan tuossa purkuvaiheessa meni?![]()
Noniin, kansi nypätty irti ja mäntien päällä ei näkynyt mitään irto-osia. Kansi myös toimi mitä pöydällä pyöritin nokkaa. Taitaa olla alakerta sökönä.
Minullakin on pihassa ihan hyvänkokoinen katos, oviaukkoa vaille umpinainen, mutta jenkki on siellä talvisäilössä niin en lähtenyt sitä siirtelemään. Meneehän tuo remppa pohjolan tallissakin nyt kun ilmat lauhtui. Uusi käyttis nyt alkuun hakusessa, katsoo josko puuhastelee sitten tuon kuntoon ja myy pois.Ei käy kyllä kateeksi sinun korjaustiloja. Ei minullakaan parhaat tilat ole(peltihalli jossa on läpiveto ja sama lämpötila kuin ulkona) mutta on sentään katto päällä. Asiasta kolmanteen meinaatko laittaa volkkarin vielä iskuun?
Ei tuo niin paha ollut tehdä miltä näyttää. En lähtenyt purkamaan keulaa huoltoasentoon niin on helpompi siirrellä tuota hylsyä pihassa tarvittaessa. Parin illan valoisa aika siihen meni, olisiko noin 8h mennyt, jonkinverran teetti töitä irroitella ruosteisia pakosarjan muttereita.Hatunnoston arvoinen suoritus ulkolämpötilassa ja aika vähällä purkamisella sait kannen irti. Kuinka kauan tuossa purkuvaiheessa meni?
Edit.
Tässä inspiraatiokuvia moottorinvaihdosta:
Motorumbau von 115 PS (AJM) nach 130 PS (AVF)
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.