Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Elämäni aikana varmasti tuhansia maito- ja kermapurkkeja aukoneena väitän kyllä edelleenkin, että se kokopahvinen purkki avautuu ja varsinkin sulkeutuu nopeammin, paitsi ehkä jos on joku sormien toimintaan vaikuttava motorinen häiriö.

Turhaa muoviroskaa noista korkeista tulee.

Mistä asiasta vänkäätte?

Eihän kukaan ole kokopahvisia pakkauksia kieltänyt. Kysymys on siitä että muovikorkillisten pakkausten korkki ei saa enää olla irrallinen.

Kokopahvisia(kin) pakkauksia saa edelleen tehdä ja myydä, ja varmaan myydäänkin, jos kuluttajat niitä preferoi. Jos niille ei ole kysyntää, niin luonnolisesti poistuvat valikoimasta.
 
Mistä asiasta vänkäätte?

Eihän kukaan ole kokopahvisia pakkauksia kieltänyt. Kysymys on siitä että muovikorkillisten pakkausten korkki ei saa enää olla irrallinen.

Kokopahvisia(kin) pakkauksia saa edelleen tehdä ja myydä, ja varmaan myydäänkin, jos kuluttajat niitä preferoi. Jos niille ei ole kysyntää, niin luonnolisesti poistuvat valikoimasta.
Hieno logiikka muuten mutta jos valmistetaan vain yhdellä mallilla yhtä tyyppiä ei kyseessä ole korkin tai korkittomuuden preferointi vaan sisällön.
 
No nyt menee filosofiseksi. Avaatko vähän?
Tämä on selvästi halvin kevytmaitojuoma ja tätä ei saa kuin korkilla. En preferoi korkkia vaan muita asioita.
1690714495547.png
 
Muovikorkillisista myös valuu se maito helposti mihin sattuu, vaikka olisikin valmistusviaton yksilö. Jos kaadat liian hiljaa, niin maito valuu purkin kylkeä pitkin pöydälle

harmi että sompi sai bannit niin ei saada tietää miten tuo on mahdollista. piti oikein avata yksi korkkaamaton muovikorkillinen maitotölkki ja testata kuinka se valuu pöydälle. ei vaan valunut vaikka kuinka lirutti.


ja taidan jättää tämän keskustelun aiheen osaltani tähän...
 
harmi että sompi sai bannit niin ei saada tietää miten tuo on mahdollista. piti oikein avata yksi korkkaamaton muovikorkillinen maitotölkki ja testata kuinka se valuu pöydälle. ei vaan valunut vaikka kuinka lirutti.
En ole Sompi, mutta yksi maitopurkki joka noin käytettynä liruttaa on Valion litrainen kahvimaito. Siinä purkin yläosa (jossa korkki on kiinni) on huomattavasti loivempi kuin perinteisissä maitopurkeissa. Tästä syystä pari ensimmäistä käyttökertaa vaatii sen, että joko nostaa kahvikupin ilmaan tai pistää sen kupin sopivasti pöydänreunalle, jolloin voi pitää maitopurkin pöydän ulkopuolella ja näin hallita kaatoetäisyyttä.
 
En ole Sompi, mutta yksi maitopurkki joka noin käytettynä liruttaa on Valion litrainen kahvimaito. Siinä purkin yläosa (jossa korkki on kiinni) on huomattavasti loivempi kuin perinteisissä maitopurkeissa. Tästä syystä pari ensimmäistä käyttökertaa vaatii sen, että joko nostaa kahvikupin ilmaan tai pistää sen kupin sopivasti pöydänreunalle, jolloin voi pitää maitopurkin pöydän ulkopuolella ja näin hallita kaatoetäisyyttä.

No joo, tuo näyttää kyllä hankalalta, kun on käytännössä tasainen tuo yläosa:
6408430000500.jpeg
 
En ole Sompi, mutta yksi maitopurkki joka noin käytettynä liruttaa on Valion litrainen kahvimaito. Siinä purkin yläosa (jossa korkki on kiinni) on huomattavasti loivempi kuin perinteisissä maitopurkeissa. Tästä syystä pari ensimmäistä käyttökertaa vaatii sen, että joko nostaa kahvikupin ilmaan tai pistää sen kupin sopivasti pöydänreunalle, jolloin voi pitää maitopurkin pöydän ulkopuolella ja näin hallita kaatoetäisyyttä.
Tuohon auttaa kun kaataa tuosta tölkistä joko sivuttain tai "nurinpäin" aluksi niin ei pissi minne sattuu. Tuo eri kulmassa oleva yläosa on kyllä noiden korkillisten vitsaus, pitää opetella kokonaan kaataminen uusiksi kun muuten täydestä purkista roiskuu minne sattuu.

Itse en liiemmin pidä noista korkillisista purkeista, osassa nuo korkit ovat ihan paskoja mutta on joukossa ihan kohtalaisiakin toteutuksia. Aikanaan ainakin oli ilmeisen paljon noiden korkkien liimauksissa vikaa kun useammankin kerran irtosi koko höskä purkista.
 
  • Tykkää
Reactions: jad
Sain osoitteen vaihdettua kun soitin aspaan. Ensin piti kuunnella nauhalta perusasiat, sitten valita kieli, sen jälkeen millä asialla on. Tämän jälkeen nauhalta tuli ohjeet että sähkömarkkinoiden nykytilanteen takia aspa on ruuhkaantunut, voit jättää soittopyynnön jos haluat.

Tämän jälkeen jonotin ehkä 5 sekuntia ja sain asian hoidettua minuutissa. Toisessa päässä todettiin että ohoh, eipä ole osoite jostain syystä päivittynyt, hyvä kun soitit.

Siellä ei varmaan kukaan ole jaksanut miettiä että pitäisikö toi nauhalta tuleva viesti vaihtaa. Tämä viimeinen vaihe nyt ei enää varsinaisesti ole suunnittelun kukkanen kun homma toimi nopeasti, mutta kokonaisuutena aika onneton suoritus.
Tästä tuli mieleen oma kotivakuutus. Vaihdoin pankkia ja siirsin kaikki laskut uuteen pankkiin, tein e-laskut ja siirsin ne yksitellen. Poistin kaikki sopimukset, mutta silti pusketaan vanhalle tilille laskua.

Sain sen laskun poistetttua ja maksettua uudesta pankista ja tein e-lasku sopimuksen kolmanteen kertaan. Katsotaan nyt mihin pankkiin seuraava lasku menee.
 
Päivän Fingerporia ei löydy Hesarin sivuilta hakutermillä "fingerpori", kun käyttää hs.fi/haku tai etusivulla CTRL+F. Google kyllä löytää perille.
 
Päivän Fingerporia ei löydy Hesarin sivuilta hakutermillä "fingerpori", kun käyttää hs.fi/haku tai etusivulla CTRL+F. Google kyllä löytää perille.
Miten monella sivulla haku onkaan melkoinen kukkanen. Eihän se täälläkään mitenkään liian hyvin toimi.
Ehkä asialla ei ole väliä jos kyseessä ei ole maksava asiakas mutta eri liikkeiden sivuilla karkoittaa kyllä asiakkaan.

Tähän voisi lisätä myös sen, ettei kaikkien nettikauppojen sivuilla näe tuoteryhmää jos sattuu sen tuotteen x haulla löytämään. Miten paljon helpompaa olisikaan klikkaa se ryhmä ja katsoa muut vastaavat.
 
Miten monella sivulla haku onkaan melkoinen kukkanen. Eihän se täälläkään mitenkään liian hyvin toimi.
Ehkä asialla ei ole väliä jos kyseessä ei ole maksava asiakas mutta eri liikkeiden sivuilla karkoittaa kyllä asiakkaan.

Tähän voisi lisätä myös sen, ettei kaikkien nettikauppojen sivuilla näe tuoteryhmää jos sattuu sen tuotteen x haulla löytämään. Miten paljon helpompaa olisikaan klikkaa se ryhmä ja katsoa muut vastaavat.
io-techin foorumihaku olisi vielä yksinkertaista parantaa.

XenForo myy Enhanced Search lisäosaa suht huokeaan hintaan, sen lisäksi tarvitaan Elastic Search palvelimelle asennetuksi. Jopa minunkaltainen noviisi osaa tuon asentaa.

Tuon jälkeen haku parantuu jo paljon.

En tajua miksei tekniikkafoorumila ole nähty tuota vaivaa....
 
$55 on Enhanced Searchin ensimmäisen vuoden hinta kun sen lisää XenForo-lisenssiin, sen jälkeen se on $10/vuosi ekstraa normaalin XF-lisenssin uusinnan päälle (XF-lisenssin uusinta on $55/vuosi ensimmäisen vuoden jälkeen, eli Enhanced Searchin kanssa yhteensä $65/vuosi).

Eli käytännössä mitätön hinta tämänkokoiselle firmalle.
 
$55 on Enhanced Searchin ensimmäisen vuoden hinta kun sen lisää XenForo-lisenssiin, sen jälkeen se on $10/vuosi ekstraa normaalin XF-lisenssin uusinnan päälle (XF-lisenssin uusinta on $55/vuosi ensimmäisen vuoden jälkeen, eli Enhanced Searchin kanssa yhteensä $65/vuosi).

Eli käytännössä mitätön hinta tämänkokoiselle firmalle.

Pelkän elastic searchin pyörittäminen maksaa kuussa aika paljon tuon yli, jos haluaa, että sillä jotain tekeekin.
 
Käsistään heikoille tuo on parempi koska korkkiin saa ulkoisen vipuvarren kiinni mutta maitopurkin aukivääntämiseen ei.

Muistelisin että kun olin lapsi jossain oli mehukartonkeja varten porautuvia (korkillisia?) muovi tai metallityökaluja jotka käytännössä muutti peruspurkit nykyisenlaisiksi. Google ei vaan nyt osaa lukea mun ajatuksia että löytäisin kuvia.
Muistan nämä korkit kyllä, enkä ole mistään niitä löytänyt. Ovat käteviä tuoremehun kanssa kun saa korkin kiinni ja mehun voi sekoittaa.

Korkissa oli kartio joka työnnettiin kartongin läpi ja juuressa oleva kierre ruuvattiin kartonkiin kiinni. Siinä oli kumitiiviste estämässä vuotoa korkin ja kartongin välistä.
 
Muistan nämä korkit kyllä, enkä ole mistään niitä löytänyt. Ovat käteviä tuoremehun kanssa kun saa korkin kiinni ja mehun voi sekoittaa.

Korkissa oli kartio joka työnnettiin kartongin läpi ja juuressa oleva kierre ruuvattiin kartonkiin kiinni. Siinä oli kumitiiviste estämässä vuotoa korkin ja kartongin välistä.

Jänniä nämä perustelut. Voihan sen perinteisestikin (liimalla) suljetun tölkin sekoittaa, kun puristaa sormilla avatusta nokasta sekoittamisen ajan. Itselleni toki riittää, kun heilautan tölkkiä hieman puolelta toiselle, silloin ei tarvitse pitää mistään kiinni, ja sekoittuu kyllä täysin. Ei kuitenkaan mistään coctailista puhuta.
 
Jänniä nämä perustelut. Voihan sen perinteisestikin (liimalla) suljetun tölkin sekoittaa, kun puristaa sormilla avatusta nokasta sekoittamisen ajan. Itselleni toki riittää, kun heilautan tölkkiä hieman puolelta toiselle, silloin ei tarvitse pitää mistään kiinni, ja sekoittuu kyllä täysin. Ei kuitenkaan mistään coctailista puhuta.
Lisäksi se ei loikottanut täytenäkään kuten välillä käy tölkin kanssa kaadettaessa.

Ja tuolla sinun tekniikalla itsekin sekoitan mutta riippuen kuka perheestä avannut tölkin se saattaa roiskuttaa tai olla roiskuttamatta. Ja tykkään että mehu on kunnolla sekoitettu.

Lisäksi jos tölkki kaatui pysyi sisältö tölkissä korkin kanssa. Ja on varmasti ympäristöystävällinen kun ei ollut kertakäyttöinen.
 
Aina ei jakseta miettiä ihan loppuun oikopolkujen kohdalla.


Tampereen kaupunki yritti siirtää oikopolkua rakentamalla portaat, mutta ihmiset valitsevat edelleen oikopolun.

ALUKSI kaupunki suunnittelee ja rakentaa tien. Sitten ihmiset tallovat oikopolun sinne, mistä he tahtovat kulkea.

Tampere on täynnä tällaisia oikopolkuja, ja välillä kaupunki kunnostaa niistä virallisia teitä. Aina kunnostaminen ei onnistu ihan suunnitelman mukaan.

Yksi esimerkki tällaisesta on raitiolinja 3:n pysäkki Hallilassa. Pysäkille vievä virallinen tie kiertää pitkän matkan pysäkin pohjoispään kautta, minkä vuoksi oikopolku syntyi pysäkin eteläpäätyyn alta aikayksikön. Polku nopeuttaa ratikkaan ehtimistä huomattavasti.

”Siitä rämmittiin kesät talvet niitä portaita nurmikon kautta pysäkille”, kertoo Lukonmäessä vuoden asunut Annukka Montonen.

Montonen itse joutuu kuitenkin kiertämään tietä pitkin lastenrattaiden kanssa. ”Se on harmillista, kun näkee, että ratikka tulee ja myöhästyy siitä, koska pitää kiertää.”


KAUPUNKI äkkäsi oikopolun nopeasti ja ryhtyi toimiin. Pysäkille rakennettiin portaat, jotka saatiin käyttöön huhtikuussa.

Montosesta tuntuu, että asiaa ei ajateltu aivan loppuun saakka.

”Ongelma on se, että portaat tuli pysäkin puoleen väliin. Polku puolestaan menee pysäkin alkuun ja ihmiset menee edelleen sitä polkua”, hän sanoo.

Portaat ovat Montosesta hyvä asia, vaikka niiden sijainti hämmentää alueen asukkaita. ”Itse tykkään käyttää portaita, jos ei ole kiire eikä ole lastenvaunuja mukana.”

MIKSI portaita ei rakennettu oikopolun kohdalle?

Tampereen raitiotie oy:n liikennepäällikkö Antti Haukka perustelee valintaa liikenneturvallisuudella.

”Meille tuli kuljettajilta paljon palautetta, että siitä oiotaan. Läheltä piti -tilanteita on ollut.”

Portaiden paikka oli Haukan mukaan harkittu.

”Halusimme, että ihmiset kääntäisivät rintamasuuntansa tulevan ratikan suuntaan ja näin näkisivät tulevan ratikan.”

Hallilan ratikkapysäkillä ei ole liikennevaloja ohjaamassa jalankulkua. Haukan mukaan tällaisissa tilanteissa pysäkki suunnitellaan niin, että ihmisten pää saataisiin käännettyä sinne, mistä ratikka on tulossa.

Haukka tunnustaa, että portaat olisi voitu rakentaa paikalle heti. Hänelle ei tule ratikkahankkeessa mieleen muita tilanteita, joissa oikopolku olisi korvattu rakennetulla väylällä.

YLEISESTI polkuihin on vaikea varautua katusuunnittelussa, kertoo Tampereen kaupungin katuinsinööri Mikko Vainiomäki.

Kaupunki reagoi oikopolkuihin yleensä joko kuntalaisaloitteiden kautta tai huomaamalla reitit maastosta.

”Saneeraussuunnittelussa voidaan huomioida katuun yhdistyvä olemassa oleva oikopolku. Täytyy tietysti ottaa huomioon se, että polulta liittyminen on turvallista molempia kulkeville.”

5c364e9b81e323a9a3cc4c9282304f6c.jpg.webp
 
Aina ei jakseta miettiä ihan loppuun oikopolkujen kohdalla.




5c364e9b81e323a9a3cc4c9282304f6c.jpg.webp
Ole hyvä Tampere, mun 3 minuuttiani:
Näyttökuva 2023-8-3 kello 12.08.18.png
Kyllähä tossa selkeesti oiotaan yli menemisen vuoksikin eikä pelkästään asemalle mennäkseen. Punaiset ja vihreät jalankulkijoitten esimerkki reittejä. Iha sama se olis portaat rakentaa samalla vähä pidemmäksi, leveämmäksi ja loivemmaksi , jotta rattaillakin pääsis sen lisäksi, että lähtis oikopolun kohdalta. Oliha tossa toki se turvallisuuspointti, että pakottaa katseen oikeaan suuntaan, mut edelleen rappuset voisi lähteä oikopolun kohdilta.

Oikopolku yleensäki on iha hyvä vinkki siitä, mistä ihmiset kulkee.. toki jos aidan tohon rakentavat, nii tulee korkeampi kynnys oikopolun käyttöön. Pun unintended.
 
Viimeksi muokattu:
En edes huomannut tuota ylimenopaikkaa. Tekee asian paljon nolommaksi. Piirtämäsi portaiden paikka olisi juuri kuten pitäisi.
 
Nuo polut ovat ihan yleisesti reittisuunnittelussa tiedetty asia, ja on poikkeuksetta merkki huonosta suunnittelusta, ja niitä ilmestyy aina sinne missä ihmiset liikkuvat jalan jos reitti ei ole looginen. Ainoat paikat jossa ihmiset antavat hieman anteeksi noita on hautausmaat, jossa hautojen yli ei kuljeta.

Huonolle suunnittelulle voi tietysti olla hyvä peruste, mutta siitä huolimatta suunnitelma on huono.
 
Tuo ongelma korjaantuu, kun laittaa siihen tien viereen aidan.

Ei toki korjaa huonoa suunnittelua ja vituttaa kaikkia, mutta polku katoaa ja portaille tulee käyttäjiä. :D
 
Nuo polut ovat ihan yleisesti reittisuunnittelussa tiedetty asia, ja on poikkeuksetta merkki huonosta suunnittelusta, ja niitä ilmestyy aina sinne missä ihmiset liikkuvat jalan jos reitti ei ole looginen. Ainoat paikat jossa ihmiset antavat hieman anteeksi noita on hautausmaat, jossa hautojen yli ei kuljeta.

Huonolle suunnittelulle voi tietysti olla hyvä peruste, mutta siitä huolimatta suunnitelma on huono.
Hyvinkää on kyllä malliesimerkki siitä miten risteykset ja valot voidaan suunnitella päin persettä. Ja sitten kun kerrankin on hyvin toimiva risteys niin eiköhän sekin muuteta kohta niin että se on ihan tukossa joka suunnasta ja autot tulee risteävistä suunnista ja voi ajaa kolarin. En tiiä mikä siinäkin oli ajatuksen mutta kaippa siinä piti saada yks tolppa pois tai jotain.
Ja yhteen risteykseen laitettiin valot jotka oli siinä vissiin puoli vuotta ja otettiin pois kun ei kukaan osannut ajaa siinä..
 
Sillä tavalla ei ole huonosti suuniteltu jos ratikakuskit ei halunut että rapuu tehdään sinne. Huono sinä on tieysti että ei ole aidattu se kohta.
 
Hyvinkää on kyllä malliesimerkki siitä miten risteykset ja valot voidaan suunnitella päin persettä. Ja sitten kun kerrankin on hyvin toimiva risteys niin eiköhän sekin muuteta kohta niin että se on ihan tukossa joka suunnasta ja autot tulee risteävistä suunnista ja voi ajaa kolarin.

Missäpäin siellä? Se keskustan risteys kait on sellainen että kolisee "vähän väliä" mut noin muuten kun en kaupungin reittejä tunne niin missä siellä on ne älyttömät paikat- ja se keskustan risteyksen kolinakin johtuu pääosin siitä että autoilijat ei osaa liikennesääntöjä/hermot ei pidä ja sitten kohelletaan.
 
Sillä tavalla ei ole huonosti suuniteltu jos ratikakuskit ei halunut että rapuu tehdään sinne. Huono sinä on tieysti että ei ole aidattu se kohta.
No no portaat tehdään matkustajille, ei ratikkakuskeille. Joku kävelijän rintamasuunnan kääntäminen oikeaan suuntaan ehkä naurettavin selitysyritys tässä casessa. Ne ihmiset kulkee ympäri maailmaa noiden ratikoiden molemmin puolin, kaikissa asennoissa ja kaikkiin suuntiin, mitä väliä.
 
No no portaat tehdään matkustajille, ei ratikkakuskeille. Joku kävelijän rintamasuunnan kääntäminen oikeaan suuntaan ehkä naurettavin selitysyritys tässä casessa. Ne ihmiset kulkee ympäri maailmaa noiden ratikoiden molemmin puolin, kaikissa asennoissa ja kaikkiin suuntiin, mitä väliä.
No tuossa polussa on se ongelma että sieltä tuleva ja ratikkakiskot ylittävä henkilö on selin lähestyvää ratikkaa kohden.

Nuo portaat olisi pitänyt tehdä niin että alkavat suunnilleen tuosta mistä polkukin, mutta päättyvät laituriin kuten nykyisetkin portaat mutta päähän, niin että kiskot ylittävä jalankulkija olisi pakotettu lähestymään kiskoja 90° kulmassa.

Tuo 90° kulme ei tietysti ole yhtä hyvä kuin suoraan edestä, mutta ihmiselle luontaisen havainnointialueen sisällä kuitenkin.
 
Missäpäin siellä? Se keskustan risteys kait on sellainen että kolisee "vähän väliä" mut noin muuten kun en kaupungin reittejä tunne niin missä siellä on ne älyttömät paikat- ja se keskustan risteyksen kolinakin johtuu pääosin siitä että autoilijat ei osaa liikennesääntöjä/hermot ei pidä ja sitten kohelletaan.
Yks oli ainakin siellä Martinpuiston kioskin kohdalla. Siinä oli valot ja pysähtymiskohdat niin hämärästi laitettu että kukaan ei osannu pysähtyä oikeaan paikkaan ja kukaan ei osannut lukea mikä valo kenellekkin on. Kauaa ne ei siinä kyllä ollu. Itte ajoin kerran läpi ja sitten katsoin paremmaksi kiertää ne toista kautta. Pääsi nopeammin ja helpommin. Oli siitä paikallislehdessäkin (maksumuuri):

Sitten toinen kukkanen on siinä Asemankoulun ja keskustan välissä. Siinä oli ennen hyvät ja toimivat valot ja selkeää ajamista eikä tullut kolarimahdollisuuksia. Sitten ne senkin muljas uuteen uskoon niin, että parilla valokombolla voi parista suunnasta ajaa toisen kylkeen.

Kolmas joka ei ole niin epäonnistunut ja toimii mutta en ymmärrä miksi nekin piti uudelleen mulkata on siinä Sillankorvankadulla Burger Kingin isossa risteyksessä. Kuten sanottu, toimii kyllä mutta en tajuu miks niitten tolppien paikkaa piti vaihtaa vaikka edellisetkin toimi.

E: puhumattakaan vanhan S-Marketin Uudemmaan kadunpuoleisen vinoparkin muuttaminen taskuparkeiksi. Ei jumalauta sentää :facepalm:

E2: tuosta risteyksestä:
Siihen Martinkadun risteyksen valojärjestelyyn on kai jo totuttu. Se joskus tökkii, kun Martinkadulta vasemmalle, Kirjavalletolpalle päin kääntyvä toispaikkakuntalainen törmää suojatien punaosiin valoihin, eikä huomaa 10 metrin päässä olevia vihreitä valoja, ja pysähtyy ja tukkii koko risteysalueen. Tällöin perään kertyneitä viimeiset jäävät risteysalueelle, kun heille syttyvät jo seuraavat punaiset valot, ja risteävälle liikenteelle vihreät.
Tyypillistä Hyvinkäällä on se, etteivät kaupungin liikennejärjestelyistä vastaavat henkilöt kerro paikallisessa lehdessä, kuinka "erikoisristeyksissä" tulee liikennöidä ja välttää sakot. Poliisihan ei kerro mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän liikennevaloja tarvitsisi olla ollenkaan jos ihmiset osaisivat ajaa. Jossain Intiassa menee tunnissa miljoona autoa/skootteria/ihmistä ja liikenne vaan soljuu vaikka se näyttääkin kaoottiselta. Täällä syntyy härdelli heti jos kylän kaikki viisitoista autoa ovat samaan aikaan keskustassa. Siihen vielä pari "minä minä" -kuskia niin soppa on valmis. :D
 
Eihän liikennevaloja tarvitsisi olla ollenkaan jos ihmiset osaisivat ajaa. Jossain Intiassa menee tunnissa miljoona autoa/skootteria/ihmistä ja liikenne vaan soljuu vaikka se näyttääkin kaoottiselta. Täällä syntyy härdelli heti jos kylän kaikki viisitoista autoa ovat samaan aikaan keskustassa. Siihen vielä pari "minä minä" -kuskia niin soppa on valmis. :D
Soljuu ja soljuu. Siellä ei parit kolahdukset ja auton alle jäämiset tunnu missään.
 
Vähemmän kolisee kuin mitä voisi olettaa, ota huomioon että siellä porukkaa on 1,4 miljardia ihmistä.

Noh, sehän oli kärjistys.
Joku tilastonikkari vois vähän laskeskella. Toki melkein 10v vanha tilasto mutta tuskimpa sitä parempaankaan suuntaan ollaan menty.
 
Joku tilastonikkari vois vähän laskeskella. Toki melkein 10v vanha tilasto mutta tuskimpa sitä parempaankaan suuntaan ollaan menty.
Prkl. Just olin lainailemassa samaa artikkelia :D Mut tuolta esim. tämä poiminta:
Pääkaupunki Delhin liikenne on maan tappavinta. Siellä liikenteessä kuoli viime vuonna 2 199 ihmistä.
Pelkästään kuolemia yhdessä kaupungissa päälle 2k kolareista johtuen. Ei tekis pahaa liikennesäännöt.

Verrataan nyt vaikkapa koko eu:n alueeseen (500 miljoonaa ihmistä?)
Vuonna 2019 EU:n liikenteessä kuoli 22 800 ihmistä, kun taas vuonna 2020 uhreja oli 4000 vähemmän. Alustavien tilastojen mukaan 18 EU-maassa rekisteröitiin kaikkien aikojen alhaisin kuolonuhrien määrä vuonna 2020.

Onhan tuo aika pirun paljon vähemmän kuin 140 000.

 
Viimeksi muokattu:
Eihän liikennevaloja tarvitsisi olla ollenkaan jos ihmiset osaisivat ajaa. Jossain Intiassa menee tunnissa miljoona autoa/skootteria/ihmistä ja liikenne vaan soljuu vaikka se näyttääkin kaoottiselta. Täällä syntyy härdelli heti jos kylän kaikki viisitoista autoa ovat samaan aikaan keskustassa. Siihen vielä pari "minä minä" -kuskia niin soppa on valmis. :D
Liikennekokemusta vain Mumbaista ja Punesta, mutta ainakin siellä oli kaupunkialueella liikennevaloja ihan siinä missä tahansa kaupungissa. Kaistojen määrä (ja ajoittain kulkusuuntakin) suhteessa tiemerkintöihin toki oli vähän vapautuneempaa kuin mihin oli tottunut.... Ehkäpä siinä liikenteenohjauksessa on siis jotakin taikaa
 
Liikennekokemusta vain Mumbaista ja Punesta, mutta ainakin siellä oli kaupunkialueella liikennevaloja ihan siinä missä tahansa kaupungissa. Kaistojen määrä (ja ajoittain kulkusuuntakin) suhteessa tiemerkintöihin toki oli vähän vapautuneempaa kuin mihin oli tottunut.... Ehkäpä siinä liikenteenohjauksessa on siis jotakin taikaa
Sama ajatus samoista paikoista. Siellä liikenne soljuu omalla painollaan ja töötti soi. Toki osassa esim Mumbaissa on tosiaan liikennevalot käytössä.
 
IMG_20230805_070805.jpg


Taas yksi koettu suunnittelun kukkanen lisää. Prisma, kello 7 viikonloppuaamuna vaellat kahviautomaatin viereen, isket pahvimukin koneeseen, painat nappia "kahvi", kuuntelet ihanaa kahvin lorotusta, mietit että nyt kuulostaa oudolta, katsot alas ja huomaat että kahvi tippuukin pahvimukista täysin ohi koska olet laittanut mukin koneen keskelle et vasempaan laitaan mistä kahvi tulee ulos.

Joo, nyt kun kuvaa katsoo niin onhan tuossa selkeä merkki mihin muki halutaan laittaa. Mutta kahvikoneen vieressä kun on niin tuo merkin kohta ei hahmotu niin selkeästi. Ja miksi tuo edes on suunniteltu noin että muki pitää laittaa vasemmalle eikä keskelle ja annetaan mahdollisuus mokata?
 
IMG_20230805_070805.jpg


Taas yksi koettu suunnittelun kukkanen lisää. Prisma, kello 7 viikonloppuaamuna vaellat kahviautomaatin viereen, isket pahvimukin koneeseen, painat nappia "kahvi", kuuntelet ihanaa kahvin lorotusta, mietit että nyt kuulostaa oudolta, katsot alas ja huomaat että kahvi tippuukin pahvimukista täysin ohi koska olet laittanut mukin koneen keskelle et vasempaan laitaan mistä kahvi tulee ulos.

Joo, nyt kun kuvaa katsoo niin onhan tuossa selkeä merkki mihin muki halutaan laittaa. Mutta kahvikoneen vieressä kun on niin tuo merkin kohta ei hahmotu niin selkeästi. Ja miksi tuo edes on suunniteltu noin että muki pitää laittaa vasemmalle eikä keskelle ja annetaan mahdollisuus mokata?

tuo on kyllä huonosti suunniteltu, yleensä noissa kahden kohdan automaateissa on tunnistin joka herjaa jos kuppi ei ole kohdillaan. paljon tulee niitä käytettyä. varmaan joku hinnat alkaen malli jossa suunnittelun ja testauksen budjetti nolla.
 
Voin kyllä kuvitella että aamupöpperöisenä kuppi laitetaan siihen mihin valaistu viiva suorastaan ohjaa :think:
Itse käytän paljon jobmealin isompaa konetta, siinä mallissa oikealta puolelta tulee kuuma vesi tms. ei-kahvit, mutta molemmilla puolilla on omat pyöreät mukitelineet niin ei suurta vaaraa laittaa keskellä. Tosin puuttuu tuo valaistu viivakin keskeltä ja taitaa tunnistin valittaa jos laittaa mukin väärälle puolelle :asif:

tuo on kyllä huonosti suunniteltu, yleensä noissa kahden kohdan automaateissa on tunnistin joka herjaa jos kuppi ei ole kohdillaan. paljon tulee niitä käytettyä. varmaan joku hinnat alkaen malli jossa suunnittelun ja testauksen budjetti nolla.
Vaikka olisikin tunnistin niin sen verran reilu tuo pahvimuki tuohon koloon että en ihmettelisi jos tunnistaisi kupin keskelle asetettunakin.
 
Voin kyllä kuvitella että aamupöpperöisenä kuppi laitetaan siihen mihin valaistu viiva suorastaan ohjaa :think:
Itse käytän paljon jobmealin isompaa konetta, siinä mallissa oikealta puolelta tulee kuuma vesi tms. ei-kahvit, mutta molemmilla puolilla on omat pyöreät mukitelineet niin ei suurta vaaraa laittaa keskellä. Tosin puuttuu tuo valaistu viivakin keskeltä ja taitaa tunnistin valittaa jos laittaa mukin väärälle puolelle :asif:


Vaikka olisikin tunnistin niin sen verran reilu tuo pahvimuki tuohon koloon että en ihmettelisi jos tunnistaisi kupin keskelle asetettunakin.

kunhan tunnistin on suunniteltu niin että tunnistaa onko kuppi suuttimen kohdalla vai ei. jossain saa oikein tarkkaan asetella kuppia paikoilleen kun on 5mm vääräasä kohdassa. päivittäin yleensä tulee eri automaatti koneita käytettyä kun tukkureilla on ilmaista kahvia. mutta mikä niillä ne on sen verran kovassa käytössä että jos joka toinen kuppi menisi ohi niin kone varmaan vaihtuisi melko pian. jossain alepassa voi olla vähän eri tilanne.
 
Ihmisiä voi myös ohjata piirtämällä niille maalitauluja. Tuon ylivuotoritilän vai mikä nyt onkaan muotoilulla voi asiakkaalle kertoa paljon. Ihmiset kun tuppaavat katsomaan sinne kaukaloon eikä koneen kylkeen.

1691216188431.png
 
kunhan tunnistin on suunniteltu niin että tunnistaa onko kuppi suuttimen kohdalla vai ei
Meillä on duunissa Pelicanin automaatit. Mulla oli käytössä sisältä musta muki. Tunnistin oli yleensä sitä mieltä, että kuppi ei ollut paikoillaan. Oli pakko hommata uusi muki.
 
Ihmisiä voi myös ohjata piirtämällä niille maalitauluja. Tuon ylivuotoritilän vai mikä nyt onkaan muotoilulla voi asiakkaalle kertoa paljon. Ihmiset kun tuppaavat katsomaan sinne kaukaloon eikä koneen kylkeen.

1691216188431.png
Olin just viikolla ulkomailla koulutuksessa ja hotellin aamupalalla kahviautomaateissa oli "maalitaulu" tai siis oletin niin. Siinä ritilässä oli jotain rinkuloita vasemmassa laidassa mutta kahvin se kone lirutti kuitenkin keskeltä. Itse kyllä olisin olettanut että kun se pyöreä kuviointi oli siinä vasemmalla (mutta ei keskellä tai oikealla) niin kahvikin olisi tullut samasta kohdasta. Että se siitä maalitaulusta.

Noita on kyllä niin monenlaista erilaista, osassa on valo joka syttyy siihen kupin kohdalle, osa herjaa ettei kuppi ole oikeassa kohdassa, osassa on joku nuoli tai symboli, osassa ei mitään.
 
Olin just viikolla ulkomailla koulutuksessa ja hotellin aamupalalla kahviautomaateissa oli "maalitaulu" tai siis oletin niin. Siinä ritilässä oli jotain rinkuloita vasemmassa laidassa mutta kahvin se kone lirutti kuitenkin keskeltä. Itse kyllä olisin olettanut että kun se pyöreä kuviointi oli siinä vasemmalla (mutta ei keskellä tai oikealla) niin kahvikin olisi tullut samasta kohdasta. Että se siitä maalitaulusta.

Noita on kyllä niin monenlaista erilaista, osassa on valo joka syttyy siihen kupin kohdalle, osa herjaa ettei kuppi ole oikeassa kohdassa, osassa on joku nuoli tai symboli, osassa ei mitään.

Ja joillakin on vaikeuksia niiden kanssa vaik siinä olis vaan yks mahdollinen paikka sille kupille.
 
Meillä on duunissa Pelicanin automaatit. Mulla oli käytössä sisältä musta muki. Tunnistin oli yleensä sitä mieltä, että kuppi ei ollut paikoillaan. Oli pakko hommata uusi muki.
Meillä oli kanssa tuommoinen töissä. Sitä voi huijata laittamalla käden mustan mukin päälle kun painaa starttinappia ja sitten käsi pois.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 596
Viestejä
4 501 685
Jäsenet
74 233
Uusin jäsen
Pitkiss

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom