Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Huoh, vaihtelin kesärenkaat alle ja perinteiseen VAG-tyyliin edessä sisäpuolen jarrupalat lähes lopussa... Levyt ja ulommat palat ok. Takana jarruhilppeet myös pikkuhiljaa vaihtokunnosa mutta se nyt oli tiedossa.
 
Löytyisikö vastausta seuraavaan ongelmaan:

Omassa takavetosportissa edellinen omistaja on takajarruille lähtevälle putkelle kytkenyt konehuoneeseen solenoidin, jolla takajarrut voi kytkeä pois päältä kojelaudan lisäkytkimestä. Tuo on siis sähköllä ohjattava välikappale, jossa on 2kpl naaras liittimiä jarruletkuille. Tarkoitus olisi poistaa tuo solenoidi, koska katsastuslaillinenhan tuo viritelmä ei ole ja mietin, löytyyköhän jarruputkelle naaras-naaras jatkokappaleita? Periaatteessahan riittäisi kytkimen johtojen katkaisu tuolta solenoidilta, mutta parempi varmaan poistaa kokonaan käytöstä. Samalla tuon kytkimen voikin tarvittaessa ottaa takasumuvalokäyttöön, kun ainakaan omassa skylinessä ei takasumaria vakiona ole.
 
Tossa itseasiassa on varmaan tehty niin, että se orkkis jarruputki on siitä jarrusylinteriltä väännetty pois ja kiinnitetty se tuohon solenoidiin ja sitten jarrusylinteriltä solenoidille tuotu uusi pätkä putkea, eli varovasti vääntelemällä tuon alkuperäisen jarruputken voinee vääntää takaisin jarrusylinterille. Tuo viritelmähän on konehuoneessa suoraan kyllä näkyvissä, eikä siitä ole vuosiin sanottu mitään, ei tosin näytä älyttömältä rävellykseltä, mutta skarppi katsuri tuon varmaan huomaisi. Pitänee koittaa taivutella tuo alkuperäinen putki vaan paikallensa.
 
Löytyisikö vastausta seuraavaan ongelmaan:

Omassa takavetosportissa edellinen omistaja on takajarruille lähtevälle putkelle kytkenyt konehuoneeseen solenoidin, jolla takajarrut voi kytkeä pois päältä kojelaudan lisäkytkimestä. Tuo on siis sähköllä ohjattava välikappale, jossa on 2kpl naaras liittimiä jarruletkuille. Tarkoitus olisi poistaa tuo solenoidi, koska katsastuslaillinenhan tuo viritelmä ei ole ja mietin, löytyyköhän jarruputkelle naaras-naaras jatkokappaleita?

Esim. Motonet myy jarruputken jatkoja mut eivät ole laillisia, saa noihin myös naaras päitä niin ei tarttee jatkoja käyttää.. tai sit teetät jarruputken jossa on naaras/uros päät
Monet auton valmistajat on jatkaneet jarruputkia naaras/uros liitoksella

Voisin ostaa sulta solenoidin jos oot edullisesti luopumassa
 
Esim. Motonet myy jarruputken jatkoja mut eivät ole laillisia, saa noihin myös naaras päitä niin ei tarttee jatkoja käyttää.. tai sit teetät jarruputken jossa on naaras/uros päät
Monet auton valmistajat on jatkaneet jarruputkia naaras/uros liitoksella

Voisin ostaa sulta solenoidin jos oot edullisesti luopumassa
Tossa on siis urokset kumminki päin (jos nyt oikein katoin) mut luulen et toi järjestyy iha vaa siirtämällä ton jarruputken tonne sylinyerille, koska ei tonne uutta jarruputkea oo taakse vedetty, eli se on varmaa väännelty sivuun tota solenoidia varten. Mulla ei oo hajua tollasen hinnasta tms sen enempää, mut nakkaa pm ja kysele perää ni muistan ottaa kuvan sulle tosta ja mietitää hintaa.
 
Kyssäri vielä jäähdytysnesteen vaihdosta. Pitäis tuntemattoman kauan autossa ollut jäähdytysneste vaihtaa uuteen. Riittääkö syylärin tyhjentäminen ja tuoreen nesteen lisääminen syylärin tilavuuden verran, vai pitäisikö koittaa oikeasti huuhdella jotenkin? Jos vetäsee syyläriin sopivaa seosta, ajelee hetken ja päästää sitte sekottuneen nesteen taas syyläristä pois ja täyttää uudelleen, niin pääsee varmaan riittävän puhtaaseen lopputulokseen?
 
Kyssäri vielä jäähdytysnesteen vaihdosta. Pitäis tuntemattoman kauan autossa ollut jäähdytysneste vaihtaa uuteen. Riittääkö syylärin tyhjentäminen ja tuoreen nesteen lisääminen syylärin tilavuuden verran, vai pitäisikö koittaa oikeasti huuhdella jotenkin? Jos vetäsee syyläriin sopivaa seosta, ajelee hetken ja päästää sitte sekottuneen nesteen taas syyläristä pois ja täyttää uudelleen, niin pääsee varmaan riittävän puhtaaseen lopputulokseen?

Itse ehkä tyhjentäisin, sitten täyteen vettä, ajolenkki ja sama kerran vielä. Sitten valmistajan ilmoittamaa jäähdytysnestettä sisään :)
 
Vaihtoehtoisesti voi tietty ottaa jäähdytysnestesäiliön paluuletkun irti ja laittaa nesteen poistumaan vaikka johonkin pönttöön. Käytetään konetta ja pidetään huoli että säiliössä on jatkuvasti vettä, ettei hörppää ilmaa. Kierrätetään vettä niin kauan, kunnes ulostuleva vesi on kirkasta. Sitten normaalisti tyhjennys, uudet nesteet ja ilmaus.
 
Vaihtoehtoisesti voi tietty ottaa jäähdytysnestesäiliön paluuletkun irti ja laittaa nesteen poistumaan vaikka johonkin pönttöön. Käytetään konetta ja pidetään huoli että säiliössä on jatkuvasti vettä, ettei hörppää ilmaa. Kierrätetään vettä niin kauan, kunnes ulostuleva vesi on kirkasta. Sitten normaalisti tyhjennys, uudet nesteet ja ilmaus.

Älä nyt, joku vois vaikka tehdä saman kerrostalon parkkipaikalla suoraan pihan sadevesiviemäriin... Kerran olen todistanu kerrostalon pihalla öljynvaihtoa näin... :mad:
 
Vaihtoehtoisesti voi tietty ottaa jäähdytysnestesäiliön paluuletkun irti ja laittaa nesteen poistumaan vaikka johonkin pönttöön. Käytetään konetta ja pidetään huoli että säiliössä on jatkuvasti vettä, ettei hörppää ilmaa. Kierrätetään vettä niin kauan, kunnes ulostuleva vesi on kirkasta. Sitten normaalisti tyhjennys, uudet nesteet ja ilmaus.
Tossa on sellanen ongelma, että termari aukeaa vaan kuumana eli käytännössä vaatisi todella pitkiä käyttöaikoja. Taidan hakea akkuvettä, tyhjentää syylärin, ajaa lämpimäksi, tyhjentää syylärin ja toistaa tota muutaman kerran kunnes neste on about kirkasta. Sit mittaan ulos tulevan nesteen määrän ja kun tiedän moottorin jäähdytinnestetilavuuden, kaadan puolet siitä jäähdytinnestettä ja loput vettä. Siellä se sit sekottuu loppuun.
 
Päädyin ratkasuun et pari kertaa päästän syylärin ja lämppärin tyhjäks, täytän tislatulla vedellä (akkuvedellä), ajan kuumaks, annan jäähtyy, ja toistan. Parin kerran jälkee mittaan ulostulevan nesteen määrän, oletan koneessaolevan vedeksi, sekotan puolet jäähdytysnestetilavuudesta antifreezeä ja loput vettä, täytän, starttaan, ilmaan ja ajan sen verra et on sekasin.
 
Kyllä on taas vaikeaksi tehty elämä yhden jäähdytinveden takia. Luuletteko että korjaamolla vaihtelevat akkuvesiä syyläriin useita kertoja ennen varsinaisia vesiä? Tuonkin akkuvesi jumpan sijaan vaihtaa vaikka jakohihnan ja vesipumpun niin siinä samalla suuri määrä jäähdytysnestettä "vaihtuu" luonnollisesti ja tämä toistetaan n. 100tkm välein, niin luuletteko että suuremmalle huuhtelulle on tarvetta? Lisäksi se auto tuskin on omistuksessa niin kauan että tuosta autistelusta olisi minkäänlaista hyötyä.
 
Kyllä on taas vaikeaksi tehty elämä yhden jäähdytinveden takia. Luuletteko että korjaamolla vaihtelevat akkuvesiä syyläriin useita kertoja ennen varsinaisia vesiä? Tuonkin akkuvesi jumpan sijaan vaihtaa vaikka jakohihnan ja vesipumpun niin siinä samalla suuri määrä jäähdytysnestettä "vaihtuu" luonnollisesti ja tämä toistetaan n. 100tkm välein, niin luuletteko että suuremmalle huuhtelulle on tarvetta? Lisäksi se auto tuskin on omistuksessa niin kauan että tuosta autistelusta olisi minkäänlaista hyötyä.
Noh, edelliset glykolipohjaiset nesteet on ollut koneessa 2013-> jolloin vesipumppu on vauhdettu ja jakopää rempattu. Valitettavasti autolla on sen jälkeen ajettu n. 20000km. Auto on 25vuotta vanha harrastepeli, joten näkisin hieman suuremman vaivan ehkäpä tarpeelliseksi. Autokorjaamoillahan voi olla huuhtelulaitteita käytössä, joita itsellä ei ole. Lisäksi kun edellisen jäähdytinnesteen tyyppi ei ole tiedossa niin eri laatujen sekoittuminen on riskinä. Siksi siis sen verran huuhtelua, että motissa on käytännössä vaan vettä kun sitä jäähdytinnestettä lisätään.
 
Noh, edelliset glykolipohjaiset nesteet on ollut koneessa 2013-> jolloin vesipumppu on vauhdettu ja jakopää rempattu. Valitettavasti autolla on sen jälkeen ajettu n. 20000km. Auto on 25vuotta vanha harrastepeli, joten näkisin hieman suuremman vaivan ehkäpä tarpeelliseksi. Autokorjaamoillahan voi olla huuhtelulaitteita käytössä, joita itsellä ei ole. Lisäksi kun edellisen jäähdytinnesteen tyyppi ei ole tiedossa niin eri laatujen sekoittuminen on riskinä. Siksi siis sen verran huuhtelua, että motissa on käytännössä vaan vettä kun sitä jäähdytinnestettä lisätään.

Nyt kyllä näät mielestäni silti ihan liikaa vaivaa, eikä se ole tarpeellista. Mitähän tuosta akkuveden käytöstä edes hyötyisi?

Edellisen jäähdytinnesteen tyypin näet siitä vanhasta, jos on sinistä tai vihreää niin voi sekoittaa keskenään, punaista ei sitten näihin kumpaankaan. Punaisesta sini/vihreään tai toisinpäin vaihdossa huuhtelu kannattaa mutta siinäkin menee kyllä akkuvedet hujakoille, kyllä ihan raanavesi on tarpeeksi puhdasta. Jos jäämät on pakko saada pois niin tee tuo vaihtojumppa vaikka useammin vedellä mutta säästä ne akkuveden rahat vaikka johonkin muuhun "ylihuoltoon".
 
Sanompahan myös että turhaa käyttää kallista akkuvettä, vaikka onkin tislattua hyöty on silti enemmän miinus merkkinen tislatun veden hinnan kanssa.
Mutta silti suosittelen myös huuhtelua kun sen jaksaa itse tehdä huolellisesti
 
17879926_916970458443625_2714291181071824620_o.jpg


Sanompahan vaan että voi helv. rapeat ranskalaiset.
C3 Citroën 1.4i,
Otettiin motti suoraan pois kun epäiltiin jaon hypänneen ja kytkin haisi oikein kunnolla.
Purettiin asenteella hällä väliä ei tätä takaisin laiteta uusi tulee muoveissa siitä syystä että löydettiin vettä sylinteristä ja luultiin venttiilien olevan ottaneen iskuja.
Kannen kun otti irti todettiin kansipahvin vain menneen, venttiileissä ei mitään vaikka itsekkin pyöritettiin miten sattuu.
Purettiin ja pestiin osiin pöydälle ja koitettiin etsiä kaikki kadonneet pultit, hei tästähän saa moottorin viellä.
Kytkin remppa päälle viellä ja avot, ensi viikolla kasaus
 
17879926_916970458443625_2714291181071824620_o.jpg


Sanompahan vaan että voi helv. rapeat ranskalaiset.
C3 Citroën 1.4i,
Otettiin motti suoraan pois kun epäiltiin jaon hypänneen ja kytkin haisi oikein kunnolla.
Purettiin asenteella hällä väliä ei tätä takaisin laiteta uusi tulee muoveissa siitä syystä että löydettiin vettä sylinteristä ja luultiin venttiilien olevan ottaneen iskuja.
Kannen kun otti irti todettiin kansipahvin vain menneen, venttiileissä ei mitään vaikka itsekkin pyöritettiin miten sattuu.
Purettiin ja pestiin osiin pöydälle ja koitettiin etsiä kaikki kadonneet pultit, hei tästähän saa moottorin viellä.
Kytkin remppa päälle viellä ja avot, ensi viikolla kasaus

Keittikö kone ennenkuin ajo loppui? Kannen plaanaus saattaisi olla tarpeen...:confused:
 
Keittikö kone ennenkuin ajo loppui? Kannen plaanaus saattaisi olla tarpeen...:confused:
Nää on näitä virapeli hommia kun tulee sieltä sun täältä. Tämän tapauksen historiasta ei ole oikeastaan mitään käsitystä sillä tuli hallin pihalle lavetti kuljetuksella.
Kansi on kohtuu tasainen kun käsipelillä se hiottiin tänään, venttiilit tarvitsee tarkastaa vielä mitkä vuotaa.
Lisäksi skruvatista tilaama pakoputki tuli tänään vihdoin kahden ja puolen viikon odotuksen jälkeen schenkkerin kuljettamana kotiin, joten sai jälleen erään tapauksen pois kuleksimasta.

Päällikkönä viikon lopetuksesi vanha varikkomopo käyntiin, eli käytännössä potkulauta istuimella jossa jokin bensamoottori kiinni. Kaasari tarvitsee putsata vielä.

Nämä tarinat jatkuu pääsiäis pyhien jälkeen
 
Vanha Audin ruoska alkoi näköjään kusemaan bensaa. Moottorin käydessä sitä lorottaa jostain tuosta tankin alta tai vierestä kuin hanasta. Liekö joku syöttöletku hajalla. Pysähdyksissä ollessa ei onneksi tule tippaakaan. Lähimmälle korjaamolle ei ole montaa kilsaa ja bensaakin on jonkun verran, mutta en tiedä uskaltaako tuolla ajaa. Kai se on vaan hinautettava korjaamolle, kun en osaa tuolle itsekään mitään tehdä, eikä ole työkalujakaan.
 
Vanha Audin ruoska alkoi näköjään kusemaan bensaa. Moottorin käydessä sitä lorottaa jostain tuosta tankin alta tai vierestä kuin hanasta. Liekö joku syöttöletku hajalla. Pysähdyksissä ollessa ei onneksi tule tippaakaan. Lähimmälle korjaamolle ei ole montaa kilsaa ja bensaakin on jonkun verran, mutta en tiedä uskaltaako tuolla ajaa. Kai se on vaan hinautettava korjaamolle, kun en osaa tuolle itsekään mitään tehdä, eikä ole työkalujakaan.
Voisiko vuotaa siitä paluuletkusta? Eli bensapumppu pumppaa bensaa moottorille ja paluuletkun kautta bensa tulee sitten takaisin sinne bensatankkiin? Siitä vuotavasta kohdasta luultavasti löytyy se vika?
Joku viisaampi osaa sanoa paremmin mikä on vikana :)
 
Kyllähän tuollainen vuoto löytyy heti kun auton alle pääsee katsomaan. Ellei sitä bensaa valu pakoputken päälle, niin kävisin hakeamssa jerrykannuun bensaa ja ajaisin auton korjaamolle hiljaiseen aikaan, niin ei tarvitse missään risteyksissä turhana seisoa. Toki kannattaa hinauttaa, jos vakuutus korvaa.
 
Vanha Audin ruoska alkoi näköjään kusemaan bensaa. Moottorin käydessä sitä lorottaa jostain tuosta tankin alta tai vierestä kuin hanasta. Liekö joku syöttöletku hajalla. Pysähdyksissä ollessa ei onneksi tule tippaakaan. Lähimmälle korjaamolle ei ole montaa kilsaa ja bensaakin on jonkun verran, mutta en tiedä uskaltaako tuolla ajaa. Kai se on vaan hinautettava korjaamolle, kun en osaa tuolle itsekään mitään tehdä, eikä ole työkalujakaan.
Takaluukusta/takapenkin alta verhoilu pois, siellä on bensapumpun luukku, yleensä iso kierteillä oleva muoviläpyskä. Avaa se ja kato onko bensapumpulta letku irti, parhaimmillaan et tarvi operaatioon kun ruuvarin ja puukon jolla lyhentää murtunut letku. Ruuvarilla vanha klemmari lyhennettyyn letkuun takaisin kiinni.
 
Takaluukusta/takapenkin alta verhoilu pois, siellä on bensapumpun luukku, yleensä iso kierteillä oleva muoviläpyskä. Avaa se ja kato onko bensapumpulta letku irti, parhaimmillaan et tarvi operaatioon kun ruuvarin ja puukon jolla lyhentää murtunut letku. Ruuvarilla vanha klemmari lyhennettyyn letkuun takaisin kiinni.
Täytyypä muuten katsoa. Kiitos. :)
 
Vaihtoehtoisesti voi tietty ottaa jäähdytysnestesäiliön paluuletkun irti ja laittaa nesteen poistumaan vaikka johonkin pönttöön. Käytetään konetta ja pidetään huoli että säiliössä on jatkuvasti vettä, ettei hörppää ilmaa. Kierrätetään vettä niin kauan, kunnes ulostuleva vesi on kirkasta. Sitten normaalisti tyhjennys, uudet nesteet ja ilmaus.
Eikös helpoin ole ottaa alavesiletku/syylärin proppu auki ja laskea kaikki pihalle, napata ylävesiletkukin irti, pistää letkulla vettä läpi syyläristä ja koneesta ja uudet fluidut tilalle?

Toki tuo paisarin paluuletkun irrotus on melkein paras kun huuhtoo kaiken mutta vaatii tosiaan melkosta käyttöä että termari aukeaa, voihan termarinkin poista...
 
Eikö silloin ole vetonivelet huonossa kunnossa, jos auto tärisee kiihdyttäessä? Moottorin kiinnikkeet taitaa olla toinen todennäköinen syy tärinään. Myös kaasua painaessa kuuluu vaimeaa ujeltavaa ääntä. Heti kun päästää kaasun niin ääni loppuu. Suurempia kolinoita tiukasti kurvaillessa ei kuitenkaan kuulu. Taitaa olla pientä remonttia luvassa..
Renkaita vaihtaessa kurkistin vetonivelet ja kuskin puolen sisempi nivel oli puskenut rasvaa ulos kumin alta laatikon puolelle.
 
2014-mallisessa BMW 120D:ssä tuntuu olevan tehot kateissa. Moottorin koodia en tiedä, mutta tehoa 184hv ja vääntöä 380nm. Sama kone, kuin 320D:ssä ja 520D:ssä.

Onko näissä jotain tyyppivikaa, joka aiheuttaisi tehojen katoamisen? Pahiten häviö tuntuu esiintyvän kohtuu matalilla kierroksilla, noin 2000-2500 r/min joilla normaalisti liikkuu varsin ripeästi.
 
Mikäs mahtaa olla, kun rajusti suditellessa takapää täristää jonkun verran? (1 ja 2 vaihteet sutii läpi ihan kaasusta kiihdyttäessä). Oliskohan ihan takakelkan puslat vaihdon tarpeessa jäykempiin? Alusta on jäykät ja matalat coiloverit.
 
2014-mallisessa BMW 120D:ssä tuntuu olevan tehot kateissa. Moottorin koodia en tiedä, mutta tehoa 184hv ja vääntöä 380nm. Sama kone, kuin 320D:ssä ja 520D:ssä.

Onko näissä jotain tyyppivikaa, joka aiheuttaisi tehojen katoamisen? Pahiten häviö tuntuu esiintyvän kohtuu matalilla kierroksilla, noin 2000-2500 r/min joilla normaalisti liikkuu varsin ripeästi.

Noin uusien tyyppivioista en tiedä, mutta tod.näk joku anturivika joka selviää helpoiten vikakoodin luvulla.

Veikataan vaikka ahtopaineanturia kristallipallosta. :rolleyes:
 
Astra H:ssa palaa päästönhallinnan merkkivalo ja OBD -lukijalla löytyy vikakoodi P0301 eli sylinterin 1 sytytyshäiriö. Vikahan kaiketi on tulpassa tai puolakannessa, mutta välineitä korjaamiseen ei ole. Ei kai se auta kuin viedä huoltoon ja vaihdattaa kaikki tulpat sekä puolakansi uuteen. Hieman vituttaa, mutta ei onneksi paljoa.

Edit: eipä tuohon remonttiin montaa työkalua tarvittais, kuusiokoloavain ja tulppa-avain, mutta myös varaosat pitäisi käydä hakemassa. Sama viedä pajalle.
 
Viimeksi muokattu:
Noin uusien tyyppivioista en tiedä, mutta tod.näk joku anturivika joka selviää helpoiten vikakoodin luvulla.

Veikataan vaikka ahtopaineanturia kristallipallosta. :rolleyes:

Kiitos vinkistä, mielessä käynytkin vikakoodilukijan hankinta. Eivät varmaan maksa edes kovin paljoa?
 
Astra H:ssa palaa päästönhallinnan merkkivalo ja OBD -lukijalla löytyy vikakoodi P0301 eli sylinterin 1 sytytyshäiriö. Vikahan kaiketi on tulpassa tai puolakannessa, mutta välineitä korjaamiseen ei ole. Ei kai se auta kuin viedä huoltoon ja vaihdattaa kaikki tulpat sekä puolakansi uuteen. Hieman vituttaa, mutta ei onneksi paljoa.

Edit: eipä tuohon remonttiin montaa työkalua tarvittais, kuusiokoloavain ja tulppa-avain, mutta myös varaosat pitäisi käydä hakemassa. Sama viedä pajalle.

Voi olla kaikkea tuota mitä mainitsit. Sitten se kaikista oudoimman kuuloinen vaihtoehto, hiirillä on jostain syystä joku himo tulpanjohtoihin. Kuulostaa lähinnä älyttömälle, mutta hiiren tekemisiin tullut törmättyä useammankin kerran. Ei koskaan omalla kohdalla, mutta kaverin korjaamolla kun noita on tullut useampikin tapaus vastaan, niin en ihan poissulkisi tuotakaan mahdollisuutta.

Ja kyllä, oudollehan tämä kuulostaa, mutta jos näyttää että johtoja olisi naposteltu niin vika voi olla siinä. Nyt vain odotan että joku lyttää tämän ajatuksen mahdottomana...
 
On tullu vastaan syötyjä johtosarjoja, tosin noistakin oli vain tietyn väriset johdot syöty

Sytytyskatko vikakoodi kertoo vain sen että kyseinen sylinteri toimii eritavalla mitä muut... opeleissa tahtoo sytytysmodulit (puola paketti) särkyä kun tulpat ajetaan loppuun

E: vikahan voi olla myös ns.mekaaninen. esim. Venttiili palanut tjs.
 
Varmaa tässä tapauksessa on, että kone käy vajailla pytyillä ja kuulostaisi käyvän nimenomaan kolmella. Tästä syystä epäilys oli jo ennen vikakoodien lukua tuossa puolakannessa (<> sytytysmoduulissa <> sytytysyksikössä <> puolapaketissa <> you name it) tai sytytystulpassa. Tulpanjohto oli hyvä lisäys, vikahan voi olla myös siinä. Mekaaniseen vikaan en heti usko, mutta voihan siinä sellainenkin olla, mutta katsotaan kuhan saa ajan huoltoon ja konetta auki.

E: toivottavasti vika löytyy näistä kolmesta vaihtoehdosta, eikä mitään isompaa ole mennyt.
 
Mikäs mahtaa olla, kun rajusti suditellessa takapää täristää jonkun verran? (1 ja 2 vaihteet sutii läpi ihan kaasusta kiihdyttäessä). Oliskohan ihan takakelkan puslat vaihdon tarpeessa jäykempiin? Alusta on jäykät ja matalat coiloverit.

Ongelman tehdä puslat tai jouset on liian jäykät iskareille tai iskarit ei enää toimi kunnolla
 
Kiitos vinkistä, mielessä käynytkin vikakoodilukijan hankinta. Eivät varmaan maksa edes kovin paljoa?

Mielellään OBD-piuha + ohjelmisto (inpa), älä hanki mitään yleislukijoita niiden kanssa tulee vaan harmia.

btcf.fi löytyy aika hyvin lisätietoa asiaan. Sieltä saat myös piuhan edullisesti ja varmasti, tai ebaystä tietysti löytyy myös mutta ei mielestäni kannata noin muutenkin edullisessa piuhassa.

Baijeriharrastajatkin ympäri Suomen lueskelee koodeja ja katselee livedataa autosta pikku korvauksella jos ei ole itsellä halua opiskella, tosin inpalla ei edes (käsittääkseni) saa autoa ropellettua ajokelvottomaan kuntoon. Vikakoodien luvut ja nollaukset jne. on aika pässinlihaa mutta auton koodaukset on asia erikseen joka vaatii vähän enemmän perehtymistä.
 
omassa -05 golf iv 1.6 bcb bensa koneessa nyt muutaman kerran käynyt niin, että kaasu lakkaa reagoimasta kokonaan. uudelleen käynnistyksen jälkeen toimii taas normaalisti. epc valo syttyi tauluun ja epäilisin egr venttiilin toimimattomuutta. onko viisammilla antaa vielä vinkkejä mikä muu voisi aiheuttaa kys. ongelmaa.
 
omassa -05 golf iv 1.6 bcb bensa koneessa nyt muutaman kerran käynyt niin, että kaasu lakkaa reagoimasta kokonaan. uudelleen käynnistyksen jälkeen toimii taas normaalisti. epc valo syttyi tauluun ja epäilisin egr venttiilin toimimattomuutta. onko viisammilla antaa vielä vinkkejä mikä muu voisi aiheuttaa kys. ongelmaa.
Kaasuläpän asentotunnistin. Tai kaasupolkimen asentotunnistin. Googleviisaana neuvon myös tarkistamaan jarruvalokytkimen, toimiiko jarruvalot?
 
Onkos jollakin päteviä vinkkejä 90-luvun etuvetojenkkeihin ja starttiongelmiin?

Corsica lähtee satunnaisesti tosi vaikeasti käymään, lämpösenä heti kaikki pytyt kun on saanut sahattua käymään, kylmänä hakee paria pyttyä ensimmäiset sekunnit. Kun saa sahattua käymään niin käy kun kello. Ei vikakoodeja. Tulpat kai ok, johdot myös, ecm lämpöanturan vaihdoin, icm vaihtunut vuosi sitten kun alko käymään neljällä (tän jälkeen ei ole tulppia vaihettu...)

Lähinnä jos jollain omaa kokemusta nimenomaan näistä gm 3.x litran pannuista arvauksiahan on netti pullollaan...
 
Mondeo - 08 farkku Tdi, alkoi vinkumaan. Tarkemmin, vartin maantieajon jälkeen alkaa kuulumaan takaa metallista vinkuvaa ja laahaavaa ääntä joka lakkaa kun joko painaa jarrua kevyesti tai vetää käsijarrusta kevyesti.
Jarrupalat loppu vai laakeri loppu?
En ole vaihtanu vielä renkaita kun ei ihan vielä uskalla päästää vaimoa aamupakkasilla töihin kesärenkailla,enkä siten ole päässy tutkimaan, mutta jos joku osaisi oireiden perusteella vinkata jotain.
 
Onkos jollakin päteviä vinkkejä 90-luvun etuvetojenkkeihin ja starttiongelmiin?

Corsica lähtee satunnaisesti tosi vaikeasti käymään, lämpösenä heti kaikki pytyt kun on saanut sahattua käymään, kylmänä hakee paria pyttyä ensimmäiset sekunnit. Kun saa sahattua käymään niin käy kun kello. Ei vikakoodeja. Tulpat kai ok, johdot myös, ecm lämpöanturan vaihdoin, icm vaihtunut vuosi sitten kun alko käymään neljällä (tän jälkeen ei ole tulppia vaihettu...)

Lähinnä jos jollain omaa kokemusta nimenomaan näistä gm 3.x litran pannuista arvauksiahan on netti pullollaan...
Kiertokangen ja/tai kampiakselin asentotunnistimissa vikaa, ei anna välttämättä vikakoodia. :cool:
Onko oikean lämpöarvon tulpat? :think:
 
kampiakselin asentotunnistimissa vikaa, ei anna välttämättä vikakoodia. :cool:
Onko oikean lämpöarvon tulpat? :think:

Kampiakselin asentotunnistimelle ääni myös täältä, tulpista en usko johtuvan.

Muutama kuukausi takaperin vaihtelin itsekin, kun teki samaa. Sai siis sahata varmaan 10-15s käymään mutta kun lähti niin kävi hienosti.
 
Varmaa tässä tapauksessa on, että kone käy vajailla pytyillä ja kuulostaisi käyvän nimenomaan kolmella. Tästä syystä epäilys oli jo ennen vikakoodien lukua tuossa puolakannessa (<> sytytysmoduulissa <> sytytysyksikössä <> puolapaketissa <> you name it) tai sytytystulpassa. Tulpanjohto oli hyvä lisäys, vikahan voi olla myös siinä. Mekaaniseen vikaan en heti usko, mutta voihan siinä sellainenkin olla, mutta katsotaan kuhan saa ajan huoltoon ja konetta auki.

E: toivottavasti vika löytyy näistä kolmesta vaihtoehdosta, eikä mitään isompaa ole mennyt.

Puolakansi noissa on yleensä aiheuttanut ko. oireita.
 
Mondeo - 08 farkku Tdi, alkoi vinkumaan. Tarkemmin, vartin maantieajon jälkeen alkaa kuulumaan takaa metallista vinkuvaa ja laahaavaa ääntä joka lakkaa kun joko painaa jarrua kevyesti tai vetää käsijarrusta kevyesti.
Jarrupalat loppu vai laakeri loppu?
En ole vaihtanu vielä renkaita kun ei ihan vielä uskalla päästää vaimoa aamupakkasilla töihin kesärenkailla,enkä siten ole päässy tutkimaan, mutta jos joku osaisi oireiden perusteella vinkata jotain.

Vaikuttaa laakerilta. Varmistuksen saa kun vaihtelee renkaat.
Mikäli jarrupalat olisi lopussa, kuuluisi ääni nimenomaan jarruttaessa.
 
Mersu c220 cdi -98, kävi huollossa ja nollasivat vikakoodit. Nyt tehot hävinneet ihan täysin, ei kierrä ja maantienopeuksiin kiihdyttäminen tuottaa tuskaa. Kellään pk-seudulla tuota lukulaitetta?
 
Mersu c220 cdi -98, kävi huollossa ja nollasivat vikakoodit. Nyt tehot hävinneet ihan täysin, ei kierrä ja maantienopeuksiin kiihdyttäminen tuottaa tuskaa. Kellään pk-seudulla tuota lukulaitetta?

Lienee joku anturivika ja auto nyt "linkkumoodissa" / fail-safe, itellä kiersi noin 3000rpm ja maksiminopeus ehkä 60km/h, mesefoorumilta löydät lukijat helpoiten.
 
Onkos jollakin päteviä vinkkejä 90-luvun etuvetojenkkeihin ja starttiongelmiin?

Corsica lähtee satunnaisesti tosi vaikeasti käymään, lämpösenä heti kaikki pytyt kun on saanut sahattua käymään, kylmänä hakee paria pyttyä ensimmäiset sekunnit. Kun saa sahattua käymään niin käy kun kello. Ei vikakoodeja. Tulpat kai ok, johdot myös, ecm lämpöanturan vaihdoin, icm vaihtunut vuosi sitten kun alko käymään neljällä (tän jälkeen ei ole tulppia vaihettu...)

Lähinnä jos jollain omaa kokemusta nimenomaan näistä gm 3.x litran pannuista arvauksiahan on netti pullollaan...
Mulla alfa romeossa lähti tai siis ei lähtenyt käyntiin lämpimänä. Jäähdyttyä lähti normaalisti käyntiin.

Itse tarkistaisin myös virranjakajan ja sen pyörivän osan ja sytytyksen. Yhdessä volvossa oli vika siinä, kun ei lähtenyt kylmänä kunnolla käyntiin. Kaasu pohjassa sai sahattua, mutta silloinkin sammui. Pyörijä oli jotenkin huonosti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 651
Viestejä
4 542 774
Jäsenet
74 829
Uusin jäsen
Pcbuild

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom