Suunnittelun kukkaset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tähän taas voisin kommentoida että käytän sähköpostia lähes 99% pelkästään puhelimella. Tietokoneella tulee sähköpostia käytettyä muutaman kerran vuodessa, puhelimella useita viestejä päivässä luettua ja vastattua niihin, kuvien kera. kuvat löytyy puhelimesta niin helpohko liittää. Tiktokkia tai Instagramia ei taasen puhelimesta löydy ollenkaan.
Joo onhan näitä käyttäjiä jo ammoisen Nokia Communicatorin ajoista ollut. Itse ei vain pysty. Netin selaaminenkin vuodesta toiseen mennyt heikompaan suuntaan kun sivuja "mobiilioptimoidaan" lisää. Mitä enemmän "optimoitu" niin sitä surkeampi selata.

Joo onhan näitä käyttäjiä jo ammoisen Nokia Communicatorin ajoista ollut. Itse ei vain pysty. Netin selaaminenkin vuodesta toiseen mennyt heikompaan suuntaan kun sivuja "mobiilioptimoidaan" lisää. Mitä enemmän "optimoitu" niin sitä surkeampi selata.
Koneella sähköpostia käyttäessä pitää joko vääntäytyä sen koneen ääreen joka on jossain paikassa kiinteästi tai sitten se kone pitää raahata jonnekin ja virittää tilaa sille että sitä pystyy käyttämään. Puhelinta voi käyttää sohvalla, auton ratissa istuessa (ei ajaessa) tai paskalla käydessä. Ei hirveästi kiinnosta alkaa raahata konetta mukana joka paikkaan. Ja jos dokumentteja / pdf:iä haluasi lukea koneella niin näyttö / läppäri pitää kääntää pystyasentoon että ruudun voi hyödyntää kokonaisuudessaan.

Koneella sähköpostia käyttäessä pitää joko vääntäytyä sen koneen ääreen joka on jossain paikassa kiinteästi tai sitten se kone pitää raahata jonnekin ja virittää tilaa sille että sitä pystyy käyttämään. Puhelinta voi käyttää sohvalla, auton ratissa istuessa (ei ajaessa) tai paskalla käydessä. Ei hirveästi kiinnosta alkaa raahata konetta mukana joka paikkaan. Ja jos dokumentteja / pdf:iä haluasi lukea koneella niin näyttö / läppäri pitää kääntää pystyasentoon että ruudun voi hyödyntää kokonaisuudessaan.
Tuohan on vaan tottumuskysymys. Itse olen tottunut että kurkkailen sähköpostia silloin kun olen koneen äärellä, kuitenkin joka arkipäivä töissä käytän tietokonetta niin tulee sähköpostit kurkkailtua siinä samalla. Toki minulla postit tulee kännykkäänkin mutta eipä niitä juuri koskaan tule kännykällä luettua tai varsinkaan vastattua/lähetettyä kun kännykän "näppäimistö" on niin perseestä verrattuna oikeaan näppikseen. Toki jos odotan jotain sähköpostia niin saatan katsoa ja jopa vastatakin kännykällä jos ei ole konetta lähettyvillä.

Ja tuohon Motonet-juttuun liittyen, mielestäni silloin kun itse liityin Motonetin kantikseksi niin ei mitään sähköpostiosoitetta edes kysytty, tai sitten se kassahenkilö vaan on sählännyt/kämmännyt jotain. Alennukset kun on saanut niin ei ole tähän päivään mennessä kaivannutkaan mitään sähköpostiviestintää mutta pitää varmaan jossain vaiheessa selvitellä tuota, olisihan nuo sähköiset kuitit ihan kätevä feature ja jos sieltä ei ihan joka päivä roskapostimainoksia tule niin voisihan niitä tarjousviestejäkin joskus vilkaista.

Itse vietän varmaan 80% valveillaoloajasta pöytäkoneen ääressä niin ei ongelmaa :) Dokkareista näkyy ihan tarpeeksi 1440p ruudulla silloin harvoin kun sellaisia pitää lukea.

Näin ne toimintamallit ja mieltymykset vaihtelevat. Minä "vääntäydyn" käytännössä aina kaikkialle muualle paitsi ergonomisesti ja visuaalisesti miellyttäväksi rakennetun peli/musiikki/työpisteen äärelle. Siinä on ihmisen hyvä olla silloin kun ei ole jotain muuta tekemistä. Tuon zen-tilan ulkopuolella toinen miellyttävä paikka on olohuone, jossa sitten syödään, pelataan ja katsellaan vaimon/perheen tai kavereiden kesken televisiota ja leffoja, mutta ei juurikaan räpelletä luuria. Kolmas paikka on sitten lenkillä tai kuntosalilla, joissa ei niissäkään tehdä luurille oikeastaan mitään muuta kuin vaihdetaan biisiä/podcastia.

Luuria tulee sitten käytettyä enemmän samojen toimintojen rajatumpaan jatkamiseen noiden välissä tai vaikka reissussa ollessa... niin ja tietenkin siellä paskalla istuessa.

/Offtopiciksi tämä kaikki taitaa luisua, joten se siitä

Viimeksi muokattu:
Ei ole mikään iso ongelma, mutta välillä ihmetyttää jotkin tuotepakkaukset jotka tuntuu jotenkin ihan tarpeettoman vaikeilta avata. Oli tuossa pari pakettia tuollaisia nappiparistoja samankaltaisessa pakkauksessa (ei ihan täsmälleen tuollainen), ja tuo paketti oli taas jotenkin ärsyttävän vaikea avata. Tuossa pahvissa ei ollut mitään kohtaa jos tuon saisi helposti auki, ja jos tuon muovin repi irti niin siihen taakse jäi kiinni sellainen ohut kerros pahvia. Lisäksi tuo pariston takanakin oli vielä joku erillinen muovikalvo. Piti käyttää saksia ja siltikin vielä repiä kynsillä auki, ja sitten paristot lentelee lattialle kun alkaa repimään.

Muutenkin aika tolkuton määrä muovia ja pahvia parin pikku pariston pakkaamiseen. Noh, kuten sanottua ei ole iso ongelma. Ihmetyttää vain, ja vastaavia tapauksia tulee aika usein vastaan.

varta.webp

Ei ole mikään iso ongelma, mutta välillä ihmetyttää jotkin tuotepakkaukset jotka tuntuu jotenkin ihan tarpeettoman vaikeilta avata. Oli tuossa pari pakettia tuollaisia nappiparistoja samankaltaisessa pakkauksessa (ei ihan täsmälleen tuollainen), ja tuo paketti oli taas jotenkin ärsyttävän vaikea avata. Tuossa pahvissa ei ollut mitään kohtaa jos tuon saisi helposti auki, ja jos tuon muovin repi irti niin siihen taakse jäi kiinni sellainen ohut kerros pahvia. Lisäksi tuo pariston takanakin oli vielä joku erillinen muovikalvo. Piti käyttää saksia ja siltikin vielä repiä kynsillä auki, ja sitten paristot lentelee lattialle kun alkaa repimään.

Muutenkin aika tolkuton määrä muovia ja pahvia parin pikku pariston pakkaamiseen. Noh, kuten sanottua ei ole iso ongelma. Ihmetyttää vain, ja vastaavia tapauksia tulee aika usein vastaan.

varta.webp
Noi on noita paketteja ko vissiin estetään varkaus.. saksilla vaan kunnolla auki

varta.webp
Juu, itse kiroilin vastaavan CR2032 -paristopakkauksen kanssa. Tosiaan itse paristo oli kokonaan kääritty muoviin joka taas oli liimattu pahviin. Sitten kun olin taistellut pariston pois pakkauksesta satuin lukemaan pienen printin pakkauksesta, oli joku hiton "child-proof" -pakkaus. Ennen nuo sentään sai paketista ilman työkaluja mutta nykyään tarvitsee joko puukon tai sakset, prkl...

Muutenkin jotkut pakkaukset ovat kyllä nykyään tarpeettoman hankalia avata, ilmeisesti juuri tuon "lapsisuojauksen" takia. Miten jos ihmiset vaan säilyttäisivät tuollaisia pakkauksia lasten ulottumattomissa.

Juu, itse kiroilin vastaavan CR2032 -paristopakkauksen kanssa. Tosiaan itse paristo oli kokonaan kääritty muoviin joka taas oli liimattu pahviin. Sitten kun olin taistellut pariston pois pakkauksesta satuin lukemaan pienen printin pakkauksesta, oli joku hiton "child-proof" -pakkaus. Ennen nuo sentään sai paketista ilman työkaluja mutta nykyään tarvitsee joko puukon tai sakset, prkl...

Muutenkin jotkut pakkaukset ovat kyllä nykyään tarpeettoman hankalia avata, ilmeisesti juuri tuon "lapsisuojauksen" takia. Miten jos ihmiset vaan säilyttäisivät tuollaisia pakkauksia lasten ulottumattomissa.
Mukana on varkaus elementti, ettei se pikkunappula lähe pois kaupasta kulkematta kassan kautta..

Juuri tänään tappelin Pirkan CR2032 "child-proof" -pakkauksen kanssa. Aivsn uskomattoman rasittava saada auki, vailla olisi saksetkin. Paristoa joutuu vääntämään ihan kunnolla että sen saa kammettua irti siitä kapselistaan. Uskomattoman paskaa suunnittelua. Tuohon varmaan on joku niksi olemassa, mutta ainakaan ei ole mitenkään helposti havaittavissa.

No joo, ymmärrän sinänsä tuon lapsisuojauksen, mutta toisaalta tuntuu vähän hassulta että tuotakin sovelletaan noin valikoivasti. Kaupasta saa vaikka auton jäähdytinnestettä (ja kaikenlaista muutakin myrkyllistä) lapsilukottomassa pullossa, jota joku lapsi voisi värin takia kai hyvinkin luulla vaikka mehuksi. Mene ja tiedä.

Ohan esim langattomat hiiret yms pikkunippelit monasti yhtä veemäisesti paketoitu. Muistikortteja vastaavissa paketeissa yms...
Edit tai jos ne on ihan pahvisissa kauppa laittanut pleksikoppaan

Ei vaan etteivät pienet lapset saisi noita auki ja nielisi nappiparistoja. Ihan hyvää suunnittelua kun miettii minkälaista vahinkoa nielty paristo aiheuttaa.
Hyvä ajatus, mutta en tiedä oletko käytännössä kokeillut avata tommosta pakkausta? Lisäksi, paras tapa on pitää noi pakkaukset pois pienten lasten ulottuvilta. Suurempi riski näissä on, että ne on helpompi ottaa niistä laitteista pois, joissa niitä on käytössä...

No joo, ymmärrän sinänsä tuon lapsisuojauksen, mutta toisaalta tuntuu vähän hassulta että tuotakin sovelletaan noin valikoivasti. Kaupasta saa vaikka auton jäähdytinnestettä (ja kaikenlaista muutakin myrkyllistä) lapsilukottomassa pullossa, jota joku lapsi voisi värin takia kai hyvinkin luulla vaikka mehuksi. Mene ja tiedä.
No, sitten kun on noita "lapsilukollisia" kaikenlaisia pesuaine- tai lääkepulloja niin muistan kun minä joskus ala-asteikäisenä availin niitä vanhemmille kun he eivät aina hiffanneet miten se lapsilukkokorkki niissä oikein toimi. Että se siitä lapsilukosta...

Mukana on varkaus elementti, ettei se pikkunappula lähe pois kaupasta kulkematta kassan kautta..
Ei varkauksilla ole noiden nappiparistojen "vaikeasti avattavien" pakkausten kanssa mitään tekemistä, eli se liittyy vain ja ainoastaan lapsiturvallisuuteen. Monissa pakkauksissa on siitä erikseen maininta ja/tai Child safety -logo. Saksilla tai puukolla ne aukeavat kohtuullisen helposti, mutta pelkästään sormilla menee vaikeaksi ja se on tarkoituskin. Toki monissa muissakin tuotteissa on joskus hankalasti avattavia pakkauksia, mutta niissä se taitaa johtua lähinnä siitä, että pakkaus on ollut helpompi tai halvempi valmistaa niin.

Vartan sivuilla mainostetaan noita nappiparistojen pakkauksia näin:

1730928087539.png

Ja pakkauksista löytyy tällainen:

1730928235609.png

Ei se ole pelkästään paristojen osalta! Vaan muunkin pienen tilpehöörin
Edit joidenka katsottu kovin varastelluksi.. ei siis toki kaikkien esineiden/asioiden kanssa

Eli jos olisin varastelemassa kaupassa paristoja, niin näppäränä ottaisin vain sen yhden sieltä paketista ja käytännössä rälläkkää vaativasta paketista jäisin vain unelmoimaan?

Eli jos olisin varastelemassa kaupassa paristoja, niin näppäränä ottaisin vain sen yhden sieltä paketista ja käytännössä rälläkkää vaativasta paketista jäisin vain unelmoimaan?
No onko helpompi painaa yksi paristo pois pahvisesta takaseinästä ja taskuun, kuin tuollaisesta ranteet auki paketista? Ja kuten sanoin ei koske pelkästään paristoja,monissa muissa tuotteissa on myös noita perkeleen muoveja ja kokoa tieten tahtoen kasvatettu paketissa!

Asiaan liittyvänä käytännön vinkkinä litiumnappiparistot, kuten muutkin paristot, kannattaa ostaa paristokaupasta isompi nippu kerralla industrial-versiona tai muuten näppärästi monipakattuna. Ei vie niin helvetisti tilaa, hinta paljon halvempi ja saa laatutavaraa yleensä tuoreella päiväyksellä hankalien halpismerkkisten kalliiden blisterpackkien sijaan. Tietysti tämä sillä oletuksellä, että on vastuullinen aikuinen joka ei säilytä niitä lasten syötävinä, mutta sehän järjestyy itsestään jos keksii tai jaksaa moisen toteuttaa. Hapenkuluttajat ostavat halpista tokmannilta euron pala, ja siinä onkin syytä olla paketti jonka avaaminen kestää vartin.

Toki juuri nappiparistoissa pääasiallinen syy on turvallisuususkonto ja yksilön vastuun puuttuminen, mutta paketit ovat melko saman tyyppisiä kuin varkautta haittaavat paketit.

Ei varkauksilla ole noiden nappiparistojen "vaikeasti avattavien" pakkausten kanssa mitään tekemistä, eli se liittyy vain ja ainoastaan lapsiturvallisuuteen. Monissa pakkauksissa on siitä erikseen maininta ja/tai Child safety -logo. Saksilla tai puukolla ne aukeavat kohtuullisen helposti, mutta pelkästään sormilla menee vaikeaksi ja se on tarkoituskin. Toki monissa muissakin tuotteissa on joskus hankalasti avattavia pakkauksia, mutta niissä se taitaa johtua lähinnä siitä, että pakkaus on ollut helpompi tai halvempi valmistaa niin.

Vartan sivuilla mainostetaan noita nappiparistojen pakkauksia näin:

1730928087539.png

Ja pakkauksista löytyy tällainen:

1730928235609.png
Edelleen olen kokoajan sanonut että ko paketointi on myös muiden tuotteiden osalta vastaavaa ja silloin varkaus tekijä, joka varmasti on myös mukana tuossa paristopaketissa, mutta child safety tagi on hienompi/parempi lause jo anti thief..

Edelleen olen kokoajan sanonut että ko paketointi on myös muiden tuotteiden osalta vastaavaa ja silloin varkaus tekijä, joka varmasti on myös mukana tuossa paristopaketissa, mutta child safety tagi on hienompi/parempi lause jo anti thief..
Osansa on tietysti myös hyvesignaloinnilla. Siitä, mikä jonkin toimenpiteen syyksi ilmoitetaan, ei voi päätellä mikä on se oikea syy.

Samaan tapaan esimerkiksi nikotiinikorvaustuotteet eivät ole mitenkään kovin lapsivarmoissa pakkauksissa ja niitä oli joskus vähän kauempana kassastakin. Ja silti jo vuosia sitten joissakin paikoissa myymälän asentamilla hälyttimillä, koska niitä varastetaan. Ja nehän nyt ovat kauheinta kauheutta jota turvallisuususkonnon vannojat pelkäävät lasten syövän. Jo myymälässä, hui sentään.

Ehkä Gilletten kertakäyttöpaskisten hankalaan pakkaustapaan on myös jo valmistajalta lähtien motiivina sekä varkauksien hidastaminen että lapsiturvallisuus- eli vastuusyyt.

Aaah, eli kyse onkin salaliitosta. Ok, tämä riittää.
Kyllä me kaikki tiedämme, ettei useamman kuin yhden intressin olemassaolo samanaikaisesti ole salaliitto.

Voisi verrata siihen, että talvinopeusrajoitukset, joita aikanaan perusteltiin kelillä, muutettiinkin pimeän ajan nopeusrajoituksiksi joita perustellaan päivänvalon määrällä. Ei se ole salaliitto mutta niin tapahtui.

No onko helpompi painaa yksi paristo pois pahvisesta takaseinästä ja taskuun, kuin tuollaisesta ranteet auki paketista? Ja kuten sanoin ei koske pelkästään paristoja,monissa muissa tuotteissa on myös noita perkeleen muoveja ja kokoa tieten tahtoen kasvatettu paketissa!

Itse löisin sen koko paketin ihan suoraan hanuriini, ettei se olisi Loose vaan NIB.

Itse löisin sen koko paketin ihan suoraan hanuriini, ettei se olisi Loose vaan NIB.
Muista ettei pakkauksen tiiviyteen voi luottaa. Litiumparisto ruoansulatuskanavassa voi uusien pakkausvaroitusten(jotka eivät siis ole salaliitto) mukaan(ja oikeastikin) aiheuttaa vakavia vammoja jo parissa tunnissa.

Muista ettei pakkauksen tiiviyteen voi luottaa. Litiumparisto ruoansulatuskanavassa voi uusien pakkausvaroitusten(jotka eivät siis ole salaliitto) mukaan(ja oikeastikin) aiheuttaa vakavia vammoja jo parissa tunnissa.
Jep paketti vaan vittumainen avata. Ei tarkotettu suoleen työnnettäväksi...
Edit tai en mä tie mitä toiset haluu työnnellä.. itse en lähtis...

Jep paketti vaan vittumainen avata. Ei tarkotettu suoleen työnnettäväksi...
Edit tai en mä tie mitä toiset haluu työnnellä.. itse en lähtis...

Jos olisin nistien nisti, niin ei silti välttämättä tulisi mieleenikään painaa helposta läpipainopakkauksesta yhtä paristoa taskuun.

Mielenmaisemani on toki huomattavan erilainen eli saattaisin sen kyllä kuitenkin helposti napata.

Kuka sanoi salaliitosta? Ihan voit mennä katsomaan vaikka verkiksen hyllyjä.. tuskin niitä langattomia hiiriä yms lapset nielee ja ihan yhtä vittumaisesti pakattu! Ja monia muita asioita
Minun on vaan kovin vaikea uskoa, että jotain muutaman kymmenen sentin paristoja alettaisiin suojelemaan varkauksilta tuolla tavalla ja että vieläpä valehdeltaisiin, että kyse on oikeasti vain lapsiturvallisuudesta. Tunnen varkaiden käyttäytymistä tosi huonosti, mutta epäilen silti, ettei tuo vaikuta millään tavalla heidän toimintaansa. Voin toki olla väärässäkin.

Ne isommat pakkaukset ovat sitten eri asia ja siellä on varmaan useita syitä taustalla (esillepano, kuljetussuojaus, kustannukset), mahdollisesti myös varkauksien estäminen.

Varsinaisesti huonoa suunnitteluahan nuo eivät kuitenkaan edusta, sillä jos pakkaus on tarkoituksella hankalasti avattava (oli syy nyt sitten turvallisuus tai varkausesto), niin sehän juuri on hyvää suunnittelua, kun ne myös ovat sellaisia? Asiakkaan mielestä tilanne voi olla toinen, mutta se on eri asia. :D

Minun on vaan kovin vaikea uskoa, että jotain muutaman kymmenen sentin paristoja alettaisiin suojelemaan varkauksilta tuolla tavalla ja että vieläpä valehdeltaisiin, että kyse on oikeasti vain lapsiturvallisuudesta. Tunnen varkaiden käyttäytymistä tosi huonosti, mutta epäilen silti, ettei tuo vaikuta millään tavalla heidän toimintaansa. Voin toki olla väärässäkin.

Ne isommat pakkaukset ovat sitten eri asia ja siellä on varmaan useita syitä taustalla (esillepano, kuljetussuojaus, kustannukset), mahdollisesti myös varkauksien estäminen.

Varsinaisesti huonoa suunnitteluahan nuo eivät kuitenkaan edusta, sillä jos pakkaus on tarkoituksella hankalasti avattava (oli syy nyt sitten turvallisuus tai varkausesto), niin sehän juuri on hyvää suunnittelua, kun ne myös ovat sellaisia? Asiakkaan mielestä tilanne voi olla toinen, mutta se on eri asia. :D
Koska tajuat et puhuin myös vastaavista perkeleen pakkauksista enkä vain paristojen paketeista?

Tämä liittyy siihen, että pakkauksia ei suunnitella pelkästään rikkaiden paheksuttavasti eurooppalaisten näköisten työssäkäyvien ihmisten kansoittamien tai muuten yksinkertaisten pottunokkien alueiden kauppoihin joissa vain nistit varastavat. Kaupoista nussitaan jopa halpaa makkaraa. Jossain on peräti käytännössä sallittua varastaa kunhan tavaran arvo on alle 200(vai onko 2000?) dollaria ja varas toimii tarpeeksi röyhkeästi. Härmän pakkaukset ovat usein niitä samoja kuin jossain kehitysmaassa tai Kaliforniassa.

Sehän nappiparisto maksaa useamman euron kahdelta kappaleelta kaupassa. Toki niitä saa tilattua muutaman sentin hintaan kappale , un kiinasta vaikka tilaa muutama sata kerralla. Mutta harva niitä niin montaa tarvitsee kun johonkin kelloon tai auton avaimiin kerran vuodessa yhden.

Nistit ovat sellaista sakkia, että varastavat kaiken mitä irti lähtee ja millä on minkäänlaista jälleenmyyntiarvoa. Tai ainakin jos nisti luulee sillä olevan jotain jälleenmyyntiarvoa.

Viimeksi kun kävin Lidl Citycenterissä Helsingissä, niin oli kaikki lohenpaloista lähtien varustettu varashälyttimillä.

Luultavasti monen pienen tavaran ison myyntipakkauksen ison koon takana on se varkauksien vähentäminen. Luulisi, että lapsiturvallisen jostain nappiparistopaketista voisi tehdä hieman pienemmässäkin koossa kuin mitä ne nykyään ovat.

Ei helvetti mitä facepalmia aiheuttaa tämä keskustelu.. noita "child proof" -paristopakkauksia - jotka ovat todistetusti helvetin ja tarpeettoman hankalia avata - EI ole tarkoitettu varkausten estämistä varten, vaan pienten lasten suuhunlaittamisongelmaan.

Noh, tähän tarkoitukseen tuo paketointi on täysin ylimitoitetun hankala, eikä ogelman ydin muutenkaan piile myyntipakkausten suunnittelussa, vaan siinä kuinka ja missä niitä kotona säilytetään, ja minkälaisissa tuotteissa niitä käytetään.

Myymälävaras ei todellakaan ala näiden nelipakkausten läpi pöllimään yksittäisiä nappiparistoja, vaan kahmaisee kymmenkunta kpl 4 pariston levyjä kerralla taskuun. Jos siis nyt välttämättä nappiparistoja haluaa vohkia. Järkevämpiäkin kohteita tässä mielessä löytyy.

Statistiikka

Viestiketjuista
257 666
Jäsenet
73 987
Uusin jäsen
XemeX

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom