Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Noita on tullut jokunen sata asennettua mutta ei ole mieleen tullut että saattavat muuttua liukkaaksi, heti asennuksen jälkeen kun ei tunnu liukkaalta. Tuskin kukaan grynderin kalustepäättäjistä on edes nähnyt minkälaiset vesilukot sinne tulee, ovat katsoneet että tuommoinen allas pitää tulla ja toimittaja sitten laittaa jonkin vesilukon toimituksen mukana.
Carlo Casagrandelle (heidän allas ja vesilukko) tuota voisi valitella, mutta eipä tuolta saapasmaasta tule muutenkaan mitään järkevää ja hyvää.

Hieman OT, mutta Carlo Casagrande & CO on kyllä ihan suomalainen perheyritys. Eli sinne kannattaa antaa palautetta.
"Carlo Casagrande & Co Oy:n tarina sai lähtölaukauksensa vuonna 1959.
Tuolloin Carlo Casagrande perusti Suomeen tuontiyrityksen, joka toi maahan pääasiassa valaisimia ja valaistuskomponentteja. Casagranden isä oli italialainen ja äiti saksalainen, joten kansainvälisyys oli heti osa yrityksen arkea."

Casagrandet asuivat muistaakseni Helsingin Kaivopuistossa, kun 80-luvulla olin pari keää siellä postinkantajana. Italialainen nimi jäi mieleen.
 
Vahvistusruudut, joista puuttuu oleellista tietoa.

Ostin leffaliput. Varausprosessin viimeisessä ruudussa eli vahvistettaessa näkyi leffan nimi ja kellonaika mutta ei päivämäärää eikä istumapaikkoja. Ei tainnut olla paikkakuntaakaan.
 
Lidlin varsi-imuri ja varmaan 90% kaikista varsi-imureista.
1726841754517.png


Noissa pyörivä harjasuulake. Toimii noin kaksi kertaa jonka jälkeen karvat ja hiukset on tiukastiu kietoutuneena pyöritysakeslin ympärille. Ja joo, harjan saa pois ja putsattua mutta ongelma on itse imurin akselissa joka pyörittää harjaa. Hiuket ja karvat tukkii ja jumittaa akselin samantien ja puhdistettavuus: ei ole. Siinähän sitten kiroillaa ja tapellaan ja yritetään saada mikroskooppisesta raosta niitä saatanan karvoja ulos ja hermo menee ja koko imuri lentää pihalle. Ei vaan tunnu itte oppivan ku tää on jo toinen samalla vialla..
Luulis että ei olis kovin vaikea tehdä irroitettavaa akselin pyörittäjä jonka sais vedettyä irti ja putsattua mutta ei.
 
Lidlin varsi-imuri ja varmaan 90% kaikista varsi-imureista.
1726841754517.png


Noissa pyörivä harjasuulake. Toimii noin kaksi kertaa jonka jälkeen karvat ja hiukset on tiukastiu kietoutuneena pyöritysakeslin ympärille. Ja joo, harjan saa pois ja putsattua mutta ongelma on itse imurin akselissa joka pyörittää harjaa. Hiuket ja karvat tukkii ja jumittaa akselin samantien ja puhdistettavuus: ei ole. Siinähän sitten kiroillaa ja tapellaan ja yritetään saada mikroskooppisesta raosta niitä saatanan karvoja ulos ja hermo menee ja koko imuri lentää pihalle. Ei vaan tunnu itte oppivan ku tää on jo toinen samalla vialla..
Luulis että ei olis kovin vaikea tehdä irroitettavaa akselin pyörittäjä jonka sais vedettyä irti ja putsattua mutta ei.
Dysonissa tuo on toteutettu fiksummin, harjassa on akseliosa kiinteänä ja se päässä oleva pyöritin ei kerää karvoja itseensä. En nyt yhtäkkiä löytänyt googlella kuvaa tuosta mutta käy vaikka jossain kodinkoneliikkeessä tutustumassa mekanismiin.
 
Välillä on kyllä ärsyttävää kun kosketusnäyttö-käyttöliittymiin on lisätty jotain eleohjauksia, joiden toiminta ei tunnu mitenkään intuitiiviselta ja selkeältä.

Esim. omassa Samsungin työpuhelimessa on näppäimistössä joku ominaisuus, että se jollain eleellä vaihtaa johonkin yhden käden tilaan, jossa näppämistö tavallaan siirtyy hieman toiselle puolelle ruutua. Ongelma vain on se, että en ole vieläkään keksinyt, että mikä liike tuon saa aikaan, ja se välillä vain tuntuu vaihtavan tuohon satunnaisesti kesken kirjoituksen. Teen kai jonkin virheliikkeen sormilla, joka tuon aktivoi, mutta on todella vaikea keksiä että missä se virhe tulee.

Monesti tuntuu siltä, että tällaisia suunnittelevat yrittää olla vähän liiankin fiksuja ja ovelia. Kaipa tuollaisten on tarkoitus helpottaa käyttöä, mutta ainakin omalla kohdalla efekti tuntuu olevan juuri päinvastainen. Eivät ole mitenkään intuitiivisia ja rasittavaa kun puhelin tekee jotain temppuja kun hipaisee näyttöä hiukan väärin. Vähän sama kuin vaikka autossa asettaisi kädet ratille johonkin tiettyyn kohtaan ja auto tekisikin varoittamatta u-käännöksen.
 
Viimeksi muokattu:
Välillä on kyllä ärsyttävää kun kosketusnäyttö-käyttöliittymiin on lisätty jotain eleohjauksia, joiden toiminta ei tunnu mitenkään intuitiiviselta ja selkeältä.

Esim. omassa Samsungin työpuhelimessa on näppäimistössä joku ominaisuus, että se jollain eleellä vaihtaa johonkin yhden käden tilaan, jossa näppämistö tavalla siirtyy hieman toiselle puolelle ruutua. Ongelma vain on se, että en ole vieläkään keksinyt, että mikä liike tuon saa aikaan, ja se välillä vain tuntuu vaihtavan tuohon satunnaisesti kesken kirjoituksen. Teen kai jonkin virheliikkeen sormilla, joka tuon aktivoi, mutta on todella vaikea keksiä että missä se virhe tulee.

Monesti tuntuu siltä, että tällaisia suunnittelevat yrittää olla vähän liiankin fiksuja ja ovelia. Kaipa tuollaisten on tarkoitus helpottaa käyttöä, mutta ainakin omalla kohdalla efekti tuntuu olevan juuri päinvastainen. Eivät ole mitenkään intuitiivisia ja rasittavaa kun puhelin tekee jotain temppuja kun hipaisee näyttöä hiukan väärin. Vähän sama kuin vaikka autossa asettaisi kädet ratille johonkin tiettyyn kohtaan ja auto tekisikin varoittamatta u-käännöksen.

Tuo yhden käden tila on kyllä ärsyttävä minunkin mielestäni. Onneksi sen saa pois päältä.

Täytyy sanoa että muutenkin välillä jotkut tuollaiset uudet gesturet (ja muutkin featuret) ovat ärsyttäviä kun tulevat vain ilmoittamatta jonkun päivityksen yhteydessä ja sitten ihmettelee kun puhelin tekee yhtäkkiä jotain kummaa. Mielestäni noista pitäisi kyllä ilmoittaa ja/tai kysyä haluaako jonkun tuollaisen käyttöön vai ei. Itsekin ihmettelin joskus jotain vastaavaa toimintoa kun yhtäkkiä vaan tapahtui jotain kun pyyhkäisin ruutua ihan kuin ennenkin mutta päivityksessä oli tullut joku pyyhkäisytoiminto käyttöön ja sai pitkän aikaa etsiä mistä sen sai pois päältä.
 

Tuo yhden käden tila on kyllä ärsyttävä minunkin mielestäni. Onneksi sen saa pois päältä.

Täytyy sanoa että muutenkin välillä jotkut tuollaiset uudet gesturet (ja muutkin featuret) ovat ärsyttäviä kun tulevat vain ilmoittamatta jonkun päivityksen yhteydessä ja sitten ihmettelee kun puhelin tekee yhtäkkiä jotain kummaa. Mielestäni noista pitäisi kyllä ilmoittaa ja/tai kysyä haluaako jonkun tuollaisen käyttöön vai ei. Itsekin ihmettelin joskus jotain vastaavaa toimintoa kun yhtäkkiä vaan tapahtui jotain kun pyyhkäisin ruutua ihan kuin ennenkin mutta päivityksessä oli tullut joku pyyhkäisytoiminto käyttöön ja sai pitkän aikaa etsiä mistä sen sai pois päältä.
Ongelmaa ei tosiaan olisi jos nämä pitäisi erikseen laittaa päälle, mutta ovat tosiaan oletuksena päällä. Typerää suunnittelua, kun käyttöliittymä ei anna mitään vihjeita tuollaisista, ja sitten puhelin vain tekee yhtäkkiä jotain temppuja kun yrittää käyttää normaalisti.
 
Ongelmaa ei tosiaan olisi jos nämä pitäisi erikseen laittaa päälle, mutta ovat tosiaan oletuksena päällä. Typerää suunnittelua, kun käyttöliittymä ei anna mitään vihjeita tuollaisista, ja sitten puhelin vain tekee yhtäkkiä jotain temppuja kun yrittää käyttää normaalisti.
Tässähän se on kosketusnäyttöisten älylaitteiden käyttäjäkokemuksen oleellinen piirre ja suuri osa siitä negatiivisesta puolesta. Muutosta muutoksen takia ja "uudistumista käyttäjien ehdoilla, not" esiintyy toki muuallakin mutta erityisen raivostuttavaa se on juuri mobiilipaskeissa.
 
Ongelmaa ei tosiaan olisi jos nämä pitäisi erikseen laittaa päälle, mutta ovat tosiaan oletuksena päällä. Typerää suunnittelua, kun käyttöliittymä ei anna mitään vihjeita tuollaisista, ja sitten puhelin vain tekee yhtäkkiä jotain temppuja kun yrittää käyttää normaalisti.
Muutenkin monissa laitteissa on oletusasetuksina ihan älyttömyyksiä nykypäivänä. Uunin ajastimessa on joku minuutin piipitysaika ajan loppumisen merkiksi eikä asetus edes pysy sähkökatkon jälkeen. Onneksi ei ole hirveän usein sähkökatkoja mutta silti, kyllä taas ketutti kun joku tura-asentaja katkaisi sähköt koko kadulta ja joutui esim tuon ohjelmoimaan taas lyhyemmäksi. Mikron kelloa nyt en ole jaksanut aikaansa laittaa kun siitä ei selviä ilman ohjekirjaa...

Samoin telkkareissa on oletuksena kaikki maailman dynaamiset kontrastit, dynaamiset kirkkaudet, dynaamiset äänenvoimakkuudet sun muut lähinnä ärsyttävät ominaisuudet oletuksena päällä, ne sentään pysyy sähkökatkon jälkeenkin.
 
Tässähän se on kosketusnäyttöisten älylaitteiden käyttäjäkokemuksen oleellinen piirre ja suuri osa siitä negatiivisesta puolesta. Muutosta muutoksen takia ja "uudistumista käyttäjien ehdoilla, not" esiintyy toki muuallakin mutta erityisen raivostuttavaa se on juuri mobiilipaskeissa.
Vähän vastaava taisi olla kun selaimessa oli joku toiminto, että kun pyyhkäisee sivulle niin se toimii samoin kuin nuo selaimen "go back, go forward" nappulat. Hölmistynyt olo, kun vaikka vierittää sivua ja liikauttaa sormea vahingossa hieman viistoon, ja selain palaakin edelliselle sivulle.
 
Mitä ei, kun heti perään sanot samaa? :D Siis ketsuppipurkeissa ei ole korkissa piikkiä sinetille, vaa pitää repiä irti. Oli sit miten toteutettukkaan. Mut kuten Tonnin Seteli mainitsi, halkaisija on astetta isompi, nii ei iha pikkupiikillä aukeais.
En muista koska viimeksi olisi tuollainen foliosinetti lähtenyt "suunnitellusti" irti, tosi harvoin edes törmää sellaiseen johon on joku viitsinyt jonkun tartuntalipareen laittaa. Menee siihen et se folio revitään muutoin irti. Lähinnä tuo purkkien suunnittelu on järkyttävän typerää, sit kun viimeisiä vedellään ne viimeiset on siellä pohjalla ja sit puristellaan ja päristellään, hakataan pohjaa jotta saa vähän roiskeita ulos. Jopa sinappituubit, hammastahnatuubit yms on miljoona kertaa fiksumpia kun niistä saa rullaamalla viimeisetkin ulos (tai ainakin lähes). Nämä typerästi muotoillut muovipakkaukset pitäis lailla kieltää
 
Vähän vastaava taisi olla kun selaimessa oli joku toiminto, että kun pyyhkäisee sivulle niin se toimii samoin kuin nuo selaimen "go back, go forward" nappulat. Hölmistynyt olo, kun vaikka vierittää sivua ja liikauttaa sormea vahingossa hieman viistoon, ja selain palaakin edelliselle sivulle.
Ja iPadin selaimessa se turhan innokkaasti avaa toisen selaininstanssin ja splittaa näytön kahdelle ikkunalle. Enkä ainakaan itse ole löytänyt miten disabloida tuo.
 
Heijastinvaljaat. Turha välimallin ratkaisu.

Toki valjaat on parempi ratkaisu kuin heijastinnauha tai roikkuva heijastin. Mutta jos kerran on sinut yllepuettavan heijastimen vaivalloisuuden kanssa, niin miksei saman tien käyttäisi heijastinliiviä? Huomiopinta-alaa on merkittävästi enemmän ja muodon tunnistaa heti ihmistorsoksi, jolloin ei tarvitse sekunnin murto-osan ajan arvailla, vilahtiko edessä kenties auraustolppa tai tienviitta.
 
Heijastinvaljaat. Turha välimallin ratkaisu.

Toki valjaat on parempi ratkaisu kuin heijastinnauha tai roikkuva heijastin. Mutta jos kerran on sinut yllepuettavan heijastimen vaivalloisuuden kanssa, niin miksei saman tien käyttäisi heijastinliiviä? Huomiopinta-alaa on merkittävästi enemmän ja muodon tunnistaa heti ihmistorsoksi, jolloin ei tarvitse sekunnin murto-osan ajan arvailla, vilahtiko edessä kenties auraustolppa tai tienviitta.
Heijastin liivi on kömpelö ja kuuma ja varsinkin talvella takin kanssa vittumainen käyttää.
 
Tasapohjaiset käsienpesualtaat, joita näkee nykyään mm. hotelleissa. Kaatoa ei siis ole joko lainkaan, tai se on niin loiva, ettei se toimi.

Näissä on vissiin menty design edellä, sillä muuta järkeä noista on vaikea löytää. Kiva kaataa altaaseen yhtään mitään puhdasta vettä lukuun ottamatta, kun kaikki jää seisomaan siihen altaaseen, puhumattakaan kaikesta muusta moskasta, joka kerääntyy pohjalle/reunoille .
 
En muista koska viimeksi olisi tuollainen foliosinetti lähtenyt "suunnitellusti" irti, tosi harvoin edes törmää sellaiseen johon on joku viitsinyt jonkun tartuntalipareen laittaa. Menee siihen et se folio revitään muutoin irti. Lähinnä tuo purkkien suunnittelu on järkyttävän typerää, sit kun viimeisiä vedellään ne viimeiset on siellä pohjalla ja sit puristellaan ja päristellään, hakataan pohjaa jotta saa vähän roiskeita ulos. Jopa sinappituubit, hammastahnatuubit yms on miljoona kertaa fiksumpia kun niistä saa rullaamalla viimeisetkin ulos (tai ainakin lähes). Nämä typerästi muotoillut muovipakkaukset pitäis lailla kieltää
Ketsuppi on ihan ok mausteena esimerkiksi joihinkin keittoihin tai kastikkeisiin, pullon jämät saa siis hyötykäyttöön laittamalla pulloon vettä ja ravistaen mausteeksi ruokaan.
 
Tasapohjaiset käsienpesualtaat, joita näkee nykyään mm. hotelleissa. Kaatoa ei siis ole joko lainkaan, tai se on niin loiva, ettei se toimi.

Hotelleissa sentään joku käy putsaamassa ne joskus, mut tosi kivoja jengin omilla kämpillä kun siinä altaan pohjalla on kahden viikon hammastahnaklimpit... 🤮
 
Tasapohjaiset käsienpesualtaat, joita näkee nykyään mm. hotelleissa. Kaatoa ei siis ole joko lainkaan, tai se on niin loiva, ettei se toimi.

Näissä on vissiin menty design edellä, sillä muuta järkeä noista on vaikea löytää. Kiva kaataa altaaseen yhtään mitään puhdasta vettä lukuun ottamatta, kun kaikki jää seisomaan siihen altaaseen, puhumattakaan kaikesta muusta moskasta, joka kerääntyy pohjalle/reunoille .
Ja tästä jatkumona LVI-urakoitsijan vakio
-Oras yhdistettynä tuohon altaaseen. Vesi ei yllä altaaseen, vaan roiskuu pitkin tasoja.
 
Heijastin liivi on kömpelö ja kuuma ja varsinkin talvella takin kanssa vittumainen käyttää.
Onneksi lämpimänä vuodenaikana Suomessa on valoisaa lähes kellon ympäri. En ole heijastimia kesäisin nähnyt käytettävän. :)

Miksi liivi on talvella hankala takin kanssa? Eikö se ole yhtä hankala kuin valjaatkin?

Edit: Ehkä turhamaisuus vaikuttaa myös? Kaupungin iltaelämässä haluaa paremman näkyvyyden kuin pelkällä roikkuvalla heijastimella, mutta liivi on liian röiukkomainen Canada Goosen päällä? ;)
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi lämpimänä vuodenaikana Suomessa on valoisaa lähes kellon ympäri. En ole heijastimia kesäisin nähnyt käytettävän. :)

Miksi liivi on talvella hankala takin kanssa? Eikö se ole yhtä hankala kuin valjaatkin?
En käytä kumpiakaan noista, mutta voisin kuvitella, että valjaat ovat kätevämmät siksi, kun ne eivät estä alla olevan hupparin/takin taskujen käyttämistä. Näkyvyys on valokeilaan osuessaan varmaan ihan riittävä molemmissa.
 
En käytä kumpiakaan noista, mutta voisin kuvitella, että valjaat ovat kätevämmät siksi, kun ne eivät estä alla olevan hupparin/takin taskujen käyttämistä. Näkyvyys on valokeilaan osuessaan varmaan ihan riittävä molemmissa.
Itse olen käyttänyt jo ihan työnkin puolesta erilaisia heijastinasusteita heijastavasta t-paidasta heijastavaan takkiin ja omasta mielestä nuo valjaat ovat ehdottomasti ärsyttävimmät noista. Ovat aina solmussa tai kierteellä ja tarraavat johonkin kiinni jos kulkee esimerkiksi jonkun ovenkahvan läheltä tai istuu autoon. Toki noita liivejäkin on monenlaisia, ne halvimmat vapaa-ajan ulkoilukäyttöön tarkoitetut ovat kyllä yleensä aika surkeita mutta sellaiset vähän paremmat joissa on taskut ovat oma suositus tavan tallaajalle. Työkäyttöön tarkoitetut tietty ovat käyttömukavudessaan ihan omaa luokkaa. Toki nämä ovat aikalailla mielipideasioita.
 
Niitä mustekaloja käsiin. Kädet yleensä heiluu, niin erottuu vielä paremmin, kun se ihmisen silmä huomaa liikkeen helpommin.
Liivit ja valjaat eivät ole minulle, mutta jokainen tyylillään.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla ei ole ollut ongelmia laittaa valjaita lenkkitakin päälle, kun menen illalla koirien kanssa ulos.
 
Ehkä tässä on sellainen käyttötarkoitukseen perustuva jako?
Lenkillä/kävelyllä heijastimia.
Koirien kanssa monta kertaa päivässä valjaat.
Pyörällä nopeuden ja turvattomuuden takia liivi.
Tai ihan sama, kuhan käyttää jotain itselle sopivaa.
 
Itse suosin omaa varovaisuutta enkä lähde loikkimaan ajoradalle jos on autoja tulossa.

Samoin ja valitsen lenkkimaastot niin, että autoja ei siellä edes ole.
Nykyään on vaan (ärsyttävän) paljon kovavauhtisia pyöräilijöitä ja eihän siinä Ultra X-2000 mankelissa ole edes kelloa varoittamaan.
Eikä näistä tahdo päästä eroon edes talvella. Olen ruvennut juoksemaan vastakarvaan muutaman pysäyttävän lähellä piti tilanteen jälkeen. Eikö ne voi pysyä sillä pyörätiellä? Miksi pitää ulkoilureitille lähteä polkemaan tuhatta ja sataa? Kun siellä on soraa, purua, mutkia ja suuria korkeuseroja?
 
Samoin ja valitsen lenkkimaastot niin, että autoja ei siellä edes ole.
Nykyään on vaan (ärsyttävän) paljon kovavauhtisia pyöräilijöitä ja eihän siinä Ultra X-2000 mankelissa ole edes kelloa varoittamaan.
Eikä näistä tahdo päästä eroon edes talvella. Olen ruvennut juoksemaan vastakarvaan muutaman pysäyttävän lähellä piti tilanteen jälkeen. Eikö ne voi pysyä sillä pyörätiellä? Miksi pitää ulkoilureitille lähteä polkemaan tuhatta ja sataa? Kun siellä on soraa, purua, mutkia ja suuria korkeuseroja?
Yksin (ja koiran) kanssahan kuljetaan aina vastakarvaan jo oletuksena.
 
Onneksi lämpimänä vuodenaikana Suomessa on valoisaa lähes kellon ympäri. En ole heijastimia kesäisin nähnyt käytettävän. :)

Miksi liivi on talvella hankala takin kanssa? Eikö se ole yhtä hankala kuin valjaatkin?

Heijastinliivejä ja valjaita on monenlaisia, osa mukavampia ja osa epämukavampia päällä, etenkin urheilutouhuissa tai jos kantaa reppua selässä tms.

Jos nyt liivillä tarkoittaa sellaista perusliiviä mitä säilytellään esim. auton perälaatikossa varmuuden vuoksi, niin ne on oikeasti aika tökköjä ja jonkin verran lämpimiä päällä (vastaa suunnilleen lisäpaitaa mikä voi henkilöstä riippuen olla hyvä tai huono asia). Sitten on taas niitä kevyempiä ja/tai sporttisempia liivejä jotka ei päällä ahdista sen enempää kuin valjaatkaan, mutta mitään isoa eroa niiden ja valjaiden välillä taas ei ole muunkaan näkyvyyden kannalta.

Heijastimet ne pääasia on, liivissä sitten enemmän myös sitä "hi-vis" pinta-alaa joka toki sekin helpottaa lisää havainnointia pelkkiin heijastimiin verrattuna.

Itse kun ajattelen heijastinliiviä niin mieleen tulee tällainen

Heijastinvaljaista taas mieleen tulee tällainen

Ja sitten on näitä välimallin ratkaisuja

Mulla on näistä ensimmäisen kaltainen malli auton perässä ja kahta jälkimmäistä tyyppiä käytän ulkoillessa.
 
En muista koska viimeksi olisi tuollainen foliosinetti lähtenyt "suunnitellusti" irti, tosi harvoin edes törmää sellaiseen johon on joku viitsinyt jonkun tartuntalipareen laittaa. Menee siihen et se folio revitään muutoin irti. Lähinnä tuo purkkien suunnittelu on järkyttävän typerää, sit kun viimeisiä vedellään ne viimeiset on siellä pohjalla ja sit puristellaan ja päristellään, hakataan pohjaa jotta saa vähän roiskeita ulos. Jopa sinappituubit, hammastahnatuubit yms on miljoona kertaa fiksumpia kun niistä saa rullaamalla viimeisetkin ulos (tai ainakin lähes). Nämä typerästi muotoillut muovipakkaukset pitäis lailla kieltää
Korkki pois ja kunnon "huitasu" purkilla ruokaa kohti, aika tyhjäksi menee ja ylösalaisin se purkki jo hyvissä ajoin säilytyksessä.
 
Ja tästä jatkumona LVI-urakoitsijan vakio
-Oras yhdistettynä tuohon altaaseen. Vesi ei yllä altaaseen, vaan roiskuu pitkin tasoja.
Vai olisiko LVI-suunnittelijan vakiohana. Urakoitsijahan laittaa sen mitä suunnitelmassa on merkattu.
En käytä kumpiakaan noista, mutta voisin kuvitella, että valjaat ovat kätevämmät siksi, kun ne eivät estä alla olevan hupparin/takin taskujen käyttämistä. Näkyvyys on valokeilaan osuessaan varmaan ihan riittävä molemmissa.
Eipä se liivikään ole mitenkään liimattu kiinni taskujen päälle, helposti tälläinen oerus tarraliivi aukeaa ja pääsee (takin tai huoparin) taskuihin käsiksi. Sitten ymmärtää jos on pään yli puettava kokovartalo-kondomin kireysluokkaa oleva liivi mikä on päällä kuin makkarankuori.
 
Korkki pois ja kunnon "huitasu" purkilla ruokaa kohti, aika tyhjäksi menee ja ylösalaisin se purkki jo hyvissä ajoin säilytyksessä.
Mun mielestä kaikki nämä suurkulutustuotteet pitäis olla ensisijaisesti sellaisia et joko ne kierrätetään täysin tai polttamisen kautta hävittämällä tuotetaan mahd. vähän haittaa. Ei olis varmaan mahdoton tehtävä keksiä joku tuubi josta törästään ulos, vaikka samaa materiaalia ku nämä maitopurkit. Nämä nykyiset muovipurkit on melko kyseenalaisia muotoiluineen ja materiaaleineen
 
Vai olisiko LVI-suunnittelijan vakiohana. Urakoitsijahan laittaa sen mitä suunnitelmassa on merkattu.
juurikin niin. Urakoitsija asentaa sen mitä on suunniteltu ja valitettavasti suunnittelijalla ei välttämättä ole mitään käytännön kokemusta hanoista, altaista ja niiden asennuksista. Silloin ne ovat ihan suunnittelun kukkaisia. Tämä vaatisi kokemusperäistä tietoa tai testailua että mitkä hanat / altaat eivät sovi yhteen. Monesta hanan paine ja veden suuntaus vs altaan muoto eivät sovi yhteen. varsinkin jos mennään perus oras hanan ja idon altaan sijasta jollain muulla kombolla. Ja rahaahan ei halua tilaaja käyttää mihinkään turhaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suunnittelua se tämäkin. Mielestäni uskomaton suunnitelma, toivottavasti ei toteudu.
Pilvipalvelut, tietokoneet, puhelimet yms verolle jos niihin voi tallentaa musiikkia.

Siitä sitten vaan antamaan lausuntoa asiasta, tuostahan halutaan lausuntoja lausuntopalvelussa:
On siellä näköjään jo 5 ihmistä käynyt mielipiteensä antamassa.

Järjen kanssahan tuolla ei ole kyllä mitään tekemistä, varsinkin kun meinataan nettiyhteyksiä myöden pistää kaikki tekniikka verolle.
 
Suunnittelua se tämäkin. Mielestäni uskomaton suunnitelma, toivottavasti ei toteudu.
Pilvipalvelut, tietokoneet, puhelimet yms verolle jos niihin voi tallentaa musiikkia.

Lausuntopalvelu

Johdanto​

Opetus- ja kulttuuriministeriö on asettanut hovioikeudenneuvos Kristiina Harengon selvityshenkilöksi tehtävänään esittää ministeriölle ratkaisuehdotus tai vaihtoehtoisia ehdotuksia siitä, miten yksityisen kopioinnin hyvitys olisi mahdollista järjestää niin, että hyvitysjärjestelmän voidaan kokonaisuutena arvioiden katsoa olevan direktiivin 2001/29/EY (tietoyhteiskuntadirektiivi) mukainen.

Tätä selvitystyötä varten opetus- ja kulttuuriministeriö varaa keskeisille sidosryhmille ja asiasta kiinnostuneille mahdollisuuden lausua käsityksensä hyvitysjärjestelmään liittyvistä kysymyksistä. Kyselyyn on mahdollista vastata Lausuntopalvelu.fi:ssä viimeistään keskiviikkona 6.11.2024.

Tausta​

Opetus- ja kulttuuriministeriö on käynnistänyt yksityisen kopionnin hyvitysmaksujärjestelmän uudistamisen selvitystyön ja nimennyt selvityshenkilöksi hovioikeudenneuvos Kristiina Harengon. Selvityksen tulee valmistua vuoden 2024 loppuun mennessä.

Tavoitteet​

Selvityshenkilö, hovioikeudenneuvos Kristiina Harengon tehtävänä on esittää ministeriölle ratkaisuehdotus tai vaihtoehtoisia ehdotuksia siitä, miten yksityisen kopioinnin hyvitys olisi mahdollista järjestää niin, että hyvitysjärjestelmän voidaan kokonaisuutena arvioiden katsoa olevan direktiivin 2001/29/EY (tietoyhteiskuntadirektiivi) mukainen.

Ongelma ilmeisesti se että maksu pitäisi kohdistua heihin jotka kopioivat, jos valtio maksaa suoraan omistaan niin ei mene ihan tontille. Tuolla oli myös rahastomalli kyselyssä, viestintärahasto.

Laite, mediasta perittävä maksu on sinänsä kohdentuva, mutta aiempaa ongelmallisempi kun rajojen yli tavarat liikkuu entistä helpommin. varsinkin nettiyhtyksien yhteydessä maksu olisi lähemmäksi osuva ja ei voi niin helposti kiertää. Jos painopiste olisi ns mediamaksussa, yle verossa, niin menee taasen samaan ongelmaan kuin nykyinen malli.

Tilanteesta näennnäisesti pääsi eroon jos kielletään yksityinen kopiointi kokonaan, jolla sitten kuitataan se ettei ole mitään tarvetta periämaksuja. Ei se kielto tietenkään kopiointia lopettaisi...


Edit:
Onko tämä nyt ihan oikeassa ketjussa? siis tarkoituksella vai vahinko ?
 
En minäkään tuosta välitä, mutta on vaikea nähdä sillä mitään yhteyttä ketjun aiheeseen. Samalla tavalla suunnittelun kukkasia ovat kaikki verot, joista ei itse tykkää.
 
Onko tämä nyt ihan oikeassa ketjussa? siis tarkoituksella vai vahinko ?
Tarkoituksella kun en tiennyt minne muuallekkaan laittaisi tämän. Yritin etsiä jotain vero aihetta, mutta en löytänyt. Tässä suunnitellaan aikamoista kukkasta joten ei ihan hutikohdistus.....

aina kun postaan jotain , niin aina väärä ketju :)
 
Tarkoituksella kun en tiennyt minne muuallekkaan laittaisi tämän. Yritin etsiä jotain vero aihetta, mutta en löytänyt. Tässä suunnitellaan aikamoista kukkasta joten ei ihan hutikohdistus.....

aina kun postaan jotain , niin aina väärä ketju :)
Vaikea sopivaaketjua löytää, voisi olla ihan omanketjun arvoinen, tuskin jää lyhyeksi keskustelu.

Ainoa vähän provo aihettaliippaava mikä löyty kopiosto-teosto-ja-muut-loiset.18895/
 
Aattelin et tällä alustalla jotain tästä halutaan tarinoida ja loin ketjun missä toteuttaa itseään ks aiheesta. Voi toki olla et tässäkin ketjussa sitä olisi voinut jatkaa, mutta harvoin topiceja on liikaa.
 
Teams-palaverien videokuvan taustan autoblur antaa ajoittain ymmärtää, että henkilö näyttää sopimattomia käsimerkkejä, jos blurraus sattuu tarttumaan vilkuttavaan tai nenää raapivaan käteen. :D
 
Teams-palaverien videokuvan taustan autoblur antaa ajoittain ymmärtää, että henkilö näyttää sopimattomia käsimerkkejä, jos blurraus sattuu tarttumaan vilkuttavaan tai nenää raapivaan käteen. :D
Hyvä vinkki. Pitääpä testata seuraavan kerran, kun tekis mieli niitä käsimerkkejä kokouksessa näyttää. :)
 
Rekisteröidyin Motonetin kanta-asiakkaaksi myymälässä kassalla. Myyjä ei kuitenkaan maininnut, että sähköpostiin tulee linkki jonka kautta tili pitää käydä vahvistamassa 4 tunnin sisällä.

Noh, ihan sama. Tuli tehtyä koko homma, että sai yhden tarjouksen.

edit: kai tässä oletetaan, että ihmisillä tulee sähköpostista ilmoitukset puhelimeen ja käyvät heti klikkaamassa, itsellä ilmoitukset sähköpostista pois päältä
 
Rekisteröidyin Motonetin kanta-asiakkaaksi myymälässä kassalla. Myyjä ei kuitenkaan maininnut, että sähköpostiin tulee linkki jonka kautta tili pitää käydä vahvistamassa 4 tunnin sisällä.

Noh, ihan sama. Tuli tehtyä koko homma, että sai yhden tarjouksen.

edit: kai tässä oletetaan, että ihmisillä tulee sähköpostista ilmoitukset puhelimeen ja käyvät heti klikkaamassa, itsellä ilmoitukset sähköpostista pois päältä
Tarpeettoman lyhyt aika tuollaiseen kyllä. Miksiköhän lie. Yleensä tuo on tyyliin viikko, tai ainakin vuorokausi.
 
Rekisteröidyin Motonetin kanta-asiakkaaksi myymälässä kassalla. Myyjä ei kuitenkaan maininnut, että sähköpostiin tulee linkki jonka kautta tili pitää käydä vahvistamassa 4 tunnin sisällä.

Noh, ihan sama. Tuli tehtyä koko homma, että sai yhden tarjouksen.

edit: kai tässä oletetaan, että ihmisillä tulee sähköpostista ilmoitukset puhelimeen ja käyvät heti klikkaamassa, itsellä ilmoitukset sähköpostista pois päältä
Itse en käytä sähköpostia ollenkaan puhelimen kautta. Nettiäkään en selaa kuin jonkun nopean tiedon hakemiseen. Ihan hirveää tämmöisten käyttö tuollaisella pienellä ruudulla. TikTokin ja Instagramin selaamiseen nuo on hyviä mutta kaikki muu pöytäkoneella 34" näytöltä.
 
Rekisteröidyin Motonetin kanta-asiakkaaksi myymälässä kassalla. Myyjä ei kuitenkaan maininnut, että sähköpostiin tulee linkki jonka kautta tili pitää käydä vahvistamassa 4 tunnin sisällä.

Noh, ihan sama. Tuli tehtyä koko homma, että sai yhden tarjouksen.

edit: kai tässä oletetaan, että ihmisillä tulee sähköpostista ilmoitukset puhelimeen ja käyvät heti klikkaamassa, itsellä ilmoitukset sähköpostista pois päältä
Verkkorekisteröitymisessä 4h voisi mennä, ja kuten sanoit niin tiskillä ei mitenkään, ja asiakas tuskin edes olettaa että sähköposti oleellinen tiskillä rekisteröityessä, vaan jos kysytään, niin mieltää sen vain spämmiä varten. ja muutenkin niin sen takia ainakin, antaa sellaisen osoitteen mistä ei todellakkaan tule mitään ilmoituksia.

Itse en käytä sähköpostia ollenkaan puhelimen kautta. Nettiäkään en selaa kuin jonkun nopean tiedon hakemiseen. Ihan hirveää tämmöisten käyttö tuollaisella pienellä ruudulla. TikTokin ja Instagramin selaamiseen nuo on hyviä mutta kaikki muu pöytäkoneella 34" näytöltä.
Saavutetavuuskin nykyään jo vähän vaatimus, ei enään pelkkä toive. Yksilöt on erilaisia ja Motonetin tyyppisella kaupalla on paljon asiakkaita joille se "minimi" ruutu voi olla se 32", vaikka mobiiliin on hyviä avustajia.

Mutta luulen että tässä ehkä nyt ajatus ei ole ollut mobiilssa, vaan se tiskirekisteröinti pohjaa verkkorekisteröinti systeemiin, kehittäjä vetässyt se mielessä riittävän.

Tässä jäi vähän epäselväksi että miten käy jos ei vahvista linkkiä, eli onko vahvistamisella muuta merkitystä kuin se että spämmi jää saamatta.

T
 
Viimeksi muokattu:
Itse rekisteröidyin vuosia sitten Motonetin kanta-asiakkaaksi myymälässä eikä minulla ole mitään sähköpostia sinne annettuna. Kuitenkin saan kassalla ne kantis-edut. Mihinkähän sitä sähköpostia oikein tarvitsee? Ilmeisesti se on pelkkää spammia varten?
 
Itse rekisteröidyin vuosia sitten Motonetin kanta-asiakkaaksi myymälässä eikä minulla ole mitään sähköpostia sinne annettuna. Kuitenkin saan kassalla ne kantis-edut. Mihinkähän sitä sähköpostia oikein tarvitsee? Ilmeisesti se on pelkkää spammia varten?
Ei kai tuota muuhun tarvitse,ei minulle ainakaan tule spammia liian usein,pysyy paremmin kartalla tarjouksista ja eduista.Nykyään kun tulee aika harvoin käytyä liikkeessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 177
Viestejä
4 467 888
Jäsenet
73 900
Uusin jäsen
Yani

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom