Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Vikakoodi 16985 P0601 - 001. Golf V 1.6 FSI BAG Internal Control Module: Memory Check Sum Error

Nyt meni sormi osittain suuhun.

Mitä ton kanssa olisi nyt järkevintä tehdä? (Eli halvin/järkevin vaihtoehto) käytyttyjä ecuja löytyisi n. +100€ hintaan, tosin tossa vanhassa ecussa on ohjelmoitu takalambda/nox anturi pois käytöstä (Tyyppivika ja päivitetty nox anturi n.500€ ) Jos tämän ecun kloonaisi niin varmaan kulkee toi check sum errer mukana?
 
Miksi et ostanut tiivistemassaa mielummin? Teippi ei kestä kovinkaan pitkään.
Butyylimassalla alunperin noita tukin, mutta se on myös kelissähapertuvaa, ja uutena tarttuu parhaiten sormiin muttei mualle, kaikenkikiaan hankalaa laitettavaa, ja massana lähtee helposti lumen ja jään mukana kävelemään.
Teippi sentään "voisi olla" matalana pinnassa.
 
Ok, aikalailla leveä ura mutta tuota liimaantuvaa kumilistaa on kyllä vähän kaiken kokoisena ja mikään ei estä laittamasta sitä myös tuon koristelistan paikalle.
En minä tuohon listaa laita, auto on sen verran korkea ettei sitä listaa kovinkaan moni näe, ja kun kattotelineiden takia listat oli poissa varmaan 5 vuotta nin ei nitä ihan hirveästi sinänsä ole kaivannutkaan. Tallessa kyllä ovat.
 
En minä tuohon listaa laita, auto on sen verran korkea ettei sitä listaa kovinkaan moni näe, ja kun kattotelineiden takia listat oli poissa varmaan 5 vuotta nin ei nitä ihan hirveästi sinänsä ole kaivannutkaan. Tallessa kyllä ovat.

Ihan vapaasti jos ei omaan silmään häiritse. Kunhan ehdotin vaihtoehtoja.
 
Corolla abs-vika selvisi kun otti kuskin puolen eturenkaan irti. Kauniisti leikkaantunut johto ja anturi tiessään. Pultti joka anturin pitää kiinni on mallia entinen. Uusi ruosteen poiston kanssa tilalle ja valotkin sammuivat. Jarrut rutisee ikävästi tojota-tyyliin mutta katsastukseen piti viedä kun vapaapäivä on ja myöhässäkin jo. Lista oli odotetusti pitempi kuin lapsena joulupukin kirje. Ruostevauriot vähän yllätti, ennen ei ole mitään sanottu niistä. Pakoputkikin vuosi ja siitä syystä lambda-arvot oletettavasti pielessä. Noo, ei tullut ajokieltoa joten sinänsä positiivista.
 
Mikähän mahtaa olla vialla, kun avaimen kaukosäädöllä ei saa ovia auki kylmässä/kosteassa? Noissa olosuhteissa myöskään matkustajan oven "orjalukko" ei naksahda kiinni, kun autoon istuttua lukitsee kuljettajan oven sisäpuolelta. Toisaalta kun on ajanut auton lämpimäksi ja päässyt perille, niin yleensä kaikki toimii taas ja kaukosäädöllä saa ovet kiinni. (Autohan on siis Focus Mk1 2001.)
 
skoda fabia -20.

ilmesty epc-teksti, ei vaikuta ajoon.
Mutta myös sisätilanvalot kaikkialta on pimeenä.
Takaluukun sisävalo sattumanvarasesti vain kerran välkähtää ja sammuu heti. Eli silloin ku avaan luukun, silloin pitäisi kaikki sisätilanvalot syttyä muutenki.
Kaukosäätimelläkään ei valot syty auton sisällä.

Myös vakionopeudensäädin lakkasi toimimasta ja myös herjaa että Start/stop-ei toimi (mutta start/stop on aina vähän sellanen että ei se halua toimia jo viilenee)
Kaikki sulakkeet piippasin läpi ja kaikki ehjiä.

Mitä veikkaat että on vikana? Huolto veikkasi että hiilisuodatin, mutta kerroin että sehän vasta vaihdettiin.
 
skoda fabia -20.

ilmesty epc-teksti, ei vaikuta ajoon.
Mutta myös sisätilanvalot kaikkialta on pimeenä. Takaluukun sisävalo sattumanvarasesti vain kerran välkähtää ja sammuu heti kun luukun nostaa.
Myös vakionopeudensäädin lakkasi toimimasta ja myös herjaa että Start/stop-ei toimi (mutta start/stop on aina vähän sellanen että ei se halua toimia jo viilenee)
Kaikki sulakkeet piippasin läpi ja kaikki ehjiä.

Mitä veikkaat että on vikana? Huolto veikkasi että hiilisuodatin, mutta kerroin että sehän vasta vaihdettiin.

Jos kerran sähkölaitteet pimenee, niin mieleen tulee, että auton mielestä akku vetelisi viimeisiään?
 
Corolla abs-vika selvisi kun otti kuskin puolen eturenkaan irti. Kauniisti leikkaantunut johto ja anturi tiessään. Pultti joka anturin pitää kiinni on mallia entinen. Uusi ruosteen poiston kanssa tilalle ja valotkin sammuivat. Jarrut rutisee ikävästi tojota-tyyliin mutta katsastukseen piti viedä kun vapaapäivä on ja myöhässäkin jo. Lista oli odotetusti pitempi kuin lapsena joulupukin kirje. Ruostevauriot vähän yllätti, ennen ei ole mitään sanottu niistä. Pakoputkikin vuosi ja siitä syystä lambda-arvot oletettavasti pielessä. Noo, ei tullut ajokieltoa joten sinänsä positiivista.

Tuttu juttu, omastakin Corollasta ruostui aikanaan irti se pultinpää ja anturi hyppäsi ulos kuopastaan. Korjaantui onneksi pelkällä liimalla.

Mutta mikähän ihme siinä on, että se pultti A) ruostuu ja B) katkeaa? Ei kai siihen edes kohdistu mitään mainittavaa rasitusta? Vai onko autotehdas ajatellut samoin ja laittanut jostakin ihmesyystä halvimman pultin ilman sinkitystä?
 
Kele, hylsy tuli ekaa kertaa S60:lle. :D

Se vanha kunnon Volvojen alustan vakiovika eli alapallonivel. Taidan vaihdella tähän kummallekkin puolelle ja jos tutkailisi, että mitä muuta kannattaisi tehdä kun nelipyöräsuuntauksen teetättää joka tapauksessa.

Eipä kyllä ajossa paljoa huomannut, ajattelin että hienoin täristys jarruttaessa tulisi jarruista mutta osaahan tuokin tietysti olla väljä.

Eli pääsee taas naplaamaan mutta eihän noita onneksi kauaa vaihda.
 
Omassa Sitikassa (ainakin) eturenkaissa ulkoreunalla enemmän kulumaa kuin keskellä, ja tulipas mieleen olisiko pyöriensuuntausta vailla. Mietin että ainakin olisi hyvä hetki enenkuin hommaa uudet kesärenkaat. Tosin renkaat 5-vuotiaat, joten mistäs sen tietää vaikka olisivat takana kuluneet...
 
Omassa Sitikassa (ainakin) eturenkaissa ulkoreunalla enemmän kulumaa kuin keskellä, ja tulipas mieleen olisiko pyöriensuuntausta vailla. Mietin että ainakin olisi hyvä hetki enenkuin hommaa uudet kesärenkaat. Tosin renkaat 5-vuotiaat, joten mistäs sen tietää vaikka olisivat takana kuluneet...

Eikö suuntaus pitäisi tehdä uusilla renkailla eikä vanhoilla ja vinksalleen kuluneilla?
 
Eikö suuntaus pitäisi tehdä uusilla renkailla eikä vanhoilla ja vinksalleen kuluneilla?

Tätähän sitä pääsääntöisesti suositellaan.

Omassa kun joutuu noita alustan palikoita vaihtamaan, niin voihan niitä yrittää mittailla kohdalleen, mutta eipä tahdo osua ihan kokemuksen rintaäänellä.

Niin käyn sitten suuntauttamassa, kun on käytännössä pränikät talvikumit.
 
Eikö suuntaus pitäisi tehdä uusilla renkailla eikä vanhoilla ja vinksalleen kuluneilla?
Voi olla. En ole koskaan hommaa nähnytkään. Mutta maalaisjärki sanoo että jos vian näkee, sen korjaaminen on helpompaa kuin sokkona. Ja jos nämä mitat otetaan kuitenkin jostain muualta? kuin renkaankulmasta, niin sama kai se on onko säätäessä renkaita alla ollenkaan?
 
Voi olla. En ole koskaan hommaa nähnytkään. Mutta maalaisjärki sanoo että jos vian näkee, sen korjaaminen on helpompaa kuin sokkona. Ja jos nämä mitat otetaan kuitenkin jostain muualta? kuin renkaankulmasta, niin sama kai se on onko säätäessä renkaita alla ollenkaan?
Eiköhän sen pyöränsuuntauksen suhteen ole ihan sama millaiset kumit siellä vanteilla on.
 
Vikakoodi 16985 P0601 - 001. Golf V 1.6 FSI BAG Internal Control Module: Memory Check Sum Error

Nyt meni sormi osittain suuhun.

Mitä ton kanssa olisi nyt järkevintä tehdä? (Eli halvin/järkevin vaihtoehto) käytyttyjä ecuja löytyisi n. +100€ hintaan, tosin tossa vanhassa ecussa on ohjelmoitu takalambda/nox anturi pois käytöstä (Tyyppivika ja päivitetty nox anturi n.500€ ) Jos tämän ecun kloonaisi niin varmaan kulkee toi check sum errer mukana?


siis moottori-ecuko koodin antaa? vai jokin muu ohjainyksikkö? Jälkimmäisen vaihtoehdon kanssa yleistä kyllä. Toimiiko se, käynnistyykö auto?
 
Jos kerran sähkölaitteet pimenee, niin mieleen tulee, että auton mielestä akku vetelisi viimeisiään?
Kävin mittaamassa, akku oli kunnossa. Laitoin myös akkulaturin siihen että lataa sen aina 2 tuntia aamulla.
aamulla akkua usein 12,5v ja kun takasin kotona niin 12,7v näyttäny parkkiruudussa.

Nyt tähän tuli uusi vika, radiossa teksti: "Kompponentti suojaus aktiivinen" ja radio ei enää soita mitään. Mutta google maps android auton kautta sentään näkyy.
 
Kävin mittaamassa, akku oli kunnossa. Laitoin myös akkulaturin siihen että lataa sen aina 2 tuntia aamulla.
aamulla akkua usein 12,5v ja kun takasin kotona niin 12,7v näyttäny parkkiruudussa.

Nyt tähän tuli uusi vika, radiossa teksti: "Kompponentti suojaus aktiivinen" ja radio ei enää soita mitään. Mutta google maps android auton kautta sentään näkyy.
Missä kohdin nää 12.5 ja 12.7v lukemat on luettu?

Auton pitäs olla aika tovi ihan paikallaan ja aktivoimatta mitään ennenkun akun lepojännite näkyy oikein.

Mikävaan paska akkukin näyttää 12.5-13v tovi ajon jälkeen kun on latailtu ajaessa.
 
Kävin mittaamassa, akku oli kunnossa. Laitoin myös akkulaturin siihen että lataa sen aina 2 tuntia aamulla.
aamulla akkua usein 12,5v ja kun takasin kotona niin 12,7v näyttäny parkkiruudussa.

Nyt tähän tuli uusi vika, radiossa teksti: "Kompponentti suojaus aktiivinen" ja radio ei enää soita mitään. Mutta google maps android auton kautta sentään näkyy.

Ei nyt oikein ota selvää, mutta hakisin ihan suosiolla uuden akun.

Itse olen muutaman harjoittelukerran jäkeen hakenut uuden heti, kun akku on ~5v vanha ja osoittaa jotain oiretta. On pässyt noiden suhteen aika vähällä tutkimisella sen jälkeen.
 
Mikähän ihme tässä nyt voi olla pielessä? Vaihdon talvrenkaat alle niin auton takapäästä alkoi kuulua yli 55 km/h vauhdissa sellainen vähän kolkuttava ääni ihan kuin joku olisi epätasapanossa. Ääni voimistuu nopeuden noustessa. Ajettavuus on ihan normaali, eikä täristä tai ravista yhtään. Renkaan pultit on laitettu momenttiavaimella kiinni ja tarkastettu. Viime talvena ei mitään outoa ääntä kuulunut. Renkaat ostettu viime vuonna, takana vain vajaa talvi ajoa. Mitään muuta ei tule mieleen kuin irronnut paino, mutta kun se ei täristä yhtään.

Renkaita en ole vielä käyttänyt irti. Pitää ajella auto talliin sulamaan ja ihmetellä illalla tai huomenna.
 
Mikähän ihme tässä nyt voi olla pielessä? Vaihdon talvrenkaat alle niin auton takapäästä alkoi kuulua yli 55 km/h vauhdissa sellainen vähän kolkuttava ääni ihan kuin joku olisi epätasapanossa. Ääni voimistuu nopeuden noustessa. Ajettavuus on ihan normaali, eikä täristä tai ravista yhtään. Renkaan pultit on laitettu momenttiavaimella kiinni ja tarkastettu. Viime talvena ei mitään outoa ääntä kuulunut. Renkaat ostettu viime vuonna, takana vain vajaa talvi ajoa. Mitään muuta ei tule mieleen kuin irronnut paino, mutta kun se ei täristä yhtään.

Renkaita en ole vielä käyttänyt irti. Pitää ajella auto talliin sulamaan ja ihmetellä illalla tai huomenna.
Voihan se olla että laakeri tuossa välissä päättänyt irtisanoutua. Hiljeneekö jos rengas saa sivuttaispainetta jompaan kumpaan suuntaan eli esim mutkissa?
 
Mikähän ihme tässä nyt voi olla pielessä? Vaihdon talvrenkaat alle niin auton takapäästä alkoi kuulua yli 55 km/h vauhdissa sellainen vähän kolkuttava ääni ihan kuin joku olisi epätasapanossa. Ääni voimistuu nopeuden noustessa. Ajettavuus on ihan normaali, eikä täristä tai ravista yhtään. Renkaan pultit on laitettu momenttiavaimella kiinni ja tarkastettu. Viime talvena ei mitään outoa ääntä kuulunut. Renkaat ostettu viime vuonna, takana vain vajaa talvi ajoa. Mitään muuta ei tule mieleen kuin irronnut paino, mutta kun se ei täristä yhtään.

Renkaita en ole vielä käyttänyt irti. Pitää ajella auto talliin sulamaan ja ihmetellä illalla tai huomenna.
Epätasapaino ei aiheuta kolkuttavaa ääntä. Ensimmäinen veikkaus on väärät pultit, ottaa kiinni jarruhiluihin. Toinen veikkaus on väärä vanne, etuvanteet ja takavanteet sekaisin. Jos vanteet ja renkaat on joka nurkassa samanlaiset, voi olla kysymys siitä, että tasapaino on sellaisessa kohdassa että ottaa kiinni johonkin, eli aikaisemmin esimerkiksi edessä toiminut on nyt siirretty taakse ja ei mahdukaan siellä olemaan. Aika usein myös jarrukilpi voi ottaa osumaa vaihtaessa aiheuttaen ääntä.

Tää on just tätä, kun amatöörit vaihtaa itse :lol: Kun se auto on siinä ylhäällä vaihtoasennossa, sitä pyörää kannattaisi käsin pyörittää muutama kierros, niin huomaa heti jo siinä pukilla ollessa jos joku ottaa johonkin kiinni tai on muita oireita..
 
Mikähän ihme tässä nyt voi olla pielessä? Vaihdon talvrenkaat alle niin auton takapäästä alkoi kuulua yli 55 km/h vauhdissa sellainen vähän kolkuttava ääni ihan kuin joku olisi epätasapanossa. Ääni voimistuu nopeuden noustessa. Ajettavuus on ihan normaali, eikä täristä tai ravista yhtään. Renkaan pultit on laitettu momenttiavaimella kiinni ja tarkastettu. Viime talvena ei mitään outoa ääntä kuulunut. Renkaat ostettu viime vuonna, takana vain vajaa talvi ajoa. Mitään muuta ei tule mieleen kuin irronnut paino, mutta kun se ei täristä yhtään.

Renkaita en ole vielä käyttänyt irti. Pitää ajella auto talliin sulamaan ja ihmetellä illalla tai huomenna.
Pyörä irti ja tutkimaan. Joko satula hinkuttaa vanteeseen tai sitten pultit ottaa kiinni käsijarrun kamoihin jos ovat liian pitkät.
 
Näissä aina helpottaisi jos kerrottaisiin melki ja malli.

Noin vähän ajettu auto ja ei tietoa vanteista niin paha veikata. Edellinen vastaaja jo ohjeistikin riittävästo noilla tiedoilla..
 
Auton on Lexus IS -18.

Pultit ei voi olla liian pitkät kun on pinnapultit ja mutterit. Tuskin ne pinnapultit voi liikkua rengasta vaihdettaessa? Alkuperäiset aluvanteet kesä- ja talvirenkailla, joten on samat mutterit aina.

Vaihdoin kyllä saman puolen etu- ja takarenkaiden paikat, että kuluvat tasaisemmin. Valmistajan suositus on vaihtaa ne ristiin, mutta renkailla on tietty pyörimissuunta niin siksi noin. Voisihan nuo kokeilla vaihtaa takasin samoille paikoille. Melkoinen homma vaan kun voin nostaa vain yhden kulman kerrallaan.

Automatti kun on ja ei sammu ilman, että laittaa P-vaihteelle niin ei tullut takarenkaita pyöriteltyä. Tietysti voisi jättää siksi aikaa virrat päälle ja N-vaihteelle, että pyöräyttää rengasta.
 
Auton on Lexus IS -18.

Pultit ei voi olla liian pitkät kun on pinnapultit ja mutterit. Tuskin ne pinnapultit voi liikkua rengasta vaihdettaessa? Alkuperäiset aluvanteet kesä- ja talvirenkailla, joten on samat mutterit aina.

Vaihdoin kyllä saman puolen etu- ja takarenkaiden paikat, että kuluvat tasaisemmin. Valmistajan suositus on vaihtaa ne ristiin, mutta renkailla on tietty pyörimissuunta niin siksi noin. Voisihan nuo kokeilla vaihtaa takasin samoille paikoille. Melkoinen homma vaan kun voin nostaa vain yhden kulman kerrallaan.

Automatti kun on ja ei sammu ilman, että laittaa P-vaihteelle niin ei tullut takarenkaita pyöriteltyä. Tietysti voisi jättää siksi aikaa virrat päälle ja N-vaihteelle, että pyöräyttää rengasta.
Onko renkaat samanlevyiset etu ja taka-akselilla?
 
Jos ja kun itse tekee, niin suosittelen aluksi kunnollista tunkkia. 3t tunkki kyllä nostaa tuonkin kokonaan yhdeltä puolelta ylös, niin saa pyöritellä renkaita.

Itsellä antautui 2t tunkit tuon isomman alla ja aikani tusasin halpojen tunkkien kanssa. Sitten kävin hakemassa Bahcon 3t hallitunkin, ja ei ole tarvinnut taistella sen jälkeen.

Kuuleman mukaan Bilteman tunkki hoitaa homman ihan vastaavasti.
 
Käytin renkaat irti ja en muuta vikaa huomannut kuin jarrut laahaavat hieman oikaella puolella ja aika huolella vasemmalla puolella tai sitten siellä on lisäksi jotain muutakin vikaa. Mitään välystä ei tuntunut, vanteissa on painot kiinni ja renkaissa ei ole pullistumia.

Perässä noin vararenkaan alapuolella on muovikate, jonka päältä tuntuu tippuvan hiekkaa ja pikkikiviä kun sitä kopistelee. Pitää ainakin ne poistaa, mutta tuskin ne tuota ääntä aiheuttavat.
 
Käytin renkaat irti ja en muuta vikaa huomannut kuin jarrut laahaavat hieman oikaella puolella ja aika huolella vasemmalla puolella tai sitten siellä on lisäksi jotain muutakin vikaa. Mitään välystä ei tuntunut, vanteissa on painot kiinni ja renkaissa ei ole pullistumia.

Perässä noin vararenkaan alapuolella on muovikate, jonka päältä tuntuu tippuvan hiekkaa ja pikkikiviä kun sitä kopistelee. Pitää ainakin ne poistaa, mutta tuskin ne tuota ääntä aiheuttavat.

Näyttää olevan joku jalalla toimiva käsijarru. Ehkä tsekkaisin sen, jos tuntuu laahausta. Paremmin en tunne noita Toyotan/Lexuksen jarruja, mutta jos on jonkinlaiset liukutapit tai vastaavat, niin voisivat kaivata puhdistusta ja voitelua.

Nuo hiekat sun muut toki kannattaa puhdistaa pois.
 
siis moottori-ecuko koodin antaa? vai jokin muu ohjainyksikkö? Jälkimmäisen vaihtoehdon kanssa yleistä kyllä. Toimiiko se, käynnistyykö auto?
Moottorin ecu. Auto toimii täydellisesti, mut antaa ton vikakoodin ja moottorin vikavalovalaa, eikä anna poistaa ja ens kuussa katsastus, ni ei varmaan tarvii viedä.

Lisätään nyt vielä, et taitaa jäädä kevääseen. Ratkasu vissiin sitten on käytetty ecu ja immon poisto
 
Viimeksi muokattu:
Käytin renkaat irti ja en muuta vikaa huomannut kuin jarrut laahaavat hieman oikaella puolella ja aika huolella vasemmalla puolella tai sitten siellä on lisäksi jotain muutakin vikaa. Mitään välystä ei tuntunut, vanteissa on painot kiinni ja renkaissa ei ole pullistumia.

Perässä noin vararenkaan alapuolella on muovikate, jonka päältä tuntuu tippuvan hiekkaa ja pikkikiviä kun sitä kopistelee. Pitää ainakin ne poistaa, mutta tuskin ne tuota ääntä aiheuttavat.
Jos ne jarrut laahaa, niin kyllä sieltä voi jumputtava ääni kuulua. Usein loppuun ajetuissa levyissä näkyy uria myös poikittain verrattuna pyörimissuuntaan jotka aiheuttavat ääntä.
 
Kävin katsomassa projektiautoa. Autossa kansivika, mutta:
- Tullut myyjän isälle kansivikaisena
- Kansi käytetty koneistamolla oikaistavana (ei tutkittu halkeamien varalta)
- Myyjä vaihtanut kansipahvin (ammatiltaan automekaanikko)

Tämän jälkeen ajettu noin 1000km ja nyt taas tekee kovasti painetta vesitilaan. Onko tässä nyt käynyt vaihtajalla asennusvirhe, koska oikein muuta vaihtoehtoa en keksi? Kannen pulteista sipaisi pohjasta vähän pois, jotta oikaistulla kannella eivät vahingossakaan pohjaa.
Jos kansi olisi halki, eikö se olisi alkanut tekemään painetta samantien, eikä vasta 1000km ajon jälkeen?
 
Kävin katsomassa projektiautoa. Autossa kansivika, mutta:
- Tullut myyjän isälle kansivikaisena
- Kansi käytetty koneistamolla oikaistavana (ei tutkittu halkeamien varalta)
- Myyjä vaihtanut kansipahvin (ammatiltaan automekaanikko)

Tämän jälkeen ajettu noin 1000km ja nyt taas tekee kovasti painetta vesitilaan. Onko tässä nyt käynyt vaihtajalla asennusvirhe, koska oikein muuta vaihtoehtoa en keksi? Kannen pulteista sipaisi pohjasta vähän pois, jotta oikaistulla kannella eivät vahingossakaan pohjaa.
Jos kansi olisi halki, eikö se olisi alkanut tekemään painetta samantien, eikä vasta 1000km ajon jälkeen?

Onkohan kannenpulttien kiristyksessä tullut joku moka. Luettu ohjeet väärin. Jäänyt viimeinen vaihe tekemättä tms.

Tai momenttiavain kalibroimaton ja jättänyt löysälle.

Tai ei se tarvitse kuin hiekanmurun jäädä asennusvaiheessa väliin niin voi olla tuo lopputulos.
 
Ei se aina mene nää rempat niin maaliin.

Autona tuollainen -06 XT Forester Subaru, tuossa pari viikkoa takaperin päätti vasen etujarrusatula hirttää kiinni moottoritiellä. No päädyttiin tuomaan auto trailerilla takas kotiin.

Tilasin Trodolta uudet levyt, palat ja satuloihin korjaussarjat. Purin molemmat satulat ja kannakkeet irti, putsasin pari iltaa irtonaisimmat ruosteet pois ja liottelin muutaman päivän evapo rustossa jonka jälkeen maalasin kaikki.

Kokosin uusilla tiivisteillä ja männillä jne, tässä kohtaa tajusin että toinen banjopultti jarruletkulle on kateissa, no hain sitä tallista ja pihalta toista tuntia löytämättä, oli pakko luovuttaa ja tilata autodocilta uudet. Ne saapui ja sitten äkkiä kokoamaan että sais auton läjään.

Kaikki meni hyvin kunnes rupesin kiristämään vasenta satulaa kiinni kannakkeeseen, lyhyellä 3/8" räikällä kiristin ja kuinka ollakkaan kannakkeesta korkkas kierteet... No kirosin aikani ja kasasin oikean puolen myös.

Muuten kaikki meni hyvin, mutta kun noita vasemman puolen satulan kannakkeita ei ole missään hyllyssä niin päädyin sitten tilaamaan purkamolta satulan kannakkeineen ja täytyy tehdä kunnostettu kannake tuosta.

Joku ehdotti että laittaa helicoilit tuohon tuon japsi pultin tilalle, mutta oma ajatusmaailma käskee sitten tehdä tuon molemmin puolin samoin. Kokeilen nyt onneani tuon purkamon osan kanssa, jos sekin on hapan niin sitten täytyy hommata helicoil sarja ja soppelit pultit.

Jotka on näiden japsien kanssa rassanneet tietää kuinka happamia ne voi välillä olla
 
Kävin katsomassa projektiautoa. Autossa kansivika, mutta:
- Tullut myyjän isälle kansivikaisena
- Kansi käytetty koneistamolla oikaistavana (ei tutkittu halkeamien varalta)
- Myyjä vaihtanut kansipahvin (ammatiltaan automekaanikko)

Tämän jälkeen ajettu noin 1000km ja nyt taas tekee kovasti painetta vesitilaan. Onko tässä nyt käynyt vaihtajalla asennusvirhe, koska oikein muuta vaihtoehtoa en keksi? Kannen pulteista sipaisi pohjasta vähän pois, jotta oikaistulla kannella eivät vahingossakaan pohjaa.
Jos kansi olisi halki, eikö se olisi alkanut tekemään painetta samantien, eikä vasta 1000km ajon jälkeen?
Aika vajavaiset lähtötiedot. Jos ei alkuperäisestä viasta ole tietoa, ja ehkä silti vaikka olisikin, olisi kannesta ollut syytä tarkastaa ihan kaikki jo ensimmäisellä kierroksella, eikä mennä pelkällä kannen plaanauksella. Ihan hyvin voi olla kansi halki. Voi olla myös asennusvirhe, roskaa välissä tai väärä momentti, tai kiristetty väärässä järjestyksessä. Dekkitasokin voi olla kiero/huonokuntoinen. Pultit myös voi kantaa, tuo "pohjasta sipaisu" ei ainakaan kuulosta siltä, että olisi kunnolla mitattu ja tarkastettu, että kiristysvaraa on.
1000km on käytännössä ihan sama asia kuin saman tien heti vuotaisi, kansi voi varsin hyvin olla halki.
Siitä oletuksesta ainakin kannattaa lähteä kun tuollaista on ostamassa, että vähintäänkin kannen saa uusia, mahdollisesti hiluineen päivineen. Sen mukaan sitten hinnoittelu. Ei sitä kukaan myyjäkään takaa, että pääsee pelkällä pahvin vaihdolla tms.

Sen lisäksi kannattaa varmistaa että tuleeko se paine ylipäätänsä kannesta. Joissakin autoissa on myös aika villejäkin vesikiertojärjestelmiä ja se paine voi tulla jostakin muualtakin, ahdetuissa autoissa lähinnä. Kannestahan se yleensä tulee, lähinnä teoreettinen mahdollisuus jos tulee muualta.
 
Ootteko tota 800h lukkoa nollailleet webastosta?
Ei kai tuossa muuta kuin vag kkl piuha ja thermotest softa ja tekemään. En oo aiemmin tehnyt, ja porukoilla webasto lukossa.
Piuha löytyy iteltä, ja se keltainen piuhan pää on tuossa autossa tulipelin takana, joten ei kai tossa mitään kummempaa ole..?
 
Ootteko tota 800h lukkoa nollailleet webastosta?
Ei kai tuossa muuta kuin vag kkl piuha ja thermotest softa ja tekemään. En oo aiemmin tehnyt, ja porukoilla webasto lukossa.
Piuha löytyy iteltä, ja se keltainen piuhan pää on tuossa autossa tulipelin takana, joten ei kai tossa mitään kummempaa ole..?

eipä siinä kummempaa ole. jos on ajastinkello niin myös sen takaa voi päästä siihen wbus pinniin käsiksi helpommin.
 
Ei se aina mene nää rempat niin maaliin.

Autona tuollainen -06 XT Forester Subaru, tuossa pari viikkoa takaperin päätti vasen etujarrusatula hirttää kiinni moottoritiellä. No päädyttiin tuomaan auto trailerilla takas kotiin.

Tilasin Trodolta uudet levyt, palat ja satuloihin korjaussarjat. Purin molemmat satulat ja kannakkeet irti, putsasin pari iltaa irtonaisimmat ruosteet pois ja liottelin muutaman päivän evapo rustossa jonka jälkeen maalasin kaikki.

Kokosin uusilla tiivisteillä ja männillä jne, tässä kohtaa tajusin että toinen banjopultti jarruletkulle on kateissa, no hain sitä tallista ja pihalta toista tuntia löytämättä, oli pakko luovuttaa ja tilata autodocilta uudet. Ne saapui ja sitten äkkiä kokoamaan että sais auton läjään.

Kaikki meni hyvin kunnes rupesin kiristämään vasenta satulaa kiinni kannakkeeseen, lyhyellä 3/8" räikällä kiristin ja kuinka ollakkaan kannakkeesta korkkas kierteet... No kirosin aikani ja kasasin oikean puolen myös.

Muuten kaikki meni hyvin, mutta kun noita vasemman puolen satulan kannakkeita ei ole missään hyllyssä niin päädyin sitten tilaamaan purkamolta satulan kannakkeineen ja täytyy tehdä kunnostettu kannake tuosta.

Joku ehdotti että laittaa helicoilit tuohon tuon japsi pultin tilalle, mutta oma ajatusmaailma käskee sitten tehdä tuon molemmin puolin samoin. Kokeilen nyt onneani tuon purkamon osan kanssa, jos sekin on hapan niin sitten täytyy hommata helicoil sarja ja soppelit pultit.

Jotka on näiden japsien kanssa rassanneet tietää kuinka happamia ne voi välillä olla

Jos tuon kanssa ei ole kiire niin suosittelen Time-sert kittiä.
Hinta on 10x helicoiliin verrattuna mutta jarrusatulan kiinnitykseen helicoililla kuulostaa melko heppoiselta.
 
Ei se aina mene nää rempat niin maaliin.

Autona tuollainen -06 XT Forester Subaru, tuossa pari viikkoa takaperin päätti vasen etujarrusatula hirttää kiinni moottoritiellä. No päädyttiin tuomaan auto trailerilla takas kotiin.

Tilasin Trodolta uudet levyt, palat ja satuloihin korjaussarjat. Purin molemmat satulat ja kannakkeet irti, putsasin pari iltaa irtonaisimmat ruosteet pois ja liottelin muutaman päivän evapo rustossa jonka jälkeen maalasin kaikki.

Kokosin uusilla tiivisteillä ja männillä jne, tässä kohtaa tajusin että toinen banjopultti jarruletkulle on kateissa, no hain sitä tallista ja pihalta toista tuntia löytämättä, oli pakko luovuttaa ja tilata autodocilta uudet. Ne saapui ja sitten äkkiä kokoamaan että sais auton läjään.

Kaikki meni hyvin kunnes rupesin kiristämään vasenta satulaa kiinni kannakkeeseen, lyhyellä 3/8" räikällä kiristin ja kuinka ollakkaan kannakkeesta korkkas kierteet... No kirosin aikani ja kasasin oikean puolen myös.

Muuten kaikki meni hyvin, mutta kun noita vasemman puolen satulan kannakkeita ei ole missään hyllyssä niin päädyin sitten tilaamaan purkamolta satulan kannakkeineen ja täytyy tehdä kunnostettu kannake tuosta.

Joku ehdotti että laittaa helicoilit tuohon tuon japsi pultin tilalle, mutta oma ajatusmaailma käskee sitten tehdä tuon molemmin puolin samoin. Kokeilen nyt onneani tuon purkamon osan kanssa, jos sekin on hapan niin sitten täytyy hommata helicoil sarja ja soppelit pultit.

Jotka on näiden japsien kanssa rassanneet tietää kuinka happamia ne voi välillä olla

Jos tuon kanssa ei ole kiire niin suosittelen tilaamaan Time-sert kitin.
Hinta on 10x helicoiliin verrattuna mutta jarrusatulan kiinnitykseen helicoililla kuulostaa melko heppoiselta.

Edit: jaa niin toi satula pultataan kyljestä eikä päältä, ehkä noilta kierteiltä ei siinä tapauksessa vaadita niin paljon.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
257 541
Viestejä
4 474 573
Jäsenet
73 966
Uusin jäsen
arcadeteam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom