Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Auto. Tuo monelle pakollinen rahareikä ja murhekasa :) Jostain syystä itselle ja monelle tutulle kulkeutunut noita vaggilaisia ja aina v*tuttanut maksaa kymppejä siitä vikakoodien luvusta jollekin liikkeelle. Saati sitten koodaukset/sopeutukset joka maksavat vielä enemmän.
Mutta ei onneksi enää kun hommasin itselle HEX V2-pulikan ja softan, aika passeliin aikaan......aamulla syttyi kuuluisa moottorin vikavalo ja egr-venttiiliä herjasi.
Eihän siinä, saksasta uusi edukkaasti, vaihtoon ja mono ropelliin :D

Omassa ex Golf mk4 1.6 oli kanssa EGR vikakoodi mutta lopulta vika olikin MAP anturissa. Tulipahan sitten molemmat vaihdettua ja MAP anturi vielä useamman kerran kun kokeilin Motonetin osaa joka toimi huonommin kuin rikki oleva alkuperäinen.
 
Eilen sain katalysaattorin irti ja uuden paikalleen. Oli kyllä hankala kurotella pultteja koneen uumenista. Yksin ei olisi saanut. Tänään vielä loppuputki kannakkeille ja kovaa ajoa.
 
Kaverin Dodge Ramiin pikku muutoksia ja parannuksia etanolia ajatellen.

4Cle0Dp.jpg
 
Laitoin tavalliset kitkat niin mukavampi talvellakin käytellä kärryä. Sen verran sivutuulipintaa kun käytän kärryn päällä irrotettavaa maatilavanerista tehtyä 1.2m x 2.4m vanerikoppia/kaulusta. Tuuli ja rekat ei heittele tyhjää kärryä jäisellä tiellä niin paljoa. Kärry kun itse painaa 160kg ja koppi nostaa 6mm sekapuuvanerina kärryn painon vähän runsaaseen 200kg. Noi vanerit kun on joku 10kg/kpl ja 5kpl niitä käytetty yhteensä ja runko puut tuskin sitä 10kg enempää. Tuon kopin jossa takaa aukeava ovi ja poistettava kansi yksinään nostaa kärryn päältä pois ja takaisin että tuskin 60kg enempää painoa.

8710e5e9ffc523973ebec9c44330e8d2.jpg

Eihän tuohon kottikärryyn sovi mitään kyytiin. :D
 
No tuon kopin koko 1200 x 1200 x 2400 eli hiukan vajaa 3,5 kuutiota. Menee sohvat sun muut mitä pitää saada kuivana kulkeen. Peräkärry itsessään 2340 x 1680. Isommat jarrullisel sit.

Vähän siit kans kiinni minkä auton kanssa laittaa peräkkäin.
855c63db4b1da07fa34216e89ecc4af1.jpg

Nykyisessä kärrissä lavan mitat on jotain 325x145 ja sekin tuntuu vähän pieneltä. Sohvan saaminen tuon kärrin sisään on vähän niin ja näin. Useat vähänkin reilumman kokoiset 3h sohvat on ~2.5m. Tilavuutta tuossa toki on, jos haluaa kuljettaa esim. puutarhajätettä tms. Muuten mielestäni vähän turhan lyhyt.
 
No joo eihän sen idea olekaan olla se jättikokonen vaan halpa peruskärry jota ei tarvi erikseen lähtee hakeen toisaalta ja jossa saa kelil kuin kelil kuljetettua. Vanerikoppineen kärry kun kustansi alle 500€ yhteensä ja oli iltapäivän homma kasata tuo koppi kun täyskokoisia vanereit käytti. Viimeks kuljetin tuolla huonolla kelillä kahdella lyhyellä reissulla 2.5m x 4.3m kulmasohvan ja olohuoneen pyödän. Kuomukärryt ei ole vesitiiviitä niin niillä on ollut vähän ikävä vesisateella kuljetella.

Kuitenkin toi 750kg tulee kuitenkin äkkiä vastaan. Isoa jarrullista on helpompi pitää yhteiskäytös useammal ja pikkusil hoitaa niit yleisempiä kuljetuksia ilman että joutuu hakeen kärryä joka kerta. Mittojen kasvaes myös kärryn omapaino kasvaa jolloin hyötykuormakin jää pienemmäksi. Ilman koppaa kun tuohon saa sen 590kg laittaa kuormaa. Uusis tosin helpottaa se että aisalle saa kanssa laskea kuormaa.

Tuos pikaseen katselin muulinkin 3500 x 1500 lavallista niin kyydis saa olla enää 493kg vaikka aisalle saa 75kg laittaa yli sen 750kg.

Kuomukärry ei ole vesitiivis, mutta vanerikoppi normi kärryssä on? :confused: Meneehän se vesi tuonkin sisälle, ellet ole laittanut tiivistettä jokaiseen saumaan. Itsellä ei kyllä ole tullut vettä kuomukärriin, jos kuomu on ehjä. Jos nyt haluaa sen vielä varmistaa, niin laittaa kuomun ja kärrin saumaan tiivisteen (sellaisen kun ovissa on). Jos sohvan saa osiin, niin sitten saa kyytiin, ilman kuomua vähän huono kuljettaa sohvia jne.

Toki paino tulee vastaa, mutta isommille kuormille sitten hakee telikärryn. Aika harvoin itse tulee niin painavaa kuljeteltua. Itselle tuntui vaan nuo mitat turhan pieniltä.
 
Ei mulla ainakaan ole kuomukärryyn vesi sisälle tullut. Se kuomuhan istuu laidan päälle "tiiviisti", joten se on aika saivartelua että ei olisi vesitiivis. No joo ehkä jos ajat kärryn järveen ni se vuotaa. voi voi.
 
Käyttötarkoitushan ne "sopivat" mitat määrää..Itselläni kärrylle on useimmiten tarvetta rakennustarvikkeiden kanssa, ja siinä juuri tuollainen 3,25 pitkä on hyvä, koska siihen pystyy kuormaamaan laillisesti pituuden puolesta lähes millaista puutavaraa tahansa. Samoin esim. kipsilevyt yms ei sovi lyhyeen kärryyn, kun ovat 2500mm tai 2600mm pitkiä.
 
Homma edisty vihdoin ku sai nuo chromoly veivien pultit kun ei halvempiakaan hyllystä löytyny..

Joutu sit näyttää männille vielä rälläkkääkin kun pakovenan ja männän välissä oli 1.5mm vaan tilaa, alkaa olee jo riskirajoilla vähän jos tota on tarkotus vetää sinne 6500 rpm tjsp.
Aattelin et se olis tänään paikallaan mut tuo mäntien kaivertelu ja muut hommat vähän otti enemmän aikaa kun kuvittelin, jos huomenna sit.

VVPL9d1.jpg
 
Koppi on omalla pohjallaan ja tiivisteet on. Levyt on myös liimattu ruuvien lisäksi. Eli pysyy täysin kuivana. Pieni vaiva oli kasates katsoa toi tiiveys.

Itsellä ennen kuomujen kanssa vesi tunkenut etulaidasta jokapuolelta ja kuomun alareunasta ilmavirran painaes.

Btw.. En koskaan ole tajunnut jarruttomia telejä. Iso jarruton teli kuomulla niin etpä kuormaa kuin tyyliin 14 sementtisäkkiä siinä missä tuolla mun tulee 23 säkkiä.

Niin toki telikärry kannattaa olla jarrullinen, niin siihen saa sitten reilummin tavaraa kyytiin. Ainoa idea ostaa jarruton teli olisi mielestäni se, että siinä olisi kuitenkin sellainen akselisto mikä kantaa reilusti toista tonnia kuormaa. Laiton se toki on, mutta jos kärry ei lyyhötä ja siinä on kuomu päällä, niin tuskin poliisi ikinä tarkistaa varsinkaan kun liikkuva poliisikin on lakkautettu.

Sen etulaidan/kuomun voi tiivistää tiivisteillä, joita löytyy ovista ikkunoista jne. Itse en kyllä ole tuota vesi ongelmaa vielä huomannut kuomullisten kanssa.
 
Btw.. En koskaan ole tajunnut jarruttomia telejä. Iso jarruton teli kuomulla niin etpä kuormaa kuin tyyliin 14 sementtisäkkiä siinä missä tuolla mun tulee 23 säkkiä.
Pintapainettahan sillä saa alas. ja miksi jarrut lisäis kantavuutta? Ennemminkin vähentää kun se mekanismi painaa jonku kilon.
 
Jarruton saa painaa maksimissaan 750kg (johon lisäksi uusissa 75kg autolle aisalle kuormaten). Tuossa painossa on kärryn paino mukana. Jarrullinen saa sitten autosta riippuen olla aina 3500 kiloon saakka. Jarrutoman etu ettei sitä tarvi katsastella eikä renkaat tarvi olla vetoauton kanssa samanlaiset. Eli nastojen kanssa nastat ja kitkojen/kesärenkaiden kanssa kitkat/kesärenkaat.

Tuon 750kilon takia jokainen ylimääräinen härpäke kärrys on sen kantavuudesta pois. Telis ylimääräiset renkaat, vanteet ja akselit. Jarrullisena on melko älytöntä 750kg kärryä alkaa tekeen kun se tuo vain turhaa murheita.

Ei jarrullisessakaan kannata liian rajua kärryä ottaa jollei vetoautolla ole todella reipasta kykyä. Joku nykyauton 1000 kilon jarrullisen vetoauton vetokyky loppuu aika äkkiä jos sinne laitetaan parintonnin yli 600 kiloa painava kippaava kärry perään. Mulla ollut 1950 kilon vetokyvyn kanssa muutama kertaa tilanteit et saanut tuijotella aikalailla kärryn omapainoa etsien kevyempää kärryä ettei toi kilomäärä ylity. Sit toki sekin seikka että vetokyky menee todellisien kuormien mukaan ja ajokortin tarve sen mukaan mitä kärryn maksimit.

Oma juttunsa viel ettei kaikkis autossa jarrutonkaan saa olla 750kiloa. Heikon arvo mitä itsellä olevis autois on perävaunu jarruitta 400kg eikä ollenkaan jarrullisen mainintaa. Itseasias onkin aikasemmis kuvis toi vihreä auto. Eli sen perään ei kovin paljoa laiteta.

Kauheeta pilkun nussimista, hyvin on traileri tullu MV6 Omegan, Transitin ja ties minkä perässä aina vaikka vetopainot on jotain 1900kg max ja kärri taitaa itessään olla jo sen 1000kg tjsp. Kuorma sidottu hyvin ja järkevän olonen vetoauto ni ei se ketään kiinnosta sen jälkeen, sen verta usein tuolla maantielläkin pösilöitä näkee kun traileri ollu perässä.
 
Kyllähän se useammin perus nykyhenkilöauton vetokyky rajoittelee ennen. Pikkueen kun tarvit vasta auton ja kärryn yhdistelmä ylittää 3500kg. Eli perus alle 2 tonnisen henkilöauton perään saa viel 1500 kilolle rekisteröidyn kärryn ilman pikkueetä.

Mutta jos kärryn kokonaismassa ylittää auton omamassan et saa vetää ilman pikku-eetä. Tähän tökkää itsellä oman 1500kg venetrailerin veto.



Jaa niin, oman auton omamassa 1470kg...:facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän se useammin perus nykyhenkilöauton vetokyky rajoittelee ennen. Pikkueen kun tarvit vasta auton ja kärryn yhdistelmä ylittää 3500kg. Eli perus alle 2 tonnisen henkilöauton perään saa viel 1500 kilolle rekisteröidyn kärryn ilman pikkueetä. Kunhan muistaa että kortti katsotaan rekisteristä maksimipainoista eikä kuorman määrästä.

Jarruton tuos on poikkeus kun sillä ei yhdistelmäpainolla ole tuota rajaa. Eli 2750 kiloa ja sitä raskaammala autolla saa jarruttomana vetää enempi kuin mitä jarrullisella pelkällä B kortilla.

Pikkueellä sit pääsee tuon 3500 kilon yhdistelmä rajan yli ja voi kärrykin olla autoa painavampi jos vetokyvyt sallii. Periaattees yhdistelmän rajaksi tulee pikkueel 7 tonnia.

Nähnyt hirveän usein väitettävän ettei ilman pikkueetä vedettäis muka ollenkaan jarrullisia. Toisaalta yhtä usein nähnyt et kevytkuorma-autoksi rekisteröidyllä pakulla luullaan voivan vetää pikkueel jotain kun ainut mitä perään saa ilman isoaeetä on jarruton.

Toivottavasti nämä peräkärryt alkaa oleen käsitelty vaikka kyllähän autotrailerit ja kortin riittävyys vähän autojen korjaamisen rahtaamisiin hyvin etäisesti liittyy.
Volvo V70:llä sain vetää asuntoautoa mutta nyt ei ensinnäkään ole enää mummolassa tuota vaunua ja toiseksikin 5 paikkanen kävi pienekisi ja auto on nykyään volkkarin transportteri niin tulee 3.5t vastaan ennen kuin kärryn koko. Ite en oikeastaan koskaan ajatellut että peräkärryissäkin on noita välimalleja. Kaikilla tutuilla ollu joko 750 tai sitten yli 2t.
 
Mutta jos kärryn kokonaismassa ylittää auton omamassan et saa vetää ilman pikku-eetä.

Tämä ei muuten taida pitää enää paikkaansa. Todella monesta paikasta tuo virheellinen tieto kyllä vielä löytyy. Laitoin trafillekin palautetta joskus että niiden sivuilla on edelleen 2012 päivätty tiedote joka on varmaan silloin pitänyt paikkansa, muttei enää. Tuo tulee kuitenkin todella helposti eteen kun googlella asiaa etsii ja siitä saa sitten väärän tiedon.

Vielä kun muistaisi mistä sen oikean tiedon sain silloin kaivettua... on nimittäin tuon lisäksi paljon muitakin sivuja joissa on todella epämääräistä tietoa asiasta.

EDIT: On Trafilla ainakin tämä sivu perävaunun vetämisestä, joka on päivitetty eikä sisällä mitään mainintaa enää tuosta vetoauton omamassan ja vaunun kokonaismassan suhteesta: Trafi.fi - Peräkärryn vetäminen
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokonaismassa ajettelu poistunut peräkärryistä eli jos kärryn kokonaismassa on 2000kg se painaa tieliikenteessä 2000kg riippumatta kuormasta?
 
Ei se mihinkään ole poistunut, ajokortin riittävyys katsellaan edelleen rekisteriotteen kokonaismassoista, joten jos niiden yhteenlaskettu tulos ylittää 3500kg niin B-kortilla ei saa vetää.

Auton vetokyky taas katsotaan todellisen painon mukaan, eli jos autolla saa vetää 1500kg vaunua, niin perässä voi olla myös kokonaismassaltaan 2000kg vaunu, kunhan se ei vaakaan ajettuna paina kuin max 1500kg.
 
32 §
Hinattavan ajoneuvon kytkentä autoon

1. Henkilö- ja pakettiautoon (M1- ja N1-luokka) sekä erikoisautoon saa kytkeä O1- tai O2-luokan keskiakseliperävaunun ja sitä vastaavan hinattavan laitteen. Linja-autoon (M2- ja M3-luokat) saa kytkeä keskiakseliperävaunun tai kaksiakselisen varsinaisen perävaunun. Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla:

a) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, enintään 0,75 tonnia tai enintään puolet vetoauton omasta massasta, pienemmän näistä arvoista ollessa määräävä; kytkentämassa ei kuitenkaan saa ylittää auton valmistajan ilmoittamaa arvoa;

b) jos hinattava ajoneuvo on varustettu jarruin, enintään auton valmistajan hyväksymän massan tai vetoauton kokonaismassan suuruinen, pienemmän näistä arvoista ollessa määräävä; jos valmistaja ei ole ilmoittanut sallittua perävaunumassaa, se saa olla enintään vetoauton omamassan suuruinen; taic) maastohenkilöautoon (M1G-luokka) kytkettäessä enintään auton valmistajan hyväksymän massan tai 1,5 kertaa vetoauton kokonaismassan suuruinen, pienemmän näistä arvoista ollessa määräävä.
 
Juu jäi tuo seikka mainitsematta että kärryn kokonaismassa ei saa autoa ylittää ilman pikkueetä. Ja tosiaan yksi syy noille välimalleil on tuo kortti ja toinen se hyötykuorman maksimointi ottamatta liian järeää ja siten painavampaa kärryä.

Käsittääkseni pystyt muutoskatsastaa vieläkin kärryä pienemmälle painolle jos pikkueen ajo ei houkuta. Valmistajalta piti vissiin suostumus olla.





Vetokyky kuorman mukaan, kortti rekisteriotteen kuormatuista massoista. Eli pikkueen omaavana ei tarvi kuin murehtia mitä kuormannut kyytiin. Ilman saa tuijotella noit. Sit oli se joku turha B96 vai mikä olikaan millä sai kärry olla painavampi mut oliko painoraja 4270kiloa yhdistelmälle. Eli ilman pikkueetä tulee kortitta-ajosta sakkoa jo sulla autoa painavampi tai 3500kiloa ylittävä yhdistelmä kärry tyhjänäkin. Pikkueen kanssa täytyy katsoa vaan ettei sitä kärryä lastaa liikaa.

Ja ei riitä pelkästään sakot, vaan vievät kortinkin kuukaudeksi. Kaverilta lähti, kun veti tyhjää jarrullista.:facepalm:

Käytännössähän kaveri olisi tuon jarrullisenkin saanut kuskata, kunhan olisi nostanut sen jarruttoman kärryn kyytiin...:D
 
Peräkärryjutut vois varmaan siirtää johonkin peräkärryt keskusteluun, jos sellainen löytyy (tai pistetään löytymään).
 
Skylinen kansi löysi tiensä koneistamolle. Kannen tasopinta oikaistaan, pakopuolelta kaivetaan pari katkennutta pinnapulttia pois, runkopukkilinja tarkistetaan ja venttiilivarrenkumit vaihdetaan + painetestataan venat. Koneeseen onkin oottaas n1 vesipumppu+öljypumppu, täys jakopää ja cometicin streetpro tiivistesarja. Ehkä projekti ajoon vielä tänä kesänä...... 1½ vuotta vasta tehty kun autolla kerkesin ajaa 200 km ja sitten totesin että jospa laittais kuntoon. Tuonne on vaihdettu mm : r33 gtst perä, kardaanin tukilaakeri, kori oikaistu robotilla ja poistettu räpelletyt kittaukset ja muuta jännää.

KihTEGal.jpg

dBN5AIAl.jpg

mC7xpp4l.jpg
B9vJP4gl.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Hetkiä kun vihaan kaikkein eniten niitattuja alapalloja :darra::beye:

Nyt ei ollut vaihtoehtona uusia koko alatukivartta kun asiakas toi mukanaan alapallon
 
Hetkiä kun vihaan kaikkein eniten niitattuja alapalloja :darra::beye:

Nyt ei ollut vaihtoehtona uusia koko alatukivartta kun asiakas toi mukanaan alapallon

Olisit sanonu et vie kauppaan takas. En minäkään vaiha yhtäään alapalloa enää, ei ne tukivarret yleensä niin paljoa kalliimpia oo.
 
Olisit sanonu et vie kauppaan takas. En minäkään vaiha yhtäään alapalloa enää, ei ne tukivarret yleensä niin paljoa kalliimpia oo.
Harrastuksena näitä teen, elanto ei ihan kiinni näistä ole. Tajusin käyttää poravasaraa niin ei tarvinnut alkaa sen enempiä hakkaamaan, laikalla alapuolelta niitit tasaiseksi ja poravasaran kanssa potkaisi niitit ylös
 
Jaahas, perjantain kunniaksi lupasin vaimolle fixata auton lamput, nuo keränneet sen 12 vuotta paskaa ja haalenneet auringonvalossa.Keväinen liotinpesu paljasti totuuden kun lähti kaikki vahat ja muut pois lampun laseista...
Syksyllä jo pimeässä ihmettelin kun vaihdoin xenonit että ompahan himmeä valo...

Työvälineinä mirkan abralon laikkoja, 600-1000-1500-2000 ja 4000 sekä muovin syväpuhdistusaine, muovin puhdistusaine ja muovin ruiskutettava UV-suoja sekä varsinaisessa kiillotuksessa timanttitahna.

Homma alkoi siis ihan ensin muovin puhdistusaineella paskat pois umpioista jonka jälkeen raakaa käsityötä tuonne 1500 karkeuteen asti jolloin vedin viimeiset vesihionnan koneella.

Puhtaan hiotun lasin putsaus taas muovin puhdistusaineella jonka jälkeen timanttitahnalla kiillotus käyttäen tervettä kättä ja eri karkeuksia, hienoin tais olla 0.25 mikronia.Sen jälkeen vesipesu, liottimella paskat pois ja UV-suojan levitys ensin hienolla liinalla (vittu kun vessapaperia x10 kerrosta) 3 kerrosta, välissä kuivaus à 10 minuuttia joka kerralla ja karkealla rätillä kuivaus ja lopuksi kynäruiskulla viimeinen kerros UV-suojaa päälle.

Onneksi varauduin kahdella sixpäkillä hommaan kun ajattelin että sellanen tunti -puoltoista riittää mutta loppupelissä meni se lähes 4 tuntia kun odotteli kuivumisia(eli lonksua naamariin)

Kaikista pahimpia naarmuja ei saanut edes koneella pois mutta muuten oikein hyvä lopputulos ottaen huomion että täysin orkkisumpiot.

Löytyyhän noita valmiita sarjoja esim. itse olen tehnyt philipsin setilla muutamalle tutulle pikahommana ja ne sen pari vuotta ainakin pysyneet mutta itselle (tai siis paremmalle puoliskolle) tein pitkän kaavan mukaan,

Alkutilanne:
saab1.png

vesihionnat tehty ja kuivattu ja timantilla vedetty pinta:

saab2.jpg

UV suojat levitetty ruiskulla eli lopputulos:

saab3.png


Meinasin tuossa alunperin vaihtaa molemmat umpiot mutta se 900e kappalehinta ei oikein hotsittanut...hoituu se aktiivinen turvallisuuden kohotus näinkin, varsinkin kun vaihdoin samalla kaikki lamput stydimpiin mukaanlukien xenonit jotka sai vaihtua orkkistehosista tuplaten vahvempiin(35w--->55w).
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, perjantain kunniaksi lupasin vaimolle fixata auton lamput, nuo keränneet sen 12 vuotta paskaa ja haalenneet auringonvalossa.Keväinen liotinpesu paljasti totuuden kun lähti kaikki vahat ja muut pois lampun laseista...
Syksyllä jo pimeässä ihmettelin kun vaihdoin xenonit että ompahan himmeä valo...

Työvälineinä mirkan abralon laikkoja, 600-1000-1500-2000 ja 4000 sekä muovin syväpuhdistusaine, muovin puhdistusaine ja muovin ruiskutettava UV-suoja sekä varsinaisessa kiillotuksessa timanttitahna.

Homma alkoi siis ihan ensin muovin puhdistusaineella paskat pois umpioista jonka jälkeen raakaa käsityötä tuonne 1500 karkeuteen asti jolloin vedin viimeiset vesihionnan koneella.

Puhtaan hiotun lasin putsaus taas muovin puhdistusaineella jonka jälkeen timanttitahnalla kiillotus käyttäen tervettä kättä ja eri karkeuksia, hienoin tais olla 0.25 mikronia.Sen jälkeen vesipesu, liottimella paskat pois ja UV-suojan levitys ensin hienolla liinalla (vittu kun vessapaperia x10 kerrosta) 3 kerrosta, välissä kuivaus à 10 minuuttia joka kerralla ja karkealla rätillä kuivaus ja lopuksi kynäruiskulla viimeinen kerros UV-suojaa päälle.

Onneksi varauduin kahdella sixpäkillä hommaan kun ajattelin että sellanen tunti -puoltoista riittää mutta loppupelissä meni se lähes 4 tuntia kun odotteli kuivumisia(eli lonksua naamariin)

Kaikista pahimpia naarmuja ei saanut edes koneella pois mutta muuten oikein hyvä lopputulos ottaen huomion että täysin orkkisumpiot.

Löytyyhän noita valmiita sarjoja esim. itse olen tehnyt philipsin setilla muutamalle tutulle pikahommana ja ne sen pari vuotta ainakin pysyneet mutta itselle (tai siis paremmalle puoliskolle) tein pitkän kaavan mukaan,

Alkutilanne:
saab1.png

vesihionnat tehty ja kuivattu ja timantilla vedetty pinta:

saab2.jpg

UV suojat levitetty ruiskulla eli lopputulos:

saab3.png


Meinasin tuossa alunperin vaihtaa molemmat umpiot mutta se 900e kappalehinta ei oikein hotsittanut...hoituu se aktiivinen turvallisuuden kohotus näinkin, varsinkin kun vaihdoin samalla kaikki lamput stydimpiin mukaanlukien xenonit jotka sai vaihtua orkkistehosista tuplaten vahvempiin(35w--->55w).
Itse tilasin vaan uudet projektorit:Retrofitlab | Alles voor xenon inbouwen in auto en motor

Antaa paljon paremman valotehon kun heijastinpinta on kunnossa. Isommat watit ja halpakiinapolttimot tuhoaa ne vähätkin heijastinpinnat ja sitten vasta onkin pimeä maailma
 
Pääsee taas hitsaamaan. Yleensä itse homma vituttaa maksimit, mutta sen verran nopea homma, ettei jaksaisi kovin paljoa verenpainettaan kohottaa.

Mainitsin eräälle tuuhiolle sivulauseessa asiasta ja sitten löytyi se vitutusmaximuskin.
"Laita pop-niiteillä se kiinni! Ja nykyisin myydään sitä liimaakin."
Vaikka asuisin Venäjällä, niin hitsaisin tuon pienen paikkalätkän, koska siten sen saa kaikista helpoimmin kiinni.
Sitten tuli mieleen samaisen tuuhion "entisöimä" tipparellu. Uutta peltiä lattiaan kiinni alumiinisilla popniiteillä ja sikamassalla. "Lentokoneetkin niitataan!" Joo kestäähän se aikansa noinkin ja lujuus ihan riittävä, mutta tässä tapauksessa olisi saanut hitsausvehkeetkin lainaan. Ja aina värkkää jotain ilman oikeita työkaluja ja mätkii miltei vasaralla räikkiä paskaksi.
Ja voitelevaa elektroniikkasprayta pitää ruiskia joka paikkaan. Viimeeksi se hajotti sillä autonsa toimivan CD-soittimen. Ruiski sitä siis lukukoneiston sisään. "Tässähän lukee, että voi käyttää joka paikassa!" Joo siinä lukee ja öljyn tunkeminen joka paikkaan on hyvä idea. Perinteistä CRC:tä pitää ruiskia myös ihan kaikkialle.
Ja jatkuvasti valittaa autostaan jotain, kun olettaa 20 vuotta vanhan auton olevan kuin uusi. Nyt siinä tärisee (toimiva) sähköflekti liikaa, kun ei muuta keksinyt. Ai niin ja vedet tulee paisarista ulos, kun sen täyttää korkkiin asti.

3934yu85yu4.gif
 
Itse tilasin vaan uudet projektorit:Retrofitlab | Alles voor xenon inbouwen in auto en motor

Antaa paljon paremman valotehon kun heijastinpinta on kunnossa. Isommat watit ja halpakiinapolttimot tuhoaa ne vähätkin heijastinpinnat ja sitten vasta onkin pimeä maailma

Ei noissa akan auton projektoreissa olu mitään vikaa vaan sileässä suojamuovissa.
Autossa on siis orkkis bi-xenonit, nyt vedin ulkomailta tilatut 5000K 55W xenonit orkkis 35W tilalle, ei siinä etteikö nuo nightbreakerit mitkään huonot olleet, hintaahan laadukkaille 55W xenoneille tulee aivan yhtä paljon kun marssit mätänettiin ja ostat osramit tai philipsit...ja aina voi vaihtaa takaisin, tuossa autossa umpiot kestää vaikka 100W tehon joten palamisestakaan ole huolta.

240 taalaa maksoi 55W xenonit (mätänetissä kun viimeksi ostin niin 80€/kpl maksoi nighbreakerit) ja ballastit kun etsin arvosteluista ne oikeasti hyvät...samaten ongelmana on auto itse johon ei löydy laadukasta aftermarket heijastinta/projektoria vaan orkkista löytyy enimmäkseen ja hinta on sitten sen 900 kuluineen/ lamppu.mitään pilipaliumpioita kun en asenna mihinkään.
Halvimmat olis ollu euroopassa sen 450€/kpl ja jotain teini virityksiä mukana joten no tänks.
 
Viimeksi muokattu:
206 Peugeot -06: starttaa nätisti mutta saattaa sammua heti startin jälkeen. Muutaman kerran sammunut puolenvuoden sisään.

Tyhjäkäynnin kierrokset heittelee satunnaisesti: 900-1100, tämäkin päivästä riippuen.
 
Reilu 15h hallilla tänään Satelliten kaa taistelemassa, kyllä ne nuo peltisarjat on aina saatanan keksintö, vetelin öljyn jäähdyttimelle letkun irtomoottoriin valmiiks hienosti lohkoa hipoen ettei varmasti ottais kiinni peltisarjoihin. No vitut, sinnepäinkään.
Eiku peltisarjat kiinni ja koita siellä välissä sit tiukkoja letkuja laitella pois ja paikalleen, käännellä suodattimen siirtosarjan jalkaa että saat letkunlähdöt oikeeseen suuntaan jne. Kyllä meni monta tuntia etohommaan kun ei vaan meinaa tila riittää...

Saiskohan ton huomenna vahingossa vaikka tulille jo, siihen ei tartteis ku laatikko ja vetolevy laittaa kiinni ja bensapumppu solmia johonkin ja vetää sähköt sille, sit öljyt koneeseen ja tulpat kiinni.
Tosin vielä on yks tukivarsi paikallaan ilman uretaanipuslia, nekin pitää ensin vaihella.
 
Olen purkamassa varaosiksi 2000 vuosimallin Passattia. Mikähän olisi helpoin tapa nostaa kone pois, jos autoa ei ole mahdollista nostaa, eikä myöskään moottorin nostolaitetta ole käytössä. Moottori olisi helpointa irrottaa vaihdelaatikon kanssa, sillä vaihdelaatikon yläpään pultteihin ei pääse käsiksi, ellei autoa saa nostettua korkeammalle. Toinen vaihtoehto olisi ottaa sylinterinkansi tieltä, jolloin yläpultit saattaisi saada auki yläkautta, mutta ensisijaisesti haluaisin koko paketin kerralla, sillä auton alla ei ole oikein tilaa vaihdelaatikolle...

Tällä hetkellä suunnitelmissa olisi rakentaa puusta moottorin yläpuolelle kehikko ja tukea moottori siihen taljalla. Sen jälkeen moottorin ja vaihdelaatikon kannattimet irti ja taljalla pikkuisen keventää moottoria. Sitten eturenkaat paikalleen ja toinen henkilö vetää mönkijällä autoa vetokoukusta ja moottori jäisi paikalleen. Onko tuhoontuomittu idea?
057cc163-5910-40a3-88b2-b0403e9596b9.jpeg 78399aa0-b9c4-4425-874b-b13e6a5ce5f1.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä suunnitelmissa olisi rakentaa puusta moottorin yläpuolelle kehikko ja tukea moottori siihen taljalla. Sen jälkeen moottorin ja vaihdelaatikon kannattimet irti ja taljalla pikkuisen keventää moottoria. Sitten eturenkaat paikalleen ja toinen henkilö vetää mönkijällä autoa vetokoukusta ja moottori jäisi paikalleen. Onko tuhoontuomittu idea?
057cc163-5910-40a3-88b2-b0403e9596b9.jpeg 78399aa0-b9c4-4425-874b-b13e6a5ce5f1.jpeg

Tolleen mä olen vastaavanlaisesta Audista purkanu. Tosin ilman mönkijää, olen vaan käsin työntänyt auton pois.

Toinen vaihtoehto on tukea kori mahdollisimman korkealle etunurkista jykevillä pukeilla, ja irroittaa iskarin yläpäät ja apurunko korista ja tiputtaa se maahan, ja vetästä sitten moottori+vaihteisto korin alta pois. Helpompi toi eka vaihtoehto on.
 
Kokeile vaikka alkuun käyttää jotain tuommoista desinfiointisprayta

CRC Ilmastoinnin puhdistusainepanos 200 ml | Motonet Oy

Yhden puhdistuspullon olen käyttänyt ja se auttoi jonkun aikaa. Nyt on alkanut uudestaan haisemaan.

Mainittu puhdistus pullo ja lisäks kannattaa katsoa viemärien aukinoleminen.

Asiaa voi myös vähentää sillä että muutama kilsa ennen perille pääsyä poistaa ilmastoinnin päältä jolloin kenno ehtii kuivua. Eli jättää pelkän puhaltimen päälle.
Pitää tutkia tuo ilmastoinnin vedenpoisto. Millähän sen tunnistaa auton alta? Olen yleensä sammuttanut ilmastoinnin ennen perille pääsyä ja se tosiaan auttaa vähän.


Vaihda raitisilmasuodatin
Raitisilmasuodattimen vaihto ei auttanut. Haju tulee ainoastaan silloin, kun laittaa ilmastoinnin päälle.
 
Öljypohjan vaihtoa tällä kertaa... Auto ylös, moottoria tunkilla ylöspäin ja apurunko etureunasta alas. Kuulostaa helpolta, mutta kokemattomalta aloittelijalta hommaan vierähti 6 tuntia ruokatunteineen. Vaihdelaatikon kaksi taaimmaista kuusiokoloruuvia on vaihdelaatikon ja öljypohjan välissä, eikä niihin pääse käsiksi ellei vauhtipyörä ole juuri oikeassa asennossa. Ne olisi todennäköisesti kannattanut avata ennen apurungon laskemista, sillä apurunko sattui todella ikävästi samalle linjalle.
31531748_1920909151252942_4809241203939737600_n.jpg 31531469_1920909154586275_5796315170636562432_n.jpg 31680722_1920909184586272_5384226372983980032_n.jpg 31655668_1920915144585676_8668056078564458496_n.jpg

Edit. Lisätään, että kyseessä on 2000 vuosimallin Passat, 1,9TDi AJM
 
Viimeksi muokattu:
Huoh, nyt sitten tohon W204 pitäis ilmeisesti vaihtaa laturi, kun välillä lataa yli 17V ja välillä ei lainkaan... :facepalm:
Mukavassa paikassakin vielä, aivan konehuoneen pohjalla koneen kupeessa. Varmaan alakautta joutuu vaihtamaan.
Laturikin saapui, enää ei olis jäljellä kuin itse vaihtotyö. Hiukan huvitti pakettia avatessa, en ollut ajatellutkaan että se olisi noin iso :rofl:
IMG_20180502_191105.jpg
 
Öljypohjan vaihtoa tällä kertaa... Auto ylös, moottoria tunkilla ylöspäin ja apurunko etureunasta alas. Kuulostaa helpolta, mutta kokemattomalta aloittelijalta hommaan vierähti 6 tuntia ruokatunteineen. Vaihdelaatikon kaksi taaimmaista kuusiokoloruuvia on vaihdelaatikon ja öljypohjan välissä, eikä niihin pääse käsiksi ellei vauhtipyörä ole juuri oikeassa asennossa. Ne olisi todennäköisesti kannattanut avata ennen apurungon laskemista, sillä apurunko sattui todella ikävästi samalle linjalle.
31531748_1920909151252942_4809241203939737600_n.jpg 31531469_1920909154586275_5796315170636562432_n.jpg 31680722_1920909184586272_5384226372983980032_n.jpg 31655668_1920915144585676_8668056078564458496_n.jpg

Edit. Lisätään, että kyseessä on 2000 vuosimallin Passat, 1,9TDi AJM

Tuohan on komiasti karautettu karille :D Passaako kysyä, miten on sattunut?
 
Avokin autosta piti hitsauttaa pieni reikä pohjasta että vois viedä katsastukseen. Noh, olikin sitten koko helmapelti mätä ja edessä vähän isompi homma:btooth:
Joo nää on kivoja. Itse tilasin kerran väyryseen helmapellin. Noh, kuten arvata saattaa niin ei ihan siihen jäänyt, piti vaihtaa koko lattia kardaanitunnelista helmaan päin :dead:
 
Tuohan on komiasti karautettu karille :D Passaako kysyä, miten on sattunut?
80kmh rajoitusalueella routaheitto mutkan jälkeen, jossa öljypohja raapaisi asvalttiin. Kyseessä siis vaimon kulkine ja hänen tapahtuma-arvionsa. Vastaisuuden varalle lienee parempi katsella teräksistä pohjapanssaria ja 2cm korotuspalat myös harkinnassa etutolppien yläpuolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Sanokaapas mistä mättää kun vaihdoin servolettiin ylävesiletkun. Vanha oli murtunut läheltä termarin liitoskohtaa, mutta nyt en kirveelläkään saa tuota uutta pitämään syylärin päädystä. Uusi letku ja uudet klemmarit. Pitää muuten ok, mutta kun kone käytetään oikein kunnolla lämpöseksi alkaa tuo tiputtaa tuolta.

Mitäs tässä voi vielä koettaa?
 
Sanokaapas mistä mättää kun vaihdoin servolettiin ylävesiletkun. Vanha oli murtunut läheltä termarin liitoskohtaa, mutta nyt en kirveelläkään saa tuota uutta pitämään syylärin päädystä. Uusi letku ja uudet klemmarit. Pitää muuten ok, mutta kun kone käytetään oikein kunnolla lämpöseksi alkaa tuo tiputtaa tuolta.

Mitäs tässä voi vielä koettaa?
Voisko olla syylärin letkulähtö halki?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 460
Viestejä
4 496 848
Jäsenet
74 209
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom