Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Käyttöauton huoltaminen on yhtä hauskaa ku kivessyöpään kuoleminen. 100k ajettu auto täydellä huoltokirjalla.

* Raitisilmasuodatinta ei ole vaihdella takuulla koskaan

* Moottorin ilmansuodatin kanssa täynnä pskaa

* Öljypohjan mutterin kireys mallia kaksin käsin hampaat irvessä. Ilmeisesti tiivisteprikkaa ei ole vaihdettu ja se on vuotanut vähän - > kireämmälle vaan. Nyt sitten prikka onkin muuttanut muotoaan kartion muotoon ja eihän sitä irti saanut. Pakko oli laittaa se sinne ja toivoa, ettei vuoda.
Seuraava öljynvaihto sitten paremmalla ajalla, jotta saa sen prikan jotenkin hajotettua pois sieltä.
 
Eilen tuli vaihdettua emännän poloon takapönttö. Tai se mitä siitä oli enää jäljellä. Kyllähän tuo kotipihassa onnistuu tunkilla nostettuna, mutta olisihan se rasvamonttu luksusta :rolleyes:
 
Olin lähdössä töistä, kun ajotietokone kertoi "engine malfunction" ja "transmission service required", samaan aikaan kun vaihteen siirto D:lle aiheutti selkeän kolauksen ja koko auto tärähti.
Ei muuta kun vikamoodissa kotipihaan ja soittamaan huoltoon. Mitään ääniä ei kuulunu laatikon suunnalta kuitenkaan, onneksi.
Huollon setä epäili Mondeoiden yhtä tyyppivikaa, jokin moottorin ja laatikon välinen johto löysällä/hankautunu puhki.
Kunhan ei vaan ole laatikko porsinu niin millään muulla ei ole väliä.
Autona Ford Mondeo 2.0 TDCi A -08.

Tiedossa uneton yö tonnien laskujen vilistessä silmissä.. :D
 
Olin lähdössä töistä, kun ajotietokone kertoi "engine malfunction" ja "transmission service required", samaan aikaan kun vaihteen siirto D:lle aiheutti selkeän kolauksen ja koko auto tärähti.
Ei muuta kun vikamoodissa kotipihaan ja soittamaan huoltoon. Mitään ääniä ei kuulunu laatikon suunnalta kuitenkaan, onneksi.
Huollon setä epäili Mondeoiden yhtä tyyppivikaa, jokin moottorin ja laatikon välinen johto löysällä/hankautunu puhki.
Kunhan ei vaan ole laatikko porsinu niin millään muulla ei ole väliä.
Autona Ford Mondeo 2.0 TDCi A -08.

Tiedossa uneton yö tonnien laskujen vilistessä silmissä.. :D

Paljonko rullattu? Jossain täällä tuli ilmi joku fordin sisäinen huoltotiedote että powershift kestää noin 160tkm ja sitten on valmis. Juu en siis tiedä fordin lootista mitään, kuten vuosimalleja. Tuli vain mieleen tuollainen vaihtoehto.
 
Paljonko rullattu? Jossain täällä tuli ilmi joku fordin sisäinen huoltotiedote että powershift kestää noin 160tkm ja sitten on valmis. Juu en siis tiedä fordin lootista mitään, kuten vuosimalleja. Tuli vain mieleen tuollainen vaihtoehto.

233tkm, eikä tämä ole Powershit. Vanhempi ja parempi malli.
 
Mondeo sai tuomion. EGR-venttiili entinen ja oli sitte heittäny koko auton vikatilaan.
600 euroa uus venttiili.
 
Mondeo sai tuomion. EGR-venttiili entinen ja oli sitte heittäny koko auton vikatilaan.
600 euroa uus venttiili.
Koko EGR helvettiin ja 600€ ohjelmalliseen poistoon (ja muuhun optimointiin). Ei vaan, en tiiä miten mahdollista Fordissa toi EGR:n poisto on, mutta noin lähtökohtaisestihan se kyllä tollaisen vian yhteydessä melkeen kannattais poistaa ennemmin kun korjata...
 
Koko EGR helvettiin ja 600€ ohjelmalliseen poistoon (ja muuhun optimointiin). Ei vaan, en tiiä miten mahdollista Fordissa toi EGR:n poisto on, mutta noin lähtökohtaisestihan se kyllä tollaisen vian yhteydessä melkeen kannattais poistaa ennemmin kun korjata...

En viitti edes kysyä merkkihuollolta moista. Eikä oikeestaan kiinnostakaan, jos toi ny toiset 200tkm tolla menee niin kelpaa mulle.
Pääasia ettei ollu mitään ton vakavampaa ja että auto tuli kuntoon.
 
En viitti edes kysyä merkkihuollolta moista. Eikä oikeestaan kiinnostakaan, jos toi ny toiset 200tkm tolla menee niin kelpaa mulle.
Pääasia ettei ollu mitään ton vakavampaa ja että auto tuli kuntoon.
Totta tuokin. Enpä ole itsekään jaksanut tuota poistella, vaikka kertaalleen imusarjan putsailinkin siitä nokipaskasta turbon vaihdon yhteydessä.
 
Mondeo sai tuomion. EGR-venttiili entinen ja oli sitte heittäny koko auton vikatilaan.
600 euroa uus venttiili.
Täältäkin ääni egr:n poistolle kun ei vielä pitäisi katsastukseen vaikuttaa. Sitten vain ohjelmalla ohitus. Yksi vaihtoehto olisi tietysti puhdistaa se, ellei sitten alipainekello ole rikki. Ohjeita pitäisi kyllä googlella löytyä. Ulkomailta näkyy löytyvän myös uusia venttiileitä suht edullisesti.

edit. Jaa että olikin jo korjattu :darra:
 
Joo, ei vaan jaksa nykyään kiinnostaa minkäänlainen kikkailu auton korjuun kanssa, periaate kun on se että jos se menee rikki, se viedään korjaamolle ja korjataan.
Tuota ohitusta ei merkkikorjaamo tee, eikä ole aikaa ja vielä vähemmän mielenkiintoa alkaa ettimään nyrkkipajaa joka sen tekisi, simple as that.
Ikä on vissiin tehny tehtävänsä, auto on nykyään vain pakollinen paha jolta ei toivo muuta kuin että se toimii ja kun se ei toimi, vitutuskäyrä on sen verran korkeella että sen haluaa vaan kuntoon asap. :D
 
Transporterin T5 GP:n tupakansytytin on asennettu pystyyn ja sinnehän tipahti kolikko eli ilmeisesti sulake paloi. Ongelma vaan on kun koko perkeleen sulaketta ei löydy mistään.
Käynyt kaikki autosta löytyneet sulakkeet yleismittarilla läpi ja kaikki ovat ehjiä. Ohjekirjassa ei ole sulakkeista muuta mainintaa kuin, että "emme laita kaaviota ohjekirjaan koska kaavio kuulemma vaihtuu niin usein" tai jotain sinne päin. Yhden sulakerasion lyösin konehuoneesta, toisen kojetaulun alta ja pari sulaketta vielä kuljettajan penkin altakin.
Kai tuo on merkkiliikkeeseen vietävä. Muutenhan tuo vuoden 2011 rakkine on toiminut yllättävän hyvin, mitä nyt 50tkm välein joutuu raidetangonpäät vaihtamaan ja EGR-venttiili meni 110tkm kohdilla jumiin.

Uusi EGR-venttiili tuli saksasta 270e hintaan ja kalibroinnin sai hoidettua läppärillä, kun oli sopivat piuhat ja ohjelmat.
 
Transporterin T5 GP:n tupakansytytin on asennettu pystyyn ja sinnehän tipahti kolikko eli ilmeisesti sulake paloi. Ongelma vaan on kun koko perkeleen sulaketta ei löydy mistään.
Käynyt kaikki autosta löytyneet sulakkeet yleismittarilla läpi ja kaikki ovat ehjiä. Ohjekirjassa ei ole sulakkeista muuta mainintaa kuin, että "emme laita kaaviota ohjekirjaan koska kaavio kuulemma vaihtuu niin usein" tai jotain sinne päin. Yhden sulakerasion lyösin konehuoneesta, toisen kojetaulun alta ja pari sulaketta vielä kuljettajan penkin altakin.
Kai tuo on merkkiliikkeeseen vietävä. Muutenhan tuo vuoden 2011 rakkine on toiminut yllättävän hyvin, mitä nyt 50tkm välein joutuu raidetangonpäät vaihtamaan ja EGR-venttiili meni 110tkm kohdilla jumiin.

Uusi EGR-venttiili tuli saksasta 270e hintaan ja kalibroinnin sai hoidettua läppärillä, kun oli sopivat piuhat ja ohjelmat.

Onhan tuo kolikko saattanu polttaa se sytkän pohjan rikki?
 
Käytin sitä irti, mutta ei siinä näkynyt mitään ihmeellistä.

Tai siinä sytkään tulevissa piuhoissa on ihan oma sulakkeensa?:D

Siis piuhan välissä, ei missään erillisessä sulakerasiassa..
 
Tai siinä sytkään tulevissa piuhoissa on ihan oma sulakkeensa?:D

Siis piuhan välissä, ei missään erillisessä sulakerasiassa..
Olisihan tuo vähän outoa, jos ei olisi sulakerasiassa, mutta kaippa tuokin vaihtoehto täytyy tutkia huomenna päivänvalossa.
 
Transporterin T5 GP:n tupakansytytin on asennettu pystyyn ja sinnehän tipahti kolikko eli ilmeisesti sulake paloi. Ongelma vaan on kun koko perkeleen sulaketta ei löydy mistään.
Käynyt kaikki autosta löytyneet sulakkeet yleismittarilla läpi ja kaikki ovat ehjiä. Ohjekirjassa ei ole sulakkeista muuta mainintaa kuin, että "emme laita kaaviota ohjekirjaan koska kaavio kuulemma vaihtuu niin usein" tai jotain sinne päin. Yhden sulakerasion lyösin konehuoneesta, toisen kojetaulun alta ja pari sulaketta vielä kuljettajan penkin altakin.
Kai tuo on merkkiliikkeeseen vietävä. Muutenhan tuo vuoden 2011 rakkine on toiminut yllättävän hyvin, mitä nyt 50tkm välein joutuu raidetangonpäät vaihtamaan ja EGR-venttiili meni 110tkm kohdilla jumiin.

Uusi EGR-venttiili tuli saksasta 270e hintaan ja kalibroinnin sai hoidettua läppärillä, kun oli sopivat piuhat ja ohjelmat.
Oot varmaan googlelilla yrittänyt etsiä apua? Useamman hakutuloksen mukaan penkin alla olisi sulake tuolle.
 
Haksahdin itse tuossa hakemaan rekisteröimättömän ja katsastamattoman W203 220cdi Coupe mesen. Auto oli ollut jonkin nuoren naisen omistuksessa ja ilmeisesti siitä oli maksettu merkittäviä summia kun se oli hankittu. Sain erittäin halvalla, koska kyseinen ei ollut ajokunnossa, vaarallisen oloisia vikavaloja paloi, vikatila oli päällä, auto oli kolaroitu nokasta ainakin kahdesti, ensin välijäähy ja sitten umpiot, joka ikisessä pellissä oli jälkiä ja huonoja korjauksia, sisätilassa kaikenlaista hajalla, jne jne. Uskalsin kuitenkin ottaa, kun oli samalla koneella oleva W210 romu pihassa ja ajateltiin että siitä saa sen mahdollisesti hajallisen pumpun ja välijäähyn.

Noh, luulitteko että huono huolenpito oli tässä, ei pojat pahin on siinä miten sitä oli yritetty huoltaa. Kun päästiin kotiin ja alettiin tutkimaan, niin auton vikatila oli kiinni siitä, että autoon oli asennettu K&N ilmanputsari, joka oli rasvattu niin hyvin että öljyä nokkui kotelon pohjalle. Uusi putsari ja pilalle saatu ilmamassamäärämittari vaihdettuna Väyrysen omaan ja vikatila pois. Seuraava vika löytyi sähköisestä kaasupolkimesta, eikä syöttöpumpusta vaikka vika sinne viittasikin, joka oli saatu hajalle kun oli vedelty mankanjohtoja. Mitenkäs ESP:n vikavalo ja toimimattomuus, johtui siitä että ratti oli vinossa, koska raidetangonpää ja toisen puolen koiranluut oli vaihdettu päin persettä. Miten jarrujen vikavalo, joka johtui siitä että jarruanturien johdot oli laittamatta kiinni palojen vaihdon jälkeen? Entä käsijarru, joka ei mahtunut tulemaan pois päältä, koska mankan johdot olivat vivun tiellä? Mitenkä ilmaläppämoottori, johon sai laittaa uuden varren koska "yllätys" ne mankan johdot oli saatu senkin väliin? Apukuskin penkin alta liittimet saatu hajalle ja SRS "korjattu" ohjelmoimalla se pois päältä, että menee katsastuksesta läpi, sen sijaan että olisi liitetty uudestaan.

Noh, ajossa tuo on nyt jo jonkin aikaa ollut ajossa, sekä remonttiin meni vielä pitkälti toistatonnia umpioineen kaikkineen ja maalia tuo kaipaisi edelleen. Mutta eipä tuo vaihtoehtona katseltu olisi halvemmaksi tullut, ruosteessa kun sekin ja vaikuttaa varsinaiselta "kiertotähdeltä" kun on nyt seuraavallakin myynnissä. Vaan olo on edelleen sellainen, että koska joku sanoo että "hymyile, olet piilokamerassa", kyllä tuo ylläoleva huolenpito sen verran vitsiltä kuulostaa. :D
 
Eilen joutui ajamaan karvaa korkeamman töyssyn yli ja pakoputkihan siinä meni. Tai ei se mennyt vaan liitos katalysaattorin ja äänenvaimentimen välillä aukesi. Edellisen omistajan jäljiltä älyttömän matala alusta ja ilmeisesti alaspäin valunut pakoputkisto syynä. Katin ja vaimentimen välisellä 50 cm pätkällä oli 2 tai 3 liitosta. Pitää vaihtaa tuo yhteen pätkään ja lisätä kiinnityspiste pohjaan että saa putkiston vähän ylemmäs. Tarkoitus olisi myös muuttaa jousitus alkuperäisen korkuiseksi.
 
Itse en kans oikein tuota ns. tappimadallus-intoa ymmärrä. Oma auto on -40mm alustasarjalla ja sopivan jämäkkä ajella kurveihin lujaakin :)
 
Itse en kans oikein tuota ns. tappimadallus-intoa ymmärrä. Oma auto on -40mm alustasarjalla ja sopivan jämäkkä ajella kurveihin lujaakin :)
Henkilökohtaisesti en ole oikein ymmärtänyt koko madallus-intoa, poislukien ehkä korkeat 80-90 luvun autot. Nykypäivän saksalaisissa varsinkin tuntuu pelkkä tehtaan sporttijousituskin olla sitä luokkaa, että puskurinpohjat raapii vähän korkeampaa katukivetystä.

Noh, ei siinä sitten olisi ensimmäinen kerta kun laittelen pienempää tupaan ja kiskaisen madalletusta bemarista ohi, kun se hidastaa hidastetöyssyn kohdalla ajelemaan 5 km/h. Tämä on varmaan sitten se "turvallisuuslisä" jota niillä haetaan, kun kerrankin pääsee madalletusta bemarista ohi ilman että painaa kaasua. :rofl:
 
Noh, ei siinä sitten olisi ensimmäinen kerta kun laittelen pienempää tupaan ja kiskaisen madalletusta bemarista ohi, kun se hidastaa hidastetöyssyn kohdalla ajelemaan 5 km/h. Tämä on varmaan sitten se "turvallisuuslisä" jota niillä haetaan, kun kerrankin pääsee madalletusta bemarista ohi ilman että painaa kaasua. :rofl:
Kun miettii, missä ja miksi noita hidastetöyssyjä on, kuulostaa erittäin fiksulle toiminnalle.
No toivottavasti saat edes touhutipan tuolla irtoamaan itseltäsi.

Toivottavasti kukaan samanlainen kusipää ei aja tulevaisuudessa lapsesi päälle taajamassa, kun lähtee vähä kouluttaan bemuja.

E: ettei mene ihan ohi topikin, niin kumpikin parkki palanut. Pääsee irrottelemaan umpioita.
 
Viimeksi muokattu:
Kun miettii, missä ja miksi noita hidastetöyssyjä on, kuulostaa erittäin fiksulle toiminnalle.
No toivottavasti saat edes touhutipan tuolla irtoamaan itseltäsi.

Toivottavasti kukaan samanlainen kusipää ei aja tulevaisuudessa lapsesi päälle taajamassa, kun lähtee vähä kouluttaan bemuja.

E: ettei mene ihan ohi topikin, niin kumpikin parkki palanut. Pääsee irrottelemaan umpioita.
Annas kun arvaan, olet kaupunkilainen eikö?

Kaupungeissa asiat yleensä ovatkin näin, kun hidastetyössyjä ei laiteta kiusaksi pääväylälle keskelle suoraa risteyksetöntä tietä. Samoin ovat liikenteenjakajatkin paikassa, jossa päätarkoituksena on auttaa jalankulkijoita, eikä pelkästään yrittää estää ohituksia suoralla tiellä ja jalankulkijat kävelkööt (ja varmaan kävelevätkin) 50 metriä piennarta risteyksestä, päästäkseen väärässä paikassa olevalle suojatielle/jakajalle. Missä nopeusrajoitukset ovat kohdallaan ja päätietä saa ajaa tornitalojen vieressä 60-80 km/h, verrattuna landeen jossa on 30 km/h rajoituksia keskellä pystyynkuollutta kylää.

Vaan perseilyäni pätkääkään puollustelematta, liikennekäytökseni on mennyt ihan perseelleen siinäkohtaa, kun sain todeta että siitä ei saa mitään rangaistusta että on paska mulkku, vain ylinopeudesta rangaistaan. Joten siinähän sitten on, jos joku on pilannut lopullisesti bemarinsa madaltamalla sen siihen pisteeseen että pitää käytännössä pysähtyä joka töyssyn eteen, niin kyllähän minä aukealla suoralla tiellä olevan, olemattomille kävelijöille laitetun turhan töyssyn kohdalla sen ohitan sivuutan ja ihan vittuilun vuoksi.
 
Kannattaa pysyä nykyisessä päivätyössä. Salapoliisiksi susta ei olisi ainakaan.

Muuhun viestiin en voi todeta muuta kuin: :facepalm:
Se voi sitten olla, että olet eri maakunnasta. Vaan oman kokemuksen joka maakunnalla on oma Karviansa tai Mänttä-Vilppulansa, joten aika vähän pitää ajella ettei tietäisi mistä puhun. Tai sitten tiedät mistä puhun ja facepalmi oli tarkoitettu siihen miten "liikenneturvallisuuden lisääminen" tällä yleisellä pelleilyllä on tehnyt rajoituksesta pienimmän "sallitun" ja vienyt ajokulttuurin ojasta allikkoon.
 
Olisi aika vaihtaa/vaihdattaa V50:n etualatukivarren taaempi/taaemmat puslat ja ehkä kuskinpuolen "koiranluu". Täytynee vain joku kaveri palkata tuohon hommaan, kun itse on tippunut sairaslomalle käden vuoksi ja jo ollaan sairaspäivärahojen piirissä.. Eikait tässä muu sapeta, ku lähin kaveri joka voi tuon tehdä asuu n. 70km päässä ja pitäs joku värvää myös kuskiksi jos ei emäntä suostu(yhel kädel ajaminen hankalaa manuaalilla :D )
 
Meni taas viikonloppu edellä mainitsemani auton kimpussa. Laittelin ahtopainemittarin, radion johdot ja vedin sitten samalla tinauksella volttimittarin piiloon koteloon.

Vinkkeinä näitä mesejä laitteleville. Termari kannattaa viedä suosiolla osaavalle (eikä vaihtaa itse kuten minä), ympärillä on "kymmenen" haperoliittimistä polttoaineletkua, jotka maksavat hunajaa ja joita ei helposti voi korvata tarvikkeilla. Mankan herätettä tai himmennysohjausta ei tule, vedä suosiolla tupakinsytyttimestä (ja sen lampusta) molemmat. Johtoja ja letkuja saa näemmä parhaiten kabiiniin sulakerasian läpi kuskin jakatilaan. Jos irroitat ahtoletkuja, väännä kiinnikerautoja takaisin kireällepäin, laita paikalleen ja työnnä letku sisään vasta tämän jälkeen. Letku menee olevinaan helpommin laittamalla rauta viimeisenä, mutta ei mene yleensä oikein paikalleen ja räjähtää ekassa kiihdytyksessä auki. Jos sekoilet pellin alla, putksaa samalla imuilman lämpömittari, se on helppo homma ja huomaa varmasti tehoissa jos on tukkeutunut.

Nyt tosin uudella termarilla ja lämpimämmillä keleillä ajasessa luulee melkein tulleensa lukihäiriöiseksi, parikymmenen kilsan matkalla kun kulutus alkaa 4:lla. Ensikuussa ohjelmoimaan pakokaasuventtiili pois, niin että anturit pysyvätkin jatkossa puhtaina. Voipi olla että nostetaan samalla vähän tehoja. :cool:
 
Pösöön on nyt vaihdettu EGR-venttiili, mutta edelleen herjaa EGR:n viallista asentoa. Asentaja epäili, että sopeutus ei onnistu hänen laitteellaan tai uusi EGR on viallinen. Pösön oma testeri on ilmeisesti Diagbox. Onnistuuko sopeutus sillä laitteella? Voisin etsiä tuon laitteen ja kokeilla sopeutusta ennen merkkihuoltoon viemistä. Autohan on siis Peugeot 207 1.6 HDI -08.
 
Pösöön on nyt vaihdettu EGR-venttiili, mutta edelleen herjaa EGR:n viallista asentoa. Asentaja epäili, että sopeutus ei onnistu hänen laitteellaan tai uusi EGR on viallinen. Pösön oma testeri on ilmeisesti Diagbox. Onnistuuko sopeutus sillä laitteella? Voisin etsiä tuon laitteen ja kokeilla sopeutusta ennen merkkihuoltoon viemistä. Autohan on siis Peugeot 207 1.6 HDI -08.

Kyseessä ei ole oikeastaan laite vaan enemmänkin adapteri ja ohjelmisto windows koneeseen. Löytyy monelta harrastajalta. Ja kyllä, sillähän sen pitäisi onnistua.

Kannattaa kysäistä pösöfoorumilta paikallista apua... :)
 
Edellisviikon perjantaina ensimmäistä kertaa elämässäni autosta akku tyhjä aamulla. Syykin selvisi kun tuli torstaina pestyä konehuone ja samassa vettä oli mennyt erään releen sisälle joka pitää lisälämmittimen kanssa sisätilan puhallinta päällä.
Onneksi noita romuja on samassa pihassa kolme joten niistä virtaa ja pajalle.

Maanantaina eräs Space Wagon 2.4 bensa, pakoputki potki eikä yhdelläkään motonetin toimittajalla moista. Tehdastilauksena, mutta kappas kun skruvat.fi myi ruotsista alle satkulla :confused2: ehkä se toimituskin kestää kaksi viikkoa, tiedä häntä kun en ennen ole tilannut kyseisestä puljusta.

Tänään kahden oman auton huolellinen renkaiden pesu sekä kolmanteen autoon sisäpesu.
Niin ja aloittaa erään Renaultin tutkiminen, vaihdelaatikko pitää mitä ihaninta ääntä :shifty:
 
Maanantaina eräs Space Wagon 2.4 bensa, pakoputki potki eikä yhdelläkään motonetin toimittajalla moista. Tehdastilauksena, mutta kappas kun skruvat.fi myi ruotsista alle satkulla :confused2: ehkä se toimituskin kestää kaksi viikkoa, tiedä häntä kun en ennen ole tilannut kyseisestä puljusta.
Skurvatilla menee hyväisesti 2 vko, jos on tilaustuote jota ei ole varastossa. Jos varastosta löytyy, niin yleensä on tullut viikon sisällä. Itse olen pääasiassa tilaillut tuning-umpiota ja muita valoja tuolta, kun näissiä vanhoissa on monesti umpiot sellaiset ettei näe ajaa. Hinnat ovat omaa luokkaansa kun vertaa suomalaisiin tuning ja lisävalokauppiaisiin. Lisäksi tuolla pyörii tarjouksia aina välillä ja noistakin hinnoista saa joskus vielä alennusta.

Mokomat vielä mainostavat autoosi osuvia tarjouksia suoraan sähköpostiin ja välillä kun osuu osa kohdalleen, niin feelis on kuin steamin alennusmyynneissä. :)

no-steam-no-comic.jpg
 
Skurvatilla menee hyväisesti 2 vko, jos on tilaustuote jota ei ole varastossa. Jos varastosta löytyy, niin yleensä on tullut viikon sisällä. Itse olen pääasiassa tilaillut tuning-umpiota ja muita valoja tuolta, kun näissiä vanhoissa on monesti umpiot sellaiset ettei näe ajaa. Hinnat ovat omaa luokkaansa kun vertaa suomalaisiin tuning ja lisävalokauppiaisiin. Lisäksi tuolla pyörii tarjouksia aina välillä ja noistakin hinnoista saa joskus vielä alennusta.

Mokomat vielä mainostavat autoosi osuvia tarjouksia suoraan sähköpostiin ja välillä kun osuu osa kohdalleen, niin feelis on kuin steamin alennusmyynneissä. :)
Eli oisi odotettavissa ensiviikon alkuun kun kerta sivujen mukaan oli varastossa. 15% alennus ekakertalaiselta :lol:
 
Yhteen näistä romuista 35x8 cm pala uutta peltiä helmaan. Luoja mikä jatkovarsi otsassa
 
Hah, 35x8 ei ole yhtään mitään. Osta Vito niin tiedät mitä on ruoste! Ja siinä oppii peltitöitä samalla. Saattaa hyvinkin olla (aivan oikeasti!) että se ruostuu nopeammin kuin ehdin paikata.
Noi on kyllä oikeasti täysin naurettavia nuo MB:t tuon ruostumisen suhteen. Muuten hyvä auto, muttakun se ihan oikeasti lahoaa käsiin. Tuollakin parkkiksella missä omaa kalustoa on yksi mese, mikä muuten hyvä muttakun lokarin kaaret ihan tohjona, voisi potkia irti.

Ja tiellä näkee kanssa välillä semmosia, että hohhoijjaa. Kaverinkin mersuun saatiin vääntää pyöräkaaret uusiksi, auto oli sentään vm90 alkuinen, mutta silti... Itsellä harrasteena tuo vm. 93 chevy, kumma homma kun ei tippaakaan ruostetta missään paisi hivenen yhdessä helmassa. Pellit kuin uudet. Miten voi olla noin paljon eroa, ihan jo vaikka sillä maalipinnalla ja sen kestävyydessä?? :think::hammer:
 
Noi on kyllä oikeasti täysin naurettavia nuo MB:t tuon ruostumisen suhteen. Muuten hyvä auto, muttakun se ihan oikeasti lahoaa käsiin. Tuollakin parkkiksella missä omaa kalustoa on yksi mese, mikä muuten hyvä muttakun lokarin kaaret ihan tohjona, voisi potkia irti.

Ja tiellä näkee kanssa välillä semmosia, että hohhoijjaa. Kaverinkin mersuun saatiin vääntää pyöräkaaret uusiksi, auto oli sentään vm90 alkuinen, mutta silti... Itsellä harrasteena tuo vm. 93 chevy, kumma homma kun ei tippaakaan ruostetta missään paisi hivenen yhdessä helmassa. Pellit kuin uudet. Miten voi olla noin paljon eroa, ihan jo vaikka sillä maalipinnalla ja sen kestävyydessä?? :think::hammer:
Jos ajelee talvella suolavedessä pitkin pääteitä niin helposti alkaa auto ruostumaan. Riippuu vähän myös peseekö autoaan koskaan. Varmaan maalista ja käytetystä metallistakin kiinni.
 
Noi on kyllä oikeasti täysin naurettavia nuo MB:t tuon ruostumisen suhteen. Muuten hyvä auto, muttakun se ihan oikeasti lahoaa käsiin. Tuollakin parkkiksella missä omaa kalustoa on yksi mese, mikä muuten hyvä muttakun lokarin kaaret ihan tohjona, voisi potkia irti.

Ja tiellä näkee kanssa välillä semmosia, että hohhoijjaa. Kaverinkin mersuun saatiin vääntää pyöräkaaret uusiksi, auto oli sentään vm90 alkuinen, mutta silti... Itsellä harrasteena tuo vm. 93 chevy, kumma homma kun ei tippaakaan ruostetta missään paisi hivenen yhdessä helmassa. Pellit kuin uudet. Miten voi olla noin paljon eroa, ihan jo vaikka sillä maalipinnalla ja sen kestävyydessä?? :think::hammer:
Asialla on paljon tekemistä myös vuosimallin kanssa, meinaan että ota oikeasti se sanomasi 93-vuosimalli ja W124-korimalli niin maali on vanhemmuudesta huolimatta parempi, kuin noissa 99-ikäisessä W210-korisissa (Väyrynen). Alkoivat tuolloin maalata niitä vesiväreillä ja se ei mennyt oikein putkeen, suolaa ei ainakaan kestä yhtään. Toinen mikä ratkaisee paljon on kilometrit ja missä ne on ajettu. Normi suomiautolla kun ajaan kunnon yhdistelmän hiekkatietä ja suolattua maantietä, niin auto kuin auto alkaa nopeasti levitä käsiin etenkin lokasuojista.

Vaan maalin lisäksi, W210 korissa on kyllä paljon muutankin vittumaista vikaa ja ihmeellistä suunnittelua, kun vertaa 124:seen. Ja samaa voi sanoa omasta W203 korista, maali samaa luokkaa ja samoin on suunnittelu mennyt välillä päin honkia. Välillä saa tehdä uskomattoman määrän remonttia pikkujuttujen takia, kun puoli autoa saa taas purkaa. Osatkaan eivät ole halvimmasta päästä, joten rahaa sopii löytyä remonttiin jos toiseenkin, jos tuollaisella ajaa. Vaan yksi merkittävä etu tuossa on ainakin siihen chevyyn joka meillä oli. Kun kulutus on 4-6 llitraa eikä 14-16 litraa, niin siinä säästää äkkiä yhden maalauksen verran. :D
 
Itse myös edellis talvena käytin 3-4 kuukautta W210 korin korjaamiseen. Oikean kyljen helma uusiksi edestä taakse ja jokaiseen pyöränkoteloon jos jonkinlaista paikkaa. Peltiä taisin käydä ostamassa yhteensä 3 neliötä.
Hyhhyh niitä öitä. Never again.
Tuon korimallin suurin ongelma oli juurikin se että siirryttiin käyttämään vesiohenteisia maaleja, ja lisäksi yli 600tkm tekee tehtävänsä ennestään huonolle maalipinnalle.

Mersu on aivan ihana ajettava mutta huolenpitoa vaatii älyttömästi sekä varaosien hinnat, sanonko edes.

Taitaa jäädä viimeiseksi vanhaksi mersuksi. Muuten sitten huomattavasti uudempaa koria. Aivan kypsä näihin ruostepesiin

Laitan kaverin jatkamaan eilistä projektia koska itse yli 38 asteen kuumeessa.
 
Olin lähdössä töistä, kun ajotietokone kertoi "engine malfunction" ja "transmission service required", samaan aikaan kun vaihteen siirto D:lle aiheutti selkeän kolauksen ja koko auto tärähti.
Ei muuta kun vikamoodissa kotipihaan ja soittamaan huoltoon. Mitään ääniä ei kuulunu laatikon suunnalta kuitenkaan, onneksi.
Huollon setä epäili Mondeoiden yhtä tyyppivikaa, jokin moottorin ja laatikon välinen johto löysällä/hankautunu puhki.
Kunhan ei vaan ole laatikko porsinu niin millään muulla ei ole väliä.
Autona Ford Mondeo 2.0 TDCi A -08.

Tiedossa uneton yö tonnien laskujen vilistessä silmissä.. :D

Omistin -09 Mondeon samalla moottorilla ja laatikolla, oireili myös noin.
Helpotti kun irrotin johdon akusta 5 minuutiksi ja sitten takaisin, toimi aivan normaalisti sen jälkeen.

Tosin puoli vuotta tuon jälkeen alkoi oireilla taas ja pahemmin.
2 vaihde jäi päälle eikä vaihtanut sen jälkeen kumpaankaan suuntaa, vapaalle vetäessä nykäisi aivan helvetisti paukkeen kera ja luulin että on varmasti laatikko hajalla.
Vein huoltoon niin syyksi todettiin tukkeutunut EGR.
Laatikosta ei onneksi löytynyt vikaa, tosin hintaa EGRlle tuli vajaa 900€. Tuolloin oli mittarissa reilut 230tkm.

Noin 300tkm meni ohjaustanko, sekin on kuulemma tyyppivika ja kallis 1600€.
Muuten oli kyllä harvinaisen kestävä auto, 405 tkm tuli mittariin kolmessa vuodessa ja käytännössä kaikki viat oli tuossa + pyörännapa eteen.
 
Asialla on paljon tekemistä myös vuosimallin kanssa, meinaan että ota oikeasti se sanomasi 93-vuosimalli ja W124-korimalli niin maali on vanhemmuudesta huolimatta parempi, kuin noissa 99-ikäisessä W210-korisissa (Väyrynen). Alkoivat tuolloin maalata niitä vesiväreillä ja se ei mennyt oikein putkeen, suolaa ei ainakaan kestä yhtään. Toinen mikä ratkaisee paljon on kilometrit ja missä ne on ajettu. Normi suomiautolla kun ajaan kunnon yhdistelmän hiekkatietä ja suolattua maantietä, niin auto kuin auto alkaa nopeasti levitä käsiin etenkin lokasuojista.

Vaan maalin lisäksi, W210 korissa on kyllä paljon muutankin vittumaista vikaa ja ihmeellistä suunnittelua, kun vertaa 124:seen. Ja samaa voi sanoa omasta W203 korista, maali samaa luokkaa ja samoin on suunnittelu mennyt välillä päin honkia. Välillä saa tehdä uskomattoman määrän remonttia pikkujuttujen takia, kun puoli autoa saa taas purkaa. Osatkaan eivät ole halvimmasta päästä, joten rahaa sopii löytyä remonttiin jos toiseenkin, jos tuollaisella ajaa. Vaan yksi merkittävä etu tuossa on ainakin siihen chevyyn joka meillä oli. Kun kulutus on 4-6 llitraa eikä 14-16 litraa, niin siinä säästää äkkiä yhden maalauksen verran. :D
Toi minun "laiva" on sentään vain 3.1l pannulla niin ei ihan mene ämpärillistä kauppareissulla. :D

Kyllähän pakun mätänemiseen usein vaikuttaa se käyttötarkoituskin, ei paljoa huoltoa saa ja mistä vaan mennään missä on pari uraa. Onhan se usein työauto.
 
Mersu on aivan ihana ajettava mutta huolenpitoa vaatii älyttömästi sekä varaosien hinnat, sanonko edes.
Tästä tuli mieleeni että täältä löytää mersun osia monesti kohtuu hintaan: Mercedes webcatalog

Esim. W203 moottorin polttoaineletkut sinisellä tiskillä 140€ ja tuolla 70€ + pk. Hakea kannattaa varaosanumerolla (joka on osan kyljessä), muuten tulee helposti vääriä osia.
 
Omistin -09 Mondeon samalla moottorilla ja laatikolla, oireili myös noin.
Helpotti kun irrotin johdon akusta 5 minuutiksi ja sitten takaisin, toimi aivan normaalisti sen jälkeen.

Tosin puoli vuotta tuon jälkeen alkoi oireilla taas ja pahemmin.
2 vaihde jäi päälle eikä vaihtanut sen jälkeen kumpaankaan suuntaa, vapaalle vetäessä nykäisi aivan helvetisti paukkeen kera ja luulin että on varmasti laatikko hajalla.
Vein huoltoon niin syyksi todettiin tukkeutunut EGR.
Laatikosta ei onneksi löytynyt vikaa, tosin hintaa EGRlle tuli vajaa 900€. Tuolloin oli mittarissa reilut 230tkm.

Noin 300tkm meni ohjaustanko, sekin on kuulemma tyyppivika ja kallis 1600€.
Muuten oli kyllä harvinaisen kestävä auto, 405 tkm tuli mittariin kolmessa vuodessa ja käytännössä kaikki viat oli tuossa + pyörännapa eteen.

Huh, pitänee hukata tämä auto sitte ennen kun ohjaustanko alkaa oireilemaan. :D
Mites tuo muuten ilmeni?
Omilla kilometreillä tosin menee vielä 5 vuotta ennen kuin on 300tkm mittarissa..
 
Huh, pitänee hukata tämä auto sitte ennen kun ohjaustanko alkaa oireilemaan. :D
Mites tuo muuten ilmeni?
Omilla kilometreillä tosin menee vielä 5 vuotta ennen kuin on 300tkm mittarissa..

Ohjauksessa alkoi olla selvää välystä, sen verran jo että ei mennyt katsastuksesta enää läpi.
Sen huomaa kyllä kun paikallaan ollessa vähän kääntelee rattia edestakaisin, auto käynnissä.
 
Eilen joutui ajamaan karvaa korkeamman töyssyn yli ja pakoputkihan siinä meni. Tai ei se mennyt vaan liitos katalysaattorin ja äänenvaimentimen välillä aukesi. Edellisen omistajan jäljiltä älyttömän matala alusta ja ilmeisesti alaspäin valunut pakoputkisto syynä. Katin ja vaimentimen välisellä 50 cm pätkällä oli 2 tai 3 liitosta. Pitää vaihtaa tuo yhteen pätkään ja lisätä kiinnityspiste pohjaan että saa putkiston vähän ylemmäs. Tarkoitus olisi myös muuttaa jousitus alkuperäisen korkuiseksi.

Viikonloppuna laitoin kaverin kanssa tallilla uuden pätkän katin ja vaimentimen väliin. Samalla tehtiin tuohon keskivaiheille uusi tuki, joka kannattelee putkea. Meni melko kivuttomasti ja nyt pitäisi jonkin aikaa kestääkin. Auton alla rullatessa huomasin että jäähdytin on ottanut aika paljon osumaa ja saattoi pientä vuotoakin olla tuloillaan. Tänään pistin uuden jäähdyttimen tilaukseen, laitetaan se sitten kun saapuu.
 
Eikö silloin ole vetonivelet huonossa kunnossa, jos auto tärisee kiihdyttäessä? Moottorin kiinnikkeet taitaa olla toinen todennäköinen syy tärinään. Myös kaasua painaessa kuuluu vaimeaa ujeltavaa ääntä. Heti kun päästää kaasun niin ääni loppuu. Suurempia kolinoita tiukasti kurvaillessa ei kuitenkaan kuulu. Taitaa olla pientä remonttia luvassa..
 
[ Joo, tiedän kyllä että otsikossa lukee että täällä korjataan autoja, mutta tunnelmaltaan tämä viesti sopii parhaiten tähän ketjuun. ]

Huoh. Elämä ilman kaksipyöräisiä olisi varmaankin aivan liian rauhallista ja vitutuksetonta?
Tarina menee siis niin, että tuli hommattua tuollainen Yamaha Aerox viikonloppuleluksi. Pikuisen viritetty ja monella omistajalla käynyt kunnon kiertopalkinto ja kunto on sen mukainen. Katteet hajalla, tanko lievästi vinossa, takarengas oli ostettaessa lähes kalju jne jne.

Mikä sitten sai tarttumaan tähän kylän poljetuimpaan? No se "pikkuisen viritetty" -osasto eli tekniikka. 70cc malossin sylinteri, stage6 hiilikuituläpät, multivariaattori, kisakytkin yms synttärisetit. Siihen 21mm kaasari (joo, ehkä liian iso) ja yasuni r putki ja meillähän on hyvä paketti kasassa? Paperilla näin, käytännössä tilanne on hiukan toinen.

Viimeisin taistelu on käyty vauhtipyörän (magneetto vanhoille parroille) ja kampiakselin kanssa. Kiilaura oli runnottu pilalle ja kartion kunnossakin oli pientä sanomista. Tietysti tämä tuli havaittua vasta sen jälkeen, kun se pirun magneetto pyörähti pois paikoiltaan 5km kotoa ja käynti huononi ja lopulta loppui. Noh, se tuli korjailtua ystävämme teräsepoksin kanssa, mutta tämän jälkeen ilmeni uusi oire: polkemalla laitosta ei saa käyntiin mitenkään. Porakoneella hetken sahaamalla lähtee kyllä ja tuntuisi käyvän ok, mutta vaikka heti sammutettua koittaisi polkea lämmintä konetta käyntiin, ei keksintö puhu mitään.

Pistetäänkö tässä koko romu palasiksi ja tehdään täysi remontti? Ehdotuksia tai vertaistukea otetaan vastaan.
 
[ Joo, tiedän kyllä että otsikossa lukee että täällä korjataan autoja, mutta tunnelmaltaan tämä viesti sopii parhaiten tähän ketjuun. ]

Huoh. Elämä ilman kaksipyöräisiä olisi varmaankin aivan liian rauhallista ja vitutuksetonta?
Tarina menee siis niin, että tuli hommattua tuollainen Yamaha Aerox viikonloppuleluksi. Pikuisen viritetty ja monella omistajalla käynyt kunnon kiertopalkinto ja kunto on sen mukainen. Katteet hajalla, tanko lievästi vinossa, takarengas oli ostettaessa lähes kalju jne jne.

Mikä sitten sai tarttumaan tähän kylän poljetuimpaan? No se "pikkuisen viritetty" -osasto eli tekniikka. 70cc malossin sylinteri, stage6 hiilikuituläpät, multivariaattori, kisakytkin yms synttärisetit. Siihen 21mm kaasari (joo, ehkä liian iso) ja yasuni r putki ja meillähän on hyvä paketti kasassa? Paperilla näin, käytännössä tilanne on hiukan toinen.

Viimeisin taistelu on käyty vauhtipyörän (magneetto vanhoille parroille) ja kampiakselin kanssa. Kiilaura oli runnottu pilalle ja kartion kunnossakin oli pientä sanomista. Tietysti tämä tuli havaittua vasta sen jälkeen, kun se pirun magneetto pyörähti pois paikoiltaan 5km kotoa ja käynti huononi ja lopulta loppui. Noh, se tuli korjailtua ystävämme teräsepoksin kanssa, mutta tämän jälkeen ilmeni uusi oire: polkemalla laitosta ei saa käyntiin mitenkään. Porakoneella hetken sahaamalla lähtee kyllä ja tuntuisi käyvän ok, mutta vaikka heti sammutettua koittaisi polkea lämmintä konetta käyntiin, ei keksintö puhu mitään.

Pistetäänkö tässä koko romu palasiksi ja tehdään täysi remontti? Ehdotuksia tai vertaistukea otetaan vastaan.
Vaihtoehdot on vähän vähissä, jos et ole vahinkoa kiertoon virittämässä ja meinaat jatkossa ajaa enemmänkin kuin tuon 5km.

Taitaa olla vähän pakko purkaa atoimeiksi. Kun saat mokoman kunnolla palasiksi ja näet mitä kaikkea sieltä on saatu hajalle, niin arvioi sitten uudestaan kannattaako laittaa rahaa. Jos sitten toteat, että ei ole mitään järkeä korjata, niin hyvällä tuurilla saat myytyä putket ja sylinterit hyvään hintaan ja saat vähän tappioita takaisin. ;)
 
Pösöön on nyt vaihdettu EGR-venttiili, mutta edelleen herjaa EGR:n viallista asentoa. Asentaja epäili, että sopeutus ei onnistu hänen laitteellaan tai uusi EGR on viallinen. Pösön oma testeri on ilmeisesti Diagbox. Onnistuuko sopeutus sillä laitteella? Voisin etsiä tuon laitteen ja kokeilla sopeutusta ennen merkkihuoltoon viemistä. Autohan on siis Peugeot 207 1.6 HDI -08.

Kannattaa myös kokeilla akun miinuskengän irroittamista vähäksi aikaa.. auttaa yleensä monessa ongelmassa joihin ei ole testerillä saanut apuja
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 605
Viestejä
4 541 640
Jäsenet
74 828
Uusin jäsen
polygonpanda

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom