Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Windows halusi päivittää jotain, no päivitä ja sammuta...

Aamulla odotti yllätys kun piti antaa sähköpostin salasana. Enhän mä sitä muista kun en ikinä kirjaudu ulos, on sentään ruutuvihossa varuiksi muisten salisten kanssa. Ei kelvannut salasana vaikka monta kertaa kokeilin.

Sitten "unohditko salasanan" - joo kyllä vaan niin painetaan tuosta nappulasta ja uusi salasana on lähetetty sähköpostiin :facepalm:

Tulihan se puhelimeen, vaan jospa ei olisi siellä samaa spostia vaan joku toinen. Siitä huolimatta win päästi kirjautumaan sisään ilman mitään salasanan vaihtoa. Pin koodiahan tuo vaan kyselee normaalisti.
Mikä tässä oli se suunnittelun kukkanen? Siis muu kuin salasanat ruutuvihkossa ja palautusmeiliksi itse määritelty se sama jonka tunnuksesta on kyse?
 
Mikä tässä oli se suunnittelun kukkanen? Siis muu kuin salasanat ruutuvihkossa ja palautusmeiliksi itse määritelty se sama jonka tunnuksesta on kyse?

"Unohdin salasanan" - ja sitten se pitää pyytää siihen meiliin mihin ei välttämättä pääse? Salasana siis oli ja on oikein. Selitin varmaan jotenkin hankalasti, mutta eipä tuo ole ennen tuollaista kysellyt, ja silti päästi sisään.
 
"Unohdin salasanan" - ja sitten se pitää pyytää siihen meiliin mihin ei välttämättä pääse? Salasana siis oli ja on oikein. Selitin varmaan jotenkin hankalasti, mutta eipä tuo ole ennen tuollaista kysellyt, ja silti päästi sisään.
Se resetointilinkki tulee sinne osoitteeseen minkä käyttäjä on sinne palveluun itse määritellyt. Ei se ole sen järjestelmän suunnittelun kukkanen, jos joku ei ymmärrä ettei sinne kannata sitä samaa laittaa. :D

Se taas on ihan normaalia, että päivityksen jälkeen joudutaan käynnistämään taustapalveluita uusiksi ja siksi pitää myös kirjautua uudestaan. Joskus varsinkin mobiilisovelluksissa tosin kehittäjät oikovat ja vaativat uutta kirjautumista silloinkin, kun sessio olisi ollut mahdollista pitää voimassa.
 
Windows halusi päivittää jotain, no päivitä ja sammuta...

Aamulla odotti yllätys kun piti antaa sähköpostin salasana. Enhän mä sitä muista kun en ikinä kirjaudu ulos, on sentään ruutuvihossa varuiksi muisten salisten kanssa. Ei kelvannut salasana vaikka monta kertaa kokeilin.

Sitten "unohditko salasanan" - joo kyllä vaan niin painetaan tuosta nappulasta ja uusi salasana on lähetetty sähköpostiin :facepalm:

Osa isoista sähköpostipalveluista tänäpäivänä on herkkä varmistamaan onko kyse oikeasta luvallisesta yhteydestä.

Osa kyselee ihan ajallisesti määräajoin, kyse siitä että varmistetaan että asiakasohjelma on edelleen luvallisessa käytössä, lisäetuna se että käyttäjä muistaa paremmin salasanan.

Osa palveluista on myös hyvin herkkänä asiakasohjelman pieniinkin muutoksiin, sekin ihan tilin turvallisuus juttu, mutta aiheuttaa merkittävää ongelmaa osassa käyttötarkoituksia.

Jotkin sähköpostipalvelut estää epäilyttävät yhteydet (yritykset), heittää huonostikuvaavan virheilmoituksen, kuvauksesi sopii myös tuollaiseen.


Osa noista sopii hyvin otsikkoon

Sitten "unohditko salasanan" - joo kyllä vaan niin painetaan tuosta nappulasta ja uusi salasana on lähetetty sähköpostiin :facepalm:

Tämä systeemi kuullostaa hyvin vanhanaikaiselta.

Ongelmana on se miten varmistaa sähköpostin turvallisuus, siksi sähköpostilla ei yleensä lähetetä salasanoja. Mutta se on yleistä että sähköpostiin lähetetään linkki / ohjeet miten edetä.

Kertomasi tuo nyt mieleen että onko kyse sähöpostin salasanasta, vai jostain muusta. Sähköpostipalveluissa joissa unohtuneet salasanan palauttamiseen käytetään jotain sähköpostiosoitetta niin siinä käytetään jonkin toisen tilin sähköpostiosoitetta, käyttäjä voi sen toki sössiä ja syöttää sähköposti osoitteen jo luotaan juuri tuolla tilillä (palvelut ei yleenä huoli tilin omaa natiivia osoitetta palautus osoitteeksi)

Koska kuvauksesi oli aika ympäripyöreä, niin tulee myös mieleen palvelut joissa apuna voi käyttää toista laitetta joka kirjautunut.

"Unohdin salasanan" - ja sitten se pitää pyytää siihen meiliin mihin ei välttämättä pääse? Salasana siis oli ja on oikein. Selitin varmaan jotenkin hankalasti, mutta eipä tuo ole ennen tuollaista kysellyt, ja silti päästi sisään.

Siitä huolimatta win päästi kirjautumaan sisään ilman mitään salasanan vaihtoa.
Tämä kommentti luo mielikuvia että kuviot on aika sekaisin ja kirjautumis ongelma johtuu siitä että yritit windowssin salasanaan sähköpostisalasanaksi.

Siis tulee mieleen tilanteet missä käyttäjällä on joku sähköpostitili, ja sillä tilillä käyttäjättunnus on sähköpostiosoite, ja tätä sähköpostiosoitetta on käytetty lukuisten muiden tilien käyttäjätunnuksena, koska mainittiin windossiin kirjautuminen, niin mahdollisesti myös microsoftitilin käyttäjätunnuksena sama sähköpostiosoite.

Tulee mieleen myös että kirjauduttu johonkin palveluun jossa on sama käyttäjätunnus (saman näköinen) kuin windowssin microsoft tilillä, ja siihen sitten syötetty sähköpostitilin salasanaan, mikä luonnollisestikkaan ei ole kelvannut.


No oli mikä, oli, niin toki sopii otsikkoon.
 
Siis tulee mieleen tilanteet missä käyttäjällä on joku sähköpostitili, ja sillä tilillä käyttäjättunnus on sähköpostiosoite, ja tätä sähköpostiosoitetta on käytetty lukuisten muiden tilien käyttäjätunnuksena, koska mainittiin windossiin kirjautuminen, niin mahdollisesti myös microsoftitilin käyttäjätunnuksena sama sähköpostiosoite.

Tulee mieleen myös että kirjauduttu johonkin palveluun jossa on sama käyttäjätunnus (saman näköinen) kuin windowssin microsoft tilillä, ja siihen sitten syötetty sähköpostitilin salasanaan, mikä luonnollisestikkaan ei ole kelvannut.
Voi olla mahdollisesti käytössä Hotmail/Live sähköposti eli Microsoft-tili joka on samalla tunnus Windowsiin.
 
Voi olla mahdollisesti käytössä Hotmail/Live sähköposti eli Microsoft-tili joka on samalla tunnus Windowsiin.
Voi olla,, tuli aiemmin mieleen että sillä microsoftin tilin käyttäjätunnus on jokin gmail osoite, tai joku muu.
Google on ärsyttävän hanakas häiritiseen käyttöä.

Mahdollisesti on kuitekin kirjautunut sähköpostiin, tai sitten ei.
 
Tämä "käyttäjätunnus = sähköpostiosoite" on kyllä vammasin juttu 2010-luvulla. Koita siinä nyt sitten selvittää eläkeikäiselle äidillesi että "Joo, sulla on se sun outlook-sähköpostiosoite googletilinä puhelimessa mutta se ei ole sen sähköposti vaan sähköposti toimii outlookin kautta".

Tai sitten kun sama sähköpostiosoite on käyttäjätunnuksena monessa eri paikassa, mutta tietty eri salasanoilla.... Huoh.
 
Tämä "käyttäjätunnus = sähköpostiosoite" on kyllä vammasin juttu 2010-luvulla. Koita siinä nyt sitten selvittää eläkeikäiselle äidillesi että "Joo, sulla on se sun outlook-sähköpostiosoite googletilinä puhelimessa mutta se ei ole sen sähköposti vaan sähköposti toimii outlookin kautta".

Tai sitten kun sama sähköpostiosoite on käyttäjätunnuksena monessa eri paikassa, mutta tietty eri salasanoilla.... Huoh.

Meinaat, että se olisi jotenkin vähemmän epäselvää arpoa ja selvittää mummon käyttäjätunnuksia palvelusta toiseen?
 
Meinaat, että se olisi jotenkin vähemmän epäselvää arpoa ja selvittää mummon käyttäjätunnuksia palvelusta toiseen?
No siis kivempi olis, että käyttäjätunnus ois nönnööö kuin nönnööö@outlook.com. Samalla tavalla kuin se sähköpostin nönnööö on se käyttäjätunnus outlook-sähköpostiin.
 
Mummo on varmasti työntämässä sähköpostin salasanaa joka paikkaan, jossa kirjaudutaan käyttäjätunnuksella.
 
Mummo on varmasti työntämässä sähköpostin salasanaa joka paikkaan, jossa kirjaudutaan käyttäjätunnuksella.
Jeps... Kumpaa salasanaa lottoat että yrittää syöttää kun pitäisi google-tilille kirjautua? nönnööö@outlook.com salasanaa vai nönnöö@outlook.com nimisen käyttäjän googletilin salasanaa?
 
Suunnittelun kukkasia on yleensäkin salasanalla kirjautumiset. Oman työpäivän aikana kirjaannun eri ohjelmiin tai laitteisiin 100+x kertaa salasanalla tai pin-koodilla. Jos käytössä olisi esim. sormenjälkitunnistus niin työaikaa säästyisi kahvitauon verran joka päivä. Käytössä totta kai vahva salasana jota ei kosketusnäytöllä hetkessä näpytellä.
 
No siis kivempi olis, että käyttäjätunnus ois nönnööö kuin nönnööö@outlook.com. Samalla tavalla kuin se sähköpostin nönnööö on se käyttäjätunnus outlook-sähköpostiin.

Lähinnä hain tässä sitä, että samaa käyttäjätunnusta ei välttämättä voi käyttää jokaisessa palvelussa. Esimerkiksi "ritva48" saattaa olla jo jonkun muun käytössä palvelussa X, vaikka se olisi ollut äitisi käytössä palveluissa Z ja Y. Tuokin aiheuttanee sitten mahdollisesti hämminkiä.
 
Lähinnä hain tässä sitä, että samaa käyttäjätunnusta ei välttämättä voi käyttää jokaisessa palvelussa. Esimerkiksi "ritva48" saattaa olla jo jonkun muun käytössä palvelussa X, vaikka se olisi ollut äitisi käytössä palveluissa Z ja Y. Tuokin aiheuttanee sitten mahdollisesti hämminkiä.
Tässä kai ongelma on se että sama käyttäjätunnus on useissa eri paikoissa, jolloin käyttäjä nimenomaan menee sekaisin siitä salasana parista.

Lisähaittana se että käyttäjät käyttää käyttää vieläherkemmin samaa salasanaa eri palveluissa.

Toki sähköpostikäyttäjätunnuksessa on etunsakkin.

Ritva esimerkkiäsi voisi virittää niin että jos käyttäjätunnuksen voi itse valita, niin lisää niihin osan mistä selviää mikä palvelu, jolloin voi käyttää sitä tuttua runkoa, mutta erottaa myös palvelut, ehkä jonkun kalastelu yrityksenkin.

Jos palvelu vaatii käyttäjätunnukseksi toimivan sähköpostiosoitteen, niin tekee sen aliaksilla, joissain sähköpostipalveluissa on aliaksia vaivaton luoda (esim gmail)

Joka tapauksessa näissä kaikissa vaihtoehdoissa on haasteensa, mikäli henkilö on tosiaan iäkkäämpi eikä välttämättä osaa soveltaa asioita tietotekniikan saralla.
Iän myötä tulevat haasteet/sairaudet voivat jossain vaiheessa lisätä sähläystä. Mutta noin yleistäen haasteiden kanssa painitaan eskarista vanhainkotiin.

Iäkäsväki on paininut kymmeniävuosia ja alkaa osaa kyllastyttään "jatkuva" asioiden muuttuminen.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä kai ongelma on se että sama käyttäjätunnus on useissa eri paikoissa, jolloin käyttäjä nimenomaan menee sekaisin siitä salasana parista.

Lisähaittana se että käyttäjät käyttää käyttää vieläherkemmin samaa salasanaa eri palveluissa.

Toki sähköpostikäyttäjätunnuksessa on etunsakkin.

Ritva esimerkkiäsi voisi virittää niin että jos käyttäjätunnuksen voi itse valita, niin lisää niihin osan mistä selviää mikä palvelu, jolloin voi käyttää sitä tuttua runkoa, mutta erottaa myös palvelut, ehkä jonkun kalastelu yrityksenkin.

Jos palvelu vaatii käyttäjätunnukseksi toimivan sähköpostiosoitteen, niin tekee sen aliaksilla, joissain sähköpostipalveluissa on aliaksia vaivaton luoda (esim gmail)

Niin, vaihtoehtoja toki on monia ja yksi mahdollisuus on käyttää jotain salasanamanageria. Toki sellaisenkin kanssa on omat haasteensa, varsinkin jos käyttäjä on ns. vähemmän teknisesti orientoitunut.

Joka tapauksessa näissä kaikissa vaihtoehdoissa on haasteensa, mikäli henkilö on tosiaan iäkkäämpi eikä välttämättä osaa soveltaa asioita tietotekniikan saralla.
 
Katrin käsipaperitelineet. Ihan paskoja. Koitat ottaa yhen paperin niin niitä on kohta iso pumaska kädessä. Ihan typerästi suunniteltu vaikka laatikossa
ei ole mitään liikkuvia osia.
 
Katrin käsipaperitelineet. Ihan paskoja. Koitat ottaa yhen paperin niin niitä on kohta iso pumaska kädessä. Ihan typerästi suunniteltu vaikka laatikossa
ei ole mitään liikkuvia osia.

Useimmiten user error, paperit kuuluu laittaa niihin ”lärpäkkeet” alaspäin,jolloin lärpäkkeen reunasta saa helposti vetäistyä sievästi yhden paperin kerrallaan. Jos paperit on siellä väärin päin niin todella hankala saada mitään sieltä ulos, tai jos yrittää jotenkin muuten ottaa papereita kuin lärpäkkeen reunasta vetämällä niin äkkiä tulee monta.
 
Useimmiten user error, paperit kuuluu laittaa niihin ”lärpäkkeet” alaspäin,jolloin lärpäkkeen reunasta saa helposti vetäistyä sievästi yhden paperin kerrallaan.
Paitsi silloin, kun paperia on laitettu laitteeseen sen verta paljon, että ylhäältä tulevan paineen takia paperi repeytyy ulosvedettäessä.

Eli saa valita täyttääkö vähemmän ja saa olla useammin lataamassa ( ja todennäköisesti loppuu ennen seuraavaa täyttöä) vai lataako täyteen ja käyttäjät kärsivät. Muuten ihan toimiva juu :hmm:
 
Muistan omalta työmaalta kuulleeni kommentin joku 15 vuotta sitten, että "paperittoman toimiston" tullessa käyttöön on paperin kulutus noussut monin kertaiseksi.
Meidän firmassa jokaisen tulostuksen perään laitetaan lappu "Tuumaa ennen kuin tulostat!" ja paasausta siitä miten paperin määrää voisi vähentää. No milläs vähennät kun asiakkaillekin pitää toimittaa vielä nykypäivänäkin matskua paperilla, ja paperi nyt vaan on kätevin tapa monessa kohdassa. Päivän aikaan noita "Tuumauslappuja" tulee kopiokoneen vierelle melkoinen läjä, eli paperin kulutus vaan lisääntyy moisen vihreän ajattelun takia. Vielä konserninlaajuinen juttu muissakin maissa eli voi vaan kuvitella paljon tämäkin yritys tuhoaa hiilinieluja vaikka vuoden aikana pönkittääkseen ekologista hyvesignalointiaan.
 
Meidän firmassa jokaisen tulostuksen perään laitetaan lappu "Tuumaa ennen kuin tulostat!" ja paasausta siitä miten paperin määrää voisi vähentää. No milläs vähennät kun asiakkaillekin pitää toimittaa vielä nykypäivänäkin matskua paperilla, ja paperi nyt vaan on kätevin tapa monessa kohdassa. Päivän aikaan noita "Tuumauslappuja" tulee kopiokoneen vierelle melkoinen läjä, eli paperin kulutus vaan lisääntyy moisen vihreän ajattelun takia. Vielä konserninlaajuinen juttu muissakin maissa eli voi vaan kuvitella paljon tämäkin yritys tuhoaa hiilinieluja vaikka vuoden aikana pönkittääkseen ekologista hyvesignalointiaan.
Hauskinta on se kun jokaisen kotiin tulevan laskun mukana on erillinen A4 jossa kehoitetaan siirtymään sähköiseen laskuun että säästyisi paperia :btooth:
 
Meidän firmassa jokaisen tulostuksen perään laitetaan lappu "Tuumaa ennen kuin tulostat!" ja paasausta siitä miten paperin määrää voisi vähentää. No milläs vähennät kun asiakkaillekin pitää toimittaa vielä nykypäivänäkin matskua paperilla, ja paperi nyt vaan on kätevin tapa monessa kohdassa. Päivän aikaan noita "Tuumauslappuja" tulee kopiokoneen vierelle melkoinen läjä, eli paperin kulutus vaan lisääntyy moisen vihreän ajattelun takia. Vielä konserninlaajuinen juttu muissakin maissa eli voi vaan kuvitella paljon tämäkin yritys tuhoaa hiilinieluja vaikka vuoden aikana pönkittääkseen ekologista hyvesignalointiaan.
No, onhan nuita PDFiäkin, esim elektroniikkakomponenttien datasivuja joissa ylpeästi lukee "printed on eco-friendly paper"...
 
Hauskinta on se kun jokaisen kotiin tulevan laskun mukana on erillinen A4 jossa kehoitetaan siirtymään sähköiseen laskuun että säästyisi paperia :btooth:
Omia kulujaan se laskuttaja vain yrittää säästää, mutta viherpesee sen "paperin säästämiseksi" ja ympäristöasiaksi.
 
Hauskinta on se kun jokaisen kotiin tulevan laskun mukana on erillinen A4 jossa kehoitetaan siirtymään sähköiseen laskuun että säästyisi paperia :btooth:

Eli mikset sitten ole siirtynyt sähköiseen? Itselle ei tule paperilaskuja käytännössä ollenkaan, kaikki toistuvat tulee suoraan mobiilipankkiin.
 
Miksi ihmeessä kukaan haluaisi laskun paperisena? Mikä on hyöty siitä paperista? Tuleeko parempi mieli?

Jossain vaiheessa itsellä vittuili ne sähköiset laskut eikä tulleet perille ja vähemmän yllättäen melko vitullinen säätö yhden 6kk niitä sitten setviessä.. ja jos ottaa sähköpostiin niin niitä ei muista sieltä katsoa tai katsot ja sitten unohdat sen sinne --> kotiin tulee paperisena
 
Jossain vaiheessa itsellä vittuili ne sähköiset laskut eikä tulleet perille ja vähemmän yllättäen melko vitullinen säätö yhden 6kk niitä sitten setviessä.. ja jos ottaa sähköpostiin niin niitä ei muista sieltä katsoa tai katsot ja sitten unohdat sen sinne --> kotiin tulee paperisena

mulla maksimissaan yksi lasku kuukaudessa, mikä pitää manuaalisesti maksaa. kaikki muut elaskuja automaattivelotuksella. ei tarvitse säätää ja setviä mitään. ei ylipäätänsä tarvitse tehdä yhtään mitään.
 
… ymmärsin yllä että paperinkulutus oli sinulle ongelma.

Tekopyhyys oli vissiin se ongelma :D

Ehdottomasti kaikki laskut tähän talouteen verkkolaskuna. Helppo maksaa kahdella klikkauksella verkkopankissa, eikä laskut huku postiin tai omiin paperipinoihin.
 
mulla maksimissaan yksi lasku kuukaudessa, mikä pitää manuaalisesti maksaa. kaikki muut elaskuja automaattivelotuksella. ei tarvitse säätää ja setviä mitään. ei ylipäätänsä tarvitse tehdä yhtään mitään.

Kiva kuulla ettei sulla oo kussu systeemit. Saisiko vielä loput 99.5% kertomaan että hyvin on toiminut.

Perustelin vain omalta kohdaltani tuota siis ja sillä että en osaa luottaa systeemiin joka on mulle vitunmoiset sähläämisen kerran aiheuttanut.
 
Kiva kuulla ettei sulla oo kussu systeemit. Saisiko vielä loput 99.5% kertomaan että hyvin on toiminut.

Perustelin vain omalta kohdaltani tuota siis ja sillä että en osaa luottaa systeemiin joka on mulle vitunmoiset sähläämisen kerran aiheuttanut.
Minullakin on kaikki laskut mitä olen vaan saanut laitettua menemään suoraan verkkopankkiin, menee sinne suoraan. Hyvin on toiminut jo vuosia, yhtään välistä unohtunutta laskua ei ole tietooni tullut. Joidenkin laskujen verkkolaskutukseen saaminen kyllä on joskus haastavaa kun aina vaan tuli paperisena vaikka monta kertaa laskunmaksun yhteydessä koitti lisätä suoraan verkkopankkiin tulevaksi.
 
Joo voisi noi paperilaskut lopettaa/kieltää kokonaan
Ehdottomasti samaa mieltä! Itseasiassa aikanaan rupesin laittamaan kaikkia laskuja tuonne verkkopankkiin siitä syystä että Posti onnistui kadottamaan vähintään yhden laskun joka toinen kuukausi ja niiden selvittelyyn alkoi menemään ihan liikaa aikaa.
 
Toimiston Wilfa-vedenkeittimen kansi ponnahtaa auki niin voimalla että sisäpuolelle tiivistynyt vesi lentää pisaroina ympäri keittiötä.
 
Joo voisi noi paperilaskut lopettaa/kieltää kokonaan
Ei. Se että paperilasku ei ole kaikkeen paras, ei tarkoita sitä etteikö osaan sopisi erinomaisesti.

Se jopa voi seurata saajaa, vaikka olisi se postiosoite muuttunut, ei tosin kaikilla laskuttajilla.

Jossain paperilasku on kömpelömpi ja huonommin tavoittava, esim jos on pitkillä kommennuksilla mailmalla. Ja osa sähköisistä laskutustavoista on joissain tilanteissa muutenkin näppäriä, saa eritasoisia automatisointeja.

Toisaalta paperilasku taasen mahdollistaa kuvioita jotka ei sähköisillä onnistu yhtänäppärästi.

Mutta tarkoitan sitä että kielto ajatuksesi on yhtä hyvä kuin se että joku vaatisi kieltoa sähköisille laskuille, koske ei itse niitä tarvitse/käytä.
 
Miksi ihmeessä kukaan haluaisi laskun paperisena? Mikä on hyöty siitä paperista? Tuleeko parempi mieli?
Esimerkiksi kun palveluntarjoaja nostaa hintoja, paperilaskun avatessa huomaa nuo ryöstöyritykset helpommin ja voi kilpailuttaa taas halvemman.

Monesti e-laskussa katsoo vaan "jaha elisa xx eur, kännykkä ja netti -> maksuun vaan".
Viimeksikin laskua tarkastaessa huomasin, että oli joku viaplay kokeilupalvelu jäänyt päälle ja lasku siksi normaalia isompi. Onneksi ei kerennyt olla kuin 1kk päällä.

Siitä paperilaskusta on kuitenkin yhtä nopea maksaa lasku viivakoodi lukemalla kännykkäkameralla kuin e-laskun hyväksyminen. Joten sekään ei tuo liikaa vaivaa.
 
Esimerkiksi kun palveluntarjoaja nostaa hintoja, paperilaskun avatessa huomaa nuo ryöstöyritykset helpommin ja voi kilpailuttaa taas halvemman.

Monesti e-laskussa katsoo vaan "jaha elisa xx eur, kännykkä ja netti -> maksuun vaan".
Viimeksikin laskua tarkastaessa huomasin, että oli joku viaplay kokeilupalvelu jäänyt päälle ja lasku siksi normaalia isompi. Onneksi ei kerennyt olla kuin 1kk päällä.

Siitä paperilaskusta on kuitenkin yhtä nopea maksaa lasku viivakoodi lukemalla kännykkäkameralla kuin e-laskun hyväksyminen. Joten sekään ei tuo liikaa vaivaa.

Napista painamallahan sen sähköisen laskunkin saa auki erittelyineen?
 
@poskiholisti Juu kyllä näin. Monesti vaan laiskuuttaan jos useampi lasku hyväksyttävänä ei jaksa aukoa niitä. Varsinkin kun olet maksamassa jotain random laskua ja samalla huomaat, että hyväksy myös nämä, niin tulee vain kliksuteltua maksuun.

Postia tutkiessa vaikka paskalla istuessa sitten tulee nuo laskutkin katsottua tarkemmin.
 
Esimerkiksi kun palveluntarjoaja nostaa hintoja, paperilaskun avatessa huomaa nuo ryöstöyritykset helpommin ja voi kilpailuttaa taas halvemman.

Monesti e-laskussa katsoo vaan "jaha elisa xx eur, kännykkä ja netti -> maksuun vaan".
Viimeksikin laskua tarkastaessa huomasin, että oli joku viaplay kokeilupalvelu jäänyt päälle ja lasku siksi normaalia isompi. Onneksi ei kerennyt olla kuin 1kk päällä.

Siitä paperilaskusta on kuitenkin yhtä nopea maksaa lasku viivakoodi lukemalla kännykkäkameralla kuin e-laskun hyväksyminen. Joten sekään ei tuo liikaa vaivaa.

Validi pointti toki, jonka vuoksi itse nakuttelen ne PDF-laskut auki joka kerta. En epäile kylä yhtään etteikö osa menisi "hyväksy kaikki" moodissa tai käyttää automaattimaksua jolloin ei edes välttämättä pysy perillä mistä rahat tililtä menee.
 
Perkeleen naapurit ketjusta
Oikeassa olet, ja jos pyöräsäilytyksen voisi suunnitella ja tehdä kerralla kuntoon, niin asunnoissa säilyttäminen ei ole vaihtoehto. Käytännössä vain pitää elää puutteellisen tilanteen kanssa, meilläkin pyörävarasto on vain maantasossa oleva lukollinen huone, jossa pyörät ovat sikin sokin ilman mahdollisuutta kiinnittää niitä mihinkään.
Alkaa menemään kohti suunnittelun kukkaset, pitäskö jatkaa sinne.

Vaikka markkinoille on tullut kerrostaloja joissa panostettu pyöräilyyn ja pyörävarastoon, niin ei ole oikein vakuuttanut.

Näkisin että kysyntää olisi pyrätäpaikalle, eli sille pyörälle oma paikka, jossa voi myös säilyttää siihen liittyviä tarvikkeita. Sen verran tilava että siihen mahtuu se ostokori + lastenistuin pyörä ongelmitta + vähän tilaa tarvikkeille. Sää suoja, se paikka riittävän vankka häkki/tai umpikaappi.

Sitä en tiedä paljonko noista sitten oikeasti ollaan valmiita maksamaan, mutta jos se maksaa 10-20€/kk, niin alkaa olemaan jo ihan tilanna halvempaa kuin kasvukeskus kämpässä säilytys + lisähyödyt.


Edit:
Juttu lähti siitä että joku pitä pyöräänsä pyörävastossa niin että nojaili muiden pyröiin, kun ei ollut itse pyörän haltijalla seisontatukea, eikä ilmeisesti siellä varastossakkaan.

Maksullinen pyöräpaikka myös sen takia, että yksi noiden pyörävarastojen ongelma on että niitä kuormittaa ne pyörät jotka ei ole aktiivi käytössä.
 
Näkisin että kysyntää olisi pyrätäpaikalle, eli sille pyörälle oma paikka, jossa voi myös säilyttää siihen liittyviä tarvikkeita. Sen verran tilava että siihen mahtuu se ostokori + lastenistuin pyörä ongelmitta + vähän tilaa tarvikkeille. Sää suoja, se paikka riittävän vankka häkki/tai umpikaappi.

Sitä en tiedä paljonko noista sitten oikeasti ollaan valmiita maksamaan, mutta jos se maksaa 10-20€/kk, niin alkaa olemaan jo ihan tilanna halvempaa kuin kasvukeskus kämpässä säilytys + lisähyödyt.

En ole asunut taloyhtiöissä, joissa pyörävarasto olisi ollut mitään muuta kuin iso varastohuone, mikä on mielestäni nykypäivänä jos nyt ei suunnittelun kukkanen niin ainakin jonkinlaista parantelua vaativa. Aivan minimi parannus kaikkiin vanhoihinkin taloihin voisi olla asentaa kiinnityspisteitä niin paljon kuin varastoon mahtuu, että kaikki halukkaat saavat lukittua pyörän paikkaansa, eikä todennäköisesti edes maksa paljoa. Kiinnityskaaria pultattuna joko lattiaan, seinään tai kattoon paikasta riippuen.

Jos puhtaalta pöydältä pyöräsäilytystä suunnittelee ainakin seuraavat olisi hyvä olla
- Ei portaita tai jyrkkiä luiskia
- Riittävän leveä (120cm minimi) automaattiovi, sulkeutuu itsekseen tietyn ajan jälkeen
- Sähkölukot ja kulkuoikeus vain paikan varanneille
- Latausmahdollisuus sähköpyörän akulle
- Kk-maksullinen, esim. 5€ pyöräpaikka kiinnitysmahdollisuudella, 10-15€ oma lukittava häkki / kaappi latausmahdollisuudella
 
- Kk-maksullinen, esim. 5€ pyöräpaikka kiinnitysmahdollisuudella, 10-15€ oma lukittava häkki / kaappi latausmahdollisuudella
Kaappi/häkki, jos parineliöät, niin 10-15€ on kohtuu hinta kasvukeskuksissa, josta päästää siihen onko riittävä.
Jos sille paikalla laskee hintaa 4000-10000€, niin ei tuo riitä plus sitten hoitokulut.

Nyky yhtiöt on toki niin pieni kämpiltä, että noilla voisi olla myös ihan varastotila kysyntää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 336
Viestejä
4 492 104
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom