Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Kampiakselin asentotunnistimelle ääni myös täältä, tulpista en usko johtuvan.

Muutama kuukausi takaperin vaihtelin itsekin, kun teki samaa. Sai siis sahata varmaan 10-15s käymään mutta kun lähti niin kävi hienosti.
Tuo on kyllä käyny mielessä. Pitää vissiin nakata icm ulos ja mitata mitä tuo anturi näyttää.
Mulla alfa romeossa lähti tai siis ei lähtenyt käyntiin lämpimänä. Jäähdyttyä lähti normaalisti käyntiin.

Itse tarkistaisin myös virranjakajan ja sen pyörivän osan ja sytytyksen. Yhdessä volvossa oli vika siinä, kun ei lähtenyt kylmänä kunnolla käyntiin. Kaasu pohjassa sai sahattua, mutta silloinkin sammui. Pyörijä oli jotenkin huonosti.
Virranjakajaahan tässä ei ole. :D mutta kaikenmaailman sytkämoduulia ja puolia piisaa kyllä. :)

Ja joo, viimekeväänä oli päästänyt varmasti tulpat uimaan kun kävi neljällä (sytkämoduuli hajos), tulppia ei ole tän jälkeen vaihdettu. Mutta luulis vammasten tulppien vaikuttavan käyntiinkin?
 
Anteeksi, jäikin lause vähän kesken. "Mulla 156 alfa romeossa lähti tai siis ei lähtenyt käyntiin lämpimänä. Jäähdyttyään hetken lähti taas normaalisti käyntiin." Alfassa vikana oli juuri tuo kampiakselin asentotunnistin. Oireili esim niin että kun kävi kaupassa ja yritti käynnistää autoa, niin ei lähtenyt käyntiin. 5-10 minuutin odottelun jälkeen lähti taas normaalisti käyntiin. Lopuksi auto sammui sitten jo ajossakin (eikä käynnistynyt). Jäähdyttelyn jälkeen sitten taas käynnistyi ja 5 minuutin päästä sammui.

Itse en osaa sanoa noista tulpista oikeastaan mitään.
 
Mutta luulis vammasten tulppien vaikuttavan käyntiinkin?

Pitäisi kyllä vaikuttaa, oman korjaushistorian aikana ei ole vielä tullut vikaa vastaan joka tulppia vaihtamalla korjaantuu. Tai no, crossipyörässä ja ruohonleikkurissa mutta ei yhdessäkään autossa. Puolavikaa on sitten joskus ollut mutta ei tuo kyllä siltä kuulosta.

Toki jos tulpat alkaa olla jo vaihtovälinsä päässä niin eipä siitä haittaakaan ole nitä vaihtaa.

Kampiakselin anturin voit mitata niin tietää ainakin suuntaa olisiko siinä vika.
 
10421990_10200480574852650_4936779439033250230_n.jpg


ae82 korollaan pitäis jaksaa mennä virranjakankansi vaihtamaan :( röpöttää ikävästi, työkalupakki vaan kauheen romuläjän alla :tdown:
 
Mersu c220 cdi -98, kävi huollossa ja nollasivat vikakoodit. Nyt tehot hävinneet ihan täysin, ei kierrä ja maantienopeuksiin kiihdyttäminen tuottaa tuskaa. Kellään pk-seudulla tuota lukulaitetta?
Onko vikavaloja tai ilmoituksia mittarissa?

Jos vikavaloja ei ole, niin tarkistaisin ensimmäisenä ilmamassamäärämittarin, yksi harvoja vikoja joka laittaa vikatilan ilman vikavaloa heti käynnistäessä. Tosiaan ensimmäinen törrötin ilmanputsarista, kahdella torxilla kiinni. Ensin suhteellisen varovaisesti jarrukliinerillä puhtaaksi ja sitten katsoen että keskellä oleva "lanka" on ehjä.

149326537_4433d1cac8.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onko vikavaloja tai ilmoituksia mittarissa?

Jos vikavaloja ei ole, niin tarkistaisin ensimmäisenä ilmamassamäärämittarin, yksi harvoja vikoja joka laittaa vikatilan ilman vikavaloa heti käynnistäessä. Tosiaan ensimmäinen törrötin ilmanputsarista, kahdella torxilla kiinni. Ensin suhteellisen varovaisesti jarrukliinerillä puhtaaksi ja sitten katsoen että keskellä oleva "lanka" on ehjä.

Itse en lähtisi jarrukliinerillä putsaamaan kun on olemassa tätä varten tehty tuote: CRC Air Sensor Clean 200ml | Motonet Oy

Toiselta foorumilta:

"Merkittävänä" erona Euroopan versiossa metanolin sijaan alkoholina isopropanoli. Monien samaan tarkoitukseen käyttämässä jarrukliinerissä samat ainesosat ja lisäksi asetonia, joka ei tietysti välttämättä ole ystävällisin liuotin kuumalangan metallipinnoille.

Lisäksi imm on helpompi testata kun nyppää piuhan irti ja käy testilenkillä :tup:
 
Onko vikavaloja tai ilmoituksia mittarissa?

Jos vikavaloja ei ole, niin tarkistaisin ensimmäisenä ilmamassamäärämittarin, yksi harvoja vikoja joka laittaa vikatilan ilman vikavaloa heti käynnistäessä. Tosiaan ensimmäinen törrötin ilmanputsarista, kahdella torxilla kiinni. Ensin suhteellisen varovaisesti jarrukliinerillä puhtaaksi ja sitten katsoen että keskellä oleva "lanka" on ehjä.

149326537_4433d1cac8.jpg
Lambda on kanssa yksi hyvä vaihtoehto. Ainakin omassa saapissa jos menee lambda vikatilaan niin vääntö rajattu 150 vai 170nm. Jokatapauksessa autolla ei meinaa päästä ruudusta ulos kun on niin laiska.
 
Itse en lähtisi jarrukliinerillä putsaamaan kun on olemassa tätä varten tehty tuote: CRC Air Sensor Clean 200ml | Motonet Oy

Toiselta foorumilta:

Lisäksi imm on helpompi testata kun nyppää piuhan irti ja käy testilenkillä :tup:
Tietysti jos varovainen haluaa olla, niin sitä voi maksaa puolet pienemmästä, yhden käyttötarkoituksen purkista, kolminkertaisen hinnan. Kaksiteräinen miekka, toisaalta ilman asetoniahan tuo ei esim. pese hapertumia anturista, toisaalta taas puolet ajasta ongelma on siinä että anturi on hapertunut. Itse olen pessyt kaikki imusarjan anturit aina kliinerillä, enkä ole vielä hajalle saanut, tosin olen putsannut pääasiassa paksu"lankaisia" mesejä ja volvoja.

Toisaalta tuo on mahdollista jos anturi on siinä kunnossa että "lanka" tukeutuu hapertumiin ja sen saa tuolla hajalle. Toisaalta taas en paljon laskisi tuolle anturille muutenkaan käyttöikää. Vaikea sanoa, eikä googlekaan löydä kuin mutuilua suuntaansa. Anturi irti voi kokeilla, mutta jos mokoma on vikatilassa ennestään, niin siitä on vaikea sanoa mitään onko vika anturissa tai muualla, ero on jokatapauksessa huonompaan tai ei ollenkaan. ;)

Lambda on kanssa yksi hyvä vaihtoehto. Ainakin omassa saapissa jos menee lambda vikatilaan niin vääntö rajattu 150 vai 170nm. Jokatapauksessa autolla ei meinaa päästä ruudusta ulos kun on niin laiska.
Lamdan pitäisi aiheutaa vikavalo ja tuoda vikatila vasta hetkenpäästä mesessä. Toisaalta sen kanssa kannattaa tarkistaa koodit ensin, sillä hyvää onnea saada se sieltä ehjänä pihalle, etenkin jos autossa on kilometrejä. Nimimerkillä, pari ehjääkin lamdaa on hajotettu pelkästää irroittamalla. :oops:
 
Onko vikavaloja tai ilmoituksia mittarissa?

Jos vikavaloja ei ole, niin tarkistaisin ensimmäisenä ilmamassamäärämittarin, yksi harvoja vikoja joka laittaa vikatilan ilman vikavaloa heti käynnistäessä
Ei ole vikavaloja, ei mitään vaikutusta onko johto irti vai paikallaan. Paitsi nyt huomasin että auto "hyökkäilee" kun johto paikallaan. Eli lähtee vetämään vaikka ei ole jalka kaasulla.
Edut. Automaatti kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Tietysti jos varovainen haluaa olla, niin sitä voi maksaa puolet pienemmästä, yhden käyttötarkoituksen purkista, kolminkertaisen hinnan. Kaksiteräinen miekka, toisaalta ilman asetoniahan tuo ei esim. pese hapertumia anturista, toisaalta taas puolet ajasta ongelma on siinä että anturi on hapertunut. Itse olen pessyt kaikki imusarjan anturit aina kliinerillä, enkä ole vielä hajalle saanut, tosin olen putsannut pääasiassa paksu"lankaisia" mesejä ja volvoja.

Niin en tiedä mikä kysyjän mesessä on, eli onko se jo filmityyppinen mutta niin halpoja litkuja muutenkin ettei viitsisi ehjää maffia rikkoa vitosen säästöllä.

Toisaalta tuo on mahdollista jos anturi on siinä kunnossa että "lanka" tukeutuu hapertumiin ja sen saa tuolla hajalle. Toisaalta taas en paljon laskisi tuolle anturille muutenkaan käyttöikää. Vaikea sanoa, eikä googlekaan löydä kuin mutuilua suuntaansa. Anturi irti voi kokeilla, mutta jos mokoma on vikatilassa ennestään, niin siitä on vaikea sanoa mitään onko vika anturissa tai muualla, ero on jokatapauksessa huonompaan tai ei ollenkaan. ;)

Tarkkaan en mercedeksen sielunelämästä tiedä, mutta eikös piuha irti sen pitäisi mennä varaohjelmalle jolloin käynnin pitäisi parantua? Näin kävi ainakin samanikäisen baijerilaisen rikkinäisellä maffilla. Tietysti viallinen nokka-akselin anturikin laittaa muistaakseni vikatilan päälle. :think: Vikatilaan ei kai maffista pitäisi mennä?
 
Niin en tiedä mikä kysyjän mesessä on, eli onko se jo filmityyppinen mutta niin halpoja litkuja muutenkin ettei viitsisi ehjää maffia rikkoa vitosen säästöllä.



Tarkkaan en mercedeksen sielunelämästä tiedä, mutta eikös piuha irti sen pitäisi mennä varaohjelmalle jolloin käynnin pitäisi parantua? Näin kävi ainakin samanikäisen baijerilaisen rikkinäisellä maffilla. Tietysti viallinen nokka-akselin anturikin laittaa muistaakseni vikatilan päälle. :think: Vikatilaan ei kai maffista pitäisi mennä?

Omasta golffista hajos MAFfi siten, et ensin sai sahailla käyntiin kauan ja sittenkin kävi huonosti. Kaasua ei meinannut kestää, mut kun sai vähän kierroksia sillä pääsi eteenpäin.. Pääsin sitten kauppaan ja kaupasta tullessa ei enää lähtenyt lainkaan käyntiin muutakuin röpöttäen hetken ja sammuen. Hinailtiin pois ja sit vikaa tutkaillessa vasta tuli mieleen MAF ja siitä piuha irti -> auto lähti käyntiin välittömästi..:facepalm:
 
Pidempää lenkkiä en ole vähään aikaan ajanut. Tänään aamusta tuli noin 150km kierros tehtyä ja 3km ennen kotia lämmöt heitti tappiin ja Peugeotti huuti stoppia. Eli moottorinlämpömittari heivasi yhtäkkiä punaiselle, vaikka pysyi menomatkalla siellä 70 hujakoilla.

Jäähdytinnesteet ja öljyt ok.
 
Pidempää lenkkiä en ole vähään aikaan ajanut. Tänään aamusta tuli noin 150km kierros tehtyä ja 3km ennen kotia lämmöt heitti tappiin ja Peugeotti huuti stoppia. Eli moottorinlämpömittari heivasi yhtäkkiä punaiselle, vaikka pysyi menomatkalla siellä 70 hujakoilla.
Termostaatti ?
 
Se oli katsastus tänää ja päästöt ylittää reilusti rajat. Monesti on ollu lähellä ettei ylity, mutta näemmä se tapahtu nyt. Mites pitäs menetellä, ilmanputsarit yms. on putsattu/vaihettu. Moottorina on ongelmajätteeksi luokiteltu 1.6 hdi ja auto peugeot partner.
Niin ja konetta on huudatettu niin perkuleesti, ettei siitä ole kiinni.
 
Omasta golffista hajos MAFfi siten, et ensin sai sahailla käyntiin kauan ja sittenkin kävi huonosti. Kaasua ei meinannut kestää, mut kun sai vähän kierroksia sillä pääsi eteenpäin.. Pääsin sitten kauppaan ja kaupasta tullessa ei enää lähtenyt lainkaan käyntiin muutakuin röpöttäen hetken ja sammuen. Hinailtiin pois ja sit vikaa tutkaillessa vasta tuli mieleen MAF ja siitä piuha irti -> auto lähti käyntiin välittömästi..:facepalm:

Eli kuten muistelin niin maffin piuha irti auto menee varaohjelmalle jolloin rikkinäiselläkin maffilla sen pitäisi toimia :tup:


Tai ennemmin vesipumppu? Toki termarikin voi jumia mutta harvoin niin jumittaa että heittäisi lämmöt tappiin.
 
Mesestä jumitti viime vuonna termari ja oli juuri kyseiset oireet, vaihtamalla korjaantui. :) @Armatt tsekkailes nuo kaksi ainakin.

Ohoh, no nyt on minun kuuloon tullut ensimmäinen noin päin täysin juminut termari :D Yleensähän jumii toisinpäin ettei kone lämpiä :)

Ko. pököttiä tietämättä voihan olla että hihna on poikki (jos sen takana ei ole kuin v.pumppu), monesti tosin ohj.tehostin ja/tai laturi on saman hihnan takana niin sen yleensä huomaa muustakin.
 
Se oli katsastus tänää ja päästöt ylittää reilusti rajat. Monesti on ollu lähellä ettei ylity, mutta näemmä se tapahtu nyt. Mites pitäs menetellä, ilmanputsarit yms. on putsattu/vaihettu. Moottorina on ongelmajätteeksi luokiteltu 1.6 hdi ja auto peugeot partner.
Niin ja konetta on huudatettu niin perkuleesti, ettei siitä ole kiinni.
Eihän vain moottoriöljyä ole liian paljon? Silloin ainakin savuuttaa.

Mulla 1.6 hdi 110 meni läpi ja kilometrejä siinä on 350 tkm. Aluski siinä oli liikaa öljyä, mutta savutus loppui kun päästi öljyä pois ja toki vaihdoin öljyt ja suodattimen. Öljy oli mobil esp 5W-30. Koskas öljyt ja suodatin on vaihdettu? Hiukkaspolttojahan tuo tekee silloin tällöin jos siinä on hiukkasloukku. Mutta sitä tuskin siinä sitten on.

Mobil 1 ESP Formula 5W30 4l | Motonet Oy
 
Eihän vain moottoriöljyä ole liian paljon? Silloin ainakin savuuttaa.

Mulla 1.6 hdi 110 meni läpi ja kilometrejä siinä on 350 tkm. Aluski siinä oli liikaa öljyä, mutta savutus loppui kun päästi öljyä pois ja toki vaihdoin öljyt ja suodattimen. Öljy oli mobil esp 5W-30. Koskas öljyt ja suodatin on vaihdettu? Hiukkaspolttojahan tuo tekee silloin tällöin jos siinä on hiukkasloukku. Mutta sitä tuskin siinä sitten on.

Mobil 1 ESP Formula 5W30 4l | Motonet Oy
Ei pitäisi olla liikaa öljyä, tosin syöhän se tuota jonnin verran turbon kautta. Öljyt ja suodin vaihettu kuukaus sitten ja hiukkasloukusta en tiedä mitään.
 
Pidempää lenkkiä en ole vähään aikaan ajanut. Tänään aamusta tuli noin 150km kierros tehtyä ja 3km ennen kotia lämmöt heitti tappiin ja Peugeotti huuti stoppia. Eli moottorinlämpömittari heivasi yhtäkkiä punaiselle, vaikka pysyi menomatkalla siellä 70 hujakoilla.

Jäähdytinnesteet ja öljyt ok.
Sulla on ilmaa jäähdytyskierrossa. Noissa pösöissä on semmonen juttu, et läpötilamittarin anturi on siin termarin kotelossa, mut kas, ilmausruuvi on siinä anturia ALEMPANA, eli anturin kohille jää helposti ilmakupla... sen huomaa siit, et lämpömittari vaeltaa... eka näyttää normia, sit saattaa pudota nolliin ja sit ampasee punaselle ja kaikki mittaristossa käy vilkkumaan, näin mun 206 vm 05 teki... eli vahvasti epäilen tätä....mulla mittari näytti yleensä pitkäänki normaalia alempaa lämpöä, sit saatto tippua alas josta kiipes sitte niin ylös, et alko summeri soida ja varotusvalot sun muut vilkkua... saahan sen ilman pois anturin reijästä, mut ku se perkeleen termarin kansi on muovia, joten oo varovainen. on olemas kyl metallinen kansiki siihen jossa tää ilmausruuvin ja anturin korkeus on muutettu oikeeks...
 
Viimeksi muokattu:
Pidempää lenkkiä en ole vähään aikaan ajanut. Tänään aamusta tuli noin 150km kierros tehtyä ja 3km ennen kotia lämmöt heitti tappiin ja Peugeotti huuti stoppia. Eli moottorinlämpömittari heivasi yhtäkkiä punaiselle, vaikka pysyi menomatkalla siellä 70 hujakoilla.

Jos mittari meni tappiin "kertarykäisyllä", niin veikkaisin jäähdytysnesteen lämpöanturia. NTC-anturin oikosulku näkyy elektroniikalle päin ylikuumentuneena jäähdytysnesteenä. 70 astetta taas on aika alhainen lukema mutta ehkä siinäkin voi olla bugaava anturi taustalla?

Jos lämmöt vain nousivat hitaasti tappiin, niin sitten vika lienee muualla.

Mitä mittari näyttää moottorin jäähdyttyä ja uudella ajolenkillä? Jos mittari menee tappiin jossain vaiheessa silmänräpäyksessä, niin vaihtaisin ensimmäisenä anturin.
 
... älä ny kuitenkaan het mee anturia vaihtaan, kattelet et paisuntasäiliös on nestettä tarpeeks ja sit varovasti löysäät anturia, sit ku käy nestettä valuun, ni annat hetken valuu ja tiukkaat... ja kas, vika poistu.... sul muistaakseen on se anturi ns. vihreetä mallia, saattapi olla sininenki, mut vihree se kuiteski on ;) ja se ilmakupla nimenomaan tekee sen, et ku normisti lämmöt näyttää karvan alle 90, ni nyt ne näyttääki jotain 70, josta ne saattaa pudota johkuu 50, vaik oot ajannu koneen kuumaks... sit se nouseeki hälyrajalle josta taas tippuu jne... mä ekal kerral säikähin, et ny levii koko auto, ku kaik kävi vilkkuun... ei ku tiensivuun, kone kavi normisti, mut kaik vilkku ja rääky... pelti auki ja koklasin, et onks se tosissaan sulamassa koko motti, eikä mitä, normi lämpönen... ajelin sit loppumatkan vaik kaik vilkku... tosin sit ku jätin parkkiin, ni flekti pyöri vissiin tunnin, ku luuli et täs tarttetaan pian palokuntaa ;)... ja viel PS. teippaa se syylärin ritilä talvel umpeen... ei nääs tartte ku 15-20 pakkasta ja moottoritienopeus, ni se senverran kilahtaa jäähän, et tulee se ilmakupla jäähytysjärjestelmään, vaik ei muuten mitenkään kiehahda... mut todnäk kiehahtaa kyl.....
 
Viimeksi muokattu:
Pidempää lenkkiä en ole vähään aikaan ajanut. Tänään aamusta tuli noin 150km kierros tehtyä ja 3km ennen kotia lämmöt heitti tappiin ja Peugeotti huuti stoppia. Eli moottorinlämpömittari heivasi yhtäkkiä punaiselle, vaikka pysyi menomatkalla siellä 70 hujakoilla.

Jäähdytinnesteet ja öljyt ok.
Hihna luistaa/pois paikaltaan?
 
Niin en tiedä mikä kysyjän mesessä on, eli onko se jo filmityyppinen mutta niin halpoja litkuja muutenkin ettei viitsisi ehjää maffia rikkoa vitosen säästöllä.

Tarkkaan en mercedeksen sielunelämästä tiedä, mutta eikös piuha irti sen pitäisi mennä varaohjelmalle jolloin käynnin pitäisi parantua? Näin kävi ainakin samanikäisen baijerilaisen rikkinäisellä maffilla. Tietysti viallinen nokka-akselin anturikin laittaa muistaakseni vikatilan päälle. :think: Vikatilaan ei kai maffista pitäisi mennä?
Filmiin viittaisinkin, en vain tiennyt miksi tuota pitäisi nimittään, niin sanoin "langaksi". :)

Mercedeksen (cdi, kuten alkuperäisellä kyseliällä) sielunelämästä sanon sen, että ainakin itsellä jos ottaa mafin johdon irti, niin heti kännistämisestä lähtien vikatila on päällä, eikä kierrä yli 3000. Viallisella mafilla vikatila voi olla aina päällä heti, tai sitten se voi pelata jonkin aikaa ennen kuin heittää vikatilan. Vikavaloa tai ilmoitusta nuo eivät sytytä.
Ohoh, no nyt on minun kuuloon tullut ensimmäinen noin päin täysin juminut termari :D Yleensähän jumii toisinpäin ettei kone lämpiä :)
Omassakin oli tuo termari, tosin sen ei pitäisi kovin helposti juuttua auki, siellä kun ei ainakaan omassa ollut muuta kuin tyhjää johon juuttua... :D

Se jousi joka siellä on kuoleentuu ja mokoma alkaa aukenemaan jo 60 asteen tienovilla tai alla. Termaria oli muistaakseni montaa mallia saatavilla, eikä aikanaan etelästä tuodussa ole ollut välttämättä jäykin jousi alunperinkään. Omaan tuli pohjoisin malli ja hyvin on lämmennyt 85c kovalla pakkasellakin, tosin on tuolla ollut Bilteman kummimattoakin vähän maskin alla.

E:
Ei ole vikavaloja, ei mitään vaikutusta onko johto irti vai paikallaan. Paitsi nyt huomasin että auto "hyökkäilee" kun johto paikallaan. Eli lähtee vetämään vaikka ei ole jalka kaasulla.
Edut. Automaatti kyseessä.
Se voi hyvinkin olla siellä se vika, toinen voi olla että vikatila poistaa hyökkäilemisen vain samalla. Voi myös nyt sitten viitata suutinongelmaan jos vetää kovaa tyhjäkäynnillä. Sekään ei välttämättä näy vikavalona, ennen kuin on täysin pilalla ja saattaa nostaa tyhjäkäyntiä jos "kusee".
 
Viimeksi muokattu:
Noi nykyaikaiset lämpömittarit eivät ole enään varsinaisia lämpömittareita.
Viisari voi pysyä siinä normilämpötilan paikalla vaikka todellisuudesa lämpötilat huitelisi 60-80 asteen välillä ja sitten kun jotain oikeasti vialla, niin pomppaa tappiinsa, eli mittaria seuraamalla ei varsinaisesti voi tietää koneen todellista käyntilämpötilaa.

Mondeossa mittari nousi normaaliin kun lämmöt oli 50astetta ja pysyi siinä 110 asti mikä oli kovin lämpötila mitä sille sain aikaan.
 
Jep, tuommosiahan ne nykyään aika lailla on.
Hyvänmielen mittareita mistä näkee että kaikki on hyvin aina siihen asti kunnes asiat hyvin huonosti.
Toinen "Hyvänmielen" valo on öljymäärän valo, se kun syttyy on jo jotain pahasti vialla/rikki....:btooth:
-Kandee tarkastella tikuista ne öljymäärät, moottorista ja vaihdelaatikoista. :tup: Siis niissä autoissa missä ne pystyy tarkistamaan... o_O
 
Toinen "Hyvänmielen" valo on öljymäärän valo, se kun syttyy on jo jotain pahasti vialla/rikki....:btooth:
-Kandee tarkastella tikuista ne öljymäärät, moottorista ja vaihdelaatikoista. :tup: Siis niissä autoissa missä ne pystyy tarkistamaan... o_O

No ei kyllä pidä paikkaansa. Mennyt värit sekaisin ja olet katsellut öljynpaineen valon hälyttävän paineen puuttumista, jolloin kaikki menee kyllä ihan varmasti paskaksi. Se keltainen öljynmäärän valo ilmoittaa vaan, että "Ei mitään hätää vielä, mutta nyt ollaan alamerkissä ja lisää sitten kun kerkeät".
 
No ei kyllä pidä paikkaansa. Mennyt värit sekaisin ja olet katsellut öljynpaineen valon hälyttävän paineen puuttumista, jolloin kaikki menee kyllä ihan varmasti paskaksi. Se keltainen öljynmäärän valo ilmoittaa vaan, että "Ei mitään hätää vielä, mutta nyt ollaan alamerkissä ja lisää sitten kun kerkeät".
Uudemmissa autoissa tuo "keltainen" jopa ilmoittaa että lisää tasan litra öljyä. Litra jonka kätevästi saa mistä tahansa huoltsikalta. Nyt kun se perhanan auto osaisi vielä sanoa, että mitä laatua se haluaa, luulisi että tuohon alle olisi helppo tekstata 0w-30?
 
Voisi kuvitella että auton omistaja tietää mitä öljyä sinne pitää laittaa..
 
Voisi kuvitella että auton omistaja tietää mitä öljyä sinne pitää laittaa..
Ei kyllä tasan voi kuvitella normaalista suomalaisesta auton omistajasta. Puhumattakaan siitä jos joku muu sillä ajelee, kun ilmoitus tulee. Mutta kai siinä on sitten jokin logiikka, että auto kertoo tarpeettomasti haluamansa määränkin, mutta ei vahingossakaan sitä öljyn tyyppiä, jota joku voisi tarvitakkin. :confused2:
 
Kannattaa nyt sekin huomata, että autojen ikääntyessä käytettävät öljylaadut/luokitukset vaihtuu toisiin. Et välttämättä vanhaan kopperoon edes saa sitä valmistajan suosittelemaa ainetta enää mistään. Sama juttu kaikkien jäähy/jarrunesteiden kanssa. Pitää seurata vähän mitä sinne huoltokirjaan on missäkin vaiheessa merkattu. Voihan siellä toki olla vääriäkin aineita lyöty koneeseen jotka pitää sitten vaihtaa oikeisiin.
 
Ei kyllä tasan voi kuvitella normaalista suomalaisesta auton omistajasta. Puhumattakaan siitä jos joku muu sillä ajelee, kun ilmoitus tulee. Mutta kai siinä on sitten jokin logiikka, että auto kertoo tarpeettomasti haluamansa määränkin, mutta ei vahingossakaan sitä öljyn tyyppiä, jota joku voisi tarvitakkin. :confused2:
Niin. Korkeintaan saattaa muistaa, että mitä öljyä on viimeksi laitettu moottoriin. Netistä toki löytää eri merkkien suoritukset kyseiseen autoon. Tuossa omat "suositukset".

Noin 17 vuotias diesel (tai bensa) 5W-40
Teboil Gold-S 5W-40 4l | Motonet Oy

Noin 12 vuotias diesel 5W-30
Mobil 1 ESP Formula 5W30 4l | Motonet Oy

Bensa-autolle 0W-40
Mobil 1 FS New Life™ 0W-40 4l | Motonet Oy

Öljymerkkien sivuilta löytyy hakukoneita ja tuloksena saa sopivan öljyn kyseiseen autoon.
Moottoriöljyn tuotevalitsin | Etsi sopiva öljy autoosi, kuorma-autoosi, pakettiautoosi tai liikkuvaan työkoneeseesi

Citroen Xantia Diesel Turbo 2.0 HDi (XANTIA) (TD) (1999-2000)
Mobil 1™ New Life 0W-40
Mobil 1 on maailman johtava synteettisten moottoriöljyjen tuotemerkki, jonka tuotteet antavat moottorille poikkeuksellisen suorituskyvyn ja suojan.

Mobil 1 New Life 0W-40 on suunniteltu vastaamaan uusimman moottoriteknologian asettamiin haasteisiin. Se on ihanteellinen öljy niin uudempiin kuin vanhempiinkin hyväkuntoisiin ajoneuvoihin. Se antaa parhaan mahdollisen kokonaissuorituskyvyn.

Tai
Mobil Super™ 3000 X1 5W-40
Mobil Super 3000 X1 5W-40 on täyssynteettinen moottoriöljy, joka pidentää moottorin kestoikää monentyyppisissä ja -ikäisissä ajoneuvoissa antamalla paremman suojan laajalla lämpötila-alueella.
 
Castrollin sivuilta pystyy myös tarkistamaan mitä öljyä suositellaan ja näkee myös ohjaustehostimen ja laatikon öljytilavuudet. http://applications.castrol.com/oilselector/fi_fi/w/search?vehicleType=henkilöautot
Omille romuille mobil sekä castrol suosittelevat 5W-30 öljyä. Eikö 0W -öljyt ole vähän liian paksuja suomen talvessa?
Nimen omaan 0W on parempaa talvella ja kesällä taas ei ole väliä. Eli 0W on ohuempaa öljyä talvella kuin 5W. 10W on sitten vieläkin paksumpaa talvella.

Castrol suosittelee 17 vuotiaalle Citroenille myös 5W-30. Tuossa uudemmassa on vähän pidempi vaihtoväli, koska se on 24 kuukautta.

Castrol-suositukset mallille Citroën Xantia (1993-2001)
Xantia 2.0 HDi 110
5W-40 tai 10W-40 tai 5W-30

Castrol Magnatec Professional C2 5W-30
Moottori DW10ATED
Normaali: Vaihto 20000 km/ 12 kuukautta

Toinen auto Peugeot 407 1.6 HDi
Sama 5W-30 tai Castrol GTX Professional C2 0W-30
Normaali: Vaihto 20000 km/ 24 kuukautta
 
Millä tavalla, eikös se mene toisinpäin?
Niinpä se näköjään meneekin. Vanhassa primerassa käytin 15W-40 öljyä sen enempää miettimättä ja se käynnistyi lämmittämättä -20C pakkasillakin kuin palmun alta. Onko tuolla öljyn laadulla lopulta kovinkaan suurta merkitystä kylmäkäynnistyksen kannalta? Taidan lyödä fordiin fordin öljyä, kun muut ei näytä edes myyvän 5L pöniköitä. Vai onko tuo aivan paskaa? Entinen omistaja muuten tainnut lyödä koko 5L sisään kun tikun mukaan on yli ylärajan kylmänä. 4,2L on öljytilavuus.

Ostaessa tämä focus oli todella tehoton eikä meinannut kiihtyä moottoritien liittymissä tarpeeksi, että pääsisi liikennevirtaan. Samalla tuntui tärisevän koko auto 80km/h nopeudessa nelosella kiihdyttäessä. Yksi aamu hirtti kaasukin pohjaan. Ja tyhjäkäynnillä meinasi välillä sammua. Putsasin kaasuläpän ja ilmamassamittarin sekä vaihdoin tulpat. Akunnapa oli puuhastelun aikana irti. Kyllä se hetken päästä pirteämmäksi muuttui. Renkaita vaihtaessa tarkistin vetonivelet, suojakumit on ehjät, mutta sisemmät nivelet näyttää vuotaneen rasvaa ulos suojakumin alta laatikon puolelle. Miten vakavaa tuo mahtaa olla, jos siellä laakerit pyörii hieman kuivahkoina? Näissä on kai tyyppivikana sisempien nivelien vuotaminen. Kesärenkailla auto ei ole enää kummemmin tärissyt kiihdyttäessä, voi olla, että talvirenkaat on soikeat tai tasapainotukset pisin vttua.
Vaihdoin eilen kaasuläpän asentotunnistimen, kaasupoljin tuntuu vastaavan vähän paremmin eikä koko auto enää tunnu töksähtävän kun päästää kaasusta tai alkaa painamaan hieman kaasua.
Aurauskulmat pitäisi käydä tarkistuttamassa. Joku kulma siellä on pielessä, koska jos ratin kääntää hitaassa vauhdissa täysin vasemmalle ja päästää ratista niin pyörät jäävät vasemmalle. Oikealle kääntäessä pyörät kääntyvät suoraksi. Muutenkin ohjaus tuntuu hieman levottomalta.
 
Noista öljypäniköiden koosta kyllä semisti sappi kiehuu :D Omassa 2.8 V6 golffissa öljytilavuus kätevästi 5.5 litraa suodattimen vaihdon kera :D.. No toisaalta, joka toinen kerta ostaa 8l Castrolin Magnatecia ja joka toinen kerta vaan yhden pänikän.. Mut silti.. 6l pänikkä ois hyvä olla olemassa kans :D
 
Outo homma noi öljytilavuudet.

3.1l v6 corsica ottaa vajaa 4l, 2.3tbo saabin kone ottaa kait yli 4l jos muistan oikein.

Sitten yhtäkkiä Citikan v6 ottaakin melkein 6l. :D

Luulisi jo voitelulaadunkin suhteen olevan eroa ja ainakin paska/öljysuhdehan paranee kun on lisää tilavuutta...
 
Outo homma noi öljytilavuudet.

3.1l v6 corsica ottaa vajaa 4l, 2.3tbo saabin kone ottaa kait yli 4l jos muistan oikein.

Sitten yhtäkkiä Citikan v6 ottaakin melkein 6l. :D

Luulisi jo voitelulaadunkin suhteen olevan eroa ja ainakin paska/öljysuhdehan paranee kun on lisää tilavuutta...
V70 2.3 t5 lähes 6 litraa :smoke::rage:
 
Ja reilu parilitrainen mersun dieselmylly ottaa lähemmäs 8 litraa :cigar2:
No, kai ne insinöörit nämä asiat on sunnitelleet.
 
Ja sitten voikin esittää jatkokysymyksen, että kummillakohan koneilla ajetaan se 7 numeroinen kilometrimäärä.. :)
Sama kävi kieltämättä mielessä :lol: noo, ei näillä uusilla sentään päälle miljoonaa mutta aika paljon kumminkin.
 
Huhhuh. Ajoin tolla skylinellä viikonloppuna hidasteeseen vahingossa aika kovaa. Noh, kuulin kuinka etupuskurin alalippa raapas asfalttia. Eipä siin mitää, se lippa on jo halki, mutta seuraavana päivänä parkkiruudusta lähtiessä huomasin että oli tiputtanut nesteitä ja vaihdelaatikko oli auton alle kurkatessa märkä. Ekaks pelästyin että kyseessä olis vaihdelaatikko, joka vuotaa. Sit kurkkiessa tarkemmin huomasin et kytkimen työsylinterin tapin suojakumi oli alareunasta märkä ja että kytkinhaarukan suojakumi vaihdelaatikkoon oli märkä ja oletin et olis kykänestettä vuotanu ja valuttanu ja siitä ois ajossa levinny laatikon alapintaan. Tahroja oli maassa useempi mutta vuotoa tosi vähän. No, auto ootti viikon ruudussa ja ajelin varovasti motonetin kautta mimmin porukoille, jossa kunnon tunkki ja pukeille ylös. Varaosaksi kytkimen työsylkkä kun hinta ei ollut paha.

Noh viikolla nettitutut huuteli jäähdytinnestevuotoa koneen takaosasta lämppärille lähtevästä letkusta. Ton turbokoneen imusarjan alle ei oikein nää, joten ajattelin kurkata alakautta samalla kun aloin irrottamaan työsylinteriä. Noh, huomasin että koko laatikon kylki kuskinpuolelta märkä. Takas moottoritilaan kurkkimaan, ja olikin perhana laatikon huohotusputkesta räkässy mällit sinne laatikon päälle, ja sieltä valunu ajellessa pitkin poikin. Oisko sit loiskahtanu kylmäl autol hidasteessa (alle puol kilsaa lähtöpaikasta ja siit sit paineen kasvaes dumpannu. Seuraava steppi on laatikkoöljyn vaihto ja määrän tarkistus. Pesin laatikon bräkleenillä kuivaks ja poljin autoa motarilla ja mutkissa. Ei toistunut. Pelästyttää kyl tollaset ku autolla ikää 25v ja nytki ajan 15l keskikulutuksella ku pakko kenkiä. Edelliset omistajat ajaneet toki ihan samoin.
 
Noista öljypäniköiden koosta kyllä semisti sappi kiehuu :D Omassa 2.8 V6 golffissa öljytilavuus kätevästi 5.5 litraa suodattimen vaihdon kera :D.. No toisaalta, joka toinen kerta ostaa 8l Castrolin Magnatecia ja joka toinen kerta vaan yhden pänikän.. Mut silti.. 6l pänikkä ois hyvä olla olemassa kans :D
Se litran lisäkannu puolillaan on hyvä dumpata takakontin pahvien taakse piiloon ja antaa olla hätätapausta varten. Ihan just in case.
 
Onko tuolla öljyn laadulla lopulta kovinkaan suurta merkitystä kylmäkäynnistyksen kannalta?

Ei laadulla, mutta viskositeetilla kyllä. Tosin asia ei ihan niinkään yksioikoinen ole, kun laatuöljy saattaa täyttää kriteerit heittämällä ja halpaöljy juuri raja-arvoilla. Kylmäkäynnistyksen kannalta rajoja:

SAE Winter-viskositeetti Pumpattavuuden rajalämpötila, °C
0w -40
5w -35
10w -30
15w -25

Eli 15w-40 öljyä käyttävänä ei kannata kovimmilla pakkasilla raaapasta käymään, siinä jos öljypumppu ei jaksakaan niin ei kauaa käy kun kilahtaa. Itse menen aika pitkälti 5w-40 öljyllä henkilöautopuolella.

Vai onko tuo aivan paskaa?

Ihan ok perusöljy varmastikin bensakoneelle, ei nyt mikään huippu mutta varmaan ihan passeli. Huom. ei luokitusta dieselmoottorille!
 
Ja sitten voikin esittää jatkokysymyksen, että kummillakohan koneilla ajetaan se 7 numeroinen kilometrimäärä.. :)
Näin on, luulisi ison ölppätilavuuden vähentävän kulumista kun vähemmän rojua pyörii litkujen mukana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 504
Viestejä
4 490 504
Jäsenet
74 249
Uusin jäsen
Lassi80

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom