Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En jaksa uskoa, että olis molemmat satulat paskana. Tuskin kumpikaan. Paskasti tehty huolto (puhdistus yms. tekemättä) on mun veikkaus.
e: Noi kuvat ei näkyny ainakaan kännykällä, mitä niissä oli?
Tai vaijerit ovat jumissaAutomaattiaäätimelliset kyllä säädetään ihan vaan jättämällä mäntä sisään ja jarrua painamalla sekä yhtäaikaa käsijarrusta vetelemällä. Se ei itsestään edes pääse liian kireäksi kun vaatii männän ja käsijarrun eroa että osat kiertyy.
Jos automaatti ei toimi on kaksi vaihtoehtoa. Joko se männän sisällänoleva kierremekanismi jumittelee tai vaijerit säädetty liian tiukkaan jolloin ei palaudu tarpeeksi ollen kunnolla liikealueella. Palautumattomuutta tekee kun käsijarrun akselin stefa pettää ja vesi pääsee väliin ruostuttaen akselin jumiin.
Jos siellä on satula viallinen niin veikkaisin männän kumirenkaan ja suojakumipalkeen välin ruostumista. Siellä kun ei jarrunestet suolemassa niin ruostuu ja jumittaa männän. Jos siis kaikki muut pitäisi olla putsattu jo kevyesti liikkuvaksi.
Pitäskö takapyörien pyöriä 100% vapaasti jarruista jos uudet palat?
Oli jakopäärempassa ja pyysin korjaamaan samalla käsijarrun kun oli lakannut ottamasta kiinni eräänä kauniina aamuna. Tuli huollosta ja oli kuulemma vaan vaijerit irronneet sieltä keskikonsolista. Selvä homma. Ihmettelin, että ottaapa alhaalla kiinni. Ajattelin, että kiristetty.
Viikon päästä oli katsastus ja katsuri sanoi, että toinen takajarru laahaa (levykin kuulemma käynyt punahehkuisena) ja palat muutenkin kannattaisi vaihtaa. Ajossa en ollut huomannut. No vein takaisin saate sanoilla: Toinen takajarru laahaa ja takapalat vaihtoon.
Kotio ajellessa huomasin, että kaikki ei ole ok jarrujen suhteen. Pihalla kokeilin niin levyt tulikuumat. Korjaamolle takas. Auto ylös ja kyllä otti kiinni. En ymmärrä miten voi päästä edes sellaisena. Nuori sälli selitti dymolla, että kyllä ne aina ottaa vähän kiinni kun lukemat nousi. Auto ylös ja sama toteamus, että ottaa selvästi kiinni. Miettivät siinä pitäskö satuloita vaihtaa. Sanoin, että se käsijarru kyllä ottaa tosi alhaalla, että olisko siinä (korjauskuitissa siltä päivältä oli saatesanat käsijarrussa ei vikaa). Vähän löysäsi ja pyöri paremmin otti kyllä vieläkin kiinni. Kuulemma uudet palat tekee niin. Kello oli yli neljä ja homma jäi siihen lupasin seurailla tilannetta.
Kotona löysäsin lisää ainakin niin ettei panttaa yhtään sieltä päästä. Vieläkin takalevyt lämpenee jarruitta ajoissa. Tosin ei tulikuumaksi tule ainakaan parin kilometrin kaupunki ajelussa lähes ilman jarrunkäyttöä. Etujarrut taas on ihan kylmät. Jos nyt tunkkaan ylös niin pitäisikö noiden pyöriä vapaasti? Onko noissa itsejarruissa jotain säätöä? Minkä takia olivat vaihtamassa satuloita? Eli jos ottaa lämpöä niin vien takaisin sinne ja sanon, että laittaa kuntoon vai onko ne nyt uuden karheat ja kestää hetki? Siihen en kyllä usko yhtään, että normaalisti kuuluisi ottaa yhtään kiinni vaikka sellasen päästi suustaan korjaamolla. Ei mitään järkeä...
Eniten tässä sieppaa se, että kun muuten melkein teen kaikki itse paitsi autoja en tykkää räpeltää kun menee niin paljon aikaa enkä väitä tietäväni niistä mitään. Sitten kun vien ammattilaiselle niin tulos on taas sellainen, että itse olisi onnsitunut paremmin.
Ei kerrasta ota ainaskaa ihteesä, kerran kävi niin että veti ooppelissa toisen etujarrun ihan nakeliin kesken ajon ja tulipunaseks, ajoin sit väkisin hallille sen, ootin et jäähty, otin satulan irti ja herkistelin pari kertää männän sisään ulos eikä koskaan mitään ongelmaa sit.
Mondeoissa on ainaskin ihan paskat ne käsijarrusysteemit, ainut tapa saada toimimaan kunnolla koskaan on vaihtaa uudet satulat ja vaijerit.
PS. Tilasinpa vielä laajakaista lambdan ni luulis vähän helpottavan kaasarin säätöä kuhan saa lohkon takas koneistamolta.
Honda Jazzissa on tyyppiongelmana takajarrujen (ml. käsijarru) heikko toiminta ja sitä kautta levyjen ruostuminen yms. setit. Sen verran kevyt auto, että takajarruille ei saa tarpeeksi käyttöä millään. Ei auttanut, että säännöllisesti jarrutteli reippaammin, käytti käsijarrua + sopivassa paikassa hiljaisella vauhdilla veteli käsijarru pohjassa eteenpäin. Käytännössä ainoa lääke on huolellinen huolto joka vuosihuollossa. Muihinkin ketjuihin olen tainnut todeta, että tässä suhteessa ei ainakaan Vehon (valo)huoltoon kannata luottaa.
Ahtoputkissa vuoto jossain tai turbo menossa hajalle. Voimaa on kuitenkin normaalisti?Turbo alkanut viheltämään (äänen taajuus muuttuu moottorin kierrosten noustessa, joten en oikein tiedä mikä muukaan siellä viheltäisi). Onko tuosta jotain haittaa? Pitäisikö turbo vaihtaa uuteen, vai odottelenko siihen asti kunnes se hajoaa lopullisesti?
Turkanen, nyt myrkyn lykkäs.
Vaihdoin kesärenkaita ja samalla etujarrupalat. Huomasin että yksi liukutappi on jumissa. Irrotin satulan kannakkeen ja yritin irrottaa liukutappia pitkävartisella avaimella. Tappi katkesi. Yritin porailla liukutappia pois vastakierreterällä mutta ei onnistu. Voiskos tässä kokeilla jotain muuta konstia vielä? Uusi kannake ja liukutappisarja on tilattu.
Kyllä sen äänestä erottaa melkeinpä onko sepeli vai nasta, jälkimmäinen kopsahtaa paljon kovempaa ja ensimmäisestä jää sellainen "pölyläntti" lasiin kun se hajoaa siihen.
Catti hajosi ja tukki pakoputken. Luettelot ei näytä tuntevan tätä mallia, joten vaikea arpoa minkälainen putki tähän sopii vai sopiiko mikään.
Jep, eipä tuossa muutu kuin että saa olla enemmän tummennettu.
Citroen zx 1.8i 16v. Lähetin kyselyt parille liikkeelle mutta pitää varmaan tarvikekkattiin tyytyä.Älä nyt vaan missään tapauksessa kerro mikä auto..
Hitsaa tarvikekatin?
Millaisia ja mistä olet tilannut? Kuinka pitkään nuo säilyy käyttökunnossa? Voisin ostaa tuollaisen setin varalle.Kiinasta noita lasinkorjaus pakkauksia tilaillut. Pari euroa maksaa ja sillä korjaa kaksi vauriota jollei itse jaksa kakspuoleisesta teipistä tehdä padeja lisää. Liimaa sinällään korjauksiin reippaasti ja korjannut pari tabletin lasin täysmittaista halkeamaa ja yhden kännykän lasin huomaamattomaksi kun ensin autosta kiveniskeymät korjannut.
En kyllä käytä käsijarrua muuten kuin jos mäessä parkissa (se voi olla syy miksi alunperin on ollut jumissa ja vaijerri hypännyt pois). Emäntä tosin sitä kyllä aina tempoo minunkun puolesta, että ei se ihan ilman käyttöä jää. Monta kertaa käy niin kun parkkeeraan auton niin sen on pakko repiä se päälle ja huomaan sen vasta sitten kun lähden liikkeelle kun en ole tottuntu sitä ottamaan pois päältä.
Tein tollasen 10km lenkin niin vähällä jarrujen käyötällä kuin mahdollista ja takalevyt:
![]()
![]()
Edessä taas:
![]()
Ja mitä nyt oikein ymmärtänyt niin eikös etujarruilla jarrutus pääasiassa tapahdu eli niiden pitäisi olla kuumemmat.
Alkuperänen tilanne oli siis se, että toinen vaan laahasi. Näin sen keskikonsolin kiristyspaikan ja siellä oli jäänyt alunperin tuollainen V:n mallinen osa mihin molemmat vaijerit tulee kiinni niin vinoon ettei meinannut siihen keskellä olevaan mutteriin saada avainta kiinni. Veikkaan, että se aiheutti sen alkuperäisen tilanteen.
Nyt laahaa molemmat palojen vaihdon jälkeen ja vaikka käppäriä on nyt helpotettu ja ottaa normaalilla korkeudella kiinni. Ei yhtään napostelisi maksaa jostain satuloiden vaihtamisesta mitä ne varmaan meinaa kokeilla, mutta ei taida olla vaihtoehtoa. Katotaan mitä ehdottelevat maanantaina.
Varsinkin kun se on jo 2 kertaa ollut katsottavana sen käsijarrun takia...
Onko sulla käsitystä miten ne vaijerit menee auton alla? Jos siellä on joku putki, jota ei tarvitse vaihtaa, niin sitten se on aika helppo homma youtube-videoiden perusteella. Sisällä täytyy löysyttää kiristystä sen verran, että saa vanhat vaijerit irti. Todennäköisesti keskikonsolin laatikko tms. mikä siinä käsijarrukahvan yläpuolella on, on helposti irrotettava koska säätö näytti olevan siellä päässä. Pyörien päässä tietty täytyy ottaa vaijerit irti ja pistää uutta tilalle. Parkkipaikalla homma menee ikäväksi, jos paljon joutuu alle ryömimään. Tehtävissä, mutta... Motonetin hinnaston mukaan hommaan vaikuttaa myös se, että jos on sähköinen käsijarru, johdot paljon lyhyemmät.Kuinkahan vaikea homma olisi vaihtaa megane 2 käsijarruvaijeri, hoituuko parkkipaikalla perus työkaluilla?
Laturin jännitteensäädin?Huoh, nyt sitten tohon W204 pitäis ilmeisesti vaihtaa laturi, kun välillä lataa yli 17V ja välillä ei lainkaan...
Mukavassa paikassakin vielä, aivan konehuoneen pohjalla koneen kupeessa. Varmaan alakautta joutuu vaihtamaan.
Onko sulla käsitystä miten ne vaijerit menee auton alla? Jos siellä on joku putki, jota ei tarvitse vaihtaa, niin sitten se on aika helppo homma youtube-videoiden perusteella. Sisällä täytyy löysyttää kiristystä sen verran, että saa vanhat vaijerit irti. Todennäköisesti keskikonsolin laatikko tms. mikä siinä käsijarrukahvan yläpuolella on, on helposti irrotettava koska säätö näytti olevan siellä päässä. Pyörien päässä tietty täytyy ottaa vaijerit irti ja pistää uutta tilalle. Parkkipaikalla homma menee ikäväksi, jos paljon joutuu alle ryömimään. Tehtävissä, mutta... Motonetin hinnaston mukaan hommaan vaikuttaa myös se, että jos on sähköinen käsijarru, johdot paljon lyhyemmät.
Siinäpä se vika luultavasti onkin, mutta samalla vaihtaa koko laturin, kun on (ainakin) 300tkm ajettu alkuperäinen.Laturin jännitteensäädin?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.