Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tuollanen vm -12 oleva vw golf mk6 farmari.

Lakkasi kuskin puolen peilin vilkku toimimasta, pitäisi vaihtaa. Viime vuonna autoliike olikin sen vaihtanut toiselle puolen, kun oli katsastuksesta hylky sen takia tullut.

Onko oikeasti noin vaikea homma, että koko peili pitää purkaa atomeiksi että saa tuon osan vaihdettua?

 
Tuollanen vm -12 oleva vw golf mk6 farmari.

Lakkasi kuskin puolen peilin vilkku toimimasta, pitäisi vaihtaa. Viime vuonna autoliike olikin sen vaihtanut toiselle puolen, kun oli katsastuksesta hylky sen takia tullut.

Jännä juttu. Mulla myös toinen peilivilkku pimeä mutta siitä tuli vain korjauskehoitus. Perusteena se, että muut vilkut edessä, sivulla ja takana toimivat

Ei muuten kannata alkaa vaihtamaan pakkasessa ulkona, suurempi mahdollisuus rikkoa peili tai muovinen suojakuori (klipsut)
 
Eihän tossa mitään atomiksi purkamista ole, vaan aika simppeli homma. Tuli just tehtyä tuo viime viikolla.

Ajattelin ensiksi että sen alaosan saisi suoraan tuosta jotenkin irti, ettei täytyisi noin paljoa purkaa. Ja että joku polttimo siellä olisi, eikä tilattava uutta osaa..
 
Samaan tapaanhan tuo peili purkautuu myös vanhemmissa Volvoissa. Niissä tosin ei tarvitse ruuvaila mitään, vaan ulkokuori on kynsillä kiinni. Oli uudemmassa ihan jonkun verran tiukassa, kun kesällä vaihrelin LED-vilkut orkkisten tilalle.
 
Jeeppi aloittaa mysteerisen jurinan, kun on ajanut muutaman kilometrin. Jospa näillä saisi homman kuriin.
IMG-20250227-212522.jpg

IMG-20250227-231606.jpg

Jos ei, niin seuraavaksi sitten jarruletkut vaihtoon.

E: Täällä kun aiemmin kyseenalaistettiin 12-kantaisten hylsyjen omistamisen järki, niin näinhän se napa semmoisilla oli kiinni. Eli taaskin ne tuli tarpeeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Jeeppi aloittaa mysteerisen jurinan, kun on ajanut muutaman kilometrin. Jospa näillä saisi homman kuriin.
Wj:n jarrut tuntuu kyllä olevan uskomattoman herkät jumimaan. Jossain oli pohdittu liukutappien olevan akebonon satuloissa olevan hiukan liian tiukat reikiinsä.

Hetki sitten vaihtelin omaani laakerin ja vähän jopa pelotti vääntää niitä navan pultteja auki, oli melko piukassa.
 
Wj:n jarrut tuntuu kyllä olevan uskomattoman herkät jumimaan. Jossain oli pohdittu liukutappien olevan akebonon satuloissa olevan hiukan liian tiukat reikiinsä.

Hetki sitten vaihtelin omaani laakerin ja vähän jopa pelotti vääntää niitä navan pultteja auki, oli melko piukassa.
Mä teen tuon Teves -> Akebono swapin nyt samalla. Tevekset tuntuvat olevan aikamoista kuraa. Vasemman puolen ehdin eilen väkertää ja olihan ne navan pultit tiukassa. Vähän jopa pelotti vääntää niitä.
IMG-20250227-220424.jpg

Blogipuolella muutama lisäkuva tuosta helevetistä.
 
T4 2,4D 57kw puoli miljoonaa ajettu kuluttaa jäähynestettä noin puoli litraa puolen vuoden aikana. Konehuone kuiva ja tunnin jälkeen korkkia avatessa paisari suhahtaa ja lykkää hiukan nestettä ulos. Öljyt normaalin väriset eikä painetta korkin takana edes suoraan ajosta. Meneekö ihan vaan iän piikkiin kulutus vai pitäisikö tutkia jotenkin tarkemmin ja mistä?
 
T4 2,4D 57kw puoli miljoonaa ajettu kuluttaa jäähynestettä noin puoli litraa puolen vuoden aikana. Konehuone kuiva ja tunnin jälkeen korkkia avatessa paisari suhahtaa ja lykkää hiukan nestettä ulos. Öljyt normaalin väriset eikä painetta korkin takana edes suoraan ajosta. Meneekö ihan vaan iän piikkiin kulutus vai pitäisikö tutkia jotenkin tarkemmin ja mistä?
En huolestuisi tuommoisesta nesteen kulutuksesta, saattas vaikka lämpötilamuutoksien takia jostain laipalta tai kovoneesta o-renkaasta tihkua. Paisarissa kuuluu olla kuumana painetta. Kovaa ajoa vaan
 
T4 2,4D 57kw puoli miljoonaa ajettu kuluttaa jäähynestettä noin puoli litraa puolen vuoden aikana. Konehuone kuiva ja tunnin jälkeen korkkia avatessa paisari suhahtaa ja lykkää hiukan nestettä ulos. Öljyt normaalin väriset eikä painetta korkin takana edes suoraan ajosta. Meneekö ihan vaan iän piikkiin kulutus vai pitäisikö tutkia jotenkin tarkemmin ja mistä?

Ota pohjapanssari pois ja katso näkyykö jossian punaista vanaa. Vesipumppu on yksi vuotokohta, ja toinen on termostaattikotelo koneen apukuskinpuoleisessa etuosassa. Sekä jokainen muu liitos tietysti... Mutta kuten @masa87 totesi, niin kovaa ajoa vain..
 
Ota pohjapanssari pois ja katso näkyykö jossian punaista vanaa. Vesipumppu on yksi vuotokohta, ja toinen on termostaattikotelo koneen apukuskinpuoleisessa etuosassa. Sekä jokainen muu liitos tietysti... Mutta kuten @masa87 totesi, niin kovaa ajoa vain..
Joo tottakai kannattaa katsoa nuo selvimmät paikat mutta hävikki vaikuttaa aika vähäiseltä
 
Kiitos @masa87 ja @dmn , en siis huolestu tästä sen enempää kun ei kerran selviä vuotoja näy, niin katsellaan uudestaan jos alkaa enemmän kuluttamaan :D Ja paisarin mainitsin juuri sen takia että paine tosiaan pysyy oikeassa paikassa.
 
Kyselin katsastusmieheltä auton kunnosta ylipäänsä ja hän mainitsi, että pitkittäistukivarret näyttävät merkkejä lähestyvästä uusimisen tarpeesta. Sanoi olevan tyypillistä Aurikselle.

Eipä tuo nyt iso asia ole, jos kohta 10-vuotiaaseen joutuu uusimaan ja ehkä ekaa ja vikaa kertaa. Autoista kovin vähän tietävänä kyselisin kuitenkin, josko ko. tyyppivika on tuttu. Onko noita neljä kappaletta eli edessä ja takana? Luultavasti otan kalliit merkkikamat, mutta auton määräaikaishuollossa ei ole Toyota toistaiseksi asiasta hiiskunut. Autossa en itse havaitse myöskään mitään problematiikkaa.
 
Kyselin katsastusmieheltä auton kunnosta ylipäänsä ja hän mainitsi, että pitkittäistukivarret näyttävät merkkejä lähestyvästä uusimisen tarpeesta. Sanoi olevan tyypillistä Aurikselle.

Eipä tuo nyt iso asia ole, jos kohta 10-vuotiaaseen joutuu uusimaan ja ehkä ekaa ja vikaa kertaa. Autoista kovin vähän tietävänä kyselisin kuitenkin, josko ko. tyyppivika on tuttu. Onko noita neljä kappaletta eli edessä ja takana? Luultavasti otan kalliit merkkikamat, mutta auton määräaikaishuollossa ei ole Toyota toistaiseksi asiasta hiiskunut. Autossa en itse havaitse myöskään mitään problematiikkaa.
Ei taida edessä pitkittäisiä tukivarsia olla. Hankala sanoa tarkemmin auton vuosimallia tietämättä.

Takana nuo ympyröidut helat pitkittäisessä varressa prässäämällä kiinni. Edessä vaan poikittainen alatukivarsi .

IMG_20250301_103343.jpg
Screenshot_2025-03-01-10-32-11-89_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida edessä pitkittäisiä tukivarsia olla. Hankala sanoa tarkemmin auton vuosimallia tietämättä.

Takana nuo ympyröidut helat pitkittäisessä varressa prässäämällä kiinni. Edessä vaan poikittainen alatukivarsi .

IMG_20250301_103343.jpg
Screenshot_2025-03-01-10-32-11-89_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Ahaa, kiitos. Auto on farkku-Auris vm. 2016. Vain kaksi uusittavaa olisi kyllä hyvä, koska kysyin katsatuksesta poistuessani Toyotalta marmorihintaa "pitkittäistukivarsille" asiasta mitään tietämättä ja olisiko ollut 3-400 euroa kipaleelta. Näihin kai joillain pajoilla voi laittaa puslia (tai jotain) prässillä paikalleen, mutta liekö yhtä hyvä ratkaisu sitten. Sorry mahd. hölmöyksistä tekstissä.
 
Kysyt joltain korjaamolta osis ja vaihtoa, saa ainakin joihinkin toyotiin tuon helan erikseen. Kannattaa tietinkin ensin tarkastuttaa korjaamolla että onhan katsastusmies tarkoittanut juuri noita kyseisiä heloja.
 
Näihin kai joillain pajoilla voi laittaa puslia (tai jotain) prässillä paikalleen, mutta liekö yhtä hyvä ratkaisu sitten. Sorry mahd. hölmöyksistä tekstissä.
Uuden puslan asentaminen vanhaan tukivarteen on ihan normaali toimenpide, mikäli vika on siinä puslassa. Jos taas vika on siinä, että tukivarsi on mätä, sitten se ei tietenkään auta siihen vaivaan. Nykyään myös kokonainen tukivarsi puslineen päivineen on monessa autossa niin edullinen, että pelkän puslan vaihtaminen ei monestikaan ole taloudellisesti kannattavaa, etenkään jos sitä ei pysty itse tekemään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 613
Viestejä
4 662 228
Jäsenet
76 458
Uusin jäsen
aohaapak

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom