Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Onkos kenelläkään suositella Fordin merkkihuoltoa n.50km säteellä PK-seudusta jossa saisi järkevämpää hintaa ensihuollosta. Vituttaa maksaa raitisilmasuodattimen ja öljyjen vaihdosta reilusti yli 200e ja monissa paikoissa melkein 300e.

Koita autojerryn kautta.
 
Tuossakin suhteessa elämä helpompaa kun ajaa vanhalla autolla.
Joskus oli firman uusi auto , ärsytti ajella merkkihuoltoon ja sijaisauto piti aina kinuta eirkseen eikä aina tainnut edes saada
 
Tuossakin suhteessa elämä helpompaa kun ajaa vanhalla autolla.
Joskus oli firman uusi auto , ärsytti ajella merkkihuoltoon ja sijaisauto piti aina kinuta eirkseen eikä aina tainnut edes saada
Eipä tuo ennen ole ollut ongelma kun on saanut yleensä ensihuollon ilmaiseksi ja seuraavan alella.
 
Pitää olla merkkihuolto kun uusi auto. Ei oikein palvele tässä yhteydessä. Soitin jo suurimman osan merkkihuolloista PK-seudulta. Ympäristökunnat käymättä.

Eihän se nykyään tartte olla mikään merkkihuolto uudessakaan autossa. Itse käytin Heikinlaakson AD:ssa ensihuollossa (10000tkm) auton. Öljyt ja suodattimet ne vaihtoi ja muuta tarkistusta yms.

Autojerry.fi
 
Eihän se nykyään tartte olla mikään merkkihuolto uudessakaan autossa. Itse käytin Heikinlaakson AD:ssa ensihuollossa (10000tkm) auton. Öljyt ja suodattimet ne vaihtoi ja muuta tarkistusta yms.

Autojerry.fi
Ei PERIAATTEESSA. Käytännössä kyllä jos haluat että että merkki kunnioittaa goodwill tilanteita kunnolla niin on parempi olla merkkihuollon leimat. Plus tarvitsen myös tietyn softapäivityksen jonka saa vain merkkiliikkeen laitteilla.
 
Onkos kenelläkään suositella Fordin merkkihuoltoa n.50km säteellä PK-seudusta jossa saisi järkevämpää hintaa ensihuollosta. Vituttaa maksaa raitisilmasuodattimen ja öljyjen vaihdosta reilusti yli 200e ja monissa paikoissa melkein 300e.

Se ei ole pelkästään öljyjen ja suodattimien vaihto, vaan määräaikaishuolto johon kuuluu myös huolto-ohjelman mukaiset tarkastukset.
 
Se ei ole pelkästään öljyjen ja suodattimien vaihto, vaan määräaikaishuolto johon kuuluu myös huolto-ohjelman mukaiset tarkastukset.
Tiedän kyllä. Mutta kuinka moni oikeasti noi tekee. Nimimerkillä entinen merkkiliikkeen asentaja.
 
Tiedän kyllä. Mutta kuinka moni oikeasti noi tekee. Nimimerkillä entinen merkkiliikkeen asentaja.

Olen ollut myös merkkiliikkeessä töissä, ja nimenomaan fordilla,siellä ainakin tehtiin. Nykyään fordilla ne huollot kuvataan ja asiakas saa videon,jossa asentaja käy läpi mitä on tehty.
 
Olen ollut myös merkkiliikkeessä töissä, ja nimenomaan fordilla,siellä ainakin tehtiin. Nykyään fordilla ne huollot kuvataan ja asiakas saa videon,jossa asentaja käy läpi mitä on tehty.
Juu tuo on bonus mutta on noitakin tullut nähtyä että on tehty vähän mitä sattuu. Itse olin pääasiassa VAG kippojen puolella aka DSG+TSI kusetus tuli tutuksi ja poltti lopulta käämit hommiin.
 
No nyt on se syyläri vaihdettu Stratukseen. Vanha vuoti jo melkoisesti, aika vauhtia tippasi kun pesunesteet kierrätin vielä varalta. Menihän tuossa aikalailla koko päivä, puolilta päiviltä aloittelin ja kuuden aikoihin oli työkalut kasassa. Melko ahtaita välejä oli taas mistä piti pultteja kaivella :D
Tässä jo kasaus menossa.
5NXrCIb.jpg
 
mun pitäs syyläri vaihtaa barchettaan talven mittaan kun uusi semmonen tuli auton mukana....mutta näytti siltä että ei tarvii mitään purkaa edestä paitsi yks ilmanottoputki.
 
Joitain kuukausia sitten vaihdettu lambda päätti hajota. Onneksi menee takuuvaihto-osana, eli aika halvalla selviää edelleen. :D Ei ollut edes tarvikemallinen osa, mutta nähtävästi sattui huonolaatuinen yksilö tällä kertaa.
 
Voisiko tuo olla BMW:n M20:nen?

Muuten olisin väittänyt M50:seksi, mutta siinä jakaja on erilainen.
 
jännässä paikassa akku

Ton ikäsissä Chryslereissä on useimmiten akku tosiaan tuolla "lokarin sisällä". Siihen löytyy huoltoluukku kaaren sisämuovista, mutta joko renkaat täytyy vääntää ihan toiseen ääriasentoon, tai mieluummin eturengas poistaa jotta akkuun pääsee käsiksi. Osassa onnistuu myös yläkautta "pullauttamalla" muovilokari mutkalle renkaaseen päin jotta akku mahtuu nousemaan yläkautta.

Toinen hauska juttu on joissain malleissa polttimoiden vaihto. Voi joutua räikän ja jatkovarren avulla tuolta sisälokarin kautta irrottamaan puskurin kiinnikkeet molemmilta puolin ja pudottamaan puskurin/maskin alas jotta saa umpion irrotettua vaihtamista varten. Ei välttis mikään parkkipaikka keissi siinä varaosaliikkeen pihassa. :D
 
Ton ikäsissä Chryslereissä on useimmiten akku tosiaan tuolla "lokarin sisällä". Siihen löytyy huoltoluukku kaaren sisämuovista, mutta joko renkaat täytyy vääntää ihan toiseen ääriasentoon, tai mieluummin eturengas poistaa jotta akkuun pääsee käsiksi. Osassa onnistuu myös yläkautta "pullauttamalla" muovilokari mutkalle renkaaseen päin jotta akku mahtuu nousemaan yläkautta.

Toinen hauska juttu on joissain malleissa polttimoiden vaihto. Voi joutua räikän ja jatkovarren avulla tuolta sisälokarin kautta irrottamaan puskurin kiinnikkeet molemmilta puolin ja pudottamaan puskurin/maskin alas jotta saa umpion irrotettua vaihtamista varten. Ei välttis mikään parkkipaikka keissi siinä varaosaliikkeen pihassa. :D
Tossa on itse asiassa polttimoiden vaihto äärimmäisen helppoa. Kaksi torxia lampun päältä auki niin lähtee koko umpio irti.
 
Onkos kenelläkään suositella Fordin merkkihuoltoa n.50km säteellä PK-seudusta jossa saisi järkevämpää hintaa ensihuollosta. Vituttaa maksaa raitisilmasuodattimen ja öljyjen vaihdosta reilusti yli 200e ja monissa paikoissa melkein 300e.

Itellä yritti autoverkkokauppa ottaa 550€ normi huollosta + tulpat:facepalm:

Vein Mekonomelle ja sama setti 300€. Toki mulla nyt ei uusi auto kun 2015 mutta aivan kusetusta noi "merkkihuollot".
 
Itellä yritti autoverkkokauppa ottaa 550€ normi huollosta + tulpat:facepalm:

Vein Mekonomelle ja sama setti 300€. Toki mulla nyt ei uusi auto kun 2015 mutta aivan kusetusta noi "merkkihuollot".
Mm tästä syystä lähdin mekaanikon hommista aikanaan... Kusetusta kusetuksen päälle liian isossa osassa liikkeitä.
 
12v. vanha Kia. Takaa joku runkopusla piti katsurin mukaan vaihtaa. Minä vaihdatin samalla myös toiselta puolelta. Se oli hyvä päätös, sillä se oli myös elinikänsä lopussa. Ja kun sille tielle läksin niin vaihtu jouset ja iskarit samalla. Oliko hätävarjelun liioittelua? Auto tuntuu kyllä helvetin hyvältä nyt.
 
12v. vanha Kia. Takaa joku runkopusla piti katsurin mukaan vaihtaa. Minä vaihdatin samalla myös toiselta puolelta. Se oli hyvä päätös, sillä se oli myös elinikänsä lopussa. Ja kun sille tielle läksin niin vaihtu jouset ja iskarit samalla. Oliko hätävarjelun liioittelua? Auto tuntuu kyllä helvetin hyvältä nyt.
Ei ollenkaan, tolleen tulee itsekin tehtyä remppoja, työn osuudesta vanhojen paskojen purkaminen ja ylipäätään auton saaminen pajalle on niin suuri että kovin kuluneita vanhoja osia ei ole mitään järkeä laittaa takaisin vaikka olisivat ehjän näköisiä :)
 
Se on aina vanhojen kanssa sellasta tasapainoilua, kun nyt revin auki niin laitanko kaikki uutta vai koetanko selvitä vanhoilla ja potentiaalisesti revin kohta uudestaan auki jne. Järkevyys selviää kun summailee pankkitilin saldoa, auton arvoa, auton käyttöarvoa, suunnitelmia aikooko sen romun kauankin pitää ja nähdyn vaivan määrää.
 
Perhanan hiukkassuodattimet... Ei se riitä että menee tukkoon ja pitää vaihtaa, mutta myös pilaa turbon samalla. Kallista, kallista...
 
Audi b8, oven avaus toimii avaimella manuaalisesti mutta ei Kauko ohjauksella? Pitäskö kaikkien ovien aukee kun avaan manuaalisesti?
 
Audi b8, oven avaus toimii avaimella manuaalisesti mutta ei Kauko ohjauksella? Pitäskö kaikkien ovien aukee kun avaan manuaalisesti?

Sieltä on joko keskuslukituksen moottori rikki tai johtoja poikki ovessa. Noista hyvä lähteä alkuun. Avattiin ovi sitten säätimellä tai avaimella niin kaikki ovet avautuu jos autossa keskuslukitus on mikä toimii.
 
Mistä autosta kyse ja millä kilometreillä?
Volvon V50 1.6d. Kilsoja on paljon, mutta tuo hiukkasloukku onkin tässä kulutustavaraa. (Huolto-ohjelman mukaan vaihto per 120tkm)

Itsellä teen itse säästän meininki, eli auto nyt montulla ja remppa menossa. Turbo purettu ja uusi keskiö tulossa, pönttö irti ja odottaa käsittelyä, seuraavaksi öljypohja auki ja öljylinjojen putsaus. Sitten vielä jossain kohtaa EGR kilkkeet irti ja puhdistukseen.
 
Volvon V50 1.6d. Kilsoja on paljon, mutta tuo hiukkasloukku onkin tässä kulutustavaraa. (Huolto-ohjelman mukaan vaihto per 120tkm)

Itsellä teen itse säästän meininki, eli auto nyt montulla ja remppa menossa. Turbo purettu ja uusi keskiö tulossa, pönttö irti ja odottaa käsittelyä, seuraavaksi öljypohja auki ja öljylinjojen putsaus. Sitten vielä jossain kohtaa EGR kilkkeet irti ja puhdistukseen.

Eli tiedossa oleva vika, turbo kai otti itseensä nousseesta pakolämpötilasta ja sotki öljylinjan palaneella karstalla? Oletko jaksanut testailla DPFn puhdistusaineita, spraypullo suihkutetaan imuaukkoon moottorin käydessä ja nestemäinen pullo kaadetaan tankkiin suihkutuksen jälkeen? Itsellä on tuommoinen setti ollut hyllyssä pölyttymässä.
 
Viimeksi muokattu:
Eli tiedossa oleva vika, turbo kai otti itseensä nousseesta pakolämpötilasta ja sotki öljylinjan palaneella karstalla? Oletko jaksanut testailla DPFn puhdistusaineita, spraypullo suihkutetaan imuaukkoon moottorin käydessä ja nestemäinen pullo kaadetaan tankkiin suihkutuksen jälkeen? Itsellä on tuommoinen setti ollut hyllyssä pölyttymässä.
Empä ole testannut, tosin ei kyllä olisi ollut mitään hyötyä. Purin tuon pöntön tänään ja koko kennoston tulopuolen kanavisto aivan tukossa alusta lähtien.

Auto tuli itselle sopuhintaan juurikin näiden ongelmien takia, tosin ei pitänyt olla ihan näin tukossa.
 
Laatikko takeltelee Preludessa, joten ensipäätelmä oli vika kytkimen hydraulipuolella, joka oli märkä niin polkimen kuin laatikon päästä. Pää- ja työmännän vaihdon jälkeen tilanne ei juuri parantunut, joten vissiinkin mennään uudella kytkimellä tai ehkä jopa laatikolla. LSD olisi aika pop... Ja jos noihin kosketaan, niin vetaritkin varmaan vois laittaa uusiksi kun sisemmät naksahtavat aina lähtiessä... No, onhan tuota kengitty jo 90tkm pelkästään omasta toimesta, aikakin tehdä jotain muuta kuin vaihtaa nesteitä ja suodattimia :)
 
Kyllä on kiven alla lexuksen käsijarruvaijerit, toiselle puollelle löysin docista, mutta toisen puolen vaijeria ei löydy mistään. Marmorilta kyllä saa,hinta tosin sen mukainen.
 
Empä ole testannut, tosin ei kyllä olisi ollut mitään hyötyä. Purin tuon pöntön tänään ja koko kennoston tulopuolen kanavisto aivan tukossa alusta lähtien.

Auto tuli itselle sopuhintaan juurikin näiden ongelmien takia, tosin ei pitänyt olla ihan näin tukossa.

Onko tuo nyt sitten ollut ajotavasta kiinni vai ominaisuus autossa. Edellisessä 200tkm ajetussa VW T5 Caravellessä ei tullut muuta vikaa DPFn kanssa kuin yksi pakolämpötila-anturi sakkasi ja vaihdon jälkeen viat poistui. Nyt T6ssa oleva Euro6-moottori polttelee DPFää tämän tästä, kerran-pari per tankillinen. Yritän auttaa polttoa dynaamisella ajotavalla. :D

Edit: OTtä Euro6-normien moottoreista, eikö luulisi että noissa mahdollisimman päästöttömissä moottoreissa esilämmitys olisi tärkeää? Vaan eipä lämpeä moottori tehdasasenteisella Webastolla alkuperäisillä asetuksilla, piti erikseen koodata VCDSsällä kiertoa ohjaava venttiili lämmittämään sisätilojen lisäksi moottoria. Makes sense?
 
Viimeksi muokattu:
Paras apu on softata helvettiin se DPF sieltä ja jättää paikoilleen vain kuoret :D

Saa paremmin toimivan moottorin joka kuluttaa vähemmän polttoainetta ja samalla saa lopun monelle kalliille ongelmalle.


Näitä on meinaan nähty korjaamoilla aika paljon että toistuvat DPF poltot aiheuttaa runsaan polttoainemäärän päätymisen männänrenkaiden ohi öljyn sekaan ja siitä voi parhaimmillaan seurata lopulta kiinni leikannut moottori. Tai mäntään sulanut reikä. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka :D
 
Paras apu on softata helvettiin se DPF sieltä ja jättää paikoilleen vain kuoret :D

Saa paremmin toimivan moottorin joka kuluttaa vähemmän polttoainetta ja samalla saa lopun monelle kalliille ongelmalle.


Näitä on meinaan nähty korjaamoilla aika paljon että toistuvat DPF poltot aiheuttaa runsaan polttoainemäärän päätymisen männänrenkaiden ohi öljyn sekaan ja siitä voi parhaimmillaan seurata lopulta kiinni leikannut moottori. Tai mäntään sulanut reikä. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka :D

Varmasti olisikin, mutta esim T6ssa menee DPFn poistoon kasa rahaa (DPFn poisto ja EGRn tulppaus, ohjelmointi) ja takaraivossa kutiaa koko ajan sen näkyminen katsastuksessa. Ja samalla pitää tehdä Adblue-järjestelmälle jotain, se on oma viidakkonsa. Ja nuo pelaavat vielä keskenään jotenkin.

T5ssa alkoi jo öljyssä näkyä tuon anturin hajoamisesta johtuvan polttomäärän työntämä diesel.

Omalla kohdalla nuo järjestelmät ei haittaa, ajan autot tuohon 200tkm ja vaihtoon.
 
Jaaha. Avovaimon Yaris huutaa perin jännällä tavalla. Osaakohan joku arvata äänen perusteella? No pajallehan tuo menee varmaan kuitenkin, mut jos diagnostiikkaosa laskusta olisi pienempi.

Multimediaan tästä:
 
Onkohan tuossa laturilla vapaakytkintä, kuivalta värähtelevältä laakerilta kuulostaa.

Edit: ainakin 1.3 litraiseen vapaakytkintä saatavilla, itse lähtisin siitä ekana tutkimaan, ota suojamuovi rullasta irti ja suhauta jotain liukastetta, muuttuuko ääni.
 
Volvon V50 1.6d. Kilsoja on paljon, mutta tuo hiukkasloukku onkin tässä kulutustavaraa. (Huolto-ohjelman mukaan vaihto per 120tkm)

Itsellä teen itse säästän meininki, eli auto nyt montulla ja remppa menossa. Turbo purettu ja uusi keskiö tulossa, pönttö irti ja odottaa käsittelyä, seuraavaksi öljypohja auki ja öljylinjojen putsaus. Sitten vielä jossain kohtaa EGR kilkkeet irti ja puhdistukseen.

Tuohon PSA-dieseliin löytyy sopuhintaan pakettia, jossa tulee uusi öljysihti ja ne turbon putket. Tai jos päätät sittenkin vain putsata itse, niin tökkää kuitenkin samalla se pikkusihti kokonaan pois sieltä putken banjopultista. Seuraavaksi sitten vuotavien suuttimien korjaus, niin pysyy jatkossa öljyt paremmassa kunnossa.
 
DIY savukone imupuolen vuotojen etsintään:

http://imgur.com/a/P0J65wb

Lykkäsin IMM:n tilalle tulpan, josta sain savut sisään ja jostain huohotinpuolelta tuli enimmät savut ulos...

Toi on siis pattereilla toimiva savustinlaite joka puhaltaa putkesta savua.
 
C5 sitikka sai tänään uuden alapallin ja etupyörän laakerin. Onneksi ei tullut yllätyksenä kuin tuo alapalli, vetareiden sisemmät suojakumit ja etutukivarren etummainen pusla :dead: Tätä se on kun vanhalla romulla ajaa. Tuota suojakumia hieman ihmettelin kun vaihdoin vasemman puolen kesällä. Pitää tutkia kun jaksaa että olisiko asentaja säikähtänyt ulos päässeitä vaseliineja, sitä kun roiskui jonkin verran asennuksen jälkeen ajossa.
Puslan vois kokeilla vaihtaa itse, kai tuo ruuvipenkissä menee takaisin paikaleen.
 
C5 sitikka sai tänään uuden alapallin ja etupyörän laakerin. Onneksi ei tullut yllätyksenä kuin tuo alapalli, vetareiden sisemmät suojakumit ja etutukivarren etummainen pusla :dead: Tätä se on kun vanhalla romulla ajaa. Tuota suojakumia hieman ihmettelin kun vaihdoin vasemman puolen kesällä. Pitää tutkia kun jaksaa että olisiko asentaja säikähtänyt ulos päässeitä vaseliineja, sitä kun roiskui jonkin verran asennuksen jälkeen ajossa.
Puslan vois kokeilla vaihtaa itse, kai tuo ruuvipenkissä menee takaisin paikaleen.
Kyllä normaalissa ruuvipenkissä tulee turhan ahdasta prässätä paikalleen ilman mitään erikoisempia kikkoja. Pitää jollain ruuvilla prässätä paikalleen ja senkin pitää olla sopivaa sorttia, että mahtuu väliin. Paineilmavasaralla (irroitukseen) ja hydrauliprässillä (asennukseen) vaihtaa uuden puslaan irroitettuun tukivarteen varmaan alle 5 minuutissa.
 
Lauantain puhteiks vaihdoin xenon-polttimot audiin. Vanhat polttimot näyttivät olevan eriparia, toinen philips ja toisessa ei ees lukenut valmistajaa. Nämä siis aikaisemman omistajan tuotoksia. Pientä puhdetta oli että pysty vaihtamaan noi... Apukuskin puolelta koko ilmanputsari putkineen pois ja kuskin puolelta piti irroittaa sivuun ohjaustehostimen nestesäiliö että lampun takaosa mahtui avautumaan...

Uudet polttimot ovat nämä: https://www.amazon.de/XENARC-BREAKE...607&s=gateway&sprefix=osram+ni,aps,187&sr=8-7

Ennen:
71144661_306643830208227_5111787560787509248_n.jpg

Jälkeen:
71497629_2101887296579483_1169094629161697280_n.jpg
 
Lauantain puhteiks vaihdoin xenon-polttimot audiin. Vanhat polttimot näyttivät olevan eriparia, toinen philips ja toisessa ei ees lukenut valmistajaa. Nämä siis aikaisemman omistajan tuotoksia. Pientä puhdetta oli että pysty vaihtamaan noi... Apukuskin puolelta koko ilmanputsari putkineen pois ja kuskin puolelta piti irroittaa sivuun ohjaustehostimen nestesäiliö että lampun takaosa mahtui avautumaan...

Uudet polttimot ovat nämä: https://www.amazon.de/XENARC-BREAKER-Helligkeit-Xenon-Scheinwerferlampe-66240XNL-HCB/dp/B07FYTN7VF/ref=sr_1_7?crid=19JYMOX109V79&keywords=osram+nightbreaker+laser&qid=1569664607&s=gateway&sprefix=osram+ni,aps,187&sr=8-7
Onhan tuossa eroa. Itselläkin on samat odottamassa vaihtoa (ei taida tänä viikonloppuna jaksaa kun juuri meni nastat alle pohjoisen reissua varten).

Se täytyy todeta että *ttu tässä 4F:ssä (dual xenon mullakin) on paskat valot (mulla oli valehtelematta mk2 V70:ssä paremmat halogeneillä, niin lyhyet kuin varsinkin pitkät)... :rolleyes:
 
4F saattaa olla 15v vanha. Missä hapessa heijastinpinnat ovat (kirkkaat vai mustat?), entä umpiot? Noihin saa heijastimiakin vaihdettua uusiin, umpioita hiottua ja lakattua.
 
4F saattaa olla 15v vanha. Missä hapessa heijastinpinnat ovat (kirkkaat vai mustat?), entä umpiot? Noihin saa heijastimiakin vaihdettua uusiin, umpioita hiottua ja lakattua.
Ite joskus yritin metsästää pelkkiä heijastimia eikä löytynyt mistään. Lopulta sitten tilasin hollannista uudet projektorit adapteri sarjalla.
 
Onhan tuossa eroa. Itselläkin on samat odottamassa vaihtoa (ei taida tänä viikonloppuna jaksaa kun juuri meni nastat alle pohjoisen reissua varten).

Se täytyy todeta että *ttu tässä 4F:ssä (dual xenon mullakin) on paskat valot (mulla oli valehtelematta mk2 V70:ssä paremmat halogeneillä, niin lyhyet kuin varsinkin pitkät)... :rolleyes:

Nää on ihan paskat kyllä :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 403
Viestejä
4 494 522
Jäsenet
74 205
Uusin jäsen
tuhkaluukku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom