Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Voisiko vuotaa siitä paluuletkusta? Eli bensapumppu pumppaa bensaa moottorille ja paluuletkun kautta bensa tulee sitten takaisin sinne bensatankkiin? Siitä vuotavasta kohdasta luultavasti löytyy se vika?
Joku viisaampi osaa sanoa paremmin mikä on vikana :)
Vika olikin näköjään se, että bensansuodattimessa oli reikä. Vakuutus kattoi hinauksen korjaamolle, joten asia hoitui vaivattomasti. :)
 
Vika olikin näköjään se, että bensansuodattimessa oli reikä. Vakuutus kattoi hinauksen korjaamolle, joten asia hoitui vaivattomasti. :)
Tästä voitaneen päätellä että bensansuodattimen vaihto oli laiminlyöty. :D

Oliko ihan läpi vaan mädäntynyt?
 
Mamman saabbiin (93 vm. 2007) laitettiin kesällä 2015 etanoli ja stage 1 softat, reilu 60k kilsaa ehti ajella ja nyt sitten sanoi bensapumppu itsensä irti.
Laitettiin tilalle sellanen jonka pitäis kestää paremmin etanolia, katsotaan nyt kestääkö loppuun asti.
 
Kannattaa mittailla jännitteet bpumpulta jos päivittää isompaa, voi olla vedot niin pienellä sähköjohdolla että ei välttämättä isolla kuormalla tule lähellekkään 12v
 
Tästä voitaneen päätellä että bensansuodattimen vaihto oli laiminlyöty. :D

Oliko ihan läpi vaan mädäntynyt?
Kyllä se oli ihan vaan mädäntynyt. Tämä on ensimmäinen auto, jonka omistan ja kolmisen vuotta se on jo palvellut ilman isompia mukinoita. Oma kokemus tästä lisääntyy lähinnä vaan sen mukaan, mitä vikoja aina tulee, eli ei ihme, jos tulee laiminlyötyä kaikenlaista. :D
 
Öljykorkissa se lukee, mutta voiko siihen luottaa, kun tämä vyöhyke on kylmempää, jos enemmänkin pitää paikkansa jossain keskemmällä Eurooppaa.
Tuosta ei pääse tulemaan kumminkaan haittaa. Eli 5W-30 tai 5W-40 voi vaihtaa 0W-30 tai 0W-40. Jos kumminkin tui isompi numero pysyy samana. Tai esim 10W-40 voi vaihtaa 0W-40. Lisäksi öljyjä voi sekottaa keskenään ja tästä ei synny mitään haittaa.
 
Tuosta ei pääse tulemaan kumminkaan haittaa. Eli 5W-30 tai 5W-40 voi vaihtaa 0W-30 tai 0W-40. Jos kumminkin tui isompi numero pysyy samana. Tai esim 10W-40 voi vaihtaa 0W-40. Lisäksi öljyjä voi sekottaa keskenään ja tästä ei synny mitään haittaa.

Se on hyvä, että öljyjä voi sekoitella keskenään, kun tuli hommattua aikoinaan halpa pönttö niin se ei testin mukaan ollut sitä mitä etiketissä luki. Sen tasoista öljyä olisi saanutkin muutenkin halvemmalla.
http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/Oljytesti.pdf Siis tuo Belco öljy.

edit: hupsista ei siellä ollutkaan mainintaa, että on eri tavaraa. Se kait liittyi johonkin muuhun öljyyn...
 
Viimeksi muokattu:
Ite oon ainaki laittanu harrasteautoon iha 10W-60 öljyäkin vaikka tehdas suosittelee 5w-30. Yleensä kyl 5w-40
 
@Gize @jm82

Harrasteautona viime kesänä GT-R skyline ja tuo paksu öljy kestää kovempaa rääkkiä ja lämpöjen nousua paremmin. Itseasiassa nykyäänki olevaan sportti nismoon tehdas taitaa suositella 7,5w-30 jollaista ei edes saa mistään, joten vetelen 5w-40 kun ajan vaan kesäkeleillä
 
Joo tuo 5W-40 on ilmeisesti oikein hyvää, tai sitten 10W-40 olisi toinen.
Moottoripyörässä on teboilin 15W-50 moottoripyörä öljy. Sama lukema menisi jos vähän räpeltää autoa :)
10w60 paksuuden (ehkä liiallisen) huomaa jo normi motariajossa jossa se kuumenee ainakin mulla 10 astetta enemmän kun 5w40 öljy...
7.5w30 on tehtaan suositus, 5-10w40 aika yleisessä käytössä esim. englannissa...radalle ilman lauhduttimia 15w50.
GT-R32 moottoriöljyt
 
Tähän öljykeskusteluun tekee mieli sanoa, että isomman koneisten jenkkivehkeiden kanssa sopii olla tarkkana ja aivan toiseen suuntaan. Normi starcraftiin kun meni eräs mies vaihtamaan notkeaa ihan normi mobil1:stä, niin seuraavaksi ihmetteli että miksi öljynpainevalo palaa. :eek:
 
Joo tuo 5W-40 on ilmeisesti oikein hyvää, tai sitten 10W-40 olisi toinen.
Moottoripyörässä on teboilin 15W-50 moottoripyörä öljy. Sama lukema menisi jos vähän räpeltää autoa :)

GT-R32 moottoriöljyt
Joo, mutta tolla kylmän pään viskositeetilla ei oo oikeestaan niin kauheesti väliä, kun tulee ajettua pelkillä plussakeleillä. Toki kylmää se öljy käyttölämpötilaansa verrattuna siltikin on, mutta +10 asteesta ylöspäin on öljylle jo aika erilainen lämpötila kuin pakkasasteet :). Hyvä puoli tollasessa kutos turbomyllyssä on se, että lämpökuorma on perus pikkubensaturboon nähden niin kova, että ei tartte kun päästä reilu kilsa kehän rampille niin näkee kun moottorin lämmöt alkaa jo nousta ja seuraava kilsa kehää niin alkaa jo viileenäkin aamuna olemaan vedet lämpöset. Toki öljy nyt lämpenee hitaammin, mutta en kengi autoa ennen kun on kunnolla kuuma. En kyllä enää tohon parilitraseen myllyyn laita tota 10w-60 vaan sinne perus 5w-40
 
Joo, mutta tolla kylmän pään viskositeetilla ei oo oikeestaan niin kauheesti väliä, kun tulee ajettua pelkillä plussakeleillä. Toki kylmää se öljy käyttölämpötilaansa verrattuna siltikin on, mutta +10 asteesta ylöspäin on öljylle jo aika erilainen lämpötila kuin pakkasasteet :). Hyvä puoli tollasessa kutos turbomyllyssä on se, että lämpökuorma on perus pikkubensaturboon nähden niin kova, että ei tartte kun päästä reilu kilsa kehän rampille niin näkee kun moottorin lämmöt alkaa jo nousta ja seuraava kilsa kehää niin alkaa jo viileenäkin aamuna olemaan vedet lämpöset. Toki öljy nyt lämpenee hitaammin, mutta en kengi autoa ennen kun on kunnolla kuuma. En kyllä enää tohon parilitraseen myllyyn laita tota 10w-60 vaan sinne perus 5w-40
Totta, kylmän pään viskositeetti voisi olla vaikka 15W. Ruohonleikkuriin muistaakseni laitoin Teboil moniaste 10W-30 koska se oli halvempaa kuin yksiaste sea-30 öljy. On se leikkuri ainakin toiminut tuolla väärällä halvemmalla öljylläkin :)

Muistaa vaan ensin lämmittää koneen ennen kenkimistä. Ja ruohonleikkurissa taas pitää jälkikäyttää moottoria pienemmillä kierroksilla, koska moottori on puhallin jäähdytteinen ja puhallin toki sammuu jos sammuttaa moottorin. Samoin turbo moottoreita olisi hyvä vähän jälkikäyttää että turbo ehtii jäähtyä? Itsellä kolme turbo dieseliä.
 
Tähän öljykeskusteluun tekee mieli sanoa, että isomman koneisten jenkkivehkeiden kanssa sopii olla tarkkana ja aivan toiseen suuntaan. Normi starcraftiin kun meni eräs mies vaihtamaan notkeaa ihan normi mobil1:stä, niin seuraavaksi ihmetteli että miksi öljynpainevalo palaa. :eek:
Joo näin on. Nissan GT-R säikeestä luinkin että jos koneeseen laittaa "jäykemmät" 10W-60 öljyt, niin öljynpaine noisee varmasti. Isoilla kierroksilla öljynpaine voi olla jopa liiankin suuri, kun öljy on niin jäykkää. Eli vaarana voisi kai olla että öljypumppu ei jaksa pumpata sitä liian jäykkää öljyä?

Mutta sitten esim 0W-40 öljyn tilalle ei saa laittaa 0W-20 öljyä koska 20 öljy on aivan liian "ohutta". Eikä myöskään 5W-30 öljyä saisi laittaa.
 
Totta, kylmän pään viskositeetti voisi olla vaikka 15W. Ruohonleikkuriin muistaakseni laitoin Teboil moniaste 10W-30 koska se oli halvempaa kuin yksiaste sea-30 öljy. On se leikkuri ainakin toiminut tuolla väärällä halvemmalla öljylläkin :)

Muistaa vaan ensin lämmittää koneen ennen kenkimistä. Ja ruohonleikkurissa taas pitää jälkikäyttää moottoria pienemmillä kierroksilla, koska moottori on puhallin jäähdytteinen ja puhallin toki sammuu jos sammuttaa moottorin. Samoin turbo moottoreita olisi hyvä vähän jälkikäyttää että turbo ehtii jäähtyä? Itsellä kolme turbo dieseliä.
Joo periaatteessa, mutta riippuu paljon siitä miten ajaa. Esim jos tuun himaan niin ajan joko useemman kilsan perus 40/50 teitä tai sit ajan kehä3 ja sen jälkeen kilsan noita pikkuteitä, niin ei oikein pääse sellasta ajoa ajamaan ennen parkkista, jossa turbo huutais punasena ja näinollen jälkikäyttäminen on turhaa. En tiedä miten nää modernimmat pikkuturbot, kun paineistavat ihan jo alhaalta asti moottoria, mutta tollasella sporttiautolla, jossa ahdot lähtee täysillä vasta 3500rpm+ ei oikein oo sitä vaaraa jos asuu kaupungissa että turbo olis oikeasti liian kuuma kun ajaa parkkiin.
 
Joo periaatteessa, mutta riippuu paljon siitä miten ajaa. Esim jos tuun himaan niin ajan joko useemman kilsan perus 40/50 teitä tai sit ajan kehä3 ja sen jälkeen kilsan noita pikkuteitä, niin ei oikein pääse sellasta ajoa ajamaan ennen parkkista, jossa turbo huutais punasena ja näinollen jälkikäyttäminen on turhaa. En tiedä miten nää modernimmat pikkuturbot, kun paineistavat ihan jo alhaalta asti moottoria, mutta tollasella sporttiautolla, jossa ahdot lähtee täysillä vasta 3500rpm+ ei oikein oo sitä vaaraa jos asuu kaupungissa että turbo olis oikeasti liian kuuma kun ajaa parkkiin.
Vaan oikein menee, että normi katurassilla se ei sitten ole niin vakavaa, yleensä tulee rauhallinen kyläpätkä muutenkin ennen kotia. Sen sijaan jos kohta kenkimisen jälkeen joutuu pysäyttämään, niin sitten on aiheellista vähän jäähdytellä, joskus myös ihan turbottomillakin vehkeillä. ;)

Korkeaviritteiseen turbokoneeseen laitetaan tuontakia oikein erillinen turbotaimeri. Tuosta oli joskus ongelmaa työkoneiden kanssa, että kun letku räjähtää ja heitetään hätästoppia, niin ei tee hyvää mottorille, mutta pakko on kun kytkimiä ei ole välissä. Jos kytkimiä olisi välissä, ne ottaisivat ylimääräistä tehoa raakasti, joten ne eivät ole vaihtoehto. Tuon takia paljon vaihdettu nestejäähyisiä koneita, että kierto ja letit pysyy sähköllä päällä. Itse turboon tuo ei silti auta, tuo kun kutistuu ja pyörii alussa "puolella" rasvalla.
 
Joo periaatteessa, mutta riippuu paljon siitä miten ajaa. Esim jos tuun himaan niin ajan joko useemman kilsan perus 40/50 teitä tai sit ajan kehä3 ja sen jälkeen kilsan noita pikkuteitä, niin ei oikein pääse sellasta ajoa ajamaan ennen parkkista, jossa turbo huutais punasena ja näinollen jälkikäyttäminen on turhaa. En tiedä miten nää modernimmat pikkuturbot, kun paineistavat ihan jo alhaalta asti moottoria, mutta tollasella sporttiautolla, jossa ahdot lähtee täysillä vasta 3500rpm+ ei oikein oo sitä vaaraa jos asuu kaupungissa että turbo olis oikeasti liian kuuma kun ajaa parkkiin.
Aivan totta että "jäähdyttelyksi" riittää tavallinen rauhallinen ajo. Eli juuri noin. Mutta jos rallittaa ja sammuttaa heti auton, niin sitten olisi vaara että turbo tai voi joku muukin paikka hajota, kun öljynkierto loppuu ja jäähdytyskään ei enää kunnolla toimi sammutettuna.

Eli siis vaan pitää muistissa että jos ajelee vähän enemmän moottoria rasittaen, niin täytyy sitten jättää auto käymään tyhjäkäyntiä hetkeksi aikaa, jos ei voi ajella hiljaa ja rauhassa sitä loppu ajomatkaa.

Sama siis tuossa ajettavassa ruohonleikkurissa. Kun kaksi isoa terää pyörii ja moottorissa on maksimi kierrokset, niin ajon lopuksi tulee ajaa kuormittamatta ja tyhjäkäynnillä, että moottori jäähtyy. Puhallin jäähdytys, niin voi rikkoa moottorin jos sammuttaa 100% tehon jälkeen koneen. Leikkuriin oli edellinen omistaja vaihtanutkin koko moottorin uuteen jostain syystä.
 
vm1999 opel vectra manuaalilaatikolla ja ongelmana että vaihteet ei mene sisään nätisti (joutuu runttaamaan tai venkslaamaan kytkimellä). Auttaiskohan öljyn vaihto vai onko todennäkösempää että siellä on jotain mekaanista ongelmaa kuten hammasratas kulunut? Auton arvo noin 700e joten kalliita remontteja ei viitsisi teettää.
 
vm1999 opel vectra manuaalilaatikolla ja ongelmana että vaihteet ei mene sisään nätisti (joutuu runttaamaan tai venkslaamaan kytkimellä). Auttaiskohan öljyn vaihto vai onko todennäkösempää että siellä on jotain mekaanista ongelmaa kuten hammasratas kulunut? Auton arvo noin 700e joten kalliita remontteja ei viitsisi teettää.
Synkrot kuluneet tai öljy huonoa. Jos synkrovikaa niin öljyiksi voi lyödä esim redlinen mt90 ja heavyweight shockproof 50-50 suhteessa tai sitten täysin lightweight shockproof. Itsellä pari manuaalilaatikkoa sporttiautoissa oireillut niin ettei vaihde mene joko päälle tai sitten vaihtaessa vähän rusahtaa. Redline auttaa
 
vm1999 opel vectra manuaalilaatikolla ja ongelmana että vaihteet ei mene sisään nätisti (joutuu runttaamaan tai venkslaamaan kytkimellä). Auttaiskohan öljyn vaihto vai onko todennäkösempää että siellä on jotain mekaanista ongelmaa kuten hammasratas kulunut? Auton arvo noin 700e joten kalliita remontteja ei viitsisi teettää.

Eiköhän se vika löydy vaihdevivustosta. Eli katso ne kaikki vivustossa olevat tapit, tuppaavat kulumaan ja sitten ei saa pykäliä sisään. Tästä löytyy ihan omakohtaista kokemusta ko. autosta. Kannattaa katsella OCF:n puolelta, niin löytyy paremmin tietoa kuin täältä.
 
Kertokaa joku viisaampi miten pitäisi toimia että saa ehjänä irti W5W-lasikantapolttimon rekisterikilvenvalon muovikannasta? Auto on 2007 vuoden yksi yksilö ja tuo muovikanta on rapeeta kuin hapankorppu. Sormivoimilla ei irtoa, ruuvarilla vänkäämällä murenee muovi ympäriltä.
432961.jpg
 
Kertokaa joku viisaampi miten pitäisi toimia että saa ehjänä irti W5W-lasikantapolttimon rekisterikilvenvalon muovikannasta? Auto on 2007 vuoden yksi yksilö ja tuo muovikanta on rapeeta kuin hapankorppu. Sormivoimilla ei irtoa, ruuvarilla vänkäämällä murenee muovi ympäriltä.
432961.jpg
Pihdit käteen ja alat vempaamaan sitä polttimoa sieltä. On varmasti tiukassa suolakylvyn jälkeen.
 
Jaaha.

Tänään alko Corsica sitten puksuttaa viidellä pöntöllä. :D

Onko joku täällä mittaillut puolia ja jos on niin miten?
 
Jaaha.

Tänään alko Corsica sitten puksuttaa viidellä pöntöllä. :D

Onko joku täällä mittaillut puolia ja jos on niin miten?
Vaihdat pimeenä olevasta ja toimivasta päittäin ja katot siirtyykö ongelma. Vulkaaninen teippi lisäeristykseksi voi auttaa ensihätään, jos lyö läpi eikä muualle hukkaa
 
Synkrot kuluneet tai öljy huonoa. Jos synkrovikaa niin öljyiksi voi lyödä esim redlinen mt90 ja heavyweight shockproof 50-50 suhteessa tai sitten täysin lightweight shockproof. Itsellä pari manuaalilaatikkoa sporttiautoissa oireillut niin ettei vaihde mene joko päälle tai sitten vaihtaessa vähän rusahtaa. Redline auttaa

En lähtisi tekemään omia mixejä vaihteisto ölylle, nimittäin riippuu ihan laatikosta minkälaisilla öljyillä pelaa. Esimerkiksi rellun nd0-laatikko ei tykännyt ollenkaan redlinen mtl öljyistä, vaan syncrot ruksui. Kun laitoin sopivaa luokitukset täyttävää öljyä alkoi laatikko pelaamaan toivotulla tavalla. Toki riippuu laatikosta kuinka ronkeli on.
 
Vaihdat pimeenä olevasta ja toimivasta päittäin ja katot siirtyykö ongelma. Vulkaaninen teippi lisäeristykseksi voi auttaa ensihätään, jos lyö läpi eikä muualle hukkaa
Näinpä täytyy tehdä, vasta lämpösenä alkaa ampua rööriin.

Sekin kiinnostaa onko tolla uusitulla jäähdytysnesteen lämpöanturilla (uusittiin starttiongelmiin) jotakin tekemistä asian kanssa...
 
Näinpä täytyy tehdä, vasta lämpösenä alkaa ampua rööriin.

Sekin kiinnostaa onko tolla uusitulla jäähdytysnesteen lämpöanturilla (uusittiin starttiongelmiin) jotakin tekemistä asian kanssa...
Sitä, että lyö vasta läpöisenä kipinää kuulostaa kyllä joltain muulta vialta, kuin puolavialta. Viittaisi enemmän johokin vuotoon tai huonoon tulppaan.

Onko paskaa/hapertumia/mustumia missään? Ensimmäinen on itseselitteinen, toinen kertoo kosteuden läsnäolosta ja kolmas osoittaa missä on lyönyt sivuun tai on ongelmia. Jokaiseen ensinmäinen lääke on sama, pestä huolella insinöörinvirtsalla, kontaktisprayllä tai jarrukliinerillä vähän riippuen paikasta.

Onko tulppien kunto mikä? Joskus tulpat voi olla melkein uudet ja silti aiheuttaa ongelmia. Itsellä oli joskus yksi mese joka vähän "söi" tulppia, sai 10 000 välein ottaa tulpat irti ja lyödä rakotulkilla välin kohdalleen, kun alkoi huomata käynnissä. Ehdin perhana vaihtamaan kahdet uudet, ennen kuin keksin että tulkilla ja vasarallahan nuo sai korjattua. :oops:
 
En lähtisi tekemään omia mixejä vaihteisto ölylle, nimittäin riippuu ihan laatikosta minkälaisilla öljyillä pelaa. Esimerkiksi rellun nd0-laatikko ei tykännyt ollenkaan redlinen mtl öljyistä, vaan syncrot ruksui. Kun laitoin sopivaa luokitukset täyttävää öljyä alkoi laatikko pelaamaan toivotulla tavalla. Toki riippuu laatikosta kuinka ronkeli on.
Sitä, että lyö vasta läpöisenä kipinää kuulostaa kyllä joltain muulta vialta, kuin puolavialta. Viittaisi enemmän johokin vuotoon tai huonoon tulppaan.

Onko paskaa/hapertumia/mustumia missään? Ensimmäinen on itseselitteinen, toinen kertoo kosteuden läsnäolosta ja kolmas osoittaa missä on lyönyt sivuun tai on ongelmia. Jokaiseen ensinmäinen lääke on sama, pestä huolella insinöörinvirtsalla, kontaktisprayllä tai jarrukliinerillä vähän riippuen paikasta.

Onko tulppien kunto mikä? Joskus tulpat voi olla melkein uudet ja silti aiheuttaa ongelmia. Itsellä oli joskus yksi mese joka vähän "söi" tulppia, sai 10 000 välein ottaa tulpat irti ja lyödä rakotulkilla välin kohdalleen, kun alkoi huomata käynnissä. Ehdin perhana vaihtamaan kahdet uudet, ennen kuin keksin että tulkilla ja vasarallahan nuo sai korjattua. :oops:
Kyllä kuumana juurikin puolat voi oireilla, toki tulppienkin kunnosta kannattaa olla selvillä.
 
Joo kylmänä on kaikki kuus pelissä, mutta lämpösenä alkaa tutisemaan, varsinkin jos D silmässä. Maanantaina ajoin tuolla töistä pois ja tuo vika oireentui, nakkasin parista pöntöstä tulppaa irti testimielessä, eivät paljoa käyntiin vaikuttaneet, eli kipinäpuolella toi vika varmaan on.

Tässä maanvaivassahan yksi puola ohjaa kahta pyttyä...

Hauskaa lähteä purkamaan puolia ja icmmää ulos kun joku einstein on keksinyt asentaa se pakosarjan alle. Ja siinä myös syy miksi ne porsii niin usein. :D
 
Joo kylmänä on kaikki kuus pelissä, mutta lämpösenä alkaa tutisemaan, varsinkin jos D silmässä. Maanantaina ajoin tuolla töistä pois ja tuo vika oireentui, nakkasin parista pöntöstä tulppaa irti testimielessä, eivät paljoa käyntiin vaikuttaneet, eli kipinäpuolella toi vika varmaan on.

Tässä maanvaivassahan yksi puola ohjaa kahta pyttyä...

Hauskaa lähteä purkamaan puolia ja icmmää ulos kun joku einstein on keksinyt asentaa se pakosarjan alle. Ja siinä myös syy miksi ne porsii niin usein. :D

Testaa nyt ensin miltä tulee kipinää ja miltä ei.
 
Testaa nyt ensin miltä tulee kipinää ja miltä ei.
Jaahas.

Ei ilmeisesti olekkaan kipinävikaa. Kipasisin motonetista kipinätesterin ja tuikkasin kiinni kaikkiin pönttöihin erikseen. Yhden pytyn piuhan kun irrottaa niin lakkaa putkeen ampuminen ja käy viidellä. Kun piuhan laittaa takasin niin alkaa taas käymään ajoittain kuudella välillä putkeen ampuen.

Kaikkien pönttöjen kipinä oli kipinävalon perusteella ok, eikös tuon valon tulisi kovan missfiren sattuessa palaa aika harvakseltaan/lainkaan?


Tällä tutkimuksellahan syyllinen olisikin sitten sytytystulppa, vai onko jollakin parempia vinkkejä?
 
Jaahas.

Ei ilmeisesti olekkaan kipinävikaa. Kipasisin motonetista kipinätesterin ja tuikkasin kiinni kaikkiin pönttöihin erikseen. Yhden pytyn piuhan kun irrottaa niin lakkaa putkeen ampuminen ja käy viidellä. Kun piuhan laittaa takasin niin alkaa taas käymään ajoittain kuudella välillä putkeen ampuen.

Kaikkien pönttöjen kipinä oli kipinävalon perusteella ok, eikös tuon valon tulisi kovan missfiren sattuessa palaa aika harvakseltaan/lainkaan?


Tällä tutkimuksellahan syyllinen olisikin sitten sytytystulppa, vai onko jollakin parempia vinkkejä?
Jos uudet tulpat maksaa sen n. 3-4€/kpl niin ei liene tässä vaiheessa kummoinenkaan investointi? Jos ongelmat tulpanvaihtojen jälkeen jatkuu niin sit se on joko puolassa tai puolalle tulevissa sähköissä.
 
Niin ja @Bapsu toimiiko toi kipinätesteri niin että otat puolan irti ja se tulee tulpan ja puolan väliin? Puolahan voi alkaa päästämään kipinää muualle kuumana, joten puolan ollessa ulkona koneesta ongelmaa ei välttämättä ole.
 
Mikähän olisi paras testeri Volvo S40 I -koppaiselle?
Tahtoisi päästä mahdollisimman syvästi katselemaan infoa.

Olisi myös VVT-vikaa, mutta ei varmuutta onko solenoidi vai VVT-pyörä vai cami anturi jota ilmoittaa...
 
Jos uudet tulpat maksaa sen n. 3-4€/kpl niin ei liene tässä vaiheessa kummoinenkaan investointi? Jos ongelmat tulpanvaihtojen jälkeen jatkuu niin sit se on joko puolassa tai puolalle tulevissa sähköissä.
Siirrän ton vammasen tulpan toiseen pyttyyn kun kerkiän.

Käytin testerin siinä tulpanjohdon ja tulpan välissä. Vammanen puola voi vissiin kusta ajoituksen tms ja sillon alkaa lyömään väärään aikan? Kun valo ei tässä tilanteessa antanut mitään osviittaa vian kohteesta.
 
Siirrän ton vammasen tulpan toiseen pyttyyn kun kerkiän.

Käytin testerin siinä tulpanjohdon ja tulpan välissä. Vammanen puola voi vissiin kusta ajoituksen tms ja sillon alkaa lyömään väärään aikan? Kun valo ei tässä tilanteessa antanut mitään osviittaa vian kohteesta.

Heitäpä nyt alkuun se "vammanen tulppa" mäjelle, kuten @jonesky12345 jo sanoi:

"Jos uudet tulpat maksaa sen n. 3-4€/kpl niin ei liene tässä vaiheessa kummoinenkaan investointi?"

Joskus tulppakin voi olla viallinen, vaikkakin harvoin, mutta halvalla eliminoi sen vikakohteen.
 
Heitäpä nyt alkuun se "vammanen tulppa" mäjelle, kuten @jonesky12345 jo sanoi:

"Jos uudet tulpat maksaa sen n. 3-4€/kpl niin ei liene tässä vaiheessa kummoinenkaan investointi?"

Joskus tulppakin voi olla viallinen, vaikkakin harvoin, mutta halvalla eliminoi sen vikakohteen.
Ei ainakaan mun autoon saa noin halpoja tulppia.

Otin tuolta misfirettävästä pöntöstä tulpan ja vaihdoin päikseen toisen pöntön tulpan kanssa ja vika ei siirtynyt. Eli tulpat ehjät.

Onkos sytytyksen toiminnan testaukseen jotakin parempia keinoja kun toi kipinälamppu? Sen perusteella kipinä ok joka pytylle.


Huomenna swappaan tulpanjohdon ja katson jos auttaa. Ja mittaan tulpanjohtojen resistanssit.

Viimeseen asti koitan välttää tota ICM:n purkamista kun on niin kamalassa paikassa...
 
Ei ainakaan mun autoon saa noin halpoja tulppia.

Otin tuolta misfirettävästä pöntöstä tulpan ja vaihdoin päikseen toisen pöntön tulpan kanssa ja vika ei siirtynyt. Eli tulpat ehjät.

Onkos sytytyksen toiminnan testaukseen jotakin parempia keinoja kun toi kipinälamppu? Sen perusteella kipinä ok joka pytylle.


Huomenna swappaan tulpanjohdon ja katson jos auttaa. Ja mittaan tulpanjohtojen resistanssit.

Viimeseen asti koitan välttää tota ICM:n purkamista kun on niin kamalassa paikassa...
En tiedä mitä tulppia sun auto käyttää, mutta esim motonetista kun haet NKG:n tulppia niin kyllä on halpaa. Käytän nkg:n perustulppia jopa omassa turboahdetussa kesäsportissa, joten luulisi niiden kelpaavan kaikkiin perusautoihin. Jos valmistajan oem tulppa on 25€ niin voit kyllä laittaa sinne tarvikkeen tilalle.
 
En tiedä mitä tulppia sun auto käyttää, mutta esim motonetista kun haet NKG:n tulppia niin kyllä on halpaa.
Hyvä jos sulle sopivat löytyy halvalla, mutta ei se 3-4€/kpl vaan toteudu läheskään jokaisen auton kohdalla. Katsoin mitä maksaisi motonetissä sopivat tulpat omaan autoon. Noh, ei sieltä edes löydy sopivaa, mutta pykälää vanhempaan lähimpään vastaavaan moottoriin löytyy. NGK:n tulpat 15,90€/kpl.
 
NGK oli aika kallis merkki.
Alfa Romeo 156 iso kierre 29.90€ x4
pieni kierre 22,90€ x4
119,6+91,6=211.2€

Bosch
ykköstulppa 3.90€ x4
kakkostulppa 14.90€ x4
15.6+59,6=75,2€
 
Ei sitten mennyt Puma läpi katsastuksesta. Pakoputki vuotaa liikaa kaikkien arvojen mittaamiseksi (reiästä tiesinkin ja tätä vähän pelkäsin) ja moottorin pohja oli kostea öljystä. Noh, tuo pakoputki nyt joko paikataan tai sitten laitetaan uusi takapönttö, mutta öljyvuoto hieman jännää.
 
Joo, no tulpissa ei oo vikaa. Ja jos tuonne jotkut tulpat menis niin ne olisi delcon tulpat. Tulpanjohdonkin swappasin, ei efektiä. Nyt sitten puolat.

Just tappelen saappiin liittyen boschin lambda anturista joka hajos 80km päästä asennuksesta. Nyt anturin myynyt liike vaatii vikakoodipaperia todisteeksi. Täytyy luetuttaa jossain liikkeessä. Mielenkiintoisen asiasta tekee se, että liike ei kuulemma maksa vikakoodinluvusta koituvia kustannuksia, toimi anturi tai ei. Mitenkäs kanssaihmiset ovat menetelleet näissä tilanteissa kun pitää saada korvauksia rikkinäisen tuotteen aiheuttamista sivukustannuksista?
 
Joo, no tulpissa ei oo vikaa. Ja jos tuonne jotkut tulpat menis niin ne olisi delcon tulpat. Tulpanjohdonkin swappasin, ei efektiä. Nyt sitten puolat.

Just tappelen saappiin liittyen boschin lambda anturista joka hajos 80km päästä asennuksesta. Nyt anturin myynyt liike vaatii vikakoodipaperia todisteeksi. Täytyy luetuttaa jossain liikkeessä. Mielenkiintoisen asiasta tekee se, että liike ei kuulemma maksa vikakoodinluvusta koituvia kustannuksia, toimi anturi tai ei. Mitenkäs kanssaihmiset ovat menetelleet näissä tilanteissa kun pitää saada korvauksia rikkinäisen tuotteen aiheuttamista sivukustannuksista?
Sanoin kyl heti alkuun et puola siellä on paskana ;). Viet lambdan liikkeeesee sanot että on paskana ni kyllä ne sen sitte testaa tai ei testaa. Jos sulla hajoo kännykkä takuussa ni viethän sä sen sillonki liikkeesee ja sieltä sit huollossa kerrotaa onko takuuvika.

Ja ei noita tarviketulppia kannata pelätä. Mä oon laittanu kaikkiin autoihin nrg:tä tai boschia ja hyvin skulannu aina.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 480
Viestejä
4 489 930
Jäsenet
74 244
Uusin jäsen
Ogeh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom