Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Jos helma on kantavaa rakennetta, ei sitä enää paikata, vaan vaihdetaan uuteen. Jos pelti olisi ollut tervettä, ei siihen olisi saanut tehtyä reikää. Katsastaja kuuli koputellaan, että tämähän on läpimätä ja naps siitä läpi meni. Eli koko pelti voi olla mätä ja vaihtokunnossa kuitenkin.
Kyllä niitä paikkaillaan ihan joka päivä

1000017881.jpg
 
Teknisesti "täydellisesti toimivaan" vanhukseen hakkasi katsuri helmaan reiän. Eka paikka jossa sanoivat, että ruostekorjauksia tekevät sanoi pahoittelevana, että "meidän kaverit ei jaksa reikiä paikkailla vaan helma kokonaan uusiksi ja 4-numeroinen summa"...

Paljonkohan kannattaa käyttää vaivaa "muutaman satasen" fiksipaikan etsintään (onkohan mahdollista edes)? Vai pitäisikö vaan suosiolla laittaa hyvin toimiva tonnin käyttöauto paaliin?

Ja jos "paaliin" niin maksaisikohan jonkunlainen pulju tuollaisesta vielä jonkun satasen? Alvitta tai itse kun korjaisi, niin nettiauton pyynnit vastaavalle kuitenkin lähemmäs 2000€.
Face ja paikalliseen puskaradioon kyselemään hitsaajaa. Taatusti löytyy.
 
Tee-se-itse korjaajat ostelee tollasia autoja. Jos muuten päältä ja sisältä on edes kohtuu siisti. Että voi hitsattuna myydä eteenpäin vielä.
 
Mitä tiivistemassaa suosittelette oven alareunojen tiivistämiseksi ennen pohja- ja pintamaalausta? (Kuivumisaika max yön yli)
 
Mitä tiivistemassaa suosittelette oven alareunojen tiivistämiseksi ennen pohja- ja pintamaalausta? (Kuivumisaika max yön yli)

sikaflex 221 tai biltema 36-4830

ensin mainittua tuli käytettyä raskaan kaluston päälirakennehommissa satoja tuubeja ainakin. toimii hyvin tollasiin rakojen tiivistyksiin ja kestää säät, kulutukset ym. Biltsu omissa harrastehommissa toiminu ihan samal taval, en ole eroa huomannut.
1-komponenttinen polyuretaanipohjainen tiivistemassa ajoneuvoihin. Soveltuu esimerkiksi peltiosien väliseksi täytteeksi, korin saumojen tiivisteeksi, ruuvattuihin lokasuojiin, ajo- ja takavalojen kiinnikkeisiin ja johtojen läpivienteihin. Myös koristelistojen ja tunnusten kiinnittämiseen. Kiinnittää käsittelemättömät teräslevyt tehokkaasti. Kovettunut tiivistemassa pysyy kovana ja elastisena. Sauma kestää liikkumista jopa 25 %. Levitetään patruunapuristimella. Voidaan päällemaalata.
 
Mikä mahtaa olla Bilteman kuivumisaika? Ja suositteletko vetämään tuon puhtaalle pinnalle vai vasta pohjamaalin päälle? Seuraavana päivänä ajattelin vetää 1K maalin päälle.
 
Sun on täytynyt tehdä jotain todella pahaa entisessä eläm:redface:ässäs

Todennäköisesti - no toki olisi voinut katsoa tarkemmin sitä kelaa jo ensimmäisellä kerralla.

Mutta siihen nähden, että uusi magneetikytkin hihnapyörineen maksaa sinisellä n. 230e, lähti Valeon kompura ebaysta alle 300e.

Ei siinä tarvinntu kovin kauaa miettiä, kummanko ottaa - vaikka toki järjestelmän jotuukin huuhtelemaan ja veivaamaan taas uudet aineet.

Eipä tuolla kyllä olisi taas viahteeksi keliäkään tehdä mitään remppoja kun paikallaan olleessankin tahtoo tukehtua.

Edistin kuitenkin autoeremonttia tänään käymällä postin automaatista tonkan vaihteistoöljyä jonka ehdin tialta jo aiemmin.

Että varmaan parille viimeiselle viikolle onkin sitten hiukan jumppaa luvassa auton kanssa kun meilistä päätellen töiden alettua ei taida tarvita kovin paljoa autoremonttia tehdä. :beye:
 
Mikä mahtaa olla Bilteman kuivumisaika? Ja suositteletko vetämään tuon puhtaalle pinnalle vai vasta pohjamaalin päälle? Seuraavana päivänä ajattelin vetää 1K maalin päälle.

Yön yli jos kuivattaa niin seuraavana päivänä voi maalata yli. Ei ole kauheasti merkitystä laittaako puhtaalle pellille vai pohjamaalatulle, mutta itse laittasin pohjamaalin päälle, tuntuu järkevämmältä niin.
 
Jonkun anturin voi nestemäinen bensa mahdollisesti saada tulviessaan siellä sekaisin, mutta bensa myös haihtuu hyvin nopeasti ja kaiken pitäisi palautua ennalleen.
Bensahan ei ole puhdasta ja tulee mieleen, että jos ne anturit siinä pitkään ui, niin jää hartsi tms. jämiä, jota höyryt ei aiheuta. Voihan ne jämät tarttua siihen aktiivihiileenkin, kun kokonaan bensa ei haihdu.
 
Bensahan ei ole puhdasta ja tulee mieleen, että jos ne anturit siinä pitkään ui, niin jää hartsi tms. jämiä, jota höyryt ei aiheuta. Voihan ne jämät tarttua siihen aktiivihiileenkin, kun kokonaan bensa ei haihdu.
Ei ole osunut kohdalle sellaista autoa, että siellä edes mitään antureita olisi ollut, mutta jos siellä joku anturi olisi, ei se olisi tuollaisessa paikassa sellainen, joka bensasta pelästyy. Ja se hiili, se on hiilirakeita, niiden on koko ajan tarkoituskin imeä kaikkea itseensä, niitä ei voi saada mitenkään hajalle. Oikein riittävästi yrittämällä ne voi saada saturoitua jollakin aineella niin, että eivät enää toimi optimaalisesti, mutta siltikään sitä koko filtteriä ei mitenkään voi saada tukittua vaikka siitä ajaisi tonneittain bensiiniä lävitse.
 
Muovisen dieselputken päästä hajosi pikaliitin. Kyse on suodattimelta ruiskutuspumpulle tulevasta putkesta.
Liitin on ilmeisesti vain painettu putken päähän. Löysin jo varaosaliittimen, mutta pystyykö sitä vaihtamaan putkeen, vai täytyykö tehdä kokonaan uusi putki?
 
Muovisen dieselputken päästä hajosi pikaliitin. Kyse on suodattimelta ruiskutuspumpulle tulevasta putkesta.
Liitin on ilmeisesti vain painettu putken päähän. Löysin jo varaosaliittimen, mutta pystyykö sitä vaihtamaan putkeen, vai täytyykö tehdä kokonaan uusi putki?
Jos tai kun ilmeisesti on imupuolella, niin voi korvata ihan letkulla ja klemmareilla.
 
Jos tai kun ilmeisesti on imupuolella, niin voi korvata ihan letkulla ja klemmareilla.
Todennäköisesti näin, mutta tarina ei nyt kertonyt mistä autosta on kysymys, siellä voi olla toinenkin pumppu ja ihan jonkinlainen paine vaikka ns matalapainepuolesta olisikin kyse, jolloin ei ihan kaikki patentit välttämättä pidä riittävästi.
 
Hirveän paljon helpottaisi jos jo aloitusviestissä (aina neuvoa kulloinkin kysyvä) kertoisi mistä autosta on kysymys, myös kuvat siitä kohteesta/osasta mitä milloinkin ollaan turaamassa tai ihmettelemässä on kivoja ja todennäköisesti nopeuttaa avun saamista. Jää herkästi vastaamatta aika monelta jos kaikki oleelliset lähtötiedot pitää yrittää ensin lypsää ulos kysyjästä, ennen kuin päästään itse asiaan.
 
Hirveän paljon helpottaisi jos jo aloitusviestissä (aina neuvoa kulloinkin kysyvä) kertoisi mistä autosta on kysymys, myös kuvat siitä kohteesta/osasta mitä milloinkin ollaan turaamassa tai ihmettelemässä on kivoja ja todennäköisesti nopeuttaa avun saamista. Jää herkästi vastaamatta aika monelta jos kaikki oleelliset lähtötiedot pitää yrittää ensin lypsää ulos kysyjästä, ennen kuin päästään itse asiaan.
Ei kyseessä ole auto laisinkaan.
Tällaisesta liittimestä on kyse: PIKALIITIN - Auton.fi
 
Tällaisesta liittimestä on kyse: PIKALIITIN - Auton.fi
Leikkaa vanhasta muoviputkesta pari senttiä pois ensin, että saat "uuden" putkenpään mihin painat tuon liittimen, vanhaan päähän ei enää kiristy niin kuin kuuluu. Siihen kovaan muoviputkeen ei ihan helposti vaan paineta sitä uutta liitintä, jonkin sortin puristin/patentti pitää hommata/askarrella, että se liitin menee nätisti suoraan, eikä samalla hajoa.
 
Viimeksi muokattu:
Muovisen dieselputken päästä hajosi pikaliitin. Kyse on suodattimelta ruiskutuspumpulle tulevasta putkesta.
Liitin on ilmeisesti vain painettu putken päähän. Löysin jo varaosaliittimen, mutta pystyykö sitä vaihtamaan putkeen, vai täytyykö tehdä kokonaan uusi putki?

Tuollai painelet:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Oon jokusen muoviletkun tehny näil ohjeil.

Toinen toimiva on ollu upottaa letkun pää kiehuvaan veteen ja hetken kuluttua nostelet ulos ja painat liittimen käsineen letkun sisään, polttoaineputken tapauksessa laittasin vielä puristettavan oetiker klemmarin varmistamaan sitä liitosta..
 
IMG-20240719-183842.jpg

Koneistamo oli sitä mieltä, että kiertokankien järjestyksellä ei ole mitään väliä. Joten sekasinhan ne niillä meni. Tämän jälkeen aloin jo epäilemään, että kiertokangetkin olisi menneet niillä väärinpäin, mutta ne intterswebin mukaan olisi onneksi oikeinpäin.
Merkinnöistä ei ainakaan jäänyt kiinni, kun kiertokangessa ja männässä kummassakin oli isolla numero.Toisaalta oma syy, olisi pitänyt ne pisteet hakata jokaiseen kiertokankeen, niin olisi ollut varma homma.

Näillä mennään eteenpäin
 
IMG-20240719-183842.jpg

Koneistamo oli sitä mieltä, että kiertokankien järjestyksellä ei ole mitään väliä. Joten sekasinhan ne niillä meni. Tämän jälkeen aloin jo epäilemään, että kiertokangetkin olisi menneet niillä väärinpäin, mutta ne intterswebin mukaan olisi onneksi oikeinpäin.
Merkinnöistä ei ainakaan jäänyt kiinni, kun kiertokangessa ja männässä kummassakin oli isolla numero.Toisaalta oma syy, olisi pitänyt ne pisteet hakata jokaiseen kiertokankeen, niin olisi ollut varma homma.

Näillä mennään eteenpäin

Kunhan jokaisessa on alkuperäinen alapään lenkki niin ei väliä.
 
Kunhan jokaisessa on alkuperäinen alapään lenkki niin ei väliä.
Joo ja ei. Tärkentä on tietysti, että kiertokangen osat on samaa paria. Uutta moottoria tai uudelleen koneistettua kasattaessa pitäisi yleensä kaulat olla saman kokoisia keskenään ja kaikki tasapainossa jolloin paikalla ei ole väliä. Jos kuitenkin esimerkiksi (kuvasta päätellen) vanhaan asetelmaan vaan vaihdetaan uudet männät ja sitten vaan pikana kasataan kone takaisin, olisi ihan hyvä lähtökohta laittaa veivit samoihin paikkoihin missä olivatkin, ei ole ollenkaan selvää, että kaikki kaulat on samaa kokoa vanhassa koneessa. Konetta kasaavan nyt kuitenkin joka tapauksessa luulisi hieman niitä välyksiäkin katsovan ja jos kaikki on mitattu ja hyväksi todettu, niin ei sillä järjestyksellä sitten mitään väliä ole.
 
Itellä kun joskus aikoinaan menivät sekasin niin ei pyöriny kone, sen jälkeen tullut varmuuden vuoksi laiteltua järjestykseen
 
Etuiskarit ja jouset vaihdettu. Eipä näillä rikkonaisilla iskareilla näytä olevan mitään virkaa, kun auto pysyy jykevillä jousilla jämäkkänä muutenkin,eikä katsastaja huomaa mitään.

Jarrutuksessa kyllä liikaa alko sukeltamaan. Oli jo aika vaihtaa. Kaikkeen pikku heiluntaan tottuu.
 
Aika mielikuvituksellisia jatkoja sai askarrella, että sai avattua takapyörän laakerin kiinnityspultit audissa. Varsinkin nuo alimmaiset.
DSC_4110.JPG


Kaverin auto tuo, siinä neuvomisen ohessa vääntelin omaan projektiin etujarruihin uudet putket molemmin puolin.
DSC_4109.JPG

Etupyöristä olen noita samoja laakereita vaihdellut. Ensin olen navan naputellut kiilalla/taltalla laakeristia irti niin saa paremmin tilaa taivutella vetoniveltä pois edestä. Klannin hylsy, voimapallonivel ja mutterinväännin sopii joihinkin. 10mm XZN bitsi ja syvään taivutettu lenkki on myös ollut toimiva yhdistelmä pyörittelyyn. Pulttien irrotuksen jälkeen olen paineilmataltalla pyörittänyt laakeria kehällä eteenpäin, niin saa sen helpommin irti. Onko kyllä alapulteille takapäässä vähemmän tilaa
 
Aika mielikuvituksellisia jatkoja sai askarrella, että sai avattua takapyörän laakerin kiinnityspultit audissa. Varsinkin nuo alimmaiset.
DSC_4110.JPG


Kaverin auto tuo, siinä neuvomisen ohessa vääntelin omaan projektiin etujarruihin uudet putket molemmin puolin.
DSC_4109.JPG

Jarruletku liian pitkä?
 
renkaan pitää pystyä kääntymään ilman että letku menee kireäksi

Tässä tapauksessa kireys vaan ilmenee toisella tapaa, kun letku lähtee 45 asteen kulmalla liittimellä.

Ainakin joskus eräs m-alkuinen kauppa myi jarruletkut ja tuulettimenhihnat pyöristämällä tehtaan koon ylöspäin lähimpään varastokokoon ja lopputulos oli helposti tälläistä.
 
Etupyöristä olen noita samoja laakereita vaihdellut. Ensin olen navan naputellut kiilalla/taltalla laakeristia irti niin saa paremmin tilaa taivutella vetoniveltä pois edestä. Klannin hylsy, voimapallonivel ja mutterinväännin sopii joihinkin. 10mm XZN bitsi ja syvään taivutettu lenkki on myös ollut toimiva yhdistelmä pyörittelyyn.

1/2" hylsyillä ei mitään mahdollisuutta sopia pyörimään alimmissa, 3/8 vääntiöllä olevat oli sen verran ohuempia, että sopi paikalleen. Pitkä 1/2" oli liian pitkä, tuo klannin hylsy voisi ollakin hyvä, todennäköisesti on pituus optimoitu. Täytyypä hankkia hyllyyn.

Jarruletku liian pitkä?
Ihan se on saman mittainen, kun vanhakin.
 
Ford S-MAX 2016 2.0TDCi kyseessä ja vaimo huomasi ajaessa, että oli outoa ääntä kuulunut oikealta edestä ylämäissä kiihdyttäessä maantiellä.
Tein koeajoja ja huomasin, että ääni syntyy matalilla kierroksilla noin 1500rpm tienoilla kiihdyttäessä / kuorman ja väännön kasvaessa. Helpoiten sitä sai tuotettua kun ajoi hieman liian isolla vaihteella ja kiihdytti.
Laitoin puhelimen konehuoneeseen äänittämään kun näitä ääniä on aina hieman vaikeaa kuvailla.

Olisiko täällä kellään kokemusta mistä voisi moinen ääni tulla/johtua ?

Ensimmäinen ajatus oli kun itse kuulin äänen ohjaamoon, että jokin muovi tai suoja lähtenyt irti ja räpättää jossain välissä, mutta selvästi tuntuisi tulevan tuolta vänkärin puolelta eli jakopään päädystä eikä silmämääräisesti näytä olevan missään syyllistä. Voisiko apulaitehihna ja sen kiristin rullat tms. pitää moista mekkalaa ?

Ääninäytteitä

 
Ford S-MAX 2016 2.0TDCi kyseessä ja vaimo huomasi ajaessa, että oli outoa ääntä kuulunut oikealta edestä ylämäissä kiihdyttäessä maantiellä.
Tein koeajoja ja huomasin, että ääni syntyy matalilla kierroksilla noin 1500rpm tienoilla kiihdyttäessä / kuorman ja väännön kasvaessa. Helpoiten sitä sai tuotettua kun ajoi hieman liian isolla vaihteella ja kiihdytti.
Laitoin puhelimen konehuoneeseen äänittämään kun näitä ääniä on aina hieman vaikeaa kuvailla.

Olisiko täällä kellään kokemusta mistä voisi moinen ääni tulla/johtua ?

Ensimmäinen ajatus oli kun itse kuulin äänen ohjaamoon, että jokin muovi tai suoja lähtenyt irti ja räpättää jossain välissä, mutta selvästi tuntuisi tulevan tuolta vänkärin puolelta eli jakopään päädystä eikä silmämääräisesti näytä olevan missään syyllistä. Voisiko apulaitehihna ja sen kiristin rullat tms. pitää moista mekkalaa ?

Ääninäytteitä


Jos sä meinaat tuota metallista sirkuttavaa ääntä niin kuulostaa joltain apulaitehihnan tai siihen liittyvältä ääneltä...
 
Jos sä meinaat tuota metallista sirkuttavaa ääntä niin kuulostaa joltain apulaitehihnan tai siihen liittyvältä ääneltä...


Joo sitä. Se tosiaan itsestäkin kuulostaa apulaitehihnalta näin konehuoneesta äänittäen. Ohjaamoon tuo vaan hämäävästi kuulostaa äänitteen sirkutuksen sijasta enemmän "räpättävälle" äänelle vähän niinkuin joku sisustan räminä tai sen tapainen ääni.

Silleen oisi loogista että kuorman kasvaessahan se kuorma kasvaa myös hihnalla ja sen laakeroineilla.
 
Sehän napsahti apulaitehihna sitten ilman mitään varoituksia poikki. No olihan sillä jo ikääkin (vajaa 270tkm) ja tarkotus oli ens viikolla vesipumpun ohessa vaihdella, mutta tulikin nyt vähän nopeammin eteen. Outoa vaan, ettei mitään murenemisia/rispaantumista tai halkeamia tuossa hihnassa. Koitin tuossa myös jo kaikki hihnapyörät läpi, eikä niissä välyksiä tuntunut olevan eli selvinnee pelkällä hihnan vaihdolla. Onneks olin kotipihasta lähdössä niin ei jäänyt tuonne keskelle maantietä :D

Potilaana jo aikaa nähnyt E46 330d bemari.
 
Sehän napsahti apulaitehihna sitten ilman mitään varoituksia poikki. No olihan sillä jo ikääkin (vajaa 270tkm) ja tarkotus oli ens viikolla vesipumpun ohessa vaihdella, mutta tulikin nyt vähän nopeammin eteen. Outoa vaan, ettei mitään murenemisia/rispaantumista tai halkeamia tuossa hihnassa. Koitin tuossa myös jo kaikki hihnapyörät läpi, eikä niissä välyksiä tuntunut olevan eli selvinnee pelkällä hihnan vaihdolla. Onneks olin kotipihasta lähdössä niin ei jäänyt tuonne keskelle maantietä :D

Potilaana jo aikaa nähnyt E46 330d bemari.
Varmaan kannattaisi noilla kilometreillä laittaa vaihtoon nuo hihnapyörätkin ja mahdolliset hihnan kiristimet.
 
No niin, nyt on sitten tehty Ford Focus 1.4 vm. 2001 jarruremonttia etuakselille... kiitoksia kaikille jarruongelmiani kommentoineille ja projektissa kannustaneille! :)

Ensin (eli jo viikko sitten) tehtiin epävarmempi/hankalampi puoli, eli etuoikea, joka rahisi pahasti jarrutettaessa. Siellä oli tosiaan sisempi pala kulunut loppuun, ulommassa oli vielä pintaa useampi milli.

etuoikean palat.jpg


Koska palojen epätasaisen kulumisen takia oli ollut epäilystä jarrusatulan jumittamisesta, niin satula sitten remontoitiin paikallaan jarruletku kiinni. Eli mäntä, sisempi tiiviste ja pölysuoja vaihtuivat. Vanhassa männässä oli hieman korroosiota ulommassa päässä, mutta jarrusatulan sisäosat olivat siistinoloiset, joten uusi tiiviste vanhan tilalle ja sitten uusi mäntä pölysuojineen paikalleen. (Tässä vaiheessa voi todeta, että jarrumäntätyökalusta olisi ollut hyötyä... mutta meni se mäntä näköjään paikalleen riittävästi hakkaamallakin - ja kyllä, ilmaruuvi oli auki samoin kuin korkki ylhäällä jarrunestesäiliössä.) Oli vittumainen operaatio kaiken kaikkiaan, mutta onnistui. Sitten palat paikalleen, uusi jarrulevy paikalleen ja kokonaisuus kasaan. Jarrunestettä täydennettiin säiliöön operaatio aikana vähän toista litraa. Aikaa kului tämän nurkan parissa yhteensä lähemmäs viisi tuntia.

1721670917625.jpeg


Myös huonokuntoiset pinnapultit muttereineen vaihtuivat samalla, paras ja tilavin paikka vaihtaa ne on tuossa irrotetun satulan kohdalla, muualla ei mahdu. Tulivat vasaralla naputtamalla nätisti ulos ja uudet sai muttereilla ja prikoilla vedettyä paikalleen. Näiden vaihto oli helppo ja nopea osa kokonaisuutta.

Tänään sitten tehtiin etuvasen, kun sää salli ja paikat olivat vetristyneet. Palat ja levyt sekä tehdaskunnostettu jarrusatula, kun tälle puolelle oli puolitoista vuotta aiemmin vaihdettu jarruletku, joten tiedettiin sen lähtevän helposti auki. Sekä ne pinnapultit, kun ei ne paljoa maksa ja tälläkin puolella kunto hieman arvelutti. Jarrupaloissa oli tällä vasemmallakin puolella havaittavissa epätasaista kulumaa - sisemmässä oli ehkä millimetri kulutuspintaa jäljellä ja ulommassa useita millimetrejä. Aikaa meni tällä kertaa melko tarkkaan kolme tuntia - fiksumpi olisi tehnyt kahteen, jos olisi laittanut Rust Offin heti alussa jarrulevyn ja navan väliin ja jos olisi tajunnut vaihtaa jarruletkun vanhasta satulasta uuteen ennen kuin uusi satula oli jo ruuvattu paikalleen. Jarruletku kun ei mahdottomia suostu kiertymään... Mutta paljon helpompi tämä puoli kokonaisuutena. Jarrunestettäkään ei tällä kertaa vuodatettu yhtä vuolaasti, vaan ilmat pyrittiin saamaan pois perinteisellä metodilla komentamalla jarrumiestä polkemaan ja avaamalla ilmausruuvia sopivassa syklissä.

1721672112996.jpeg


Hyvä siitä tuntuisi tulleen. Pysähtyy erittäin hyvin, ei ääntele ja poljintuntuma on jees. Osa- ja tarvikekustannukset alle 300€ kotimaisista kivijalkakaupoista. Keskeisinä osina tuota Brembon halpislinjastoa - no, eiköhän se riitä tällaiseen tonnin pommiin. Kemikaliopuolelta CRC:n Rust Offia ja Bräkleen Prota Motonetistä sekä Bilteman DOT4:sta ja jarrusatularasvaa, koska ne olivat Biltemassa halvempia kuin Motonetissä eivätkä MSDS:ien selailun perusteella kuitenkaan laadullisesti huonompia.

1721671886634.jpeg
 
Itse olen herkistellyt etujarrut aina keväisin pienellä kangella väännellen ihan purkamatta renkaidenvaihdon yhteydessä, takajarrujen kuin myös etu toimivuuteen auttaa ihan se että käyttää poljinta silloin tällöin ihan voimalla jossakin rauhallisessa paikassa, etenkin takajarrut tuppaa normiajossa olemaan kovin kevyellä käytöllä.
 
Ford S-Max 2011 rupesi ujeltamaan, eli kierroksilla ja kääntäessä pitää ääntä. Tehostimen nestepinta Max-tasolla.
Ohjaustehostinta epäilen, mutta mikä korjaus:
1. Tehostimen nesteiden vaihto
2. Tehostimen nesteiden ja nestesäiliön (ilmeisesti sisältää suodattimen) vaihto
3. Tehostimen pumpun, moniurahihnan, kiristäjän ja kohdan 2 vaihdot
4. Ohjausvaihteen + 3 kohdan vaihdot

Näissä ilmeisesti myös ohjausvaihteen tyyppivikaa.
Ohjauksessa itsessään en huomaa ongelmaa, ei pykällä eikä ole toiseen suuntaan raskaampi. Ei nyt ihan sormella pyöritettävissä kuitenkaan, en muista onko ikinä ollutkaan.

Miten lähteä korjausta haarukoimaan?
 
Ford S-Max 2011 rupesi ujeltamaan, eli kierroksilla ja kääntäessä pitää ääntä. Tehostimen nestepinta Max-tasolla.
Ohjaustehostinta epäilen, mutta mikä korjaus:
1. Tehostimen nesteiden vaihto
2. Tehostimen nesteiden ja nestesäiliön (ilmeisesti sisältää suodattimen) vaihto
3. Tehostimen pumpun, moniurahihnan, kiristäjän ja kohdan 2 vaihdot
4. Ohjausvaihteen + 3 kohdan vaihdot

Näissä ilmeisesti myös ohjausvaihteen tyyppivikaa.
Ohjauksessa itsessään en huomaa ongelmaa, ei pykällä eikä ole toiseen suuntaan raskaampi. Ei nyt ihan sormella pyöritettävissä kuitenkaan, en muista onko ikinä ollutkaan.

Miten lähteä korjausta haarukoimaan?
Taitaa olla tuo nelonen ja hihnanvaihto edessä, pumppu ei välttämätön jos ei nimenomaan pääse kuuntelemalla diagnosoimaan että siinä on vikaa.
Nesteiden tai säiliön vaihto ei ääneen vaikuta.
 
Taitaa olla tuo nelonen ja hihnanvaihto edessä, pumppu ei välttämätön jos ei nimenomaan pääse kuuntelemalla diagnosoimaan että siinä on vikaa.
Nesteiden tai säiliön vaihto ei ääneen vaikuta.
Kiitos. Tätä hieman pelkäsinkin.
Aika paljon googlaamalla löytyy nestetasoon, -vaihtoon ja säiliön suodattimeenkin liittyvää juttua.
 
Fordin moottorilla olevaan Volvoon auttoi säiliön vaihto. Vian aiheuttaja oli lähes tukossa oleva sihti/suodatin, joka sijaitsi säiliössä.
 
Fordin moottorilla olevaan Volvoon auttoi säiliön vaihto. Vian aiheuttaja oli lähes tukossa oleva sihti/suodatin, joka sijaitsi säiliössä.
Varmaan kannattaa ~50€llä tätä kokeilla ennen ~1000€ ohjausvaihteen vaihtoa.
 
Joo sitä. Se tosiaan itsestäkin kuulostaa apulaitehihnalta näin konehuoneesta äänittäen. Ohjaamoon tuo vaan hämäävästi kuulostaa äänitteen sirkutuksen sijasta enemmän "räpättävälle" äänelle vähän niinkuin joku sisustan räminä tai sen tapainen ääni.

Silleen oisi loogista että kuorman kasvaessahan se kuorma kasvaa myös hihnalla ja sen laakeroineilla.

Jotain hihnaan liittyvää veikkaisin minäkin. Jumittelisiko esim. laturin hihnapyörän vapaakytkin tai joku kiristimien laakereista? :zoom:

Syy, miksi apulaitehihnan "ilmiöt" voimistuvat juuri kuvailemallasi tavalla vedättämällä on se, että väännön kasvaessa matalilla kierroksilla koneen käyntinopeusvaihtelu kasvaa. Tämä nopeusvaihtelu välittyy apulaitehihnalle, joka voi pyrkiä "lepattamaan".

Korkealla kuormalla = korkealla ahtopaineella puristustyötä vaaditaan eniten, eli kampiakseli hidastuu enemmän ja vastaavasti työtahdin aikana sylinteripaine käy korkeimmillaan, eli kampiakselille potkaistaan voimakkaasti lisää vauhtia.

Tähän kun ympätään modernin kaksoismassavauhtipyörän kevyempi kampiakselin puolen hitausmomentti, joka sallii enemmän akselin nopeusvaihtelua, niin n kertaa kampiakselin nopeutta viilettävä laturi todellakin tarvitsee sen vapaakytkimensä tai hihna ratkeaa. :joy:
 
Kyseessä BMW E61 530d ja ilmastointivaivat. Ilmastointi ei pelannut, järjestelmä täytettiin ja eipä pelannut vieläkään. Antoi vikakoodia 9C7C kylmäainekompressorin tarkastusventtiili signaali tai arvo alle kynnysarvon. Ja tämä koodi on ns. Jatkuva.

Jälleen kerran järjestelmä tyhjäksi ja nakkasin samalla uuden paineanturin paikalleen. Tämän jälkeen aineet sisään ja kylmää tulee. Vaan eipä iloa kestänyt kuin pari päivää jonka jälkeen sama vikakoodi ja vaiva.

Raplailin johtoja ja käytin liittimen irti, näissä ei silmämääräisesti mitään vikaa ole. Tämän jälkeen ilmastointi toimi taas pari päivää kunnes sama lopputulos. Paineanturilta jos ottaa johdon irti, niin flekti huutaa täysiä taukoamatta, joten siinä ei oletettavasti vikaa ole tai ainakin jotain älyä siinä on. Valistuneita arvauksia missä vika?
 
Fordin moottorilla olevaan Volvoon auttoi säiliön vaihto. Vian aiheuttaja oli lähes tukossa oleva sihti/suodatin, joka sijaitsi säiliössä.
Sihdin ja säiliön voi puhdistaa jos on tarvetta, ei ne uuteen vaihtamalla parane. Jos siellä nesteissä tai sihdissä on jotakin ylimääräistä, se normaalisti on merkki rikkinäisestä ohjausvaihteesta, ei sinne järjestelmään itsestään mitään sihdin tukkivaa tyhjästä ilmaannu. Tuollaisessa rikkinäisessä järjestelmässä sihdin puhdistaminen tai puhtaan öljyn vaihtaminen voi hetkellisesti hieman helpottaa oireita, mutta ei se mitään ehjäksi tee.

Hihnapyörät ja laakerit kannattaa tietysti ensin sulkea pois esimerkiksi stetoskoopilla tai vastaavalla kuuntelemalla, tai ottamalla hihna irti ensin kokonaan.
 
No nytpä olisi uusi kompura.

Kävin kysymässä yhdestä paikallisesta huollosta että täyttävätkö systeemin jos laitan itse uuden kompuran paikalleen kun tuota on nyt naplannut pois ja takaisin useampaankin otteeseen.

Keksi kyllä kaikki mahdolliset kommervenkit mikä on tietysti sinänsä ymmärrettävää kun työlle pitää antaa jokin takuukin.

Mutta epäilen kyllä erittäin vahvasti että edes merkkiliike lähtee täysin uuteen, vieläpä alkuperäisemerkkiseen kompressoriin vaihtamaan "varmuuden vuoksi" öljyjä heti uutuudeltaan. Ja perusteena, että sesonkikaudella ei tehdä omilla osilla kun ne ei kuitenkaan ole sopivia ja sitten tulee erimielisyyttä hinnasta.

No ihan on OE-numerolla tilattu mikä ei toki itsessään sekään takaa oikeaa osaa. Mutta lisäksi tuo on vielä myöskin saman merkkinen kuin alkuperäinen kompressori (Valeo) ja kuvauksessa lukee täysin selvästi että 150ml PAG46-öljyä on lisätty jo tehtaalla.

Noh, ei se mitään. Laitan tuon huomenna paikalleen, mutten kytke vielä sen enempää että auton saa edes ajoon. Jos kaikki näyttää hyvältä, kytken ilmastoinnin putket valmiiksi kiinni ja vien jonnekin muualle täytettäväksi enkä virka mitään, että on uusi kompura. Näiden kanssa toinna elämäänsä vaikeaksi tehdä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 888
Viestejä
4 892 729
Jäsenet
78 892
Uusin jäsen
Werkku_87

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom