Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
No no portaat tehdään matkustajille, ei ratikkakuskeille. Joku kävelijän rintamasuunnan kääntäminen oikeaan suuntaan ehkä naurettavin selitysyritys tässä casessa. Ne ihmiset kulkee ympäri maailmaa noiden ratikoiden molemmin puolin, kaikissa asennoissa ja kaikkiin suuntiin, mitä väliä.
No tuossa polussa on se ongelma että sieltä tuleva ja ratikkakiskot ylittävä henkilö on selin lähestyvää ratikkaa kohden.

Nuo portaat olisi pitänyt tehdä niin että alkavat suunnilleen tuosta mistä polkukin, mutta päättyvät laituriin kuten nykyisetkin portaat mutta päähän, niin että kiskot ylittävä jalankulkija olisi pakotettu lähestymään kiskoja 90° kulmassa.

Tuo 90° kulme ei tietysti ole yhtä hyvä kuin suoraan edestä, mutta ihmiselle luontaisen havainnointialueen sisällä kuitenkin.
 
Missäpäin siellä? Se keskustan risteys kait on sellainen että kolisee "vähän väliä" mut noin muuten kun en kaupungin reittejä tunne niin missä siellä on ne älyttömät paikat- ja se keskustan risteyksen kolinakin johtuu pääosin siitä että autoilijat ei osaa liikennesääntöjä/hermot ei pidä ja sitten kohelletaan.
Yks oli ainakin siellä Martinpuiston kioskin kohdalla. Siinä oli valot ja pysähtymiskohdat niin hämärästi laitettu että kukaan ei osannu pysähtyä oikeaan paikkaan ja kukaan ei osannut lukea mikä valo kenellekkin on. Kauaa ne ei siinä kyllä ollu. Itte ajoin kerran läpi ja sitten katsoin paremmaksi kiertää ne toista kautta. Pääsi nopeammin ja helpommin. Oli siitä paikallislehdessäkin (maksumuuri):

Sitten toinen kukkanen on siinä Asemankoulun ja keskustan välissä. Siinä oli ennen hyvät ja toimivat valot ja selkeää ajamista eikä tullut kolarimahdollisuuksia. Sitten ne senkin muljas uuteen uskoon niin, että parilla valokombolla voi parista suunnasta ajaa toisen kylkeen.

Kolmas joka ei ole niin epäonnistunut ja toimii mutta en ymmärrä miksi nekin piti uudelleen mulkata on siinä Sillankorvankadulla Burger Kingin isossa risteyksessä. Kuten sanottu, toimii kyllä mutta en tajuu miks niitten tolppien paikkaa piti vaihtaa vaikka edellisetkin toimi.

E: puhumattakaan vanhan S-Marketin Uudemmaan kadunpuoleisen vinoparkin muuttaminen taskuparkeiksi. Ei jumalauta sentää :facepalm:

E2: tuosta risteyksestä:
Siihen Martinkadun risteyksen valojärjestelyyn on kai jo totuttu. Se joskus tökkii, kun Martinkadulta vasemmalle, Kirjavalletolpalle päin kääntyvä toispaikkakuntalainen törmää suojatien punaosiin valoihin, eikä huomaa 10 metrin päässä olevia vihreitä valoja, ja pysähtyy ja tukkii koko risteysalueen. Tällöin perään kertyneitä viimeiset jäävät risteysalueelle, kun heille syttyvät jo seuraavat punaiset valot, ja risteävälle liikenteelle vihreät.
Tyypillistä Hyvinkäällä on se, etteivät kaupungin liikennejärjestelyistä vastaavat henkilöt kerro paikallisessa lehdessä, kuinka "erikoisristeyksissä" tulee liikennöidä ja välttää sakot. Poliisihan ei kerro mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän liikennevaloja tarvitsisi olla ollenkaan jos ihmiset osaisivat ajaa. Jossain Intiassa menee tunnissa miljoona autoa/skootteria/ihmistä ja liikenne vaan soljuu vaikka se näyttääkin kaoottiselta. Täällä syntyy härdelli heti jos kylän kaikki viisitoista autoa ovat samaan aikaan keskustassa. Siihen vielä pari "minä minä" -kuskia niin soppa on valmis. :D
 
Eihän liikennevaloja tarvitsisi olla ollenkaan jos ihmiset osaisivat ajaa. Jossain Intiassa menee tunnissa miljoona autoa/skootteria/ihmistä ja liikenne vaan soljuu vaikka se näyttääkin kaoottiselta. Täällä syntyy härdelli heti jos kylän kaikki viisitoista autoa ovat samaan aikaan keskustassa. Siihen vielä pari "minä minä" -kuskia niin soppa on valmis. :D
Soljuu ja soljuu. Siellä ei parit kolahdukset ja auton alle jäämiset tunnu missään.
 
Vähemmän kolisee kuin mitä voisi olettaa, ota huomioon että siellä porukkaa on 1,4 miljardia ihmistä.

Noh, sehän oli kärjistys.
Joku tilastonikkari vois vähän laskeskella. Toki melkein 10v vanha tilasto mutta tuskimpa sitä parempaankaan suuntaan ollaan menty.
 
Joku tilastonikkari vois vähän laskeskella. Toki melkein 10v vanha tilasto mutta tuskimpa sitä parempaankaan suuntaan ollaan menty.
Prkl. Just olin lainailemassa samaa artikkelia :D Mut tuolta esim. tämä poiminta:
Pääkaupunki Delhin liikenne on maan tappavinta. Siellä liikenteessä kuoli viime vuonna 2 199 ihmistä.
Pelkästään kuolemia yhdessä kaupungissa päälle 2k kolareista johtuen. Ei tekis pahaa liikennesäännöt.

Verrataan nyt vaikkapa koko eu:n alueeseen (500 miljoonaa ihmistä?)
Vuonna 2019 EU:n liikenteessä kuoli 22 800 ihmistä, kun taas vuonna 2020 uhreja oli 4000 vähemmän. Alustavien tilastojen mukaan 18 EU-maassa rekisteröitiin kaikkien aikojen alhaisin kuolonuhrien määrä vuonna 2020.

Onhan tuo aika pirun paljon vähemmän kuin 140 000.

 
Viimeksi muokattu:
Eihän liikennevaloja tarvitsisi olla ollenkaan jos ihmiset osaisivat ajaa. Jossain Intiassa menee tunnissa miljoona autoa/skootteria/ihmistä ja liikenne vaan soljuu vaikka se näyttääkin kaoottiselta. Täällä syntyy härdelli heti jos kylän kaikki viisitoista autoa ovat samaan aikaan keskustassa. Siihen vielä pari "minä minä" -kuskia niin soppa on valmis. :D
Liikennekokemusta vain Mumbaista ja Punesta, mutta ainakin siellä oli kaupunkialueella liikennevaloja ihan siinä missä tahansa kaupungissa. Kaistojen määrä (ja ajoittain kulkusuuntakin) suhteessa tiemerkintöihin toki oli vähän vapautuneempaa kuin mihin oli tottunut.... Ehkäpä siinä liikenteenohjauksessa on siis jotakin taikaa
 
Liikennekokemusta vain Mumbaista ja Punesta, mutta ainakin siellä oli kaupunkialueella liikennevaloja ihan siinä missä tahansa kaupungissa. Kaistojen määrä (ja ajoittain kulkusuuntakin) suhteessa tiemerkintöihin toki oli vähän vapautuneempaa kuin mihin oli tottunut.... Ehkäpä siinä liikenteenohjauksessa on siis jotakin taikaa
Sama ajatus samoista paikoista. Siellä liikenne soljuu omalla painollaan ja töötti soi. Toki osassa esim Mumbaissa on tosiaan liikennevalot käytössä.
 
IMG_20230805_070805.jpg


Taas yksi koettu suunnittelun kukkanen lisää. Prisma, kello 7 viikonloppuaamuna vaellat kahviautomaatin viereen, isket pahvimukin koneeseen, painat nappia "kahvi", kuuntelet ihanaa kahvin lorotusta, mietit että nyt kuulostaa oudolta, katsot alas ja huomaat että kahvi tippuukin pahvimukista täysin ohi koska olet laittanut mukin koneen keskelle et vasempaan laitaan mistä kahvi tulee ulos.

Joo, nyt kun kuvaa katsoo niin onhan tuossa selkeä merkki mihin muki halutaan laittaa. Mutta kahvikoneen vieressä kun on niin tuo merkin kohta ei hahmotu niin selkeästi. Ja miksi tuo edes on suunniteltu noin että muki pitää laittaa vasemmalle eikä keskelle ja annetaan mahdollisuus mokata?
 
IMG_20230805_070805.jpg


Taas yksi koettu suunnittelun kukkanen lisää. Prisma, kello 7 viikonloppuaamuna vaellat kahviautomaatin viereen, isket pahvimukin koneeseen, painat nappia "kahvi", kuuntelet ihanaa kahvin lorotusta, mietit että nyt kuulostaa oudolta, katsot alas ja huomaat että kahvi tippuukin pahvimukista täysin ohi koska olet laittanut mukin koneen keskelle et vasempaan laitaan mistä kahvi tulee ulos.

Joo, nyt kun kuvaa katsoo niin onhan tuossa selkeä merkki mihin muki halutaan laittaa. Mutta kahvikoneen vieressä kun on niin tuo merkin kohta ei hahmotu niin selkeästi. Ja miksi tuo edes on suunniteltu noin että muki pitää laittaa vasemmalle eikä keskelle ja annetaan mahdollisuus mokata?

tuo on kyllä huonosti suunniteltu, yleensä noissa kahden kohdan automaateissa on tunnistin joka herjaa jos kuppi ei ole kohdillaan. paljon tulee niitä käytettyä. varmaan joku hinnat alkaen malli jossa suunnittelun ja testauksen budjetti nolla.
 
Voin kyllä kuvitella että aamupöpperöisenä kuppi laitetaan siihen mihin valaistu viiva suorastaan ohjaa :think:
Itse käytän paljon jobmealin isompaa konetta, siinä mallissa oikealta puolelta tulee kuuma vesi tms. ei-kahvit, mutta molemmilla puolilla on omat pyöreät mukitelineet niin ei suurta vaaraa laittaa keskellä. Tosin puuttuu tuo valaistu viivakin keskeltä ja taitaa tunnistin valittaa jos laittaa mukin väärälle puolelle :asif:

tuo on kyllä huonosti suunniteltu, yleensä noissa kahden kohdan automaateissa on tunnistin joka herjaa jos kuppi ei ole kohdillaan. paljon tulee niitä käytettyä. varmaan joku hinnat alkaen malli jossa suunnittelun ja testauksen budjetti nolla.
Vaikka olisikin tunnistin niin sen verran reilu tuo pahvimuki tuohon koloon että en ihmettelisi jos tunnistaisi kupin keskelle asetettunakin.
 
Voin kyllä kuvitella että aamupöpperöisenä kuppi laitetaan siihen mihin valaistu viiva suorastaan ohjaa :think:
Itse käytän paljon jobmealin isompaa konetta, siinä mallissa oikealta puolelta tulee kuuma vesi tms. ei-kahvit, mutta molemmilla puolilla on omat pyöreät mukitelineet niin ei suurta vaaraa laittaa keskellä. Tosin puuttuu tuo valaistu viivakin keskeltä ja taitaa tunnistin valittaa jos laittaa mukin väärälle puolelle :asif:


Vaikka olisikin tunnistin niin sen verran reilu tuo pahvimuki tuohon koloon että en ihmettelisi jos tunnistaisi kupin keskelle asetettunakin.

kunhan tunnistin on suunniteltu niin että tunnistaa onko kuppi suuttimen kohdalla vai ei. jossain saa oikein tarkkaan asetella kuppia paikoilleen kun on 5mm vääräasä kohdassa. päivittäin yleensä tulee eri automaatti koneita käytettyä kun tukkureilla on ilmaista kahvia. mutta mikä niillä ne on sen verran kovassa käytössä että jos joka toinen kuppi menisi ohi niin kone varmaan vaihtuisi melko pian. jossain alepassa voi olla vähän eri tilanne.
 
Ihmisiä voi myös ohjata piirtämällä niille maalitauluja. Tuon ylivuotoritilän vai mikä nyt onkaan muotoilulla voi asiakkaalle kertoa paljon. Ihmiset kun tuppaavat katsomaan sinne kaukaloon eikä koneen kylkeen.

1691216188431.png
 
kunhan tunnistin on suunniteltu niin että tunnistaa onko kuppi suuttimen kohdalla vai ei
Meillä on duunissa Pelicanin automaatit. Mulla oli käytössä sisältä musta muki. Tunnistin oli yleensä sitä mieltä, että kuppi ei ollut paikoillaan. Oli pakko hommata uusi muki.
 
Ihmisiä voi myös ohjata piirtämällä niille maalitauluja. Tuon ylivuotoritilän vai mikä nyt onkaan muotoilulla voi asiakkaalle kertoa paljon. Ihmiset kun tuppaavat katsomaan sinne kaukaloon eikä koneen kylkeen.

1691216188431.png
Olin just viikolla ulkomailla koulutuksessa ja hotellin aamupalalla kahviautomaateissa oli "maalitaulu" tai siis oletin niin. Siinä ritilässä oli jotain rinkuloita vasemmassa laidassa mutta kahvin se kone lirutti kuitenkin keskeltä. Itse kyllä olisin olettanut että kun se pyöreä kuviointi oli siinä vasemmalla (mutta ei keskellä tai oikealla) niin kahvikin olisi tullut samasta kohdasta. Että se siitä maalitaulusta.

Noita on kyllä niin monenlaista erilaista, osassa on valo joka syttyy siihen kupin kohdalle, osa herjaa ettei kuppi ole oikeassa kohdassa, osassa on joku nuoli tai symboli, osassa ei mitään.
 
Olin just viikolla ulkomailla koulutuksessa ja hotellin aamupalalla kahviautomaateissa oli "maalitaulu" tai siis oletin niin. Siinä ritilässä oli jotain rinkuloita vasemmassa laidassa mutta kahvin se kone lirutti kuitenkin keskeltä. Itse kyllä olisin olettanut että kun se pyöreä kuviointi oli siinä vasemmalla (mutta ei keskellä tai oikealla) niin kahvikin olisi tullut samasta kohdasta. Että se siitä maalitaulusta.

Noita on kyllä niin monenlaista erilaista, osassa on valo joka syttyy siihen kupin kohdalle, osa herjaa ettei kuppi ole oikeassa kohdassa, osassa on joku nuoli tai symboli, osassa ei mitään.

Ja joillakin on vaikeuksia niiden kanssa vaik siinä olis vaan yks mahdollinen paikka sille kupille.
 
Meillä on duunissa Pelicanin automaatit. Mulla oli käytössä sisältä musta muki. Tunnistin oli yleensä sitä mieltä, että kuppi ei ollut paikoillaan. Oli pakko hommata uusi muki.
Meillä oli kanssa tuommoinen töissä. Sitä voi huijata laittamalla käden mustan mukin päälle kun painaa starttinappia ja sitten käsi pois.
 
Meillä oli kanssa tuommoinen töissä. Sitä voi huijata laittamalla käden mustan mukin päälle kun painaa starttinappia ja sitten käsi pois.
Meillä sama, mutta ei tartte viedä kättä edes peittämään koko mukia vaan riittää, että pitää sormea poikittain siinä mukin "edessä".
 
On kyllä aika paskaa, että e-2008 (ja muissa Stellantiksen vastaavissa tuotteissa) vakkaria käyttääkseen tulee nopeutta olla vähintään 40 km/h.
Itse ainakin ajan mielellään 30 km/h rajoitusalueella vakkarilla, joka talouden yhdessä autossa onnistuu hienosti. Meiltä on muutama kilometri tollaista 30 km/h -rajoitusta ja sitä on helpoin ajaa vakkarilla.
 
On kyllä aika paskaa, että e-2008 (ja muissa Stellantiksen vastaavissa tuotteissa) vakkaria käyttääkseen tulee nopeutta olla vähintään 40 km/h.
Itse ainakin ajan mielellään 30 km/h rajoitusalueella vakkarilla, joka talouden yhdessä autossa onnistuu hienosti. Meiltä on muutama kilometri tollaista 30 km/h -rajoitusta ja sitä on helpoin ajaa vakkarilla.
Vakkarin täytyy olla tottai kai adaptiivinen, ja sehän toimii aina nolliin saakka. Voi käyttää niin motarilla kuin ruuhkajonossa.
 
Vakkarin täytyy olla tottai kai adaptiivinen, ja sehän toimii aina nolliin saakka. Voi käyttää niin motarilla kuin ruuhkajonossa.
Tämä hyvä postaus, en ole ajatellutkaan että adaptiivissa oli pois minimi raja. Onko tämä joku säädösjuttu ?

Toimiiko se noin kaikissa, siis se että saa asetettua vaikka 5km/h. Olen siis vain harmitellut kun joissain on tuo neljän kympin raja, joissain alempi, mutta ei ole tullut mieleen tuollainen asiayhteys.

Pitääkö nimenonmaan olla adaptiivinen kytketty päälle ?
 
No eihän se silloin olisi adaptiivinen, jos se ei osaisi mukautua edellä ajavan vauhtiin, oli se sitten 100 km/h tai 5 km/h.

Ei saa laitettua päälle ainakaan meikäläisen Golffssa kuin min. 30 km/h vauhdissa, mutta adaptiivinen päällä ollessaan sitten vaikka pysäyttää auton, jos tarve tulee.

Adaptiivinen (ainakin VW:n autoissa) on aina päällä. Sitä ei saa pois päältä kytkemättä koko vakkaria pois päältä. Välillä olisi tilanteita, joissa adaptiivinen voisi olla pois päältä, mutta perusvakkari päällä.
 
Tämä hyvä postaus, en ole ajatellutkaan että adaptiivissa oli pois minimi raja. Onko tämä joku säädösjuttu ?

Toimiiko se noin kaikissa, siis se että saa asetettua vaikka 5km/h. Olen siis vain harmitellut kun joissain on tuo neljän kympin raja, joissain alempi, mutta ei ole tullut mieleen tuollainen asiayhteys.

Pitääkö nimenonmaan olla adaptiivinen kytketty päälle ?
Enpä tiedä saako sitä varsinaisesti asetettua päälle noin pienissä nopeuksissa, käyrännössä näin hiljaa mennään vain, jos edellä meneväkin ajaa madellen. Itse en koskaan "kytke pois" adaptiivista toimintoa, en näe mitään syytä tähän. Tuntuisi itse asiassa hyvin rajoittuneelta käyttää perinteistä vakkaria, kun kerran on tuohon mukautuvaan tottunut.
 
Adaptiivinen (ainakin VW:n autoissa) on aina päällä. Sitä ei saa pois päältä kytkemättä koko vakkaria pois päältä. Välillä olisi tilanteita, joissa adaptiivinen voisi olla pois päältä, mutta perusvakkari päällä.
ODB:lla saa säädettyä ainakin VW ID sarjassa, että jos adaptiivinen menee pois päältä kun anturit on tukossa (eli räntäsateessa kun auton nokka menee lumeen), niin ottaa perusvakkarin käyttöön.
 
Niin, ODB:llä, mutta nyt siis peruskäytössä, jos ei halua ronkkia auton säätöjä syvemmin, vaan siitä osiosta mitä VW antaa peruskäytössä säätää.

Kyseessä on myös turvajuttu, että jos on niin paha räntäsade, että adaptiivinen menee pois päältä, niin silloin ei muutenkaan ole asiaa ajella vakkarilla. Vakkari menee pois päältä, jos auto huomaa, että renkaat lähtevät sutimaan. Luistonesto taasen sitten pyrkii estämään sutimista -> renkaan pyörimisnopeus hidastuu -> iso riski joutua vesi-/loskaliirtoon, että autoa ei voi enää hallita jos vakkari olisi päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Jatkot tänne

 
Enpä tiedä saako sitä varsinaisesti asetettua päälle noin pienissä nopeuksissa, käyrännössä näin hiljaa mennään vain, jos edellä meneväkin ajaa madellen.
Ok.
Eli tarkoitat sitä että adaptiivinen ei ehkä tuo muutoksia niihin rajoihin mihin vakkarin voi asettaa.

Itse en koskaan "kytke pois" adaptiivista toimintoa, en näe mitään syytä tähän. Tuntuisi itse asiassa hyvin rajoittuneelta käyttää perinteistä vakkaria, kun kerran on tuohon mukautuvaan tottunut.

Jos ei häritse niin tuskin tarvitsee poiskytkeä, toinen asia sitten se ettei se varsinkaan vanhemmissa poista sitä "käsin" ajon tarvetta, jolloin melkein tärkeämpää on sen vakarin käyttöliitytmä.

Eli otsikko olikin suunnittelun kukkaset.
Eli nuo ovat suunnittelun kukkasia. siis ne käyttöliitytmät.

Ja jos palataan itse vakkariin, niin se nopeuden valinta, en ihmettele yhtään että jotkut säätää sitä kaasulla ja jarrulla.

Joissain plus miinus, joo hyvä, mutta joissain se on 1km/h portain, jossain mittari nopeus tasakympit ja tasa vitoset, sitten pienemmät säädöt jotenkin vaikeammin.

Adaptiivisessa jotain asteikko, mutta ei mitään selkeää yksikköä, jossain on sentäs sekuntit, mutta käytöksissä eroja. Oma vakkariauto, niihn voi tustuta ja opetella, mutta harvemmin käytössä olevilla.
 
Sama ajatus samoista paikoista. Siellä liikenne soljuu omalla painollaan ja töötti soi. Toki osassa esim Mumbaissa on tosiaan liikennevalot käytössä.
Ei kyllä koske koko Intiaa. Heti kun ollaan poissa noista kehittyneimmistä kaupungeista niin yhtä kaaosta joka paikka ja vaarallistakin ja lisänä vielä se rasittava torven jatkuva käyttö ihan tavallisissakin ajotilanteissa (ruuhkassa, ohitustilanteessa jne.) Kun pääosa tiestöstä on normaalia huonokuntoista maantietä (kaista per suunta) jossa rinnakkain kärryt, skootterit, moottoripyörät, henkilöautot ja ties mitkä muut niin on aika kuumottavaa toimintaa välillä kun rekka tulee sinun kaistalla vastaan ja soittaa torvea. Mihinkään ei ole tilaa väistää (ne autot, kärryt, skopat jne.) ja toivot että se pääsee ohi ennen kuin osuu kohdallesi.

Itse en ole sääntö-Suomifani ja tykkään yleisesti välimeren meiningistä, mutta tuo Intia on ihan jotain muuta. Ihmettelen että jonkun mielestä voi olla millään tavalla toimiva tai että kaipaa sitä tännekin, tai sitten ymmärsin lainauksen viestin väärin. Se on totta, että omalla painollaan menee eteenpäin, sen minkä menee jos menee. Eikä henki lähde.
 
Viimeksi muokattu:
Pitääkin testata '15 Clion vakkarin miniminopeus kun lähden töistä.

Edit. Ohjekirja kertoo että 30km/h. Ja kyseessä siis ihan tyhmä versio ilman mitään hienouksia.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmettelen että jonkun mielestä voi olla millään tavalla toimiva tai että kaipaa sitä tännekin, tai sitten ymmärsin lainauksen viestin väärin.
Juu ymmärsit väärin, ihan hirveää se liikennekulttuuri on siellä ja matkustus sinne vain pakon edestä töiden puolesta työpaikan vaihtoa miettien :D
 
Jatkoin autojen suunnittelu kukkasiin, arvon onko enään kukkanen, vai yleisesti tekniikkaa.
Tarkastin manuaalista, ja omassa minimi on 10 km/h,
Tuo kuullostaa jo aika hyvältä.
ja 0 km/h, kun edessä on ajoneuvo.
Tämä kai tarkoittaa sitä että adaptiivinen hiljentää pysähdyksiin asti jos edessä pysähdytään, eikä sitä että voisi asettaa esim 2km/h

Kuinka pitkän seisokin jälkeen lähtee vielä automaattisesti liikkeelle ?
 
Kuinka vaikeaa on tehdä simppeli ja toimiva sovellus äly-TVlle?

Samsungin telkkarissa on "äly"ominaisuutena Discovery+ ja itse olen maksava tilaaja. Miten voi olla niin vaikea tehdä simppeliä ja toimivaa sovellusta tolle? Joo se toistaa ohjelman mutta siihen se jää.
Edellisessä versiossa tekstitykset oli kuin suoraan 90-luvun kaapeli-tvstä eli tekstit semmoisen mustan palkin päällä. Sen lisäksi tekstitys tuli todella usein epäsynkassa kuvan kanssa ja pätki ja nyki ja jätti rivejä välistä.

No nyt ne on päivittäny fontin joka on VALKOINEN ja käytännössä katoaa vaaleissa kohdissa kokonaan. Upeaa. Tosin tämä ei ole se suurin vika vaan se, että tekstitys EI OSAA näyttää kahta tekstiriviä päällekkäin kuten normaalisti, vaan laittaa kaksi riviä päällekkäin jolloin tekstityksestä ei saa mitään selvää. Upeaa työtä Discovery.
Ja toki myös uudessa versiossa jakson lopussa tulee ruudun alalaitaan seuraavan jakson tiedot niin sen hetkiset ohjelman tekstit ei näy joten ohjelman viimeinen puoli minuttia on aina ilman tekstiä.

Tämän lisäksi tässä suunnittelun kukkasessa ei voi hypätä seuraavaan tai edelliseen jaksoon eikä myöskään voi loogisesti valita esitettävää kautta tai jaksoa. Toisin sanoen jos olen katsonut sarjaa X vaikka 3 jaksoa ja neljäs on kesken. Kun avaan sovelluksen ja siinä on "jatka katselua" se hyppää suoraan siihen mihin viimeksi jäi. Ja mitään konstia millä pääsisin tämän sarjan "päävalikkoon" josta saisin valita kauden ja jakson en ole löytänyt. Ainoa tapa jolla olen keksinyt että voi valita kauden ja jakson on käyttää haku-toimintoa ja etsiä se sarja ja avata se sitä kautta niin pääsee valitsemaan kauden ja jakson. Mitään muuta konstia en ole keksinyt esim hypätä kesken jakson seuraavaan jaksoon.

Miks ei vaan voi kopioida Netflixin käyttöliittymään? Muutamasta omituisuudesta huolimatta kaikki perustoiminnot ja jaksojen valinnat ja sen sellaiset toimii kuin junan vessa. Mutta tuo Discoveryn sovellus on kyllä kuraisinta mitä löytyy mutta ei hirveästi ole vaihtoehtoja. Androidilla ja tietokoneella toimii ihan ok, mutta telkkasovellus on syvältä.
 
Tohon vakkarin keskusteluun sellanen että ainakin rellun laguna2 on vakkari ja nopeus limitteri mitä auto kulkee eikä mene kovempaa paitsi jos kaasun painaa pohjaan itse ajan sillä pienemmät nopeudet missä vakkari ei toimi
 
Kuinka vaikeaa on tehdä simppeli ja toimiva sovellus äly-TVlle?

Samsungin telkkarissa on "äly"ominaisuutena Discovery+ ja itse olen maksava tilaaja. Miten voi olla niin vaikea tehdä simppeliä ja toimivaa sovellusta tolle? Joo se toistaa ohjelman mutta siihen se jää.
Edellisessä versiossa tekstitykset oli kuin suoraan 90-luvun kaapeli-tvstä eli tekstit semmoisen mustan palkin päällä. Sen lisäksi tekstitys tuli todella usein epäsynkassa kuvan kanssa ja pätki ja nyki ja jätti rivejä välistä.

No nyt ne on päivittäny fontin joka on VALKOINEN ja käytännössä katoaa vaaleissa kohdissa kokonaan. Upeaa. Tosin tämä ei ole se suurin vika vaan se, että tekstitys EI OSAA näyttää kahta tekstiriviä päällekkäin kuten normaalisti, vaan laittaa kaksi riviä päällekkäin jolloin tekstityksestä ei saa mitään selvää. Upeaa työtä Discovery.
Ja toki myös uudessa versiossa jakson lopussa tulee ruudun alalaitaan seuraavan jakson tiedot niin sen hetkiset ohjelman tekstit ei näy joten ohjelman viimeinen puoli minuttia on aina ilman tekstiä.

Tämän lisäksi tässä suunnittelun kukkasessa ei voi hypätä seuraavaan tai edelliseen jaksoon eikä myöskään voi loogisesti valita esitettävää kautta tai jaksoa. Toisin sanoen jos olen katsonut sarjaa X vaikka 3 jaksoa ja neljäs on kesken. Kun avaan sovelluksen ja siinä on "jatka katselua" se hyppää suoraan siihen mihin viimeksi jäi. Ja mitään konstia millä pääsisin tämän sarjan "päävalikkoon" josta saisin valita kauden ja jakson en ole löytänyt. Ainoa tapa jolla olen keksinyt että voi valita kauden ja jakson on käyttää haku-toimintoa ja etsiä se sarja ja avata se sitä kautta niin pääsee valitsemaan kauden ja jakson. Mitään muuta konstia en ole keksinyt esim hypätä kesken jakson seuraavaan jaksoon.

Miks ei vaan voi kopioida Netflixin käyttöliittymään? Muutamasta omituisuudesta huolimatta kaikki perustoiminnot ja jaksojen valinnat ja sen sellaiset toimii kuin junan vessa. Mutta tuo Discoveryn sovellus on kyllä kuraisinta mitä löytyy mutta ei hirveästi ole vaihtoehtoja. Androidilla ja tietokoneella toimii ihan ok, mutta telkkasovellus on syvältä.

Syy ja suunnittelun kukkanen: televisiovalmistajien omat käyttöjärjestelmät.

Korjaussarja ja ainut kestävä valinta: AppleTV, Chromecast tjms.
 
Syy ja suunnittelun kukkanen: televisiovalmistajien omat käyttöjärjestelmät.

Korjaussarja ja ainut kestävä valinta: AppleTV, Chromecast tjms.
No ei se siitäkään ole. Esim juuri Netflix toimii kuin junan vessa, samoin kuin Rakuten jotka molemmat on myös sisäänrakennettuja. Ja Yle Areena, joka tosin bugittelee mukavasti, mutta käyttöliittymä on toimiva.
 
No ei se siitäkään ole. Esim juuri Netflix toimii kuin junan vessa, samoin kuin Rakuten jotka molemmat on myös sisäänrakennettuja. Ja Yle Areena, joka tosin bugittelee mukavasti, mutta käyttöliittymä on toimiva.

Ei kysymys olekaan siitä että ei olisi mahdollista tehdä toimivaa appia vaan siitä että ei ole insentiviiä/resursseja tehdä appeja moneen kertaan joka ikiselle platformille. IOS/Android pohjainen laite on paras valinta, koska silloin voi luottaa että saa kaikki appit ja niiden viimeisimmät versiot. Tämä sinun Netflix toimii siihen saakka, kunnes toteavat että ei enää päivityksiä tähän malliin, oisko 2 max 3 vuotta. Samsung on tn. maksanut Netflixille tämän appin tekemisestä ja tukemisesta X vuodeksi.
 
Syy ja suunnittelun kukkanen: televisiovalmistajien omat käyttöjärjestelmät.

Korjaussarja ja ainut kestävä valinta: AppleTV, Chromecast tjms.
Samaa mieltä että televisiovalmistajien omat käyttöjärjestelmät eivät ole oikein hyviä, mutta missään tapauksessa en nykypäivänä ostaisi enää televisiota johon saisi sisältöä vain appletv:n tai chromecastin avulla. Meillä tv:n on oltava laite joka toimii myös itsenäisesti ja silloin toki ihan vain perus android järjestelmä toimii hyvin - mutta telkkujen androidit on monesti ihmeellisiä räpellyksiä.
 
Pesukoneen jalkoja saa säätää max 5mm, onnettoman vähän.
Totta, mutta toisaalta ei ole ainakaan omalla kohdalla vielä sellaista perunamaata tullut vastaan, jossa säätövara ei riittäisi. Ei tosin sellaista pesukonettakaan ole osunut kohdalle, jossa olisi vain noin vaatimaton säätövara.

Sellainen noissa lisäksi on usein kukkasena, ettei niissä ole yleensä mitään stopparia, joten sokkona säätäessä se jalusta irtoaa helposti vastakappaleesta.
 
Viimeksi muokattu:
Totta, mutta toisaalta ei ole ainakaan omalla kohdalla vielä sellaista perunamaata tullut vastaan, jossa säätövara ei riittäisi.

Sellainen noissa kuitenkin on kukkasen, että niissä ei ole yleensä mitään stopparia, joten sokkona säätäessä se jalusta irtoaa helposti vastakappaleesra.
5mm on liian vähän normaalilla kaadolla, melkoinen kukkanen siis.
 
5mm on liian vähän normaalilla kaadolla, melkoinen kukkanen siis.
Toki monessa tilanteessa.
Ehkä postatusta tehdessä arvasit että joku kysyy mikä pesukone, tietää muutkin varautua.
Joissain on paljon suurempi säätövara, tulee mieleen että kyseisen mallin ei kestä suurempaa säätöä, eli tarvitsee alustan alle, millä sitten voi säädellä 20mm kaadotkin

(oletin että 5mm tarkoitit +5mm, ei +/-5mm)
 
5mm on liian vähän normaalilla kaadolla, melkoinen kukkanen siis.

Jaa, ett 5 sentin säätövara ei riitä normaalilla kaadolla pesukoneen mittases härväimes? Lol.

Edit: väärin luettu.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa, ett 5 sentin säätövara ei riitä normaalilla kaadolla pesukoneen mittases härväimes? Lol.
Taisi tulla pilkkuvirhe jollekin.

No, ainakin meidän 2005 taloyhtiössä kaadot ylittävät pesukoneen säätövaran. Ei se kyllä viittä senttiä ole, mutta jossain kolmen kieppeillä.
 
Jaa, ett 5 sentin säätövara ei riitä normaalilla kaadolla pesukoneen mittases härväimes? Lol.
Mikä tuossa oli kaavana ? ja miten ymmärsit nimimerkin tarkoittavan 5mm

Jalkojen väli voi olla yli 50mm, jos korkeimman kohdan jalan saa nollaan, ja muilla jaloilla max 5mm pidennysvaraa, niin lattiakaivollisessa pesuhuoneessa tarvii erillisen allustan. Tuollaisella laitteella.

Jos ostettu pusehuoneeseen ja myyjä ei ole tuosta maininnut, niin tekesin reklamaatiota. jos itsepalvelu ostos, niin ymmärrän että jäänyt huomaamatta, ja onko aina edes kerrottu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 012
Viestejä
4 754 780
Jäsenet
77 417
Uusin jäsen
Esapertti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom