Suunnittelun kukkaset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä parempia? Älykello ei ole sitä koska se ei ensinnäkään ole liimattu käteen vaan kotona ollessa pois päältä pöydän nurkalla ja laitan käteen kotoa poistuessa.
Nyt menee jo deep diveksi. Ongelma on siis se, että on missannut puhelun tai viestin? Tossa on tasan yksi vaihtoehto, vaikka kuinka miettisin. Sun on yksinkertaisesti tarkistettava se siitä luurista, onko jotain mennyt ohi. Koska on erilaisia suojakuoriratkaisuja ja se luuri voi olla vaikka povarissa tai nurinpäin pöydällä/sohvalla/vessassa, se vilkkuvalo ei ole mikään autuaaksi tekevä asia. Sun on siis joka tapauksessa ihan tarkoituksella kurkattava, mitä se puhelimen näyttö sanoo. Oli se sitten valo tai se ruutunotifikaatio. Mun mielestä tuo valo tuo äärimmäisen vähän lisäarvoa. Jos se työpuhelin on oikeasti tärkeä, se pidetään mukana sen varalta, että se tärkeä työasia tulee kohdalle. Itse aikanaan päivystystehtäviä tehneenä sitä kapulaa ei jätetty hetkeksikään heitteille. Silloin piti oikeasti olla tavoitettavissa. Koneen ääressä ei tarvinnut olla, mutta tietty aikaraja oli reunaehtona, milloin toimenpiteet piti aloittaa.

Älykello voittaa mun papereissa valon 9/10. Se yksi on varattu sille, että BT-yhteydessä on hikka.

Mun mielestä tässä ei ole mitään suunnittelun kukkasta, vaan pelkästään asia, minkä kanssa täytyy tulla toimeen.

One Plus ykkösessä oli aivan loistava ilmoitusvalo ja sitä kaipaa jumalattomasti. RGB ledi jonka sai muokata jokaiselle sovellukselle erikseen värit, kirkkaudet, palaako, vilkkuuko ja jos niin mitä tahtia vai hengittääkö jne. Aivan loistava. Oli hyvä kun luuri oli vaikka keittiön pöydällä niin jo pitkältä että onko soitettu, sähköposti vai pikaviestin vai viesti jne.
Toki senkin sai pois kokonaan, mutta vieläkin muistelen lämmöllä kuinka loistava se oli.
Tätä itsekin kaipaan, se oli paras toteutus tähän mennessä. Ledin sai myös akun varaustetilanteen mukaan vaihtamaan väriä. ja näki edes ylipäätänsä onko puhelin latautumassa ja koska on akku täynnä jne.

Tätä itsekin kaipaan, se oli paras toteutus tähän mennessä. Ledin sai myös akun varaustetilanteen mukaan vaihtamaan väriä. ja näki edes ylipäätänsä onko puhelin latautumassa ja koska on akku täynnä jne.
Tosiaan joo sekin oli. Ja kaikki nuo toiminnot ihan vaan yhdellä pikkuledillä ja softalla.

Mun mielestä tässä ei ole mitään suunnittelun kukkasta, vaan pelkästään asia, minkä kanssa täytyy tulla toimeen.
Kyseessä on aikanaan jo vakiintunut hyödyllinen toiminnallisuus. Ongelma ja suunnittelun paskuus on siinä, että tällainen mennään poistamaan.

Ledin sai myös akun varaustetilanteen mukaan vaihtamaan väriä. ja näki edes ylipäätänsä onko puhelin latautumassa ja koska on akku täynnä jne.
Tuo lienee varhaisimpia sovellutuksia jo ennen näitä kehittyneitä ilmoitusledejä. Toki muinaisaikoina oli jo "vastaamaton puhelu" tai "viesti saapunut" valoja.

Todellinen innovaatio oli siinä kun nämä kaikki yhdistettiin ja päälle sovellusten ilmoituksia oli mahdollista näyttää. Hommaa pystyi mukauttamaan. Sitten kaikki pois, koska ette te tätä kummiskaan käytä ja kaikki käyttäjät on tymiä t. Kikkihiri.

Nyt menee jo deep diveksi. Ongelma on siis se, että on missannut puhelun tai viestin? Tossa on tasan yksi vaihtoehto, vaikka kuinka miettisin. Sun on yksinkertaisesti tarkistettava se siitä luurista, onko jotain mennyt ohi. Koska on erilaisia suojakuoriratkaisuja ja se luuri voi olla vaikka povarissa tai nurinpäin pöydällä/sohvalla/vessassa, se vilkkuvalo ei ole mikään autuaaksi tekevä asia. Sun on siis joka tapauksessa ihan tarkoituksella kurkattava, mitä se puhelimen näyttö sanoo. Oli se sitten valo tai se ruutunotifikaatio. Mun mielestä tuo valo tuo äärimmäisen vähän lisäarvoa. Jos se työpuhelin on oikeasti tärkeä, se pidetään mukana sen varalta, että se tärkeä työasia tulee kohdalle. Itse aikanaan päivystystehtäviä tehneenä sitä kapulaa ei jätetty hetkeksikään heitteille. Silloin piti oikeasti olla tavoitettavissa. Koneen ääressä ei tarvinnut olla, mutta tietty aikaraja oli reunaehtona, milloin toimenpiteet piti aloittaa.

Älykello voittaa mun papereissa valon 9/10. Se yksi on varattu sille, että BT-yhteydessä on hikka.

Mutta katsoppas kun jos se ledi olisi niin sitä ei tarvisi erikseen kurkata koska se led erottuu hyvin vaikka toisesta päästä huonetta ja sen väri kertoo mitä siellä on odottamassa. Se jos sulla on jotain typeriä kannellisia koteloita ja hukkaat puhelimen jonnekin sohvatyynyjen väliin ei ole mikään syy sille miksi näin hyödyllinen toiminto pitäisi jättää pois. Minä en ole mistään työpuhelimista puhunut joten en tiedä mistä nyt sellaisen revit tähän.

Jännä juttu että Apple ja muut maailman halutuimmat työantajat, ainakin teknologiasektorilla, eivät pysty palkkaamaan muita kuin paskoja suunnitelijoita.
Nyt tulee aika löyhää retoriikkaa. Substanssitasolle keitettynä tuo siis tarkoittaa, että huonoa suunnittelua ei ole olemassa, koska kyllähän Apple, Samsung, Volkswagen ja Tesla varmasti pystyvät palkkaamaan hyviä suunnittelijoita.

Yksi syy ledin puuttumiseen nykypuhelimissa taitaa olla se että näyttö halutaan saada koko puhelin kokoiseksi
Juu, mutta se ei selitä virtuaaliledin käyttöä. Plus että siihen kameran viereen sijoitettuna ei nyt hirveesti tilaa veisi fyysinenkään tai sitten näytön alainen ledi.

Yksi syy ledin puuttumiseen nykypuhelimissa taitaa olla se että näyttö halutaan saada koko puhelin kokoiseksi
Tätä en osta.
  • ominaisuus karsittiin jo ennen kuin pitkät näytöt tulivat vallitseviksi
  • voidaan toteuttaa samoin kuin kamerareikä
  • tai itse asiassa taitaa onnistua ilman reikää
  • jos ei haluta, voidaan laittaa sivuihinkin mikä olisi toki huonompi ratkaisu
  • jos ei mitään muuta niin olisi vihoviimeisenä kompromissina edes takakannessa mistä olisi sentään joku hyöty
Erillisellä fyysisellä ledillä vältetään turha näytön käyttö joka auttamatta juhlapuheista huolimatta kuluttaa törkeästi energiaa eikä toimi yhtä hyvin.

Tätä en osta.
  • ominaisuus karsittiin jo ennen kuin pitkät näytöt tulivat vallitseviksi
  • voidaan toteuttaa samoin kuin kamerareikä
  • tai itse asiassa taitaa onnistua ilman reikää
  • jos ei haluta, voidaan laittaa sivuihinkin mikä olisi toki huonompi ratkaisu
  • jos ei mitään muuta niin olisi vihoviimeisenä kompromissina edes takakannessa mistä olisi sentään joku hyöty
Erillisellä fyysisellä ledillä vältetään turha näytön käyttö joka auttamatta juhlapuheista huolimatta kuluttaa törkeästi energiaa eikä toimi yhtä hyvin.
Lisäksi nykyään suuressa osassa puhelimia on tyhmän näköinen kamerakolo näytön ylälaidassa. Monet sovellukset jopa tajuavat tuon kamerakolon olemassaolon ja piirtävät omat grafiikkansa vasta tuon kolon alapuolelta alkaen joten tuo ylälaidan kameran vieressä oleva näyttötila menee ihan hukkaan.

Jos näyttö alkaisi vasta kameran alapuolelta niin siihen yläosaan mahtuisi puhelimen kuuloke fiksumpaan paikkaan sekä tuo notifikaatioledikin. Viereen voisi laittaa vaikka etukameran salamankin jos siltä tuntuu. Muutenkin itse pidän sellaisista puhelimista joissa on jonkinlaiset laidat ettei näyttö mene ihan joka laidalle asti, ainakin omilla nakkisormilla jo puhelimen pitäminen kädessä aiheuttaa tuollaisilla puhelimilla virhepainalluksia näytön laidoille.

Nothing phonessa löytyy ihan hyvät kustomoitavat ilmotusledit

nothing-nothing-phone-1.gif
Eipä nuo glyphitkään jää palamaan jos tullut viesti, vaan antavat tuon valoshown silloin kun merkkiääni (viesti/ puhelu) on aktiivinen. Tai saahan tuon reagoimaan mediaan jos haluaa.

Screenshot_20250424-172443.png

Screenshot_20250424-172455.png

Päätin vaihtaa amerikkalaisten omistamasta Woltista euroopplaisessa omistuksessa olevaan Foodoraan. Olkkarin perheen viihdetietsi tulille, verkkosivut auki ja eväät kaikkien nähtäville, siis. Vähemmän yllättäen tilin viimeistely piti tehdä puhelimella, kun sähköpostista piti linkata tiukasti ajatettua viestiä, mutta sellaista se välillä on. Mutta sitten hauskaan osuuteen: Tilin salasana kirjoitetaan yhden kerran ilman mitään oikeellisuustarkastusta. Jokin kirjoitusvirhe siihen sitten tuli. Tilille voi kirjautua suoraa sähköpostilinkin kautta, mutta vaihtaakseen salasanan, pitää kirjoittaa ensin vanha salasana - joka siis meni väärin sillä ainoalla kerralla kun se tilille syötetään ilman varmistuksia. Keskustelin aspankin kanssa ja Foodorassa ei voi vaihtaa tilin salasanaa muuten kuin poistamalla koko profiilin ja tekemällä uuden!

Päätin vaihtaa amerikkalaisten omistamasta Woltista euroopplaisessa omistuksessa olevaan Foodoraan. Olkkarin perheen viihdetietsi tulille, verkkosivut auki ja eväät kaikkien nähtäville, siis. Vähemmän yllättäen tilin viimeistely piti tehdä puhelimella, kun sähköpostista piti linkata tiukasti ajatettua viestiä, mutta sellaista se välillä on. Mutta sitten hauskaan osuuteen: Tilin salasana kirjoitetaan yhden kerran ilman mitään oikeellisuustarkastusta. Jokin kirjoitusvirhe siihen sitten tuli. Tilille voi kirjautua suoraa sähköpostilinkin kautta, mutta vaihtaakseen salasanan, pitää kirjoittaa ensin vanha salasana - joka siis meni väärin sillä ainoalla kerralla kun se tilille syötetään ilman varmistuksia. Keskustelin aspankin kanssa ja Foodorassa ei voi vaihtaa tilin salasanaa muuten kuin poistamalla koko profiilin ja tekemällä uuden!
En oikein ehkä täysin sisäistäny tekstiäsi, mut innostuin vaihtamaan salasanani foodoraan:
Näyttökuva 2025-04-25 kello 17.35.36.png
Näyttökuva 2025-04-25 kello 17.35.45.png

Näyttökuva 2025-04-25 kello 17.31.55.png

:confused: :confused: :confused:

e: tosiaan kirjautuneena vaatii entisen salasanan. Mut ilman kirjautumista salasanan vaihto onnistui sähköposti-varmennuksella. Onhan tossa pieni kukkanen, mut noin noi toisaalla yleensä toimiikin. Tietty olis kiva, jos kirjautuneena olis mahis kans, että "en muista salasanaa". Ei vaa ole kovin yleinen tilanne.

Viimeksi muokattu:
En oikein ehkä täysin sisäistäny tekstiäsi, mut innostuin vaihtamaan salasanani foodoraan:
Näyttökuva 2025-04-25 kello 17.35.36.png
Näyttökuva 2025-04-25 kello 17.35.45.png

Näyttökuva 2025-04-25 kello 17.31.55.png

:confused: :confused: :confused:
Oliko sovellus? Minä tein selaimella tilin, jossa oli salasana, kirjauduin ulos, salasana ei toiminut, kirjauduin sisään suoralla linkillä, menin profiiliin ja kohta salasanan vaihto toimi vain jos sinne laittoi vanhan salasanan. Missään ei ollut linkkiä salasanan vaihtamiseen. Ainoa vaihtoehto oli kirjautua sähköpostilinkillä ja jälleen salasanan vaihto olisi edellyttänyt vanhan salasanan muistamisen.

Myös tukichat sanoi että voin vain poistaa profiilin ja tehdä uuden.

Oliko sovellus? Minä tein selaimella tilin, jossa oli salasana, kirjauduin ulos, salasana ei toiminut, kirjauduin sisään suoralla linkillä, menin profiiliin ja kohta salasanan vaihto toimi vain jos sinne laittoi vanhan salasanan. Missään ei ollut linkkiä salasanan vaihtamiseen. Ainoa vaihtoehto oli kirjautua sähköpostilinkillä ja jälleen salasanan vaihto olisi edellyttänyt vanhan salasanan muistamisen.

Myös tukichat sanoi että voin vain poistaa profiilin ja tehdä uuden.
Kirjaudu ulos ja kirjautuessa klikkaa tota "unohditko salasanan", joka lähettää linkin sähköpostiin. Kts. viestini uudelleen, editoin sitä.

e: ja selainta käytin tietokoneella.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu ulos ja kirjautuessa klikkaa tota "unohditko salasanan", joka lähettää linkin sähköpostiin. Kts. viestini uudelleen, editoin sitä.

e: ja selainta käytin tietokoneella.
Jahas, taisi käydä niin, salasananvaihtolinkki "Unohtuiko salasanasi?" on tulkittu otsikoksi jonka alle on laitettu toimintonappi "Lähetä minulle kirjautumislinkki". Suunnittelun kukkanen ei ollutkaan puuttuva toiminto, vaan ensisijaisesti käyttöliittymän suunnittelu ja toissijaisesti varmistuksen puute kun salasana annettiin. Bonuspisteet vielä sille, joka suunnitteli aspan koulutuksen. Oli karvaa vaille ettei nälkäinen uutta asiakkuutta perustava hakeutunut muihin palveluihin.

Viimeksi muokattu:
Jahas, taisi käydä niin, salasananvaihtolinkki "Unhtuiko salsanasi?" on tulkittu otsikoksi jonka alle on laitettu toimitonappi "Lähetä minulle kirjautumislinkki". Suunnittelun kukkanen ei ollutkaan puuttuva toiminto, vaan ensisijaisesti käyttöliittymän suunnittelu ja toissijaisesti varmistuksen puute kun salasana annettin. Bonuspisteet vielä sille, joka suunnitteli aspan koulutuksen. Oli karvaa vaille ettei nälkäinen uutta asiakkuutta perustava hakeutunut muihin palveluihin.
Joo, on hämäävä. Pitäisi olla ton tekstin alla yhtenä valintana muiden seassa tyyliin "lähetä salasanan vaihtolinkki sähköpostiin" tms.

Joo, on hämäävä. Pitäisi olla ton tekstin alla yhtenä valintana muiden seassa tyyliin "lähetä salasanan vaihtolinkki sähköpostiin" tms.
Tuossa olisi voinut toimia ihan vaikka jos "Unohtuiko salasanasi?" olisi tasattu oikeaan reunaan, alleviivattu ja ryhmiteltynä lähemmäs tekstikenttiä kuin toimintonappeja. Sitten se ei enää näyttäisi otsikolta. Yleensä palveluissa ei ole vaihtoehtoa kirjautua sähköpostilinkillä, niin vastaavaa sekaannusta ei synny.

Mielestäni ei ole Ok hyväksyä 12345, salasana tai qwerty.
Pointti oli, että noi vaaditut "vaatimukset" on liian köykäsiä. 8 merkkiäkin (ilman erikoismerkkejä) on aivan liian vähän, jos palvelu joskus hakkeroidaan. 6 merkkiä on iha läppä. Rainbow tauluja löytyy ainaki 8 merkille ilman erikoismerkkejä. Eli esilaskettuja hasheja. Suolalla ym. toki vaikeutetaan, mut ei nekää välttis aina kunnossa ole.

Pointti oli, että noi vaaditut "vaatimukset" on liian köykäsiä. 8 merkkiäkin (ilman erikoismerkkejä) on aivan liian vähän, jos palvelu joskus hakkeroidaan. 6 merkkiä on iha läppä. Rainbow tauluja löytyy ainaki 8 merkille ilman erikoismerkkejä. Eli esilaskettuja hasheja. Suolalla ym. toki vaikeutetaan, mut ei nekää välttis aina kunnossa ole.

Olet oikeassa, en osannut yhdistää tuohon nimenomaiseen 6 merkin lähtökohtaan.

6 merkkiä nyt on aivan naurettavaa, mutta kyllä yleisestikin tuollaiset numero-kirjain-erikoismerkki-seiso-päälläsi vaatimukset on perseestä. Etenkin Nordnet on syvältä, sekin vaatii salasanaan jonkin erikoismerkin, mutta vain osa erikoismerkeistä kelpaa.

Tai oikeammin nuo vaatimukset pitäisi toteuttaa salasanan pituuden mukaan. Lyhyelle (<16 merkkiä) salasanalle on hyvä vaatia erilaisten merkkien käyttöä, mutta pitkässä salasanassa niitä ei tarvitisi vaatia.

Lähtökohtaisesti tuollaiset vaatimukset pakottaa käyttämään vaikeasti muistettavia salasanoja, itse suosin "foodora-mulla-on-nälkä-tuo-ruokaa" tyyppisiä pitkiä salasanoja, jotka muistaa helposti.

Toinen ääripää on sitten palvelut joissa on järjettömän lyhyt maksimipituus salasanalle. On jopa tullut vastaan sellaisia, joissa voit asettaa vaikka kuinka pitkän salasanan, mutta oikeasti vain esim. 8 ensimmäistä merkkiä on merkitseviä. Juuri eilen huomasin, että Paypalissa on salasanan maksimipituus 20 merkkiä, joka on mielestäni liian vähän.

6 merkkiä nyt on aivan naurettavaa, mutta kyllä yleisestikin tuollaiset numero-kirjain-erikoismerkki-seiso-päälläsi vaatimukset on perseestä. Etenkin Nordnet on syvältä, sekin vaatii salasanaan jonkin erikoismerkin, mutta vain osa erikoismerkeistä kelpaa.

Tai oikeammin nuo vaatimukset pitäisi toteuttaa salasanan pituuden mukaan. Lyhyelle (<16 merkkiä) salasanalle on hyvä vaatia erilaisten merkkien käyttöä, mutta pitkässä salasanassa niitä ei tarvitisi vaatia.

Lähtökohtaisesti tuollaiset vaatimukset pakottaa käyttämään vaikeasti muistettavia salasanoja, itse suosin "foodora-mulla-on-nälkä-tuo-ruokaa" tyyppisiä pitkiä salasanoja, jotka muistaa helposti.

Toinen ääripää on sitten palvelut joissa on järjettömän lyhyt maksimipituus salasanalle. On jopa tullut vastaan sellaisia, joissa voit asettaa vaikka kuinka pitkän salasanan, mutta oikeasti vain esim. 8 ensimmäistä merkkiä on merkitseviä. Juuri eilen huomasin, että Paypalissa on salasanan maksimipituus 20 merkkiä, joka on mielestäni liian vähän.
20 merkkiähän on jo ruhtinaallisesti, viimeisen vuoden sisään on jossain tullut joku palvelu vastaan jossa maksimipituus oli 8 merkkiä eikä edes vaadittu useampaa merkkikategoriaa tai mitään, eli mikä tahansa aaaaaaaa, 123456, salasana tai vastaavakin olisi kelvannut.

Tuo erikoismerkkien merkkirajauskin on välillä aika hölmö, siitä voi vähän päätellä että taustajärjestelmässä on ehkä joku SQL-injektiohaava tms kun on kielletty tyyliin "<>'#&%?;:| eli juuri sellaiset merkit joita käytetään kaikenlaisina erottimina, wildcardeina sun muina vastaavina. Täytyy toivoa että noissa palveluissa on suodatettu nuo merkit muuallakin kuin salasanan syöttökentässä...

Toki sitten jos noita salalauseita haluaa käyttää niin tuollainen 20 merkkiä tulee yllättävän äkkiä vastaan. Itse käytän noita salalauseita aika monessa paikassa ja koitan niihinkin saada pieniä ja isoja kirjaimia, jonkun numeron ja erikosmerkin.

• Tykkää
Reactions: jad
Maustepussit, joissa sisältö lukee isoilla kirjaimilla vain toisella puolella. Jos ja kun ne laittaa isoon laatikkoon, jossa ne menevät käytön myötä väkisinkin vähitellen sekaisin, niin sieltä on v***tumaista yrittää löytää oikeaa pussia ruokaa valmistettaessa. Ja ei, pelkkiä lasipurkkeja ei kannata ostaa, kun ne ovat kalliimpia, vievät pusseja enemmän tilaa kaapissa ja niiden täyttäminen noista pussukoista on kömpelöä.

1745613323967.png

1745613346689.png

Maustepussit, joissa sisältö lukee isoilla kirjaimilla vain toisella puolella. Jos ja kun ne laittaa isoon laatikkoon, jossa ne menevät käytön myötä väkisinkin vähitellen sekaisin, niin sieltä on v***tumaista yrittää löytää oikeaa pussia ruokaa valmistettaessa. Ja ei, pelkkiä lasipurkkeja ei kannata ostaa, kun ne ovat kalliimpia, vievät pusseja enemmän tilaa kaapissa ja niiden täyttäminen noista pussukoista on kömpelöä.

1745613323967.png

1745613346689.png
Itse en ole nähnyt tuota ongelmaksi, tosin itse katson sen verran että kun laitan maustepussin takaisin laatikkoon että se on samoin päin kuin muutkin pussit eli mausteen nimi etupuolella. En ole nähnyt tuota kovin suureksi ongelmaksi. Tosin eri valmistajilla on kyllä noissa maustepussien teksteissä erilaisia käytäntöjä, joissakin siinä etupuolellakin se teksti on varsin pienellä.

Ja kannattaa katsoa kumpi on edullisempaa, lasipurkki vai pussi. On tullut todettua että useammankin kerran lasipurkki on ollut kilohinnaltaan reippaasti halvempi kuin tuollainen pussukka, varsinkin jos käyttää suolattomia mausteseoksia. Ja osalla valmistajista nuo pussit ovat jotenkin onnistuttu ryssimään totaalisesti, joko pussia avatessa repeää myös sulkijamekanismi samalla tai sitten se sulkumekanismi (joka pitäisi olla aika selkeä ja toimiva minigrip-tyylinen) on onnistuttu jotenkin toteuttamaan niin ettei sitä meinaa saada mitenkään tiiviisti kiinni.

Meillä yleisimmin käytetyt mausteet on pääsääntöisesti lasipurkissa ja harvemmin käytetyt pusseissa, sikälimikäli hinnan puolesta noin on järkevää. Lasipurkit kun ovat ainakin omasta mielestä paljon mukavampia käyttää.

Toki sitten jos noita salalauseita haluaa käyttää niin tuollainen 20 merkkiä tulee yllättävän äkkiä vastaan. Itse käytän noita salalauseita aika monessa paikassa ja koitan niihinkin saada pieniä ja isoja kirjaimia, jonkun numeron ja erikosmerkin.
Aiempaa esimerkkiä mukaillen salasana "Foodora, minulla on nälkä. Tuo ruokaa!" täyttää mukavasti myös erikoismerkkivaatimukset, mutta tästäkin puuttuu se vaadittu numero :( Merkkimääränä 39, mihin todennäköisesti Foodorakin tukehtuisi, ei jaksa nyt kokeilla.

Ja osalla valmistajista nuo pussit ovat jotenkin onnistuttu ryssimään totaalisesti, joko pussia avatessa repeää myös sulkijamekanismi samalla tai sitten se sulkumekanismi (joka pitäisi olla aika selkeä ja toimiva minigrip-tyylinen) on onnistuttu jotenkin toteuttamaan niin ettei sitä meinaa saada mitenkään tiiviisti kiinni.
Tämä. Joko auki repäistäessä lähtee myös sulkijaa mukana, tai sitten repeää niin, että joutuu kuitenkin saksimaan auki. Itse juon ihan liikaa Nescafe Brasero murukahvia, joskus muutama vuosi sitten kun perhepakkaus pieneni 200 grammaisesta 180 grammaan, samalla tuo pussin aukaisu repäisemällä rikottiin. Lähes aina pitää saksia auki.

Tämä. Joko auki repäistäessä lähtee myös sulkijaa mukana, tai sitten repeää niin, että joutuu kuitenkin saksimaan auki. Itse juon ihan liikaa Nescafe Brasero murukahvia, joskus muutama vuosi sitten kun perhepakkaus pieneni 200 grammaisesta 180 grammaan, samalla tuo pussin aukaisu repäisemällä rikottiin. Lähes aina pitää saksia auki.
Jaa, tuota Braseroa on jossakin isommassakin pussissa... Meillä on lähikaupassa vain lasipurkeissa, olisikohan 100g koossa. Itse juon tuota yleensä aamukahvina kun siinä vaiheessa on vielä niin unessa ettei oikean kahvin keitto vielä luonnistu :D Pitääpä katsella jos löytyisi tuollainen isompi pussi jostain lähellä olevasta kaupasta niin voisi tyhjentää pariin lasipurkkiin, ei kertyisi noita lasipurkkeja niin pirusti.

Tuossa lasipurkissakin oli ennen siinä sinettikalvossa sellainen lirpake josta kiskomalla tuo avautui nätisti mutta jossain vaiheessa tuo poistui ja se saatanan neitsytkalvo lähtee nykyään pieninä paloina kun on niin haurasta materiaalia. Ja ennen tosiaan sai ihan ilman apuvälineitä avattua ottamalla siitä lirpakkeesta kiinni mutta nykyään pitää jollakin terävällä esineellä tökätä reikä ja sitten repiä pieninä riekaleina se sinetti pois.

Itse en ole nähnyt tuota ongelmaksi, tosin itse katson sen verran että kun laitan maustepussin takaisin laatikkoon että se on samoin päin kuin muutkin pussit eli mausteen nimi etupuolella. En ole nähnyt tuota kovin suureksi ongelmaksi. Tosin eri valmistajilla on kyllä noissa maustepussien teksteissä erilaisia käytäntöjä, joissakin siinä etupuolellakin se teksti on varsin pienellä.

Ja kannattaa katsoa kumpi on edullisempaa, lasipurkki vai pussi. On tullut todettua että useammankin kerran lasipurkki on ollut kilohinnaltaan reippaasti halvempi kuin tuollainen pussukka, varsinkin jos käyttää suolattomia mausteseoksia. Ja osalla valmistajista nuo pussit ovat jotenkin onnistuttu ryssimään totaalisesti, joko pussia avatessa repeää myös sulkijamekanismi samalla tai sitten se sulkumekanismi (joka pitäisi olla aika selkeä ja toimiva minigrip-tyylinen) on onnistuttu jotenkin toteuttamaan niin ettei sitä meinaa saada mitenkään tiiviisti kiinni.
Meillä ruokaa valmistaa joka päivä monta kertaa 4 henkilöä + sukulaiset kyläillessä. Ei se vaan onnistu, että kaikki aina laittaisivat ne kymmenet pussit aina oikeaan suuntaan käytön jälkeen. Lasipurkit taas ovat harvoin oikeasti halvempia kuin pussit ja jos ovakin, niin se ei toimi ennen kuin íhan kaikki ovat lasisia hyllyssä ja onhan se ihan eri määrä roskaakin. Tämä olisi helpolla korjattavissa, mutta kaipa se on makuasioita tämäkin.

Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 583
Jäsenet
77 348
Uusin jäsen
Väinö v

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom