Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Saab ysisatkussa oli kanssa hauska alavesiletku joka oli toisesta päästä isompi kuin toisesta ja lisäksi mutkainen :) Piti hajottamolta ostaa uusi kun ei mistään saanut uutta.
Taisi olla tämä:
upload_2019-2-8_22-30-5.png
 
Saab ysisatkussa oli kanssa hauska alavesiletku joka oli toisesta päästä isompi kuin toisesta ja lisäksi mutkainen :) Piti hajottamolta ostaa uusi kun ei mistään saanut uutta.
Taisi olla tämä:
upload_2019-2-8_22-30-5.png

Tuollaiset letku on juuri niitä, jotka melkein pakko ostaa valmiina, ei tuollaisia mitenkään järkevästi pysty tekemään mistään vakioletkusta. Toki tuonkin voisi tehdä kun käyttää kulmaliittimiä, supistusta jne., mutta ei mitään järkeä alkaa rakentamaan, jos vaan jostain saa valmiin letkun. Omaan onneksi saa, eikä tuo hinta nyt mikään mahdoton ole, mutta vituttaa se kun matka katkeaa ja saa alkaa lutraamaan noiden letkujen kanssa, eikä tietenkään mistään saa heti osaa, vaan pitää tilata.
 
Nyt se kävi vihdoin itsellekin että passatti (1.9 TDI PD) jätti tien poskeen, tarkemmin otettaen pääsin 200m kotipihasta ja siihen uuvahti. Aivan kuin polttoaine loppuisi moottorista vaikka sitä on puoli tankkia.

EDIT: Auto on siis Passat 3BG 2003 1.9 TDI 96kW moottorikoodi AVF/AWX


Itselleni vastaten että polttoainepuolen vikahan se oli. Pumppasin tankin sähköistä siirtopumppua käyttäen 30l ABC kuraa pois ja neste pro dieselit tilalle uuden suodattimen kera. Kun sai alipainekoneella ilmattua niin ei muuta kuin avaimesta käymään, aivan kuin ei olisi koskaan mitään ongelmaa ollutkaan.

Vanhasta suodattimesta ei löynyt vettä kuin muutama hassu helmi eikä sitä polttoaineen mukanakaan tullut kanistereihin.

Vähän kuvia referenssiksi jos joku muu joskus tekee saman:

Labrapowerista 12V ja pumppu ottaa tuon verran virtaa ehjänä. Testerillä tuota pumppua ei pysty pyörittämään kuin pienen hetken ja se antaa toistaa sen pumppauksen vain muutaman kerran per ohjainlaitteeseen kirjautuminen,
vlcsnap-2019-02-10-19h35m15s499.png


Pumpun moottorin pinnit on nuo reunimmaiset, maa ruskea ja plussa vihreä/keltanen
vlcsnap-2019-02-10-19h36m09s626.png


Tuo letku irti suodattimesta
vlcsnap-2019-02-10-19h36m51s565.png


Ja toinen pää kanisteriin. Pumppausvauhti on sitä luokkaa että vartissa tuli tuo 30l
vlcsnap-2019-02-10-19h37m17s468.png
 
Viimeksi muokattu:
Veli kävi anjovikseen varaamassa ajan hihnalle ja sai kyseltyä huolloista niin kuulemma alkuperänen kaksoismassavauhtipyörä/kytkin setti. 400 tonnia ajetussa diisselissä. Doubt.
Luultavasti jossakin muualla käyneet vaihatuttamassa. Toisaalta se selittäis miksi se on niin perseen tuntuinen.
Tuurilla hihna vaihettu niin tuo laukeaa, tai turbo kun harvoin päässy täyslämpöseks.
 
Veli kävi anjovikseen varaamassa ajan hihnalle ja sai kyseltyä huolloista niin kuulemma alkuperänen kaksoismassavauhtipyörä/kytkin setti. 400 tonnia ajetussa diisselissä. Doubt.
Luultavasti jossakin muualla käyneet vaihatuttamassa. Toisaalta se selittäis miksi se on niin perseen tuntuinen.
Tuurilla hihna vaihettu niin tuo laukeaa, tai turbo kun harvoin päässy täyslämpöseks.
Meillä oli vm. 2000 Passat (TDI 115hv), jonka ostimme 2003 ja 90tkm ajettuna. Ajoimme sillä, kunnes mittarissa oli reilu 600tkm. Autossa oli edelleen alkuperäinen kytkin ja kaksoismassa joista kaksoismassa edelleen ihan hyvässä kunnossa, ei kolinoita eikä muitakaan ongelmia. Kytkimestä jo huomasi, että se alkoi ottaa vasta aika ylhäällä, mutta ei luistanut eikä muutenkaan häirinnyt. Meidän ajosta valtaosa tapahtuu maantiellä suurimmalla vaihteella vakionopeudensäätimellä ja se selittänee kytkimen hyvän keston.
 
Omassa kanssa alkuperäinen kaksoismassa ja kytkin. Peugeot 406 2.0 hdi 110 hv @130. Vm2000 ja 526tkm. Kärry on ollut perässä vain muutamia kertoja itsellä. Laturi on kumminkin pitänyt vaihtaa joskus 400tkm jälkeen. Aika kestävää tekoa siis tuo auto.

Kytkin toimii ainakin pääosin täysin normaalisti, eikä luista. Vakionopeudensäädintä tulee kanssa käytettyä.
 
Meillä oli vm. 2000 Passat (TDI 115hv), jonka ostimme 2003 ja 90tkm ajettuna. Ajoimme sillä, kunnes mittarissa oli reilu 600tkm. Autossa oli edelleen alkuperäinen kytkin ja kaksoismassa joista kaksoismassa edelleen ihan hyvässä kunnossa, ei kolinoita eikä muitakaan ongelmia. Kytkimestä jo huomasi, että se alkoi ottaa vasta aika ylhäällä, mutta ei luistanut eikä muutenkaan häirinnyt. Meidän ajosta valtaosa tapahtuu maantiellä suurimmalla vaihteella vakionopeudensäätimellä ja se selittänee kytkimen hyvän keston.
Tuossa omassakin passatissa on 460tkm taulussa ja alkuperäinen kytkin ja vp. Ei ääntele eikä luista.
 
Kaverin skodasta meni 1.9 tdi:stä kaksoismassa ennen 300tkm. Omasta Opelista meni 300 tkm kohdalla ja rellusta 250tkm kohdalla. Ja tiedän kyllä 2000-luvun alun avensiksen josta myös vaihdettiin vauhtipyörä jossain 300 tkm kohdalla. Eli kyllähän nuita on omaan piiriin siunaantunut.
 
Kuten tuossa edellinenkin totesi jo niin se on kovasti kiinni ajotavasta ja siitä että missä ajaa.
 
Tynyhmä kysymys tähän kohtaan.

Kaverilla on -06 Mallinen Seat Leon 2.0T, niin vieläkö tuohon pääsee vanhalla vag-comilla käsiks vaiko pitääkö olla jo VCDS?
 
Tynyhmä kysymys tähän kohtaan.

Kaverilla on -06 Mallinen Seat Leon 2.0T, niin vieläkö tuohon pääsee vanhalla vag-comilla käsiks vaiko pitääkö olla jo VCDS?

Jaa a, jossain vaiheessahan se kaapeli tais vähän muuttua ja en tiedä onko vcds liikkeellä haksattua versiota mutta eikö tuo latailemalla liten (vai mikä se ilmaisversio nykyään) ja kokeilemalla selviä? Litehän ainakin ennen toimi "piraattijohdoillakin"

Mitä sille pitäs tehä?
 
Jaa a, jossain vaiheessahan se kaapeli tais vähän muuttua ja en tiedä onko vcds liikkeellä haksattua versiota mutta eikö tuo latailemalla liten (vai mikä se ilmaisversio nykyään) ja kokeilemalla selviä? Litehän ainakin ennen toimi "piraattijohdoillakin"

Mitä sille pitäs tehä?

Vikakoodin lukua näin kärkeen. Mut tuo ohjaustapa tarvis tietää. Iteltä löytyy vag-com asianmukaisella kaapelilla.

Mikäli sitten tarvii jo VCDSn, niin sitten pitänee pientä korvausta vastaan lainata työkaverilta kaapeli.
 
Vasta vuoden alussa vaihdatin 2003 2.0 D4D anjovikseen vauhtipyörän. Viime kesänä kuului pientä kilkatusta ja joulun alla ääni oli jo melko kolisevaa. 405tkm mittarissa. Alkuperäinen kiekko siellä oli, vaihdatin tavallisen vauhtipyörän/kytkimen ja hinta laski puolella. Hyvin toimii! Kovien pakkasten aikaan oli tyhjäkäynnilä havaittavissa pientä tärinää mutta kelien lauhduttua sitä se hävis. Ajossa ei eroa huomaa.
 
Tynyhmä kysymys tähän kohtaan.

Kaverilla on -06 Mallinen Seat Leon 2.0T, niin vieläkö tuohon pääsee vanhalla vag-comilla käsiks vaiko pitääkö olla jo VCDS?
Taitaa olla sähköiltään yhtenevä vitoskoppaisen golfin kanssa, eli tarvii jo CAN-väylään juttelevan kaapelin. Vanhalla voi K-linjaa pitkin päästä johonkin käsiksi (moottoriin esim) mutta varmaksi en tiedä sitäkään.
 
Vikakoodin lukua näin kärkeen. Mut tuo ohjaustapa tarvis tietää. Iteltä löytyy vag-com asianmukaisella kaapelilla.

Mikäli sitten tarvii jo VCDSn, niin sitten pitänee pientä korvausta vastaan lainata työkaverilta kaapeli.

Ero on siinä kaapelissa ja vcds lite ymmärtää kyllä vanhaakin kaapelia, joten kokeilemalla ei häviä mitään. Vag-comista taas voi puuttua ne "vikakoodilistat" uudemmista
 
Taitaa olla sähköiltään yhtenevä vitoskoppaisen golfin kanssa, eli tarvii jo CAN-väylään juttelevan kaapelin. Vanhalla voi K-linjaa pitkin päästä johonkin käsiksi (moottoriin esim) mutta varmaksi en tiedä sitäkään.

Noni, selkis tääkin sitten :)
 
Aamusella alkoi citroen c4 120 vti polttamaan moottorin häiriö valoa ja tehot hävisi.
Tekeekö noilla Motonetin tai bilteman koodinlukijoilla mitään pitäs tänään hakee moinen josko pääsisi vian jäljille
 
Aamusella alkoi citroen c4 120 vti polttamaan moottorin häiriö valoa ja tehot hävisi.
Tekeekö noilla Motonetin tai bilteman koodinlukijoilla mitään pitäs tänään hakee moinen josko pääsisi vian jäljille

Ihan merkistä riippuen suosisin merkkikohtaisia testereitä. Noilla yleistestereillä ei tule kuin paha mieli.
 
Aamusella alkoi citroen c4 120 vti polttamaan moottorin häiriö valoa ja tehot hävisi.
Tekeekö noilla Motonetin tai bilteman koodinlukijoilla mitään pitäs tänään hakee moinen josko pääsisi vian jäljille
Yleensä ne lukee vain moottorin vikakoodit eikä koske ollenkaan kymmeneen muuhun yksikköön autossa eli käytännössä tekee vain jos tuurilla on vika moottorissa.
 
Yleensä ne lukee vain moottorin vikakoodit eikä koske ollenkaan kymmeneen muuhun yksikköön autossa eli käytännössä tekee vain jos tuurilla on vika moottorissa.
Tässä tapauksessahan vika ilmeisesti on moottorissa, mutta edelleen jää ongelmaksi se, että noilla yleiskikkareilla saa vain ne OBD-standardissa määritellyt koodit joista voi jotain järkevää selvitä, tai sitten ei selviä. Joka valmistajalla tuppaa olemaan noiden lisäksi runsaasti merkkikohtaisia tarkentavia koodeja, joista ei yleismallin vehkeillä saa mitään tolkkua.
 
Yleismallin testerillä saa kyllä katsastukseen vaikuttavat viat kuitattua. Ainakin itse olen tähän mennessä aina saanut, saa korjata jos olen väärässä.

Eikä sillä yleismallilla kaikkiin autoihin saa yhteyttä ollenkaan.. esim jenkit.
 
Taisi eilen tulla ensimmäinen totaalinen tekniikkarikko eilen. Passatti piti pienen hetken epämääräistä rolinaa koneesta ja ennenkuin kerkesin bussipysäkille kurvata löi vauhdista koneen jumiin. Ei pyöri startilla. Kaveri onneksi tuli hinaamaan kotipihaan ja pikaisella vilkaisulla jakopää kunnossa ja kireällä. Kunhan nyt motivoituu purkamaan niin pitää kokeilla pyörittää käsin konetta väärään suuntaan ja katsoa antautuuko jumi. Sitten kantta irti ja katsomaan pötköttääkö venttiili männänpäällä vai mikä. Prkl..
 
Taisi eilen tulla ensimmäinen totaalinen tekniikkarikko eilen. Passatti piti pienen hetken epämääräistä rolinaa koneesta ja ennenkuin kerkesin bussipysäkille kurvata löi vauhdista koneen jumiin. Ei pyöri startilla. Kaveri onneksi tuli hinaamaan kotipihaan ja pikaisella vilkaisulla jakopää kunnossa ja kireällä. Kunhan nyt motivoituu purkamaan niin pitää kokeilla pyörittää käsin konetta väärään suuntaan ja katsoa antautuuko jumi. Sitten kantta irti ja katsomaan pötköttääkö venttiili männänpäällä vai mikä. Prkl..
Millä koneella? Anna kun arvaan että 115 tai 105 hv tdi pd?
 
Taisi eilen tulla ensimmäinen totaalinen tekniikkarikko eilen. Passatti piti pienen hetken epämääräistä rolinaa koneesta ja ennenkuin kerkesin bussipysäkille kurvata löi vauhdista koneen jumiin. Ei pyöri startilla. Kaveri onneksi tuli hinaamaan kotipihaan ja pikaisella vilkaisulla jakopää kunnossa ja kireällä. Kunhan nyt motivoituu purkamaan niin pitää kokeilla pyörittää käsin konetta väärään suuntaan ja katsoa antautuuko jumi. Sitten kantta irti ja katsomaan pötköttääkö venttiili männänpäällä vai mikä. Prkl..
Kauan sitten meni diesel lava-autosta kone aivan samaten. Pääsi just taukopaikalle ajamaan. Taisi hajota vielä jyrkkään ylämäkeen, että rasitusta oli enemmän.

"Uusi" moottori vaan tilalle, niin sai taas pelittämään.

Katsastuksessa katsastaja varotteli että useampi 1.9 tdi on heillä hajonnut päästötestissä. 540tkm ajettuna tdi 90hv moottori kumminkin kesti hyvin. Samoin 520tkm ajettu hdi 110hv. Peugeotin hdi:stä en ole kuullut samanlaisesta rikkoutumisvaarasta.
 
Njahas, tuli soittoa että apulaitehihnojen kiristimetkin menevät vaihtoon ja sen on vajaan parisataa lisää.
Vittu ton työn hinnalla sais jo ajokuntosen auton, ja omasta puolestani ois ollu ihan sama tuon hihnan kanssa mutta veli oli eri mieltä. No se saa tuon huvin maksaa :D
Eniten vituttaa kun ei tosta 2004 vuoden diisselistä sitten mitään tule saamaan takaisin. Ehkä, jos tohon hankkis uudet puskurit ja vääntäis takaa peltiä suoraksi ja maalais mutta ei ole ajan eikä rahan arvosta hommaa.
 
Njahas, tuli soittoa että apulaitehihnojen kiristimetkin menevät vaihtoon ja sen on vajaan parisataa lisää.
Vittu ton työn hinnalla sais jo ajokuntosen auton, ja omasta puolestani ois ollu ihan sama tuon hihnan kanssa mutta veli oli eri mieltä. No se saa tuon huvin maksaa :D
Eniten vituttaa kun ei tosta 2004 vuoden diisselistä sitten mitään tule saamaan takaisin. Ehkä, jos tohon hankkis uudet puskurit ja vääntäis takaa peltiä suoraksi ja maalais mutta ei ole ajan eikä rahan arvosta hommaa.

No tekee itse niin säästää selvää rahaa näiden vanhojen kiesien kans :cigar2::vihellys:
 
Katsastuksessa katsastaja varotteli että useampi 1.9 tdi on heillä hajonnut päästötestissä. 540tkm ajettuna tdi 90hv moottori kumminkin kesti hyvin. Samoin 520tkm ajettu hdi 110hv. Peugeotin hdi:stä en ole kuullut samanlaisesta rikkoutumisvaarasta.
530tkm kerkesin tuolla omalla rullata. Ei kyllä ollut valittamista tuon 150tkm ajalta mitä itsellä kerkesi olla. Olen ollut siinä uskossa että nämä vanhemmat 1.9tdi:t olisivat uudempia kestävämpää sorttia, kuten konsernin vehkeet muiltakin osin.

Eipä tässä, purkaa ja tutkii jos tekee vielä auton niin ottaa harrastuksena. Jos ei niin laitan käyttökelpoiset varaosat hyllyyn ja pistän loput romuttamolle. Eniten harmittaa, kun kerkesin jakopään ja muutakin tehdä syksyllä, meni kolmisen sataa hukkaan.
 
PDt on jo alamäessä luotettavuuden suhteen. Jos oikeasti haluaa idioottivarman, halvan ja hyvän niin apuakseliton 8 venttiilinen hukkaporttiahtimella varustettu jakajapumppu tdi on todella idioottivarma tekele :)

Mulla on 460tkm ajetussa AVF koodillisessa 130hv pumppari koneessa 150hv koneen suuttimet ja 170hv koneen ahdin. Tehot jotain 200 hujakoilla ja itse perus moottoria ei ole tarvinut avata :) Toki tiesin jo ostaessa että tuo 130/150hv versio on pirun luja ja se oli päällimmäinen syy miksi auton ostin.
 
Eipä tässä, purkaa ja tutkii jos tekee vielä auton niin ottaa harrastuksena. Jos ei niin laitan käyttökelpoiset varaosat hyllyyn ja pistän loput romuttamolle. Eniten harmittaa, kun kerkesin jakopään ja muutakin tehdä syksyllä, meni kolmisen sataa hukkaan.

Kizmon yllä mainitsemien syiden tähden harkitsisin AJM:n tilalle AVF moottoria, jos harrastuneisuutta, mielenkiintoa ja aikaa riittää. AVF moottorissa olisi kestävämpi alakerta ja siihen saisi helpommin lisää tehoa. Ulkoisilta mitoiltaan AVF moottori ja vaihdelaatikko ovat suoraan vaihdettavissa AJM:n tilalle. AVF:n 6-vaihteisen laatikon mukana bonuksena tulisi myös suurempi 240mm kytkin, joka kestää paremmin vääntöä. (5-vaihteisen vakio 228mm kestää aika huonosti vääntöä.) Toki vanhan 5-vaihteisen laatikon voi jättää myös käyttöön, jos tehonlisäys ei kiinnosta.

AJM (115hv) ja uudempi AVF (130hv) ovat sylinterikansiltansa yhtenevät, lukuun ottamatta AVF:n suurempia suuttimia. Moottorinvaihto on lähes plug and play, jos jättää käyttöön AJM:n suuttimet ja turbon. Tällöin vanha ECU toimii suoraan. AVF:n isommat suuttimet ja turbo tarvitsevat joko vanhan ECU:n softauksen taikka sitten AVF:n ECU:n, jonka ajonesto pitää sopeuttaa autoon.

Edit.
Mulla on 460tkm ajetussa AVF koodillisessa 130hv pumppari koneessa 150hv koneen suuttimet ja 170hv koneen ahdin. Tehot jotain 200 hujakoilla ja itse perus moottoria ei ole tarvinut avata :) Toki tiesin jo ostaessa että tuo 130/150hv versio on pirun luja ja se oli päällimmäinen syy miksi auton ostin.
Onko myös nokka-akseli ja nostajat alkuperäiset, vai onko ne jo uusittu? Niin, ja teitkö uudelle turbolla ja suuttimille itse ohjalmamuutokset? :)
 
Viimeksi muokattu:
Onko myös nokka-akseli ja nostajat alkuperäiset, vai onko ne jo uusittu? Niin, ja teitkö uudelle turbolla ja suuttimille itse ohjalmamuutokset? :)

Nokka ja nostajat odottelee hyllyssä nappaa alkaa vaihtamaan. Kyllähän tuo jo aika lailla meluaa :D

Ja softa tuli rautamuutosten jälkeen ihan fin-dieselin tekeleenä. Piti vähän koittaa varjella vauhtipyörää ja kytkintä ja saada siitä silti semmonen että arkipyörittely on mukavaa. Hyvin onnistuivat. Tässähän oli ne uudemmat pienennät suutinkärjet kun oli liian uusi AVF niin piti päivittää ARL koneen suuttimilla.
 
12 vm vito ja bluetooth radio.

Toinen osapuoli kuulee ääneni hyvin ja kirkkaasti, mutta itse en kuin pätkittäin. Ts en voi käyttää bt radiota.
Muissa autoissa tai hf ei ole ollut ongelmia.
Onkohan tuolle mitään tehtävissä?
 
Kuvittelin tyhmänä, että Kia Nirossa olisi samanlainen 12V akun latausjärjestelmä kuin Hyundai Ioniqissa, eli 12V akkua ladattaisiin korkeajänniteakulta muuntajalla. Eipä ole. Niron 12V akku ladataan ihan tavallisella laturilla, joka tietenkin pyörii vain silloin, kun polttomoottori käy.

Tähän lisätään bonuksena se fakta, että akku sijaitsee takakontissa ja on tavallinen 45 Ah pikkuakku niin varman akun tyhjenemisen resepti on valmis.

Tämä vinkkinä siis jos olette ko. autoa hommaamassa. Jos ajatte pätkäajoa, ostakaa ylläpitolaturi saman tien. Webastoa en voi suositella ilman lisäakun asentamista.
 
Syksyllä oli ongelmana rutina/kolahtelu Skodan eturenkaasta hiljaa liikkeelle lähtiessä ja kolahtelu ympyrää ajaessa vetoa päälle ja pois lyödessä. Varasin jo ajan vetonivelen vaihtoon, mutta menin vaihtamaan talvirenkaat ennen sitä ja äänet katosivat kokonaan. Korjaamolla auto koeajettiin ja tutkittiin täysin ja vikaa ei löytynyt mistään. Nyt 4000km myöhemmin alkoi samat oireet paitsi että hiljaa kääntyessä kolahduksen tilalla on kumimainen rutina. Olisiko ulompi vetonivel ollut leveillä kesärenkailla kovemmilla ja sen takia äänteli ja nyt kulunut sen verran, että kapeammilla talvirenkaillakin ääntelee?

Muistelen, että korjaamolla tarkistettiin renkaita pyörittelemällä ja taivuttelemalla, ettei ainakaan pyöränlaakerit olisi lopussa. Ulommalta kuskin puolen vetoniveltä tuo omasta mielestä vaikuttaa.
 
Kuvittelin tyhmänä, että Kia Nirossa olisi samanlainen 12V akun latausjärjestelmä kuin Hyundai Ioniqissa, eli 12V akkua ladattaisiin korkeajänniteakulta muuntajalla. Eipä ole. Niron 12V akku ladataan ihan tavallisella laturilla, joka tietenkin pyörii vain silloin, kun polttomoottori käy.

Tähän lisätään bonuksena se fakta, että akku sijaitsee takakontissa ja on tavallinen 45 Ah pikkuakku niin varman akun tyhjenemisen resepti on valmis.

Tämä vinkkinä siis jos olette ko. autoa hommaamassa. Jos ajatte pätkäajoa, ostakaa ylläpitolaturi saman tien. Webastoa en voi suositella ilman lisäakun asentamista.
Kuulostaa ympäristöystävälliseltä
 
Kuulostaa ympäristöystävälliseltä

Sehän se ongelma onkin, kun kaupunkiajossa tuo Niro käy ehkä puolet ajasta ja kuitenkin esim. 12v sähköllä toimiva ilmalämpöpumppu käy jatkuvasti oli kone käynnissä tai ei. Ja lisäksi kun talvella mulla on ollut ilmastoinnin lämpöasetus 15,5 asteessa (koska olen autossa talvivaatteet päällä kuitenkin) niin kone sammuu jo melko aikaiseen käynnistämisen jälkeen.

Asennutin siis ylläpitolaturin autoon nyt, että lataa aina kun on esilämmityksessä. Tämä probleema ei ole mulla mitenkään ainutlaatuinen. Molemmat Avensikset ja Mondeo mitä mulla oli vaativat myös ylläpitolaturin ettei niissä nyykähtäneet akut talvella. Ainoa auto, joka ei tarvinnut ylläpitolaturia oli 116da Bemari, todennäköisesti siksi, että siinä oli iso AGM akku johon tuupattiin virtaa myös jarrutuksista.
 
Sehän se ongelma onkin, kun kaupunkiajossa tuo Niro käy ehkä puolet ajasta ja kuitenkin esim. 12v sähköllä toimiva ilmalämpöpumppu käy jatkuvasti oli kone käynnissä tai ei. Ja lisäksi kun talvella mulla on ollut ilmastoinnin lämpöasetus 15,5 asteessa (koska olen autossa talvivaatteet päällä kuitenkin) niin kone sammuu jo melko aikaiseen käynnistämisen jälkeen.

Asennutin siis ylläpitolaturin autoon nyt, että lataa aina kun on esilämmityksessä. Tämä probleema ei ole mulla mitenkään ainutlaatuinen. Molemmat Avensikset ja Mondeo mitä mulla oli vaativat myös ylläpitolaturin ettei niissä nyykähtäneet akut talvella. Ainoa auto, joka ei tarvinnut ylläpitolaturia oli 116da Bemari, todennäköisesti siksi, että siinä oli iso AGM akku johon tuupattiin virtaa myös jarrutuksista.

On kyllä perseelleen suunniteltu auto, kun ei sieltä korkeajänniteakulta ladata sitä 12v akkua. Sama ongelmahan se on kuumissa ilmastoissakin, jos se auto pyritään jäähdyttämään sillä ilmalämpöpumpulla. On kyllä kurjaksi mennyt autoili, jos sisällä joutuu pitämään 15.5c lämpöjä :D

Tuossa BMW:ssä se akku olisi vielä paljon paremmin kestänyt, jos siitä olisi koodauttanut tuon jarruenergian talteenoton pois. Kun tuon jarruenergian talteenoton koodaa pois, niin akku ladataa täyteen auton laturilla. Jarruenergiantalteenoton takia se akku ladataan vain 80%, joka ei taas ole kovin hyvä webasto ym. käyttöön. Jarrutusenergian talteenostossa on järkeä vasta, kun sillä ladataan sitä korkeajänniteakkua. Normi AGM akkua sillä saadaan niin vähän ladattua, että ei mitään järkeä kun se vastaavasti sitten taas lyhentää esim. webaston toiminta-aikaa, pakkasella se AGM ei ota virtaa riittävän nopeasti vastaan jne.
 
12 vm vito ja bluetooth radio.

Toinen osapuoli kuulee ääneni hyvin ja kirkkaasti, mutta itse en kuin pätkittäin. Ts en voi käyttää bt radiota.
Muissa autoissa tai hf ei ole ollut ongelmia.
Onkohan tuolle mitään tehtävissä?

Voi olla kaukaa haettua, mutta oli eräässä autossa ongelmia ihan tavallisen automankan suhteen, että oli kaikenlaista rätinää äänessä. Muistelisin, että laturiin liittyvästä konkasta oli johto irronnut ja juottelin sen paikalleen niin rätinät loppui. Veikkaan, että se konkka oli jonkinlainen häiriönpoistokonkka.
 
On kyllä perseelleen suunniteltu auto, kun ei sieltä korkeajänniteakulta ladata sitä 12v akkua. Sama ongelmahan se on kuumissa ilmastoissakin, jos se auto pyritään jäähdyttämään sillä ilmalämpöpumpulla. On kyllä kurjaksi mennyt autoili, jos sisällä joutuu pitämään 15.5c lämpöjä :D

Itse asiassa nostin siis nyt "pyyntiä" 18 asteeseen, jossa ei vielä tule talvivaatteissa liian kuuma, mutta moottori käy hieman kauemmin.

Mutta tosiaan Niron 12V akkujärjestelmää miettiessä ei ole kyllä pätkääkään ajateltu kylmiä olosuhteita ja/tai pätkäajoa. Ilmeisesti kuitenkin sen verran kalliimpi ratkaisu olisi tuo muuntimella korkeajänniteakulta tapahtuva lataus, että ovat päätyneet perinteiseen hihnakäyttöiseen laturiin.
 
Webasto tänään vinkui että pitää huoltaa ja oli sammunut jonkun aikaa lämmitettyään :/
Volvo V70 D4 2013 (-14), tt vevo tässä kait.
Pitää lukee koodit ja alkaa arvailemaan että mitä vaihtaa..
 
Webasto tänään vinkui että pitää huoltaa ja oli sammunut jonkun aikaa lämmitettyään :/
Volvo V70 D4 2013 (-14), tt vevo tässä kait.
Pitää lukee koodit ja alkaa arvailemaan että mitä vaihtaa..
Yleisinhän noissa webastoissa on kiertovesipumppu. Sen takia sitten ei nesteet kierrä ja ylikuumenee. Jos toimii hyvin kun auto käynnissä niin se on vikana.
 
Yleisinhän noissa webastoissa on kiertovesipumppu. Sen takia sitten ei nesteet kierrä ja ylikuumenee. Jos toimii hyvin kun auto käynnissä niin se on vikana.

Joo isken vidan kiinni kun pääsen takaisin kotia ja testaan matkalla lähteekö käyntiin. Varmaan lukossa kuitenkin.
edit: CPM ei yhteyttä, onkohan liian vanha vida..
 
Viimeksi muokattu:
view

DSC-0089.jpg
Noniin, kansi nypätty irti ja mäntien päällä ei näkynyt mitään irto-osia. Kansi myös toimi mitä pöydällä pyöritin nokkaa. Taitaa olla alakerta sökönä.

Ei käy kyllä kateeksi sinun korjaustiloja. Ei minullakaan parhaat tilat ole(peltihalli jossa on läpiveto ja sama lämpötila kuin ulkona) mutta on sentään katto päällä. Asiasta kolmanteen meinaatko laittaa volkkarin vielä iskuun?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 131
Viestejä
4 619 734
Jäsenet
75 994
Uusin jäsen
vree

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom