Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Minulla meni joskus pyörällä 4-5min, mutta auton kanssa meni paljon kauemmin, jopa kävelemällä pääsi aika nopeasti perille. Kotiin pääsi pyörällä huomattavasti nopeammin, kun koko matka oli melkein alamäkeä ja tutkaan lipsahti joskus noin 50 km/h teollisuusalueella.

Tjoo, fillarin kaivan naftaliinista taas jahka kelit lämpeää. Mut mitä olen tuota polkenut, niin n. 6 min tasaista tietä rauhalliseen tahtiin vanhalla vaihteettomalla tunturilla kestänyt :)
 
Kyllähän se kannattaa kuntoon laittaa. Vaihtaa vain tarvittavan tunnistimen tai korjaa johdotuksesta jonkin liittimen tai mikä siellä nyt onkaan vialla. Huolto tietysti vaihtaa mielellään vaikka koko auton uuteen, jos luvan antaa.

Anturit,kehät ja kaikki muutkin jarru levyt palat hiluvitkuttimet on uutta jo kuin tehtaalta tullessaan. Paitsi abs hydraalipumppu, entisee brake control moduleen perinteinen liitoksien juotoskorjaus tehty joka melko tyypillinen näis vehkeis,jota ei hyövytä enää tehä.
 
Miks hiiliä vaihtaisi kun ainut keino olis vaihtaa koko roska
 
no juurikin se ohjainyksikkö on siinä pohjassa kiinni, joka on kertaalleen aukastu ja huollettu, se jouduttu junttaa takaisin paikalleen semmosella kasalla tököttiä ettäse siellä kestää eikä uudestaan huolto onnistu ilman hajottamista. Sentakia vaihtoehto enää olisi kokonaan uusi tai kolariautosta käytetty.
 
Noh harrastellaans taas tuota Satellitee "vähän".

Kone nostettu pois keulilta ja lohko viety eilen koneistamolle putkitettavaks. 3 pytyssä sylinterissä halkeema.
Tehdään sit nyt vähän muitakin parannuksia samalla...

Eli vanha nokka oli 278/288 ja .422/.444, tilalle tulee nyt 280 Magnum eli 280/280 mainosasteet ja .480/.480 nostot, kaveriks Compin 901-16 jouset. Ton enempää ei kärsi nostoja olla tällä hetkellä, nyt ei tartte vielä coil bindiä pelätä, jos tulevaisuudessa päivittää nokkaa ni pitää jyrsiä venttiilijousille lisää tilaa.
Pitäis saada joku 500-600rpm kierrosaluetta lisää pienellä alaväännön uhrauksella ja vaihdot johonkin 6000 rpm.

Sit kun tuo polttoainepuolikin oli vähän vajaavainen tolla mekaanisella pumpulla ja 600 Holleyllä ni tilalle nyt tulossa sit 750 Holley ja sähkönen pumppu millä pitäis riittää tuottu jo sinne 500hp asti ellei vähän ylikin.
Tolla nykyisellä kokoonpanolla loppu soppa kesken jossain 4000 rpm jo.

Porttaillaan vähän kansia sit vielä tässä kun odotellaan lohkoa takas koneistamolta.

Samalla vaihtelen uretaanipuslat jokapuolelle autoo vielä, jos sais perästä vähän tota muljuamista pois, varmaan ihan loppu puslat siellä, etutukivarsien puslat kanssa ihan paskat kun pyöränkulmien säädössä saatiin jotain 6 astetta Casteria vaikka ei pitäis päästä kun johonkin 2.5 astetta tjsp ilman offset puslia.

28r51Ln.jpg

Q6GYSyi.jpg

kQCAYRC.jpg

esdQGCg.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pitäskö takapyörien pyöriä 100% vapaasti jarruista jos uudet palat?

Oli jakopäärempassa ja pyysin korjaamaan samalla käsijarrun kun oli lakannut ottamasta kiinni eräänä kauniina aamuna. Tuli huollosta ja oli kuulemma vaan vaijerit irronneet sieltä keskikonsolista. Selvä homma. Ihmettelin, että ottaapa alhaalla kiinni. Ajattelin, että kiristetty.
Viikon päästä oli katsastus ja katsuri sanoi, että toinen takajarru laahaa (levykin kuulemma käynyt punahehkuisena) ja palat muutenkin kannattaisi vaihtaa. Ajossa en ollut huomannut. No vein takaisin saate sanoilla: Toinen takajarru laahaa ja takapalat vaihtoon.
Kotio ajellessa huomasin, että kaikki ei ole ok jarrujen suhteen. Pihalla kokeilin niin levyt tulikuumat. Korjaamolle takas. Auto ylös ja kyllä otti kiinni. En ymmärrä miten voi päästä edes sellaisena. Nuori sälli selitti dymolla, että kyllä ne aina ottaa vähän kiinni kun lukemat nousi. Auto ylös ja sama toteamus, että ottaa selvästi kiinni. Miettivät siinä pitäskö satuloita vaihtaa. Sanoin, että se käsijarru kyllä ottaa tosi alhaalla, että olisko siinä (korjauskuitissa siltä päivältä oli saatesanat käsijarrussa ei vikaa). Vähän löysäsi ja pyöri paremmin otti kyllä vieläkin kiinni. Kuulemma uudet palat tekee niin. Kello oli yli neljä ja homma jäi siihen lupasin seurailla tilannetta.

Kotona löysäsin lisää ainakin niin ettei panttaa yhtään sieltä päästä. Vieläkin takalevyt lämpenee jarruitta ajoissa. Tosin ei tulikuumaksi tule ainakaan parin kilometrin kaupunki ajelussa lähes ilman jarrunkäyttöä. Etujarrut taas on ihan kylmät. Jos nyt tunkkaan ylös niin pitäisikö noiden pyöriä vapaasti? Onko noissa itsejarruissa jotain säätöä? Minkä takia olivat vaihtamassa satuloita? Eli jos ottaa lämpöä niin vien takaisin sinne ja sanon, että laittaa kuntoon vai onko ne nyt uuden karheat ja kestää hetki? Siihen en kyllä usko yhtään, että normaalisti kuuluisi ottaa yhtään kiinni vaikka sellasen päästi suustaan korjaamolla. Ei mitään järkeä...

Eniten tässä sieppaa se, että kun muuten melkein teen kaikki itse paitsi autoja en tykkää räpeltää kun menee niin paljon aikaa enkä väitä tietäväni niistä mitään. Sitten kun vien ammattilaiselle niin tulos on taas sellainen, että itse olisi onnsitunut paremmin.
 
On kyllä aikamoista säheltämistä korjaamon puolesta :facepalm:
Veikkaan, että siellä on satulat/liukutapit jumissa ja pitäs suht vapaastin pyöriä.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla C5:ssa käsijarru laahasi, kun tyyppivikana ne vaijeriputket oli muurautuneet umpeen. Kiristi, mutta ei vapauttanut. Tällaisesta tuskin on nyt kyse, kerran säätö auttoi/vaikutti toimintaan. Uudet palat voi vähän ottaa kiinni levyyn, mutta mitään erityistä vastusta ei ole. Eli pieni laahaava ääni voi kuulua, mutta pyörii kädellä kevyehkösti.

Tuosta samaisesta C5:sta meni myös jarrusatula. Tällöin oireena oli se, että käsijarrun vaijeri kyllä liikkui, mutta sylinteri ei palauttanut jarrua irti (edes ”hellästi” avustamalla). Liukutappien huollolla ehkä kuitenkin aloittaisin. Vanhoihin autoihin saa korjattuja satuloita suht halvalla, esim. tuo C5 tais olla 100 euron luokkaa.

e: Jos tuo tuuhiokorjaamo ei oo kunnolla putsannut niitä liukupintoja, johon uudet palat tulee, niin niidenkin heikko toiminta voi vaikuttaa. Kuparitahnaa tms. niihin palojen päihin pitäis laittaa etteivät jumitu. Jazziin kun tein huollon, niin suurinpiirtein rautakangella vanhat ulos ja uudet ei meinanneet pysyä paikoillaan, kun niitä asensi. Vehon valohoitajat muka huoltaneet ne kerran vuoteen takuuaikana...
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä käytä käsijarrua muuten kuin jos mäessä parkissa (se voi olla syy miksi alunperin on ollut jumissa ja vaijerri hypännyt pois). Emäntä tosin sitä kyllä aina tempoo minunkun puolesta, että ei se ihan ilman käyttöä jää. Monta kertaa käy niin kun parkkeeraan auton niin sen on pakko repiä se päälle ja huomaan sen vasta sitten kun lähden liikkeelle kun en ole tottuntu sitä ottamaan pois päältä.

Tein tollasen 10km lenkin niin vähällä jarrujen käyötällä kuin mahdollista ja takalevyt:

IR000999.JPG


IR001001.JPG


Edessä taas:

IR001000.JPG



Ja mitä nyt oikein ymmärtänyt niin eikös etujarruilla jarrutus pääasiassa tapahdu eli niiden pitäisi olla kuumemmat.

Alkuperänen tilanne oli siis se, että toinen vaan laahasi. Näin sen keskikonsolin kiristyspaikan ja siellä oli jäänyt alunperin tuollainen V:n mallinen osa mihin molemmat vaijerit tulee kiinni niin vinoon ettei meinannut siihen keskellä olevaan mutteriin saada avainta kiinni. Veikkaan, että se aiheutti sen alkuperäisen tilanteen.


Nyt laahaa molemmat palojen vaihdon jälkeen ja vaikka käppäriä on nyt helpotettu ja ottaa normaalilla korkeudella kiinni. Ei yhtään napostelisi maksaa jostain satuloiden vaihtamisesta mitä ne varmaan meinaa kokeilla, mutta ei taida olla vaihtoehtoa. Katotaan mitä ehdottelevat maanantaina.

Varsinkin kun se on jo 2 kertaa ollut katsottavana sen käsijarrun takia...
 
En jaksa uskoa, että olis molemmat satulat paskana. Tuskin kumpikaan. Paskasti tehty huolto (puhdistus yms. tekemättä) on mun veikkaus.

e: Noi kuvat ei näkyny ainakaan kännykällä, mitä niissä oli?
 
En jaksa uskoa, että olis molemmat satulat paskana. Tuskin kumpikaan. Paskasti tehty huolto (puhdistus yms. tekemättä) on mun veikkaus.

e: Noi kuvat ei näkyny ainakaan kännykällä, mitä niissä oli?

Takajarruista lämpökuvia, toinen 111celsiusta ja toinen yli 200, sitten etujarrulevystä kuva joka oli n. 16 asteinen
 
Kuvien perusteella olisi molemmat satulat takana jumissa.

Satula saa varmaan "löysättyä", eli pyöritettyä mäntää sisälle päin, mutta kun kerran jarruttaa voimakkaasti, niin jarrut laahaa taas.
 
Jos vika satuloissa, niin sekin olisi pitänyt asentajan huomata kun vaihtoi palat. Voi olla jumittavat satulat tai sitten puhdistukset jääneet tekemättä. Vie takaisin ja käske korjata. Ihan BS, että uudet palat muka aina vähän laahaa. Käsijarru ylensä säädetään niin, että hento hankaava ääni kuuluu, mutta ei ne levyt silti saa sen takia lämmetä ajossa. Usein pajast vaan jättää puhdistamatta/herkistelmättä, niin jumittaahan se.
 
Automaattiaäätimelliset kyllä säädetään ihan vaan jättämällä mäntä sisään ja jarrua painamalla sekä yhtäaikaa käsijarrusta vetelemällä. Se ei itsestään edes pääse liian kireäksi kun vaatii männän ja käsijarrun eroa että osat kiertyy.

Jos automaatti ei toimi on kaksi vaihtoehtoa. Joko se männän sisällänoleva kierremekanismi jumittelee tai vaijerit säädetty liian tiukkaan jolloin ei palaudu tarpeeksi ollen kunnolla liikealueella. Palautumattomuutta tekee kun käsijarrun akselin stefa pettää ja vesi pääsee väliin ruostuttaen akselin jumiin.

Jos siellä on satula viallinen niin veikkaisin männän kumirenkaan ja suojakumipalkeen välin ruostumista. Siellä kun ei jarrunestet suolemassa niin ruostuu ja jumittaa männän. Jos siis kaikki muut pitäisi olla putsattu jo kevyesti liikkuvaksi.
Tai vaijerit ovat jumissa
 
Jos toinen puoli satuloista on toiminut ennen remppaa, niin haiskahtaa kyllä asennusvirheeltä. Jos tuolla on viikon verran ajettu levyt punahehkuisena (ennen katsastusta), niin kaipa ne satulatkin on voinut ottaa damagea? Ei oo kokemusta itsellä paljonko tuollaiset kestää.
 
Ei kerrasta ota ainaskaa ihteesä, kerran kävi niin että veti ooppelissa toisen etujarrun ihan nakeliin kesken ajon ja tulipunaseks, ajoin sit väkisin hallille sen, ootin et jäähty, otin satulan irti ja herkistelin pari kertää männän sisään ulos eikä koskaan mitään ongelmaa sit.

Mondeoissa on ainaskin ihan paskat ne käsijarrusysteemit, ainut tapa saada toimimaan kunnolla koskaan on vaihtaa uudet satulat ja vaijerit.

PS. Tilasinpa vielä laajakaista lambdan ni luulis vähän helpottavan kaasarin säätöä kuhan saa lohkon takas koneistamolta.
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, taitaapi autosta olla tuo MAF anturi hajalla.
Tuossa katselin varaosia ja löytyy erittäin montaa eri tekijää.

Osaako kukaan sanoa mikä olisi luotettavin hankinta?

Autona on Citroen Xantia 1.8 Exclusive vm. 2000

Löytyy Delphia, Metzgeriä, VDO:ta, Starkia yms.
 
05 Punto, tuntuu ihan kuin olisi koko ajan yksi vaihde isommalla kuin mitä oikeasti on ja käyntiääni vähän röpöttävä. Palaa kuitenkin normaaliksi hetken ajomatkan jälkeen, päivittäin kuitenkin vähän pidempi. Mikähän hilavitkutin sieltä on lahoamassa?
 
Tulipa tossa melkein toinen kansi hierottua tänään valmiiks, pakokanavia pitää vielä pakosarjan päästä suurenta rankalla kädellä ni toinen kansi on valmis.

Ei varmaan menny aika hukkaan, massiivinen ero kyllä mitä ei oikein kuvat ehkä kerro mutta venttiilin takaa heti varmaan 3-4mm suurempi tuo kanava ja kaikki terävät kulmat poistettu. Pitää vielä mitata tarkemmin ennenku porttaa ton toisen kannen.
11O9s44.jpg

4F93gUP.jpg
 
Pitäskö takapyörien pyöriä 100% vapaasti jarruista jos uudet palat?

Oli jakopäärempassa ja pyysin korjaamaan samalla käsijarrun kun oli lakannut ottamasta kiinni eräänä kauniina aamuna. Tuli huollosta ja oli kuulemma vaan vaijerit irronneet sieltä keskikonsolista. Selvä homma. Ihmettelin, että ottaapa alhaalla kiinni. Ajattelin, että kiristetty.
Viikon päästä oli katsastus ja katsuri sanoi, että toinen takajarru laahaa (levykin kuulemma käynyt punahehkuisena) ja palat muutenkin kannattaisi vaihtaa. Ajossa en ollut huomannut. No vein takaisin saate sanoilla: Toinen takajarru laahaa ja takapalat vaihtoon.
Kotio ajellessa huomasin, että kaikki ei ole ok jarrujen suhteen. Pihalla kokeilin niin levyt tulikuumat. Korjaamolle takas. Auto ylös ja kyllä otti kiinni. En ymmärrä miten voi päästä edes sellaisena. Nuori sälli selitti dymolla, että kyllä ne aina ottaa vähän kiinni kun lukemat nousi. Auto ylös ja sama toteamus, että ottaa selvästi kiinni. Miettivät siinä pitäskö satuloita vaihtaa. Sanoin, että se käsijarru kyllä ottaa tosi alhaalla, että olisko siinä (korjauskuitissa siltä päivältä oli saatesanat käsijarrussa ei vikaa). Vähän löysäsi ja pyöri paremmin otti kyllä vieläkin kiinni. Kuulemma uudet palat tekee niin. Kello oli yli neljä ja homma jäi siihen lupasin seurailla tilannetta.

Kotona löysäsin lisää ainakin niin ettei panttaa yhtään sieltä päästä. Vieläkin takalevyt lämpenee jarruitta ajoissa. Tosin ei tulikuumaksi tule ainakaan parin kilometrin kaupunki ajelussa lähes ilman jarrunkäyttöä. Etujarrut taas on ihan kylmät. Jos nyt tunkkaan ylös niin pitäisikö noiden pyöriä vapaasti? Onko noissa itsejarruissa jotain säätöä? Minkä takia olivat vaihtamassa satuloita? Eli jos ottaa lämpöä niin vien takaisin sinne ja sanon, että laittaa kuntoon vai onko ne nyt uuden karheat ja kestää hetki? Siihen en kyllä usko yhtään, että normaalisti kuuluisi ottaa yhtään kiinni vaikka sellasen päästi suustaan korjaamolla. Ei mitään järkeä...

Eniten tässä sieppaa se, että kun muuten melkein teen kaikki itse paitsi autoja en tykkää räpeltää kun menee niin paljon aikaa enkä väitä tietäväni niistä mitään. Sitten kun vien ammattilaiselle niin tulos on taas sellainen, että itse olisi onnsitunut paremmin.

Rengas ilmaan niin renkaan pitäisi pari kierrosta ainaki pyörähtää vapaasti, jos ei niin jarrut laahaa.
 
Ei kerrasta ota ainaskaa ihteesä, kerran kävi niin että veti ooppelissa toisen etujarrun ihan nakeliin kesken ajon ja tulipunaseks, ajoin sit väkisin hallille sen, ootin et jäähty, otin satulan irti ja herkistelin pari kertää männän sisään ulos eikä koskaan mitään ongelmaa sit.

Mondeoissa on ainaskin ihan paskat ne käsijarrusysteemit, ainut tapa saada toimimaan kunnolla koskaan on vaihtaa uudet satulat ja vaijerit.

PS. Tilasinpa vielä laajakaista lambdan ni luulis vähän helpottavan kaasarin säätöä kuhan saa lohkon takas koneistamolta.

3-koppasessa ekat satulat kesti 6v ja 200tkm ja kun vaihdoin uudet niin ajoin 6v ja 100tkm ja toimi vielä kuin uudet.

Ongelma ylipäätänsä on siinä ettei käsijarrua käytetä ja se säädetään niin lähelle että muutama naksu ja jarrut lukossa jolloin käsijarrun linkku liikkuu millin tai kaksi ja se ei riitä, vähän löysemmälle että liikettä tulee enemmän jolloin paikat liikkuu kunnolla. Mä säädin niin ettei renkaat mennyt lukkoon asfaltilla vaikka kuinka veti käsijarrua ja 6v kepasi katsastusinnsille voiman puolesta.

Mutta sanotaan näin 18v kokemuksella että yhdessäkään mun autossa ei ole koskaan ollut ongelmia käsijarrun kanssa ja mä käytän sitä aina!
 
Honda Jazzissa on tyyppiongelmana takajarrujen (ml. käsijarru) heikko toiminta ja sitä kautta levyjen ruostuminen yms. setit. Sen verran kevyt auto, että takajarruille ei saa tarpeeksi käyttöä millään. Ei auttanut, että säännöllisesti jarrutteli reippaammin, käytti käsijarrua + sopivassa paikassa hiljaisella vauhdilla veteli käsijarru pohjassa eteenpäin. Käytännössä ainoa lääke on huolellinen huolto joka vuosihuollossa. Muihinkin ketjuihin olen tainnut todeta, että tässä suhteessa ei ainakaan Vehon (valo)huoltoon kannata luottaa.
 
Honda Jazzissa on tyyppiongelmana takajarrujen (ml. käsijarru) heikko toiminta ja sitä kautta levyjen ruostuminen yms. setit. Sen verran kevyt auto, että takajarruille ei saa tarpeeksi käyttöä millään. Ei auttanut, että säännöllisesti jarrutteli reippaammin, käytti käsijarrua + sopivassa paikassa hiljaisella vauhdilla veteli käsijarru pohjassa eteenpäin. Käytännössä ainoa lääke on huolellinen huolto joka vuosihuollossa. Muihinkin ketjuihin olen tainnut todeta, että tässä suhteessa ei ainakaan Vehon (valo)huoltoon kannata luottaa.

Tämä on taas niitä asioita että mun mielestä jarrut on turvallisuuden kannalta tärkein asia, miksi niitä ei huollettaisi joka vuosi? Ainaki mulla tässä Rellussa lukee ihan vuosihuollon kohdalla jarrujen puhdistus/rasvaus.

Edellisessä autossa missä itse tein huollot niin putsasin jarrut ja rasvasin liukutapit aina kun vaihdoin renkaat, menihän siinä 15min per nurkka.
 
Eipä auttanut Jazzissa... Toki ei voi vähätellä Vehon tekemättä jättämisten vaikutusta.
 
Ei tommosta millään korjata, lasi menee vaihtoon. Pitäisi laittaa omastakin vaihtoon, kunhan edes enimmät hiekoitussepelit on poistuneet. Tänään peruutti vielä joku heppu keulaan kun auto oli parkissa, menee etupuskuri myös vaihtoon... samalla käynnillä se lasikin tietysti menisi, mutta koska sepeli... täytyy viedä myöhemmin erikseen.
 
Nykyajan tuulilasit on sitten ihan paskaa. Joka kiveniskusta tulee jälki.
Kannattais varmaan hommata sellainen DIY-kitti noiden kiveniskujen korjaukseen, maksaa teetettynä helposti 30e kappale.
 
Lasivakuutuksesta kun saa korjauksen ilmaiseksi ja kestää sen 15 min, niin eipä paljoa maksa vaivaa korjailla itse. Toki jos on joku vanhempi peli, johon ei lasivakuutusta kannata ottaa, niin sitten DIY voi ajaa asiansa. Toisaalta varmaan >90% jäljistä on sellaisia, että niitä ei tarvitse korjata. Ts. jos kerran vuoteen joutuu pistämään 30 euroa, niin ei vielä paha.
 
Ei ole paljoa kommentoitavaa tänne sen jälkeen, kun vaihtoi jenkin lähes yhtä vanhaan sveduun.

Siitäkin huolimatta se jenkki millä ajoin yli 7v vuotta oli yksi niitä unelma-autoja, jonka tulen hankkimaan vielä toistekin.
Sitä ennen täytyy kuitenkin kokeilla vielä jaguar xjr:ää tai daimleria :smoke:
 
Turbo alkanut viheltämään (äänen taajuus muuttuu moottorin kierrosten noustessa, joten en oikein tiedä mikä muukaan siellä viheltäisi). Onko tuosta jotain haittaa? Pitäisikö turbo vaihtaa uuteen, vai odottelenko siihen asti kunnes se hajoaa lopullisesti?
 
Turbo alkanut viheltämään (äänen taajuus muuttuu moottorin kierrosten noustessa, joten en oikein tiedä mikä muukaan siellä viheltäisi). Onko tuosta jotain haittaa? Pitäisikö turbo vaihtaa uuteen, vai odottelenko siihen asti kunnes se hajoaa lopullisesti?
Ahtoputkissa vuoto jossain tai turbo menossa hajalle. Voimaa on kuitenkin normaalisti?
 
Turkanen, nyt myrkyn lykkäs.
Vaihdoin kesärenkaita ja samalla etujarrupalat. Huomasin että yksi liukutappi on jumissa. Irrotin satulan kannakkeen ja yritin irrottaa liukutappia pitkävartisella avaimella. Tappi katkesi. Yritin porailla liukutappia pois vastakierreterällä mutta ei onnistu. Voiskos tässä kokeilla jotain muuta konstia vielä? Uusi kannake ja liukutappisarja on tilattu.

Poraa reikä siihen kannakkeeseen liukutapin kohdille ja lyö se pois sieltä, tai sitten lämpöä jos sellaista on tarjolla.
 
Catti hajosi ja tukki pakoputken. Luettelot ei näytä tuntevan tätä mallia, joten vaikea arpoa minkälainen putki tähän sopii vai sopiiko mikään.
 
eli moni auto menee herkemmin paaliin, koska ei kannata enää tuulilasia alkaa vaihtamaan.

oikein herkku tilanne esim työttömille ja opiskelijoille.

Ja sitten toisaalta;

niihin halpis rotiskoihin aletaan vaihtamaan esim. käytettyjä naarmuisia laseja sen säröytyneen tilalle...
 
Onkos se nyt sitten niin että jos on muinainen perinteinen ei-liimalasi, niin ei ole ihan niin tarkkaa...?
 
Kiinasta noita lasinkorjaus pakkauksia tilaillut. Pari euroa maksaa ja sillä korjaa kaksi vauriota jollei itse jaksa kakspuoleisesta teipistä tehdä padeja lisää. Liimaa sinällään korjauksiin reippaasti ja korjannut pari tabletin lasin täysmittaista halkeamaa ja yhden kännykän lasin huomaamattomaksi kun ensin autosta kiveniskeymät korjannut.
Millaisia ja mistä olet tilannut? Kuinka pitkään nuo säilyy käyttökunnossa? Voisin ostaa tuollaisen setin varalle.
 
Puuh. Tein määräaikaishuoltoa autoon niin kävi ilmi että venttiilikopan tiiviste vuotaa ja jarrupalat aivan finaalis.

Tiivisteen vaihto nyt ei paha rasti ole mutta noita jarruja on aina vittumaista huoltaa. Aina sielä tulee jotakin mutkaa kuitenkin matkaan niin alkaa vituttamaan jos valmiiksi.
 
En kyllä käytä käsijarrua muuten kuin jos mäessä parkissa (se voi olla syy miksi alunperin on ollut jumissa ja vaijerri hypännyt pois). Emäntä tosin sitä kyllä aina tempoo minunkun puolesta, että ei se ihan ilman käyttöä jää. Monta kertaa käy niin kun parkkeeraan auton niin sen on pakko repiä se päälle ja huomaan sen vasta sitten kun lähden liikkeelle kun en ole tottuntu sitä ottamaan pois päältä.

Tein tollasen 10km lenkin niin vähällä jarrujen käyötällä kuin mahdollista ja takalevyt:

IR000999.JPG


IR001001.JPG


Edessä taas:

IR001000.JPG



Ja mitä nyt oikein ymmärtänyt niin eikös etujarruilla jarrutus pääasiassa tapahdu eli niiden pitäisi olla kuumemmat.

Alkuperänen tilanne oli siis se, että toinen vaan laahasi. Näin sen keskikonsolin kiristyspaikan ja siellä oli jäänyt alunperin tuollainen V:n mallinen osa mihin molemmat vaijerit tulee kiinni niin vinoon ettei meinannut siihen keskellä olevaan mutteriin saada avainta kiinni. Veikkaan, että se aiheutti sen alkuperäisen tilanteen.


Nyt laahaa molemmat palojen vaihdon jälkeen ja vaikka käppäriä on nyt helpotettu ja ottaa normaalilla korkeudella kiinni. Ei yhtään napostelisi maksaa jostain satuloiden vaihtamisesta mitä ne varmaan meinaa kokeilla, mutta ei taida olla vaihtoehtoa. Katotaan mitä ehdottelevat maanantaina.

Varsinkin kun se on jo 2 kertaa ollut katsottavana sen käsijarrun takia...

Ja siellä oli jarruvaijerit täynnä mähmää. Tiivisteet näytti jarrujen päässä niin hyvältä eivät osanneet epäillä. Olivat siihen toisen satulan vissiin ainakin vaihtaneet kuitenkin ennenkuin hoksasivat. Jäivät kuulemma miettimään mitä veloitetaan ja mitä jää mulle maksettavaksi...

Aloin nyt tuota huoltoraporttia syynäämään 210tkm huollon osalta. Näillä vähillä sanoilla pyysin tarjoukset:

"Saisinko tarjouksen Superb -12 2.0 TDI CFFB, rekkari-XXX 210tkm long life huollosta ( sis. jakohihnan vaihto). Sekä käsijarrun (mekaaninen) vaijeri pitäisi vaihtaa kun meni hiljattain poikki."

Nyt mä katoin niin ölvi mitä lykkäsivät siihen: Castrol EDGE 5W-30

Tokkopa tuo on mitään long life tavaraa kun Tokmannilla maksaa 4l kannu 40€? Vaikka tuosta onkin nyt laskutettu 4,3l @ 80€.

Kysyin vielä, että tuliko siihen long life öljyt ja joo kuulemma aina laittaa parempaa tavaraa vagineisiin.

Ja mä kun ajan sen pitemmän huoltovälin mukaan aika tarkkaan tulee 15tkm vuodessa niin sopivasti 2v välein saa viedä huoltoon.

Ei ihme, että oli 300€ halvempi hinta kuin merkkihuollossa. Pitää kysyä taas sieltä miksei huoltokirjassa ole täppää " Käytetty QG1 mukaista moottoriöljyä".


e: Taitaa se sittenkin sopi: Castrol Edge FST-Ti 5W-30 LL 4l VAG 504.00/507.00 | Motonet Oy

EDGE 5W30 on hyväksytty käytettäväksi VW Groupin ajoneuvoissa muuttuvalla huoltovälillä luokituksien VW 504 00 / 507 00 mukaisesti. EDGE 5W30 täyttää myös vaatimukset ajoneuvoille, jotka vaativat aikaisempaa VW 503 01 luokitusta

Mutta silti puuttuu se täppä kyllä huoltokirjasta...
 
Viimeksi muokattu:
Siis eikö ne uunot testannut miten ne vaijerit liikkuu :facepalm: Selkeästi kun todenneet vian vasta siinä vaiheessa, kun uusikaan satula ei pelitä. Ei helvetti mitä tampioita kun tuollaisen perushomman onnistuvat ryssimään. Melkein lähtisin neuvottelun siitä, että penniäkään satuloiden vahdoista ei kuulu sun maksettavaksi.
 
Kuinkahan vaikea homma olisi vaihtaa megane 2 käsijarruvaijeri, hoituuko parkkipaikalla perus työkaluilla?
 
Huoh, nyt sitten tohon W204 pitäis ilmeisesti vaihtaa laturi, kun välillä lataa yli 17V ja välillä ei lainkaan... :facepalm:
Mukavassa paikassakin vielä, aivan konehuoneen pohjalla koneen kupeessa. Varmaan alakautta joutuu vaihtamaan.
 
Kuinkahan vaikea homma olisi vaihtaa megane 2 käsijarruvaijeri, hoituuko parkkipaikalla perus työkaluilla?
Onko sulla käsitystä miten ne vaijerit menee auton alla? Jos siellä on joku putki, jota ei tarvitse vaihtaa, niin sitten se on aika helppo homma youtube-videoiden perusteella. Sisällä täytyy löysyttää kiristystä sen verran, että saa vanhat vaijerit irti. Todennäköisesti keskikonsolin laatikko tms. mikä siinä käsijarrukahvan yläpuolella on, on helposti irrotettava koska säätö näytti olevan siellä päässä. Pyörien päässä tietty täytyy ottaa vaijerit irti ja pistää uutta tilalle. Parkkipaikalla homma menee ikäväksi, jos paljon joutuu alle ryömimään. Tehtävissä, mutta... Motonetin hinnaston mukaan hommaan vaikuttaa myös se, että jos on sähköinen käsijarru, johdot paljon lyhyemmät.
 
Huoh, nyt sitten tohon W204 pitäis ilmeisesti vaihtaa laturi, kun välillä lataa yli 17V ja välillä ei lainkaan... :facepalm:
Mukavassa paikassakin vielä, aivan konehuoneen pohjalla koneen kupeessa. Varmaan alakautta joutuu vaihtamaan.
Laturin jännitteensäädin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 466
Viestejä
4 497 361
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom