Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Näytät puhuvan mersun surullisen kuuluisasta sähköhydraulisesta jarrujärjestelmästä, Sensotronic Brake Control (SBC).
Sensotronic Brake Control - Wikipedia

Laskurista kun puhutaan, autossa on "jarrupolkaisu" -laskuri joka sitten ilmoittaa milloin SBC;llä on käyttöikä täynnä.
Ja tämähän perustuu vain ja ainoastaan siihen että tuonkin moottorin sisällä on hiilet jotka jossain vaiheessa kuluvat loppuun, ja laskuri turvaa sen, ettei hiilet ole kulunut loppuun vielä ja aiheuta yllätystä missään vaiheessa.

Hiilet saa itse vaihdettua niin ei ole kallis, vähän viitseliäisyyttä vain kun veistää oikean malliset.
Mersumieheltä kuultua. Yksikköön käy jostain Boschin rälläkästä hiilet suoraan.
 
volvo v70 moottori vikavalo palaa, abs valo syttyy ja sammuu. absin anturit ja kehät tsekattu et on kuosissa varmaa next abs ohjausyksikkö. onse autoilu vaa mukavaa =(
 
tomaatti on -04 reilu karvanverra200tkm. vikakoodit luetin sytkähäikää parissa pytyssä, tulpat vaihettii valo tul takasi.
 
tomaatti on -04 reilu karvanverra200tkm. vikakoodit luetin sytkähäikää parissa pytyssä, tulpat vaihettii valo tul takasi.
Puola tai suutinvikaa -> antaa väärää momenttitietoa lootalle ja abseille. Korjaa moottorihärö niin muutkin viat poistuu
 
No sitten sytkämoduuli tms joka pistää kipinää pönttöön. Tulpanjohtoja ei tossa taida olla enää.
 
Noniin, ensimmäinen vika korjattu audissa. Eli start-stop-nappimoduuli vaihdettu. Aikaa meni n. 5 min ihmettelyineen. Tosin jos ois isommat kädet, niin ois tarvinnu jonkinsortin työkalua, mutta just ja just mahtui pikkurillillä painamaan tuon nappimoduulin ulos paikaltaan :)

29633538_10156239413747460_720496524_o.jpg

edit. Osan tilasin ebaysta joltain kiinalaiselta myyjältä, hintaa n. 47 euroa :)
 
Villi veikkaus: Jossain johtosarjassa oikosulku?
Täytyy kertoa kun vika on nyt korjattu.. Huono liitos kuten myöhemmin linkkaamassasi videossa. Mittaristoon tulee edelleen "emissions workshop" mutta kaikki toimii normaalisti. Pitänee jossain välissä kuitata vikakoodit ja kattella jospa se sillä lähtis :kahvi:
 
Vaihdoin tänään W211 kardaanin tukilaakerin ja kannakkeen. ~tunnin homma kun auton nosti nosturilla yli ja tutustui mitä joutuu purkaamaan.

Puolet putkistosta
Vähän suojapeltejä
Ja ihmetellä kuinka saa kardaanin katkaistua ja irroitettua.
Vanha pidike laakereineen muutamalla vasaran iskulla irti kardaanista, prässillä uusi laakeri uuteen kannattimeen ja koko höskä paikalleen, kahvi ja kardaani takaisin autoon ja romut kasaan.

Odotin vähintään 3 tunnin operaatiota
 
Vaihdoin tänään W211 kardaanin tukilaakerin ja kannakkeen. ~tunnin homma kun auton nosti nosturilla yli ja tutustui mitä joutuu purkaamaan.

Puolet putkistosta
Vähän suojapeltejä
Ja ihmetellä kuinka saa kardaanin katkaistua ja irroitettua.
Vanha pidike laakereineen muutamalla vasaran iskulla irti kardaanista, prässillä uusi laakeri uuteen kannattimeen ja koko höskä paikalleen, kahvi ja kardaani takaisin autoon ja romut kasaan.

Odotin vähintään 3 tunnin operaatiota
Se on hyvä kun tietää mitä tekee ja on nosturi. :tup:

Pihahommana tohon menisi varmaan se 3-10h tietotasosta riippuen. Ja mukaanluettuna junttautuneet paikat.
 
Eikä tuossa mutta kun varsinainen syy miksi tuon vaihdoin ei hävinnyt :murrrr::
Saa ja joutuu ilmeisesti lähettämään vaihdelaatikon siekkiselle korjattavaksi ja vahvistettavaksi vitt
 
Eikä tuossa mutta kun varsinainen syy miksi tuon vaihdoin ei hävinnyt :murrrr::
Saa ja joutuu ilmeisesti lähettämään vaihdelaatikon siekkiselle korjattavaksi ja vahvistettavaksi vitt
Ihan mielenkiinnosta niin mikä se syy oli?
 
Viimeksi muokattu:
No onko sillä ensinnäkään mitään merkitystä mistä kohdasta ja miten se levyn pinta on jotain muuta kuin suora? Silloin jarrut täristää ja levyt menee vaihtoon = voidaan arkikielessä puhua kieroista levyistä. Harvoin niitä edes aletaan mittailemaan koska jo dynossa näkee viisarin vaeltavan ihan sama mikä sillä levyllä on hätänä...

Vaikka koneinssi olenkin, niin en minä ainakaan keksi miten levyyn saataisiin tieliikenneajossa levyyn vain toiselle puolelle paksuuseroja kitkapintaan, jos levy muuten ehjä.

Ei varmaan paksuuseroja mutta heittoja suoruudessa tulee.
Jossain vaiheessa ainakin vag-konsernin autoissa käytettiin heikkolaatuisia jarrulevyjä. Kun ne oli lämpimät jo valmiiksi ja jos ne sattui saamaan vettä esim. Lätäköstä tai vesisateesta ja jarrutat uudelleen märkänä kuumaksi levyt niin noin kieroja levyjä syntyi. "Ilmiöstä" löytyisi varmaan selvempi selostus jostain vag-forumilta.
En oikein tiedä miten heikkoa sen materiaalin täytyy olla että valettu levy käyttäytyy noin.
Jokin tieteellinen selityksin varmaan kertoisi tuon.
Itse olen autoharrastaja ja auton jarrujen kanssa on tullut oman rata-auton kohdalla raavittua päätä ennen kuin löytyi sopiva kombinaatio keston ja tehon suhteen.
 
Eikä tuossa mutta kun varsinainen syy miksi tuon vaihdoin ei hävinnyt :murrrr::
Saa ja joutuu ilmeisesti lähettämään vaihdelaatikon siekkiselle korjattavaksi ja vahvistettavaksi vitt
Jyristää osakaasulla tai sillain että päästää vedosta hieman irti ikään kuin melkein aloittaisi moottorijarruttamisen.
Ääni tuntuu tulevan sisälle perän kautta, mutta auton alla ollessa ääni tulee juurikin laatikon - kardaanin kannattimen kohdilta.
Pitää viellä ensiviikolla kun pääsee nosturille irroittaa uudestaan putkisto ja hieman suojapeltejä ettei vaan pellit ole se mikä resonoi.

Turbiini on my mind . .
 
Viimeksi muokattu:
Ihmettelin kun ei tuulilasinpesunestettä tullut, vaikka pumpun ääni kuului. Noh pelti auki ja sinnehän ne konehuoneseen oli ruiskunneet. Eli letku poikki. Tein Bilteman tuulilasinpesuletkulla pika fixin (yhdistin kanneen putken). Näillä keleillä vähän pakko saada nestettä tuulilasille. Niin rapsakan oloista tuntuu olevan kokonaisuudessa letkut, niin nyt mietin tekisikö uudet metritavarasta, vai hakisiko marmorilta alkuperäisen valmiin setin. Löytyykö mistään etanolia/metanolia kestävää letkua järkihinnalla? Pikainen googletuksella silikoniletku ~7€/m, joten taitaa tulla lähelle saman hintaiseksi kun alkuperäiset, eikä tarvitse rakentaa. Ainakin bilteman halvemmissa letkuissa sanotaan ettei kestä etanolia, niin taitaa turha olla niitä laittaa, ei kiinnosta olla vuoden päästä uudestaan rakentamassa.
 
Noniin, audia rukattu taas. VCDSllä ei tuloksia saatu ajovalojen perusasetuksien ajolla, joten bi-xenonit loistavat edelleen himmeänä eivätkä säädä itseään. Vikailmoitus xenonien tasonsäädöstä kyllä hävisi eikä ole tullut takaisin. Miten tästä eteenpäin?:confused:
 
Noniin, audia rukattu taas. VCDSllä ei tuloksia saatu ajovalojen perusasetuksien ajolla, joten bi-xenonit loistavat edelleen himmeänä eivätkä säädä itseään. Vikailmoitus xenonien tasonsäädöstä kyllä hävisi eikä ole tullut takaisin. Miten tästä eteenpäin?:confused:
Oliko nyt ihan varma että ne polttimot on ehjät? Jos on nii en äkkiseltään keksi muutakuin ohjainlaitevian..
 
Leimasetä pisti raidetangon päät vaihdettavaksi tuosta V70 mk1. Tuli ne vaihdettua ja alku menikin loistavasti. Kuskin puolelle vaihto veti noin 15min kokonaisuudessaan ja sitten vänkärin puolella olikin ruostunut jumiin. Ei vittu kirveelläkään irti. Kierteen kohdalta punahehkuun ja isoilla putkipihdillä kääntäen irtosi mutta piti loppuun asti pyörittää avaimella. Vittuperkele -kiintiö täyttyi kyllä.

Ja olishan siinä se käkkäriki joka ei pelannut...
 
Etupyöränlaakeri pitäisi vaihdattaa Corollaan '02. Ihan niinku tuohon vitun paskaan ei olis menny nokko jo euroja.

Ennen ei ollu tämmöstä, en muista että ois kertaakaan pitäny vaihtaa näihin 84-87 kulkineisiin ja näitä on ollut muutamia niin itsellä kuin lähipiirissä.
 
Omaan vanhaan nelosgolffiin makso pyöränlaakeri n. 70e kpl kun ei ottanut halvinta mahdollista kiinanpatarautaa :)
 
Sepäs siinä kun joku osaa ja joku ei osaa, ja jonkun pitää se sinne vielä asentaa :P Eihän se osan hinta niinkään vaan se hinta asennukseen. Pakkohan se on kuitenkin laittaa. Itse asiassa taisi olla niinkin arvokas laakeri kuin 50-60e jos en väärin muista. Kumman arvokas niinkin yleiseen kulkineeseen.
 
Vanhempiin tojoihin yms ne peräkärrilaakerit on kyllä lähes ilmaisia ja vaihtokin niin peruspullaa kuin olla ja voi...

Uudemmissa autoissa napalaakerit voi maksaa parhaimmillaan ~300€ ja vaatii merkkikohtaiset erikoistyökalut. Eikä ne kyllä kestäkkään edes sitä 100t kiitos suomen teiden ja painavien autojen...:D
 
Monesti helpot-nopeet-hommat menee vituiks, kun työkalut on paskat. Nimim. kokemusta on ja rutosti :D
 
Noh, olipa miten oli niin tympäsee vähäsen viedä autoa pajalle :D
 
Niin se on ja köyhän pitää kuitenki sinne töihin joka päivä päästävä :DDD
 
Itsellä työmatka on n. 3.6km autolla, fillarilla ois 1.3 km :D Ei varmaan vaikeaa arvata millä menen... :DD
 
Autolla tietty. Itseä pitemmät matkat pitää aina taittaa automobiililla.
 
Etupyöränlaakeri pitäisi vaihdattaa Corollaan '02. Ihan niinku tuohon vitun paskaan ei olis menny nokko jo euroja.

Ennen ei ollu tämmöstä, en muista että ois kertaakaan pitäny vaihtaa näihin 84-87 kulkineisiin ja näitä on ollut muutamia niin itsellä kuin lähipiirissä.
Pari laakeria samanlaiseen kaaraan itse vaihtaneena voin sanoa, että meinaa olla melko tiukassa alkuperäiset, sai tosissaan hakata irti ja kaikkia rasvoja laitella.. 40e/laakeri tai jotain sinneppäin tais olla. Muutama kymppi itse työkaluihin. Voi toki olla myös tiedon ja taidon puutetta, mutta jatkossa suoraan pajalle noiden kans, ei kyllä kestä hermo kun päivä menee siihen taistoon.

Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla
 
Pari laakeria samanlaiseen kaaraan itse vaihtaneena voin sanoa, että meinaa olla melko tiukassa alkuperäiset, sai tosissaan hakata irti ja kaikkia rasvoja laitella.. 40e/laakeri tai jotain sinneppäin tais olla. Muutama kymppi itse työkaluihin. Voi toki olla myös tiedon ja taidon puutetta, mutta jatkossa suoraan pajalle noiden kans, ei kyllä kestä hermo kun päivä menee siihen taistoon.

Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla
Itsekkin teen autoille lähes kaiken itse jakopäästä ja kansirempoista lähtien mutta pakettilaakereiden vaihdot teetän suosiolla korjaamolla. Kyllä se vaan prässillä on niin paljon helpompaa kuin omilla kotikonsteilla. No, joskus tein niin että otin navat irti ja kävin niihin vaihtamassa laakerit, muuten tein itse.
Toki jos prässi löytyy niin sitten on eri asia :)
 
Laakerien kehät lähtee lähes itsekseen irti jos on vain käytössä kaasupillit... Ja uuden laakerin prässää kätevästi paikalleen ruuvipenkissä :)
 
Oliko nyt ihan varma että ne polttimot on ehjät? Jos on nii en äkkiseltään keksi muutakuin ohjainlaitevian..

Kyllä ne värin puolesta ainakin vaikuttavat ehjiltä. Ilmeisesti violettiin päin alkavat taipua värin puolesta kun vetelevät viimeisiään. Nettiä nyt tutkinut, ja mahdollisesti on heijastinpinnat likaiset/tummuneet ja projektorin linssit saattaisivat myös olla likaiset. Mahdollisesti myös ballastit saattavat vedellä viimeisiään...
 
Noniin, audia rukattu taas. VCDSllä ei tuloksia saatu ajovalojen perusasetuksien ajolla, joten bi-xenonit loistavat edelleen himmeänä eivätkä säädä itseään. Vikailmoitus xenonien tasonsäädöstä kyllä hävisi eikä ole tullut takaisin. Miten tästä eteenpäin?:confused:
Kannattaa tosiaan huomioida polttimon ikä, kuten ketjussa aiemmin puhetta noiden xenonien himmenevän ajan myötä, esimerkiksi 5 vuotta vanhat ja uudet polttimot antavat ihan erilailla valoa, vaikutus vielä kertautuu halvemmilla polttimoilla.

Tähän lisäksi että kirkkaus on aina sama kun sen katsoo vaikka minuutti syttymisestä eli alkulämmittelyn jälkeen. Xenoneissa ei ole mitään mekaniikkaa, joka sitä kirkkautta säätäisi vaan se on mikä on. Ymmärsin viestistäsi että yrität mahdollisesti säädöistä hakea jotain kirkkauteen liittyvää. Tason säätö on tosiaan ainoa mikä noissa säätyy.
 
Kannattaa tosiaan huomioida polttimon ikä, kuten ketjussa aiemmin puhetta noiden xenonien himmenevän ajan myötä, esimerkiksi 5 vuotta vanhat ja uudet polttimot antavat ihan erilailla valoa, vaikutus vielä kertautuu halvemmilla polttimoilla.

Tähän lisäksi että kirkkaus on aina sama kun sen katsoo vaikka minuutti syttymisestä eli alkulämmittelyn jälkeen. Xenoneissa ei ole mitään mekaniikkaa, joka sitä kirkkautta säätäisi vaan se on mikä on. Ymmärsin viestistäsi että yrität mahdollisesti säädöistä hakea jotain kirkkauteen liittyvää. Tason säätö on tosiaan ainoa mikä noissa säätyy.

Siis ajattelin, että mahdollisesti joku failsafe-tyyppinen toiminto saattaisi olla noissa jos perusasetuksia ei ole opetettu valoille, mutta ilmeisesti ei ole. Ja tosiaan VCDSllä perusasetuksien opetus ei ilmeisesti onnistu, koska syystä tai toisesta ei säätömoottori liikuta linssejä.
 
Laakerien kehät lähtee lähes itsekseen irti jos on vain käytössä kaasupillit... Ja uuden laakerin prässää kätevästi paikalleen ruuvipenkissä :)

Itselle vaihdettiin omaan autoon kuljettajan puoleinen etulaakeri liikkeessä ja lähti vasta muutaman kerran 10-tonnin prässin käytön jälkeen. Oli ruostetta pikkasen. Auto on 2001 Renault Clio.
 
Itselle vaihdettiin omaan autoon kuljettajan puoleinen etulaakeri liikkeessä ja lähti vasta muutaman kerran 10-tonnin prässin käytön jälkeen. Oli ruostetta pikkasen. Auto on 2001 Renault Clio.

Kuten sanoin, kunhan on kaasupillit käytössä joilla vetää kehän punaiseksi, niin tippuu pois paikaltaan :D Samaten käy vetarin puoleiselle sisäkehälle :)
 
Kuten sanoin, kunhan on kaasupillit käytössä joilla vetää kehän punaiseksi, niin tippuu pois paikaltaan :D Samaten käy vetarin puoleiselle sisäkehälle :)
Olen nähnyt myös migillä hitsattavan rinki laakerin sisäkehän ympäri, jonka jälkeen reilusti vettä päälle. Lämpöshokin jälkeen lähti aika kevyesti lyömällä ilman prässiäkin.
 
Jossain autoissa voi laakerit irroittaa pelkällä ruuvipenkillä mutta usein kyllä vaativat prässin eikä sekään aina auta vaan joutuu tilamaan uuden navan kun vanha on haljennut.
Henkilöautot ovat usein helpommasta päästä mutta valitettavasti nykyautot syövät laakereita puolet nopeammin eli vaihto voi olla edessä jo 50tkm kohdalla jos käy huono tuuri.
Myös pitää muistaa että jossain malleissa pitää osata kiristää laakerin oikein momentilla ja tietyn astemäärän mukaan muuten voi tulla laakerinvaihto uudelleen eteen aika nopeasti.
 
Myös pitää muistaa että jossain malleissa pitää osata kiristää laakerin oikein momentilla ja tietyn astemäärän mukaan muuten voi tulla laakerinvaihto uudelleen eteen aika nopeasti.

Olisit voinut tarkentaa, että em. momentilla kiristettävät laakerit ovat monesti vanhempien autojen takajarrujen rumpujarruilla varustettuja...
 
Siis ajattelin, että mahdollisesti joku failsafe-tyyppinen toiminto saattaisi olla noissa jos perusasetuksia ei ole opetettu valoille, mutta ilmeisesti ei ole. Ja tosiaan VCDSllä perusasetuksien opetus ei ilmeisesti onnistu, koska syystä tai toisesta ei säätömoottori liikuta linssejä.
Juu eipä niissä mitään varmistuksia ole, xenoni ei ole säädettävä vaan joko palaa tai ei. Vialliset ballastitkin yleensä räpsii tai sammuttaa koko valon eikä himmennä. Sen sijaan liian matala syöttövirta VOI aiheuttaa himmeän valon.
Tasonsäädön kanssa kannattaa ekana tsekata ne anturit ja niiden koiranluut alustasta, ei anna ajaa perusasetuksia eikä liikuttaa valoja jos jommankumman pään antura ei anna lukemaa.

Itselläkin on autossa 4v vanhat Osramit eikä ne vielä vedä minkään väriseksi vaan palavat kirkkaina, mutta valotehoa niissä ei silti ole nimeksikään...
 
Juu eipä niissä mitään varmistuksia ole, xenoni ei ole säädettävä vaan joko palaa tai ei. Vialliset ballastitkin yleensä räpsii tai sammuttaa koko valon eikä himmennä. Sen sijaan liian matala syöttövirta VOI aiheuttaa himmeän valon.
Tasonsäädön kanssa kannattaa ekana tsekata ne anturit ja niiden koiranluut alustasta, ei anna ajaa perusasetuksia eikä liikuttaa valoja jos jommankumman pään antura ei anna lukemaa.

Itselläkin on autossa 4v vanhat Osramit eikä ne vielä vedä minkään väriseksi vaan palavat kirkkaina, mutta valotehoa niissä ei silti ole nimeksikään...

No ne tasonsäätöanturit tulikin tsekattua ja ainakin päällisin puolin ovat ehjät. Mitään virhekoodia ei myöskään niistä anna.
 
Hieno mujuonkalo löyty Audin V6-koneesta. Keränny reilun 20 vuoden aikana paskaa tuonne kampiakselin stefan viereen:

 
Tainut jäädää jollekin liian pitkä öljyvaihto välit.

Edit: joo niinkuin mainittu alhaalla niin jäähdytysneste kanava. Aika paljon kuraa on jäädytys järjestelmä ottanut itekseen
 
Viimeksi muokattu:
volvo v70 moottori vikavalo palaa, abs valo syttyy ja sammuu. absin anturit ja kehät tsekattu et on kuosissa varmaa next abs ohjausyksikkö. onse autoilu vaa mukavaa =(

Huolto on sitä mieltä että jarru yksikkö uusittava, huomasvat että se onjo joskus huollettu et pitäis uus hommata. Laittoineen 1700e.

No kyllähsä pisti vähä viduttaa. Sattu tuossa tilanne ettei kahteenpäivään syttyny kaupunki ajossa abs valot palamaan eikä moottori vikavalo, niin täräytin katsastukseen, jospa tuurilla läpite menisi ja menihänse. Vikakoodeista sai luettua ajonopeuden tunnistimen signaali heikko. mutta ei vaikuta katsastuksessa. abs valo tosin ois antanu hylyn, mut onneks ei syttynyt kesken katastuksen.
 
Huolto on sitä mieltä että jarru yksikkö uusittava, huomasvat että se onjo joskus huollettu et pitäis uus hommata. Laittoineen 1700e.

No kyllähsä pisti vähä viduttaa. Sattu tuossa tilanne ettei kahteenpäivään syttyny kaupunki ajossa abs valot palamaan eikä moottori vikavalo, niin täräytin katsastukseen, jospa tuurilla läpite menisi ja menihänse. Vikakoodeista sai luettua ajonopeuden tunnistimen signaali heikko. mutta ei vaikuta katsastuksessa. abs valo tosin ois antanu hylyn, mut onneks ei syttynyt kesken katastuksen.
Kyllähän se kannattaa kuntoon laittaa. Vaihtaa vain tarvittavan tunnistimen tai korjaa johdotuksesta jonkin liittimen tai mikä siellä nyt onkaan vialla. Huolto tietysti vaihtaa mielellään vaikka koko auton uuteen, jos luvan antaa.
 
Itsellä työmatka on n. 3.6km autolla, fillarilla ois 1.3 km :D Ei varmaan vaikeaa arvata millä menen... :DD
Minulla meni joskus pyörällä 4-5min, mutta auton kanssa meni paljon kauemmin, jopa kävelemällä pääsi aika nopeasti perille. Kotiin pääsi pyörällä huomattavasti nopeammin, kun koko matka oli melkein alamäkeä ja tutkaan lipsahti joskus noin 50 km/h teollisuusalueella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 695
Viestejä
4 429 781
Jäsenet
73 400
Uusin jäsen
Tepukka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom